FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1241 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Mijn punt t.a.v. het advies eerst de startmotor (nogmaals) te bekijken: Tenzij het een nagelnieuwe is kunnen versleten koolborstels ook deze verschijnselen veroorzaken, ik heb dat niet al te lang geleden ervaren met mijn oude startmotor op mijn ex XM. En als het wel een nieuwe is, kunnen chinese of andere cheapass produktiemethodes ervoor zorgen dat de bendix en/of startrelais niet naar behoren functioneren. Óók dat heb ik recentelijk ondervonden.
Dezelfde argumenten die gebruikt worden om zulke redenering weg te wuiven worden wel gebruikt om de verdachtmaking op contaktslot of iets dergelijks te gooien. Maar als het contakt-circuit tot aan weghalen een of ander vaag relaistje het wel goed heeft gedaan, waarom zou die dan nu opeens weigeren ??

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

dat is inderdaad het hele punt JaapJ. Er is geen duidelijke schuldige aan te wijzen nu. Alle componenten zijn goed als dat extra relais er in zit. Meten zal ik moeten :mrgreen:

En liefst voordat ik op goed geluk onderdelen ga uitwisselen.....

aanvulling: enige is wellicht dat het contactslot of een deel van de bedrading dus danig veel weerstand heeft dat er niet voldoende "stroom overblijft" om het startrelais op de startmotor te activeren en dat dat extra kleine relais net wel geactiveerd kon worden. Maar dan ga ik er van uit dat er dus verschil in zwaarte is tussen de verschillende relais. Ik weet niet of dat het geval is en of dat uberhaupt kan :lol:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

JaapJ zegt:

Dezelfde argumenten die gebruikt worden om zulke redenering weg te wuiven worden wel gebruikt om de verdachtmaking op contaktslot of iets dergelijks te gooien.

Nee hoor. Als een contact slecht is neemt de overgangsweerstand toe. Bij een grote stroomverbruiker zoals een startmotor zakt dan de klemspanning zo veel dat 'ie niet draait. Om dat te voorkomen zou er een relais tussen gebeund kunnen worden die de accuspanning schakelt. Dat relais wordt door het brakke circuit aangestuurd, maar omdat het een kleine verbruiker is heeft 'ie er geen last van.
En als ik Gerrie z'n beschrijving over de draden goed begrijp is dat beunrelais op die manier aangesloten geweest. :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

wimb zegt:

.... als ik Gerrie z'n beschrijving over de draden goed begrijp is dat beunrelais op die manier aangesloten geweest. :wink:

:clap:

Het is me eindelijke gelukt om uit te leggen hoe het zat :wink:
Blijft toch lastig om electrickery goed te beschrijven....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik denk dat de mogelijke oorzaken nu wel aangegeven zijn, ik is benieuwd welk paard er wint :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

detlev
afbeelding van detlev
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Maar één van die drie relais achter de koplamp bestuurderszijde is toch ook opgenomen in dat circuit? Volgens mij is dát degene die door het contact wordt aangestuurd. Ik ga het vanmiddag maar eens nakijken.

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Zo, je geouweneel maar overgeheveld naar je eigen topic:

furriegurrie zegt:

De radiateur zit er al weer even in. Auto wordt normaal warm, en de slangen naar de radiateur toe ook. Denk dus dat het allemaal goed is. Straks maar even een stukje rijden om te testen.

Ben ook maar wat gaan meten aan het startgeneuzel. Als ik de laatste verbinding voor de startmotor los haal meet ik gewoon 12v op het stuurdraadje als ik het aan het contactslot draai. Dat lijkt me dus goed. Ook de weerstand over het laatste stuk draad van die verbinding naar het startrelais op de startmotor gemeten: 0,7 Ohm, lijkt me dus ook goed. Kortom ik snap niet waarom het niet gewoon werkt :oops:

Dat wijst dan volgens mij toch naar een niet frisse startmotor. Maar dat kan ik echt niet rijmen met het feit dat 12 volt direct wel ALTIJD werkt, zonder ook maar de kleinste aarzeling. Ik zou dan toch op z'n minst ook een korte pauze verwachten of af en toe een mislukte poging. Wat kan nou het verschil zijn tussen 12 volt direct en 12 volt via het startcircuit......

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

furriegurrie zegt:

Wat kan nou het verschil zijn tussen 12 volt direct en 12 volt via het startcircuit......

De inwendige weerstand van het circuit. :wink: Dat isbest een lang traject met een aantal stekerverbindingen: van de accu naar het contactslot, terug naar de motorruimte, naar je bak en naar de startmotor. Zelfs als alles perfect nieuw is zul je verschil in weerstand kunnen meten t.o.v. een klein stukje draad van accu naar motor.

Wat je natuurlijk ook nog kunt doen is het elektriek even laten voor wat het is en de startmotor uitbouwen, schoonmaken en daar waar nodig invetten zodat dat weer soepel gaat. Dat ding hangt nu niet bepaald op de meest ideale plek qua bescherming tegen vuil en vocht. :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

wimb zegt:

blablabla geouweneel blablabla

Hahaha, ja ik ben soms wat langdradig.

Vraagje over dat circuitstuk. Zou ik dan aan het eind van het circuit niet minder dan 12 volt moeten meten? Of haal ik dan dingen door elkaar?

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Als het circuit belast is, dus met startmotor wel ja. Meet je aan een open uiteinde dan loopt er geen stroom en is de spanning overal gelijk. Tenzij je een draadbreuk hebt.
'Meten is weten' is dus wel iets meer als simpelweg spanninkjes meten. :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vandaag maar eens de koe bij de hoorns gepakt en de radiateur vervangen. De radiateur in mijn Xm was niet al te best, ik had al een nieuwe besteld. Op aanraden van Marco een mooie aluminium uitvoering van Ordonez, type AVA Cooling CN2144:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJEXK6EP.jpg)

Omdat het weer nou niet heel erg veel belovend was wilde ik niet in de open lucht knutselen. Dus de garage een beetje uitmesten en de Xm met de neus naar binnen gereden en tegenover haar oudtante gezet:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TD7RVPHD.jpg)

Niet heel veel ruimte, maar precies genoeg en lekker droog en met muziek. Ik heb assteunen onder de voorste kriksteunen gezet om veilig onder de auto te kunnen werken. Door vervolgens de Xm in de laagste stand te zetten zakt de auto achter lager (iets geholpen doordat de achtewielen op het grindpad voor de garage staan en de assteunen op de betonvloer van de garage die iets hoger is) waardoor de motor iets achterovergekanteld is. Prettig neveneffect is dat er hierdoor minder koelvloeistof uit loopt.

Om de radiateur er een beetje goed uit en de nieuwe er zonder beschadigingen er in te krijgen eerst maar wat ruimte gemaakt.
De bumper en de grille verwijderd door:
- De stadslichten te verwijderen en de boutjes (dop 10) daarachter los te maken:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KAC7WTTL.jpg)

- De bouten in de wielkasten los te maken (dop 13) via de luikjes achter de rubber doppen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z7Z7AQVQ.jpg)

- De 3 boutjes bovenop de grille (dop 10) los te maken:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOCZDGXC.jpg)

- De pluggen in de grille te verwijderen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VB3X3ZUN.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SGPPPI4K.jpg)

Nu is de grille helemaal los en kan verwijderd worden.

Vervolgens heb ik de bumper verder losgemaakt door:
- De 2 bouten aan de onderkant van de bumper (dop 10) te verwijderen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZTBGQPVF.jpg)

- De 3 torxen (TX20) die zichtbaar worden als de grille weg is los te maken:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PF6WJ4PG.jpg)

Vervolgens de 2 bouten achter de nummerplaat (dop 10) los gemaakt en de stekkers van de knipperlichten en de mistlampen losgemaakt nadat ik de afdekkapjes had verwijderd.

Daarna heb ik de 4 bouten die bovenop het front zitten (2 links, 2 rechts, dop 13) losgehaald waardoor het front een stuk naar voren kan kantelen. Het is verstandig om onder nog 2 grote torxen los te draaien. Anders bestaat er een kans op breken van het front. Ik heb dit niet gedaan omdat er zonder forceren al voldoende ruimte ontstond om de radiateur te wisselen.
Vervolgens de radiateur leeg laten lopen via de aftapkraan die rechtsonder zit.
Ik had best moeite om de dikke slangen los te krijgen van de oude radiateur. De slangklemmen waren het probleem niet. De bovenste ging prima los via boven en de onderste via onder. Het probleem was dat de slangen nogal vastgeplakt zaten. Omdat je ook niet al te veel geweld wil toepassen op rubber slangen van 13 jaar oud duurde het wat langer voordat ik ze met beleid los had. Gelukkig zijn ze nog mooi soepel en scheuren ze dus niet zo makkelijk. Nadat de slangen los waren de oude radiateur voorzichtig naar rechts en vervolgens naar boven verwijderd. Uiteraard heel voorzichtig om mijn pas nieuwe airco condensor niet te beschadigen!

Na verwijderen van de radiateur de balk daaronder met de staalborstel schoongemaakt en met roestomvormer behandeld.
De oude radiateur had inderdaad z'n beste tijd wel gehad:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MBJNH7UT.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GHRDCAYI.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQQDKYIS.jpg)

Hij had het misschien nog wel een paar maandjes gedaan, maar een verse voelt toch wel lekkerder.
De oude en de nieuwe naast elkaar
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LJSYA4TS.jpg)

Nu de nieuwe weer ingebouwd. Dit is, zoals het altijd zo mooi staat in de Haynes, de omgekeerde volgorde van uitbouwen.
Geen rare dingen tegengekomen.

Na inbouwen koelvloeistof bijgevuld in het reservoir terwijl de ontluchtingsnippel op de radiateur open stond.
Vervolgens de motor gestart en de boel ontlucht. Eigenlijk viel er niet veel te ontluchten. Slangen van de radiateur worden beide warm, en uit de ontluchtingsnippel komt alleen KVS, geen lucht meer.

Later op de avond een ritje van een kilometer of 40 gemaakt. Temperatuur blijft prima, kachel wordt ook goed heet.
Op het laatste stuk snelweg wat harder gereden (160+) om te zien of de temp dan ook goed blijft. Dat is gelukkig het geval. Na de afrit bij het stoplicht even maximaal opgetrokken en toen ging heel even het kvs niveau lampje aan met bijbehoordende melding op het linker display (dat ik na reparatie feilloos kan lezen :mrgreen:). Thuis na afkoelen het reservoir weer bijgevuld. Zal nu wel goed zijn. Ik laat de kvs nog even in de achterbak staan zodat ik indien nodig nog wat kan bijvullen. Gelukkig ruim op tijd voor de vakantie het klusje geklaard.

Na het inbouwen van de radiateur ook nog wat tijd besteed aan het meten van het startprobleem.
Als ik meet tot aan de laatste orginele stekker geeft de meter keurig 12 volt als ik start via de sleutel:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZXS6MV6.jpg)

Ik had de multimeter zo gezet dat ik deze precies kon aflezen als ik in de auto zat.
Vervolgens heb ik alle overbodige draden en verbindingen weggehaald en de stekkerverbinding goedmschoongemaakt. De verbinding van de laatste orginele stekker (witte draad) gesoldeerd aan de draad naar de startmotor en een extra draad getrokken naar de accu. Deze zit niet vast maar kan ik op de plus zetten en is voor het geval ik toch een keer direct 12 volt op de startmotor moet zetten. Deze draad zit nu niet meer in het circuit dat de startmotor normaal gezien aanstuurt.

Na deze modificatie/snoeiactie is het weer mogelijk om met de sleutel te starten bij de eerste poging!
De eerste testen waren geweldig, keertje of 20 geen issue. Helaas heb ik later wel weer een paar missers gehad, maar veeeel minder dan voorheen. Dus misschien nog eens wat verder onderzoeken en eventuele overgangsweerstanden aanpakken.

Al met al een heel nuttige Xm dag!!!!

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Die 3 torxen bovenop de bumper hoeven niet los, je kan de bumper met balk zo van de neus af trekken. dat is een schuif systeem met 2 buizen van een cm of 30 die in de xm schuiven.

Leuke foto rapportage! :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

:shock:
<lollige modus> .Ik begrijp echt niet dat je die radiateur vervangen hebt. Een rol ductape en wat kauwgom was toch voldoende geweest. </lollige modus>
Dat ding had inderdaad z'n beste tijd gehad. En als het aan de buitenkant roest is het binnen nog veel gaarder. Daarmee had je echt het einde van je vakantie niet gehaald.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

@ Maarten: ik weet het, had je al eens uitgelegd. Ik kan m'n nummerplaat er nu redelijk eenvoudig afhalen en vind de bumper zonder die extra blokken enzo wel lekker makkelijk te manipuleren en hanteren. Ben vergeten dat als alternatief hier neer te zetten. Zoals altijd vergeet je op een gegeven moment foto's te maken. Ik wilde echt begin tot eind versie doen deze keer...

@Wim: meestal ben ik van de vervanging als het kapot is en niet preventief. In dit geval zag ik me al staan met een kokende motor, kokende vriendin en brullende kleine mannen op weg naar de vakantiebestemming en heb er voor gekozen om maar eens voortijdig in te grijpen voordat die Murphy weer eens opduikt :D

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Die was al druk op de loer aan het liggen. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Lekker bezig geweest :thumbup:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Mooi foto verslag erbij Gerrie, daar hou ik van. Helpt anderen ook als ze zo'n klus willen aanpakken!
Heb je inmiddels na het bijvullen nog een test rit gemaakt??

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Nee, testrit is er nog niet van gekomen. Allleen even naar de supermarkt.......rest van de dag gezellige drukte met vrienden met koters. Zijn nu wel weg maar alcoholischerwijs mag ik nu niet meer proefrijden :mrgreen:

Ik vind het leuk om te maken zo'n verslagje. Helaas verlies je toch meestal de foto momenten uit het oog in het heetst van de strijd :D

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Daarvoor zouden de Japanners nu 'ns een fotorobot voor moeten uitvinden. :wink:

detlev
afbeelding van detlev
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

ff mijn gedachten:

knap werk!

wat die startproblemen betreft: Als een electrisch circuit te weinig stroom geeft, geeft het iedere keer te weinig. dus hoor je dan iedere keer een klik zonder actie. Als een startmotor net niet wil, zit er ook een mechanische (draai-)actie in. Die kan na een paar keer net doorslaan. Het is wel zo dat een gare sm met meer spanning eerder rond zal gaan. Daarom zette de ANWB toen ook 24V op de mijne, toen leek hij ook even prima te werken...

Wat betreft Murphy: Murphy zit nu te wachten om één van je KVS-slangen te laten springen. Daar is het Murphy voor.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

En een handtekening!!!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Nah Detlev! Niet zo sarcatisch! Een XM brengt je altijd thuis hoor. Na mijn vakantie zat ik achteraf ook te bedenken wat er allemaal nog meer mis kon gaan, maar da's allemaal niet gebeurd. Ik denk dat Gerrie met een gerust hard op vakantie kan!

gomp
afbeelding van gomp
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

gewoon twee plastic plaatjes in je gereedschapkoffer stoppen Gerrie, dan kom je altijd thuis.

detlev
afbeelding van detlev
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Anwb-pas en creditcard?

En een handtekening!!!!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

2 plastic plaatjes: check!

Ik ben meestal niet zo neurotisch hoor wat pech betreft. M'n auto's rijden eigenlijk altijd in Nederland, dus doen ze het op vakantie in het buitenland ook.
Met de Ds dezelfde instelling, gaat prima. Je neemt alleen wat dingetjes mee voor het geval dat. Enne, pech is onderdeel van het avontuur! Toen wij in Afrika op vakantie waren hebben we heel wat pech gehad met oude landrovers. Maar lekker knutselen en gaan maar weer. Hoort bij de Afrika experience zalk maar zeggen. Ik had echt niet willen ruilen voor een airconditioned nieuwe Toyota.

gomp
afbeelding van gomp
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

idd CC ( neen, niet je cruise control) en anwb pas met complete dekking.

Denk je er wel aan dat je met een CC zonder PIN code in het buitenland niets meer kunt beginnen?

Ik kwam daar achter toen ik 2 jaar geleden in Polen mijn hotel wilde betalen...

:?

Pech kan je inderdaad zien als onderdeel van het avontuur dat ze reizen noemen. De hamvraag is of je reisgenoten het ook zo zien...

Lignage
afbeelding van Lignage
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Waar bestel je zo'n aluminium versie van Ordonez? Zelfde onderdeelnummer? Waarom maakt Ordonez eigenlijk 2 versies?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

zegt:

AVA Cooling, artikelnummer CN2144.

Dat is de juiste Radiateur..

Heel veel automaterialenzaken zullen eigenwijs doen en de verkeerde willen leveren, maar dit is echt 100% de juiste! Is gemaakt bij Ordonez (Ordonez is OEM voor de ES9J4), maar dan in alu uitgevoerd ipv koper. Het koper gaat gewoon niet goed in een ES9J4 is mijn ervaring na een paar slopers en zelf al 2 koper radiateurs in 4 jaar...
OEM Ordonez is wel koper...

Alstu, verhaaltje wat ik ook naar Gerrie had gestuurd...

Verder vergeet je in je verhaal de 2 torx bouten onderin het front Gerrie. Die niet loshalen en wel kantelen geeft grote kans op breken van het front!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

met die info van Marco ben ik naar de automaterialen zaak hier in de buurt gegaan.

Die 2 grote torxen heb ik niet vermeld omdat ik daar niets mee heb gedaan :oops:
Na loshalen van de 4 bouten boven zat er zo veel bewegig in dat dxe boel eigenlijk vanzelf voldoende naar voren kwam om de radiateur er tussen uit te werken....

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Kan best, maar dan is de kans op breken van het front wel erg groot. Het is maar een lomp stuk plastic wat erg snel scheurt...

Het zijn maar 2 goed bereikbare boutjes. Gewoon ff er uit draaien dus :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

dan heb ik mazzel gehad dus!

Vandaag begonnen met het opnieuw fixen van de carterpanafdichting. Deze had ik al eens aangepakt op de sleuteldag bij Gert de Jong maar helaas was de boel toen slechts een dagje dicht.....

Ik denk dat er bij het monteren toen wellicht olie tussen de vloeibare pakking en het blok zat, of dat de kit rups tijdens montage wat is verschoven oid.

De Xm bij m'n buurman boven de smeerkuil gezet en de olie aftapplug losgedraaid en de olie opgevangen in de opvangbak die ik daarvoor op CitroMobile had gekocht. Daarna de boutjes van de carterpanbevestigingallemaal een slag losgedraaid en vervolgens de accuschroef/boormachine gepakt en daar dopje 8 in gezet en de boutjes eruit gedraaid. Dat ging aanmerkelijk veel sneller dan toen ik bij De Jong stond te klootviolen, wat vond ik die boutjes toen lang en wat waren het er veel :lol:

Toen de carterpan eraf was, was dit het beeld:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DZRNJS4O.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YX3SAHUO.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PWAKO7CW.jpg)

Vervolgens de kit verwijderd en de boel lekker schoongemaakt:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZKWKLX3T.jpg)

en hier in deze "verdieping" moet de nieuwe kit rug komen te liggen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HMSK36WA.jpg)

Dat doen we echter pas morgen als de boel echt goed uitgedrupt is zodat ik de rand van het blok waar de carterpan op sluit ook goed kan schoonmaken en ontvetten zonder dat er steeds weer een nieuwe druppel olie uit het blok komt zetten.

Wordt vervolgd dus.....

Pagina's