Met een automaat loopt 1 kabel van je gasklep richting het schutbord, ookwel de gaskagel genoemd, terwijl er natuurlijk helemaal geen gas doorheenloopt :shock:
Eigenlijk is het ook geen gasklep maar een smoorklep :P
Anyways; er loopt een 2e kabel van diezelfde gas-/smoorklep naar je automaat. Dat is je kickdown kabel. Deze draait precies de andere kant op als je gaskabel(Waar geen gas in zit hehe :P )
OK, top info Matthijs.
..............
Wat ik nog vergeten was: heb gisteren ook nog even de kickdown-kabel afgesteld volgens voorschriften. Ik wist niet dat het mogelijk was, maar de bak schakelt nu nóg soepeler. Beter dan dit kan niet hoor: je voelt echt totaal niets, je ziet alleen de naald van de toerenteller ineens een stuk omlaag vallen. Echt lekker.
Met het afstellen van de kickdown kabel stel je het héle schakelgebeuren af ? Zo ja, da's machtig interressant, graag meer info.... :D
Ik had bij mijn BX 1.6 automaat de kickdown kabel strakker gezet na een tip van "kreazyv8wuppe" Als laatste lapmiddel om slippende rembanden tegen te gaan. De interne druk van de regelunit zou daardoor hoger zijn.
De bx reed weer zonder slippende automaat, maar dit is niet iets wat ik zou doen bij een goede automaat. Lijkt me niet helemaal zonder risico.
Kan speling daar ook verklaren dat soms (zeker als het heet is) ik bij een kickdown eerst naar 6000 toeren ga, en dat daarna pas de automaat weer aangrijpt? Alsof 'ie even zweeft in vrij...
@ Detlev: klinkt alsof je ATF-peil niet helemaal juist is. Gezien je symptoom neig ik naar : er zit ws iets teveel in. Let op: dit is een diagnose op afstand met al zijn beperkingen. Check even je peil bij de juiste temperatuur. Als je meer info of hulp wil, laat maar weten.
@Maartenh: ik heb een fabrieksinstructieboek(je) voor de 4HP18. Daar staat de correcte procedure in om de kabel te stellen. Heeft niet veel om het lijf hoor, niks spannends. Ik moest het doen omdat ik de kogelgewrichten naar mijn gasklep anders had afgesteld, en dan verloopt de afstelling van de kickdown kabel ook. Anders had ik er niet aan gezeten. Ik had ook totaal niet verwacht dat het enige uitwerking zou hebben, maar het lijkt een positief bij-effect te hebben. Leuk toch? Ze verrassen je telkens weer, die slagschepen van ons.
Sidenote: een 4HP18 heeft overigens maar 1 remband. En het afstellen daarvan doe je nietmet de kickdownkabel, maar daar is een aparte stelschroef voor. Maar een BX zal ws een 4HP14 hebben? Kan wel zijn dat dat allemaal heel anders is.
@ Jaap jagt: Ik heb niet de indruk dat je met het afstellen van die kabel het hele schakelgebeuren afstelt. Dat beinvloed je naar mijn ervaring vooral met het verversen van de olie, als je lef hebt: het toevoegen van LecWec of enig ader additief, en misschien het afstellen van de kabel die van de pook af komt. Maar da's een k*tklus heb ik altijd begrepen.
Zoals gezegd: ik had helemaal niet verwacht dat dit überhaupt invloed zou hebben op het schakelgedrag.
@Matthijs: Dank voor je zéér kundige en erg technische uitleg over diverse kabels. Waar geen gas in zit. :wink:
Voo wat betreft het stationair lopen: Mijn dame trilt zo als ik in D voor het stoplicht sta ofzo, met de voet op de rem. Dat irriteert me grenzeloos want het doet flink afbreuk aan het enorme comfort van een XM. Vandaar dat ik hier op allerlei manieren de vinger achter probeer te krijgen. Sinds ze iets hoger stationair loopt (na schoonmaken gasklep) trilt ze nog iets harder, vandaar dat ik dat weer omlaag probeer te krijgen. Capice? :lol:
@ Jaap jagt: Ik heb niet de indruk dat je met het afstellen van die kabel het hele schakelgebeuren afstelt. Dat beinvloed je naar mijn ervaring vooral met het verversen van de olie, als je lef hebt: het toevoegen van LecWec of enig ader additief, en misschien het afstellen van de kabel die van de pook af komt. Maar da's een k*tklus heb ik altijd begrepen.
Zoals gezegd: ik had helemaal niet verwacht dat dit überhaupt invloed zou hebben op het schakelgedrag.
Misverstand dan, sorry. In je afstel verhaal van de kickdown zei je dat je niks meer voelt en de toerenteller alleen naar beneden ziet gaan. Dat gaat gepaard met opschakelen en niet met terugschakelen ala "kickdown" Vandaar dat ik dacht dat je hele scala aan schakelen wellicht soepeler ging....
@Citroën-das-pas-fën:
Hulp is bij mij altijd welkom! Ik heb nog een hele stapel klusjes die ik niet alleen aan wil pakken dus als mensen willen klussen dan heb ik een object dat daar zeer voor geschikt is ;)
Ben zelfs bereid om werkruimte (lees: Doe-het-zelf-garage) te huren in zoetermeer...
Maar ja, volgens mij wonen jullie allemaal zo landelijk dat Duitsland stukken dichterbij is dan Den Haag...
@Jaap: ik had niet de indruk dat het hele schakelgebeuren echt wordt afgesteld, maar het heeft er klaarblijkelijk wel invloed op.
Het verhaal van maartenh zal kloppen bedacht ik me: er zal een hogere regeldruk zijn in het 'brein' van de bak bij een strakkere kabel. In die zin heeft de kabel dus wel invloed op het hele schakelgebeuren.
Kan jouw mail een dikke 4 mB aan gegevens ontvangen? PB me dan ff je mailadres, dan mail ik je het fabrieksdocument over de 4HP18 toe. Kan nooit kwaad, is een zeer aanbevelenswaardig leesvoer voor iedere sleutelaar met zo'n automaat.
Ja grappig document he? Ik moest ff flink doorGooglen voor ik het vond, maar het is lekker leesvoer voor knutselaars die geïnteresseerd zijn in hun automaat.
Grrrr... gisteren heb ik de dame boven de put gereden om eindelijk eens met eigen ogen te kunnen aanschouwen op welke plek ze exact rammelt als ik haar in "D" zet terwijl ze stilstaat.
En u raadt het al: terwijl ze normaal gesproken al bij het derde stoplicht de rammel ontwikkelt, liet ze nu NIETS horen. Zelfs niet niet na een ritje van 20 minuten en vervolgens een kwartier stationair in "D" boven de put. Wat zijn het soms toch krengen.
Maar ik betrap haar nog wel op heterdaadje, let op. We geven niet op!
Had ik afgelopen zaterdag ook, een ex collega keek en zag toevallig 2 hitteschildjes die tegen elkaar kwamen op een moeilijk zichtbaar plekje. Het rammelde ook niet op de brug :roll:, het zit er nog een heel klein beetje als ik rond 120km/h rij. De volgende keer het hitte schildje nog iets meer verbuigen 8) .
Ik begin zo langzamerhand de draagarmen te verdenken. Geheel in lijn met de trend hier op het forum :wink:
Remember: ze rammelt alleen in stilstand. Ik heb de uitlaat de laatste keer zeer aandachtig bekeken, en die blijft stil hangen. Die is het volgens mij echt niet. (Die had ik tot nu toe altijd de schuld gegeven) Gezien de plaats waar het geluid vandaan komt, moet het zitten in de rechter draagarmophanging achter (niet vreemd voor een automaat met 270K achter de kiezen?) of het hoogteregeling-stangenstelselgedoe. Die twee dingen ga ik binnenkort ff aan een zeer nader onderzoek onderwerpen.
Het geluid komt namelijk rechts van de middenconsole, vanuit de voetenbak van de passagier zeg maar.
Wim, merk op dat ik jouw nare suggestie geheel verre van me werp. Ja?! :P
Wie weet. Maar het klinkt wel heel erg ik-stoot-direct-tegen-het-chassis-of-subframe achtige rammel. Het moet er iig snel uit want het vergalt flink het rijgenot van een verder geheel perfecte XM. Al zeg ik het zelf.
Zweef je heerlijk, krijg je bij het stoplicht een "goedkoop Golfje"-ervaring.
Beh.
BTW, wil jij een foto maken van hoe jouw bovenste motorsteun nu gemonteerd zit? aub?
@Wim: mjah ik heb een vaag idee waar het ding in werkelijkheid zit, want ik heb hem bij mijn dame al enkele maanden geleden vervangen he :wink: Maar bedankt voor je moeite.
Ik zou alleen graag willen weten hoe zo'n steun nou gemonteerd hoort te zijn qua orientatie. Moet hij met de dikke rubber verbindingen horizontaal of verticaal? Ik heb de nieuwe ook hetzelfde geplaatst als de oude, maar ik zag tijdens de inspectie van afgelopen zondag dat de dikke verbindingen tussen buitenring en middenstuk bij mij verticaal zitten, terwijl horizontaal me eigenlijk logischer leek.
En bij een auto van deze leeftijd is het heel goed mogelijk dat de vorige motorsteun ook al niet origineel meer was, en mss ook al verkeerd gemonteerd. Vandaar dat ik vergelijking zoek.
Ik realiseerde me vanmiddag inderdaad dat je wilde weten hoe het rubber er in zit. Dus heb ik nog een foto genomen. Zo zit het bij mij en dat is net als het vorige rubber:
Links van de foto is het schutbord, de foto is dus vanaf de rechterkant genomen.
Zo, ik kom net terug van een ritje Deventer waar ik een setje fraaie BLOKVELGEN heb opgehaald (eindelijk! Ik heb een set! :flying: )
Mooie banden erop met lekker dik profiel ook nog. Hopelijk vind ik aankomend weekeinde wat tijd om ze erop te zetten.
Enige minpuntje: er zitten maar 3 afdekkapjes bij. Dus ik moet nog ff ergens een 4de zien te ritselen.
Maar zelfs zonder afdekkapje zijn blokjesvelgen nog steeds véél mooier dan afgeragde SX-wieldoppen 8)
Gefeli dat je je ook tot de blokjesvelgen bekeerd hebt. :thumbup: Ik heb in de box ook een set liggen die nog steeds wacht op montage. :roll:
Blokjesvelgen staan errug mooi onder een XM. Puristen worden nu boos omdat die beweren dat het ALLEEN onder een T1 mooi staat. :lol:
Ik vind je stationair toerental niet verontrustend hoog. Mijn dame loopt stationair rond de 950.
Ja, die van mij ook. :wink:
In D of R met de voet op de rem iets van 950.
En in P of N precies 1000.
Lijkt me niks mis mee toch?
Kan dat ook al?? De kick-down kabel afstellen? Waar zit die eigenlijk CDPF?
Ik wordt ook nieuwsgierig, smooth ertussenuit knijpen is iets wat mijn dame niet altijd doet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Met een automaat loopt 1 kabel van je gasklep richting het schutbord, ookwel de gaskagel genoemd, terwijl er natuurlijk helemaal geen gas doorheenloopt :shock:
Eigenlijk is het ook geen gasklep maar een smoorklep :P
Anyways; er loopt een 2e kabel van diezelfde gas-/smoorklep naar je automaat. Dat is je kickdown kabel. Deze draait precies de andere kant op als je gaskabel(Waar geen gas in zit hehe :P )
Met het afstellen van de kickdown kabel stel je het héle schakelgebeuren af ? Zo ja, da's machtig interressant, graag meer info.... :D
In de vraagbaak (Kluwer/Olving) staat een goede uitleg over het afstellen van de kickdowm kabel. :wink:
Maar dat is alleen voor de 2 liters en de diesel, want de hele V6 wordt in de vraagbaak niet genoemd. :)
Ik had bij mijn BX 1.6 automaat de kickdown kabel strakker gezet na een tip van "kreazyv8wuppe" Als laatste lapmiddel om slippende rembanden tegen te gaan. De interne druk van de regelunit zou daardoor hoger zijn.
De bx reed weer zonder slippende automaat, maar dit is niet iets wat ik zou doen bij een goede automaat. Lijkt me niet helemaal zonder risico.
Kan speling daar ook verklaren dat soms (zeker als het heet is) ik bij een kickdown eerst naar 6000 toeren ga, en dat daarna pas de automaat weer aangrijpt? Alsof 'ie even zweeft in vrij...
En een handtekening!!!!
@ Detlev: klinkt alsof je ATF-peil niet helemaal juist is. Gezien je symptoom neig ik naar : er zit ws iets teveel in. Let op: dit is een diagnose op afstand met al zijn beperkingen. Check even je peil bij de juiste temperatuur. Als je meer info of hulp wil, laat maar weten.
@Maartenh: ik heb een fabrieksinstructieboek(je) voor de 4HP18. Daar staat de correcte procedure in om de kabel te stellen. Heeft niet veel om het lijf hoor, niks spannends. Ik moest het doen omdat ik de kogelgewrichten naar mijn gasklep anders had afgesteld, en dan verloopt de afstelling van de kickdown kabel ook. Anders had ik er niet aan gezeten. Ik had ook totaal niet verwacht dat het enige uitwerking zou hebben, maar het lijkt een positief bij-effect te hebben. Leuk toch? Ze verrassen je telkens weer, die slagschepen van ons.
Sidenote: een 4HP18 heeft overigens maar 1 remband. En het afstellen daarvan doe je nietmet de kickdownkabel, maar daar is een aparte stelschroef voor. Maar een BX zal ws een 4HP14 hebben? Kan wel zijn dat dat allemaal heel anders is.
@ Jaap jagt: Ik heb niet de indruk dat je met het afstellen van die kabel het hele schakelgebeuren afstelt. Dat beinvloed je naar mijn ervaring vooral met het verversen van de olie, als je lef hebt: het toevoegen van LecWec of enig ader additief, en misschien het afstellen van de kabel die van de pook af komt. Maar da's een k*tklus heb ik altijd begrepen.
Zoals gezegd: ik had helemaal niet verwacht dat dit überhaupt invloed zou hebben op het schakelgedrag.
@Matthijs: Dank voor je zéér kundige en erg technische uitleg over diverse kabels. Waar geen gas in zit. :wink:
Voo wat betreft het stationair lopen: Mijn dame trilt zo als ik in D voor het stoplicht sta ofzo, met de voet op de rem. Dat irriteert me grenzeloos want het doet flink afbreuk aan het enorme comfort van een XM. Vandaar dat ik hier op allerlei manieren de vinger achter probeer te krijgen. Sinds ze iets hoger stationair loopt (na schoonmaken gasklep) trilt ze nog iets harder, vandaar dat ik dat weer omlaag probeer te krijgen. Capice? :lol:
Jammer dat er geen gas in de kabels zit. Ik dacht goedkoop op gas te kunnen rijden. :mrgreen:
Misverstand dan, sorry. In je afstel verhaal van de kickdown zei je dat je niks meer voelt en de toerenteller alleen naar beneden ziet gaan. Dat gaat gepaard met opschakelen en niet met terugschakelen ala "kickdown" Vandaar dat ik dacht dat je hele scala aan schakelen wellicht soepeler ging....
@Citroën-das-pas-fën:
Hulp is bij mij altijd welkom! Ik heb nog een hele stapel klusjes die ik niet alleen aan wil pakken dus als mensen willen klussen dan heb ik een object dat daar zeer voor geschikt is ;)
Ben zelfs bereid om werkruimte (lees: Doe-het-zelf-garage) te huren in zoetermeer...
Maar ja, volgens mij wonen jullie allemaal zo landelijk dat Duitsland stukken dichterbij is dan Den Haag...
En een handtekening!!!!
@ Detlev: zie je eigen topic.
@Jaap: ik had niet de indruk dat het hele schakelgebeuren echt wordt afgesteld, maar het heeft er klaarblijkelijk wel invloed op.
Het verhaal van maartenh zal kloppen bedacht ik me: er zal een hogere regeldruk zijn in het 'brein' van de bak bij een strakkere kabel. In die zin heeft de kabel dus wel invloed op het hele schakelgebeuren.
Kan jouw mail een dikke 4 mB aan gegevens ontvangen? PB me dan ff je mailadres, dan mail ik je het fabrieksdocument over de 4HP18 toe. Kan nooit kwaad, is een zeer aanbevelenswaardig leesvoer voor iedere sleutelaar met zo'n automaat.
Ontvangen, bedankt......Leuke plaatjes :D
Ja grappig document he? Ik moest ff flink doorGooglen voor ik het vond, maar het is lekker leesvoer voor knutselaars die geïnteresseerd zijn in hun automaat.
Grrrr... gisteren heb ik de dame boven de put gereden om eindelijk eens met eigen ogen te kunnen aanschouwen op welke plek ze exact rammelt als ik haar in "D" zet terwijl ze stilstaat.
En u raadt het al: terwijl ze normaal gesproken al bij het derde stoplicht de rammel ontwikkelt, liet ze nu NIETS horen. Zelfs niet niet na een ritje van 20 minuten en vervolgens een kwartier stationair in "D" boven de put. Wat zijn het soms toch krengen.
Maar ik betrap haar nog wel op heterdaadje, let op. We geven niet op!
Misschien een hele rare opmerking, maar misschien rammelt ze als er iemand in de wagen zit. :roll:
Had ik afgelopen zaterdag ook, een ex collega keek en zag toevallig 2 hitteschildjes die tegen elkaar kwamen op een moeilijk zichtbaar plekje. Het rammelde ook niet op de brug :roll:, het zit er nog een heel klein beetje als ik rond 120km/h rij. De volgende keer het hitte schildje nog iets meer verbuigen 8) .
Ik begin zo langzamerhand de draagarmen te verdenken. Geheel in lijn met de trend hier op het forum :wink:
Remember: ze rammelt alleen in stilstand. Ik heb de uitlaat de laatste keer zeer aandachtig bekeken, en die blijft stil hangen. Die is het volgens mij echt niet. (Die had ik tot nu toe altijd de schuld gegeven) Gezien de plaats waar het geluid vandaan komt, moet het zitten in de rechter draagarmophanging achter (niet vreemd voor een automaat met 270K achter de kiezen?) of het hoogteregeling-stangenstelselgedoe. Die twee dingen ga ik binnenkort ff aan een zeer nader onderzoek onderwerpen.
Het geluid komt namelijk rechts van de middenconsole, vanuit de voetenbak van de passagier zeg maar.
Wim, merk op dat ik jouw nare suggestie geheel verre van me werp. Ja?! :P
Ik merk het. ;-)
Rechts van de middenconsole? Dan zou het ook nog het hitteschild kunnen zijn.
Wie weet. Maar het klinkt wel heel erg ik-stoot-direct-tegen-het-chassis-of-subframe achtige rammel. Het moet er iig snel uit want het vergalt flink het rijgenot van een verder geheel perfecte XM. Al zeg ik het zelf.
Zweef je heerlijk, krijg je bij het stoplicht een "goedkoop Golfje"-ervaring.
Beh.
BTW, wil jij een foto maken van hoe jouw bovenste motorsteun nu gemonteerd zit? aub?
Euhhh. De bovenste motorsteun kun je op de foto in m'n topic net zien:
Op de foto zit 'ie links in de aluminium steun. Het is dat zwarte ding met de horizontale bout en moer. Je kijkt er van bovenaf tegenaan.
Ik wil wel even met je meerijden/kijken als jeje velgen komt halen :)
@Matthijs: graag!
@Wim: mjah ik heb een vaag idee waar het ding in werkelijkheid zit, want ik heb hem bij mijn dame al enkele maanden geleden vervangen he :wink: Maar bedankt voor je moeite.
Ik zou alleen graag willen weten hoe zo'n steun nou gemonteerd hoort te zijn qua orientatie. Moet hij met de dikke rubber verbindingen horizontaal of verticaal? Ik heb de nieuwe ook hetzelfde geplaatst als de oude, maar ik zag tijdens de inspectie van afgelopen zondag dat de dikke verbindingen tussen buitenring en middenstuk bij mij verticaal zitten, terwijl horizontaal me eigenlijk logischer leek.
En bij een auto van deze leeftijd is het heel goed mogelijk dat de vorige motorsteun ook al niet origineel meer was, en mss ook al verkeerd gemonteerd. Vandaar dat ik vergelijking zoek.
Ik realiseerde me vanmiddag inderdaad dat je wilde weten hoe het rubber er in zit. Dus heb ik nog een foto genomen. Zo zit het bij mij en dat is net als het vorige rubber:
Links van de foto is het schutbord, de foto is dus vanaf de rechterkant genomen.
Ok, toppertje Wim. Bedankt.
Hij hoort min of meer verticaal, dit dempt meer, als je hem horizontaal zou doen druk je meer tegen t rubber = meer vibraties doorgeven.
Zelfde met je onderste steun btw :]
Zo, ik kom net terug van een ritje Deventer waar ik een setje fraaie BLOKVELGEN heb opgehaald (eindelijk! Ik heb een set! :flying: )
Mooie banden erop met lekker dik profiel ook nog. Hopelijk vind ik aankomend weekeinde wat tijd om ze erop te zetten.
Enige minpuntje: er zitten maar 3 afdekkapjes bij. Dus ik moet nog ff ergens een 4de zien te ritselen.
Maar zelfs zonder afdekkapje zijn blokjesvelgen nog steeds véél mooier dan afgeragde SX-wieldoppen 8)
Gefeli dat je je ook tot de blokjesvelgen bekeerd hebt. :thumbup: Ik heb in de box ook een set liggen die nog steeds wacht op montage. :roll:
Blokjesvelgen staan errug mooi onder een XM. Puristen worden nu boos omdat die beweren dat het ALLEEN onder een T1 mooi staat. :lol:
Pagina's