Inderdaad. Als je toch bezig bent is het wel makkelijk om meteen thermostaat en sensor mee te nemen. Zowel qua kosten als qua werk kosten ze je de kop niet.
Klopt Wim, voor wat de thermostaat en sensor betreft zijn dat inderdaad de kosten niet.
Daarom laat ik dat voor mijn eigen gemoedsrust ook doen.
Eigenlijk zou de thermostaat goed moeten zijn. Toen ik de auto bij firma Enting (sorry Mike) kocht constateerde ik tijdens de testrit dat o.a. de motor niet goed op temperatuur kwam. Dat is toen verholpen door de montage van een nieuwe thermostaat en (blauwe) tempsensor. Ik had aangegeven dat de motortemperatuur op 90 graden moest komen want dat was in mijn beleving normaal en dat deed de xm van collega PBO (ook 2.1 td maar met handbak) immers ook. Achteraf bezien is dat niet correct van mij geweest want ik heb een 2.1 td automaat en die lopen meestal wat koeler. Helaas had ik die wetenschap toen nog niet. De kans bestaat dus dat Enting weliswaar een nieuwe maar verkeerde thermostaat (eentje uit een handbak met openingstemp van 85 graden) heeft gemonteerd. Dit zou ook het iets warmer lopen van de motor kunnen verklaren. Daarnaast zou bij aankoop de motorolie en de automaatbakolie worden ververst. Of dat destijds echt is gebeurd trek ik nu, zij het achteraf, ernstig in twijfel gezien de uitkomst van de Anac olietest van JP. De motorolie is volgens mij ook niet (geheel) ververst. Ik moest namelijk al snel wat olie bijvullen. Bijkomend probleem is dat de "versheid" van de motorolie ook niet kon checken want het is een diesel, dus de olie is zwart. Dit in tegenstelling tot nieuwe motorolie bij een benzine wagen. Mijn bakolie verversing en koelvinprobleem valt dus in de catagorie achterstallig onderhoud en daar baal ik wel wat van. Maar goed, dat heb je vaker bij aankoop van een tweede hands wagen met een wat hogere kilometerstand en calculeer je natuurlijk wel wat in. Door schade en schade wordt men wijs en Yvette wordt steeds "beter" houd ik mijzelf dus maar voor. En ach, met de hulp en technische ondersteuning van de XM club c.q. mede xmclubleden en niet te vergeten mijn eigen xm garage (Citrofiel) kom ik de koelvinproblematiek ook wel weer te boven. Mijn lidmaatschap van de Xm club en de waardevolle technische info vanuit dit forum heeft zich wat dat betreft allang uitbetaald. :vlagwave:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Dank voor het aanbod JP maar ik zal daarvan vooralsnog geen gebruik maken.
Ik heb namelijk 7000 km geleden mijn garage al de olie laten verversen. Er zat toen wel oude 10w40 olie van Total in dus dat had toen mooi getest kunnen worden. Maar goed, dat is achteraf gepraat. Maar huidige olie kan ik natuurlijk tzt nog wel een laten testen voordat ik deze weer laat verversen. Ik weet je in ieder geval wel te vinden :mrgreen:
Inmiddels rijdt ik al een tijdje met nieuwe motorolie (nu een vol synthetische motorolie i.p.v de oude semi synthetische motorolie (van Total)) van het merk Eurol type Turbo Di 5w40. Dit is specifieke motorolie voor wat oudere turbodiesel auto's en heeft een speciale toevoeging dat er voor zorgt dat de EGR minder snel vervuilt. Met deze olie zou de motor ook ook minder roet uit stoten. Althans dat vermeld de fabrikant. Of dat echt zo is weet ik niet. Bij flink accelereren wil Yvette best nog wel wat roetwalmen :mrgreen: Mijn garage heeft erg goede ervaringen met Eurol opgedaan en gebruikt dit merk al een tijd. Mijn motor draait er prima mee en ik heb nog geen olie hoeven bijvullen. Oliepeil staat helaas niet meer op maximum maar op zo'n 70% en dat is dus nog wel goed. Wel is opvallend dat de oliepeilmeter van het instrumentenpaneel c.q dashboard een hogere waarde aangeeft (80-90%) dan ik op mijn peilstok aflees. Maar goed, ben allang blij dat deze meter een indicatie geeft zodat ik bij slecht weer niet in de buitenlucht olie hoef te peilen. Best wel slimme jongens, die Fransen! :clap:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Eigenlijk zou de thermostaat goed moeten zijn. Toen ik de auto bij firma Enting (sorry Mike) kocht constateerde ik tijdens de testrit dat o.a. de motor niet goed op temperatuur kwam. Dat is toen verholpen door de montage van een nieuwe thermostaat en (blauwe) tempsensor. Ik had aangegeven dat de motortemperatuur op 90 graden moest komen want dat was in mijn beleving normaal en dat deed de xm van collega PBO (ook 2.1 td maar met handbak) immers ook. Achteraf bezien is dat niet correct van mij geweest want ik heb een 2.1 td automaat en die lopen meestal wat koeler. Helaas had ik die wetenschap toen nog niet. De kans bestaat dus dat Enting weliswaar een nieuwe maar verkeerde thermostaat (eentje uit een handbak met openingstemp van 85 graden) heeft gemonteerd. Dit zou ook het iets warmer lopen van de motor kunnen verklaren.
Bij mijn weten kwamen we al vrij snel tot de conclusie dat er naar alle waarschijnlijkheid een handbakthermostaat door Enting is gemonteerd, aangezien de KVS bij de jouwe net boven de 90 graden (of nog hoger) staat, terwijl mijn madam net onder 90 graden blijft.
RTH zegt:
Daarnaast zou bij aankoop de motorolie en de automaatbakolie worden ververst. Of dat destijds echt is gebeurd trek ik nu, zij het achteraf, ernstig in twijfel gezien de uitkomst van de Anac olietest van JP. De motorolie is volgens mij ook niet (geheel) ververst. Ik moest namelijk al snel wat olie bijvullen. Bijkomend probleem is dat de "versheid" van de motorolie ook niet kon checken want het is een diesel, dus de olie is zwart. Dit in tegenstelling tot nieuwe motorolie bij een benzine wagen. Mijn bakolie verversing en koelvinprobleem valt dus in de catagorie achterstallig onderhoud en daar baal ik wel wat van.
Krijg al meer de indruk dat in dit geval maar bar weinig van een afleveringsbeurt terecht is gekomen :roll:
Het vermoeden van een verkeerde thermostaat hadden wij inderdaad al snel. Maar of het daadwerkelijk zo is weten weten we natuurlijk niet. Maar daar gaan we wel achterkomen als onze garage de thermostaat gaat vervangen. Het type en het aantal graden staat op de thermostaat vermeld, dus dan is er geen twijfel meer mogelijk.
Wordt vervolgd dus.
Moet inderdaad helaas ook concluderen dat de afleveringsbeurt van Enting wel wat met de "Franse"slag is gebeurd om het zo maar eens uit te drukken. Hij wilde daar eerst nog 300 euri voor hebben maar dat heb ik "uit onderhandeld"; althans dat dacht ik. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat voor de 300 euro er ook een poetsbeurt bij in zat. Of een dergelijke poetsbeurt dit bedrag rechtvaardigd? waarschijnlijk niet want een beetje zelf polijsten met een polijstmachine is natuurlijk snel gedaan en kost niet veel. Dat poetsen hoefde voor mij niet en dat bedrag liet Enting dan ook al snel vallen. Wel had ik een kleine onderhoudsbeurt (nieuwe koelvloeistof, motorolie en bakolie) bedongen want mijn oude wagen had dit aantoonbaar net een kleine onderhoudsbeurt gehad. Het lijkt er steeds meer op dat men geen kleine onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd. Wellicht zijn de vloeistoffen wat bijgevuld (lees optisch). Effin, gedane zaken nemen geen keer maar het is achteraf wel een jammer dat je zoiets moet constateren. Dat verwacht je eigenlijk niet van een bedrijf dat pretendeert Citroen (xm) specialist te zijn. En daar Mike weer over meepraten :wink:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Dank voor het aanbod JP maar ik zal daarvan vooralsnog geen gebruik maken.
Ik heb namelijk 7000 km geleden mijn garage al de olie laten verversen. Er zat toen wel oude 10w40 olie van Total in dus dat had toen mooi getest kunnen worden. Maar goed, dat is achteraf gepraat. Maar huidige olie kan ik natuurlijk tzt nog wel een laten testen voordat ik deze weer laat verversen. Ik weet je in ieder geval wel te vinden :mrgreen:
Inmiddels rijdt ik al een tijdje met nieuwe motorolie (nu een vol synthetische motorolie i.p.v de oude semi synthetische motorolie (van Total)) van het merk Eurol type Turbo Di 5w40. Dit is specifieke motorolie voor wat oudere turbodiesel auto's en heeft een speciale toevoeging dat er voor zorgt dat de EGR minder snel vervuilt. Met deze olie zou de motor ook ook minder roet uit stoten. Althans dat vermeld de fabrikant. Of dat echt zo is weet ik niet. Bij flink accelereren wil Yvette best nog wel wat roetwalmen :mrgreen: Mijn garage heeft erg goede ervaringen met Eurol opgedaan en gebruikt dit merk al een tijd. Mijn motor draait er prima mee en ik heb nog geen olie hoeven bijvullen. Oliepeil staat helaas niet meer op maximum maar op zo'n 70% en dat is dus nog wel goed. Wel is opvallend dat de oliepeilmeter van het instrumentenpaneel c.q dashboard een hogere waarde aangeeft (80-90%) dan ik op mijn peilstok aflees. Maar goed, ben allang blij dat deze meter een indicatie geeft zodat ik bij slecht weer niet in de buitenlucht olie hoef te peilen. Best wel slimme jongens, die Fransen! :clap:
Graag gedaan René,
5W40 is ook nog steeds halfsynthetisch :mrgreen:, marketingtechnisch wordt het synthetisch genoemd omdat er een betere basisolie met betere c.q. meer additives wordt gebruikt t.o.v. een 10W40. Het merk Eurol hebben we niet hoog staan, MPM daarentegen weer wel.
Je oliepeilsensor kan ook wat vervuild zijn en daardoor een minder goede indicatie weergeeft.
De waarde die jullie toekennen aan metertjes en oliespecificaties verbaast mij enigszins.
Wij allen rijden rond met 12 tot 22 jaar oude auto's met veelal respectabele kilometrages.
Die doen het heel goed met de goedkoopste merkloze olie die aan de specificaties van het instructieboekje voldoen. Dat zijn de oliën die op het onderste schap van de automaterialenwinkel staan. Scheelt veel, zeker als je motor al wat olie verbruikt.
Een temperatuurmeter op het dashboard is geen precisie instrument. + of - 3 graden lijkt mij een heel behoorlijke marge. Dat zijn verschillen waar je je geheel geen zorgen over hoeft te maken.
Die olie-niveaumeter (als die het toevallig een keer doet) is van een nog veel bedenkelijker soort. Ik interpreteer hem als "er zit kennelijk nog wat olie in" tot "misschien wel te veel bijgegooid."
Kortom: De mens die lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik interesseerde me ook niet zo over de olie specificaties, maar na sommige resultaten die forumleden hier hebben gehaald ben ik er wel wat anders over gaan denken. Zo ook een van onze XM's die ik heel subtiel toch wat fijner vond rijden met andere olie. :wink:
@Rene
Balen dat dat zo heeft moeten lopen. Ook een van de dingen die je niet verwacht.. Denk dat je je verlies helaas gewoon tot je moet nemen, gelukkig ben je er nu achter! Mooi dat we iemand als JP hier hebben, ik heb binnenkort ook nog wel een paar samples :lol:
@Jan: je hebt gelijk als het op oude auto's aankomt en het boeit niet zo, dan is zo'n eenvoudige goedkope motorolie met de basic A3/B4 specificaties ruim voldoende. O.a. Eurol en MPM vallen hieronder, waarbij de laatste wel een goede kwaliteit levert voor een vriendelijke prijs van de goedkope oliemerken.
Ben je wat meer een liefhebber en je wilt je XM zoveel mogelijk behouden en bijhouden, dan is een motorolie die meer bescherming en een betere reiniging biedt de betere keuze. Het is aan ieder hoe de erin staat en wat met zijn/haar XM wil en daarmee de keuze voor oliën :wink:.
De meters van Citroën zijn inderdaad meer ter indicatie dan precisie.
Tja Rene, prijs onderuit onderhandelen is in de autohandel gewoon minder doen aan de verkochte auto. En voor wat betreft het poetsen, ik wil het niet tot een kunst verheffen maar je denkt daar toch echt veel te licht over. Ik denk dat 250-300 euro voor een volledige detail echt niet overvraagd is, je bent met een dergelijke auto toch al snel 12 tot 14 uur zoet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog even terugkomend op de olieniveaumeter in het dashboard, de sensor is bij mij gesloopt toen we met de carterpan bezig waren. Ik heb de allerlaatste nieuwe kunnen scoren en het eerste dat mij opviel is dat de meter veel beter overeenkomt met wat de peilstok aangeeft. De constructie is erg gevoelig voor vervuiling.
Tot slot gebruik ik zowel de meter als de peilstok meer ter indicatie of er genoeg olie in zit, net zoals Jan. Het maakt bij beide al uit of ik links of rechts in de straat parkeer vanwege het hellend wegdek. Bovendien zit de sensor achter in het carter en prikt de peilstok ergens voor in de linkerkant. Kortom, geen peil op te trekken. :lol:
En voor wat betreft de motorolie geldt eigenlijk hetzelfde als met de LHM: we kopen in de regel oude auto's met (zwaar) achterstallig onderhoud. Je kunt er dan voor kiezen om het min of meer op orde te brengen of zo gek zijn als ik met de Grote Beun gedaan heb. Ik heb nu een motor die bijzonder weinig olie verbruikt (minder dan een halve liter op 10.000km 8) ) en dan vind ik het wel de moeite om er goede olie in te doen. Of het wijs is? Misschien niet maar ach, ieder z'n lol. :wink:
Tuurlijk zit er verschil in olie; een litertje olie bij de Action of Aldi is goedkoper dan 1l olie bij een tankstation. Het motto "Olie is olie" gaat m.i niet op want dat is appels met peren vergelijken; er bestaat gewoon verschil in kwaliteit. Ben het dus niet eens met Jansr. begrijp best dat als je auto wat meer olie verbruikt olie van een B merk bugettechnisch voordeliger is. Maar uit ervaring weet ik dat je met goede olie minder slijtage hebt en minder olieverbruik/ Dus dus het is maar zeer de vraag of je bij een wat ouder auto je dan voordeliger uit bent
Ik gebruikte vroeger en eigenlijk nog steeds olie van een bekend merk. In mijn vorige auto's gebruikte ik o.a. shell, Castrol en Elf olie en was daarover best tevreden. Aangezien mijn Garage het merk Eurol gebruikt ben ik daarop op over gestapt sinds mijn XM daar in onderhoud is. Het is aboluut niet budget olie maar ook weer niet top of the bill A merk olie. Het zit er wat tussen in. Maar ben ervan overtuigd dat het geen slechte olie is. Maar dit is de eerste keer dat ik Eurol gebruik dus de olie moet zich nog bewijzen. Tja, en ons eigen JP is natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld hè? :wink:
Dat citroën meters indicatief zijn snap ik JP en Jansr. Maar het laat onverlet dat ik er toch wel wat zenuwachtig van wordt als de waarde van de meter afwijkt van de normale waarden. Dat ben ik van mijn vorige (japanse) auto niet gewend. Maar goed, dat zegt wellicht meer over mij dan over de auto :mrgreen:
En wat het uitonderhandelen betreft Mark heb je gelijk. Een scherpere prijs moet ergens vandaan komen en dan zie je dat men elders ergens op bezuinigd. Weet ik uiteraard wel maar had een dergelijk gedrag niet van een xm specialist verwacht
En wat het poetsen betreft: ik snap dat een goede poetsbeurt geld kost en dat bedoelde ik ook niet. Ik heb het echter onhandig opgeschreven. :oops: Die 300 euro die ik noemde was inclusief een kleine onderhoudsbeurt en een poetsbeurt. Dus niet 300 euro voor een poetsbeurt alleen. Bij 300 euro voor een onderhoudsbeurt inclusief poetsbeurt vraag ik mij dan hardop af wat men onder poetsen verstaat. Dan kan het poetsen nooit door een professioneel bedrijf worden gedaan. Dan moet men de wagen wel zelf met een polijstmachine poetsen. Ik denk er dus zeker niet te licht over mark. Ik heb madame zelf al eens goed gewassen en in de wax gezet. Met twee man was ik daar al snel driekwart dag mee zoet.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Dank voor de info omtrent de oliepeilsensor. Deze is dus gevoeliger voor vervuiling..hmmm die moet ik dus ook maar een laten reinigen of vervangen.
Waar heb je deze gekocht Wim? Ben wel benieuwd.
Met betrekking tot de oliekwaliteit moet ik jullie ook alweer gelijk geven. Ieder zijn lol inderdaad en het is maar net wat je a) of voor je wagen over hebt of b) waar je je goede ervaringen mee hebt en/of prettig bij voelt. Alle waar is naar zijn geld. Persoonlijk bezuinig ik niet op olie en/of op onderhoud dus dat zit wel goed. Eurol kwam via mijn garage op mijn pad dus heb geen referentiekader. En Jp; waar komt die info over Eurol en MPM vandaan? Ben een mannetje van de feiten dus als je een objectieve test hebt over motorolie dan houd ik mij aanbevolen.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik denk er ook zo over..ben ook door schade en schande wijs geworden op oliegebied.
Baal inderdaad van mijn achterstallig onderhoud maar neem ik voor lief. Bij elke onderhoudsbeurt wordt Yvette beter, dus ze is straks tip top en dan kan ik weer lekker genieten.
Enne ja, wij mogen blij zijn met ons eigen JP...die is inmiddels voor de club zijn gewicht in geld...uhmmm olie waard! :mrgreen:
Dus JP : Keep up the good work! :thumbup:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik denk er ook zo over..ben ook door schade en schande wijs geworden op oliegebied.
Baal inderdaad van mijn achterstallig onderhoud maar neem ik voor lief. Bij elke onderhoudsbeurt wordt Yvette beter, dus ze is straks tip top en dan kan ik weer lekker genieten.
Enne ja, wij mogen blij zijn met ons eigen JP...die is inmiddels voor de club zijn gewicht in geld...uhmmm olie waard! :mrgreen:
Dus JP : Keep up the good work! :thumbup:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Dank voor de info omtrent de oliepeilsensor. Deze is dus gevoeliger voor vervuiling..hmmm die moet ik dus ook maar een laten reinigen of vervangen.
Waar heb je deze gekocht Wim? Ben wel benieuwd.
Ik heb de allerlaatste in Nederland, was old stock en hij lag in Amersfoort wat toevallig voor mij in de buurt is.
Maar op zich kun je 'm proberen schoon te maken, het verwijderen is een fluitje van een cent. Het enige dat je nodig hebt is een brug. Is het een optie dat je dit klusje aanmeldt voor de komende najaars sleutelmeeting? Dan doen we dat gezamenlijk.
Uit je eerdere reactie begrijp ik namelijk dat de sensor achter in het carter zit. Zit de sensor aan de binnenkant (met andere woorden demontage carterpan) of kun je deze vanaf de buitenkant d.m.v. een schroef of bout demonteren? Als je tijdens de sleutelmeeting zelf je motorolie ververst snap ik dat het reinigen van de sensor dan geen probleem is. De oude motorolie moet er toch uit en tap je dus af. Maar als je niet hoeft olie te verversen? Hoe maak je de sensor dan schoon zonder dat je carter helemaal leeg loopt en/of moet demonteren? Kan dat uberhaupt?
Als demontage van de carterpan en/of olieverversing noodzakelijk is, dan denk ik dat ik het reinigen van de sensor maar laat doen bij een olieverversbeurt door de garage. Daarnaast ben ik wel een beetje "huiverig" voor zo'n delicate sensor, te meer nu ik weet dat deze niet meer nieuw leverbaar zijn.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
De sensor zit aan de buitenkant van het blok en ruim boven het oliepeil. Je kunt hem er rustig uit trekken (of was het geschroefd? :problem: ) zonder dat de olie er uit loopt. Het vervangen was nog geen 10 minuten werk.
Bedankt Wim voor het plaatje en je heldere uitleg.
Gezien het plaatje durf ik het nu wel aan. Geen kans op olieknoeierij dus en het is ook geen arbeidsintensief klusje. Lijkt me leuk om een samen te doen tijdens een sleutelmeeting. Waarmee maak je de sensor trouwens schoon? remmenreiniger? ontvetter? beide heb ik geloof ik nog wel ergens liggen.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Wim, heb onlangs en nieuwe bus ontvetter gekocht dus daarmee zou het moeten lukken.
Maar wat het doehetzelven betreft even het volgende. Zat namelijk net onder de kap van mijn madame te kijken en bij mijn 2.1 td lijkt het qua oliepeilstoksensor toch wat ingewikkelder in elkaar te zitten als bij jouw tct. Vgl de plaatjes in de Haynes maar eens.
Mijn peilstok zit namelijk in een zwarte ronde "behuizing" en lijkt wel wat op een dieselfilterhuis. Bovenop zit een rond dekseltje met daarin een gat voor de peilstok.
Draai je het deksel los dan zit daar een los plastic "gaasfilter" wat je er volgens mij uit kunt halen. Misschien zit daaronder bij mij de sensor wel maar dat weet ik niet zeker. Ik wilde e.e.a bekijken maar kreeg het deksel niet los; zat muurvast :evil: .Merde!!
Is misschien gekomen omdat madame laatst bij Oldenhage vrij warm is geworden. Effin, ik weet dus niet of sensor bij mijn 2.1 td makkelijk is te reinigen. Heb de Olving en Haynes er op nageslagen maar kon geen schema/plaatje daarvan vinden. Mocht jij nadere info hebben dan stel ik dat uiteraard zeer op prijs.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat
Rene, dat is dus een verdieping verder: achter het blok en niet voor het blok als je onder de motorkap loert.
Draaideksel van peilstokhouder/vulopening olie wil idd wel eens vast zitten, meestal omdat ie een hele tijd niet los is geweest. Moet met enig gepast geweld/flinke kracht wel los te krijgen te zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik was i.d.d. abuis want zat naar de voorkant te kijken. Aan het oliefilter aan de voorkant zie ik nu dus dat (net als bij Wim) de sensor aan de achterkant van het blok zit.... :oops:
Effin, heb het deksel/olievuldop inmiddels ook losgekregen. Beetje inventief want wilde de boel niet beschadigen. Twee blokjes hout aan buitenzijde van opstaande randjes/"oortjes") van het deksel geplaatst en dan het hele boel vastklemmen met een waterpomptang. Vervolgens een beetje gepast geweld gebruiken en zie daar het deksel kwam los zonder te beschadigen. Ook maar gelijk een klein beetje olie (O,2 l) bijgevuld en auto even warm gereden om olie goed door het blok te verspreiden. Ik had sinds de laatste olieverversing al weer 7000 km gereden en dan is een beetje bijvullen niet abnormaal. Garage gaf ook al aan dat motor iets olie kan gebruiken omdat deze nu voor het eerst met 5W40 i.p.v. 10w40 olie draait. Olieverbruik houd ik dus een beetje in de peiling.
Enne Wim, het reinigen van de sensor kan dus tijdens een sleutelmeeting in het najaar wel plaats vinden. Dit heeft, in tegen stelling tot mijn koelvinprobleem, geen prioriteit.
Ik maak dan graag gebruik van je hulp en expertise.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Natuurlijk. Je weet dat ik op sleutelmeets altijd met m'n handen in mijn zak/op mijn rug stil in een hoekje sta. Sla de verschillende AE's er maar 'ns op na, ik sta nooit ergens met vieze handen te sleutelen. :mrgreen:
Madame Yvette is afgelopen donderdag naar de garage geweest i.v.m de koelvinproblematiek. Dus de hoogste tijd voor een update.
Het warmbloedige hart van mijn xm/Yvette werd zo nu en dan warmer dan mij lief was.
De eerste koelvinmotor (merk Gate) had definitief de geest gegeven waardoor de motortemperatuur bij stilstand en/of file vrij vlot op liep naar zo'n 100-110 graden. Met behulp van airco was de schade dan weliswaar binnen te perken te houden (90-95 graden) maar leuk en ontspannen stilstaan en (langzaam)rijden is anders zullen we maar zeggen. Daarnaast had ik het sterke vermoeden dat de garage waar ik haar had gekocht (Enting) een te warme thermostaat had gemonteerd ter vervanging van het kapotte exemplaar. Bij de proefrit medio januari 2012 kwam de motortemperatuur namelijk niet boven de 60-70 graden uit; nu was het omgekeerde aan de hand. Afgezien van een defecte koelvinmotor en verkeerde thermostaat kwamen een mogelijke draad/kabelboom breuk, de groene relais, (bruine) bitronsensor en de bitronmodule in beeld als potentiële verdachten.
Over een andere koelvinmotor gesproken..ik had stad en land al afgezocht voor een nieuwe koelvinmotor maar kon deze nergens krijgen. Nou ja nergens...uiteraad wel nieuw via de Fabriek/Service Centrum Citroen tegen een donatie van 300 euro/stuk maar dat ging mij eigenlijk wat te ver. Een alternatief voor mij was na enig speurwerk de Valeo 647 motor/valeonummer 698310. Dezelfde koelvinmotor zit ook in een Peugeot 605 wist collega en mede xm rijder PBO mij te vertellen, dus ik begon hoopvol aan mijn zoektocht op internet. Veel te koop aangeboden maar bleken achteraf niet leverbaar. Een Ecia koelvinmotor kon ik wel krijgen maar deze paste weer niet in de koelvinbehuizing :twisted:. Heb dus het oplossen van het koelvinmotorprobleem ook noodgedwongen aan mijn garage moeten overlaten.
Gelukkig had mijn garage (Citrofiel) al zeer snel de oorzaak gevonden. 1e koelvin motor deed inderdaad niet meer maar dat was geen verrassing. De door Enting gemonteerde (nieuwe?) thermostaat bleek niet nieuw te zijn..en gek genoeg al helemaal niet bestemd voor een xm 2.1 diesel met automaat. Dus geen thermostaat van een xm 2.1 td met handbak met een openingstemperatuur van 85 graden. Het was zelfs nog erger. De thermostaat week qua vormgeving af van de juiste thermostaat, was van het merk Colorstat (by Vernet) bj 1987(?) en paste niet lekker maar was "passend" gemaakt. Het Hele zooitje was volgens mijn garage namelijk met (beun) afdichtmiddel gemonteerd en had een openingstemperatuur van maar liefst 88 graden!. Ik heb deze thermostaat van mijn garage gekregen dus is het is aantoonbaar. Tja, dan krijgt je XM het al snel warm hè bij de huidige zomerse buitentemperaturen. De koelvloeistof was ook al een tijdje niet ververst (terwijl ik daartoe bij aankoop wel opdracht had gegeven). Maar goed ik had wel gezegd dat motortemperatuur rond 90 graden moest komen maar wist ik veel dat diesels koeler lopen. Ik ging ervan uit dat Enting als specialist de juiste themostaat had gemonteerd dan wel per abuis eentje van een handbak had gemonteerd. Door schade en schade wordt men wijs...dat blijkt nu wel weer.
Effin, mijn garage heeft in overleg met mij het hele koelsysteem geflushed met Forte coolant Flush en heeft daarna nog een keer hele systeem door gespoeld. Verder is er een nieuwe en juiste (origineel Citroën) 80 graden thermostaat gemonteerd en is het hele systeem met nieuwe koelvloeistof gevuld. Een goede gebruikte koelvinmotor van het juiste type had hij nog liggen en werd eveneens gemonteerd. Veiligheidshalve heeft mijn garage nog een (bruine) bitronsensor gemonteerd.
En het resultaat? Het resultaat is een koel rijdende xm/Yvette en een zeer maar dan ook zeer tevreden xm rijder en bezitter. :) Alles werkt nu weer zoals het hoort. Motor temperatuur komt in de buurt van de 90 graden maar naald blijft bij normale snelheden keurig voor 90 graden blokje/middenstand staan. Alleen bij steviger doorrijden komt de naald op de 90 graden. Bij stilstand slaan beide koelvinnen keurig aan. Bij airco gebruik draaien beide vinnen zoals het hoort. Yes!. Het kost dan wel een paar centen maar dan heb je ook wat. Dat heb ik er graag voor over.
Eindelijk..het zorgeloos rijden/berijden...uhmm zweven in mijn XM/Yvette kan nu hopelijk beginnen!
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Inderdaad. Als je toch bezig bent is het wel makkelijk om meteen thermostaat en sensor mee te nemen. Zowel qua kosten als qua werk kosten ze je de kop niet.
Klopt Wim, voor wat de thermostaat en sensor betreft zijn dat inderdaad de kosten niet.
Daarom laat ik dat voor mijn eigen gemoedsrust ook doen.
Eigenlijk zou de thermostaat goed moeten zijn. Toen ik de auto bij firma Enting (sorry Mike) kocht constateerde ik tijdens de testrit dat o.a. de motor niet goed op temperatuur kwam. Dat is toen verholpen door de montage van een nieuwe thermostaat en (blauwe) tempsensor. Ik had aangegeven dat de motortemperatuur op 90 graden moest komen want dat was in mijn beleving normaal en dat deed de xm van collega PBO (ook 2.1 td maar met handbak) immers ook. Achteraf bezien is dat niet correct van mij geweest want ik heb een 2.1 td automaat en die lopen meestal wat koeler. Helaas had ik die wetenschap toen nog niet. De kans bestaat dus dat Enting weliswaar een nieuwe maar verkeerde thermostaat (eentje uit een handbak met openingstemp van 85 graden) heeft gemonteerd. Dit zou ook het iets warmer lopen van de motor kunnen verklaren. Daarnaast zou bij aankoop de motorolie en de automaatbakolie worden ververst. Of dat destijds echt is gebeurd trek ik nu, zij het achteraf, ernstig in twijfel gezien de uitkomst van de Anac olietest van JP. De motorolie is volgens mij ook niet (geheel) ververst. Ik moest namelijk al snel wat olie bijvullen. Bijkomend probleem is dat de "versheid" van de motorolie ook niet kon checken want het is een diesel, dus de olie is zwart. Dit in tegenstelling tot nieuwe motorolie bij een benzine wagen. Mijn bakolie verversing en koelvinprobleem valt dus in de catagorie achterstallig onderhoud en daar baal ik wel wat van. Maar goed, dat heb je vaker bij aankoop van een tweede hands wagen met een wat hogere kilometerstand en calculeer je natuurlijk wel wat in. Door schade en schade wordt men wijs en Yvette wordt steeds "beter" houd ik mijzelf dus maar voor. En ach, met de hulp en technische ondersteuning van de XM club c.q. mede xmclubleden en niet te vergeten mijn eigen xm garage (Citrofiel) kom ik de koelvinproblematiek ook wel weer te boven. Mijn lidmaatschap van de Xm club en de waardevolle technische info vanuit dit forum heeft zich wat dat betreft allang uitbetaald. :vlagwave:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
De motorolie kan ook nog gecheckt worden :wink:.
Zolang het vanaf nu alleen maar beter gaat moet het wel goed komen met Yvette :D.
Dank voor het aanbod JP maar ik zal daarvan vooralsnog geen gebruik maken.
Ik heb namelijk 7000 km geleden mijn garage al de olie laten verversen. Er zat toen wel oude 10w40 olie van Total in dus dat had toen mooi getest kunnen worden. Maar goed, dat is achteraf gepraat. Maar huidige olie kan ik natuurlijk tzt nog wel een laten testen voordat ik deze weer laat verversen. Ik weet je in ieder geval wel te vinden :mrgreen:
Inmiddels rijdt ik al een tijdje met nieuwe motorolie (nu een vol synthetische motorolie i.p.v de oude semi synthetische motorolie (van Total)) van het merk Eurol type Turbo Di 5w40. Dit is specifieke motorolie voor wat oudere turbodiesel auto's en heeft een speciale toevoeging dat er voor zorgt dat de EGR minder snel vervuilt. Met deze olie zou de motor ook ook minder roet uit stoten. Althans dat vermeld de fabrikant. Of dat echt zo is weet ik niet. Bij flink accelereren wil Yvette best nog wel wat roetwalmen :mrgreen: Mijn garage heeft erg goede ervaringen met Eurol opgedaan en gebruikt dit merk al een tijd. Mijn motor draait er prima mee en ik heb nog geen olie hoeven bijvullen. Oliepeil staat helaas niet meer op maximum maar op zo'n 70% en dat is dus nog wel goed. Wel is opvallend dat de oliepeilmeter van het instrumentenpaneel c.q dashboard een hogere waarde aangeeft (80-90%) dan ik op mijn peilstok aflees. Maar goed, ben allang blij dat deze meter een indicatie geeft zodat ik bij slecht weer niet in de buitenlucht olie hoef te peilen. Best wel slimme jongens, die Fransen! :clap:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Bij mijn weten kwamen we al vrij snel tot de conclusie dat er naar alle waarschijnlijkheid een handbakthermostaat door Enting is gemonteerd, aangezien de KVS bij de jouwe net boven de 90 graden (of nog hoger) staat, terwijl mijn madam net onder 90 graden blijft.
Krijg al meer de indruk dat in dit geval maar bar weinig van een afleveringsbeurt terecht is gekomen :roll:
Klopt collega/PBO,
Het vermoeden van een verkeerde thermostaat hadden wij inderdaad al snel. Maar of het daadwerkelijk zo is weten weten we natuurlijk niet. Maar daar gaan we wel achterkomen als onze garage de thermostaat gaat vervangen. Het type en het aantal graden staat op de thermostaat vermeld, dus dan is er geen twijfel meer mogelijk.
Wordt vervolgd dus.
Moet inderdaad helaas ook concluderen dat de afleveringsbeurt van Enting wel wat met de "Franse"slag is gebeurd om het zo maar eens uit te drukken. Hij wilde daar eerst nog 300 euri voor hebben maar dat heb ik "uit onderhandeld"; althans dat dacht ik. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat voor de 300 euro er ook een poetsbeurt bij in zat. Of een dergelijke poetsbeurt dit bedrag rechtvaardigd? waarschijnlijk niet want een beetje zelf polijsten met een polijstmachine is natuurlijk snel gedaan en kost niet veel. Dat poetsen hoefde voor mij niet en dat bedrag liet Enting dan ook al snel vallen. Wel had ik een kleine onderhoudsbeurt (nieuwe koelvloeistof, motorolie en bakolie) bedongen want mijn oude wagen had dit aantoonbaar net een kleine onderhoudsbeurt gehad. Het lijkt er steeds meer op dat men geen kleine onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd. Wellicht zijn de vloeistoffen wat bijgevuld (lees optisch). Effin, gedane zaken nemen geen keer maar het is achteraf wel een jammer dat je zoiets moet constateren. Dat verwacht je eigenlijk niet van een bedrijf dat pretendeert Citroen (xm) specialist te zijn. En daar Mike weer over meepraten :wink:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Graag gedaan René,
5W40 is ook nog steeds halfsynthetisch :mrgreen:, marketingtechnisch wordt het synthetisch genoemd omdat er een betere basisolie met betere c.q. meer additives wordt gebruikt t.o.v. een 10W40. Het merk Eurol hebben we niet hoog staan, MPM daarentegen weer wel.
Je oliepeilsensor kan ook wat vervuild zijn en daardoor een minder goede indicatie weergeeft.
De waarde die jullie toekennen aan metertjes en oliespecificaties verbaast mij enigszins.
Wij allen rijden rond met 12 tot 22 jaar oude auto's met veelal respectabele kilometrages.
Die doen het heel goed met de goedkoopste merkloze olie die aan de specificaties van het instructieboekje voldoen. Dat zijn de oliën die op het onderste schap van de automaterialenwinkel staan. Scheelt veel, zeker als je motor al wat olie verbruikt.
Een temperatuurmeter op het dashboard is geen precisie instrument. + of - 3 graden lijkt mij een heel behoorlijke marge. Dat zijn verschillen waar je je geheel geen zorgen over hoeft te maken.
Die olie-niveaumeter (als die het toevallig een keer doet) is van een nog veel bedenkelijker soort. Ik interpreteer hem als "er zit kennelijk nog wat olie in" tot "misschien wel te veel bijgegooid."
Kortom: De mens die lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik interesseerde me ook niet zo over de olie specificaties, maar na sommige resultaten die forumleden hier hebben gehaald ben ik er wel wat anders over gaan denken. Zo ook een van onze XM's die ik heel subtiel toch wat fijner vond rijden met andere olie. :wink:
@Rene
Balen dat dat zo heeft moeten lopen. Ook een van de dingen die je niet verwacht.. Denk dat je je verlies helaas gewoon tot je moet nemen, gelukkig ben je er nu achter! Mooi dat we iemand als JP hier hebben, ik heb binnenkort ook nog wel een paar samples :lol:
@Jan: je hebt gelijk als het op oude auto's aankomt en het boeit niet zo, dan is zo'n eenvoudige goedkope motorolie met de basic A3/B4 specificaties ruim voldoende. O.a. Eurol en MPM vallen hieronder, waarbij de laatste wel een goede kwaliteit levert voor een vriendelijke prijs van de goedkope oliemerken.
Ben je wat meer een liefhebber en je wilt je XM zoveel mogelijk behouden en bijhouden, dan is een motorolie die meer bescherming en een betere reiniging biedt de betere keuze. Het is aan ieder hoe de erin staat en wat met zijn/haar XM wil en daarmee de keuze voor oliën :wink:.
De meters van Citroën zijn inderdaad meer ter indicatie dan precisie.
@Djidde, ik zie ze wel verschijnen :wink:
Tja Rene, prijs onderuit onderhandelen is in de autohandel gewoon minder doen aan de verkochte auto. En voor wat betreft het poetsen, ik wil het niet tot een kunst verheffen maar je denkt daar toch echt veel te licht over. Ik denk dat 250-300 euro voor een volledige detail echt niet overvraagd is, je bent met een dergelijke auto toch al snel 12 tot 14 uur zoet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog even terugkomend op de olieniveaumeter in het dashboard, de sensor is bij mij gesloopt toen we met de carterpan bezig waren. Ik heb de allerlaatste nieuwe kunnen scoren en het eerste dat mij opviel is dat de meter veel beter overeenkomt met wat de peilstok aangeeft. De constructie is erg gevoelig voor vervuiling.
Tot slot gebruik ik zowel de meter als de peilstok meer ter indicatie of er genoeg olie in zit, net zoals Jan. Het maakt bij beide al uit of ik links of rechts in de straat parkeer vanwege het hellend wegdek. Bovendien zit de sensor achter in het carter en prikt de peilstok ergens voor in de linkerkant. Kortom, geen peil op te trekken. :lol:
En voor wat betreft de motorolie geldt eigenlijk hetzelfde als met de LHM: we kopen in de regel oude auto's met (zwaar) achterstallig onderhoud. Je kunt er dan voor kiezen om het min of meer op orde te brengen of zo gek zijn als ik met de Grote Beun gedaan heb. Ik heb nu een motor die bijzonder weinig olie verbruikt (minder dan een halve liter op 10.000km 8) ) en dan vind ik het wel de moeite om er goede olie in te doen. Of het wijs is? Misschien niet maar ach, ieder z'n lol. :wink:
Zag wat reacties dus gelijk maar effe reageren.
Wat betreft motorolie even het volgende.
Tuurlijk zit er verschil in olie; een litertje olie bij de Action of Aldi is goedkoper dan 1l olie bij een tankstation. Het motto "Olie is olie" gaat m.i niet op want dat is appels met peren vergelijken; er bestaat gewoon verschil in kwaliteit. Ben het dus niet eens met Jansr. begrijp best dat als je auto wat meer olie verbruikt olie van een B merk bugettechnisch voordeliger is. Maar uit ervaring weet ik dat je met goede olie minder slijtage hebt en minder olieverbruik/ Dus dus het is maar zeer de vraag of je bij een wat ouder auto je dan voordeliger uit bent
Ik gebruikte vroeger en eigenlijk nog steeds olie van een bekend merk. In mijn vorige auto's gebruikte ik o.a. shell, Castrol en Elf olie en was daarover best tevreden. Aangezien mijn Garage het merk Eurol gebruikt ben ik daarop op over gestapt sinds mijn XM daar in onderhoud is. Het is aboluut niet budget olie maar ook weer niet top of the bill A merk olie. Het zit er wat tussen in. Maar ben ervan overtuigd dat het geen slechte olie is. Maar dit is de eerste keer dat ik Eurol gebruik dus de olie moet zich nog bewijzen. Tja, en ons eigen JP is natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld hè? :wink:
Dat citroën meters indicatief zijn snap ik JP en Jansr. Maar het laat onverlet dat ik er toch wel wat zenuwachtig van wordt als de waarde van de meter afwijkt van de normale waarden. Dat ben ik van mijn vorige (japanse) auto niet gewend. Maar goed, dat zegt wellicht meer over mij dan over de auto :mrgreen:
En wat het uitonderhandelen betreft Mark heb je gelijk. Een scherpere prijs moet ergens vandaan komen en dan zie je dat men elders ergens op bezuinigd. Weet ik uiteraard wel maar had een dergelijk gedrag niet van een xm specialist verwacht
En wat het poetsen betreft: ik snap dat een goede poetsbeurt geld kost en dat bedoelde ik ook niet. Ik heb het echter onhandig opgeschreven. :oops: Die 300 euro die ik noemde was inclusief een kleine onderhoudsbeurt en een poetsbeurt. Dus niet 300 euro voor een poetsbeurt alleen. Bij 300 euro voor een onderhoudsbeurt inclusief poetsbeurt vraag ik mij dan hardop af wat men onder poetsen verstaat. Dan kan het poetsen nooit door een professioneel bedrijf worden gedaan. Dan moet men de wagen wel zelf met een polijstmachine poetsen. Ik denk er dus zeker niet te licht over mark. Ik heb madame zelf al eens goed gewassen en in de wax gezet. Met twee man was ik daar al snel driekwart dag mee zoet.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Wim en JP,
Dank voor de info omtrent de oliepeilsensor. Deze is dus gevoeliger voor vervuiling..hmmm die moet ik dus ook maar een laten reinigen of vervangen.
Waar heb je deze gekocht Wim? Ben wel benieuwd.
Met betrekking tot de oliekwaliteit moet ik jullie ook alweer gelijk geven. Ieder zijn lol inderdaad en het is maar net wat je a) of voor je wagen over hebt of b) waar je je goede ervaringen mee hebt en/of prettig bij voelt. Alle waar is naar zijn geld. Persoonlijk bezuinig ik niet op olie en/of op onderhoud dus dat zit wel goed. Eurol kwam via mijn garage op mijn pad dus heb geen referentiekader. En Jp; waar komt die info over Eurol en MPM vandaan? Ben een mannetje van de feiten dus als je een objectieve test hebt over motorolie dan houd ik mij aanbevolen.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Djidde,
Ik denk er ook zo over..ben ook door schade en schande wijs geworden op oliegebied.
Baal inderdaad van mijn achterstallig onderhoud maar neem ik voor lief. Bij elke onderhoudsbeurt wordt Yvette beter, dus ze is straks tip top en dan kan ik weer lekker genieten.
Enne ja, wij mogen blij zijn met ons eigen JP...die is inmiddels voor de club zijn gewicht in geld...uhmmm olie waard! :mrgreen:
Dus JP : Keep up the good work! :thumbup:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Djidde,
Ik denk er ook zo over..ben ook door schade en schande wijs geworden op oliegebied.
Baal inderdaad van mijn achterstallig onderhoud maar neem ik voor lief. Bij elke onderhoudsbeurt wordt Yvette beter, dus ze is straks tip top en dan kan ik weer lekker genieten.
Enne ja, wij mogen blij zijn met ons eigen JP...die is inmiddels voor de club zijn gewicht in geld...uhmmm olie waard! :mrgreen:
Dus JP : Keep up the good work! :thumbup:
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Thnx René :D , de TC is de laatste tijd rustig dus dit is wel een mooi technisch onderwerp als intermezzo :wink:
Helemaal mee eens JP! :D
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Ik heb de allerlaatste in Nederland, was old stock en hij lag in Amersfoort wat toevallig voor mij in de buurt is.
Maar op zich kun je 'm proberen schoon te maken, het verwijderen is een fluitje van een cent. Het enige dat je nodig hebt is een brug. Is het een optie dat je dit klusje aanmeldt voor de komende najaars sleutelmeeting? Dan doen we dat gezamenlijk.
Ik denk dat dit voor mij geen optie is.
Uit je eerdere reactie begrijp ik namelijk dat de sensor achter in het carter zit. Zit de sensor aan de binnenkant (met andere woorden demontage carterpan) of kun je deze vanaf de buitenkant d.m.v. een schroef of bout demonteren? Als je tijdens de sleutelmeeting zelf je motorolie ververst snap ik dat het reinigen van de sensor dan geen probleem is. De oude motorolie moet er toch uit en tap je dus af. Maar als je niet hoeft olie te verversen? Hoe maak je de sensor dan schoon zonder dat je carter helemaal leeg loopt en/of moet demonteren? Kan dat uberhaupt?
Als demontage van de carterpan en/of olieverversing noodzakelijk is, dan denk ik dat ik het reinigen van de sensor maar laat doen bij een olieverversbeurt door de garage. Daarnaast ben ik wel een beetje "huiverig" voor zo'n delicate sensor, te meer nu ik weet dat deze niet meer nieuw leverbaar zijn.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Hier het schema van de TCT, het gaat om nummer 5.
De sensor zit aan de buitenkant van het blok en ruim boven het oliepeil. Je kunt hem er rustig uit trekken (of was het geschroefd? :problem: ) zonder dat de olie er uit loopt. Het vervangen was nog geen 10 minuten werk.
Bedankt Wim voor het plaatje en je heldere uitleg.
Gezien het plaatje durf ik het nu wel aan. Geen kans op olieknoeierij dus en het is ook geen arbeidsintensief klusje. Lijkt me leuk om een samen te doen tijdens een sleutelmeeting. Waarmee maak je de sensor trouwens schoon? remmenreiniger? ontvetter? beide heb ik geloof ik nog wel ergens liggen.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Standaard gebruik remmenreiniger. Maar als er veel olie aangekoekt zit dan denk ik dat ontvetter beter werkt.
Wim, heb onlangs en nieuwe bus ontvetter gekocht dus daarmee zou het moeten lukken.
Maar wat het doehetzelven betreft even het volgende. Zat namelijk net onder de kap van mijn madame te kijken en bij mijn 2.1 td lijkt het qua oliepeilstoksensor toch wat ingewikkelder in elkaar te zitten als bij jouw tct. Vgl de plaatjes in de Haynes maar eens.
Mijn peilstok zit namelijk in een zwarte ronde "behuizing" en lijkt wel wat op een dieselfilterhuis. Bovenop zit een rond dekseltje met daarin een gat voor de peilstok.
Draai je het deksel los dan zit daar een los plastic "gaasfilter" wat je er volgens mij uit kunt halen. Misschien zit daaronder bij mij de sensor wel maar dat weet ik niet zeker. Ik wilde e.e.a bekijken maar kreeg het deksel niet los; zat muurvast :evil: .Merde!!
Is misschien gekomen omdat madame laatst bij Oldenhage vrij warm is geworden. Effin, ik weet dus niet of sensor bij mijn 2.1 td makkelijk is te reinigen. Heb de Olving en Haynes er op nageslagen maar kon geen schema/plaatje daarvan vinden. Mocht jij nadere info hebben dan stel ik dat uiteraard zeer op prijs.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Check :wink:
Nummer 6 is de olieniveau sensor bij een 2.1TD met airco.
Rene, dat is dus een verdieping verder: achter het blok en niet voor het blok als je onder de motorkap loert.
Draaideksel van peilstokhouder/vulopening olie wil idd wel eens vast zitten, meestal omdat ie een hele tijd niet los is geweest. Moet met enig gepast geweld/flinke kracht wel los te krijgen te zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank voor de info Marc,
Ik was i.d.d. abuis want zat naar de voorkant te kijken. Aan het oliefilter aan de voorkant zie ik nu dus dat (net als bij Wim) de sensor aan de achterkant van het blok zit.... :oops:
Effin, heb het deksel/olievuldop inmiddels ook losgekregen. Beetje inventief want wilde de boel niet beschadigen. Twee blokjes hout aan buitenzijde van opstaande randjes/"oortjes") van het deksel geplaatst en dan het hele boel vastklemmen met een waterpomptang. Vervolgens een beetje gepast geweld gebruiken en zie daar het deksel kwam los zonder te beschadigen. Ook maar gelijk een klein beetje olie (O,2 l) bijgevuld en auto even warm gereden om olie goed door het blok te verspreiden. Ik had sinds de laatste olieverversing al weer 7000 km gereden en dan is een beetje bijvullen niet abnormaal. Garage gaf ook al aan dat motor iets olie kan gebruiken omdat deze nu voor het eerst met 5W40 i.p.v. 10w40 olie draait. Olieverbruik houd ik dus een beetje in de peiling.
Enne Wim, het reinigen van de sensor kan dus tijdens een sleutelmeeting in het najaar wel plaats vinden. Dit heeft, in tegen stelling tot mijn koelvinprobleem, geen prioriteit.
Ik maak dan graag gebruik van je hulp en expertise.
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Natuurlijk. Je weet dat ik op sleutelmeets altijd met m'n handen in mijn zak/op mijn rug stil in een hoekje sta. Sla de verschillende AE's er maar 'ns op na, ik sta nooit ergens met vieze handen te sleutelen. :mrgreen:
Natuurlijk, zo kennen we Wim: de enige keer dat hij gereedschap in zijn handen had was om te poseren voor zijn avatar. :mrgreen:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Beste XM vrienden,
Madame Yvette is afgelopen donderdag naar de garage geweest i.v.m de koelvinproblematiek. Dus de hoogste tijd voor een update.
Het warmbloedige hart van mijn xm/Yvette werd zo nu en dan warmer dan mij lief was.
De eerste koelvinmotor (merk Gate) had definitief de geest gegeven waardoor de motortemperatuur bij stilstand en/of file vrij vlot op liep naar zo'n 100-110 graden. Met behulp van airco was de schade dan weliswaar binnen te perken te houden (90-95 graden) maar leuk en ontspannen stilstaan en (langzaam)rijden is anders zullen we maar zeggen. Daarnaast had ik het sterke vermoeden dat de garage waar ik haar had gekocht (Enting) een te warme thermostaat had gemonteerd ter vervanging van het kapotte exemplaar. Bij de proefrit medio januari 2012 kwam de motortemperatuur namelijk niet boven de 60-70 graden uit; nu was het omgekeerde aan de hand. Afgezien van een defecte koelvinmotor en verkeerde thermostaat kwamen een mogelijke draad/kabelboom breuk, de groene relais, (bruine) bitronsensor en de bitronmodule in beeld als potentiële verdachten.
Over een andere koelvinmotor gesproken..ik had stad en land al afgezocht voor een nieuwe koelvinmotor maar kon deze nergens krijgen. Nou ja nergens...uiteraad wel nieuw via de Fabriek/Service Centrum Citroen tegen een donatie van 300 euro/stuk maar dat ging mij eigenlijk wat te ver. Een alternatief voor mij was na enig speurwerk de Valeo 647 motor/valeonummer 698310. Dezelfde koelvinmotor zit ook in een Peugeot 605 wist collega en mede xm rijder PBO mij te vertellen, dus ik begon hoopvol aan mijn zoektocht op internet. Veel te koop aangeboden maar bleken achteraf niet leverbaar. Een Ecia koelvinmotor kon ik wel krijgen maar deze paste weer niet in de koelvinbehuizing :twisted:. Heb dus het oplossen van het koelvinmotorprobleem ook noodgedwongen aan mijn garage moeten overlaten.
Gelukkig had mijn garage (Citrofiel) al zeer snel de oorzaak gevonden. 1e koelvin motor deed inderdaad niet meer maar dat was geen verrassing. De door Enting gemonteerde (nieuwe?) thermostaat bleek niet nieuw te zijn..en gek genoeg al helemaal niet bestemd voor een xm 2.1 diesel met automaat. Dus geen thermostaat van een xm 2.1 td met handbak met een openingstemperatuur van 85 graden. Het was zelfs nog erger. De thermostaat week qua vormgeving af van de juiste thermostaat, was van het merk Colorstat (by Vernet) bj 1987(?) en paste niet lekker maar was "passend" gemaakt. Het Hele zooitje was volgens mijn garage namelijk met (beun) afdichtmiddel gemonteerd en had een openingstemperatuur van maar liefst 88 graden!. Ik heb deze thermostaat van mijn garage gekregen dus is het is aantoonbaar. Tja, dan krijgt je XM het al snel warm hè bij de huidige zomerse buitentemperaturen. De koelvloeistof was ook al een tijdje niet ververst (terwijl ik daartoe bij aankoop wel opdracht had gegeven). Maar goed ik had wel gezegd dat motortemperatuur rond 90 graden moest komen maar wist ik veel dat diesels koeler lopen. Ik ging ervan uit dat Enting als specialist de juiste themostaat had gemonteerd dan wel per abuis eentje van een handbak had gemonteerd. Door schade en schade wordt men wijs...dat blijkt nu wel weer.
Effin, mijn garage heeft in overleg met mij het hele koelsysteem geflushed met Forte coolant Flush en heeft daarna nog een keer hele systeem door gespoeld. Verder is er een nieuwe en juiste (origineel Citroën) 80 graden thermostaat gemonteerd en is het hele systeem met nieuwe koelvloeistof gevuld. Een goede gebruikte koelvinmotor van het juiste type had hij nog liggen en werd eveneens gemonteerd. Veiligheidshalve heeft mijn garage nog een (bruine) bitronsensor gemonteerd.
En het resultaat? Het resultaat is een koel rijdende xm/Yvette en een zeer maar dan ook zeer tevreden xm rijder en bezitter. :) Alles werkt nu weer zoals het hoort. Motor temperatuur komt in de buurt van de 90 graden maar naald blijft bij normale snelheden keurig voor 90 graden blokje/middenstand staan. Alleen bij steviger doorrijden komt de naald op de 90 graden. Bij stilstand slaan beide koelvinnen keurig aan. Bij airco gebruik draaien beide vinnen zoals het hoort. Yes!. Het kost dan wel een paar centen maar dan heb je ook wat. Dat heb ik er graag voor over.
Eindelijk..het zorgeloos rijden/berijden...uhmm zweven in mijn XM/Yvette kan nu hopelijk beginnen!
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Pagina's