Rene's XM 2.1 TD automaat

392 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:shock: Een thermostaat uit 1987? Wat is dat nou weer voor service :?
Kun je je toch ook haast niet voorstellen! Het scheelt dat je een nu een vakgarage hebt.
Stel je voor dat je alleen de koelvin motor had vervangen en zonder weet was doorgereden hiermee.
Aan de ene kant is het gewoon ff vervelend dat dit zo naar voren komt, dit verwacht je niet van een dergelijk bedrijf, maar aan de andere kant weet je zeker dat alles nu in orde is.

Top dat het nu goed is, en veel zweefplezier :D

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Djidde,

Allereerstdank voor je reactie.

Tja ik moet er niet aan denken wat er allemaal had kunnen gebeuren. Gelukkig ben ik een pietje precies en houd ik alle dingetjes/geluidjes aan mijn auto's goed in de gaten. Tja, een bagger service inderdaad. Heb gisteren nog even via google gezocht en kom tot de ontdekking dat de 88 graden thermostaat zeer waarschijnlijk in een benzine BX GTI thuis hoort.TJa, van een specialist zoals Enting verwacht je dit niet. Ik had weliswaar scherp onderhandeld bij de aankoop maar ben wel eerlijk geweest. Mijn vorige auto (een japanner/Nissan Primera) die ik op Yvette inruilde was voor zijn leefttijd (1997) tip top en had notabene net (aantoonbaar) een kleine onderhoudsbeurt gehad. De auto had ik van te voren nog gepoetst en al.

Effin, ik hoop dat mijn zorgen voorlopig voorbij zijn. Het genieten kan inderdaad wat mij betreft gaan beginnen.

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Pas op! Niets is zeker en zelfs dat niet. De temperatuurmeter in mijn blauwe break V6 ZPJ wijst 5 graden meer aan dan wat de Lexia aangeeft.
Als ik zou afgaan op die temperatuurmeter dan zou ik net als jij de thermostaat en de koelfans al hebben vervangen.
Maar... wat wijst die Lexia aan? Dat is ook maar de waarde van een sensor.

Als je kan stilstaan in een file met 35 graden met de temperatuurmeter op 115 en je verliest geen koelwater is er (dus) niets om je zorgen over te maken. En als je de airco bij zet warmt de condensor die voor je radiator zit stevig op. Dat die fabs dan gaan draaien is hard nodig. Kennelijk zit er zoveel thermische reserve in het systeem dat dat allemaal kan.

Verder kan je een discussie opzetten hoeveel die 3 graden warmer of kouder nou eigenlijk uitmaken.

Ik wil maar zeggen: blijf af van alles wat storingsvrij werkt.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Euh, ik begrijp nog iets niet...

Hoe kan je airco de boel nou ondersteunen terwijl dat het eerste os wat uitgeschakeld(!!) wordt als je temperatuur te hoog wordt?

:?: :?: :?: :shock:

En een handtekening!!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

En...... Ik kan die naam niet meer horen. :woest:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Jansr,

Ben het met je eens dat je moet afblijven van alles dat storingsvrij werkt...maar dat was nu juist bij mij niet het geval. De motorkoeling was niet goed in orde; een verkeerde thermostaat en een defecte 1e koelvin. Bij normale buitentemperaturen liep motortemperatuur bij stilstand/file al vrij hoog op en dat is gewoon niet normaal. Met een beginnende zomer in aantocht vind ik dat persoonlijk geen prettige gedachte.
In mijn visie is dat vragen om problemen....

Tuurlijk kun je denken...de meter in dashboard geeft weliswaar een waarde aan maar dat is een indicatie en het valt allemaal wel mee. Ik ben een nieuweling op XM gebied dus ben niet gewend dit soort dingen. Ik ga af op mijn eigen gevoel en op mijn waarneming van de xm 2.1 td met handbak van mijn collega PBO. Bij gelijke omstandigheden liep zijn motor niet warm..ergo..mijn motorkoeling is niet 100% in orde. Daarnaast ben ik wel een pietje precies en wil mijn auto zondanig technisch in orde hebben dat er van op aan kan. Ik wil gewoon vertrouwd rijden en mij geen zorgen hoeven maken over dergelijke dingen. Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan; dat is logisch. Maar ik pleeg liever preventief onderhoud dan te wachten op een mogelijk klapper zoals een kapotte koppakking. Ik ben wel wat technisch onderlegd maar heb zelf niet de mogelijkheid om een ingrijpende reparatie aan mijn auto te verrichten laat staan een koppakking zelf te vervangen. Als je zelf vrij technisch onderlegd bent en dergelijk reparaties wel kunt uitvoeren, dan kan ik mij voorstellen dat je hier wat anders tegen aan kijkt.

Begrijp me dus niet verkeerd. Wat elke xm rijder/xm club lid qua reparatie aan zijn auto doet c.q. laat doen moet een ieder zelf weten en mag een ieder zelf weten. Het is, afgezien van het rationele apect/geld aspect, ook gevoelsmatige beslissing. Ik voel mij gewoon prettig bij het idee van vertrouwd rijden. No offence intended Jan!

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Detlev,

Snap je punt..ik dacht ook dat dit niet hielp. Maar punt is dat door defecte 1e koelvin alleen de eerste fase (langzaam draaien beide koelvins) niet meer werkte. Boel staat immers in serie (net als kerstboom; trek een lampje los en boel doet het niet meer) maar 2e fase (beide fans in parallel en op vole kracht) werkte kennelijk nog wel. Die 2e fase wordt pas uitgeschakeld als motortemp echt heel erg hoog wordt. Alleen zo ver liet ik het niet komen. Bij ingedrukte airco gaan beide fan's aan ( bij mijn slechts ééntje) mits motortemperatuur niet super hoog (110+ graden) is. Daar zorgde ik dus wel voor.

Mark, ik weet niet of je bericht voor mij bedoeld is/was. Ben mij van geen kwaad bewust.
Het is niet mijn bedoeling om mede clubleden te vervelen met mijn xm problemen. Ik wil ze gewoon delen. Wellicht heeft iemand er wat aan. Ik kan je reactie dus niet helemaal plaatsen maar misschien zie ik het verkeerd en ligt het aan mij.

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Rene,
Je hebt er goed aan gedaan om de koelvin en de thermostaat te laten vervangen. Nu is het probleem opgelost. Snap dat je van een hoge temperatuur wat zenuwachtig wordt. Zou ik ook zijn geweest.
Heb het ook gehad met een Xantia en werd daar niet gelukkig van. Oplossing was ook nieuwe thermostaat en de koelvin weer gangbaar maken. Gaf een hoop rust.
Snap ook Jan Sr. wel. Soms zijn we te zenuwachtig. Een XM wil nogal eens gaan spoken om wat onverklaarbare redenen (breek mij de bek niet open).
Diesel lekker door.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Maak je niet druk over Mark. Hij bedoelt vrijwel zeker de naam van een garagebedrijf dat begint met een E en eindigt op ting. Ook gezien Mike's ervaringen met die toko. En ik ben het wel met hem eens.

En een handtekening!!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Detlev gaat door voor de koelkast :mrgreen: om het maar bij koelen te houden :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Zo hebben wij allemaal wel ervaringen met dealers en specialisten. Soms goed en soms niet.
Vind zelf dat het forum niet bedoelt is om bepaalde specialisten af te branden.
Vind ook dat een site admin dit soort opmerkingen gewoon niet moet doen op een item van een iemand. Daar zijn andere items voor.
Ondertussen vervuil ik het item van onze Rene, die heel blij is met zijn 2.1 TD.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Fijn dat ze tip top is René! En voor wat betreft Enting, I rest my case!
Bovendien denk ik dat dit dus hier gewoon lekker wel gemeld mag worden zoals het ook gemeld mag worden als een specialist iets goed doet, zoals bij Garage Citrofiel bijvoorbeeld. Dit is nu in korte tijd de 2e keer dat ze bij Enting naast de pot piesen en iedereen die XM rijdt (Of wil gaan rijden) mag dat weten. :problem:

gomp
afbeelding van gomp
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

jabaar zegt:

Zo hebben wij allemaal wel ervaringen met dealers en specialisten. Soms goed en soms niet.
Vind zelf dat het forum niet bedoelt is om bepaalde specialisten af te branden.
Vind ook dat een site admin dit soort opmerkingen gewoon niet moet doen op een item van een iemand. Daar zijn andere items voor.
Ondertussen vervuil ik het item van onze Rene, die heel blij is met zijn 2.1 TD.

Er is een verschil tussen mening geven en mening geven en functie erbij trekken. Iedereen hier moet de kans hebben om zijn mening te geven, je hoeft het er niet mee eens te zijn maar het moet wel kunnen.

Reactie weggehaald. Het afgeven op bedrijven is op dit forum niet toegestaan. Rene schrijft hier in zijn eigen topic zijn persoonlijke ervaring en daar blijft het bij.
:moderator:

detlev
afbeelding van detlev
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

... en ter verdediging van Mark: hij heeft nergens bewust zijn funtie als technisch admin (oftewel, de softwareboer :lol:) van dit forum misbruikt, het is nu eenmaal een eigenschap van phpBB dat zo'n functie vermeld wordt. En we zijn niet groot genoeg om een onafhankelijke site admin aan te nemen.

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

En hierbij sluit ik de discussie over Enting. Het clubbestuur wil niet dat bedrijven (wel of niet terecht) worden afgezeken!
:moderator:

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

+1 Wim,

In mijn topic heb ik alleen mijn ervaring qua verrichte werkzaamheden van het bedrijf in kwestie neer geschreven en die laat helaas wat te wensen over. Mijn laatste reactie/update was niet bedoeld om dat bedrijf in discrediet te brengen/kwaad daglicht te stellen. Ben gewoon open over mijn ervaringen. Als het topic hiervoor niet bedoeld is c.q. dergelijke ervaringen niet in een topic mogen worden geschreven, dan bied ik hierbij mij excuses aan.

Maar het is natuurlijk maar een klein aspect van het geheel dat hier nu wordt belicht.
Per slot van rekening heeft dit bedrijf mij geen slechte auto verkocht en ben ik dankzij dit bedrijf wel aan mijn (droom) xm gekomen. Dat mag ook wel eens worden gezegd.
Tot op de dag van vandaag ben ik zeer tevreden met mijn XM/Yvette. Tuurlijk elke auto heeft zo zijn kwaaltjes en dat is niet altijd even leuk. Daarnaast heeft elke tweedehands auto wel wat achterstallig onderhoud nietwaar en dat neem je op de koop toe. Het is alleen wat meer dan ik had verwacht gezien de door dit bedrijf toegezegde verrichtte werkzaamheden. Dat is alles. Wat mij betreft is de discussie hierbij gesloten.

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hallo mede xm rijders,

Heb de laatste tijd even geen topic gepost maar er zijn helaas wat (negatieve)ontwikkelingen dus tijd voor een update.

De laatste stand van zaken was koelingsproblematiek. Dat is verholpen door een nieuw thermostaat, nwe sensor en tweede hands koelvin.Daarna even een tijdje probleemloos rond gereden.

Tot een kleine twee weken geleden. Ik hoorde steeds vaker een metalig geluid rechtsvoor. Vooral bij gas los; bij gas geven ging het weer weg. Ik dacht in eerste instantie aan wiellager en/of homokyneet maar bleek bij nadere inspectie door garage een versleten rechter aandrijfsas te zijn. Tot overmaat van ramp weigerde het bestuurders raam ook ineens dienst na een bezoek aan een parkeer garage. Raam wilde wel weer omhoog maar vervlhgens niet meer naar beneden. Maar dat was relatief simpel door de garage te fixen door montage van een nieuw kabeltje. Dit in tegenstelling tot aandrijfas. Die bleek moeilijk leverbaar te zijn en lengte van after market assen bleek afwijkend van origineel te zijn. Toch bleek die as te passen; verschil in lengte bestond uit verschil in opmeten (ingedrukte toestand bij aftermaket as) en niet in gedrukte toestand (oude as) en bij beide in ingedrukte toestand waren de asssen precies gelijk

Om een lang verhaal kort te maken. Een nieuwe aandrijfas werd gemonteerd en ik kreeg daarna vrijwel gek genoeg direct problemen. Tijdens proefrit ineens geen aandrijving meer bij warme motor Garage had as uitgebouwd en bak wel weer op niveau gevuld met juiste ATF olie die er ook in zat na spoelbeurt bij oldenhage. ANWB werd gebeld en madame werd afgesleept naar garage. Gek genoeg was aandrijving weer wel aanwezig bij koude motor..ik dacht dat ik gek werd. Garage en ik hadden het vermoeden dat vervuiling in bak opspeelde dus bak olie afgetapt en ongeveer 2- 3 liter nieuwe bak olie bijgevuld.

Probleem was een paar dagen weg maar bak vertoonde wel een iets ander schakelpatroon. Bak wilde niet lekker in 2e versnelling..bleef wat slippen. Vandaag weer hetzelfde probleem. Ik was gelukkig bijna thuis toen bak (gelukkig bij langzame snelheid) ineens ging haperen en er de brui er aan gaf. Auto 10-15 min laten afkoelen en ja daar was weer aandrijving maar ook lichte bijgeluiden uit bak. Vetrouwen in bak is weg en ik durfde niet harder dan in 1e versnelling. Dus in 1e versnelling met alarmlichten naar huis getuft en dat gelukkig kunnen bereiken.

Wat is er nu aan de hand? Ik vrees dat bak nu wellicht toch aan het einde is...misschien betekent dat zelf het einde van mijn xm. :thumbdown: Maar ik geef moed en hoop nog niet op. Vervuiling kan ook nog steeds aan orde zijn maar ben bang dat flushen nu niet meer helpt omdat bak te ver heen is. Iemand anders nog een idee wat ik zou kunnen proberen voordat ik een eventuele bak revisie overweeg? Ik houd mij van harte aanbevolen.

Daarnaast ontvang ik ook tips voor wat betreft een goed adres voor revisie van een automaat. Autrans ken ik al maar zijn er nog goed bekend staande revisie bedrijven voor automaatbakken. En wat zijn de kosten? Heb al aardig wat aan madame verspijkerd dus heb helaas geen megabudget meer.

groeten,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Dat is balen Rene, ik kan je verder vanuit ervaring niet helpen met de oorzaak bakrevisie moet je incl uit en inbouwen rond de 3k denken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Easy there René, eerst ff rustig alle mogelijkheden inventariseren en overwegen.
Gezien het verschil in gedrag van je bak tussen koud en warm heb ik een vermoeden dat het niveau van de bakolie niet goed is. Heb je een 4HP18 (volgens mij wel) dan kun je eenvoudig zelf peilen.
Er worden op de peilstok 2 niveaus aangegeven: koud en warm (warm = rond de 80 graden bakolietemperatuur IIRC)

Als je bakolie bijvult tot op peil nadat je een aandrijfas eruit gehad hebt, klopt het peil niet meer nadat je gestart hebt en enkele versnellingen hebt doorgewerkt.
Dus alleszins de moeite waard om even te checken. Zo'n 4HP18 geeft niet zomaar de geest hoor, maar ik hoop wel dat je bak niet al te zeer te lijden heeft gehad van dit geklooi.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Dank Mark en Citroën das pas fën voor jullie reactie.

Vrees dat bakrevisie inderdaad een kostbare aangelegenheid is.

Enne Citroën das pas fën...ik dacht zelf in eerste instantie ook aan te veel of te weinig olie in bak maar garage heeft boel goed op niveau gebracht. Ik ga er van uit dat die het juiste peil heeft gehanteerd en twijfel daar niet aan.. is een zeer zorgvuldig man. Ik heb na as vervanging één keer dus met pech langs de kant van weg gestaan tot dat vandaag het euvel zich weer voordeed. Na 1e pech actie is bak "gespoeld"dwz 2-3 olie afgetapt, filter van automaatbak gereinigd& gemonteerd en is olie weer op peil gebracht. Daarna heb ik zo'n kleine 900 km gedraaid zonder serieuze aandrijvingsproblemen;wel een iets anders schakelpatroon. Ook kickdown gaf problemen vanuit vier met terugschakelen naar 3. Maar goed; het loont moeite om dit te controleren dus ga ik wel even doen. Punt is echter dat auto nu niet waterpas staat en je moet bovendien peilen bij warme motor. Dat peilen is ook al een kunst op zich; je moet bijna houdini zijn om er bij te kunnen. Toch bedankt voor de tip!

gr, René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

OK, steek anders eens vrijblijvend je licht op bij die Saab-lievende man hier op het forum die hier een tijdje geleden regelmatig postte.
Hij was er niet vies van om als ervaringsdeskundige de meest ingrijpende dingen aan een 4HP18 te ondernemen. Waaronder het reinigen van het brein, en dat is volgens mij het gedeelte waar jij nu problemen mee hebt. Nee heb je, ja kun je krijgen?

Als je dan helemaal vastloopt: ik heb nog 2 automaatbakken liggen hier. De ene heeft slechts 150K gelopen maar is vanwege een beschadiging aan de buitenzijde slechts goed voor onderdelen (of je moet de bakhelft waar de aansluiting naar de oliekoeler op zit willen wisselen. Deze is namelijk afgebroken, voor de rest is de bak A+), en de andere is gewoon goed maar heeft wat meer laufleistung: zo'n 260K IIRC.

Ik wens je wijsheid in je beslissing, en help je graag waar nodig.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Ho ho ho...wat een verhaal René! Man-o-man! :thumbdown:
Ik hoop toch dat dit goed voor je opgelost kan worden. Zou er met de spoeling vuil in het brein kunnen gekomen zijn??

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Hoe is het met de XM René??

RTH
afbeelding van RTH
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Mike,

Mijn XM staat zielig op de oprit geparkeerd wachtend op betere tijden en juiste diagnose. Gelukkig mag ik meezweven in PBO's madame heen en weer naar het werk...heb ik toch nog wat het xm gevoel.

Inmiddels heb ik verschillende automaatbak specialisten geraadpleegd maar die schetsen allemaal het doem scenario...daar word ik niet vrolijk van. :thumbdown: Maar heb nog een sprankje hoop dat de bak nog niet definitief is overleden. Put wat hoop over verhalen op internet waarin een automaatbakrijder (met een saab) zijn auto weer rijdend heeft gekregen door een spoelbeurt met een tranmissiereiniger, verversen van de olie en daarna toevoeging van een automaatbak treatment (Forté) die de bak maar met name de klepjes van de kanaaltjes in het brein weer in goede staat brengt.

Iets waar jij ook al dacht..dergelijke klachten wijzen op problemen in brein van automaat . Een andere verdachte is de koppelomvormer. Het brein kan gereinigd worden zonder uitbouw automaat; als de koppelomvormer naar zijn grootje is dan moet wel de hele bak en motor eruit. Bij dat laatste is het waarschijnlijk einde oefening voor een xm vanwege de hoge kosten. Het reinigen van het brein is aanzienlijk goedkoper en schijn je, indien je super technisch bent, zelf ook nog te kunnen doen. Dat zelf doen zie ik niet zo zitten; reinigen door een profi wel. Durf wel zelf spoelbeurt te doen door zelf toevoegen van transmissie reiniger en reinigen van bakfilter.

Daarnaast ben ik helaast niet de enige xm rijder met een dergelijk probleem..par example's v6 met automaatbak (m.i. ook 4hp18) heeft plotseling dezelfde klachten gekregen. Zie CIFO. Heeft destijds ook een spoelbeurt bij Oldenhage laten uitvoeren en denkt ook aan vervuiling in het brein. Ik zal zijn berichtgeving volgen c.q. hem gaan benaderen welke aanpak hij gaat volgen.

Persoonlijk wil ik nog proberen om de automaatbak weer draaiende c.q. de auto weer rijdende te krijgen door het toevoeging van een reinigingsmiddel. ben van plan de oliekoeler te laten reinigen, het bak filter te te laten reinigen, wat verse olie bijvoegen en dan weer een stukje te gaan rijden om te kijken wat bak dan doet. Gaat bak dan niet en/of minder snel in storing dan overweeg ik zelf nog een spoelbeurt en het laten reinigen van het brein. Is nog altijd goedkoper dan een nieuwe auto kopen en ik ben bovendien nog steeds aan Yvette gehecht. Kortom, er is nog hoop.

P.S. Ik zal ook nog even op jouw eigen topic reageren.

mvgr,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Nom-de-Pié-et-du-merde René!!! ... en Yvette is niet zo maar een "budget" XM. Ik vind dit toch heel erg sneu voor je.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Inderdaad, dat is geen leuk verhaal. :?
Nu hoop ik natuurlijk van harte voor je dat het meevalt om de bak weer werkend te krijgen. Echter, ik ben het niet helemaal met je eens dat de kosten voor een reparatie te hoog zouden zijn. Ja, puur economisch geredeneerd wel. Een XM is een type auto waar je een klik mee hebt: de ene XM doet je wat en de andere laat je totaal koud. Zoals je zelf aangeeft ben je gehecht aan Yvette en daardoor krijgt het bedrag voor de reparatie voor jouw persoonlijk een andere waarde.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

Autrans in Lunteren heeft het brein van een vorige XM eens met succes gewisseld. Was betaalbaar. Een nieuw brein kostte zo iets als € 500 ex, het verwisselen ook en dat zit hem voornamelijk in het bereikbaar maken, dus accubak eruit etc.
Een werkende tweede hands automaat kost je ca €250. (ik heb er een, maar die krijg je niet).

Een brein schoonmaken kan langs twee routes: In zijn geheel in een ultrasoonreiniger, voor dingen van die afmetingen kom je bij een ultrasoonreinigingsbedrijf terecht.
De tweede is uit elkaar halen en alle onderdelen schoonmaken.
Het is niet eens moeilijk, alleen maar een precies werkje. Een tafel met een wit laken er op en alles in volgorde neerleggen. Bij het weer monteren de aanhaalmomenten respecteren.

Zoals Wim ook al zegt, je rijdt nu eenmaal in een auto uit het H-segment. De aanschafwaarde mag dan minimaal zijn, de operationele kosten blijven gewoon op niveau.
Kwestie van kiezen waar je je geld (of, als je het zelf kan, je uren) aan wilt uitgeven. Dus niet zielig doen maar gewoon lappen.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

:| Beetje rare opmerkingen in je betoog Jan!

JanSr zegt:

Een werkende tweede hands automaat kost je ca €250. (ik heb er een, maar die krijg je niet).

...... Dus niet zielig doen maar gewoon lappen.

Non-info; "Jij hebt er een maar die krijg je niet." Leuk voor je!
En waar doet René "zielig"? Je mag er toch wel van balen en/of teleurgesteld zijn als je dit probleem hebt??

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

De ironie gemist?

Ik heb "standaard" een automaat op reserve, maar ik heb dan ook twee XM's AUT die dagelijks in bedrijf zijn. En die reserve is dus niet te koop.

En verder: ik heb het nodige automaat-leed over me heen gehad, zie CIFO http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Rene's XM 2.1 TD automaat

JanSr zegt:

De ironie gemist?

/

ehhh, ja. Eigenlijk wel. Voor de niet betrokken lezer komt het al wat cru voer, dat zal voor RTH zeker niet minder zijn denk ik :wink:

Pagina's