Inderdaad, dat kapje moet ik zeker niet vergeten. Maar ik weet nu waar ik er één kan halen :wink: Binnenkort als ik wat tijd heb tussen lessen even langs wippen. :)
Pfieuw! Auto vanmorgen weg gebracht voor de keuring, toch enigszins nerveus. Eerste keer is altijd even afwachten wat er werkelijk aan de hand is. Dus met het zweet op de rug terug naar huis in de leen-BX. Wordt net gebeld, op een paar kleinigheden na goedgekeurd.
Wat mankeerde er aan: Uitlaat, remblokken, achterband kaal en een stuurhuis-hoesje. De eerste drie dingen wist ik al, dus was al ingepland voor reparatie. Wordt vanmiddag als het goed is afgeleverd, met grote beurt er bij.
Kijken ze voor de volledigheid ook even naar de bol rechtsvoor. Sinds ze die vervangen hebben veert 'ie niet echt soepel bij hogere belasting (drempels bijv. ). In eerste instantie viel het niet zo op, maar wordt erger. Nu lijkt het wel of de veerpoot gewoon 'blokkeert' in plaats van veert. Als het aan de bol ligt wordt het netjes kosteloos vervangen.
Al met al: kleine rib uit mijn lijf, maar flinke meevaller! Gelukkig voor niets vannacht wakker gelegen :roll:
Aan dat ding wat er op hing viel niks meer te redden, half jaar terug ben ik een dag aan het lassen geweest om er nog even een paar maanden te rekken. :lol: Marcel had nog een voorstuk inc. cat liggen, maar ook daar was al wat aan gelast helaas. Dus uiteindelijk toch voor een nieuwe gekozen, ben ik als het goed is weer een paar jaar van het lassen af. Op zich viel het nog mee qua kosten.
zegt:
En waar heb je m naar toe gebracht als ik vragen mag??
Overigens Mike, de oorzaak van mijn veringseuvel is iets wat jij zult herkennen: de vering sprong op sportstand bij belasting. Overigens zonder dat er een lampje begon te branden
Ze hebben de storing gereset, de bollen vóór vervangen door andere exemplaren, het zaakje gereinigd en voila: veert weer als een droom. Wat bijdraagt aan de droom: kosteloos :D
Loopt ook weer een heel stuk rustiger. Kreeg de tip om de kleppen een keer te laten stellen vanwege plofjes die de motor af en toe geeft.. Nu weet ik dat het bij een auto op gas regelmatig nodig is, maar op benzine...? Wat denken jullie? Zin of onzin?
Kleppen moeten altijd gesteld worden, ook gewoon op benzine, tenzij je hydraulische stoters hebt wat hier niet het geval is.
Maar of de plofjes ermee verholpen worden? Als het ploft in de inlaat; zeker. Als het ploft uit de uitlaat vermoed ik eerder een onstekingsprobleem zoals slechte bougiekabels, slechte bobine of gare bougies.
Bij PSA motoren kom dit haast niet voor, de klepzittingen zijn van goede kwaliteit. Uiteraard kun je net de pech hebben dat dit wel een beetje het geval is bij jouw motor. Let wel op dat bij een XU motor de nokkenas eraf moet om de klepplaatjes te verwisselen.
Als het ploft uit de uitlaat vermoed ik eerder een onstekingsprobleem zoals slechte bougiekabels, slechte bobine of gare bougies.
wimb zegt:
Of de versterkermodule die voor de bobine zit.
Bougies zijn vervangen, loopt al iets rustiger en minder geplof. Zal woensdag eens een kijkje nemen naar de bobine.. Heb even in Haynes gekeken, maar kan zo niet zien of het ding makkelijk open te draaien is om de contactpunten te bezien of ze gecorrodeerd zijn? En heb ik dan last met die versterkermodule? Bougiekabels zijn volgens mij een fairly easy job..wat kosten die dingen ongeveer?
BasisBIX zegt:
Meten = weten he? :wink:
Klepspeling is makkelijk te meten bij een TCT.
Ja voor jou misschien wel :lol: Nog nooit gedaan, was ook niet van plan om daar mijn vingers aan te branden zonder hulp :P
La Noir Verni zegt:
Even terug naar dat "in de sportstand schieten"; laat ze het wél op het display zien?
Misschien toch een erg goed idee om woensdag of donderdag aan dat display te gaan frutselen..even kijken of het alleen maar een lampje is. Zal weer een lekkere rommel geven hier aan de straat.. :roll: Met andere woorden: dunno.
Je kunt de bobine niet open maken omdat jij een elektriek geval hebt. Een TCT is namelijk veel modernerder dan zo'n V6 met zo'n ouderwetse bobine met rotor en contactpunten. :meneus:
Omdat jij een DIS-bobine hebt, heb je ook een versterkermodule. Dat is dat zwarte plakje met onderaan een steker die tegen de accubak vast zit.
@wim: Ah ok. Dat wordt dus in mijn geval in eerste instantie de bougie-kabels vernieuwen..
Zal alleen even op de to-do-lijst moeten, want heb besloten mijn twee geheel vrije dagen eens goed te besteden! :D
Morgen in de ochtend worden de morrette's en de dakspoiler eens stevig opgeschuurd in voorbereiding op een prachtig laagje Gris Quartz. Ook het enige duidelijk zichtbare deukje in de RA-deur moet er in mijn ogen aan geloven, en mocht het lukken even het 'trekhaak-litteken' herstellen.
Volgende dag is de lak droog, dus zal die dag in eerste instantie gebruikt worden om de morrette's en dakspoiler netjes te monteren. Zal het topic van Bix eens uitvoerig bestuderen over het monteren en aansluiten van de diverse verlichting..
Tussen de bedrijven door (beetje afhankelijk de resterende tijd) eens wat pielen aan het dashboard en de deuren voor het linker display en de dienstweigerende ruit RV.
Dit is het belangrijkste steuntje die je moet fabriceren:
https://lh6.googleusercontent.com/-Xh3pVUDbLUU/TlFkmHYQy2I/AAAAAAAAEaY/z0j6bAD85Gc/s640/DSC01235%2520%2528Small%2529.JPG
Die houdt de motorkapontgrendelingskabel vast.
En voor de netheid zijn steuntjes die de spatborden vasthouden ook wel handig:
https://lh6.googleusercontent.com/-hshe_MGuSyQ/TlFklaxrhkI/AAAAAAAAEaU/N6U3fjTQy90/s640/DSC01234%2520%2528Small%2529.JPG
Als je er niet uitkomt, dan hoor ik 't wel. :wink:
@coen: thanks! :) Ik hoop op smooth sailing...if not heb ik je nummer :P
Nou...was een productief dagje vandaag! De morette's en de dakspoiler geschuurd, strak gezet,, geprimered, ontvet, lak gemengd en alles voorbereid zodat mijn vader ze vanavond kon spuiten .
Tussen de bedrijven door nog even een afdekkapje geregeld voor het sleepoog! Zoals ik al in het koffiehuis meldde: zonder er de bumper bij te kopen (zowel nieuw als tweedehands, alle slopers en garages die mijn vader en ik zo wisten langs gebeld), was het no deal. Gelukkig wist Mike nog een andere sloper, en die had ze gewoon los liggen. Dus thumbs up voor Mike! :D
Daarna het dashboard open gedraaid voor het linker display. De oorzaak van het niet functioneren was snel gevonden: het gehele ding was gewoon niet aangesloten :wtf:
Stekker erin geduwd en voila: Leven. Geen dode pixels, alle sensoren actief, it works! :D Om na het starten van de auto doodleuk de volgende melding te geven: abs buiten werking.
En toen begreep ik ook meteen waarom de stekker er uit lag: zie een auto met zo'n melding maar eens te verkopen. Zeggen dat het displaytje stuk is kost minder moeite. Ik wist al even dat die sensor stuk was, maar nu het op het schermpje staat gaat het na verloop van tijd irriteren, dus maar meteen een abs-sensor besteld. Was niet op voorraad, dus wordt even wachten. Zodra die binnen is auto maar weer eens de brug op en hopen dat het zootje daar relatief gemakkelijk lost.
Nu lekker zoet rusten, en dan zal ik later vanavond even nog wat foto's plaatsen 8)
:clap: mooi dat het allemaal gelukt is, incl dat belangrijke sleepoogkapje! Tsja, de display, ik denk ook wel eens, de groeten ik koppel 'm los, maar het mooiste is toch als alles werkt. Weet je al welke sensor stuk is??
Mooie stappen vandaag gemaakt, daar komt een hell of a XM uit! :wink:
@coen: thanks! :)
Daarna het dashboard open gedraaid voor het linker display. De oorzaak van het niet functioneren was snel gevonden: het gehele ding was gewoon niet aangesloten :wtf:
Stekker erin geduwd en voila: Leven. Geen dode pixels, alle sensoren actief, it works! :D Om na het starten van de auto doodleuk de volgende melding te geven: abs buiten werking.
Ben je nog mooi mee door de apk heengerold dan., Maare, als je een ABS storing heb zie je dat ook op je dachboard terug. Of hebben ze dat lampje er ook uit gedraaid?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maare, als je een ABS storing heb zie je dat ook op je dachboard terug. Of hebben ze dat lampje er ook uit gedraaid?
Idd mooi door de apk heen gerold. Ach, als het bij de keuring uitgekomen was hadden ze meteen de sensor kunnen maken. Ze waren toch bij de remmen voor de blokken. Dat het lampje niet werkt is me eigenlijk nooit opgevallen, het lampje van de ESP gaat namelijk wel gewoon uit na starten. Maar zal daar ook naar kijken als ik de sensor ga vervangen. Dank dank!
uhm... het lampje van ESP gaat na het starten wel gewoon uit ?
Als ze het lampje van de abs er ook uit hebben gehaald dan is wel duidelijk hoe het zat.. Overigens hoor je dan nog altijd een piepje meen ik. De keurmeester heeft overigens in dat geval links om of rechts om, niet erg scherp opgelet.
Lampje van de ESP gaat idd gewoon uit. En dat piepje hoor je als het L-display aangesloten is...dus tja, ik hoor nu voor het eerst dat piepje :mrgreen:
Dank je :) Sleepoogkapje heb ik niet mee kunnen nemen, ga ik morgen pas ophalen. Als het lukt ga ik die morgen nog even mee nemen. De kleur van het kapje is (als ik het goed begreep over de telefoon) Gris Dolme. Dus lukt het niet wegens tijdgebrek staat het niet geheel schandalig.
Inderdaad, dat kapje moet ik zeker niet vergeten. Maar ik weet nu waar ik er één kan halen :wink: Binnenkort als ik wat tijd heb tussen lessen even langs wippen. :)
Eerst even bellen om te informeren of ie er nog staat, zal je het nummer pb-en! :wink:
Pfieuw! Auto vanmorgen weg gebracht voor de keuring, toch enigszins nerveus. Eerste keer is altijd even afwachten wat er werkelijk aan de hand is. Dus met het zweet op de rug terug naar huis in de leen-BX. Wordt net gebeld, op een paar kleinigheden na goedgekeurd.
Wat mankeerde er aan: Uitlaat, remblokken, achterband kaal en een stuurhuis-hoesje. De eerste drie dingen wist ik al, dus was al ingepland voor reparatie. Wordt vanmiddag als het goed is afgeleverd, met grote beurt er bij.
Kijken ze voor de volledigheid ook even naar de bol rechtsvoor. Sinds ze die vervangen hebben veert 'ie niet echt soepel bij hogere belasting (drempels bijv. ). In eerste instantie viel het niet zo op, maar wordt erger. Nu lijkt het wel of de veerpoot gewoon 'blokkeert' in plaats van veert. Als het aan de bol ligt wordt het netjes kosteloos vervangen.
Al met al: kleine rib uit mijn lijf, maar flinke meevaller! Gelukkig voor niets vannacht wakker gelegen :roll:
proficiat dan!
Mooi zo!
Hopelijk kun je er zo weer even mee vooruit.
Nah, valt idd wel mee Erik! Wat doen ze met de uitlaat? Lassen?
En waar heb je m naar toe gebracht als ik vragen mag??
Aan dat ding wat er op hing viel niks meer te redden, half jaar terug ben ik een dag aan het lassen geweest om er nog even een paar maanden te rekken. :lol: Marcel had nog een voorstuk inc. cat liggen, maar ook daar was al wat aan gelast helaas. Dus uiteindelijk toch voor een nieuwe gekozen, ben ik als het goed is weer een paar jaar van het lassen af. Op zich viel het nog mee qua kosten.
Citroënspecialist Hegru in Veldhoven
Overigens Mike, de oorzaak van mijn veringseuvel is iets wat jij zult herkennen: de vering sprong op sportstand bij belasting. Overigens zonder dat er een lampje begon te branden
Ze hebben de storing gereset, de bollen vóór vervangen door andere exemplaren, het zaakje gereinigd en voila: veert weer als een droom. Wat bijdraagt aan de droom: kosteloos :D
Loopt ook weer een heel stuk rustiger. Kreeg de tip om de kleppen een keer te laten stellen vanwege plofjes die de motor af en toe geeft.. Nu weet ik dat het bij een auto op gas regelmatig nodig is, maar op benzine...? Wat denken jullie? Zin of onzin?
Kleppen moeten altijd gesteld worden, ook gewoon op benzine, tenzij je hydraulische stoters hebt wat hier niet het geval is.
Maar of de plofjes ermee verholpen worden? Als het ploft in de inlaat; zeker. Als het ploft uit de uitlaat vermoed ik eerder een onstekingsprobleem zoals slechte bougiekabels, slechte bobine of gare bougies.
Meten = weten he? :wink:
Klepspeling is makkelijk te meten bij een TCT.
Bij PSA motoren kom dit haast niet voor, de klepzittingen zijn van goede kwaliteit. Uiteraard kun je net de pech hebben dat dit wel een beetje het geval is bij jouw motor. Let wel op dat bij een XU motor de nokkenas eraf moet om de klepplaatjes te verwisselen.
Verder ben ik het wel met JP eens, bij La Soixante hebben we de kleppen gesteld na zo'n 270.000 km maar het was eigenlijk niet nodig.
Of de versterkermodule die voor de bobine zit.
:thumbup: Erik! Even terug naar dat "in de sportstand schieten"; laat ze het wél op het display zien?
Bougies zijn vervangen, loopt al iets rustiger en minder geplof. Zal woensdag eens een kijkje nemen naar de bobine.. Heb even in Haynes gekeken, maar kan zo niet zien of het ding makkelijk open te draaien is om de contactpunten te bezien of ze gecorrodeerd zijn? En heb ik dan last met die versterkermodule? Bougiekabels zijn volgens mij een fairly easy job..wat kosten die dingen ongeveer?
Ja voor jou misschien wel :lol: Nog nooit gedaan, was ook niet van plan om daar mijn vingers aan te branden zonder hulp :P
Misschien toch een erg goed idee om woensdag of donderdag aan dat display te gaan frutselen..even kijken of het alleen maar een lampje is. Zal weer een lekkere rommel geven hier aan de straat.. :roll: Met andere woorden: dunno.
Je kunt de bobine niet open maken omdat jij een elektriek geval hebt. Een TCT is namelijk veel modernerder dan zo'n V6 met zo'n ouderwetse bobine met rotor en contactpunten. :meneus:
Omdat jij een DIS-bobine hebt, heb je ook een versterkermodule. Dat is dat zwarte plakje met onderaan een steker die tegen de accubak vast zit.
@wim: Ah ok. Dat wordt dus in mijn geval in eerste instantie de bougie-kabels vernieuwen..
Zal alleen even op de to-do-lijst moeten, want heb besloten mijn twee geheel vrije dagen eens goed te besteden! :D
Morgen in de ochtend worden de morrette's en de dakspoiler eens stevig opgeschuurd in voorbereiding op een prachtig laagje Gris Quartz. Ook het enige duidelijk zichtbare deukje in de RA-deur moet er in mijn ogen aan geloven, en mocht het lukken even het 'trekhaak-litteken' herstellen.
Volgende dag is de lak droog, dus zal die dag in eerste instantie gebruikt worden om de morrette's en dakspoiler netjes te monteren. Zal het topic van Bix eens uitvoerig bestuderen over het monteren en aansluiten van de diverse verlichting..
Tussen de bedrijven door (beetje afhankelijk de resterende tijd) eens wat pielen aan het dashboard en de deuren voor het linker display en de dienstweigerende ruit RV.
Succes vandaag en morgen.
Ik ben heeeuuull benieuwd!
Succes met verbouwen.
Dit is het belangrijkste steuntje die je moet fabriceren:
https://lh6.googleusercontent.com/-Xh3pVUDbLUU/TlFkmHYQy2I/AAAAAAAAEaY/z0j6bAD85Gc/s640/DSC01235%2520%2528Small%2529.JPG
Die houdt de motorkapontgrendelingskabel vast.
En voor de netheid zijn steuntjes die de spatborden vasthouden ook wel handig:
https://lh6.googleusercontent.com/-hshe_MGuSyQ/TlFklaxrhkI/AAAAAAAAEaU/N6U3fjTQy90/s640/DSC01234%2520%2528Small%2529.JPG
Als je er niet uitkomt, dan hoor ik 't wel. :wink:
@coen: thanks! :) Ik hoop op smooth sailing...if not heb ik je nummer :P
Nou...was een productief dagje vandaag! De morette's en de dakspoiler geschuurd, strak gezet,, geprimered, ontvet, lak gemengd en alles voorbereid zodat mijn vader ze vanavond kon spuiten .
Tussen de bedrijven door nog even een afdekkapje geregeld voor het sleepoog! Zoals ik al in het koffiehuis meldde: zonder er de bumper bij te kopen (zowel nieuw als tweedehands, alle slopers en garages die mijn vader en ik zo wisten langs gebeld), was het no deal. Gelukkig wist Mike nog een andere sloper, en die had ze gewoon los liggen. Dus thumbs up voor Mike! :D
Daarna het dashboard open gedraaid voor het linker display. De oorzaak van het niet functioneren was snel gevonden: het gehele ding was gewoon niet aangesloten :wtf:
Stekker erin geduwd en voila: Leven. Geen dode pixels, alle sensoren actief, it works! :D Om na het starten van de auto doodleuk de volgende melding te geven: abs buiten werking.
En toen begreep ik ook meteen waarom de stekker er uit lag: zie een auto met zo'n melding maar eens te verkopen. Zeggen dat het displaytje stuk is kost minder moeite. Ik wist al even dat die sensor stuk was, maar nu het op het schermpje staat gaat het na verloop van tijd irriteren, dus maar meteen een abs-sensor besteld. Was niet op voorraad, dus wordt even wachten. Zodra die binnen is auto maar weer eens de brug op en hopen dat het zootje daar relatief gemakkelijk lost.
Nu lekker zoet rusten, en dan zal ik later vanavond even nog wat foto's plaatsen 8)
:clap: mooi dat het allemaal gelukt is, incl dat belangrijke sleepoogkapje! Tsja, de display, ik denk ook wel eens, de groeten ik koppel 'm los, maar het mooiste is toch als alles werkt. Weet je al welke sensor stuk is??
Mooie stappen vandaag gemaakt, daar komt een hell of a XM uit! :wink:
Ben je nog mooi mee door de apk heengerold dan., Maare, als je een ABS storing heb zie je dat ook op je dachboard terug. Of hebben ze dat lampje er ook uit gedraaid?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Idd mooi door de apk heen gerold. Ach, als het bij de keuring uitgekomen was hadden ze meteen de sensor kunnen maken. Ze waren toch bij de remmen voor de blokken. Dat het lampje niet werkt is me eigenlijk nooit opgevallen, het lampje van de ESP gaat namelijk wel gewoon uit na starten. Maar zal daar ook naar kijken als ik de sensor ga vervangen. Dank dank!
Foto-tijd!
uhm... het lampje van ESP gaat na het starten wel gewoon uit ?
Als ze het lampje van de abs er ook uit hebben gehaald dan is wel duidelijk hoe het zat.. Overigens hoor je dan nog altijd een piepje meen ik. De keurmeester heeft overigens in dat geval links om of rechts om, niet erg scherp opgelet.
@Gomp
Lampje van de ESP gaat idd gewoon uit. En dat piepje hoor je als het L-display aangesloten is...dus tja, ik hoor nu voor het eerst dat piepje :mrgreen:
Woooww, mooi spuitwerk Erik, en vooral veel voorbereiding idd, Die spoiler was nog een uitdaging zeg!
Heb je het sleepoogkapje ook voorbehandeld?
Dank je :) Sleepoogkapje heb ik niet mee kunnen nemen, ga ik morgen pas ophalen. Als het lukt ga ik die morgen nog even mee nemen. De kleur van het kapje is (als ik het goed begreep over de telefoon) Gris Dolme. Dus lukt het niet wegens tijdgebrek staat het niet geheel schandalig.
grappig om te zien dat jouw spoiler dus zwart is van binnen... die van mij was (is) wit.
Pagina's