CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Rotation >>>> :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Oh god, alsteblieft geen bandendiscussie hier. Als er een richting op zit dan gaan ze gewoon NIET kruislings van achter naar voor.
Helaas vandaag nix aan de auto kunnen doen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Of je gaat voortaan achteruitrijden....

______________

L' éminence grise

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Nah, het HA-systeem is gemaakt om vooruit te rijden :wink:
Met zo'n vooruitstrevende auto moet je niet anders willen toch?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

OK het kreng heeft weer een nieuw geintje ontwikkeld.
Tot mijn verbazing deden mijn knipperlichten vanochtend hun naam geen eer aan: ze blijven gewoon constant branden. Oftewel knipperlichtrelais kapot.

Ergens bekruipt me het vermoeden dat ik na een lange tijd van (semi-)zorgeloos rijden nu een tijdje aan de bak zal moeten... Hope I'll be proven wrong.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Is toch simpel, Roger, alleen een relais-je wisselen. Voor het knipperlichtrelais hoef je jezelf alleen maar in een onmogelijke positie te worstelen, zodat je onder je stuur door met je benen over de middenarmsteun net, zonder direct zicht, bij het relais komt. En dan weer terug in normale positie de auto uit, natuurlijk :mrgreen:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ah OK. natúúrlijk. Ik voel m'n rug nu al :mrgreen:

Maar dit zijn idd dingen die je niet al te lang wil laten zitten. Medeweggebruikers kijken toch vreemd op van een continu brandend knipperlicht. En je brengt het fenomeen XM zo in diskrediet hé :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dat laatste voelde ik ook, toen ik met de KVS bezig was en er wat stoom opsteeg. Een paar gastjes in een Golf riepen door het raam dat ik daar op kon wachten met een Citroën.
Ik weet evenwel beter, en dat soort lieden is een XM niet waard! :thumbdown:

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Of bij een parkeerplaats als je je auto moet verplaatsen, maar hij wilt niet meer starten.. :roll: Heb vaak situaties gehad dat ik van die situaties kreeg van mensen die zeiden "Zie je wel, zo'n Citroën". Maar nou is die redelijk betrouwbaar, en ik ben dr blij mee, dus gewoon negeren die gasten :lol:
Roger; balen, zo'n knipperlicht is wel handig als die goed functioneert.. komt vaak toch door oververhitting? Klapje dr tegen aan geven helpt tijdelijk niet?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Nee helaas, het relais heeft echt finaal de geest gegeven en doet niets meer. Vrijdagavond ff een andere erin prutsen, eerder heb ik helaas geen tijd. Lijkt me inderdaad niet een heel fijn klusje, zoals Marc ook al aangeeft.

Gelukkig heb ik nooit neerbuigende blikken of snerende opmerkingen gehad. Oh, een petje in een Golfje 4 keek wel een keer smalend naar me terwijl hij me inhaalde, come to think of it.
Daar dacht hij enkele minuten later hoogstwaarschijnlijk anders over, nadat ik het gas ingetrapt had en hij me onmogelijk kon lossen. (Hij reed dus voor me en ik had geen zin om fratsen uit te halen om hem in te halen)
Dat was eigenlijk de enige keer dat ik me uit de tent liet lokken. En ik kan me nog steeds zijn verbaasde gezicht herinneren haha. Hij reed in een groepje van 3 Golfjes ook nog, zou wel grappig zijn als zijn maatjes hem achteraf hebben gepest vanwege dat oude slagschip dat ie niet kwijt kon rijden :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik heb het al vaker gezegd: als je naar de hoeveelheid en het soort techniek kijkt waaruit zo'n XM is opgebouwd dan is het een betrouwbare auto die ook nog een keertje degelijk is. Zo heeft La Soixante op 26 oktober zonder moeite de respectabele leeftijd van 18 jaar bereikt.
Maar je moet je wel voor ogen blijven houden dat we hoe dan ook in ouwe lijken rijden met de daarbij behorende ouderdomsverschijnselen zoals corroderende bedrading, slijtage en roest. Daarin verschilt een Citroën niet van merken die als degelijk en betrouwbaar bekend staan.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Een keertje op de Prinsengracht richting Amstel, daar heb je hele fijne verkeersdrempels. Volgens zo'n petje in een Golfje deed ik te lang over uitparkeren, dus knipperen, toeteren en opdrukken.
We gingen met 60 over de eerste drempel, ik hoorde keihard kedèng achter me en zag in mijn spiegel een stilstaand Golfje met een beteuterd petje er naast. Wraak is soms zoet.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

detlev
afbeelding van detlev
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

:rofl:

En een handtekening!!!!

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

:grijns:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Haha dat is ook een leuke Jan.
Vanavond was ik iets eerder thuis van school i.v.m. voor op schema met de casus van dit blok, dus had ik mooi ff tijd om dat relais te wisselen.
Gelukkig heb ik nog een complete zekeringbord met alle relais erop liggen, dus kon ik daar een ander relais afplukken. Is een type 1 relais, past gewoon maar klikt wat harder.
Vervolgens het stuk dashboard onder de stuurkolom aan de linkerkant losgeschroefd en toen kon ik er prima bij. (gewoon gehurkt naast de auto Marc! :wink: ) Het is het middelste van de 3 relais die bovenop het zekeringbord zitten.
Relais uitgewisseld, alarmlichten aangezet: klik, klik, klik. That's what we wanna hear!
Hehe, hoe zo'n klein mankement toch wel heel vervelend kan zijn. En zo bevredigend als je dat weer opgelost hebt. Het oude relais heb ik natuurlijk opengesloopt maar er is weinig bijzonders aan te zien. Het is een relais op basis van een timer-IC, zodat de knipperfrequentie hetzelfde blijft, ongeacht of je er een aanhanger achter hebt hangen of niet. Ik vermoed dat dat 555 timer-ICtje gewoon overleden is. Dat is het probleem met 555's: ze doen nooit exact wat je wil of wat je zou verwachten :mrgreen:

Qua verhaaltje van Wim: je hebt idd gelijk. En het is eigenlijk ongelooflijk hoe zo'n ontzettend complexe bak als een XM zo betrouwbaar kan zijn, met relatief weinig onderhoud. En dan gebeurt er soms toch iets waardoor je ff flink aan de bak moet. Aankomende april wordt die van mij alweer 19 jaar oud.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Leuke trivia: Wist je dat in al die moderne zut het relais getik gewoon vanuit een speaker achteruit je tellerbak komt? :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Hehe ja. De C5 doet geen moeite om dat te verbergen overigens; die heeft meer een soort biepjes ipv getik.

Wel grappig trouwens: als iets essentieels aan je auto stuk is, en je hebt het eenmaal weer gerepareerd, dan beschouw je de functie in kwestie nog enige tijd als het achtste wereldwonder :D
At least I do.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Het vóelt soms ook als een wonder, heerlijk warm! :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Zie je wel, ik ben niet de enige!! :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Gisteren reed ik hier de wijk uit, en zodra ik de bocht nam en optrok hoorde ik een soort gerammel en voelde ik dat er iets mis was. Stoppen op de eerstvolgende parkeerplaats (30 meter verder) en daar bleek dat de RV-band van de (blokjes)velg afgelopen was!
Na enige oudtestamentische termen het reservewiel en de krik tevoorschijn gehaald, en aan de slag gegaan. Natuurlijk had het reservewiel te weinig druk, dus meteen naar het dichtstbijzijnde tankstation gereden om de tank te vullen en de band op te pompen.
Vandaag bij daglicht de band geïnspecteerd, en het bleek dat deze en de LV-band toch wel aan hun eind waren. Daar wil ik IIG niet de winter mee door. (Dat wist ik al wel, maar ze waren toch nog meer afgesleten dan ik dacht)
Daarom vandaag alle wielen verwisseld voor het setje stalen velgen met Michelin Energy's die ik nog had liggen van de sloopmeet in Zevenaar. Mooie banden met nog ruim profiel, daar kom ik gerieflijk de winter mee door.
Ondertussen kan ik dan sparen om mooie all-season banden (of M+S) op de blokjesvelgen te laten leggen. Kan ik ze meteen laten uitbalanceren, en dat was geen overbodige luxe! (Hé Johan? :wink: )
Wel weer lekker om op Michelins te rijden, zelfs al zijn het Energy's. De banden die eraf kwamen waren achter Continental en vóór Michelin. Rondom Michelin rijdt toch beter. Of is dat het verschil rondom Michelin + fatsoenlijk profiel?

Ben benieuwd waar ik terecht kom als ik weer wat budget heb om nieuw rubber op de blokjesvelgen te gooien. Zal wel weer van Essen banden in Eerbeek worden, daar slaag ik sinds jaar en dag het best. Zelfs voor mijn DS, zij kunnen ook gewoon uitbalanceren zonder naafgat.
Overigens rijd ik nu met 185's i.p.v. 205's, aangezien deze wielen van een platte tweeliter met carb af komen. Toch bevalt dat niet verkeerd, voorzover ik dat kan beoordelen over 30 kilometer.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik vind het een mooi verhaal maar ik ben toch heel geïnteresseerd in wat je merkt van het verschil tussen Michelinbanden en Continental en 185 of 205. Je praat erover alsof het een wereld van verschil is. Is dat echt zo? Vertel, dan kan ik er ook Es' op letten. Ik heb net weer Continental ondegebonden na energy's in de zomer maar ik voel/ hoor dat niet

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dan zou ik er verder ook niet over nadenken! :wink:

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Jawel, jawel....kan ik niet laten....nu ik erover nadenk bonkt het meer aan de voorzijde met de wintersloffen maar ik gooide dit otomaties op de vering. En dat terwijl ik net de hoogteregelaar heb schoongemaakt... :wtf:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Hoogteregelaar heeft alleen 'indirect' met de vering van doen, deze regelt alleen de rijhoogte maar niet de soepelheid van je vering.
Dus tenzij de hoogte niet goed staat zit de rest 'tussen je oren'.

En andere banden kunnen wel een ander gedrag veroorzaken aangezien er onderling andere specificaties zijn.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Als ik de indruk heb gewekt dat het een wereld van verschil maakt, dan excuseer ik mij: dat is namelijk niet zo.
De verschillen zijn subtiel, en je zou erover kunnen dimdammen of dat ligt aan beter profiel of nieuwere banden, apart from het merk enzo.
Ik kan me echter nog goed herinneren dat ik mijn oude stalen velgen (met Michelin's, geen Energy maar goede dure, weet jammer genoeg niet meer exact welke ik dacht XVR ofzo) verwisselde voor de blokjesvelgen waar deze banden op zaten. Dat veerde toch duidelijk een stuk minder comfortabel! Dát maakte wel flink verschil.
Het setje banden op de blokjesvelgen presteerde daarentegen wel weer heel goed in de winter. Een stuk beter dan de Michelin Energy's die rondom op de Xant zaten IIG.

Voorlopig blijf ik even met deze set banden rijden, dan maar op stalen velgen. Looks are subject to safety! Mijn gezin zit ook weleens in de auto he.
Ondertussen maar sparen voor een deftig setje sloffen op de blokjesvelgen. Oh, en er moet een setje 'period' wieldoppen voor die stalen velgen komen. Op het moment rijd ik net als alle andere kijk-ik-heb-winterbanden-dus-ik-rijd-heel-nonchalant-op-kale-stalen-velgen-rat-style. En 'net als alle andere' is een kwalificatie waar ik niet graag onder val :twisted:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik heb nog wel een stapeltje wieldoppen (met 5 van die punten, weetjewel) liggen als je wil.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapW
afbeelding van JaapW
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik weet ook nog steeds niet wat beter is: 4 winterbanden op stalen velgen en 4 goede ? comfortabele banden op alloys voor de rest van het jaar/ of 4 all seizon banden. Ik ben bang dat die laatste banden afdoen aan het comfort. Dat gezegd zijnde waren mijn bridgestones, waardeloos en ietwat gevaarlijk vandaag op het gladde wegdek.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik heb ook nog kort zitten denken aan all-season banden, maar het idee weer verworpen.
Je hebt dan in ieder seizoen nét niet de perfecte band. Dan wissel ik liever, geeft ook wel iets éxtra feestelijks aan de zomer, als je dan weer met je mooie blokjesvelgen mag rondknarren. :wink:
Bijkomend voordeel van 2 x per jaar velgjes wisselen is dat je de stand van zaken in en rond de wielkasten ook nog eens ziet. Zo vaak kom je daar verder niet, zelfs niet bij een XM. En bij een TCT al helemaal niet :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
JaapW
afbeelding van JaapW
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik wel hoor, elke 10.000 km. gaan alle wielen er sowieso af.
Ik zit toch ook te denken aan 2 sets, winter en zomer banden. Dus dan mag het nog een keertje of 2 extra.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

@ Jaap: om de 10000 km is bij mij ook maar ongeveer eens per jaar :lol:
@ Marc: die zou ik wel willen hebben dan. Misschien meenemen naar de sloopmeet? Die shit opsturen is ook weer zo'n hassle...

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's