@Wim: tnx voor de info, dan moet ik mijn voorraad van die lampjes maar weer eens opzoeken en alle stoelschakelaars ff onderhanden nemen aan de knutseltafel. Ooit. :mrgreen:
@Mike: ik blijf streven naar een XM waarin alle elektronica werkt. Hoewel bijna onuitvoerbaar: Ik ben al heel dichtbij!
Vandaag de middenconsole teruggeplaatst, ik kon echt geen dag langer zonder radio in de auto :silent:
Altijd weer lastig om die hele klont bedrading onder/achter de radio weg te werken.
De mooie originele middenarmsteun schakelaar blijkt niet meer te werken nu. Mijn zelf aangelegde relais 817 schakelt wel netjes met het contact mee, dus het is de zekering of ik heb een foutje gemaakt bij de aansluitingen van de schakelaar. Het eerste lijkt me stug, en het tweede wil ik niet aan dus ik verkeer nog in de fase van ontkenning :wink:
Terugrijdend naar huis valt vooral de hoeveelheid extra lampjes op: we hebben NOG meer kerstboom op de middenconsole. Ook van de stuurbediening doen nu alle LEDjes het, en de radio dimt netjes als ik de verlichting inschakel.
Ik heb de tweede USB-aansluiting van de autoradio onder de middenarmsteun laten uitkomen, ik wil dan een klein sleufje in de bodem van de middenarmsteun maken zodat ik daar mijn USB-stick met mijn halve muziekverzameling in kan steken. Mooi verborgen en toch makkelijk bereikbaar.
(De eerste USB-aansluiting herbergt de Bluetooth-dongle waardoor ik kan bellen en gebeld worden via de radio. Ideaal. Ook Bluetooth-audio is mogelijk, dus muziek op mijn telefoon kan ik dan op de radio afspelen. Ik blijf deze headset een topper vinden voor het prijsje wat ik ervoor betaald heb!)
Short-term plannen:
-Die middenarmsteun moet weer werken.
-Ik wil ook weer mijn raam kunnen bedienen, dus gaan we raamechanismen uitwisselen. En als we dan tóch de deurbekleding eraf hebben, kan ik er meteen leren deurbekleding aan mijn kant in prutsen.
Slighter long-term plannen:
-elektrische raambediening achter erin zetten, als ik toch alle panelen eraf haal om er leren panelen in te zetten...
-Ff de huidige gordelsloten vervangen voor de pyrotechnische gordelsloten die ik nog heb liggen.
-Betere speakers + de aangeschafte Nakamichi versterker monteren. Had de muziek op de terugweg vrij hard, en de huidige setup mist toch echt de extra 'oomph'.
Long-term plans:
-blokwissel (met stip op nummer 1!)
-ander kofferbakrubber scoren en vervangen. De huidige lijkt iets te lekken bij heftige regenval.
-Ooit nog eens airco monteren.
Maar als je dan terug naar huis rijdt, na een lange sleutelavond, en je kont wordt verwend door een heerlijk zachte type 1 lederen zetel, en je zit een nieuwe BMW 5-serie die vóór je rijdt te plagen door aan z'n staart te blijven hangen, dan besef je weer: wat een geweldige auto heb ik toch zeg. En dan nog wel 1 die 17 jaar oud is!
Die blokwissel wordt ook wel tijd... Maar tijd is altijd zo'n verdraaid schaars goedje... als ik al zie dat ik nu pas tijd gevonden heb om mijn kleppendeksel te doen, wat - au fond- een flutklusje is... 2012 moet tijd gaan brengen!
.... -Ik wil ook weer mijn raam kunnen bedienen, dus gaan we raamechanismen uitwisselen. En als we dan tóch de deurbekleding eraf hebben, kan ik er meteen leren deurbekleding aan mijn kant in prutsen. ...
En dan ook meteen de binnenkant op roest inspecteren en eventueel er tegen behandelen. :wink:
Leuk he al die werkende lampjes. Ik kan daar ook wel van genieten, zelfs in de leasert. Ondanks dat je allemaal foutjes aan t het fixenbent is het wel heel leuk werk zo alles oplossen en verbeteren; dat is daarna extra genieten. Dat is voor mij al weer een tijd geleden maar komt vanzelf wel weer. Gelukkig is het nu geen noodzaak meer en wacht gewoon op wat mooier weer, tijd en meer energie ;)
Dan lekker zo'n verloren zomeravondje wegschroeven is toch altijd wel mooi. Als je nou een hele mooie garage maakt, dan kunnen we misschien wel in t voorjaar met zn 2én dat blok doen ofzo. Of het deel waar je tegenop ziet samen.
Als je nou een hele mooie garage maakt, dan kunnen we misschien wel in t voorjaar met zn 2én dat blok doen ofzo. Of het deel waar je tegenop ziet samen.
Super, daar hou ik je aan! En die garage gaat zeker mooi worden, you can count on that! Je weet dat je mij ook altijd kunt vragen als er iets is he?
En inderdaad: werkende lampjes, metertjes en schakelaars roeleren de bergtop. Ik zal niet snel vergeten dat ik naar huis reed nadat ik alle dashboard- en schakelaarlampjes vervangen had, ook van de ECC. Ineens waren óveral groene lampjes in die auto! Echt super. Best wel knap BTW, dat er zoveel lampjes 's nachts in je smoel schijnen en je er toch geen last van hebt.
@Mike: moh dat kofferbakrubber heb ik alleen last mee bij echte hoosbuien, voor de rest houdt het wel.
Misschien kan ik een goede scoren als Coen zijn sloopmeet gaat houden in het voorjaar.
@ Wim: roest is bij de voorportieren geen issue, portier LA moet ik op termijn wel een vervanger voor gaan zoeken helaas. En ik wil ook nog de subframes met het dikke schapenvet van Fluid Film volblaffen.
Het subframe voor is al wel in de FF-kruipolie gezet en dat spul loopt heerlijk in ieder naadje en gootje, maar naar mijn ervaring moet je het na een jaartje wel aanvullen met de dikke kwak, dan hoef je er verder jaren niet meer naar om te kijken.
Morgen weet ik hopelijk weer wat tijd te vinden. Raammechanisme dan maar? Dat stoort me momenteel het meest I guess.
Raammechanisme, dat ligt er van mij ook nog steeds te wachten dewelke ik bij Matthijs heb opgehaald paar maanden terug.....de schroevendraaier houdt het ook zo goed dat ik niet gedwongen wordt. En linksachter doe je nou eenmaal niet gauw open in dit jaargetijde... :mrgreen:
:mrgreen: Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken (wit-met-groene Nikes, heel fout :mrgreen: ) en het raammechanisme onderhanden genomen.
Het raammechanisme dat ik zelf gemaakt had op de knutseltafel deze week erin geprutst (nadat ik het oude mechanisme er met veel moeite uit gefrunnikt had - iedere keer dat je dit klusje doet moet je toch weer ff 'erin komen') wat blijkt: onderkabel die ik gemonteerd had is te kort om de raammotor normaal te plaatsen. ZUCHT!
Hele zootje er weer uit slopen. In het onderdelenmagazijn duiken, want van het raammechanisme dat eruit kwam, vond ik de onderkabel té slecht om te hergebruiken.
Ander raammechanisme geofferd, buiten- en binnenkabel strak op maat gemaakt van RVS kabel. Het geheel superstrak opgespannen zodat het niet meer van het rolletje af kan lopen. Zag er erg goed uit al zeg ik het zelf!
Dit was een mechanisme waarvan het rolletje maar half bedekt wordt door een kapje. Meer kans op nat worden dus (wat niet boeit in geval van RVS kabels IMHO) maar ook kan het beter drogen. Ik was er wel blij mee IIG.
Het geheel weer in de deur gemonteerd (lukte inmiddels in een paar minuten), wil ik de stekker aansluiten - zit ik minimaal een kwartier te prutsen voordat ik de boel weer demonteer om erachter te komen dat er een andere stekker op zit. RAAAH! OK, nu begin ik het beu te worden. Hoe lossen we dit het snelst op?
De oplossing blijkt simpel: draai de motor en het one-touch-kastje van het oude mechanisme af (die 2 vormen een combo) en zet ze over op het nieuwe mechanisme. Voilá, een passend geheel met RVS kabels!
Inmiddels belt vrouwlief of ik nog van plan ben om te komen eten. Ja dat ben ik, naar huis gereden met een geleende auto en weer teruggereden nadat we gegeten + kids op bed gelegd hadden.
Toen was het slechts nog een kwestie van raamechanisme monteren (wat, zoals gezegd, inmiddels in een vloek en een zucht lukte) en het raam er weer in prutsen. FF testen, werkt perfect!! Better than ever.
Ja. En dan is je klussie af en val je in een gat :mrgreen: Maar wacht 's ff? Ik heb hier toch de deurbekleding in m'n hand die nog teruggeplaatst moet op de deur? En die moeten we nog ombouwen naar leren deurbekleding!! Hoera, toch nog wat te doen. (...) Ik had ooit al eens iemands perikelen gelezen over het omzetten van type 1 leer op type 2 deurbekleding, en kon me herinneren dat voor of achter niet zonder slag of stoot ging. Dat bleek vóór te zijn natuurlijk :roll: 3 hoeken zijn ronder dan destijds bij de type 1.
Stand van zaken: ik heb het oude velours uit de type 2 deurbekleding gehaald (waren ws nog de ori deurpanelen) en de leren gedeelten uit het type 1 deurpaneel gesloopt.
Daarna heb ik nog kans gezien om 2 van de 3 hoeken aan te passen, terwijl mijn pa hoofdschuddend toekeek waar ik in Godsnaam mee bezig was. (als het klaar is, is hij de eerste om het eindresultaat te bejubelen hoor :P ) toen vond ik het wel mooi geweest. Morgen weer een dag. Heb overigens nog wel ff mijn lijmpistool opgezocht voor het lijmen van het leer over de rondere hoeken, en het ljimen van de leren bekleding op het deurpaneel. Lijmpistolen roeleren de bergtop bij dit soort klusjes.
Heh, maar achter heb je geen probleem met aansluiting op het dashboard o.i.d, dus daar kun je gewoon de type 1 deurpanelen op monteren.
Ik ben een zeikerd, maar geen masochist :P Bedankt voor de info + de foto trouwens.
Vandaag verder niets aan de auto gedaan omdat mijn studiegenoot weer belde om te overleggen over ons project (dat zijn altijd lange telefoontjes :wink: ) EN... mijn flipperkast werd eindelijk weer thuisbezorgd na 3,5 jaar in een opslag gestaan te hebben!! Morgen ff opzetten en kijken wat het nog doet en wat kapot is... Ooooh the anticipation is killing me!
Zou er een naam zijn voor het verschijnsel: teveel leuke hobbies hebben om genoeg tijd voor vrij te kunnen maken? :D
Het is mijn topic dus IK mag off-topic gaan :mrgreen: : welke heb jij? De mijne is een Earthshaker. Dat was net zo'n jeugddroom (én belofte aan mezelf) als mijn XM. Hey toch weer mildly on-topic :P
Qua TLC die de kast nodig had: ik heb de mijne gekocht in erbarmelijke staat en werkelijk IEDER mechanisme van het speelveld gehaald, gereviseerd en teruggeplaatst nadat ik het speelveld geclearcoat had. Daarna nog een nieuw display gemonteerd en hij speelde weer als een nieuwe. God wat heb ik een lol gehad met dat ding zeg. En toen kwamen er kinderen, haha!
als ik in iemands eigen topic wordt uitgenodigd om off topic te gaan moet dat mogen lijkt me :mrgreen: .
Ik heb een Bally, type Old Chicago. Heel eenvoudige kast eigenlijk. Alles nog electro-mechanisch, dus te snappen. erg leuk. Ik heb er wel e.e.a. aan moeten doen omdat het allemaal redelijk oud was. Eigenlijk is een complete refresh inclusief die clearcoat nodig om hem weer netjes te krijgen. Maar hij doet het wel!
Haha, nee de flipperkast moest weg omdat ons vorige huis maatje poppenhuis was.
En een flipperkast én een box in de woonkamer was gekkenwerk geweest daar. Maar ik wilde hem per sé niet verkopen dus ging -ie de opslag in. Maar in een poging om mij te bewegen tot het vlot regelen van een hypotheek + huis zei mijn lieve vrouwtje anderhalf jaar geleden (inmiddels zwanger van onze tweede!): "Als we nou een groter huis hebben, kan jij ook je flipperkast weer neerzetten." Oh boy daar heb ik haar aan gehouden :mrgreen:
Ehm, on-topic stukkie van deze post: Eh. Eh. Uuuhm. Mijn XM is groen, apart hé? :grijns:
Haha, zit er dik in ja. Ik hoef niet zo gek veel meer voor ik aan de 3 ton zit! En dan te denken dat ik, voordat ik deze XM kocht, een mooie Exclusive V6 voor een schijtprijsje heb laten staan omdat ik meer dan 3 ton toch wel erg veel km's vond... :roll: Toen wist ik nog niet hoe makkelijk die blokken de kilometers wegwerken.
Nouja, nu heb ik een TCT en met die 4 cilindertjes ben ik ook heel gelukkig geworden!
Qua afleiding van de flipperkast: ik denk dat dat wel meevalt. Ik dacht eigenlijk dat m'n zoontje er helemaal wous van zou zijn, maar toen hij de kast zag zei hij: Wat is dat nou weer? waarop ik zei: da's een flipperkast, daar kun je een heel leuk spelletje mee doen. Zijn commentaar: ik denk dat die maar snel weer weg moet hoor. Hij staat veel te dicht bij mijn speelgoed. (Waarop mijn partner zich flink verkneukelde :? ) Maar wacht maar tot ik hem opgezet heb, en hij zit al die lichtjes dansen, en het speelveld in volle glorie! Dan moeten mijn genen toch in-kicken :wink:
Vanavond heb ik mijn deurpaneel afgemaakt. Dat is wel grappig aan dit soort projectjes: je liefde (gekte?) voor de XM leert je -noodgedwongen- allerlei skills, zelfs tot leerbewerking aan toe :lol:
Ik vind zelf dat het er netjes uitziet.Als ik een frivole bui heb van de week dan krijgen jullie misschien nog foto's ervan.
Nu nog ff op de deur boksen en we hebben weer een werkende raambediening (werkt super overigens! Het is duidelijk te merken dat ik hier meer aandacht aan heb besteed dan de vorige keer) en een mooie leren deurpaneel. Ik zie nu al op tegen de passagierszijde :P
Dat is wel grappig aan dit soort projectjes: je liefde (gekte?) voor de XM leert je -noodgedwongen- allerlei skills, zelfs tot leerbewerking aan toe :lol:
Alleen zo jammer dat je het aanleren van die skills verkeerd prioriteert want wij vinden foto's maken en publiceren toch echt veel belangrijker. :meneus:
Jullie wel. Ik en de XM vinden de klusjes zelf van iets groter belang :blah:
Trouwens Wim, jij weet toch precies hoe een leren deurpaneel eruit ziet? Nou, die van mij is nu net zo mooi :wink:
Dus het is weer een klassiek geval van 'pics or it didn't happen', huh?
Mjah als ik van de week ff tijd vind om pica's te knippen en ff te hosten dan kunnen jullie je eyes feasten aan mijn binnenpaneel. Semi-beloofd :grijns:
Semi-belofte maakt schuld. En vandaag nam ik eindelijk de tijd om het deurpaneel te monteren. Zon kale deur is zóó lelijk he. En zonder handvat nog onpraktisch bovendien :wink:
Behalve het deurpaneel weer monteren heb ik eerst even de one-touch bediening weer in orde gemaakt, die werkte namelijk sinds enige tijd niet meer. Nu werkt de hele raambediening weer perfect! :D
Awel, pica's zoals door u allen gewenst:
Iets andere hoek:
En een totaaloverzichtje van mijn interieur in halfstaat van ontmanteling (Zoals een mede-student van me ooit zo treffend zei: Jouw auto verkeert in een permanente staat van verbouwing... Helaas moet ik hem gelijk geven)
Opvallende dingen op de foto's: (ik zal jullie maar voor zijn.. zover mogelijk :mrgreen: )
-Natuurlijk de mooie fiets van mijn nichtje 8)
-zijbekleding van de middenconsole is nog steeds niet teruggemonteerd. Komt nog wel.
-onderkap stuurkolom ligt er ook al enkele maanden onderuit. Sinds het monteren van de stuurbediening eigenlijk :grijns: Vanmiddag heb ik een onderkap met originele Cruise-control stikkie uit het magazijn getrokken, die komt erop. Over een maand ofzo, heheh.
Dat houdt in dat mijn XM wéér een 'wishful knoppie' erbij heeft. D.w.z. een knoppie voor een optie die zelf nog niet helemaal gemonteerd is. Zeg maar. :roll: :wink: Dat brengt het totaal aan wishful knopjes op 4. Zijn er meer idioten die dat hebben, of ben ik de enige die te ambitieus vooruit plant?
(Nota bene: CC zit op het 'nieuwe' blok van Micheline, dus tegen de tijd dat dat blok erin zit gaan we de shit pas wiren en connecten. Talk about ambitieus vooruit plannen... :roll: )
-De houten klepjes op de middenconsole verschillen van kleur op de foto. Gelukkig doen ze dat in het echt niet.
-De algehele indruk van de auto is erg mooi :grijns:
Maar! het ging om het interieur, en dan vooral het deurpaneel. Niet slecht gedaan toch?
Ik vind persoonlijk dat je niet kan zien dat het een omgebouwd paneel is, en dan vind ik het goed genoeg om in mijn XM te mogen 'featuren'.
Inbouwen was een makkie, en ik ben heel blij met het side effect dat ik mijn linker deurspeaker weer terug heb.
Damn ik wist dat jullie nog wat dingen zouden vinden...
Die middenarmsteun is van het zeer zeldzame grijs suéde type, en ik ben er erg gehecht aan. Het is geen stof IIG.
Nee, da's bullshit, ik kon de bijbehorende armsteunklep ff niet vinden. Hoewel ik minstens 2 zwart leren exemplaren zou moeten hebben :oops: :roll:
Ook dat komt nog! Het zijn tenslotte maar 2 spijkers, eh, pinnetjes :mrgreen:
Het gaat nog helemaal goed komen met jou en je voiture. 8)
Ligt het nog in de verwachting dat je tapijt en hemeltje verruilt voor zwart? Ik heb het niet gedaan omdat het dan zo donker en klein lijkt.
Damn right Marc :grijns:
@Wim: tnx voor de info, dan moet ik mijn voorraad van die lampjes maar weer eens opzoeken en alle stoelschakelaars ff onderhanden nemen aan de knutseltafel. Ooit. :mrgreen:
@Mike: ik blijf streven naar een XM waarin alle elektronica werkt. Hoewel bijna onuitvoerbaar: Ik ben al heel dichtbij!
Vandaag de middenconsole teruggeplaatst, ik kon echt geen dag langer zonder radio in de auto :silent:
Altijd weer lastig om die hele klont bedrading onder/achter de radio weg te werken.
De mooie originele middenarmsteun schakelaar blijkt niet meer te werken nu. Mijn zelf aangelegde relais 817 schakelt wel netjes met het contact mee, dus het is de zekering of ik heb een foutje gemaakt bij de aansluitingen van de schakelaar. Het eerste lijkt me stug, en het tweede wil ik niet aan dus ik verkeer nog in de fase van ontkenning :wink:
Terugrijdend naar huis valt vooral de hoeveelheid extra lampjes op: we hebben NOG meer kerstboom op de middenconsole. Ook van de stuurbediening doen nu alle LEDjes het, en de radio dimt netjes als ik de verlichting inschakel.
Ik heb de tweede USB-aansluiting van de autoradio onder de middenarmsteun laten uitkomen, ik wil dan een klein sleufje in de bodem van de middenarmsteun maken zodat ik daar mijn USB-stick met mijn halve muziekverzameling in kan steken. Mooi verborgen en toch makkelijk bereikbaar.
(De eerste USB-aansluiting herbergt de Bluetooth-dongle waardoor ik kan bellen en gebeld worden via de radio. Ideaal. Ook Bluetooth-audio is mogelijk, dus muziek op mijn telefoon kan ik dan op de radio afspelen. Ik blijf deze headset een topper vinden voor het prijsje wat ik ervoor betaald heb!)
Short-term plannen:
-Die middenarmsteun moet weer werken.
-Ik wil ook weer mijn raam kunnen bedienen, dus gaan we raamechanismen uitwisselen. En als we dan tóch de deurbekleding eraf hebben, kan ik er meteen leren deurbekleding aan mijn kant in prutsen.
Slighter long-term plannen:
-elektrische raambediening achter erin zetten, als ik toch alle panelen eraf haal om er leren panelen in te zetten...
-Ff de huidige gordelsloten vervangen voor de pyrotechnische gordelsloten die ik nog heb liggen.
-Betere speakers + de aangeschafte Nakamichi versterker monteren. Had de muziek op de terugweg vrij hard, en de huidige setup mist toch echt de extra 'oomph'.
Long-term plans:
-blokwissel (met stip op nummer 1!)
-ander kofferbakrubber scoren en vervangen. De huidige lijkt iets te lekken bij heftige regenval.
-Ooit nog eens airco monteren.
Maar als je dan terug naar huis rijdt, na een lange sleutelavond, en je kont wordt verwend door een heerlijk zachte type 1 lederen zetel, en je zit een nieuwe BMW 5-serie die vóór je rijdt te plagen door aan z'n staart te blijven hangen, dan besef je weer: wat een geweldige auto heb ik toch zeg. En dan nog wel 1 die 17 jaar oud is!
Die blokwissel wordt ook wel tijd... Maar tijd is altijd zo'n verdraaid schaars goedje... als ik al zie dat ik nu pas tijd gevonden heb om mijn kleppendeksel te doen, wat - au fond- een flutklusje is... 2012 moet tijd gaan brengen!
Luceo non uro....
En dan ook meteen de binnenkant op roest inspecteren en eventueel er tegen behandelen. :wink:
Leuk he al die werkende lampjes. Ik kan daar ook wel van genieten, zelfs in de leasert. Ondanks dat je allemaal foutjes aan t het fixenbent is het wel heel leuk werk zo alles oplossen en verbeteren; dat is daarna extra genieten. Dat is voor mij al weer een tijd geleden maar komt vanzelf wel weer. Gelukkig is het nu geen noodzaak meer en wacht gewoon op wat mooier weer, tijd en meer energie ;)
Dan lekker zo'n verloren zomeravondje wegschroeven is toch altijd wel mooi. Als je nou een hele mooie garage maakt, dan kunnen we misschien wel in t voorjaar met zn 2én dat blok doen ofzo. Of het deel waar je tegenop ziet samen.
...en dat kofferbak rubber zou ik naar de verry short term list verplaatsen :wink:
Super, daar hou ik je aan! En die garage gaat zeker mooi worden, you can count on that! Je weet dat je mij ook altijd kunt vragen als er iets is he?
En inderdaad: werkende lampjes, metertjes en schakelaars roeleren de bergtop. Ik zal niet snel vergeten dat ik naar huis reed nadat ik alle dashboard- en schakelaarlampjes vervangen had, ook van de ECC. Ineens waren óveral groene lampjes in die auto! Echt super. Best wel knap BTW, dat er zoveel lampjes 's nachts in je smoel schijnen en je er toch geen last van hebt.
@Mike: moh dat kofferbakrubber heb ik alleen last mee bij echte hoosbuien, voor de rest houdt het wel.
Misschien kan ik een goede scoren als Coen zijn sloopmeet gaat houden in het voorjaar.
@ Wim: roest is bij de voorportieren geen issue, portier LA moet ik op termijn wel een vervanger voor gaan zoeken helaas. En ik wil ook nog de subframes met het dikke schapenvet van Fluid Film volblaffen.
Het subframe voor is al wel in de FF-kruipolie gezet en dat spul loopt heerlijk in ieder naadje en gootje, maar naar mijn ervaring moet je het na een jaartje wel aanvullen met de dikke kwak, dan hoef je er verder jaren niet meer naar om te kijken.
Morgen weet ik hopelijk weer wat tijd te vinden. Raammechanisme dan maar? Dat stoort me momenteel het meest I guess.
Raammechanisme, dat ligt er van mij ook nog steeds te wachten dewelke ik bij Matthijs heb opgehaald paar maanden terug.....de schroevendraaier houdt het ook zo goed dat ik niet gedwongen wordt. En linksachter doe je nou eenmaal niet gauw open in dit jaargetijde... :mrgreen:
:mrgreen: Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken (wit-met-groene Nikes, heel fout :mrgreen: ) en het raammechanisme onderhanden genomen.
Het raammechanisme dat ik zelf gemaakt had op de knutseltafel deze week erin geprutst (nadat ik het oude mechanisme er met veel moeite uit gefrunnikt had - iedere keer dat je dit klusje doet moet je toch weer ff 'erin komen') wat blijkt: onderkabel die ik gemonteerd had is te kort om de raammotor normaal te plaatsen. ZUCHT!
Hele zootje er weer uit slopen. In het onderdelenmagazijn duiken, want van het raammechanisme dat eruit kwam, vond ik de onderkabel té slecht om te hergebruiken.
Ander raammechanisme geofferd, buiten- en binnenkabel strak op maat gemaakt van RVS kabel. Het geheel superstrak opgespannen zodat het niet meer van het rolletje af kan lopen. Zag er erg goed uit al zeg ik het zelf!
Dit was een mechanisme waarvan het rolletje maar half bedekt wordt door een kapje. Meer kans op nat worden dus (wat niet boeit in geval van RVS kabels IMHO) maar ook kan het beter drogen. Ik was er wel blij mee IIG.
Het geheel weer in de deur gemonteerd (lukte inmiddels in een paar minuten), wil ik de stekker aansluiten - zit ik minimaal een kwartier te prutsen voordat ik de boel weer demonteer om erachter te komen dat er een andere stekker op zit. RAAAH! OK, nu begin ik het beu te worden. Hoe lossen we dit het snelst op?
De oplossing blijkt simpel: draai de motor en het one-touch-kastje van het oude mechanisme af (die 2 vormen een combo) en zet ze over op het nieuwe mechanisme. Voilá, een passend geheel met RVS kabels!
Inmiddels belt vrouwlief of ik nog van plan ben om te komen eten. Ja dat ben ik, naar huis gereden met een geleende auto en weer teruggereden nadat we gegeten + kids op bed gelegd hadden.
Toen was het slechts nog een kwestie van raamechanisme monteren (wat, zoals gezegd, inmiddels in een vloek en een zucht lukte) en het raam er weer in prutsen. FF testen, werkt perfect!! Better than ever.
Ja. En dan is je klussie af en val je in een gat :mrgreen: Maar wacht 's ff? Ik heb hier toch de deurbekleding in m'n hand die nog teruggeplaatst moet op de deur? En die moeten we nog ombouwen naar leren deurbekleding!! Hoera, toch nog wat te doen. (...) Ik had ooit al eens iemands perikelen gelezen over het omzetten van type 1 leer op type 2 deurbekleding, en kon me herinneren dat voor of achter niet zonder slag of stoot ging. Dat bleek vóór te zijn natuurlijk :roll: 3 hoeken zijn ronder dan destijds bij de type 1.
Stand van zaken: ik heb het oude velours uit de type 2 deurbekleding gehaald (waren ws nog de ori deurpanelen) en de leren gedeelten uit het type 1 deurpaneel gesloopt.
Daarna heb ik nog kans gezien om 2 van de 3 hoeken aan te passen, terwijl mijn pa hoofdschuddend toekeek waar ik in Godsnaam mee bezig was. (als het klaar is, is hij de eerste om het eindresultaat te bejubelen hoor :P ) toen vond ik het wel mooi geweest. Morgen weer een dag. Heb overigens nog wel ff mijn lijmpistool opgezocht voor het lijmen van het leer over de rondere hoeken, en het ljimen van de leren bekleding op het deurpaneel. Lijmpistolen roeleren de bergtop bij dit soort klusjes.
Lekker bezig! 8)
En ik kan je vertellen dat de achterpanelen ook niet 1-2-3 gaan passen.
Daar moeten 5 hoeken van worden aangepast. :wink:
https://lh6.googleusercontent.com/-Ph1gKqaOuss/Tg9p1_w7KUI/AAAAAAAAELk/fToHtcR7ApE/s565/DSC01134.JPG
Heh, maar achter heb je geen probleem met aansluiting op het dashboard o.i.d, dus daar kun je gewoon de type 1 deurpanelen op monteren.
Ik ben een zeikerd, maar geen masochist :P Bedankt voor de info + de foto trouwens.
Vandaag verder niets aan de auto gedaan omdat mijn studiegenoot weer belde om te overleggen over ons project (dat zijn altijd lange telefoontjes :wink: ) EN... mijn flipperkast werd eindelijk weer thuisbezorgd na 3,5 jaar in een opslag gestaan te hebben!! Morgen ff opzetten en kijken wat het nog doet en wat kapot is... Ooooh the anticipation is killing me!
Zou er een naam zijn voor het verschijnsel: teveel leuke hobbies hebben om genoeg tijd voor vrij te kunnen maken? :D
Hee leuk. Hier ook een flipperkast. Had ook wat tlc nodig toen ik um kreeg...
Het is mijn topic dus IK mag off-topic gaan :mrgreen: : welke heb jij? De mijne is een Earthshaker. Dat was net zo'n jeugddroom (én belofte aan mezelf) als mijn XM. Hey toch weer mildly on-topic :P
Qua TLC die de kast nodig had: ik heb de mijne gekocht in erbarmelijke staat en werkelijk IEDER mechanisme van het speelveld gehaald, gereviseerd en teruggeplaatst nadat ik het speelveld geclearcoat had. Daarna nog een nieuw display gemonteerd en hij speelde weer als een nieuwe. God wat heb ik een lol gehad met dat ding zeg. En toen kwamen er kinderen, haha!
Da's pas een slimme manier om het zakgeld van de kids terug te vorderen :clap:
En een handtekening!!!!
als ik in iemands eigen topic wordt uitgenodigd om off topic te gaan moet dat mogen lijkt me :mrgreen: .
Ik heb een Bally, type Old Chicago. Heel eenvoudige kast eigenlijk. Alles nog electro-mechanisch, dus te snappen. erg leuk. Ik heb er wel e.e.a. aan moeten doen omdat het allemaal redelijk oud was. Eigenlijk is een complete refresh inclusief die clearcoat nodig om hem weer netjes te krijgen. Maar hij doet het wel!
Haha, nee de flipperkast moest weg omdat ons vorige huis maatje poppenhuis was.
En een flipperkast én een box in de woonkamer was gekkenwerk geweest daar. Maar ik wilde hem per sé niet verkopen dus ging -ie de opslag in. Maar in een poging om mij te bewegen tot het vlot regelen van een hypotheek + huis zei mijn lieve vrouwtje anderhalf jaar geleden (inmiddels zwanger van onze tweede!): "Als we nou een groter huis hebben, kan jij ook je flipperkast weer neerzetten." Oh boy daar heb ik haar aan gehouden :mrgreen:
Ehm, on-topic stukkie van deze post: Eh. Eh. Uuuhm. Mijn XM is groen, apart hé? :grijns:
LHM-groen?
Nee, veganistisch groen. LHM-groen is er in verschillende schakeringen, al naar gelang ouderdom. :lol:
Oh shit, nog meer afleiding... straks heeft jouw blok 3ton+ voor die er een keer uitkomt :(
Haha, zit er dik in ja. Ik hoef niet zo gek veel meer voor ik aan de 3 ton zit! En dan te denken dat ik, voordat ik deze XM kocht, een mooie Exclusive V6 voor een schijtprijsje heb laten staan omdat ik meer dan 3 ton toch wel erg veel km's vond... :roll: Toen wist ik nog niet hoe makkelijk die blokken de kilometers wegwerken.
Nouja, nu heb ik een TCT en met die 4 cilindertjes ben ik ook heel gelukkig geworden!
Qua afleiding van de flipperkast: ik denk dat dat wel meevalt. Ik dacht eigenlijk dat m'n zoontje er helemaal wous van zou zijn, maar toen hij de kast zag zei hij: Wat is dat nou weer? waarop ik zei: da's een flipperkast, daar kun je een heel leuk spelletje mee doen. Zijn commentaar: ik denk dat die maar snel weer weg moet hoor. Hij staat veel te dicht bij mijn speelgoed. (Waarop mijn partner zich flink verkneukelde :? ) Maar wacht maar tot ik hem opgezet heb, en hij zit al die lichtjes dansen, en het speelveld in volle glorie! Dan moeten mijn genen toch in-kicken :wink:
Vanavond heb ik mijn deurpaneel afgemaakt. Dat is wel grappig aan dit soort projectjes: je liefde (gekte?) voor de XM leert je -noodgedwongen- allerlei skills, zelfs tot leerbewerking aan toe :lol:
Ik vind zelf dat het er netjes uitziet.Als ik een frivole bui heb van de week dan krijgen jullie misschien nog foto's ervan.
Nu nog ff op de deur boksen en we hebben weer een werkende raambediening (werkt super overigens! Het is duidelijk te merken dat ik hier meer aandacht aan heb besteed dan de vorige keer) en een mooie leren deurpaneel. Ik zie nu al op tegen de passagierszijde :P
Alleen zo jammer dat je het aanleren van die skills verkeerd prioriteert want wij vinden foto's maken en publiceren toch echt veel belangrijker. :meneus:
Jullie wel. Ik en de XM vinden de klusjes zelf van iets groter belang :blah:
Trouwens Wim, jij weet toch precies hoe een leren deurpaneel eruit ziet? Nou, die van mij is nu net zo mooi :wink:
Pics, of we geloven je niet. :lol:
Dus het is weer een klassiek geval van 'pics or it didn't happen', huh?
Mjah als ik van de week ff tijd vind om pica's te knippen en ff te hosten dan kunnen jullie je eyes feasten aan mijn binnenpaneel. Semi-beloofd :grijns:
Semi-belofte maakt schuld. En vandaag nam ik eindelijk de tijd om het deurpaneel te monteren. Zon kale deur is zóó lelijk he. En zonder handvat nog onpraktisch bovendien :wink:
Behalve het deurpaneel weer monteren heb ik eerst even de one-touch bediening weer in orde gemaakt, die werkte namelijk sinds enige tijd niet meer. Nu werkt de hele raambediening weer perfect! :D
Awel, pica's zoals door u allen gewenst:
Iets andere hoek:
En een totaaloverzichtje van mijn interieur in halfstaat van ontmanteling (Zoals een mede-student van me ooit zo treffend zei: Jouw auto verkeert in een permanente staat van verbouwing... Helaas moet ik hem gelijk geven)
Opvallende dingen op de foto's: (ik zal jullie maar voor zijn.. zover mogelijk :mrgreen: )
-Natuurlijk de mooie fiets van mijn nichtje 8)
-zijbekleding van de middenconsole is nog steeds niet teruggemonteerd. Komt nog wel.
-onderkap stuurkolom ligt er ook al enkele maanden onderuit. Sinds het monteren van de stuurbediening eigenlijk :grijns: Vanmiddag heb ik een onderkap met originele Cruise-control stikkie uit het magazijn getrokken, die komt erop. Over een maand ofzo, heheh.
Dat houdt in dat mijn XM wéér een 'wishful knoppie' erbij heeft. D.w.z. een knoppie voor een optie die zelf nog niet helemaal gemonteerd is. Zeg maar. :roll: :wink: Dat brengt het totaal aan wishful knopjes op 4. Zijn er meer idioten die dat hebben, of ben ik de enige die te ambitieus vooruit plant?
(Nota bene: CC zit op het 'nieuwe' blok van Micheline, dus tegen de tijd dat dat blok erin zit gaan we de shit pas wiren en connecten. Talk about ambitieus vooruit plannen... :roll: )
-De houten klepjes op de middenconsole verschillen van kleur op de foto. Gelukkig doen ze dat in het echt niet.
-De algehele indruk van de auto is erg mooi :grijns:
Maar! het ging om het interieur, en dan vooral het deurpaneel. Niet slecht gedaan toch?
Ik vind persoonlijk dat je niet kan zien dat het een omgebouwd paneel is, en dan vind ik het goed genoeg om in mijn XM te mogen 'featuren'.
Inbouwen was een makkie, en ik ben heel blij met het side effect dat ik mijn linker deurspeaker weer terug heb.
Je vergeet dat de stoffen klep van de middenarmsteun volledig detoneert met het leer van de stoelen en de deurpanelen. Foei. :thumbdown:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Damn ik wist dat jullie nog wat dingen zouden vinden...
Die middenarmsteun is van het zeer zeldzame grijs suéde type, en ik ben er erg gehecht aan. Het is geen stof IIG.
Nee, da's bullshit, ik kon de bijbehorende armsteunklep ff niet vinden. Hoewel ik minstens 2 zwart leren exemplaren zou moeten hebben :oops: :roll:
Ook dat komt nog! Het zijn tenslotte maar 2 spijkers, eh, pinnetjes :mrgreen:
Het gaat nog helemaal goed komen met jou en je voiture. 8)
Ligt het nog in de verwachting dat je tapijt en hemeltje verruilt voor zwart? Ik heb het niet gedaan omdat het dan zo donker en klein lijkt.
Mooi bekledingswerk Roger! Zie ik nu dat bij een serie2 dat radioklepje kleiner is? Is me nooit eerder opgevallen.
:wtf: Ik dacht dat algemeen bekend was dat type 2 klepjes 1 DIN hoog zijn. Mark heeft speciaal een type 1 in Viola gebouwd.
Het ziet er goed uit Roger,neem liever de tijd ervoor dan haastig van alles snel willen afmaken :wink:.
@Mike, klopt een serie2 heeft een klein radioklepje met een bakje eronder i.t.t. een serie1.
Pagina's