RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Weet iemand welke onderdelen er nodig zijn voor het modden/revisieren van de VC? En waar ik ze kan kopen? De types die ik hier op het forum zie staan kan ik nergens vinden/kopen.
Naast de solid state relais en diodes heb ik ook ergens gelezen dat de elco's ook te vernieuwen zijn. Iemand hier ervaring mee? En welke types zijn het en kan ik ze kopen?
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Had die inderdaad gezien in de 1e post: echter kan ik die types niet vinden bij Conrad (of elders wat dat aan gaat). Maar misschien kijk/zoek ik niet goed. Zijn er mogelijk alternatieven?
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Via google krijg je als een van de eerste 'hits' deze 1N5408 diodes. Iets verder kijkend op google zijn er genoeg alternatieve winkels met wat lagere verzendkosten.
Voor de VN05N's zal je moeten uitwijken naar AliExpress of eBay (uiteindelijk ook china). "Echte" VN05N's van STMicroelectronics zijn niet meer te krijgen denk ik. Enige wat ik vond was een franse op eBay die er twee voor 15eu de stuk aanbod. En een engelsmans die beweert ze te hebben voor 7eu de stuk maar wel het AliExpress plaatje gebruikt.
Ofwel.., ik zou ze zelf direct uit China halen via Ali. Dan kosten ze een paar euro de stuk. Degene die ik heb gebruikt doen het tot nu toe en ik denk ook niet dat het zo'n gecompliceerd stukje electronica is dat ze geen goede kopie er van hebben kunnen produceren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Een solid state relais is niet heel spannend maar er zal wel domweg geen vraag meer naar zijn. Ik heb er gelukkig destijds een rits gekocht onder het mom van 'geen betere raad dan voorraad' als ik nu alleen nog wist waar ik ze heb opgeborgen
Dat ze nu ongeveer 9 dollar kosten dat is een gegeven, niet veren van je auto doet je dat heel snel vergeten.
Elco's heb ik nooit vervangen, en is ook niet nodig, de solid states en de diodes is de ingreep.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Ik bedoelde meer aan te geven dat er eigenlijk geen keus meer is. Imitatie is het enige wat nog te krijgen is tenzij je dus het 10voudige wil neerleggen (voor de claim dat het een originele is). Koop ze dan gewoon zelf bij de bron (AliExpress)
Wat ik me trouwens wel eens heb afgevraagd.., Kan zo'n VN05N nu ook 'vermindert' werken? Of zijn dat dingen die het of wél, of gewoon níet kunnen doen?
Ik ga sowieso binnenkort eens een VC met een plaatselijk bruin verkleurd PCB aan een oscilloscoop hangen. Benieuwd of daar een mooi constant 1000Hz signaal van de vn05n af gaat komen. De bijbehorende elektroklep schakelt namelijk nog wel.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Heb zojuist van beiden een voorraadje besteld. Benieuwd hoe lang het duurt voor het hier is, moet inderdaad uit China komen. Heb ook een VC gevonden: heb dan een backup.... just in case...
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Veen zegt:
<p>Weer zo'n item die we al club op voorraad moeten nemen?</p>
Mwah... voorlopig zie ik meer VC's dan XM's bewaard worden. En neem aan dat iedereen nu toch wel eens de beschermende diodes geplaatst heeft.
Mocht er nu in de toekomst echt een schaarste aan VC's ontstaan dan zijn die vervangbaar voor een Arduino. Hoe en wat weet ik nog niet precies, maar onlangs presenteerde en pool/rus/oid ergens in een FBpost zijn zelf gemaakte VC (HA2) die ook nog wat extra functionaliteit had zoals de mogelijkheid tot klassieke sportstand en LHM temperatuur weergeven.
Nog niet verder in verdiept omdat het nog een lopend projectje was.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Loop paar dagen terug heel leuk te vertellen dat er ook een andere VC onderweg is maar zijn die eigenlijk hetzelfde en uitwisselbaar? De VC die onderweg is komt uit een 95/96'r XM: een 2.0 TCT of V6 dat wist de verkoper niet meer zeker. Die van mij is een V6 uit '99.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Hydractief 1 en 2 zijn niet uitwisselbaar. Dus die van 95/96 gaat het wel doen in je wagen. Wel zijn er in de loop der jaren meerdere revisies van de veercomputer uitgekomen. Wat die verschillen precies zijn weet ik niet.
Enige voorbeeld dat ik kan noemen is dat met de VC van '99 de VC geen gebruikt meer maakt van het remdrukcontact, maar van de snelheidssensor, om waar te nemen dat de wagen hard afremt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
En volgens mij kun je een vc van een tct of 2.1 niet in een V6 hangen, en andersom ook niet. Verschillende motoren kennen verschillende karakterestieken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden welke verbeteringen er, behoudens een extra relais, bij een HA1 doorgevoerd kunnen worden. Hard wordt vaker en sneller ingeschakeld dan ik zou willen.
Verschillende veerkarakteristiek woordt verkregen door andere veerbollen/demperplaten te gebruiken. Als je het trainingsdocument HA2 van Citroën leest wordt er nergens gerept over verschillende schakel-tabellen in de VC per motorisering.
Enige waar melding van wordt gemaakt is dat de laatste type VC voor zowel de XM en Xantia hardwarematig hetzelfde is maar niet uit te wisselen vallen omdat deze in de fabriek een afwijkende tabel ingeprogrammeerd krijgen. Lijkt mij dat al per motorisering er apparte tabellen zijn, dat daar dan ook melding van gemaakt zou worden.
Dat hardwarematig gaat trouwens zover dat beide VC's hetzelfde nummer hebben. Van buiten valt het dus niet te zien of ie uit een Xantia of een XM gekomen is.
@Chris
Het schakelen tussen hard en zacht gaat aan de hand van sensor info. Als alle sensors goed zijn en correcte info doorgeven dan zijn er maar 2 dingen waar het schakelgedrag nog aan kan liggen.
1. De interne tabellen/schakelregels van de VC. (Deze zijn niet te wijzigen. Dus dan zou je op arduino basis je eigen VC met eigen regels moeten gaan nabouwen)
2. De chauffeur. (Eentje die rustiger rijdt dan de huidige zal de wagen meer in de soepele stand houden. ;) )
Voor zover ik weet is HA2 wat beter in snel en kort schakelen tussen de 2 standen. Dit komt door de compleet andere manier van aansturen/schakelen van de kleppen op de hydractiefblokken. Maar om een HA1 wagen naar HA2 om te bouwen is geloof ik wel een aardig dingetje. Sensors zijn anders/meer, bedrading/connector van de VC en elektrokleppen anders, hydrauliekleiding en de hydractiefblokken anders.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Vandaag de nieuwe VC binnen gekregen. De onderdelen voor het modden zijn nog onderweg. Maar omdat de nieuwe VC een werkende is al gewoon gemonteerd. Echter niet wat ik had verwacht:
- lampje HA wat bij starten altijd even aan hoort te gaan blijft nog steeds uit
- stug veren (vooral voorkant) is er nog steeds
- geen/minimaal verschil tussen normale en sportstand v.w.b. de vering
- zet je haar in laagste stand en daarna weer normaal dan is rijhoogte goed. Zodra je instapt en/of gaat rijden dan gaat de voorkant hoger staan
Iemand een idee waar nu te zoeken? Mis mijn zwevend tapijt..... Elektrokleppen? Hoogteregelaar? En wat ik graag wil weten is hoe je het beste de oude VC opent kunt maken. Tot nu toe niet gelukt.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Heb je de uitgaande stroom gemeten, weet je zeker dat er niet geschakeld wordt?
En als er wel geschakeld wordt. weet je zeker dat je hydractiefbollen nog wel op druk zijn? Ik heb vorige week een 3 jaar oude IFHS hydractiefbol weg kunnen smijten, zo plat als een dubbeltje.
En het klinkt alsof je hoogteregelaar schoongemaakt moet worden.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Alle bollen zijn goed dwz 4x bollen op de wielen incl voorraad bol zijn vv, de HA bollen zijn op druk gebracht. Heb geen multimeter om het te meten: ben puur op geluid af gegaan. Overigens zijn de HA bollen wel 8jr oud.
Er kan reeds een storing in de vc zitten die zal je eerst moeten resetten.
Type 1 heeft nogal eens de neiging om niet de benodigde spanning naar de kleppen door te geven, ik heb destijds op mijn type 1 middels een relais de schakeling aangepast zodat in de comfortstand altijd het juiste voltage op de kleppen stond, die veerde bijna als een DS.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Klinkt als een flinke aanpassing of valt dat mee voor zo'n relais schakeling? Maar wel een heel comfortabel eindresultaat.
Heb zelf net de VC opengekregen waarbij geduld getart werd: hij zat heel apart vast gekit. Als het ik het zo zie, ook afgaand op alle andere draadjes die ik heb gelezen, is in ieder geval 1 v.d. de STR's doorgebrand (rode cirkel). Deze VC is een H5 versie en ziet er weer net anders uit als degene die ik op het forum voorbij heb zien komen (STR's zitten er andersom op gesoldeerd). Neemt natuurlijk niet weg dat er een reden is geweest waarom hij is doorgebrand. Daar heb jij een goed punt Mark: eerst uitlezen en resetten.
Heb zelf nog niet eerder een defecte VC gezien c.q. doorgebrande STR: is dit hoe het er uit ziet? En is er eventueel iemand die dit voor mij kunnen/willen/helpen solderen als ik de onderdelen heb (tegen vergoeding is geen probleem)?
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Mark zegt:
<p>Er kan reeds een storing in de vc zitten die zal je eerst moeten resetten. </p>
<p>Type 1 heeft nogal eens de neiging om niet de benodigde spanning naar de kleppen door te geven, ik heb destijds op mijn type 1 middels een relais de schakeling aangepast zodat in de comfortstand altijd het juiste voltage op de kleppen stond, die veerde bijna als een DS. </p>
Echter, de foto's daar ontbreken en de geleerden daar zijn het niet geheel eens of het nu een gele draad vanaf de witte of zwarte stekker van de VC moet zijn. Zou jij in dat topic s.v.p. je ervaringen kunnen delen? Een relais aansluiten lukt me prima, als ik maar weet welke draad ik moet aansturen :-) Alvast dank!
<p>Ha Mark, daar kan ik <a href="https://xmclub.nl/forum/modificatie-aansturing-elektroklep-hydractive1">hier</a> iets over vinden.</p>
<p>Echter, de foto's daar ontbreken en de geleerden daar zijn het niet geheel eens of het nu een gele draad vanaf de witte of zwarte stekker van de VC moet zijn. Zou jij in dat topic s.v.p. je ervaringen kunnen delen? Een relais aansluiten lukt me prima, als ik maar weet welke draad ik moet aansturen :-) Alvast dank!</p>
LET OP, het navolgende bericht bevat schokkende beelden en is niet voor tere zieltjes.
Ik heb gezocht naar mijn oude topic (van de Griss Dolmen) maar vind niks..... in die auto is destijds door Citroville die modificatie gedaan. De XM ging na een aantal meters rijden steeds op sport staan (althans zo leek het maar de spanning viel gewoon weg van de klep), als je dan (rijdend ) de deur open deed sprong die weer naar comfort.
Aangezien de auto plat is gereden en ik het schemaatje nooit gedocumenteerd heb durf ik het niet te zeggen. Je zou kunnenbellen met ze en vragen naar Rob, misschien dat hij dit nog weet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
matimmer zegt:
<p>Heb zelf net de VC opengekregen waarbij geduld getart werd: hij zat heel apart vast gekit. Als het ik het zo zie, ook afgaand op alle andere draadjes die ik heb gelezen, is in ieder geval 1 v.d. de STR's doorgebrand (rode cirkel). Deze VC is een H5 versie en ziet er weer net anders uit als degene die ik op het forum voorbij heb zien komen (STR's zitten er andersom op gesoldeerd). Neemt natuurlijk niet weg dat er een reden is geweest waarom hij is doorgebrand. Daar heb jij een goed punt Mark: eerst uitlezen en resetten. </p>
<p> </p>
<p>Heb zelf nog niet eerder een defecte VC gezien c.q. doorgebrande STR: is dit hoe het er uit ziet? En is er eventueel iemand die dit voor mij kunnen/willen/helpen solderen als ik de onderdelen heb (tegen vergoeding is geen probleem)? </p>
Die heeft idd flink staan koken.
Solderen is echt niet zo moeilijk op jijbuis vind je voldoende filmpjes hoe je dat doet. Bij de VC is het een kwestie van pootjes knippen, die er een voor een uit solderen en dan de nieuwe er weer in. Alles wel netjes schoonmaken als de VC van de print is met b.v. een beetje alcohol of isopropanol en wattestaafjes.
Die zwarte dot die je ziet is een soort van hot glue, dat kan je gewoon wegtrekken met een tangetje.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Dank voor het aangeven. Duidelijk. Als ik alle draadjes goed lees dan is de doorgebrande voor de voorste electroklep toch? Grappig is dat nu met de nwe VC er ik nu voor wel meer klik geluiden hoor. Achter daarentegen niet (of niet hoorbaar). Moet denk maar eerst laten uitlezen.
Was al even gaan kijken naar filmpjes. Naast die van hoe je moet solderen geen filmpje van het maken van een VC. Of zit ik niet op te letten?
Mannen... Vanaf post 171 t/m 174 ontsporen we een beetje. Dan wordt er gesproken over HA 1. Dat werkt is iets anders dan het hier besproken HA 2 en leidt tot verwarring gezien matimmer nu in de veronderstelling is een relaisschakeling toe te kunnen gaan passen terwijl hij met HA2 zit.
________________________________________________________
Verschil in aansturing elektroklep(pen) HA1 HA2
Bij HA1 wordt de elektroklep dmv. een 12volt signaal aangezet. Deze 12 Volt wordt oorspronkelijk door de VC aan de klep geleverd. Om een of andere reden gaat er iets niet lekker en kan de VC alleen nog maar een lager voltage leveren welk te laag is om de elektroklep voldoende te bekrachtigen. Om dit op te lossen kan men dan via een relais de elketroklep 12Volt rechtstreeks van de accu geven. Het relais zelf stuur je aan via dat lage voltage vanuit de VC.
HA 2 heeft op elke bol een eigen elektroklep. Deze worden aangestuurd door een 12Volt PWM @1000Hz signaal. Effectief krijgen die elektrokleppen dus maar een halve seconden de volle 12Volt. Het PWM (aan/uit) signaal zelf volt voor de klep als iets van 5Volt. Ga hier dus niet langdurig 12Volt op zetten, want daar zijn ze niet op ontworpen.
De aansturing van die elektrokleppen geschiedt dmv van die 2 STR's. Dat zijn feitelijk de relais die rechtstreeks dat 12Volt/1000Hz PWM signaal op de kleppen gaan zetten.
_______________________________________
@matimmer
Dat die bruin verkleurde op z'n flikker heeft gehad is zeker. Eerder sprak ik er over dat ik ook zo eentje heb liggen. Die ziet er precies zo uit. De grap is dus dat ie het nog gewoon lijkt te doen. De auto schakelt gewoon mooi tussen hard en zacht. Daarom wil ik 'm dus aan de oscilloscoop hebben. Om te kijken of ie echt niet stiekem maar voor de helft werkt.
Als je nu die VC uitgelezen/ge-reset/foutloos hebt, probeer dan eens dit:
Met draaiende motor en een deur open eens lekker op de hoeken van de wagen gaan leunen. Dan moet ie redelijk in te drukken zijn. Je kan de wagen redelijk laten schommelen/deinen. Achterzijde iets meer dan de voorzijde.
Nu de motor uit en ff de minpool van de accu loshalen.
En dan weer hetzelfde doen. Op de hoeken leunen, de wagen laten schommelen/deinen. Als het goed is, is alles nu bikkelhard in vergelijking met de eerste keer. Voorzijde is bij een V6 gewoonweg niet in te drukken op het beetje dat je banden meegeven na dan..
Zoniet.., dan schakelen of je kleppen niet...., of je 8 jaar oude HA-bollen zijn zo lek als een mandje (en degeen die zegt ze bij te vullen heeft geen idee waar ie mee bezig is)
In beide gevallen ligt het dan niet aan de VC en wordt het tijd om een apart topic te openen voor het zoeken naar wat dan wel de reden is dat de wagen stug blijft. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
RE: How To Modden van een Veercomputer Hydractief II
Fffff een vraagje tussendoor: als je de VC uit je XM haalt dan kun je toch "gewoon" rijden ? Zij het dat hij dan alleen continue in de sportstand staat/rijd.
<p>Via google krijg je als een van de eerste 'hits' deze 1N5408 diodes. Iets verder kijkend op google zijn er genoeg alternatieve winkels met wat lagere verzendkosten.<br />
VN05N-E zijn al eerder in dit topic besproken. Zijn exact hetzelfde alleen voldoen ze aan een of andere mileu-norm vwb. materiaal waar ze van zijn gemaakt. Als je ze kan krijgen zijn ze gewoon te gebruiken. Maar ik heb ze niet origineel weten te vinden.
@citroen26
Inderdaad. De VC is niet essentieel en je kan dus gewoon zonder rijden. Heerlijk genieten van de 'klassieke sportstand'.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Beste XM forum leden, ik zoek met spoed een werkende veercomputer voor mijn XM V6 24 exclusieve. Wie O wie heeft er een liggen en wil hem wel van de hand doen voor een redelijke prijs?
Auto veerde als een plank een week nadat de bollen waren gevuld bij Chyparse en “klikte” niet meer bij het openen van het portier dus heb ik de VC er maar even uitgehaald en hem na veel moeite eindelijk open te hebben zag ik dat er aan één kant al een keer in gesoldeerd was en er behoorlijk wat schade was aan de achterzijde van de printplaat. Toch maar geprobeerd (op goed geluk) de VN05N te vervangen meteen diodes erop gezet en de hele handel weer aangesloten…
Stukje gereden (10 meter) en toen wist ik het al)..... de auto veert nu helemaal niet meer
Hoor graag of iemand me kan helpen?
Met vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Weet iemand welke onderdelen er nodig zijn voor het modden/revisieren van de VC? En waar ik ze kan kopen? De types die ik hier op het forum zie staan kan ik nergens vinden/kopen.
Naast de solid state relais en diodes heb ik ook ergens gelezen dat de elco's ook te vernieuwen zijn. Iemand hier ervaring mee? En welke types zijn het en kan ik ze kopen?
Michael
1e post staat het in.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Had die inderdaad gezien in de 1e post: echter kan ik die types niet vinden bij Conrad (of elders wat dat aan gaat). Maar misschien kijk/zoek ik niet goed. Zijn er mogelijk alternatieven?
Michael
Via google krijg je als een van de eerste 'hits' deze 1N5408 diodes. Iets verder kijkend op google zijn er genoeg alternatieve winkels met wat lagere verzendkosten.
Voor de VN05N's zal je moeten uitwijken naar AliExpress of eBay (uiteindelijk ook china). "Echte" VN05N's van STMicroelectronics zijn niet meer te krijgen denk ik. Enige wat ik vond was een franse op eBay die er twee voor 15eu de stuk aanbod. En een engelsmans die beweert ze te hebben voor 7eu de stuk maar wel het AliExpress plaatje gebruikt.
Ofwel.., ik zou ze zelf direct uit China halen via Ali. Dan kosten ze een paar euro de stuk. Degene die ik heb gebruikt doen het tot nu toe en ik denk ook niet dat het zo'n gecompliceerd stukje electronica is dat ze geen goede kopie er van hebben kunnen produceren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Een solid state relais is niet heel spannend maar er zal wel domweg geen vraag meer naar zijn. Ik heb er gelukkig destijds een rits gekocht onder het mom van 'geen betere raad dan voorraad' als ik nu alleen nog wist waar ik ze heb opgeborgen
Dat ze nu ongeveer 9 dollar kosten dat is een gegeven, niet veren van je auto doet je dat heel snel vergeten.
Elco's heb ik nooit vervangen, en is ook niet nodig, de solid states en de diodes is de ingreep.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik bedoelde meer aan te geven dat er eigenlijk geen keus meer is. Imitatie is het enige wat nog te krijgen is tenzij je dus het 10voudige wil neerleggen (voor de claim dat het een originele is). Koop ze dan gewoon zelf bij de bron (AliExpress)
Wat ik me trouwens wel eens heb afgevraagd.., Kan zo'n VN05N nu ook 'vermindert' werken? Of zijn dat dingen die het of wél, of gewoon níet kunnen doen?
Ik ga sowieso binnenkort eens een VC met een plaatselijk bruin verkleurd PCB aan een oscilloscoop hangen. Benieuwd of daar een mooi constant 1000Hz signaal van de vn05n af gaat komen. De bijbehorende elektroklep schakelt namelijk nog wel.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb inmiddels 4 van deze jongens in m'n bureau laatje liggen "just in case............"
https://www.sicstock.com/collections/price-range-p2to5/products/vn05n-vn05-05n?_pos=1&_sid=8702e4947&_ss=r#
Weer zo'n item die we al club op voorraad moeten nemen?
__________
Crepuscule
Heb zojuist van beiden een voorraadje besteld. Benieuwd hoe lang het duurt voor het hier is, moet inderdaad uit China komen. Heb ook een VC gevonden: heb dan een backup.... just in case...
Michael
Mwah... voorlopig zie ik meer VC's dan XM's bewaard worden. En neem aan dat iedereen nu toch wel eens de beschermende diodes geplaatst heeft.
Mocht er nu in de toekomst echt een schaarste aan VC's ontstaan dan zijn die vervangbaar voor een Arduino. Hoe en wat weet ik nog niet precies, maar onlangs presenteerde en pool/rus/oid ergens in een FBpost zijn zelf gemaakte VC (HA2) die ook nog wat extra functionaliteit had zoals de mogelijkheid tot klassieke sportstand en LHM temperatuur weergeven.
Nog niet verder in verdiept omdat het nog een lopend projectje was.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Loop paar dagen terug heel leuk te vertellen dat er ook een andere VC onderweg is maar zijn die eigenlijk hetzelfde en uitwisselbaar? De VC die onderweg is komt uit een 95/96'r XM: een 2.0 TCT of V6 dat wist de verkoper niet meer zeker. Die van mij is een V6 uit '99.
Michael
Hydractief 1 en 2 zijn niet uitwisselbaar. Dus die van 95/96 gaat het wel doen in je wagen. Wel zijn er in de loop der jaren meerdere revisies van de veercomputer uitgekomen. Wat die verschillen precies zijn weet ik niet.
Enige voorbeeld dat ik kan noemen is dat met de VC van '99 de VC geen gebruikt meer maakt van het remdrukcontact, maar van de snelheidssensor, om waar te nemen dat de wagen hard afremt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
En volgens mij kun je een vc van een tct of 2.1 niet in een V6 hangen, en andersom ook niet. Verschillende motoren kennen verschillende karakterestieken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb ook altijd gedacht dat het motorgebonden en seriegebonden was.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden welke verbeteringen er, behoudens een extra relais, bij een HA1 doorgevoerd kunnen worden. Hard wordt vaker en sneller ingeschakeld dan ik zou willen.
Verschillende veerkarakteristiek woordt verkregen door andere veerbollen/demperplaten te gebruiken. Als je het trainingsdocument HA2 van Citroën leest wordt er nergens gerept over verschillende schakel-tabellen in de VC per motorisering.
Enige waar melding van wordt gemaakt is dat de laatste type VC voor zowel de XM en Xantia hardwarematig hetzelfde is maar niet uit te wisselen vallen omdat deze in de fabriek een afwijkende tabel ingeprogrammeerd krijgen. Lijkt mij dat al per motorisering er apparte tabellen zijn, dat daar dan ook melding van gemaakt zou worden.
Dat hardwarematig gaat trouwens zover dat beide VC's hetzelfde nummer hebben. Van buiten valt het dus niet te zien of ie uit een Xantia of een XM gekomen is.
@Chris
Het schakelen tussen hard en zacht gaat aan de hand van sensor info. Als alle sensors goed zijn en correcte info doorgeven dan zijn er maar 2 dingen waar het schakelgedrag nog aan kan liggen.
1. De interne tabellen/schakelregels van de VC. (Deze zijn niet te wijzigen. Dus dan zou je op arduino basis je eigen VC met eigen regels moeten gaan nabouwen)
2. De chauffeur. (Eentje die rustiger rijdt dan de huidige zal de wagen meer in de soepele stand houden. ;) )
Voor zover ik weet is HA2 wat beter in snel en kort schakelen tussen de 2 standen. Dit komt door de compleet andere manier van aansturen/schakelen van de kleppen op de hydractiefblokken. Maar om een HA1 wagen naar HA2 om te bouwen is geloof ik wel een aardig dingetje. Sensors zijn anders/meer, bedrading/connector van de VC en elektrokleppen anders, hydrauliekleiding en de hydractiefblokken anders.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag de nieuwe VC binnen gekregen. De onderdelen voor het modden zijn nog onderweg. Maar omdat de nieuwe VC een werkende is al gewoon gemonteerd. Echter niet wat ik had verwacht:
- lampje HA wat bij starten altijd even aan hoort te gaan blijft nog steeds uit
- stug veren (vooral voorkant) is er nog steeds
- geen/minimaal verschil tussen normale en sportstand v.w.b. de vering
- zet je haar in laagste stand en daarna weer normaal dan is rijhoogte goed. Zodra je instapt en/of gaat rijden dan gaat de voorkant hoger staan
Iemand een idee waar nu te zoeken? Mis mijn zwevend tapijt..... Elektrokleppen? Hoogteregelaar? En wat ik graag wil weten is hoe je het beste de oude VC opent kunt maken. Tot nu toe niet gelukt.
Michael
Heb je de uitgaande stroom gemeten, weet je zeker dat er niet geschakeld wordt?
En als er wel geschakeld wordt. weet je zeker dat je hydractiefbollen nog wel op druk zijn? Ik heb vorige week een 3 jaar oude IFHS hydractiefbol weg kunnen smijten, zo plat als een dubbeltje.
En het klinkt alsof je hoogteregelaar schoongemaakt moet worden.
Alle bollen zijn goed dwz 4x bollen op de wielen incl voorraad bol zijn vv, de HA bollen zijn op druk gebracht. Heb geen multimeter om het te meten: ben puur op geluid af gegaan. Overigens zijn de HA bollen wel 8jr oud.
Michael
Er kan reeds een storing in de vc zitten die zal je eerst moeten resetten.
Type 1 heeft nogal eens de neiging om niet de benodigde spanning naar de kleppen door te geven, ik heb destijds op mijn type 1 middels een relais de schakeling aangepast zodat in de comfortstand altijd het juiste voltage op de kleppen stond, die veerde bijna als een DS.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Klinkt als een flinke aanpassing of valt dat mee voor zo'n relais schakeling? Maar wel een heel comfortabel eindresultaat.
Heb zelf net de VC opengekregen waarbij geduld getart werd: hij zat heel apart vast gekit. Als het ik het zo zie, ook afgaand op alle andere draadjes die ik heb gelezen, is in ieder geval 1 v.d. de STR's doorgebrand (rode cirkel). Deze VC is een H5 versie en ziet er weer net anders uit als degene die ik op het forum voorbij heb zien komen (STR's zitten er andersom op gesoldeerd). Neemt natuurlijk niet weg dat er een reden is geweest waarom hij is doorgebrand. Daar heb jij een goed punt Mark: eerst uitlezen en resetten.
Heb zelf nog niet eerder een defecte VC gezien c.q. doorgebrande STR: is dit hoe het er uit ziet? En is er eventueel iemand die dit voor mij kunnen/willen/helpen solderen als ik de onderdelen heb (tegen vergoeding is geen probleem)?
Michael
Ha Mark, daar kan ik hier iets over vinden.
Echter, de foto's daar ontbreken en de geleerden daar zijn het niet geheel eens of het nu een gele draad vanaf de witte of zwarte stekker van de VC moet zijn. Zou jij in dat topic s.v.p. je ervaringen kunnen delen? Een relais aansluiten lukt me prima, als ik maar weet welke draad ik moet aansturen :-) Alvast dank!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
LET OP, het navolgende bericht bevat schokkende beelden en is niet voor tere zieltjes.
Ik heb gezocht naar mijn oude topic (van de Griss Dolmen) maar vind niks..... in die auto is destijds door Citroville die modificatie gedaan. De XM ging na een aantal meters rijden steeds op sport staan (althans zo leek het maar de spanning viel gewoon weg van de klep), als je dan (rijdend ) de deur open deed sprong die weer naar comfort.
Aangezien de auto plat is gereden en ik het schemaatje nooit gedocumenteerd heb durf ik het niet te zeggen. Je zou kunnenbellen met ze en vragen naar Rob, misschien dat hij dit nog weet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Die heeft idd flink staan koken.
Solderen is echt niet zo moeilijk op jijbuis vind je voldoende filmpjes hoe je dat doet. Bij de VC is het een kwestie van pootjes knippen, die er een voor een uit solderen en dan de nieuwe er weer in. Alles wel netjes schoonmaken als de VC van de print is met b.v. een beetje alcohol of isopropanol en wattestaafjes.
Die zwarte dot die je ziet is een soort van hot glue, dat kan je gewoon wegtrekken met een tangetje.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank voor het aangeven. Duidelijk. Als ik alle draadjes goed lees dan is de doorgebrande voor de voorste electroklep toch? Grappig is dat nu met de nwe VC er ik nu voor wel meer klik geluiden hoor. Achter daarentegen niet (of niet hoorbaar). Moet denk maar eerst laten uitlezen.
Was al even gaan kijken naar filmpjes. Naast die van hoe je moet solderen geen filmpje van het maken van een VC. Of zit ik niet op te letten?
Michael
Mannen... Vanaf post 171 t/m 174 ontsporen we een beetje. Dan wordt er gesproken over HA 1. Dat werkt is iets anders dan het hier besproken HA 2 en leidt tot verwarring gezien matimmer nu in de veronderstelling is een relaisschakeling toe te kunnen gaan passen terwijl hij met HA2 zit.
________________________________________________________
Verschil in aansturing elektroklep(pen) HA1 HA2
Bij HA1 wordt de elektroklep dmv. een 12volt signaal aangezet. Deze 12 Volt wordt oorspronkelijk door de VC aan de klep geleverd. Om een of andere reden gaat er iets niet lekker en kan de VC alleen nog maar een lager voltage leveren welk te laag is om de elektroklep voldoende te bekrachtigen. Om dit op te lossen kan men dan via een relais de elketroklep 12Volt rechtstreeks van de accu geven. Het relais zelf stuur je aan via dat lage voltage vanuit de VC.
HA 2 heeft op elke bol een eigen elektroklep. Deze worden aangestuurd door een 12Volt PWM @1000Hz signaal. Effectief krijgen die elektrokleppen dus maar een halve seconden de volle 12Volt. Het PWM (aan/uit) signaal zelf volt voor de klep als iets van 5Volt. Ga hier dus niet langdurig 12Volt op zetten, want daar zijn ze niet op ontworpen.
De aansturing van die elektrokleppen geschiedt dmv van die 2 STR's. Dat zijn feitelijk de relais die rechtstreeks dat 12Volt/1000Hz PWM signaal op de kleppen gaan zetten.
_______________________________________
@matimmer
Dat die bruin verkleurde op z'n flikker heeft gehad is zeker. Eerder sprak ik er over dat ik ook zo eentje heb liggen. Die ziet er precies zo uit. De grap is dus dat ie het nog gewoon lijkt te doen. De auto schakelt gewoon mooi tussen hard en zacht. Daarom wil ik 'm dus aan de oscilloscoop hebben. Om te kijken of ie echt niet stiekem maar voor de helft werkt.
Als je nu die VC uitgelezen/ge-reset/foutloos hebt, probeer dan eens dit:
Met draaiende motor en een deur open eens lekker op de hoeken van de wagen gaan leunen. Dan moet ie redelijk in te drukken zijn. Je kan de wagen redelijk laten schommelen/deinen. Achterzijde iets meer dan de voorzijde.
Nu de motor uit en ff de minpool van de accu loshalen.
En dan weer hetzelfde doen. Op de hoeken leunen, de wagen laten schommelen/deinen. Als het goed is, is alles nu bikkelhard in vergelijking met de eerste keer. Voorzijde is bij een V6 gewoonweg niet in te drukken op het beetje dat je banden meegeven na dan..
Zoniet.., dan schakelen of je kleppen niet...., of je 8 jaar oude HA-bollen zijn zo lek als een mandje (en degeen die zegt ze bij te vullen heeft geen idee waar ie mee bezig is)
In beide gevallen ligt het dan niet aan de VC en wordt het tijd om een apart topic te openen voor het zoeken naar wat dan wel de reden is dat de wagen stug blijft. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Beste Xmmers ,
De VN05N en de 1N5408 zijn niet meer leverbaar zoals jullie weten.
Is de VN 05N E een juiste vervanger ? Deze is nog wel te koop.
En is de 1N5408RL is dat een goede vervanger voor de 1N5408 ?
Groet ,
Mark
Fffff een vraagje tussendoor: als je de VC uit je XM haalt dan kun je toch "gewoon" rijden ? Zij het dat hij dan alleen continue in de sportstand staat/rijd.
@Markv624
Deze dus: 1N5408 diodes
VN05N-E zijn al eerder in dit topic besproken. Zijn exact hetzelfde alleen voldoen ze aan een of andere mileu-norm vwb. materiaal waar ze van zijn gemaakt. Als je ze kan krijgen zijn ze gewoon te gebruiken. Maar ik heb ze niet origineel weten te vinden.
@citroen26
Inderdaad. De VC is niet essentieel en je kan dus gewoon zonder rijden. Heerlijk genieten van de 'klassieke sportstand'.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Beste XM forum leden, ik zoek met spoed een werkende veercomputer voor mijn XM V6 24 exclusieve. Wie O wie heeft er een liggen en wil hem wel van de hand doen voor een redelijke prijs?
Auto veerde als een plank een week nadat de bollen waren gevuld bij Chyparse en “klikte” niet meer bij het openen van het portier dus heb ik de VC er maar even uitgehaald en hem na veel moeite eindelijk open te hebben zag ik dat er aan één kant al een keer in gesoldeerd was en er behoorlijk wat schade was aan de achterzijde van de printplaat. Toch maar geprobeerd (op goed geluk) de VN05N te vervangen meteen diodes erop gezet en de hele handel weer aangesloten…
Stukje gereden (10 meter) en toen wist ik het al)..... de auto veert nu helemaal niet meer
Hoor graag of iemand me kan helpen?
Met vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Pagina's