Zet je die bouten niet vast met locktite? Omdat er wellicht toch best wat krachten op gestaan hebben ?
Timo,
Ik heb de boel in Nijkerk laten doen. Die heeft mijn 16v altijd in onderhoud gehad. je moet wel tegen een tikje kritiek en cynisme kunnen hoor als je boot daar op de brug gaat... Een en al Leeuwen racerij daar.... Mocht je je afvragen waar die TCT blokken uit de XM's toch heen gaan... daar dus.. :|
Ik denk het voorschrift om de bouten te vervangen door nieuwe, puur uit veiligheid en aansprakelijkheid is. De bouten worden wel op afschuiving belast en in worst case scenario's zouden ze kunnen afbreken bij het hergebruiken. Het afbreken van de hergebruikte vliegwielbouten ben ik niet eerder tegengekomen, maar ze zijn ook niet duur.
Ik wil binnenkort samen met medeforummer Coen de koppeling vervangen van de XM. Na 2,5 maand stilstand mag het wel een keer! Nu wil ik toch even zeker weten n.a.v. mijn beschrijving van het probleem op pagina 35 dat het daadwerkelijk de drukgroep is. Wat ik nog niet duidelijk beschreven had, maar wat ik wel vreemd vind, is dat als ik de XM start in de versnelling, dat die dat meteen begint te rollen bij volledig ingetrapte koppeling (komt niet meer helemaal vrij), maar dat de koppeling pas verder aangrijp helemaal bovenin?! Er zit dus een heel 'dood' stuk tussen. Misschien is dit niet vreemd voor een versleten drukgroep, maar daar duidt daar dus wel echt min of meer op? :?:
Maar even een update plaatsen weer, al is er nog niet zo heel veel te melden.
Afgelopen zaterdag heb ik de XM ontwaakt uit een kleine winterslaap van 2 maanden, om de XM van Leusden naar Zeist te verhuizen, aangezien de XM nog het enige was wat van mij nog in Leusden stond. Met de sleepkabel achter een Xantia, en dat was gelukkig helemaal goed gegaan. Ivm met een wegafzetting het laatste stukje door een woonwijk met drempels en versmallingen etc toch maar even zelf gereden, en dat was wel weer heel fijn na 2 maanden af en toe in de Ford Ka van oma gereden te hebben. :silent:
Zondag as gaan we met wat medeforummers de koppeling vervangen, en hopen dat ik daarna weer lekker rond kan rijden met de XM. 8)
Die zaterdag avond ook nog wat met de koppelingskabel 'gespeeld', na veel stellen en proberen de XM toch weer enigzins aan het schakelen gekregen. Het luisterde wel heeeel nauw, want zodra je het stelboutje weer iets verdraaide ging die meteen al niet meer in de versnelling. Die is in elk geval echt op.
Ha mooi Timo! Fijn dat Olympique weer rijdbaar wordt gemaakt. En Coen heeft ook een goed lasadresje volgens mij, zodat je ook met de dorpels aan de gang kan gaan! We moeten onze oudste dames toch een beetje in ere houden hier! :thumbup:
Zaterdagavond heb ik de XM bij ons in de winkel naar binnen gereden zodat die vast kon drogen en opwarmen. Wat een vocht zit er in een auto na 2,5 maand stilstand. Ik moest zowel de binnen- als de buitenkant krabben. :lol:
Zondagochtend was Coen hier voor de koppelingswissel. Later druppelde er nog 3 man binnen om te helpen/kijken, dat was een gezellige boel dus. 8)
Wat ik al zei, we begonnen om 10 uur. En eigenlijk ging het allemaal wel voorspoedig! Alleen de stabi-stokjes zaten iets tegen. Zowel met demontage als montage, maar dat is gelukkig wel goedkomen. Voor de rest is het vooral veel demonteer en monteer werk met alles wat er om heen en aan vast zit. Om klokslag 6 uur stond de XM weer buiten met een vederlicht koppelingspedaal, en een heerlijk soepel oppakkende Valeo koppeling! Ook schakelde het boterzacht. Ik was blij 8)
Zo'n 8 uur over gedaan dus, maar wel met af en toe een pauze, een uitgebreide lunch en wat gezelligheid tussendoor! Uiteraard heb ik ook wat foto's gemaakt.
Alles klaar gezet, beginnen!
Demonteren onderdelen:
Loshalen en opzij leggen van de bak, wat af en toe voor best aparte houdingen zorgde. :lol:
Maar toen lag die toch echt op zij!
Verschil tussen oud en nieuw mag duidelijk zijn, de plaat was op:
(Klikbaar)
En toen mocht alles weer terug gebouwd worden:
Ook nog een leuke beunoplossing gevonden. Wat doen we als de schakelstang steeds los schiet? Vooral niet vervangen, maar gewoon een beugen omheen lassen zodat die niet meer los kan schieten! :silent:
Toen was alles klaar, en kon er proef gereden worden! Eerst een paar keer heen en weer gereden in de winkel, en dat ging gewoon super. Daar worden we blij van!
Toen met 4 man nog wat gaan eten met de XM, en ook toen werkse alles goed!
Voor alle foto's, zie hier: http://www.flickr.com/photos/timo1990nl/sets/72157629191918955/
En uiteraard miujn grote dank aan Jochem voor de hulp, en vooral Coen, want zonder hem was het niet goed gekomen!! :thumbup:
Laten we geen goden verzoeken, maar daar gaan we voorlopig wel van uit ja. :lol:
Wes, ik heb van de sloopmeeting de schakelstangen meegenomen, maar ik geloof dat ik juist die net niet heb. Ik laat het je tzt wel even weten, bedankt!
Blijft toch altijd super om te zien hoe we elkaar hier altijd weer kunnen helpen!
Way to go jongens.
Timo. hoe gaat het avontuur rondom de nieuwe winkel? Godspeed gozer!
Leuk dat je het vraagt, in ons tuincentrum gaat het goed! Ze weten ons al aardig te vinden, maar we kijken wel uit totdat het voorjaar begint. :wink:
Het is ook wel weer genieten om met de XM te rijden, al beginnen er steeds meer irritatiepuntjes naar boven te komen. O.a. de aanjager van het interieur. Deze begon de laatste tijd af en toe uit te vallen, en heel hoog te piepen/aan te lopen. (lagers op z'n eind?!) Dat werd erger en erger, totdat die er nu voor langere tijd mee stopte en ik een raar (lichtelijk branderig?!) -luchtje begon te ruiken. Toen ik de aanjager uit wilde zetten omdat die af en toe ook weer aansprong en ik het niet vertrouwde, reageerde die ook niet meer op de draaiknop, maar bleef af en toe met een hoop kabaal aanspringen. Nu maar de zekering eruit gehaald. Vrijdag wil ik hem er uit halen, heeft er iemand toevallig nog een andere liggen voor een type 1 zonder airco, met semi-automatische temperatuurregeling? :D (..Voor zover er verschil in zit met andere types).
Als dat zo'n simpel type met alleen een 2-polige aansluiting is, dan heb ik nog zo'n ding liggen voor je.
Uit interesse: heb je al plannen/vooruitzichten voor het laswerk dat je XM nodig had?
ventilator heeft alleen verschil in wel of geen automatische snelheids regeling (1 of 2 torren op de voet)
Airco of geen airco maakt niet uit. heel soms zit er een andere stekker aansluiting op maar die kan je zo overzetten
De mijne heeft geen 2 polige, maar een 4 polige stekkeraansluiting. Ook een automatische snelheidsregeling. Ik open anders wel even een gezocht topic.
Ook zag ik een losse stekker hangen. Kon nergens een lege aansluiting vinden, dus die zal daar wel altijd gehangen hebben. Ben ik wel benieuwd waar die van had kunnen zijn?
Zet je die bouten niet vast met locktite? Omdat er wellicht toch best wat krachten op gestaan hebben ?
Timo,
Ik heb de boel in Nijkerk laten doen. Die heeft mijn 16v altijd in onderhoud gehad. je moet wel tegen een tikje kritiek en cynisme kunnen hoor als je boot daar op de brug gaat... Een en al Leeuwen racerij daar.... Mocht je je afvragen waar die TCT blokken uit de XM's toch heen gaan... daar dus.. :|
pb me ff mocht je meer willen weten.
Ja, die zitten vast met Loctite, 1 van de honderdduizend verschillende soorten. Die van de dealer hebben standaard al Loctite. :wink:
Ik denk het voorschrift om de bouten te vervangen door nieuwe, puur uit veiligheid en aansprakelijkheid is. De bouten worden wel op afschuiving belast en in worst case scenario's zouden ze kunnen afbreken bij het hergebruiken. Het afbreken van de hergebruikte vliegwielbouten ben ik niet eerder tegengekomen, maar ze zijn ook niet duur.
Ik ben het ook nog nooit tegengekomen en eerlijk gezegd ook nog nooit iemand die er over is begonnen, laat staan ze ook daadwerkelijk vervangt :lol:
Ik wil binnenkort samen met medeforummer Coen de koppeling vervangen van de XM. Na 2,5 maand stilstand mag het wel een keer! Nu wil ik toch even zeker weten n.a.v. mijn beschrijving van het probleem op pagina 35 dat het daadwerkelijk de drukgroep is. Wat ik nog niet duidelijk beschreven had, maar wat ik wel vreemd vind, is dat als ik de XM start in de versnelling, dat die dat meteen begint te rollen bij volledig ingetrapte koppeling (komt niet meer helemaal vrij), maar dat de koppeling pas verder aangrijp helemaal bovenin?! Er zit dus een heel 'dood' stuk tussen. Misschien is dit niet vreemd voor een versleten drukgroep, maar daar duidt daar dus wel echt min of meer op? :?:
Het zal toch wel een versleten koppeling én een versleten drukgroep zijn Timo. Alles vernieuwen en het is over en dan kun je weer rijden. :wink:
Maar even een update plaatsen weer, al is er nog niet zo heel veel te melden.
Afgelopen zaterdag heb ik de XM ontwaakt uit een kleine winterslaap van 2 maanden, om de XM van Leusden naar Zeist te verhuizen, aangezien de XM nog het enige was wat van mij nog in Leusden stond. Met de sleepkabel achter een Xantia, en dat was gelukkig helemaal goed gegaan. Ivm met een wegafzetting het laatste stukje door een woonwijk met drempels en versmallingen etc toch maar even zelf gereden, en dat was wel weer heel fijn na 2 maanden af en toe in de Ford Ka van oma gereden te hebben. :silent:
Zondag as gaan we met wat medeforummers de koppeling vervangen, en hopen dat ik daarna weer lekker rond kan rijden met de XM. 8)
Die zaterdag avond ook nog wat met de koppelingskabel 'gespeeld', na veel stellen en proberen de XM toch weer enigzins aan het schakelen gekregen. Het luisterde wel heeeel nauw, want zodra je het stelboutje weer iets verdraaide ging die meteen al niet meer in de versnelling. Die is in elk geval echt op.
Ha mooi Timo! Fijn dat Olympique weer rijdbaar wordt gemaakt. En Coen heeft ook een goed lasadresje volgens mij, zodat je ook met de dorpels aan de gang kan gaan! We moeten onze oudste dames toch een beetje in ere houden hier! :thumbup:
Succes met het vervangen van de koppeling :thumbup:
Succes morgen! Hopen dat je ergens binnen kan sleutelen.
Hij doet ut weer!! :lovecit:
Zaterdagavond heb ik de XM bij ons in de winkel naar binnen gereden zodat die vast kon drogen en opwarmen. Wat een vocht zit er in een auto na 2,5 maand stilstand. Ik moest zowel de binnen- als de buitenkant krabben. :lol:
Zondagochtend was Coen hier voor de koppelingswissel. Later druppelde er nog 3 man binnen om te helpen/kijken, dat was een gezellige boel dus. 8)
Wat ik al zei, we begonnen om 10 uur. En eigenlijk ging het allemaal wel voorspoedig! Alleen de stabi-stokjes zaten iets tegen. Zowel met demontage als montage, maar dat is gelukkig wel goedkomen. Voor de rest is het vooral veel demonteer en monteer werk met alles wat er om heen en aan vast zit. Om klokslag 6 uur stond de XM weer buiten met een vederlicht koppelingspedaal, en een heerlijk soepel oppakkende Valeo koppeling! Ook schakelde het boterzacht. Ik was blij 8)
Zo'n 8 uur over gedaan dus, maar wel met af en toe een pauze, een uitgebreide lunch en wat gezelligheid tussendoor! Uiteraard heb ik ook wat foto's gemaakt.
Alles klaar gezet, beginnen!
Demonteren onderdelen:
Loshalen en opzij leggen van de bak, wat af en toe voor best aparte houdingen zorgde. :lol:
Maar toen lag die toch echt op zij!
Verschil tussen oud en nieuw mag duidelijk zijn, de plaat was op:
(Klikbaar)
En toen mocht alles weer terug gebouwd worden:
Ook nog een leuke beunoplossing gevonden. Wat doen we als de schakelstang steeds los schiet? Vooral niet vervangen, maar gewoon een beugen omheen lassen zodat die niet meer los kan schieten! :silent:
Toen was alles klaar, en kon er proef gereden worden! Eerst een paar keer heen en weer gereden in de winkel, en dat ging gewoon super. Daar worden we blij van!
Toen met 4 man nog wat gaan eten met de XM, en ook toen werkse alles goed!
Voor alle foto's, zie hier: http://www.flickr.com/photos/timo1990nl/sets/72157629191918955/
En uiteraard miujn grote dank aan Jochem voor de hulp, en vooral Coen, want zonder hem was het niet goed gekomen!! :thumbup:
GEWELDIG!!! Goed gewerkt mannen! :clap:
Veel rijplezier weer 8)
Ik heb nog nagel nieuwe schakel-stangen liggen hier, bij interesse klim dan even in de PB. :wink:
TOP werk weer Timo en vrienden..... :flying:
Graag gedaan! :D Was leerzaam én gezellig, en bij dezen blijft de XM voorlopig gewoon z'n ding doen de komende tijd!
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Laten we geen goden verzoeken, maar daar gaan we voorlopig wel van uit ja. :lol:
Wes, ik heb van de sloopmeeting de schakelstangen meegenomen, maar ik geloof dat ik juist die net niet heb. Ik laat het je tzt wel even weten, bedankt!
Is goed.... :wink:
Klasse heren! :clap:
Dat ziet er goed uit en mooi dat het gelukt is :thumbup:
Graag gedaan!
Geen bakolie-lekkages eronder? :wink:
Blijft toch altijd super om te zien hoe we elkaar hier altijd weer kunnen helpen!
Way to go jongens.
Timo. hoe gaat het avontuur rondom de nieuwe winkel? Godspeed gozer!
Leuk dat je het vraagt, in ons tuincentrum gaat het goed! Ze weten ons al aardig te vinden, maar we kijken wel uit totdat het voorjaar begint. :wink:
Het is ook wel weer genieten om met de XM te rijden, al beginnen er steeds meer irritatiepuntjes naar boven te komen. O.a. de aanjager van het interieur. Deze begon de laatste tijd af en toe uit te vallen, en heel hoog te piepen/aan te lopen. (lagers op z'n eind?!) Dat werd erger en erger, totdat die er nu voor langere tijd mee stopte en ik een raar (lichtelijk branderig?!) -luchtje begon te ruiken. Toen ik de aanjager uit wilde zetten omdat die af en toe ook weer aansprong en ik het niet vertrouwde, reageerde die ook niet meer op de draaiknop, maar bleef af en toe met een hoop kabaal aanspringen. Nu maar de zekering eruit gehaald. Vrijdag wil ik hem er uit halen, heeft er iemand toevallig nog een andere liggen voor een type 1 zonder airco, met semi-automatische temperatuurregeling? :D (..Voor zover er verschil in zit met andere types).
Als dat zo'n simpel type met alleen een 2-polige aansluiting is, dan heb ik nog zo'n ding liggen voor je.
Uit interesse: heb je al plannen/vooruitzichten voor het laswerk dat je XM nodig had?
ventilator heeft alleen verschil in wel of geen automatische snelheids regeling (1 of 2 torren op de voet)
Airco of geen airco maakt niet uit. heel soms zit er een andere stekker aansluiting op maar die kan je zo overzetten
De mijne heeft geen 2 polige, maar een 4 polige stekkeraansluiting. Ook een automatische snelheidsregeling. Ik open anders wel even een gezocht topic.
Ook zag ik een losse stekker hangen. Kon nergens een lege aansluiting vinden, dus die zal daar wel altijd gehangen hebben. Ben ik wel benieuwd waar die van had kunnen zijn?
Nu niet alleen een Bleu Olympe XM in 1:1, maar ook een Bleu Olympe XM in 1:18:
8)
Heb je die zo gekocht in die kleur!? Of netjes zelf gespoten? Wel erg mooi hoor.
Nice. 8)
Gaaf!
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Véééét! Echt super dat mini-me XMetje op de motorkap van je echte XM!!
Ik wil ook een kindje :mrgreen:
Pagina's