Mike, let er gewoon even op wat je temp is als je de boel wilt stilzetten. Afgelopen zomer en ook als ik flink heb lopen blazen dan zet ik de boel niet zomaar stil. Ook al staat de watertemp meter op 90. Zodra je de motor afzet loopt de temp rap op hoor. Gewoon even laten nadraaien de motor. Eventueel zet je de motor af en daarna weer even terug op contact.
Inderdaad, de waterpomp draait dan niet meer maar toch zal er door de warmte wel een bepaalde mate van stroming zijn van het koelwater en daarnaast, koeling is koeling. Het blok moet de hitte kwijt. Afgelppen presse werd er op sommige trajecteten stevig geblazen en was het echt flink warm. De xm's stonden toen braaf na afloop met de kap omhoog na te draaien enkel op contact en motor af.
Je weet zelf wel wanneer je stevig hebt doorgetrapt en het geen kwaad kan :wink:
Misschien overigens dat degenen hier die goed met stroomschema's overweg kunnen toch eens hun licht kunnen laten schijnen over de opties om handmatig eea te laten koelen. Ik zelf zou best 2 opties extra willen hebben
op commando 2 fan's op vol vermogen te laten draaien, een file knop zeg maar.
en
ondanks contact af toch te gaan koelen bij bepaalde temp.
maar hoe dat moet zonder gedonder te krijgen met de bitron, geen idee.
Overigens heb ik zelf tijdens het rijden expres dan de airco aan zodat de fan's sowieso al gaan draaien. De koeling word er stabieler van.
Hoezo "Off Topic" Wim? Right on target volgens mij hoor! :wink:
Ik bedoelde mijn hint over modificeren van het elektrieke circuit. :wink:
Maar om nog even op Gomps verhaal door te gaan, de Bitron krijgt een aantal signalen binnen: airco aan/uit, druk van het aircocircuit en een temperatuurmeting. Aan de hand daarvan stuurt 'ie de relais van de fans aan en schakelt bij een te hoge temperatuur de airco uit. Die Bitron module wordt door het contactslot aan- en uitgezet.
Volgens mij gaan bij mij de fans inderdaad draaien als ik het contact aan zet en de motor heet is.
Waarschijnlijk is de reden dat de fabriek de fans niet laat nadraaien simpel gelegen in het feit dat dan de Bitron module altijd spanning heeft en dus langzaam de accu leegtrekt. En het kan ook geen kwaad want de motor kan niet heter worden als 'ie uit staat (Wet van Behoud van [strike]ellende[/strike] Energie: er vindt geen verbranding, dus energietoevoer meer plaats dus kan de motor niet verder opwarmen. Wat wij zien als oplopen van de temperatuur is niets anders als de koelvloeistof die, doordat het niet meer circuleert overal dezelfde temperatuur krijgt. :wink: )
Feitelijk heb je wel gelijk ja, als de verbranding stopt kan de motor niet heter worden. Punt is naar mijn idee wel dat doordat de koeling in welke vorm dan ook weg valt, die temp dus weer vrij spel krijgt. Tijdens het rijden is er een balans tussen hitte door de verbranding en de koeling. Stop je met rijden dan word die balans verstoort en loopt de temperatuur op naar de werkelijke waarde wat te hoog kan zijn.
hebben ze dat ook niet bij een turbo ? Dat ding word tijdens rijden serieus heet en moet worden nagekoeld als je stopt.
Je koelwater kan nog oplopen in temp omdat er meer hitte van je blok nog in je water kan trekken. Komt wel vaker voor dat een heethoofd na afzettenva de motor ineens een slang laat klappen of de overloop moet gebruiken.
Turbo's moet je idd laten afkoelen na het rijden om te plotse temperatuur verschillen te voorkomen, daardoor bast je turbine. Ook kan dan de olie aan de as blijven plakken en vastkoeken en zo verstoppen.
De turbo zit bij de TD en weggepropt tussen schutbord en achterkant motor. Als er al wind van de fans langs de turbo gaat is die verhit door het blok dat er voor zit. :roll: De meeste koeling die een turbo krijgt is van de rijwind.
Je koelwater kan nog oplopen in temp omdat er meer hitte van je blok nog in je water kan trekken. Komt wel vaker voor dat een heethoofd na afzettenva de motor ineens een slang laat klappen of de overloop moet gebruiken.
Ik heb dus een madame met een heet hoofd? :wtf: Een heet wijf dus eigenlijk? Gaaf, altijd al willen hebben. :lolno:
Morgen gaan we naar de Belgische kust en ik ging er vanuit dat we met LNV II zouden gaan maar de hond moet mee van de kotters dus het wordt de 940. Dus geen uitgebreide rit in het verschiet, helaas.
Tot nu toe geen stoom dampen! Dus dat gaat goed! Verder is zojuist het ABS lampje + de melding van "ABS out of use" verdwenen :clap: Merkte het in Helmond, stoplichtstad bij uitstek; bij de laatste 3 stoplichten kwam de melding niet meer !!!
Daarna komt een stukje autobaan naar Eindhoven en voor het eerst de 210 aangetikt. Wat me daarbij opviel is dat ik ook bij die snelheid de achterliggers niet meer in mijn binnenspiegel zie, tenzij je even gas loslaat. 8) :lol: Het gaat dus maar door, en voorlopig is het kunnen van deze XM groter dan mijn hart.
2 minuten later (!) in Eindhoven het eerste stoplicht en...geen abs melding! Op de oprit thuis gestopt, motor laten draaien en kap open om te controleren op stoom. Nog steeds geen abs melding!
Zou er dan een zelfhelend vermogen in zitten?? Waarschijnlijk te vroeg gejuicht, maar iig bemoedigend.
Hebben de ZPJ4 rijders onder ons overigens een stalen dop of een nieuwerwetse kunstofdop op hun kvs-reservoir zitten?
Ok, dan zit het dus wel goed, het is ook nog mijn oude reservoir. Die is niet overgezet.
Wat denken jullie van het ABS? Ik moet dadelijk weer naar de bandenboer. Ben benieuwd hoe de ABS melding zich gedraagt.
Overigens elke keer hetzelfde met die loodjes. Voor tikken ze weer tegen de remklauw.
Laat die plakloodjes aan de remklauwzijde minder ver naar buiten plaatsen.
V.w.b. de plastic rvs dop, ik heb het in een Citroën mededeling van een XM wph zien staan voor de serie1b. Beide tpen rvs doppen werken goed indien ze niet lekken :wink: .
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V
Ik heb het op de velgen voor mijn winterbanden ook: luistert heel nauw. Voor moest het einde van de fusee (die schroefdraad) een halve cm afgeflext worden en sowieso de plakloodjes aan de buitenzijde laten zetten. Maar het zijn dan ook geen orginele XM velgen, maar van het mij onbekend "Centra"-merk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
XMike, heb jij nu ook typje 2 24 klapper remmelarij???
Want ook dan zou het moeten passen. JP en ik zijn daar toch wel de levende/lichtende voorbeelden van figuurlijk gesproken :clap: natuurlijk
Ook met de standaard 283 schijven en klauwen is het gewoon erg krap in 15 inch lichtmetalen velg.
Mijn blokjesvelgen liepen ook licht aan onder de groene TCT, toen had ik de veerbeugel voorop de remklauw een beetje verbogen en was het weg.
Nu ik de blokjesvelgen onder de zwarte sloper heb zitten, was het weer precies hetzelfde verhaal.
Op deze foto kun je die veerbeugels goed zien, ze zijn messingkleurig.
Als je ze met de hamer voorzichtig bewerkt zodat ze wat platter in de klauw komen te zitten, dan is er net genoeg ruimte voor een normaal plakloodje.
Precies dáár tikken ze tegen aan Coen, klopt helemaal. Die standaard 15inchers zijn gewoon niet echt geschikt voor een ZPJ4 :evil:
Ze hebben nu om het kritieke punt heen gelood zeg maar. Het geluid is weg, dus da's geregeld.
Wat niet geregeld is; de abs melding was er vandaag weer doodleuk, jammer, maar niet onverwacht. Wel onverwacht weer de melding van te laag KVS niveau, toch een litertje bij gegooid. :x Al met al moet ze in januari toch weer terug naar Abbenes.
Thanx! :wink: Ik zit alsmaar aan een lekke waterpomp of iets dergelijks te denken. Don't know why. Maar ik zie ook niks ónder de auto lekken. Even een nieuwe avatar maken, dees vind ik toch niet mooi.
idd je kan alle kanten op dat had ik ook bij mijn xm ik dacht ook aan iets kleins wat erg groot en duur bleek te zijn :( maar laten we het beste hopen :wink:
Zoals eerder is genoemd, laat bij VdLaan het koelsysteem afpersen met een pompje op het kvs reservoir. Niet te hoge druk erop zetten, want dan kun je 2 koppakkingen gaan vervangen :crazy:. Op de drukmeter is te zien of de druk afneemt en tegelijk kun je de motor en motorruimte checken op lekkage.
idd , na contact af draait er niets meer door.
Mike, let er gewoon even op wat je temp is als je de boel wilt stilzetten. Afgelopen zomer en ook als ik flink heb lopen blazen dan zet ik de boel niet zomaar stil. Ook al staat de watertemp meter op 90. Zodra je de motor afzet loopt de temp rap op hoor. Gewoon even laten nadraaien de motor. Eventueel zet je de motor af en daarna weer even terug op contact.
Inderdaad, de waterpomp draait dan niet meer maar toch zal er door de warmte wel een bepaalde mate van stroming zijn van het koelwater en daarnaast, koeling is koeling. Het blok moet de hitte kwijt. Afgelppen presse werd er op sommige trajecteten stevig geblazen en was het echt flink warm. De xm's stonden toen braaf na afloop met de kap omhoog na te draaien enkel op contact en motor af.
Je weet zelf wel wanneer je stevig hebt doorgetrapt en het geen kwaad kan :wink:
Misschien overigens dat degenen hier die goed met stroomschema's overweg kunnen toch eens hun licht kunnen laten schijnen over de opties om handmatig eea te laten koelen. Ik zelf zou best 2 opties extra willen hebben
op commando 2 fan's op vol vermogen te laten draaien, een file knop zeg maar.
en
ondanks contact af toch te gaan koelen bij bepaalde temp.
maar hoe dat moet zonder gedonder te krijgen met de bitron, geen idee.
Overigens heb ik zelf tijdens het rijden expres dan de airco aan zodat de fan's sowieso al gaan draaien. De koeling word er stabieler van.
Ik bedoelde mijn hint over modificeren van het elektrieke circuit. :wink:
Maar om nog even op Gomps verhaal door te gaan, de Bitron krijgt een aantal signalen binnen: airco aan/uit, druk van het aircocircuit en een temperatuurmeting. Aan de hand daarvan stuurt 'ie de relais van de fans aan en schakelt bij een te hoge temperatuur de airco uit. Die Bitron module wordt door het contactslot aan- en uitgezet.
Volgens mij gaan bij mij de fans inderdaad draaien als ik het contact aan zet en de motor heet is.
Waarschijnlijk is de reden dat de fabriek de fans niet laat nadraaien simpel gelegen in het feit dat dan de Bitron module altijd spanning heeft en dus langzaam de accu leegtrekt. En het kan ook geen kwaad want de motor kan niet heter worden als 'ie uit staat (Wet van Behoud van [strike]ellende[/strike] Energie: er vindt geen verbranding, dus energietoevoer meer plaats dus kan de motor niet verder opwarmen. Wat wij zien als oplopen van de temperatuur is niets anders als de koelvloeistof die, doordat het niet meer circuleert overal dezelfde temperatuur krijgt. :wink: )
Feitelijk heb je wel gelijk ja, als de verbranding stopt kan de motor niet heter worden. Punt is naar mijn idee wel dat doordat de koeling in welke vorm dan ook weg valt, die temp dus weer vrij spel krijgt. Tijdens het rijden is er een balans tussen hitte door de verbranding en de koeling. Stop je met rijden dan word die balans verstoort en loopt de temperatuur op naar de werkelijke waarde wat te hoog kan zijn.
hebben ze dat ook niet bij een turbo ? Dat ding word tijdens rijden serieus heet en moet worden nagekoeld als je stopt.
Wim, is dat ombouwen te realiseren eigenlijk ?
Je koelwater kan nog oplopen in temp omdat er meer hitte van je blok nog in je water kan trekken. Komt wel vaker voor dat een heethoofd na afzettenva de motor ineens een slang laat klappen of de overloop moet gebruiken.
Turbo's moet je idd laten afkoelen na het rijden om te plotse temperatuur verschillen te voorkomen, daardoor bast je turbine. Ook kan dan de olie aan de as blijven plakken en vastkoeken en zo verstoppen.
De turbo zit bij de TD en weggepropt tussen schutbord en achterkant motor. Als er al wind van de fans langs de turbo gaat is die verhit door het blok dat er voor zit. :roll: De meeste koeling die een turbo krijgt is van de rijwind.
Ik bedoelde uiteraard met lopende motor zodat de olie rond gepompt wordt want anders ben je alsnog niet aan het afkoelen
En uiteraard heeft de TCT gewoon waterkoeling voor de center section
:wink:
Ik heb dus een madame met een heet hoofd? :wtf: Een heet wijf dus eigenlijk? Gaaf, altijd al willen hebben. :lolno:
Morgen gaan we naar de Belgische kust en ik ging er vanuit dat we met LNV II zouden gaan maar de hond moet mee van de kotters dus het wordt de 940. Dus geen uitgebreide rit in het verschiet, helaas.
Tot nu toe geen stoom dampen! Dus dat gaat goed! Verder is zojuist het ABS lampje + de melding van "ABS out of use" verdwenen :clap: Merkte het in Helmond, stoplichtstad bij uitstek; bij de laatste 3 stoplichten kwam de melding niet meer !!!
Daarna komt een stukje autobaan naar Eindhoven en voor het eerst de 210 aangetikt. Wat me daarbij opviel is dat ik ook bij die snelheid de achterliggers niet meer in mijn binnenspiegel zie, tenzij je even gas loslaat. 8) :lol: Het gaat dus maar door, en voorlopig is het kunnen van deze XM groter dan mijn hart.
2 minuten later (!) in Eindhoven het eerste stoplicht en...geen abs melding! Op de oprit thuis gestopt, motor laten draaien en kap open om te controleren op stoom. Nog steeds geen abs melding!
Zou er dan een zelfhelend vermogen in zitten?? Waarschijnlijk te vroeg gejuicht, maar iig bemoedigend.
Hebben de ZPJ4 rijders onder ons overigens een stalen dop of een nieuwerwetse kunstofdop op hun kvs-reservoir zitten?
Mooi! :clap:
Mike, sinds afgelopen week een kunststofdop, zie mijn relaas.
Oww ja Benny, maar dat hoort misschien bij een type2 ? Weet het ook niet hoor..
Vanaf serie1b, met het tweespakig stuur zit er een plastic dop op het kvs reservoir vanaf fabriek gemonteerd :wink:
Bijna, La Soixante is een vroeg tiepje 2 met tweespakig stuur maar had toch echt een metalen dop. :wink:
ik ook een metalen dop....
Ok, dan zit het dus wel goed, het is ook nog mijn oude reservoir. Die is niet overgezet.
Wat denken jullie van het ABS? Ik moet dadelijk weer naar de bandenboer. Ben benieuwd hoe de ABS melding zich gedraagt.
Overigens elke keer hetzelfde met die loodjes. Voor tikken ze weer tegen de remklauw.
Laat die plakloodjes aan de remklauwzijde minder ver naar buiten plaatsen.
V.w.b. de plastic rvs dop, ik heb het in een Citroën mededeling van een XM wph zien staan voor de serie1b. Beide tpen rvs doppen werken goed indien ze niet lekken :wink: .
dunner plaklood gebruiken????
Ik heb het op de velgen voor mijn winterbanden ook: luistert heel nauw. Voor moest het einde van de fusee (die schroefdraad) een halve cm afgeflext worden en sowieso de plakloodjes aan de buitenzijde laten zetten. Maar het zijn dan ook geen orginele XM velgen, maar van het mij onbekend "Centra"-merk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
XMike, heb jij nu ook typje 2 24 klapper remmelarij???
Want ook dan zou het moeten passen. JP en ik zijn daar toch wel de levende/lichtende voorbeelden van figuurlijk gesproken :clap: natuurlijk
Mike heeft "283mm" voorremmen van mij overgenomen.
das dan typje 1... toch?
dan verbaast het mij enigszins dat de loodjes aanlopen.
Ook met de standaard 283 schijven en klauwen is het gewoon erg krap in 15 inch lichtmetalen velg.
Mijn blokjesvelgen liepen ook licht aan onder de groene TCT, toen had ik de veerbeugel voorop de remklauw een beetje verbogen en was het weg.
Nu ik de blokjesvelgen onder de zwarte sloper heb zitten, was het weer precies hetzelfde verhaal.
Op deze foto kun je die veerbeugels goed zien, ze zijn messingkleurig.
Als je ze met de hamer voorzichtig bewerkt zodat ze wat platter in de klauw komen te zitten, dan is er net genoeg ruimte voor een normaal plakloodje.
Precies dáár tikken ze tegen aan Coen, klopt helemaal. Die standaard 15inchers zijn gewoon niet echt geschikt voor een ZPJ4 :evil:
Ze hebben nu om het kritieke punt heen gelood zeg maar. Het geluid is weg, dus da's geregeld.
Wat niet geregeld is; de abs melding was er vandaag weer doodleuk, jammer, maar niet onverwacht. Wel onverwacht weer de melding van te laag KVS niveau, toch een litertje bij gegooid. :x Al met al moet ze in januari toch weer terug naar Abbenes.
Maar je hebt nog niet ergens een natte plek kunnen vinden? Dat zou het zoeken een stuk makkelijker/minder moeilijk maken.
Heulemaal nergens Wim, gak worjedurvan!
hmmm dat is minder nu maar hopen dat het iets klein is :roll:
Thanx! :wink: Ik zit alsmaar aan een lekke waterpomp of iets dergelijks te denken. Don't know why. Maar ik zie ook niks ónder de auto lekken. Even een nieuwe avatar maken, dees vind ik toch niet mooi.
idd je kan alle kanten op dat had ik ook bij mijn xm ik dacht ook aan iets kleins wat erg groot en duur bleek te zijn :( maar laten we het beste hopen :wink:
Zoals eerder is genoemd, laat bij VdLaan het koelsysteem afpersen met een pompje op het kvs reservoir. Niet te hoge druk erop zetten, want dan kun je 2 koppakkingen gaan vervangen :crazy:. Op de drukmeter is te zien of de druk afneemt en tegelijk kun je de motor en motorruimte checken op lekkage.
Pagina's