Vanmiddag even op en neer geweest naar Youngtimer in Vught. Het systeem was inderdaad leeg. Er moet dus ergens lekkage zitten. Helaas heeft Gijs niet echt iets gevonden. Een o-ringetje vervangen omdat daar iets van fluor sporen te zien was. Dit was echter minimaal, dus waarschijnlijk niet de oorzaak. Het systeem is opnieuw gevuld en we wachten het even af. Gedurende de vakantie zal het wel werken denk ik. Mocht het systeem weer op korte termijn leeg zijn dan is de verdamper toch wel de grootste verdachte. Geen leuke klus om deze te vervangen volgens Gijs.
Overigens is de hervulling en de check onder garantie gedaan! :clap:
Nu we het toch over re-work hebben :mrgreen: , ook nog even naar Carglass teruggeweest. Ik heb een half jaartje oid terug een put/ster laten maken en vullen. Deze was weer ruw geworden waardoor de ruitenwisser strepen trekt. Ze hebben het putje onder garantie weer gevuld en netjes afgewerkt. Hopelijk is de ruitenwisser niet beschadigd en is het gestreep weer over.
Voor de verdamper moet je COMPLETE dash eruit, tot het laatste boutje ;)en dan kan je hem met enig geweld met kachelhuis en al achter je dwarsbalk vandaan frutten.
Je hebt toch van die "snuffelaars "? Die kunnen met een apparaatje vaststellen of je achter je dash koudemiddel verliest en dus je verdamper moet vervangen.
Afgezien idd van de K-klus zelf ook niet goedkoop...
Moet inderdaad even een manier vinden om met zekerheid vast te stellen dat het de verdamper is. Het systeem is vlot leeg, na de laatste vulling heeft het nog geen week gewerkt :cry:
Het is wel waarschijnlijk dat het de verdamper is aangezien nalopen van de rest van het systeem geen fluorsporen gaf.....
Gijs van Youngtimer meldde al dat dan het hele dash eruit moet en dat dat een bereklus is en een pokkewerk.......hij begon er niet aan :mrgreen:
Hij kende wel een bedrijfje die het kon doen voor 1100,- :shock: en dat was echt niet duur (wel veel geld, das een verschil) gezien de hoeveelheid werk.....
Ik vind rommelen aan het dash eigenlijk ook wel leuk hoewel dit wel een hele stap verder gaat dan lampjes vervangen en display-tje maken. Maar het moet te doen zijn lijkt me
Tja, het is 'te doen'. Maar ik herinner me nog ene heer V. die op een niet nader te noemen sloopmeeting met een groot stuk metaal het dashboard aan stukken probeerde te trekken. :wink:
Even snel gedacht: je kunt met 2 man bezig; waarschijnlijk dat je met 3 elkaar al in de weg zit. En globaal is het een dagje demonteren en een dag monteren (Er vanuit gaande dat het net zoveel werk is als een Xant dash; en dat is het :? ).
heb eens van een T1 het dashboard eruit gehaald voor hergebruik als testopstelling en omdat ik het paln heb ooit eens een klapscherm in een t1 te bouwen tussen klokken(spel)winkel en dashboardkastje...
Het demonteren van dat dashboard kostte 1 uur voor alle plestiek eruit was, ik heb toen niet verder gekeken (dan mijn neus lang was) omdat ik daar geen belang bij had, maar een t2 zal niet veel meer tijd kosten lijkt mij om de grootste delen af te halen toch???????
Het dash moet weg. Echt compleet weg. Het laatste onderdeel dat dan overblijft is het kachelhuis. En daarin zit de verdamper. Anders gezegd: Alles tussen voorruit en voorstoelen is opgebouwd bovenop het kachelhuis.
Het is idd een K klus van de bovenste plank. Temeer omdat je in tegen stelling tot bij het slopen, deze handel weer netjes in elkaar moet zetten en dus gewoon zorgvuldig moet werken.
Daarnaast, je moet een verdamper scoren waarvan je zeker weet dat deze echt helemaal goed is, bij voorkeur een nieuwe dus en die kost knaken.
So what, zo rond rijden kan wel maar dat wil je niet, je koopt een auto met airco die moet werken, toch!?
Als Gerrie het wil help ik hem daar bij, ik draai mijn handen er niet voor om, dat die verdamper geld kost weet
Gerrie ook wel, hij spaart echter wel 1000€ uit en wij leren er nog wat van. Zo zou je het ook kunnen bekijken. :wink:
Het moet ook gebeuren Wes, mee eens, airco hoort te werken. Ik geef alleen aan dat het idd een klus is die je met niet tveel mensen rustig moet aanpakken.
een dash uit een sloper halen is wat anders dan een dash demonteren om het daarna weer correct terug te plaatsen. :wink:
Ergens op CiFo is een discussie geweest over vieze verdampers. Vanaf een posting is gelinkt naar een fotoserie van de de- en montage van het dash. Dat geeft een goed beeld wat je moet doen. :wink:
(En volgens mij heb ik in mijn topic ook ergens naar die fotoserie verwezen, maar ik ben nu veuls te lui om te zoeken. :oops: )
Gelukkig is het dash van een XM geschroefd in plaats van in elkaar geklikt. Want dan zou je echt de Sjaak zijn.
Edit: Ik heb de fotoserie gevonden:
http://www.flickr.com/photos/10230731@N06/3701659481/in/set-72157621034651869/
Het betreft een tiepje 1 maar het geeft een goed beeld van de werkzaamheden.
:shock: Moed en schoenen... goejedag zeg! Heel veel labelen wordt dat. Maar die verdamper ziet er idd goed smerig uit. Zo'n panty of gaasje onder de paravan is toch geen overbodige luxe...
poehee, dat is inderdaad een behoorlijke serie foto's :mrgreen:
Maar het is dus al eens gedaan en moet dus nogmaals te doen zijn zou je zeggen. Als je die rommel zo ziet kan het natuurlijk best dat de boel kapot rot daarbinnen. Het lijkt me een behoorlijke opgave. En een klus die veel tijd vergt en achter elkaar door moet omdat je anders vergeten bent hoe alles zat denk ik.
Dus maar eens gaan bedenken wanneer ik dit ga aanpakken.....
Zodat de warme lucht naar binnen kan stromen en je soepeler op je eigen zweet van het leder afglijdt?
Gerrie, het is een beste klus maar gelukkig vooral een kwestie van geduldig doorwerken. Aan bekabeling kun je je ook niet echt een buil vallen, zeker niet aan de stekerverbindingen want die passen maar op 1 manier.
De Citroën-ingenieurs zijn (per ongeluk?) zo slim geweest om het dash in elkaar te schroeven. Je moet er niet aan denken dat ze een kliksysteem zouden hebben gebruikt omdat "het toch nooit meer open hoeft". :shock:
We horen wel wanneer je begint. Misschien is het een idee om het over een aantal dagen uit te smeren en bij elk dagdeel een ander forumlid te laten helpen. Dan hebben we je allemaal geholpen. :lol:
@Jaap, ik hoef zelfs niet eens te draaien om een raam open te zetten :wink:
maar de Xm is een vrij warme auto met al dat glas, ik ben gesteld op de rust van rijden met de ramen dicht en met kleine kinderen is airco toch wel erg lekker om de sfeer goed te houden :mrgreen:
@Wim, ik ga eens kijken hoe ik dit ga doen. Het zal wel wat tijd kosten. Misschien op een vrijdag beginnen en dan de zaterdag en zondag ook beschikbaar hebben.
Ik zou inderdaad graag meer zekerheid hebben, maar hoe dat te krijgen is de vraag. Het systeem is binnen een week leeg, maar er zijn (door 2 verschillende garages)geen fluorsporen gevonden op de delen die zichtbaar zijn. Dat laat eigenlijk alleen de verdamper over volgens mij......
Als mijn verdamper lek zou blijken en ik die fotos gezien zou hebben zou ik idd zoiets eerst proberen. Ik lees ook dat als de condensor echt vervuild is zo'n fluor spoor ook moeilijk te vinden is. Verder:
zegt:
klein beetje koudemiddel erin, 15 bar stikstof erin. 20 is beter. half uurtje laten staan, snuffelaar in de voorste ventilatie opening steken. uitstroom van de kachel ook op de voorste opening, koud en aanjager op stand 1 zetten zonder draaiende motor. knappe lekkende verdamper die dan onopgemerkt blijft.
met een snuffelaar zijn alle grote en kleine lekkages te vinden, omdat de druk tijdens zoeken een stuk hoger is dan wanneer het systeem in bedrijf is. de service aansluitingen kunnen ook lekken (zoals al gemeld). een snuffelaar reageert altijd wel op een service aansluiting, ook als hij niet lekt. daar gebruik ik altijd een beetje lek spray (sop) voor. leidingen even losnemen uit de bevestiging (zie hierboven) kan zeker geen kwaad.
Misschien is zo'n potje leakstop wel een poging waard. Condensor is vervangen, die was rot (evenals de radiateur). Daarna is het systeem gevuld en op druk gebracht. Ook wat fluor voor lek detectie was toegevoegd. De test aan het apparaat geeft geen indicatie dat het systeem lek is tijdens de druktest. Het systeem is echter wel in een dag of 5 weer zo leeg dat de compressor niet meer aanslaat.Daarna is dus door 2 garages gekeken naar fluorsporen maar die zijn niet te zien. Snuffelaar is nog niet geprobeerd.
3?
Niet alle reparaties zijn even succesvol, en sommige waren re-work :mrgreen:
Vanmiddag even op en neer geweest naar Youngtimer in Vught. Het systeem was inderdaad leeg. Er moet dus ergens lekkage zitten. Helaas heeft Gijs niet echt iets gevonden. Een o-ringetje vervangen omdat daar iets van fluor sporen te zien was. Dit was echter minimaal, dus waarschijnlijk niet de oorzaak. Het systeem is opnieuw gevuld en we wachten het even af. Gedurende de vakantie zal het wel werken denk ik. Mocht het systeem weer op korte termijn leeg zijn dan is de verdamper toch wel de grootste verdachte. Geen leuke klus om deze te vervangen volgens Gijs.
Overigens is de hervulling en de check onder garantie gedaan! :clap:
Nu we het toch over re-work hebben :mrgreen: , ook nog even naar Carglass teruggeweest. Ik heb een half jaartje oid terug een put/ster laten maken en vullen. Deze was weer ruw geworden waardoor de ruitenwisser strepen trekt. Ze hebben het putje onder garantie weer gevuld en netjes afgewerkt. Hopelijk is de ruitenwisser niet beschadigd en is het gestreep weer over.
Weer 2 successen in korte tijd :D
Is helaas de vraag hoe lang dat ene succes gaat duren...
Voor de verdamper moet je COMPLETE dash eruit, tot het laatste boutje ;)en dan kan je hem met enig geweld met kachelhuis en al achter je dwarsbalk vandaan frutten.
Je hebt toch van die "snuffelaars "? Die kunnen met een apparaatje vaststellen of je achter je dash koudemiddel verliest en dus je verdamper moet vervangen.
Afgezien idd van de K-klus zelf ook niet goedkoop...
Moet inderdaad even een manier vinden om met zekerheid vast te stellen dat het de verdamper is. Het systeem is vlot leeg, na de laatste vulling heeft het nog geen week gewerkt :cry:
Het is wel waarschijnlijk dat het de verdamper is aangezien nalopen van de rest van het systeem geen fluorsporen gaf.....
Gijs van Youngtimer meldde al dat dan het hele dash eruit moet en dat dat een bereklus is en een pokkewerk.......hij begon er niet aan :mrgreen:
Hij kende wel een bedrijfje die het kon doen voor 1100,- :shock: en dat was echt niet duur (wel veel geld, das een verschil) gezien de hoeveelheid werk.....
Gelukkig is het nie warm nie nu :mrgreen:
We kunnen ook een keer met een paar man aan de slag met jou dashboard, bbq-tje en gaan... :mrgreen:
Dat is ook meer mijn idee :mrgreen:
Ik vind rommelen aan het dash eigenlijk ook wel leuk hoewel dit wel een hele stap verder gaat dan lampjes vervangen en display-tje maken. Maar het moet te doen zijn lijkt me
Tja, het is 'te doen'. Maar ik herinner me nog ene heer V. die op een niet nader te noemen sloopmeeting met een groot stuk metaal het dashboard aan stukken probeerde te trekken. :wink:
Even snel gedacht: je kunt met 2 man bezig; waarschijnlijk dat je met 3 elkaar al in de weg zit. En globaal is het een dagje demonteren en een dag monteren (Er vanuit gaande dat het net zoveel werk is als een Xant dash; en dat is het :? ).
heb eens van een T1 het dashboard eruit gehaald voor hergebruik als testopstelling en omdat ik het paln heb ooit eens een klapscherm in een t1 te bouwen tussen klokken(spel)winkel en dashboardkastje...
Het demonteren van dat dashboard kostte 1 uur voor alle plestiek eruit was, ik heb toen niet verder gekeken (dan mijn neus lang was) omdat ik daar geen belang bij had, maar een t2 zal niet veel meer tijd kosten lijkt mij om de grootste delen af te halen toch???????
Het dash moet weg. Echt compleet weg. Het laatste onderdeel dat dan overblijft is het kachelhuis. En daarin zit de verdamper. Anders gezegd: Alles tussen voorruit en voorstoelen is opgebouwd bovenop het kachelhuis.
Het is idd een K klus van de bovenste plank. Temeer omdat je in tegen stelling tot bij het slopen, deze handel weer netjes in elkaar moet zetten en dus gewoon zorgvuldig moet werken.
Daarnaast, je moet een verdamper scoren waarvan je zeker weet dat deze echt helemaal goed is, bij voorkeur een nieuwe dus en die kost knaken.
So what, zo rond rijden kan wel maar dat wil je niet, je koopt een auto met airco die moet werken, toch!?
Als Gerrie het wil help ik hem daar bij, ik draai mijn handen er niet voor om, dat die verdamper geld kost weet
Gerrie ook wel, hij spaart echter wel 1000€ uit en wij leren er nog wat van. Zo zou je het ook kunnen bekijken. :wink:
Het moet ook gebeuren Wes, mee eens, airco hoort te werken. Ik geef alleen aan dat het idd een klus is die je met niet tveel mensen rustig moet aanpakken.
een dash uit een sloper halen is wat anders dan een dash demonteren om het daarna weer correct terug te plaatsen. :wink:
veul feauteaux maken dan.
Ergens op CiFo is een discussie geweest over vieze verdampers. Vanaf een posting is gelinkt naar een fotoserie van de de- en montage van het dash. Dat geeft een goed beeld wat je moet doen. :wink:
(En volgens mij heb ik in mijn topic ook ergens naar die fotoserie verwezen, maar ik ben nu veuls te lui om te zoeken. :oops: )
Gelukkig is het dash van een XM geschroefd in plaats van in elkaar geklikt. Want dan zou je echt de Sjaak zijn.
Edit: Ik heb de fotoserie gevonden:
http://www.flickr.com/photos/10230731@N06/3701659481/in/set-72157621034651869/
Het betreft een tiepje 1 maar het geeft een goed beeld van de werkzaamheden.
:shock: Moed en schoenen... goejedag zeg! Heel veel labelen wordt dat. Maar die verdamper ziet er idd goed smerig uit. Zo'n panty of gaasje onder de paravan is toch geen overbodige luxe...
Als je eraan wilt beginnen Gerrie, vergeet niet het handboek dat ik je gestuurd heb, daarin staat de hele exercitie!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wohoo wat een klus zeg! :shock:
En wat een ontwerp, dat die verdamper zo vol met rotzooi kan komen te zitten... :cry:
Inderdaad, ook om te weten hoe alles weer gemonteerd moet worden...
poehee, dat is inderdaad een behoorlijke serie foto's :mrgreen:
Maar het is dus al eens gedaan en moet dus nogmaals te doen zijn zou je zeggen. Als je die rommel zo ziet kan het natuurlijk best dat de boel kapot rot daarbinnen. Het lijkt me een behoorlijke opgave. En een klus die veel tijd vergt en achter elkaar door moet omdat je anders vergeten bent hoe alles zat denk ik.
Dus maar eens gaan bedenken wanneer ik dit ga aanpakken.....
Ik draai m'n raampje wel open :?
Zodat de warme lucht naar binnen kan stromen en je soepeler op je eigen zweet van het leder afglijdt?
Gerrie, het is een beste klus maar gelukkig vooral een kwestie van geduldig doorwerken. Aan bekabeling kun je je ook niet echt een buil vallen, zeker niet aan de stekerverbindingen want die passen maar op 1 manier.
De Citroën-ingenieurs zijn (per ongeluk?) zo slim geweest om het dash in elkaar te schroeven. Je moet er niet aan denken dat ze een kliksysteem zouden hebben gebruikt omdat "het toch nooit meer open hoeft". :shock:
We horen wel wanneer je begint. Misschien is het een idee om het over een aantal dagen uit te smeren en bij elk dagdeel een ander forumlid te laten helpen. Dan hebben we je allemaal geholpen. :lol:
@Jaap, ik hoef zelfs niet eens te draaien om een raam open te zetten :wink:
maar de Xm is een vrij warme auto met al dat glas, ik ben gesteld op de rust van rijden met de ramen dicht en met kleine kinderen is airco toch wel erg lekker om de sfeer goed te houden :mrgreen:
@Wim, ik ga eens kijken hoe ik dit ga doen. Het zal wel wat tijd kosten. Misschien op een vrijdag beginnen en dan de zaterdag en zondag ook beschikbaar hebben.
Ik wens je veel sterkte met de klus, maar is het zeker dat dat het euvel is ? Is je systeem inmiddels alweer leeg ?
Ik zou inderdaad graag meer zekerheid hebben, maar hoe dat te krijgen is de vraag. Het systeem is binnen een week leeg, maar er zijn (door 2 verschillende garages)geen fluorsporen gevonden op de delen die zichtbaar zijn. Dat laat eigenlijk alleen de verdamper over volgens mij......
http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/caraircon/home.php?cat=42
Baadt het niet dan schaadt het wel...
http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/caraircon/home.php?cat=11
Als mijn verdamper lek zou blijken en ik die fotos gezien zou hebben zou ik idd zoiets eerst proberen. Ik lees ook dat als de condensor echt vervuild is zo'n fluor spoor ook moeilijk te vinden is. Verder:
Misschien is zo'n potje leakstop wel een poging waard. Condensor is vervangen, die was rot (evenals de radiateur). Daarna is het systeem gevuld en op druk gebracht. Ook wat fluor voor lek detectie was toegevoegd. De test aan het apparaat geeft geen indicatie dat het systeem lek is tijdens de druktest. Het systeem is echter wel in een dag of 5 weer zo leeg dat de compressor niet meer aanslaat.Daarna is dus door 2 garages gekeken naar fluorsporen maar die zijn niet te zien. Snuffelaar is nog niet geprobeerd.
Het zou me niks verbazen als het bij jou ook gewoon aan lekkende vulventielen ligt, had ik ook, de mijne was in een maand leeg.
Daar is naar gekeken en die zien er niet verdacht uit. Ook geen fluorsporen daar.....
Pagina's