Heb je de foto's al gevonden Maarten?
Ik heb een 50W soldeerbout(je).....zou dat voldoen voor die VN gevalletjes?
Voor de pootjes wel natuurlijk, maar voor dat platte grotere koelvlak?
Dat gaat goed Gerrie (of is het Gerry, ben het even kwijt)
50w voor de body, met de 25w soldeer je de pootjes.
En nog een tip, ik heb eerst alle pootjes doorgeknipt zodat ik ze nog met een klein tangetje kon pakken. Vervolgens een voor een eruit gesoldeert. Soms loopt het gaatje weer dicht met soldeer, dan houd ik de bout aan de tin zijde en aan de andere zijde druk ik er dan een tandenstoker door, bij gebrek aan een tinzuiger.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het is Gerrie inderdaad ;-)
Ik heb toevallig een tinzuigertje maar ik heb die eigenlijk zelden gebruikt. In voorkomende gevallen gebruik ik inderdaad ook iets van een prikkertje om het gaatje open te maken/houden. Of een heel dun boortje om het gaatje weer te maken door de tin heen....
Niet het tin uit gaan boren, dan heb je kans dat je de via sloopt.(het metalen busje wat er in geperst zit en de bovenkant en onderkant van de print met elkaar verbinden)
Dit is hoe ik het heb gedaan, maar bij jou zitten de vn05's waarschijnlijk andersom, naar binnen toe, let dus ook even op op welk pootje je de diode vast maakt.
Zo zag het er uit:
Dan de bout er tegenaan houden en 10 seconden wachten tot het tin gesmolten is
Als het tin gesmolten is kan je de vn05 omhoog buigen.
Dan even lekker de pootjes afknippen:
Daarna met de soldeerbout en een tangetje de pootjes verwijderen. Gaatjes schoonmaken met soldeerlitze of tinzuigertje.
Dan de pootjes in model buigen (in 1 keer goed, na een paar keer buigen breken ze af) :wink: Dan alles vast solderen, ook weer vastsolderen aan het koelblokje. En natuurlijk de diode's er bij.
Super foto's, bedankt! Bij mij zitten ze inderdaad andersom, zoals op de foto's van Mark. Alles lijkt nu helemaal duidelijk. Nu nog moed verzamelen :-) er is toch een behoorlijke drempel om aan je eigen spul te gaan werken. Als ik dingen voor anderen doe ga ik er meestal vol in, voor mezelf is het lastiger op 1 of andere manier :oops:
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Ik wil een H5 modden, maar die zit met een of ander ranzige schuim-kit dichtgesmeerd. De computer zelf heb ik wel open maar ik krijg nu de printplaat niet los omdat de stekkeraansluitingen ook gekit zitten. Is dat standaard? En hoe krijg je dat spul ooit los ?
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
insnijden heb ik ook gedaan, ik zie nu dat jullie t zelfde rare kit langs de randen hebben zitten. Ik zal wel weer een overijverige productiemedewerker hebben gehad met een nieuwe tube ofzo :P even vragen waar de föhn ligt ;)
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Waarmee lijm je die torren weer vast? Ik heb net zoals mark een groene onderkant ipv1 met een tinlaag.. lijmpistool? en misschien nog wat warmtepasta ertussen?
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
bij mij leek dat ook zo te zijn. Iets krabben en er komt een mooie koperkleur onder vandaan. Ik heb ze vastgesoldeerd hoewel ze dat eerst niet zaten. En daarna die "lijm/hars" er weer wat overheen gesmeerd. Deze werd bij mij zacht van de soldeerbout.
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en het beschreven modden van de veercomputer met de aanbevolen onderdelen gedaan.
Het resultaat is werkelijk waardeloos, vering blijft nu continu in de sportstand staan ???????
Ik hoor ook continu onder de auto een klep schakelen.
De beschrijving heb ik precies gevolgd.
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Hallo Tom,
Heb je ook de mogelijkheid om met een lexia of knipperkastje de veercomputer uit te lezen en te resetten?
Eventuele storingen in de vc gaan er niet vanzelf uit door de reparatie/modificatie.
Verder een misschien wat onaardige vraag hoewel die niet zo bedoeld is:
Weet je zeker dat alles goed gesoldeerd is en dat niets gefrituurd is of onvoldoende vastzit bijvoorbeeld? Hoe zijn je soldeer skills?
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Hallo,
voordat ik hier aan begon had ik eigenlijk geen problemen met de vering en dus vind ik het raar dat die er nu ineens wel zijn.
Solderen gaat me redelijk goed af.
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Het kan natuurlijk prima dat de mod geslaagd is, maar dat de veercomputer een storing heeft.
Welke veercomputer heb je precies?
Ik woon niet echt in de buurt, maar mijn vader woont in Zwaag (heb zelf zo'n kleine 20 jaar in Zwaagdijk gewoont en ben in Hoorn oa naar school gegaan). Wellicht dat ik als ik daar eens ben je Xm kan uitlezen met m'n Lexia en we de veercomputers eens kunnen uitwisselen om te testen?
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Laat maar even weten wanneer je een keer in zwaag bent via (Mod edit:Stuur Gerrie even een PB, geen E-mail's telefoon nummers en dergelijke openbaar maken hier.) dan spreken we wat af.
Ik zou dat erg prettig vinden, ik heb er nu voor nood een h1 computer in zitten maar deze zorgt er voor dat de vering ongeveer de eerste 1,5 km in de harde stand blijft staan.
Ik heb er overigens een h5 in zitten..
Re: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Aangemoedigd door deze uitgebreide Howto ben ik van plan om mijn VC te modden, maar ik kom tot de ontdekking dat de fameuze VN05N.'s niet (meer) te koop zijn. (ook niet bij Conrad).
Wie weet er een adresje??
25w is veel te licht.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat is ongeveer de helft van de vraag beantwoord ;)
Ik had foto's gemaakt, maar waar zijn die, even zoeken...... :?
Heb je de foto's al gevonden Maarten?
Ik heb een 50W soldeerbout(je).....zou dat voldoen voor die VN gevalletjes?
Voor de pootjes wel natuurlijk, maar voor dat platte grotere koelvlak?
Dat gaat goed Gerrie (of is het Gerry, ben het even kwijt)
50w voor de body, met de 25w soldeer je de pootjes.
En nog een tip, ik heb eerst alle pootjes doorgeknipt zodat ik ze nog met een klein tangetje kon pakken. Vervolgens een voor een eruit gesoldeert. Soms loopt het gaatje weer dicht met soldeer, dan houd ik de bout aan de tin zijde en aan de andere zijde druk ik er dan een tandenstoker door, bij gebrek aan een tinzuiger.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Een naald gaat ook goed omdat het tin daar niet aan hecht. ;-)
Het is Gerrie inderdaad ;-)
Ik heb toevallig een tinzuigertje maar ik heb die eigenlijk zelden gebruikt. In voorkomende gevallen gebruik ik inderdaad ook iets van een prikkertje om het gaatje open te maken/houden. Of een heel dun boortje om het gaatje weer te maken door de tin heen....
Niet het tin uit gaan boren, dan heb je kans dat je de via sloopt.(het metalen busje wat er in geperst zit en de bovenkant en onderkant van de print met elkaar verbinden)
Dit is hoe ik het heb gedaan, maar bij jou zitten de vn05's waarschijnlijk andersom, naar binnen toe, let dus ook even op op welk pootje je de diode vast maakt.
Zo zag het er uit:
Dan de bout er tegenaan houden en 10 seconden wachten tot het tin gesmolten is
Als het tin gesmolten is kan je de vn05 omhoog buigen.
Dan even lekker de pootjes afknippen:
Daarna met de soldeerbout en een tangetje de pootjes verwijderen. Gaatjes schoonmaken met soldeerlitze of tinzuigertje.
Dan de pootjes in model buigen (in 1 keer goed, na een paar keer buigen breken ze af) :wink: Dan alles vast solderen, ook weer vastsolderen aan het koelblokje. En natuurlijk de diode's er bij.
Super foto's, bedankt! Bij mij zitten ze inderdaad andersom, zoals op de foto's van Mark. Alles lijkt nu helemaal duidelijk. Nu nog moed verzamelen :-) er is toch een behoorlijke drempel om aan je eigen spul te gaan werken. Als ik dingen voor anderen doe ga ik er meestal vol in, voor mezelf is het lastiger op 1 of andere manier :oops:
Modedit: Dit draadje een beetje :opruimen: om het on topic te houden.
:moderator:
Ik wil een H5 modden, maar die zit met een of ander ranzige schuim-kit dichtgesmeerd. De computer zelf heb ik wel open maar ik krijg nu de printplaat niet los omdat de stekkeraansluitingen ook gekit zitten. Is dat standaard? En hoe krijg je dat spul ooit los ?
Fotootje?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ik heb ook een H5 gedaan. Dat schuim spul heb ik met een afbreekmesje ingesneden en vervolgens de boel voorzichtig losgewrikt
insnijden heb ik ook gedaan, ik zie nu dat jullie t zelfde rare kit langs de randen hebben zitten. Ik zal wel weer een overijverige productiemedewerker hebben gehad met een nieuwe tube ofzo :P even vragen waar de föhn ligt ;)
Mijn beide H4's hebben ook gekitte stekers. Een kwestie van met liefde loswrikken, maar vergeet niet eerst de schroefjes los te halen.
Waarmee lijm je die torren weer vast? Ik heb net zoals mark een groene onderkant ipv1 met een tinlaag.. lijmpistool? en misschien nog wat warmtepasta ertussen?
bij mij leek dat ook zo te zijn. Iets krabben en er komt een mooie koperkleur onder vandaan. Ik heb ze vastgesoldeerd hoewel ze dat eerst niet zaten. En daarna die "lijm/hars" er weer wat overheen gesmeerd. Deze werd bij mij zacht van de soldeerbout.
Ik zou het net zo doen als Gerrie heeft gedaan. Dus de groene lak wegkrabben en de torren op het koper solderen.
toppie joppie 8)
op printlak kan je meestal gewoon solderen, het bevat oa soldeerflux.
Dit is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de printboer, maar je zou het even kunnen proberen voordat je gaat krabben.
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en het beschreven modden van de veercomputer met de aanbevolen onderdelen gedaan.
Het resultaat is werkelijk waardeloos, vering blijft nu continu in de sportstand staan ???????
Ik hoor ook continu onder de auto een klep schakelen.
De beschrijving heb ik precies gevolgd.
Tom Gales
XM 2.0 16v automaat 1999
Hallo Tom,
Heb je ook de mogelijkheid om met een lexia of knipperkastje de veercomputer uit te lezen en te resetten?
Eventuele storingen in de vc gaan er niet vanzelf uit door de reparatie/modificatie.
Verder een misschien wat onaardige vraag hoewel die niet zo bedoeld is:
Weet je zeker dat alles goed gesoldeerd is en dat niets gefrituurd is of onvoldoende vastzit bijvoorbeeld? Hoe zijn je soldeer skills?
Waar woon je ergens?
Hallo,
voordat ik hier aan begon had ik eigenlijk geen problemen met de vering en dus vind ik het raar dat die er nu ineens wel zijn.
Solderen gaat me redelijk goed af.
Tom
Hoorn Noord Holland
Het kan natuurlijk prima dat de mod geslaagd is, maar dat de veercomputer een storing heeft.
Welke veercomputer heb je precies?
Ik woon niet echt in de buurt, maar mijn vader woont in Zwaag (heb zelf zo'n kleine 20 jaar in Zwaagdijk gewoont en ben in Hoorn oa naar school gegaan). Wellicht dat ik als ik daar eens ben je Xm kan uitlezen met m'n Lexia en we de veercomputers eens kunnen uitwisselen om te testen?
Laat maar even weten wanneer je een keer in zwaag bent via (Mod edit:Stuur Gerrie even een PB, geen E-mail's telefoon nummers en dergelijke openbaar maken hier.) dan spreken we wat af.
Ik zou dat erg prettig vinden, ik heb er nu voor nood een h1 computer in zitten maar deze zorgt er voor dat de vering ongeveer de eerste 1,5 km in de harde stand blijft staan.
Ik heb er overigens een h5 in zitten..
groet,
Tom
Aangemoedigd door deze uitgebreide Howto ben ik van plan om mijn VC te modden, maar ik kom tot de ontdekking dat de fameuze VN05N.'s niet (meer) te koop zijn. (ook niet bij Conrad).
Wie weet er een adresje??
Oei, dat is schrikken. Ik kan ze ook niet meer vinden bij conrad. :thumbdown:
Farnell heeft ze wel, voor een schandalige 5,60 per stuk.
Digichip heeft ze ook, voor 1 dollar 40. Alleen per rol van 1000 (XM CLUB???) :mrgreen:
Probeer het 'ns bij Radio Rotor: http://www.rotor.eu
STM beweert in ieder geval dat ze nog leverbaar zijn.
Wij hebben betere condities.
Als het via het normale circuit echt penibel wordt wil ik wel een balletje opgooien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's