Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3

421 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

hahaha dus ik kan stoppen met het breken van mijn hoofd hoe het in godsnaam gaat helpen om aan het wiel te draaien met het terugplaatsen van dat rubber. gelukkig was ik er nog niet aan toegekomen om überhaupt een wiel terug te plaatsen :D

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Dit is de dop die ik bedoelde, precies achter het LHM vat in het schutbord zit ie.
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/motorwissel/nieuw/thumb/5.jpg)

En hier zit het schakelmechanisme keurig op zijn plek, pak van mijn hart dat dat allemaal best rap nog geregeld was.
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/motorwissel/nieuw/thumb/6.jpg)

En hier nog even mijn oude schakelstang met het betere bak en braadwerk :lol:
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/motorwissel/nieuw/thumb/7.jpg)

wimb
afbeelding van wimb
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Heb je het al geprobeerd door het rubber met vaseline in te smeren?

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Nee, maar dat moest ik inderdaad maar eens proberen!
Ik heb een paar van die spuitbussen vaselinespray waar ik in de winter de deurrubbers altijd mee soepel houd dus dat moet me wel gaan lukken.

Overigens ben ik qua aanpassingen nog niet helemaal klaar bedacht ik me net. Omdat de drukregelaar nu ook anders hangt, een kwartslag verdraaid ten opzichte van bij de ME5 bak, is de krulleiding ook niet meer goed. Ik ga proberen hem te verbuigen en als dat niet lukt moet ik maar iets proberen, ik kan hem nog wel van de berline afpakken maar liever houd ik die in zoveel mogelijk rijdende staat voordat ie echt onder het mes gaat. Ik kan ook nog even kijken wat ik kan verzinnen om er een flexibele leiding tussen te zetten natuurlijk of eens in de doos bij de ex-dealer kijken of hij dat leidingkje nog nieuw heeft liggen.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ofje meet hem op, en laat hem maken bij chyparse! Heb je het ook nog eens nieuw..

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Nou, er zit een hydrauliek specialist hier om de hoek (niet Citroen gerelateerd) en die maakt alles wat je hebben wilt, maar dan flexibel. Als ik een leiding moet vervangen laat ik hem daar maken, die starre leidinkjes, daar ben ik nooit zo'n fan van geweest.
Maar eerst maar eens kijken of ik hem op maat gebogen krijg, op zich moet dat ook wel lukken :)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Die flexibele leidingen doelde ik op inderdaad.. Schijnt niet veel te kosten en als het goed werkt is het makkelijk, en een fijn gevoel dat je de boel nieuw hebt.. Als je nou zelf kon flaren is het al helemaal simpel, maar helaas zijn die tooltjes niet zo goedkoop. :lolno:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Nee, en om zelf te maken ook net iets minder makkelijk. Heb daar wel aan zitten denken, lijkt me toch wel heel makkelijk om zelf te kunnen flaren.
Op het werk hebben we wel een normale flare set voor remleidingen. Maar die maakt een verdikking aan het uiteinde en niet zoals bij Citroën nodig is op een mm of 14 vanaf het einde....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ja precies, gekke fransen ook altijd. Ik ken ook niemand die in staat is zo'n tooltje even te bouwen. heb wel tekeningen van eentje, maar daar kan ik zelf niks mee.. We zijn nu wel in zo'n tijdperk aangekomen dat die leidingen nou eenmaal veel gaan roesten!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Zoiets moet je eigenlijk bij een oude Citroen specialist kopen. Geert Bukkems van citroworld in Heeze heeft er bijvoorbeeld een.
Vrij simpel ding ook eigenlijk, je rost zo een fels in een stukje leiding. Af en toe zie je ze op Ebay ook wel eens voorbij komen.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Zou iemand wel moeten hebben, het is zo makkelijk! Ik heb ook leiding werk wat aan de beurt is.. Op ebay, hoe zoek je daar op? Gewoon op flare tool?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Staan op die tekening alle maten? Alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden mist de kritische maten...

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Je moet zoeken naar een geschikt felsapparaat om de bobbeltjes in de leiding te maken, de wartels is redelijk standaard spul maar ook vaak te hergebruiken van oude leidingen.
op deze site staat zo'n apparaat: link

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Jamaar dit soort dingen durf ik nooit te bestellen. Kost weinig maar volgens mij kun je met geen van beide een Citroën-fels maken. En de afbeeldingen c.q. info blinken ook niet uit in duidelijkheid.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

correct, volgens mij kloppen de leiding diameters al niet (3,5 mm kunnen de meeste sets niet. Volgens mij gebruikt Citroen 3,5 en 4,5 en in de ds ook nog 6,35mm) en deze sets stuiken over het algemeen alleen het eind van de leiding. Wartels is inderdaad geen probleem. Die zijn gewoon te koop en inderdaad vaak het te gebruiken (als je er maar op tijd aan denkt dat je ze op de leiding schuift voordat je deze felst :lolno: ).
Ik denk dat ik wel wat moet zou moeten kunnen maken op het werk. Maar ik heb helaas niet alle maten....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ik kijk vamavond even of in die tekening alle maten staan.. Hoe ik het me herinner stonden die er wel in..

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

ik mis de maten die bijvoorbeeld die de klemkracht bepalen waarmee de leiding wordt vastgehouden zonder deze te beschadigen.
Maar misschien komt het niet zo nauw en maak ik het in m'n hoofd te ingewikkeld....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Misschien kan je wat experimenteren? Ik weet ook niet zo goed hoe het zit.. Ik uploastraks e foto wel eventjes als ik thuis ben!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Experimenteren is wat lastiger, meestal is het een kwestie van tekeningen maken en afgeven en dan rolt het op een gegeven moment uit de fabriek zo gezegd.
Zelf aan machines werken is alleen mogelijk buiten productieuren en als er meerdere mensen aanwezig zijn...

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Btw: Sorry voor de topickaap!
Dit is de foto die ik gevonden heb, ik weet niet of je er wat aan hebt..
IMAGE(http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid=17&aid=2568_pRJyJlXr6zJ1MkThNx76&board_id=1)
Volgens mij staan alle maten er wel in..
En dan zou je dit moeten krijgen:
IMAGE(http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid=17&aid=2567_B5SgXxSRTZ9CljIm7mwb&board_id=1)

Als iemand dit zou kunnen maken zou ik er wel geld voor over hebben.. Met 3 troenen is dit geen overbodige luxe! :lolno: Schijnt dat je die dingen ook een klein beetje kunt aanpassen zodat je er 3.5, 4.5 of 6.35 van kunt maken. Weet niet hoe dit moet. :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

die had ik al :wink:
Mooi simpel ontwerp, zoiets is hier wellicht wel te fabrieken hoewel verspanen niet onze specialiteit is.
Zoals je kunt zien missen er echter wat maten van diameters evenals de lengte van het geboorde gat in de bout.
De vraag is of de klemkracht voldoende is als je de uitsparing voor de leiding 3,5 maakt terwijl de leiding diameter ook 3,5 is.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Hij is ook redelijk openbaar ja :lol: Ja, dat is dan weer lastig.. Is dat niet te berekenen op schaal aan de hand van de andere maten? Als de diameter precies 3.5 is zit het toch goed geklemd? Of ga je dan richting de 3.49 ofzo? Ik weet ook niet hoeveel moeite het is om zo'n ding te maken.. Als de maten te berekenen zijn kan ik wel eens offertes gaan vragen van bedrijfjes hier.. Kijken of het goedkoper wordt dan 200-400 euro. :lol:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

En als je het blokje 2 cm. in het vierkant groter maakt kun je haaks er een tweede maat leiding in verwerken. Zo pak je twee leidingdiameters per blokje.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

De diameters zijn, 3,5mm, 4,5mm + 6,35mm (1/4 ")

En hier worden ze gemaakt. http://www.beepro.de/index.html kosten 299 euro

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

die beepro is een erg leuk ding, had ik ook al gezien. Minder makkelijk te maken, maar erg leuk ontwerp

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ik denk dat je overigens beter af bent om niet alles in 1 blokje te proppen. Dan wordt het wellicht te groot en zit dan vaak weer in de weg als je onder de auto iets moet doen. Met losse leidingen is dat natuurlijk geen probleem.

Ik heb al wel eens zitten stoeien met dat ontwerpje en losse insteekblokjes die de leidingmaat bepalen oid. Als ik ze hier zou kunnen maken zijn ze zeker goedkoper dan 200,-

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ik heb toch maar eens m'n licht opgestoken in onze draaierij. Ik ga een poging wagen om iets te fabrieken.
Zal wel een tijdje duren nog denk ik, heeft voor mij geen haast op het moment...

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Dat zou super zijn, als je daar een beetje wat in kunt vinden.. Het is toch shitweer buiten, dus leidingwerk zou toch niet zo aantrekkelijk zijn.. :lol: Ik sta al in de rij voor als het je lukt, chapeau voor je efforts!

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Nou, maar weer even terug naar project XM :D
Vandaag alle electra aangesloten, spruitstuk met nieuwe inlaatpakking (danku sinterklaasje) gemonteerd, alee 8 injectoren erin, slangen en andere elende teruggezet en de motor voorzien van verse koelvloeistof en olie en de sleutel eens omgedraaid.
Voor het eerst in zeker 6 jaar draaide die motor en hij loopt mooi ook! naar LPG schakelen deed ie ook nog netjes en dat klonk ook allemaal prettig dus ik kan aan het afbouwen beginnen eindelijk.
Ik moest nog de krulleiding van het hydraulisch systeem verbuigen want die past niet meer mooi omdat de klep met voorraadbol nu een kwartslag verdraaid zit ten opzichte van mijn oude bak maar ik kwam er achter dat ik nog wat wasleiding met metalen kern had liggen die stom toevallig exact de zelfde buitendiameter heeft als de binnendiameter van die leiding dus dat er in gepropt en zo kon hem fijn modificeren zodat ie wel past. De radiateur lekt volgens mij wel wat want dat stoomt een beetje, dat zit wel bij de onderste aftapplug dus wellicht dat ik die nog even wat vaster moet zetten maar verder ben ik dik tevreden. De motor heeft een goed half uur stationair gedraaid en is daarbij niet vastgelopen of ontploft dus so far so good :D

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Mechuccio's XM 2.0 16V LPI G3 motorwissel foto's P16

Ik ben al een tijdje geleden begonnen met zo'n ding.
Ik heb alles in huis om het te maken (draaibank, freesbank, zaagmachine etc), ik struikelde omdat ik niet nog niet beschikte over boren die met 0,1 mm opliepen. Inmiddels heb ik die wel.
Het blijkt dat je pas goed kan klemmen als je echt de juiste diameter hebt, anders slipt het of je knijpt de leiding uit vorm.
Verder heeft een gewone M12 bout schroefdraad die te grof is. Intussen heb ik ook een tap voor M12 fijn.

Waar ik nog niet achter ben is waarom de professionele apparaten twee bewerkingen hanteren.
Ik ga nog maar eens bij Chyparse kijken hoe dat precies in zijn werk gaat daar.

Als ik zo ver ben meld ik mij weer.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Pagina's