10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.
Good job, Roger. Dit hele weekeinde dus gespendeerd aan XM's. Dat is nog eens een goede tijdsbesteding. Op dat slingergat, past daar niet zo'n leuk plastic dopje, zo'n afdekdopje voor de bouten als in de achterbak, weetjewel?
Of anders misschien een leerreparatie laten doen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.
mechuccio zegt:
Die ruimte kan ik wel bieden, het afvoeren van de wagen nadien kan ik ook regelen. Ik zal even mijn XM uit de garage moeten krijgen maar dan zouden we wel iets kunnen organiseren, hij kan wat mij betreft wel even blijven staan. Roermond is voor de meesten natuurlijk ook niet naast de deur dus als we zo'n meeting uitsmeren over twee weekenden dan moet er wel een hoop leuks te halen zijn voor deze of gene, een motortakel heb ik ook tot mijn beschikking dus het blok kan er ook netjes uit getrokken worden, verder heb ik een behoorlijke smeerput dus het werk eronder moet ook te regelen zijn.
Very good initiative, mechuccio! Roermond is niet zo ver vanuit Maastricht en ook niet vanuit Eindhoven, dus dan heb je al heel wat XM-ers bij elkaar.
En de ervaring leert dat je in 5 uur tijd een 2.1TD Break volledig kaal kan trekken :lolno: , dus dat moet met deze wagen ook lukken. :wink: :mrgreen:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zeg nou maar gewoon dat die deur uit mijn schuur kwam, alwaar hij hoogstpersoonlijk door Erik, Gert, Marc en Djidde in is gekieperd na de sloop..... :mrgreen:
OK, dit lijkt op een sloopmeet af te stevenen...
Tijd voor een apart topic dus. Hier gaan we verder over het te slopen geval, stel ik voor.
Hier verder over mijn groene vliegtuig.
Leerreparatie lijkt me te duur, dan kan ik ws beter een ander mooi setje deurpanelen scoren. En dan meteen type 2 :wink:
De suggestie van Marc bevalt me wel, dat soort doppen zie je wel meer naarmate je richting de achterkant van een XM gaat. Hopen dat ze groot genoeg zijn, ik heb er nog wel enkele.
Nu 'alleen nog maar' een raammechanisme in de andere deur inbouwen, en dan de exclusive kabelboom inbouwen die hier al een tijd ligt. Zucht. Time is on my side, zongen de Rolling Stones ooit. Over 2 weken alweer tentamenweek, ga de grote operatie maar uitstellen tot na die tijd vrees ik.
Nou, terwijl ik rond deze tijd eigenlijk graag bezig geweest was met de bedrading voor de electrische raambediening achter, of het weer werkend krijgen van de middenarmsteun bijvoorbeeld, heb ik dit weekend noodgedwongen mogen besteden aan het verwisselen van de startmotor. En dat genoegen mocht ik niet 1, maar zelfs 2 keer smaken! :silent: God wat een kötjob zeg.
Info vooraf: aangezien ik de laatste weken soms problemen had met starten, vooral bij warme motor had ik een andere startmotor geregeld.
Symptoom: auto doet helemaal niets, zelfs geen klik. Alsof je de automaat in 'D' stand hebt en dan probeert te starten.
Ik verdacht dus als eerste de beruchte gammele contacten van de relaisvoeten bij de linker koplamp, aangezien daar ook het relais zit dat de startmotor 'uitschakelt' als de automaat niet in 'P' of 'N' staat.
Flink schoongemaakt, zowel relais als voet, relais vervangen etc. Probleem bleef af en toe bestaan.
Nadat ik deze zaterdag met vrouw en kinders op stap was geweest, trakteerde de XM me op een flinke portie weigering: pas na 5 minuten klooien konden we de thuisreis aanvaarden. Nou had ik er genoeg van!
Relais en dergelijke had ik al flink aangepakt, nu was de startmotor aan de beurt. Eerst de oude eruit gebeund, op de oprit, in de regen. (Oh wat een flashback naar those good ol'days of garage la rue! :roll: )
Na enige kleine tegenslagen, (ik heb ter bevestiging Wim nog ff gebeld of ik nou een bout over het hoofd zag of niet, de oude startmotor wilde niet loslaten!) had ik de oude startmotor er eindelijk uit. Wat een lerp zeg! Deze Bosch was wel anderhalf keer zo groot als de Valeo die ik ter vervanging wilde monteren...
Maar goed, de vervangende Valeo startmotoren voor de DS zijn ook een stuk kleiner en toch vlotter dan de originele. Dus heb ik de ander startmotor gemonteerd, dat ging best vlot en na in totaal 3 uurtjes was ik klaar. (Was de eerste keer dat ik die klus deed!)
Auto gestart, werkte prima dus ik was tevree. Droge kleren aangetrokken en bankzaken gaan doen, want ik was wel kapot na deze exercitie in regen en wind.
De volgende dag ga ik Roel Veenstra ophalen op CS Arnhem, zodat hij onze onvolprezen sloper naar het zuiden des lands kan rijden. Glimlachens en vol zelfvertrouwen draai ik de sleutel om. Fluks start de XM (grijns!) en ik en mijn zoon (mijn partner in crime als het op XM-activiteiten aankomt!) zetten koers naar Arnhem CS.
Aldaar ontmoeten we Roel, die ook zijn zoon meegenomen blijkt te hebben. Leuk!
Druk babbelend lopen we naar mijn XM, ik lad het gezelschap in, ga zelf zitten, draai de sleutel om en... klik.
Klik? Nogmaals dan. Klik! Wel hel ende verdoemenis! Gaat mijn XM mij voor het eerst laten staan? Ja, zo blijkt al gauw. Het enige startgeluid dat ik aan deze startmotor kan ontlokken blijkt 'klik' te zijn. Na 2 keer starten. :evil:
Dan gaan we maar lopend de sloop XM ophalen, het is niet zo ver. Het valt Roel op dat de sloper er nog erg goed uitziet, en later merkt hij nog op dat het ding opvallend netjes loopt. Dat is ook zo, maar tegenwoordig heeft niemand trek in een goede 2.0 16V al geef je er geld bij, dus moeten wij hem maar slopen.
Roel brengt mij met de sloper terug naar het station waar mijn XM nog steeds obstinaat staat te wachten.
Ik bel ondertussen hulptroepen in de vorm van mijn vader met zijn C5 (auw, een automaat slepen? zonder dat de motor loopt? Dat kan niet. Maarja, ik ga de auto hier ook niet laten staan. En ik ga sure as hell niet hier weer de startmotor wisselen!)
Terwijl ik wacht op de komst van de hulptroepen, speelt mijn zoon in de bouwput die voorlopig Arnhem CS heet.
En ik blijf ,puur uit verveling, proberen de XM tot leven te wekken. Klik.klik.klik.klik.
Zeker 200 keer hoor ik "klik". Totdat ik de 201de keer het geluid van een draaiende startmotor hoor! De motor slaat direct aan, en ik laat hem natuurlijk draaien totdat de ingeseinde hulptroepen arriveren.
Meteen maar doorgereden naar de garage van mijn ouders (eigen garage is gevuld met de DS!) en daar binnengereden.
Vervolgens weer begonnen aan 'operation turn back'; de huidige startmotor weer eruit halen en de originele weer monteren na een snelle revisie van de Bendix (als je hem er toch uit hebt!)
Na enkele uren (waarvan zeker 1 uur voor rekening van het monteren van de originele beugel aan de achterkant, die de 16V niet heeft maar die ik persé weer gemonteerd wilde zien) zat de shit weer exact zoals het zaterdagochtend gezeten had. Dus: met af en toe een hiccup, maar uiteindelijk altijd wel startend. en zonder weigerende startmotor.
Nu zijn we dus back at the starting point. 2 dingen erbij op de short-term list: Relaisvoeten nakijken/vervangen, en eens heel kritisch naar het huidige contactslot kijken. Dat gaat tenslotte ook al een kleine 3 ton mee. Denk dat het laatste item het meeste effect sorteert, maar met een XM weet je het nooit.
Never a dull moment anyway!
Nou Roger, ik kan je in zoverre troosten dat je niet de enige was. Toen jij me belde was ik in Rotterdam met de startmotor van een Benz bezig. Deze vond het nodig om te blijven doordraaien, ook als de sleutel uit het contactslot was. :shock:
Dit weekeinde had simpelweg niet de vibes voor startmotoractiviteiten.
Neuh. Ik lag er ten eerste niet onder, maar hing erboven (en auw m'n rug...) en daarnaast wil ik zeker geen losse draden onder de kap hebben. Mocht zo'n actie als jij beschrijft echt nodig zijn, dan pak ik wel ff een stukje VD-draad uit de kofferbak en leg ter plekke snel een bypass. Die ik na starten meteen weer weghaal!
Overigens is deze hele ellende toch voor 1 ding goed geweest: ik weet nu inb ieder geval zeker dat het juist niet de startmotor is.
Ik zal wel weer het geluk hebben dat het het contactslot is. Na al die tijd kan het sowieso geen kwaad om die eens open en schoon te maken, is een beetje een ongelukkige constructie namelijk. Maar als je er op tijd bij bent kun je het goed oplappen. En anders hebben we er hier nog eentje liggen.
Voorlopig startte het groene beest weer als een droom.
Vanavond stapte ik de auto in, na het afsluiten van de zaak, startte de motor en gooide meteen de aanjager, achterruitverwarming, verlichting etc. aan. (alle ramen waren beslagen namelijk)
Vervolgens schakelde ik de bak in Drive. Dat moet je dus niet flikken bij de DIS-ontsteking van een TCT hè, die heeft ff 5 seconden nodig om wakker te worden, en dan moet je vooral niet daarbij alles aanzetten wat maar stroom vreet. Dus sloeg de auto af.
Zuchtend over zoveel domheid van mezelf deed ik alle verbruikers weer uit, en wilde opnieuw starten. Niets! Waah! Niet nu!
Nog een paar keer geprobeerd, totdat ik besefte...
dat ik de automaat nog in drive had staan. De auto deed exact wat ie moest doen :roll: Stupid me.
Pook weer naar voren, direct starten en wegwezen. Gelukkig.
Fijn dat het niet aan de startmotor ligt iig. Contactslot is ook niet alles, maar je kan je iig lekker neer planten in een luxe zetel. :lol: Heb je mijn startmotor gebruikt? Want die was ook niet al te best.. Voordat je weer een wissel kan doen!
Nou, ik ben er helemaal niet zo zeker van dat het niet je startmotor is. Want als die vervanger helemaal niks deed is die ook niet goed. En het klinkt ontzettend als de problemen die bij mij en anderen hier al meer voorgekomen zijn.
Zeker ook omdat je een automaat hebt en de volle startstroom dus niet over je contact maar over dat relais loopt, en dat relais heb je al nagekeken.
Dat denk ik niet Marcel, het grootste gedeelte van de Textron-shizzle is er allang weer vakkundig tussenuit geknipt. Het is gewoon zo'n typisch oude-XM-kwaaltje waar we vroeg of laat bijna allemaal wel mee te maken krijgen.
@Detlev: deze startmotor (er zit nu weer degene in waar ik altijd mee rondgereden heb) blijkt prima te zijn.
De hele relaisbende heb ik weliswaar flink aan de tand gevoeld, maar ik heb nog niet de relaisvoeten vervangen.
Tot die tijd kan/mag ik niet zeggen dat het niet aan de relais ligt, aangezien deze na al die jaren vaak in rampzalige toestand verkeren.
Wil ik het probleem endgültig oplossen, moet ik alle relaisvoeten vervangen, en dan de relais ook meteen maar (kost ook niet de hoofdprijs) en dan ook het contactslot nakijken en schoonmaken c.q. vervangen.
In hindsight was het eigenlijk best wel een domme actie om bij de startmotor te beginnen, want die was eigenlijk laatste verdachte, gezien de symptomen. Ik zou me beter met het contactslot bezig gehouden hebben, dat had in ieder geval nooit kwaad gekund na al die kilometers.
@Roel: Mooie stad toch? We hadden het weer ook wel mee! Hoop dat je zoon het ook een leuk tripje vond.
@Djidde: Ja l*l, dat was jouw startmotor! :wink: Ik dacht dat die nog wel fris was, maar dat was waarschijnlijk wishful hearing dan :mrgreen:
Dat ding blijkt dus echt helemaal shot te zijn. En dat terwijl deze in 2010 nog 'gereviseerd' is, getuige de gravure erop. Moet ook een prutser geweest zijn.
Zal ik hem laten reviseren bij mijn adresje, of zal ik hem in deze brakke toestand naar je terugsturen?
Overigens heeft het brave bakkie sinds deze operatie geen startpoging meer gemist! Ik wacht nu ff netjes totdat het euvel terugkomt, ben er heel ff klaar mee.
Maar het gaat terugkomen. Ik heb al gekeken naar geschikte relaisvoeten en een mooie "hoe-maak-ik-mijn-XM-contactslot-schoon" howto in het Frans gevonden. So I come thoroughly prepped als -ie weer gaat muiten.
:lol: :lol: :lol: ik had het je nog gezegd! Brakke toestand is ook in ordnung, dan ga ik zelf een revisie uitvoeren.. Heb een paar mooie how-to's achter de hand en dat lijkt me wel leuk. Wel raar van die zogenaamde revisie, dat ding heeft me een hoop angstzweet bezorgd! Mooi dat uw voiture nu wel gewoon start. Contactslot vind ik zoiets wat je vergeet, maar wat een hoop ellende kan veroorzaken. Succes met zoeken als het terug komt, maar nou weet je het wel te vinden he? :mrgreen:
In hindsight was het eigenlijk best wel een domme actie om bij de startmotor te beginnen, want die was eigenlijk laatste verdachte, gezien de symptomen.
Euh?
De symptomen die je beschrijft zijn hier al meermaals langsgekomen en duidden telkens op een overlijdende startmotor...
Nou, als je iets meer technische posts zou lezen ipv alleen het café dan weet je dat een XM automaat vroeg of laat problemen krijgt met het stuursignaal richting de startmotor ;) en dat zelfs met montage van nieuwe startmotor dit probleem niet opgelost is en wel dezelfde symptonen heeft als een slechte bendix
vooral die stekker die in het witte stuurdraadje zit wil goed corroderen, daar zit dan net te veel weerstand in sommige situaties (vocht, warme motor etc). Ding hangt voorin bij de aircocompressor, valt vaak condens op die van de pomp en of leidingen komt...
Als ik ff héél kort door de bocht mag gaan: als het aan je startmotor ligt, hoor je (in vrijwel alle gevallen) een klik als je wil starten. Zoals gebeurde toen ik Djidde's startmotor gemonteerd had.
Als het euvel bij mij optreedt, hoor ik niets. Geen klik, nothing. Met andere woorden: er komt geen signaal aan bij de startmotor dat hem het bevel tot starten geeft. Conclusie: dat zit dan dus in de relais-shizzle, het contactslot of de bedrading/connectors ertussen. That's all there is to it, maar toch zijn aardig wat XM-ers hier al heel wat uurtjes mee bezig geweest.
Maar vandaar dat ik nu durf te concluderen dat mijn startmotor A-OK is.
Overigens heb ik nog steeds geen problemen meer gehad sindsdien. XM loopt wel iets lekkerder nu de accuklemmen weer goed vast zitten i.p.v. losjes om de polen hangen. Toch maar eens fatsoenlijke accuklemmen bestellen.
Goed, weekje verder. Heb vanaf doonderdag 2 x een uitvallertje gehad, maar gewoon de sleutel een tweede keer omdraaien en hij start weer wel. Voorlopig, dat gaat natuurlijk weer erger worden.
Ik ga relais+voetjes bestellen en ik plan een contactslot-schoonmaaksessie in. Als ik dan nog problemen heb moet ik de multiswitch van de automaat onder handen gaan nemen. Misschien sowieso maar doen, dan is alles weer fris.
Daarnaast heb ik sinds woensdag soms een ABS-fout na het starten. 'Toevallig' direct nadat mijn vader hem weer eens geleend heeft. Moet hem nog vragen of hij ermee door de zut heeft gereden, dan zou er een sensor/tandradsetje vuil kunnen zijn. Maar ik zal wel weer een stekker mogen schoonmaken en behandelen. Eerst maar eens ff de Lexia eraan morgen.
En dan moeten voor komende winter ook nog de banden ff kruislings gewisseld worden van achter naar voor. Dan kan ik er nog een winter mee, volgend jaar nieuwe. Als ik nou echt ff de tijd heb ontlucht ik meteen de remmen, da's alweer een tijdje niet gebeurd.
Good job, Roger. Dit hele weekeinde dus gespendeerd aan XM's. Dat is nog eens een goede tijdsbesteding. Op dat slingergat, past daar niet zo'n leuk plastic dopje, zo'n afdekdopje voor de bouten als in de achterbak, weetjewel?
Of anders misschien een leerreparatie laten doen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Very good initiative, mechuccio! Roermond is niet zo ver vanuit Maastricht en ook niet vanuit Eindhoven, dus dan heb je al heel wat XM-ers bij elkaar.
En de ervaring leert dat je in 5 uur tijd een 2.1TD Break volledig kaal kan trekken :lolno: , dus dat moet met deze wagen ook lukken. :wink: :mrgreen:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Goed bezig Rog! Dat moet een geruststelling zijn. En ja, die deur was erg vies. :mrgreen: Je moet er wat voor over hebben he!
Zeg nou maar gewoon dat die deur uit mijn schuur kwam, alwaar hij hoogstpersoonlijk door Erik, Gert, Marc en Djidde in is gekieperd na de sloop..... :mrgreen:
Luceo non uro....
Oei, sloopmeeting in roermond,
Lijkt me interessant, eindhoven is er bij...
(Indien inpasbaar in agenda)
______________
L' éminence grise
Omgeving Eindhoven is ook present :mrgreen:
Lijkt me ook wel weer eens gezellig. Maar deelname West-Brabant is volledig afhankelijk van het wanneer :wink:
Winterswijk heeft evt ook interesse :P Hangt idd af van wanneer.
OK, dit lijkt op een sloopmeet af te stevenen...
Tijd voor een apart topic dus. Hier gaan we verder over het te slopen geval, stel ik voor.
Hier verder over mijn groene vliegtuig.
Leerreparatie lijkt me te duur, dan kan ik ws beter een ander mooi setje deurpanelen scoren. En dan meteen type 2 :wink:
De suggestie van Marc bevalt me wel, dat soort doppen zie je wel meer naarmate je richting de achterkant van een XM gaat. Hopen dat ze groot genoeg zijn, ik heb er nog wel enkele.
Nu 'alleen nog maar' een raammechanisme in de andere deur inbouwen, en dan de exclusive kabelboom inbouwen die hier al een tijd ligt. Zucht. Time is on my side, zongen de Rolling Stones ooit. Over 2 weken alweer tentamenweek, ga de grote operatie maar uitstellen tot na die tijd vrees ik.
Nou, terwijl ik rond deze tijd eigenlijk graag bezig geweest was met de bedrading voor de electrische raambediening achter, of het weer werkend krijgen van de middenarmsteun bijvoorbeeld, heb ik dit weekend noodgedwongen mogen besteden aan het verwisselen van de startmotor. En dat genoegen mocht ik niet 1, maar zelfs 2 keer smaken! :silent: God wat een kötjob zeg.
Info vooraf: aangezien ik de laatste weken soms problemen had met starten, vooral bij warme motor had ik een andere startmotor geregeld.
Symptoom: auto doet helemaal niets, zelfs geen klik. Alsof je de automaat in 'D' stand hebt en dan probeert te starten.
Ik verdacht dus als eerste de beruchte gammele contacten van de relaisvoeten bij de linker koplamp, aangezien daar ook het relais zit dat de startmotor 'uitschakelt' als de automaat niet in 'P' of 'N' staat.
Flink schoongemaakt, zowel relais als voet, relais vervangen etc. Probleem bleef af en toe bestaan.
Nadat ik deze zaterdag met vrouw en kinders op stap was geweest, trakteerde de XM me op een flinke portie weigering: pas na 5 minuten klooien konden we de thuisreis aanvaarden. Nou had ik er genoeg van!
Relais en dergelijke had ik al flink aangepakt, nu was de startmotor aan de beurt. Eerst de oude eruit gebeund, op de oprit, in de regen. (Oh wat een flashback naar those good ol'days of garage la rue! :roll: )
Na enige kleine tegenslagen, (ik heb ter bevestiging Wim nog ff gebeld of ik nou een bout over het hoofd zag of niet, de oude startmotor wilde niet loslaten!) had ik de oude startmotor er eindelijk uit. Wat een lerp zeg! Deze Bosch was wel anderhalf keer zo groot als de Valeo die ik ter vervanging wilde monteren...
Maar goed, de vervangende Valeo startmotoren voor de DS zijn ook een stuk kleiner en toch vlotter dan de originele. Dus heb ik de ander startmotor gemonteerd, dat ging best vlot en na in totaal 3 uurtjes was ik klaar. (Was de eerste keer dat ik die klus deed!)
Auto gestart, werkte prima dus ik was tevree. Droge kleren aangetrokken en bankzaken gaan doen, want ik was wel kapot na deze exercitie in regen en wind.
De volgende dag ga ik Roel Veenstra ophalen op CS Arnhem, zodat hij onze onvolprezen sloper naar het zuiden des lands kan rijden. Glimlachens en vol zelfvertrouwen draai ik de sleutel om. Fluks start de XM (grijns!) en ik en mijn zoon (mijn partner in crime als het op XM-activiteiten aankomt!) zetten koers naar Arnhem CS.
Aldaar ontmoeten we Roel, die ook zijn zoon meegenomen blijkt te hebben. Leuk!
Druk babbelend lopen we naar mijn XM, ik lad het gezelschap in, ga zelf zitten, draai de sleutel om en... klik.
Klik? Nogmaals dan. Klik! Wel hel ende verdoemenis! Gaat mijn XM mij voor het eerst laten staan? Ja, zo blijkt al gauw. Het enige startgeluid dat ik aan deze startmotor kan ontlokken blijkt 'klik' te zijn. Na 2 keer starten. :evil:
Dan gaan we maar lopend de sloop XM ophalen, het is niet zo ver. Het valt Roel op dat de sloper er nog erg goed uitziet, en later merkt hij nog op dat het ding opvallend netjes loopt. Dat is ook zo, maar tegenwoordig heeft niemand trek in een goede 2.0 16V al geef je er geld bij, dus moeten wij hem maar slopen.
Roel brengt mij met de sloper terug naar het station waar mijn XM nog steeds obstinaat staat te wachten.
Ik bel ondertussen hulptroepen in de vorm van mijn vader met zijn C5 (auw, een automaat slepen? zonder dat de motor loopt? Dat kan niet. Maarja, ik ga de auto hier ook niet laten staan. En ik ga sure as hell niet hier weer de startmotor wisselen!)
Terwijl ik wacht op de komst van de hulptroepen, speelt mijn zoon in de bouwput die voorlopig Arnhem CS heet.
En ik blijf ,puur uit verveling, proberen de XM tot leven te wekken. Klik.klik.klik.klik.
Zeker 200 keer hoor ik "klik". Totdat ik de 201de keer het geluid van een draaiende startmotor hoor! De motor slaat direct aan, en ik laat hem natuurlijk draaien totdat de ingeseinde hulptroepen arriveren.
Meteen maar doorgereden naar de garage van mijn ouders (eigen garage is gevuld met de DS!) en daar binnengereden.
Vervolgens weer begonnen aan 'operation turn back'; de huidige startmotor weer eruit halen en de originele weer monteren na een snelle revisie van de Bendix (als je hem er toch uit hebt!)
Na enkele uren (waarvan zeker 1 uur voor rekening van het monteren van de originele beugel aan de achterkant, die de 16V niet heeft maar die ik persé weer gemonteerd wilde zien) zat de shit weer exact zoals het zaterdagochtend gezeten had. Dus: met af en toe een hiccup, maar uiteindelijk altijd wel startend. en zonder weigerende startmotor.
Nu zijn we dus back at the starting point. 2 dingen erbij op de short-term list: Relaisvoeten nakijken/vervangen, en eens heel kritisch naar het huidige contactslot kijken. Dat gaat tenslotte ook al een kleine 3 ton mee. Denk dat het laatste item het meeste effect sorteert, maar met een XM weet je het nooit.
Never a dull moment anyway!
Nou Roger, ik kan je in zoverre troosten dat je niet de enige was. Toen jij me belde was ik in Rotterdam met de startmotor van een Benz bezig. Deze vond het nodig om te blijven doordraaien, ook als de sleutel uit het contactslot was. :shock:
Dit weekeinde had simpelweg niet de vibes voor startmotoractiviteiten.
Heb je niet, nu je er toch onder lag en voor het geval het het contactslot is, een kabeltje getrokken van je startmotor naar je accu?
Het is vrijwel zeker gewoon je startmotor maar zo'n kabeltje kost nagenoeg niks en geeft extra zekerheid.
En een handtekening!!!!
Neuh. Ik lag er ten eerste niet onder, maar hing erboven (en auw m'n rug...) en daarnaast wil ik zeker geen losse draden onder de kap hebben. Mocht zo'n actie als jij beschrijft echt nodig zijn, dan pak ik wel ff een stukje VD-draad uit de kofferbak en leg ter plekke snel een bypass. Die ik na starten meteen weer weghaal!
Overigens is deze hele ellende toch voor 1 ding goed geweest: ik weet nu inb ieder geval zeker dat het juist niet de startmotor is.
Ik zal wel weer het geluk hebben dat het het contactslot is. Na al die tijd kan het sowieso geen kwaad om die eens open en schoon te maken, is een beetje een ongelukkige constructie namelijk. Maar als je er op tijd bij bent kun je het goed oplappen. En anders hebben we er hier nog eentje liggen.
Voorlopig startte het groene beest weer als een droom.
Vanavond stapte ik de auto in, na het afsluiten van de zaak, startte de motor en gooide meteen de aanjager, achterruitverwarming, verlichting etc. aan. (alle ramen waren beslagen namelijk)
Vervolgens schakelde ik de bak in Drive. Dat moet je dus niet flikken bij de DIS-ontsteking van een TCT hè, die heeft ff 5 seconden nodig om wakker te worden, en dan moet je vooral niet daarbij alles aanzetten wat maar stroom vreet. Dus sloeg de auto af.
Zuchtend over zoveel domheid van mezelf deed ik alle verbruikers weer uit, en wilde opnieuw starten. Niets! Waah! Niet nu!
Nog een paar keer geprobeerd, totdat ik besefte...
dat ik de automaat nog in drive had staan. De auto deed exact wat ie moest doen :roll: Stupid me.
Pook weer naar voren, direct starten en wegwezen. Gelukkig.
Fijn dat het niet aan de startmotor ligt iig. Contactslot is ook niet alles, maar je kan je iig lekker neer planten in een luxe zetel. :lol: Heb je mijn startmotor gebruikt? Want die was ook niet al te best.. Voordat je weer een wissel kan doen!
Goed dat ie weer loopt, roger
Maar arnhem was te voet ook best leuk! :mrgreen:
______________
L' éminence grise
Nou, ik ben er helemaal niet zo zeker van dat het niet je startmotor is. Want als die vervanger helemaal niks deed is die ook niet goed. En het klinkt ontzettend als de problemen die bij mij en anderen hier al meer voorgekomen zijn.
Zeker ook omdat je een automaat hebt en de volle startstroom dus niet over je contact maar over dat relais loopt, en dat relais heb je al nagekeken.
Maar goed, uiteindelijk vindt je het wel :)
En een handtekening!!!!
Dat zijn weer van die vervelende storingen.
Toch geen last van oude alarmzooi?
Dat denk ik niet Marcel, het grootste gedeelte van de Textron-shizzle is er allang weer vakkundig tussenuit geknipt. Het is gewoon zo'n typisch oude-XM-kwaaltje waar we vroeg of laat bijna allemaal wel mee te maken krijgen.
@Detlev: deze startmotor (er zit nu weer degene in waar ik altijd mee rondgereden heb) blijkt prima te zijn.
De hele relaisbende heb ik weliswaar flink aan de tand gevoeld, maar ik heb nog niet de relaisvoeten vervangen.
Tot die tijd kan/mag ik niet zeggen dat het niet aan de relais ligt, aangezien deze na al die jaren vaak in rampzalige toestand verkeren.
Wil ik het probleem endgültig oplossen, moet ik alle relaisvoeten vervangen, en dan de relais ook meteen maar (kost ook niet de hoofdprijs) en dan ook het contactslot nakijken en schoonmaken c.q. vervangen.
In hindsight was het eigenlijk best wel een domme actie om bij de startmotor te beginnen, want die was eigenlijk laatste verdachte, gezien de symptomen. Ik zou me beter met het contactslot bezig gehouden hebben, dat had in ieder geval nooit kwaad gekund na al die kilometers.
@Roel: Mooie stad toch? We hadden het weer ook wel mee! Hoop dat je zoon het ook een leuk tripje vond.
@Djidde: Ja l*l, dat was jouw startmotor! :wink: Ik dacht dat die nog wel fris was, maar dat was waarschijnlijk wishful hearing dan :mrgreen:
Dat ding blijkt dus echt helemaal shot te zijn. En dat terwijl deze in 2010 nog 'gereviseerd' is, getuige de gravure erop. Moet ook een prutser geweest zijn.
Zal ik hem laten reviseren bij mijn adresje, of zal ik hem in deze brakke toestand naar je terugsturen?
Overigens heeft het brave bakkie sinds deze operatie geen startpoging meer gemist! Ik wacht nu ff netjes totdat het euvel terugkomt, ben er heel ff klaar mee.
Maar het gaat terugkomen. Ik heb al gekeken naar geschikte relaisvoeten en een mooie "hoe-maak-ik-mijn-XM-contactslot-schoon" howto in het Frans gevonden. So I come thoroughly prepped als -ie weer gaat muiten.
:lol: :lol: :lol: ik had het je nog gezegd! Brakke toestand is ook in ordnung, dan ga ik zelf een revisie uitvoeren.. Heb een paar mooie how-to's achter de hand en dat lijkt me wel leuk. Wel raar van die zogenaamde revisie, dat ding heeft me een hoop angstzweet bezorgd! Mooi dat uw voiture nu wel gewoon start. Contactslot vind ik zoiets wat je vergeet, maar wat een hoop ellende kan veroorzaken. Succes met zoeken als het terug komt, maar nou weet je het wel te vinden he? :mrgreen:
Ja dat gaat wel goed komen.
Startmotor komt samen met de Exclusive sierstrip uwen kant op!
Euh?
De symptomen die je beschrijft zijn hier al meermaals langsgekomen en duidden telkens op een overlijdende startmotor...
:?
En een handtekening!!!!
Nou, als je iets meer technische posts zou lezen ipv alleen het café dan weet je dat een XM automaat vroeg of laat problemen krijgt met het stuursignaal richting de startmotor ;) en dat zelfs met montage van nieuwe startmotor dit probleem niet opgelost is en wel dezelfde symptonen heeft als een slechte bendix
vooral die stekker die in het witte stuurdraadje zit wil goed corroderen, daar zit dan net te veel weerstand in sommige situaties (vocht, warme motor etc). Ding hangt voorin bij de aircocompressor, valt vaak condens op die van de pomp en of leidingen komt...
Ik lees alle technische posts. Zelfs die meuk over turbo's waar ik niet zoveel mee heb.
En de laatste paar keren (misschien op 1 na) dat deze symptomen voorkwamen was het de startmotor.
En een handtekening!!!!
Prima, ik zie het spul wel een keer verschijnen :wink:
Als ik ff héél kort door de bocht mag gaan: als het aan je startmotor ligt, hoor je (in vrijwel alle gevallen) een klik als je wil starten. Zoals gebeurde toen ik Djidde's startmotor gemonteerd had.
Als het euvel bij mij optreedt, hoor ik niets. Geen klik, nothing. Met andere woorden: er komt geen signaal aan bij de startmotor dat hem het bevel tot starten geeft. Conclusie: dat zit dan dus in de relais-shizzle, het contactslot of de bedrading/connectors ertussen. That's all there is to it, maar toch zijn aardig wat XM-ers hier al heel wat uurtjes mee bezig geweest.
Maar vandaar dat ik nu durf te concluderen dat mijn startmotor A-OK is.
Overigens heb ik nog steeds geen problemen meer gehad sindsdien. XM loopt wel iets lekkerder nu de accuklemmen weer goed vast zitten i.p.v. losjes om de polen hangen. Toch maar eens fatsoenlijke accuklemmen bestellen.
Goed, weekje verder. Heb vanaf doonderdag 2 x een uitvallertje gehad, maar gewoon de sleutel een tweede keer omdraaien en hij start weer wel. Voorlopig, dat gaat natuurlijk weer erger worden.
Ik ga relais+voetjes bestellen en ik plan een contactslot-schoonmaaksessie in. Als ik dan nog problemen heb moet ik de multiswitch van de automaat onder handen gaan nemen. Misschien sowieso maar doen, dan is alles weer fris.
Daarnaast heb ik sinds woensdag soms een ABS-fout na het starten. 'Toevallig' direct nadat mijn vader hem weer eens geleend heeft. Moet hem nog vragen of hij ermee door de zut heeft gereden, dan zou er een sensor/tandradsetje vuil kunnen zijn. Maar ik zal wel weer een stekker mogen schoonmaken en behandelen. Eerst maar eens ff de Lexia eraan morgen.
En dan moeten voor komende winter ook nog de banden ff kruislings gewisseld worden van achter naar voor. Dan kan ik er nog een winter mee, volgend jaar nieuwe. Als ik nou echt ff de tijd heb ontlucht ik meteen de remmen, da's alweer een tijdje niet gebeurd.
Die opmerking levert ongetwijfeld weer een discussie op: Kruislings is wel of niet goed, van achteren naar voren is wel of niet goed. :lol:
Zolang je geen rolrichting op je band hebt... :)
Pagina's