Zojuist maar een nieuwe radiateur besteld op aanwijzing van Marco.
Kon gelukkig bij mij in het dorp. Wel wat duurder dan in Rotterdam, maar ik steun de lokale middenstand graag. Kan ook gewoon terug mocht het onverhoopt niet de juiste zijn. Zou morgen of overmorgen binnen moeten zijn. Misschien vrijdag er maar eens inbeunen. Hopelijk houd de huidige het nog even vol.....
Hou je wel de montagetips van een stuk geleden in de gaten? Bumperbouten even los, grille er af en dan het hele voorfront INCLUSIEF de bumper een stukje naar voren halen.. Anders is het echt vragen om beschadigingen.. Gaat net niet mooi langs de ophangpunten van de motor..
Thanks Marco, ik was inderdaad van plan om de bumper plus rest eraf te halen.
Kan ik ook wat beter bij. En misschien ook die xenin balasten wegwerken :wink:
Hoeveel koelvloeistof komt er uitzetten ongeveer? Ik neem aan dat niet het hele blok leegloopt?
Vandaag een belletje dat m'n radiateur binnen is. Vrijdag maar eens ophalen, inclusief een litertje of 5 koelvloeistof. Ben benieuwd, dan nog inplannen om de nieuwe in te bouwen......
Vandaag eens even wat lopen proberen met mijn niet helemaal volgens specificatie werkende cruise control. Zoals waarschijnlijk bekend activeert deze ook de startmotor. Op de sleuteldag bij Gert de Jong heb ik Willem Roest gesproken en die zei dat dat probleem 99,9% zeker aan het extra ingebeunde relais ligt. Dat relais wordt wel vaker geplaatst om een startmotor waarvan het startrelais minder wordt nog een tijdje te kunnen gebruiken voordat ie definitief de geest geeft. Op zich niet onprettig bij een automaat, een beetje extra prik bij het starten. Andere methode om het ding aan te trappen is er namelijk niet....
Volgens Willem was er grote kans dat de boel normaal zou werken als de bedrading weer orgineel gemaakt werd en het relais moest dus verwijderd worden.
Ik heb de 2 start draden losgemaakt (de min en plus heb ik even op het relais laten zitten). Toen geprobeerd te starten om te zien of dit startcircuit parallel stond aan het orginele. Helaas geen sjoege, dat was dus niet de manier. Ik realiseerde me opeens dat toen ik de auto kocht er een kort draadje met 2 mannetjes stekkertjes met een ty rap vast gezet was bij het relais. Das niet voor niets natuurlijk dacht ik. Misschien toch een handige Harry geweest die in geval van nood het relais er tussen kon zetten en anders de boel gewoon doorverbinden. Ik heb dus de 2 startdraden met dat draadje (ja, dat had ik bewaard :lol: ) doorverbonden. En toen starten.....sleuteltje omdraaien en vrroemmmm!!!!
Dus de auto start zonder het extra relais. Zou dan de cruise control nu gewoon werken??? Ik heb het stekkertje dat Willem had losgehaald om te voorkomen dat de startmotor geactiveerd kon worden weer opgezocht en vastgezet. Daarna rijden. Bij ongeveer 60 km/uur de knop op het dashboard ingedrukt.......geen bijgeluiden!!!! Geen inkomende startmotor meer!!!! Zou de cruise control nu dan nog werken? Even iets versnellen en dan proberen:
Jaaaaaaahhhhhh!!!! Lekker hoor! :clap: :clap:
Ik heb vervolgens de bedrading wat opgefrist en beschermd met een extra mantel. Ik heb het kleine doorverbinddraadje laten zitten voor nu. Het relais heb ik weggehaald en in de kofferbak gelegd. Mocht ik met een weigerachtige startrelais/motor zitten kan ik die er weer (tijdelijk) in zetten. Volgens mij kan ik echter net zo goed die draad die naar het startrelais gaat op de plus van de accu houden en zo starten (met selecteur in P en contact aan) toch?
Weer een stapje beter, heb nu al zin in de volgende lange rit op de snelweg!
Voelt goed zeker ;)
De vraag is alleen waarom het er ooit ingebeund is, want de Wet van behoud van Ellende zegt dat jij nu weer CC hebt er dus iets anders weer mis moet gaan :mrgreen:
M'n radiateur zal bij de volgende rit wel ontploffen :mrgreen:
Die heb ik al weer een aantal dagen liggen en nog niet ingebouwd.
Volgens Willem Roest wordt zo'n extra relais er in gedouwd om een slechter wordende startmotor/relais extra prik te geven zodat ie het weer een tijd goed doet. Aangezien ik een verse startmotor heb zou dit voorlopig nog niet nodig moeten zijn.....
Maakt de Xm toch af, ben trots op je Gerrie dat je het aan durf om dit te doen. 8)
Ik zou peultjes kakken wetende dat je de Xm ook af zou kunnen laten branden.
Dat valt wel mee hoor. Een XM (of om het even welke auto) fikt niet zo snel af. Hooguit dat er wat draden gaan gloeien, maar als je aan het sleutelen bent sta je er bij. En geloof me, een smeltende draadmantel ruik je heel snel. :wink:
Gerrie, om 110% zeker te zijn kun je nog 'ns een ander startrelais plaatsen. Je hebt tenslotte een Troen die strikt volgens de Wet van Behoud van Ellende is ontworpen. :lol:
Ik heb een keer rondgeredenmet een startmotor die 15min heeft rondgedraaid continue, draad naar demotor was helemaal gesmolten en dikke meur, ongeheurd.
Maar geen fik (alhoewel dit geen garanties geeft ;)) :mrgreen:
Ik heb dat gehad tijdens de 2de proefrit (zie aankoopverhaal eerder in dit topic). De boel was toen inderdaad zo het geworden dat er dradengesmolten waren. Dit resulteerde in een flinke kortsluiting die de auto deed stilvallen en een enorme blauwe verbrande plastic walm. Toen ik de kap opendeed op de vluchtstrook zag ik geen vlammen, maar die verwachtte ik eigenlijk wel.
Ik snap nog niet goed waarom er met dat relais er tussen zo'n rare situatie ontstaat. Maar het belangrijkste is dat alles nu weer werkt zoals het hoort.
Maar helaas wil ik graag altijd dingen snappen. Er zal wel een soort stroomkring ontstaan die via de achterdeur de startmotor aanstuurt. Viel me nu ook pas op dat het een relais is met 5 pootjes, maar dat er maar 4 draadjes op aangesloten waren. De plus, de aarde, de signaaldraad vanaf het contact (denk ik) en de draad naar de startmotor.
Bij een vermoeden van hevige (kort)sluiting nooit je motorkap zonder brandblusser losgooien. Door de toestroom van zuurstof kan de boel in een keer zo 'explosief' ontbranden dat je zonder blusser meteen machteloos staat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Uiteraard heb ik eerst onder de auto gekeken en gevoeld of de kap extreem warm was. Ook de kap niet in 1 keer opengegoid maar eerst een klein stukje om te checken. Brandblusser was niet bijdehand. En het was mijn auto (nog) niet, ik was bezig met een proefrit, brandt ie af dan brandt ie af en hoef ik um niet :wink:
Wellicht toch iets te veel euforie . Ben net even naar de bouwmarkt gereden. Alles werkt zoals het moet. Maar ik merk dat het starten minder makkelijk gaat dan met het relais. Moet soms een paar keer de sleutel omdraaien voordat de startmotor inkomt. Wellicht te veel weerstand op de draad door de lengte van de draad en de overgangen bij de verschillende stekkertjes?
Met relais er tussen was het altijd starten bij de eerste poging.
Zou dit op te lossen zijn door de boel netter aan te sluiten (kortere kabel zonder onderbrekingen? En eventueel dikkere kabel te gebruiken? Het relais terug zoals het zat is geen optie voor mij.....
ik heb het bij zowel warme als koude motor gemerkt. Echt heel warm is de motor nog niet geweest. Ik heb nog maar kleine stukjes gereden. Toen het relais er nog inzat heb ik dit meer keer moeten draaien om te starten nooit gehad.
Als het vaak voorkomt bij deze v6-en is er dan ook een bekendxe oorzaak?
Maar dan maat 8.....
Zojuist maar een nieuwe radiateur besteld op aanwijzing van Marco.
Kon gelukkig bij mij in het dorp. Wel wat duurder dan in Rotterdam, maar ik steun de lokale middenstand graag. Kan ook gewoon terug mocht het onverhoopt niet de juiste zijn. Zou morgen of overmorgen binnen moeten zijn. Misschien vrijdag er maar eens inbeunen. Hopelijk houd de huidige het nog even vol.....
Zal toch wel? En anders maar hard genoeg rijden dat het blok door de rijwind gekoeld wordt. Moet jou bekend zijn, luchtkoeling. :mrgreen:
En dan dat V6 blokkie in de achterbak zekers??
Nah, denk dat ik toch maar voor de vloeistofgekoelde XM ga ipv luchtgekoelde :)
Hou je wel de montagetips van een stuk geleden in de gaten? Bumperbouten even los, grille er af en dan het hele voorfront INCLUSIEF de bumper een stukje naar voren halen.. Anders is het echt vragen om beschadigingen.. Gaat net niet mooi langs de ophangpunten van de motor..
Thanks Marco, ik was inderdaad van plan om de bumper plus rest eraf te halen.
Kan ik ook wat beter bij. En misschien ook die xenin balasten wegwerken :wink:
Hoeveel koelvloeistof komt er uitzetten ongeveer? Ik neem aan dat niet het hele blok leegloopt?
Volgens mij zit bij jou ook de aftapkraan (= laagste punt) onder op de radiateur. Hou het op een litertje of 7 a 8.
mmm, als het het laagste punt is en alles leegloopt dan is het meer bij dit blok geloof ik......zal maar een grote emmer pakken dan :mrgreen:
Zal me ook eens gaan verdiepen in hoe en wat van het ontluchten :)
Bij mij is er op de kop af 5 liter in gegaan na de radiateur wissel....
Vandaag een belletje dat m'n radiateur binnen is. Vrijdag maar eens ophalen, inclusief een litertje of 5 koelvloeistof. Ben benieuwd, dan nog inplannen om de nieuwe in te bouwen......
Vandaag eens even wat lopen proberen met mijn niet helemaal volgens specificatie werkende cruise control. Zoals waarschijnlijk bekend activeert deze ook de startmotor. Op de sleuteldag bij Gert de Jong heb ik Willem Roest gesproken en die zei dat dat probleem 99,9% zeker aan het extra ingebeunde relais ligt. Dat relais wordt wel vaker geplaatst om een startmotor waarvan het startrelais minder wordt nog een tijdje te kunnen gebruiken voordat ie definitief de geest geeft. Op zich niet onprettig bij een automaat, een beetje extra prik bij het starten. Andere methode om het ding aan te trappen is er namelijk niet....
Volgens Willem was er grote kans dat de boel normaal zou werken als de bedrading weer orgineel gemaakt werd en het relais moest dus verwijderd worden.
Ik heb de 2 start draden losgemaakt (de min en plus heb ik even op het relais laten zitten). Toen geprobeerd te starten om te zien of dit startcircuit parallel stond aan het orginele. Helaas geen sjoege, dat was dus niet de manier. Ik realiseerde me opeens dat toen ik de auto kocht er een kort draadje met 2 mannetjes stekkertjes met een ty rap vast gezet was bij het relais. Das niet voor niets natuurlijk dacht ik. Misschien toch een handige Harry geweest die in geval van nood het relais er tussen kon zetten en anders de boel gewoon doorverbinden. Ik heb dus de 2 startdraden met dat draadje (ja, dat had ik bewaard :lol: ) doorverbonden. En toen starten.....sleuteltje omdraaien en vrroemmmm!!!!
Dus de auto start zonder het extra relais. Zou dan de cruise control nu gewoon werken??? Ik heb het stekkertje dat Willem had losgehaald om te voorkomen dat de startmotor geactiveerd kon worden weer opgezocht en vastgezet. Daarna rijden. Bij ongeveer 60 km/uur de knop op het dashboard ingedrukt.......geen bijgeluiden!!!! Geen inkomende startmotor meer!!!! Zou de cruise control nu dan nog werken? Even iets versnellen en dan proberen:
Jaaaaaaahhhhhh!!!! Lekker hoor! :clap: :clap:
Ik heb vervolgens de bedrading wat opgefrist en beschermd met een extra mantel. Ik heb het kleine doorverbinddraadje laten zitten voor nu. Het relais heb ik weggehaald en in de kofferbak gelegd. Mocht ik met een weigerachtige startrelais/motor zitten kan ik die er weer (tijdelijk) in zetten. Volgens mij kan ik echter net zo goed die draad die naar het startrelais gaat op de plus van de accu houden en zo starten (met selecteur in P en contact aan) toch?
Weer een stapje beter, heb nu al zin in de volgende lange rit op de snelweg!
Voelt goed zeker ;)
De vraag is alleen waarom het er ooit ingebeund is, want de Wet van behoud van Ellende zegt dat jij nu weer CC hebt er dus iets anders weer mis moet gaan :mrgreen:
M'n radiateur zal bij de volgende rit wel ontploffen :mrgreen:
Die heb ik al weer een aantal dagen liggen en nog niet ingebouwd.
Volgens Willem Roest wordt zo'n extra relais er in gedouwd om een slechter wordende startmotor/relais extra prik te geven zodat ie het weer een tijd goed doet. Aangezien ik een verse startmotor heb zou dit voorlopig nog niet nodig moeten zijn.....
Nou als die dr al in zit dan kan je het redelijk veilig weghalen idd..
Ja Ger, ik heb ook zo'n mooie draad van mijn startmotor naar mijn accu...
En een handtekening!!!!
Mooi dat het opgelost is en dat je de cruise control kunt gebruiken :wink:.
pro-cruise-iat :P
Maakt de Xm toch af, ben trots op je Gerrie dat je het aan durf om dit te doen. 8)
Ik zou peultjes kakken wetende dat je de Xm ook af zou kunnen laten branden.
Dat valt wel mee hoor. Een XM (of om het even welke auto) fikt niet zo snel af. Hooguit dat er wat draden gaan gloeien, maar als je aan het sleutelen bent sta je er bij. En geloof me, een smeltende draadmantel ruik je heel snel. :wink:
Gerrie, om 110% zeker te zijn kun je nog 'ns een ander startrelais plaatsen. Je hebt tenslotte een Troen die strikt volgens de Wet van Behoud van Ellende is ontworpen. :lol:
Ik heb een keer rondgeredenmet een startmotor die 15min heeft rondgedraaid continue, draad naar demotor was helemaal gesmolten en dikke meur, ongeheurd.
Maar geen fik (alhoewel dit geen garanties geeft ;)) :mrgreen:
Ik heb dat gehad tijdens de 2de proefrit (zie aankoopverhaal eerder in dit topic). De boel was toen inderdaad zo het geworden dat er dradengesmolten waren. Dit resulteerde in een flinke kortsluiting die de auto deed stilvallen en een enorme blauwe verbrande plastic walm. Toen ik de kap opendeed op de vluchtstrook zag ik geen vlammen, maar die verwachtte ik eigenlijk wel.
Ik snap nog niet goed waarom er met dat relais er tussen zo'n rare situatie ontstaat. Maar het belangrijkste is dat alles nu weer werkt zoals het hoort.
Een collega van me zou nu het volgende adviseren: "Dichtkitten die hap zodat je er nooit meer kunt aankomen." :lol:
Goed advies :mrgreen:
Maar helaas wil ik graag altijd dingen snappen. Er zal wel een soort stroomkring ontstaan die via de achterdeur de startmotor aanstuurt. Viel me nu ook pas op dat het een relais is met 5 pootjes, maar dat er maar 4 draadjes op aangesloten waren. De plus, de aarde, de signaaldraad vanaf het contact (denk ik) en de draad naar de startmotor.
Dat relais kan je op 2 manieren gebruiken, als maak contact of als breek contact.
Als je wilt dat er wat uit gaat als je er spanning op zet, pak je het andere pootje :wink:
Bij een vermoeden van hevige (kort)sluiting nooit je motorkap zonder brandblusser losgooien. Door de toestroom van zuurstof kan de boel in een keer zo 'explosief' ontbranden dat je zonder blusser meteen machteloos staat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Uiteraard heb ik eerst onder de auto gekeken en gevoeld of de kap extreem warm was. Ook de kap niet in 1 keer opengegoid maar eerst een klein stukje om te checken. Brandblusser was niet bijdehand. En het was mijn auto (nog) niet, ik was bezig met een proefrit, brandt ie af dan brandt ie af en hoef ik um niet :wink:
Wellicht toch iets te veel euforie . Ben net even naar de bouwmarkt gereden. Alles werkt zoals het moet. Maar ik merk dat het starten minder makkelijk gaat dan met het relais. Moet soms een paar keer de sleutel omdraaien voordat de startmotor inkomt. Wellicht te veel weerstand op de draad door de lengte van de draad en de overgangen bij de verschillende stekkertjes?
Met relais er tussen was het altijd starten bij de eerste poging.
Zou dit op te lossen zijn door de boel netter aan te sluiten (kortere kabel zonder onderbrekingen? En eventueel dikkere kabel te gebruiken? Het relais terug zoals het zat is geen optie voor mij.....
Dik draad trekken is overbodig. Daar zit de weerstand echt niet in. Eerder in het contactslot of de stekkertjes ergens.
Laat me raden, dat paar keer omdraaien gebeurt bij warme motor??
Hebben erg veel V6'en last van..
ik heb het bij zowel warme als koude motor gemerkt. Echt heel warm is de motor nog niet geweest. Ik heb nog maar kleine stukjes gereden. Toen het relais er nog inzat heb ik dit meer keer moeten draaien om te starten nooit gehad.
Als het vaak voorkomt bij deze v6-en is er dan ook een bekendxe oorzaak?
Zojuist de 3 groene relais achter de linker koplamp er maar eens uitgewipt.
Deze kunnen wel een opfrisser gebruiken. Zo zien ze er uit:
En het meest rechtse relais (dat dacht ik het extra startrelais is bij een ES9J4 automaat heeft ook groene aanslag:
Ik ga zo maar eens poetsen en zien of dat verschil gaat maken. Eerst nog even wat klussen aan het huis :wink:
Pagina's