Toch maar een topicje gestart om een beetje te loggen wat er allemaal gebeurt met de dames die voor de deur staan.
Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.
Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).
Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.
Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.
Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.
Marc's 2.1TD's
do, 24/11/2011 - 20:04
#1
- 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
- Nu C6 2.2 HDi, zwart
Marc's 2.1TD's
Leuk verhaal. :wink:
Leuk Marc, weet ik ook wat meer van je XM-geschiedenis. Als je zoveel kilometers maakt lijkt me iedere andere auto maar moeilijk wennen. Behalve een Xant dan misschien. But maybe I'm biased :blah:
Moet zeggen dat de Xants van de garage, die ik meestal te leen krijg redelijk te doen zijn. Maar het zijn vrijwel uitsluitend benzinewagens, dus als ik grote afstanden rijd, is dat toch in de andere XM en is de Xant voor de vrouw.
1x een eend als leenauto gehad: goed dat deze een open dak had en het redelijk mooi weer was; de riem zat overigens niet over mijn schouder, maar onder mijn oksel.
En 1x een grote range rover automaat met bladveren; also not my kind of stuff.
Vandaag overigens de Break bij de garage gehad voor beurt, APK, vervangen thermostaat en nog wat kleine dingen.
Afgekeurd op paar rubbers (direct vervangen) en kapotte einddemper.....(merde) :(
Einddemper moest besteld worden, kon gelukkig wel een vervangend iets zijn, want origineel zou meer dan 400 kosten! Vervanger gelukkig ongeveer de helft.
Ik heb aan bestuurderskant net zo'n gat onderin als recent hier op het forum voorbijkwam, alleen net naast de dorpel, dus geen afkeur. Gelijk eens gevraagd of dat ook gelast kon worden: kosten 3 uur werk (150 ex. BTW) en zeer geringe materiaalkosten. Kortom de eerder genoemde 180 euri die elders werden genoemd zijn dus conform marktprijs.
En nu ze er toch staat te wachten op een einddemper (morgen binnen) gelijk maar afgesproken dat dat ook gebeurt. Is de onderkant tenminste weer dicht, voordat de pekel op straat ligt.
Rammel achterin, waarover ik eerder schreef lijkt meer toe te schrijven aan rammelend reservewiel. Oplossing is even goedkoop als simpel: flink stuk rubber ertussen en dan goed aandraaien van de schroef. :idea: Heb zelf de versleten aanslagrubbers gezien, maar die kunnen onmogelijk het rammelen veroorzaken. De eerder genoemde verdachte stabilisatorstang achter lijkt ook goed vast te zitten, dus maar eens afwachten wat een rubbertje kan doen.
Voor Roger: ABS-blok van onder gezien inclusief stekkers. Deze worden helemaal opgepoetst en opgelapt. De power relais zelf is NFP begreep ik. Voorlopig komt ie sowieso er de keuring mee door omdat alles even gereset wordt voordat de keurmeester ernaar kijkt! :)
En morgen dus met de zwarte Berline richting Gouda en Rotterdam!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zeker een belle histoire! En ook een nog een trouwe Noir Verni serie1! Kom je wel eens op club evenementen Marc??
Long time ago een keer in Friesland een tocht meegereden en een keer gewokt boven de A4 bij Schiphol, maar dan spreken we echt over pre-historie.
Laatste jaren in de weekenden steeds minder tijd en het lastige is dat de meeste evenementen toch altijd een stukje verder het land in zijn, dus even langswippen is al gauw een hele zaterdag.
Hele tijd dus al slapend lid en ook pas sinds 2 maanden hier op het forum. Wel aanstekelijk moet ik zeggen, dus vanaf nu hou ik de evenementen wel goed in de gaten. Als er gelegenheid is, zeker.....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Almost forgot: wel natuurlijk de laatste sloopmeeting olv Roger meegedaan!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Leuke historie :D
Ik wou net zeggen, ik ken je toch van sloopmeeting Zevenaar, je ging daar als een gek tekeer :mrgreen:
Je had niet verteld dat je al zoveel XM's op je naam had staan!
Leuk hoor.
Kan alleen maar zeggen, tís een echte liefhebbert die Marc. 8)
he nog een 2.1td rijder 8) heb jij een handbak of aut.
Met de genoemde kilometerstanden kan ik dat alleen maar onderschrijven.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Absoluut voorstander van het edele handwerk. Ook al heb ik al menigmaal meegemaakt hoe de pook opeens heeeeeel los aanvoelde en bleek dat de versnelling in 1 stand vast bleef staan. De dikke postelastieken doen dan goede dienst om de schakelstangetjes tijdelijk weer op hun plek te houden!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Marc ik heb 1 dopje voor het dashboard voor jou kunnen salvagen. Daar zitten dan wel alle klemmetjes nog aan.
Ik zal ze combineren met de palletjes voor de middenarmsteun en opsturen, stuur ik nog wel een PB over.
Qua ABS: mooi dat je het op die manier door de APK weet te loodsen, maar ik neem aan dat je een constructievere oplossing wil? Heb vanavond weer een ABS-blok meegenomen van de latere bouwjaren, dus met powerrelais op het ABS-blok. Ben nog steeds benieuwd naar wat voor ABS-blok jij hebt (foto's?)
Hoe dan ook, als ik mijn ABS-systeem met diverse fouten kon herstellen, kunnen we jouw ABS ook weer in volle glorie laten functioneren.
Hoi Roger, ja shit, vergeten natuurlijk om foto te nemen, terwijl ze zo mooi op de brug stond. Zal kijken of dat nog kan, anders moet ik, als ze terug is maar even op de rug liggen en op goed geluk van onder wat klikken. Ik weet nu precies waar het ABS-blok zit.
Volgt dus nog.
Voorts alvast bedankt voor zoeken pinnetjes en afdekdopje. Ik heb vorige week het scharniermechanisme van de steun weten te herstellen met een of andere plastic zooi plamuur. Stonk als de hel, maar goed te vormen tot hetgeen ik wilde en binnen 20 minuten keihard. Met nieuwe pinnetjes is alles weer compleet!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gebeld door garage: accu is ook kapot (1 cel werkt niet), waardoor het rotte starten kan worden verklaard. Omdat ik ergens in een hoek nog 2 accu's had liggen even op en neer naar Heerlen gescheurd in de leen-Xant.
Ook doorgemeten: onvoldoende....
Dus dan maar gelijk een goede nieuwe Bosch accu erin (ipv goedkope Kwikfitshit, die maar 1 jaar mee gaat): wordt maandag geplaatst.
Gelijk maar ff plaatje geschoten van ABS blok tbv Roger:
Kan je hier iets mee, Roger? Volgens de garagist is dit type 1 en niet uitwisselbaar met type 2.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Volgens mij is het enige verschil de steker. Bij type2 heb je Siemens/Bendix met de computer in de computerbak en Teeves met de computer op het blok.
Dat zwarte plastic kastje wat er bovenop zit gemonteerd, dat is jouw kwelgeest ATM.
Ziet er inderdaad anders uit dan mijn type 2 crap.
Zal eens kijken of we nog zo'n stuk antiek in de collectie hebben hier.
Daar gaan ook de stekkers in, Roger, dus dat vermoedde ik al. Kon het alleen niet compleet op de foto krijgen onder die hoek. Moest wat inzoomen om hem te laten flitsen, zodat ie scherp werd.
Waar staat ATM voor? (just curious)
En ja, als je oldtimers rijdt moet je vaak op zoek naar antieke crap.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
At The Moment? :wink:
Tsja de forumtaal. Daar moet ik nog even inkomen
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
In mijn jeugd stond dat voor Asynchronous Transfer Mode. :lol:
En in de VS haal je er geld mee uit de muur. Maar ik had wel bedacht dat dat niet opging voor de XM. Daar stop je doorgaans alleen maar geld in. :P
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Coen is spot-on.
Ik was vandaag bij mijn crapheap, maar ben door diverse omstandigheden vergeten te kijken voor je, Marc. Sorry. Waarschijnlijk kom ik er ergens deze week nog wel.
De groene break is vandaag toch door de APK heen gewandeld. Wel met nieuwe einddemper en nieuw silentblok re voor. ABS even met de stekker eruit lukte ook.
Gelijk gat onderin laten lassen. Pekel komt er weer aan, dus beter maar preventief wezen als we deze dame nog tot minimaal 8 ton willen oprijden.
Verder thermostaat vervangen, bakolie ververst, hoogteregelaar gereviseerd (lekte een beetje LHM, gloeibougies vervangen en een verse accu.
Komende week nog even de winterslofjes eronder en we zijn er weer helemaal klaar voor.
Tsja, alleen die garagerekening......komt toch altijd even aan. Denk altijd maar: als we daarvoor weer een jaar (=80.000) kunnen rijden, valt het per km uiteindelijk wel mee.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Goeiehemel, 80.000 per jaar :shock: Fijn dat ze er door is igg.
Met die hoeveelheden km's moet je ook wel in een XM rijden. 8)
Ja, dat lijkt me dan het enige voordeel aan die 80k 8)
Vandaag zowel 's ochtends in de langste file van de ochtendspits als 's avonds in de langste van de avondspits gestaan, dus ben weer blij dat ik XM rij (i.e. stilsta!!), dan kom je er in ieder geval niet krom uit, als je er eindelijk bent.
Wel alle tijd om rustig in de auto rond te kijken en zag tot mijn schrik dat het dak gaat hangen. Nee, niet het dak zelf, maar de stoffen hemel komt omlaag: van ongeveer halverwege tot helemaal achterin de Break hangt het doek zo'n 8 cm uit in een bolling.
Hoe zit zo'n hemeltje in elkaar? Neem toch aan dat het doek niet direct tegen het metaal aan zit? En waar kan ik dat het beste loshalen om weer vast te maken? En hoe?
Dacht zelf aan spuitbus hobbylijm eronder spuiten en/of ergens strak trekken en vast maken.
Anyone met tips. Oh ja, er zit aan de voorzijde nog wel een electrisch kantel/schuifdakje in, dus oplossingen vanachter of achterzijkanten uit zijn denk ik handiger.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ai ja dat ken ik, ik heb dat op gelost met punaises in het plafond te drukken.
Heb er uiteindelijk nooit wat aan gedaan zag er wel bij zonder uit, de echte oplossing
is het hele plafond er uit halen en opnieuw te bekleden.
Heeft de break een andere hemel dan een berline? Die is toch ook "hard"? Heb het laatst bij mijn volvo gedaan; alle kunstof delen eraf en toen naar achteren geschoven door de klep naar buiten. Da;s een voordeel bij een break! Je zal wel de afdichtrand van het schuifdak moeten los maken. Voordeel is dat je het schuifdak eens kunt smeren en ontroesten indien nodig.
Pagina's