Ff een update over m'n Xenon.
Vandaag is m'n xenon-setje bezorgd en ik ben vrolijk begonnen met het inbouwen, fotootjes gemaakt om hier te plaatsen.
Kom ik er net achter dat de lampen niet passen aangezien de H1 lampen die er in zaten een stuk korter zijn.... :woest:
Weer mail gestuurd naar de leverancier dat ik deze wil omruilen, hopelijk hoor ik snel iets.
Een uurtje werk word op deze manier wel iets langer... :lol:
volgens mij moet het passen als het xenon setje voor H1 is. Ik had bij mij wat moeite om de boel op z'n plek te krijgen. Het paste net niet lekker. Na een beetje voorzichtig vijlen aan het xenon lampvoetje paste het wel. Misschien is er zoiets ook bij jou aan de hand? Mijn lampen zijn uiteraard serie 2, geen idee of daar verschil in zit.
Bedenk me nu dat de xenon lamp wellicht tegen het plastic glaasje in de lamp aan zou kunnen komen bij een serie 1 lamp...
Bedankt voor deze wijze woorden furriegurrie, zo goed als ik mijzelf ken ben ik toch nog een keer gaan passen, want ik ben wat dat betreft wel volhardend :wink:
Ik had de indruk, aangezien de halogeen lampen ook veel korter waren, dat de xenon lamp idd tegen het glaasje aan zat. Dit was dus niet het geval :D
Ik heb een beetje de kneus uitgehangen en heb de lamp verkeerd om erin proberen te proppen... Ja, dat gaat natuurlijk niet :lol:
Anywayz, ze zitten er nu in en ben helemaal vergeten om verder nog foto's te maken hahaha! Dus ik gooi m'n klep zo wel ff open en zal wat foto's maken.
Ja uiteraard haha! Sta wel een beetje voor l*l, maar goed :lol:
Nu nog ff wachten tot het donker is en dan ga ik het meemaken :mrgreen:
Nu ff de foto's.
Ik ben begonnen om een gat van 25mm te boren in de afdekkapjes van de koplamp.
Daar gaat dan het xenonlampje door en dicht je het met het bijgeleverde rubberen ringetje.
Ik heb de ballasten ontvet en daarna beplakt met dubbelzijdig plakkende tape.
Ik heb de ballast aan de bestuurderskant op de accubak geplakt en de andere toch op de behuizing van de computer.
Die storing op de radio neem ik maar voor lief stooftaker. Ik luister toch zelden naar de radio :wink: En anders verplaats ik 'm wel weer.
Nu was het enkel nog de lampen erin priegelen, waar het de eerste keer dus fout ging... :problem: Lukte het de 2e poging wel, al was het wel een krappe bedoening daar.
Ben niet ongeschonden uit de strijd gekomen en heb wat ontvelde handen nu :lol:
Lampen aangesloten aan de ballasten, allemaal plug and play en het werkte.
haha, ik heb de ballast ook op de computerbak zitten wat storing als gevolg heeft op de radio, maar ook ik luister nooit radio in de XM.
Bij mij waren de draden te kort om hem op een andere plek te kunnen zetten.
Dan is het ook niet zo'n probleem. Misschien stoort ie bij mij niet, we zullen het zien of beter gezegd, horen :lol:
Ik zag verder ook weinig andere plekken waar ik hem kon monteren eerlijk gezegd.
Het viel me idd 100% mee. Ssssst! Niet meer over praten :lol:
Ik wil nu alleen m'n stadslichtjes vervangen voor wat wittere, wellicht LED's.
Want ik heb net in het donker ff gekeken en ik vind ze toch wel witter dan ik verwacht had.
m'n stadslichtjes zijn nu wel erg gelig.
Iemand daar een adresje voor? En zo ja, welke moet ik dan hebben want dat werkt met LED ook weer anders geloof ik. Heb er geen ervaring mee in ieder geval.
Vanmiddag even de stadslampjes vervangen voor 2 blauwe, deze schijnen wit licht. Ik ging in eerste instantie voor LED, maar €35,- voor 2 lampjes vond ik
een beetje overdreven... :?
Het past nu in ieder geval beter bij de kleur van de Xenon lampen.
Foto's zijn niet super duidelijk, maar het geeft een indruk.
Dat doet -ie alleen als je een type 1 XM hebt natuurlijk. En dan nog zou je het kunnen oplossen met een parallel weerstand van de juiste waarde. Mocht je die tijd erin willen steken :wink:
Nou, het werkt prima zo dus dat laat ik lekker zo zitten ;-)
Alleen wil ik m'n lampen ff afstellen, m'n passagiers lamp moet ietsje hoger schijnen.
Als ik draai aan het middelste knopje 'springt' deze iedere keer los ofzo.
De lamp gaat dus niet omhoog. Is dit dan kapot ofzo en zo ja, zijn deze nog te krijgen?
De constructie ie niet zo geweldig. Het is een dop die een kabeltje aan moet drijven wat op zijn beurt de lampverstelling doet.
De dop schiet nogal makkelijk over het kabeltje heen als het wat zwaarder gaat door vervuiling, bevroren vocht en dat soort grappen.
Waarschijnlijk een kwestie van lamp demonteren en de boel smeren....
Bedankt furriegurrie, ik zal morgen eens even kijken of ik daar wat aan kan doen.
Lamp demonteren betekend wel zowat de hele voorkant eraf geloof ik he? :?
Motorkap open,
stadslichtjes eruit wippen, 2 Boutjes erachter eruit (eentje links eentje rechts)
4 Boutjes van de grill (bovenop) eruit
2 kunstof pluggen in de gril eruit (even aan de voorkant in de grill kijken dan zie je ze zitten)
(alles dop 10)
En dan kun je al bij de bevestiging van de lampen.
2 bouten boven, en 1 onderin (slecht/niet te zien maar waar je claxons zitten)
Elektra stekkers los.
Denk aan de kabel van de motorkap ontgrendeling (rechterlamp als je ervoor staat)
Allemaal dop 13.
En dan voorzichtig de lampen eruit nemen. Denk aan de stelinrichting (die het nu dus niet goed doet).
Alles nog geen 15 minuten werk.
Haynes kopen? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee, ik weet niet waar die woont haha! Wij zaten ter hoogte van Graz in Anger (niet in 't Engels uitspreken)
Zo'n 2700 km gereden in 5 dagen zonder problemen. Had alleen op de heenweg het oranje motorblokicoontje wat oplichtte.
Snel ff opgezocht wat dat zou kunnen zijn, iets met de injectoren en katalisator. Maar deze melding heb ik de rest van de reis niet meer gehad, dus ik hoop eigenlijk dat dat een 'storinkje' was
Ik ga wel binnenkort ff langs Chyparse in Almere, want ik vind dat het wel nog wat soepeler kan. Denk dat ik dan eerst dat reinigingsspul erin laat pompen.
Ik heb sinds een paar dagen een soort bromgeluid bij, volgens mij, de voorwielen. Alsof er iets aanloopt ofzo. Ik merk dat als ik lichtjes naar links stuur de brom verdwijnt of minder word. Als ik de snelheid opvoer is de brom ook harder en als ik verminder zachter aanwezig.
Het lager moet wel heel erg kapot zijn wil je dat met rijden echt merken. Het is wat vlot, maar het kan natuurlijk best dat je de pech hebt dat er een minder goed exemplaar in jouw Xm gemonteerd is bij de bouw. Ik weet niet hoe duur de reparatie is. Wel dat het wel wat werk is en je waarschijnlijk iets van een pers nodig hebt om het oude lager te verwijderen en het nieuwe te plaatsen.
das jammer idd, was er vandaag prima weer voor anders....
Ja inderdaad, maar helaas. Moet nog ff wachten dus, gelukkig is de verwachting deze week ook niet slecht :-)
Zwarte XM 2.0 TCT '94
gelukkig niet nee :mrgreen:
Ff een update over m'n Xenon.
Vandaag is m'n xenon-setje bezorgd en ik ben vrolijk begonnen met het inbouwen, fotootjes gemaakt om hier te plaatsen.
Kom ik er net achter dat de lampen niet passen aangezien de H1 lampen die er in zaten een stuk korter zijn.... :woest:
Weer mail gestuurd naar de leverancier dat ik deze wil omruilen, hopelijk hoor ik snel iets.
Een uurtje werk word op deze manier wel iets langer... :lol:
Zwarte XM 2.0 TCT '94
volgens mij moet het passen als het xenon setje voor H1 is. Ik had bij mij wat moeite om de boel op z'n plek te krijgen. Het paste net niet lekker. Na een beetje voorzichtig vijlen aan het xenon lampvoetje paste het wel. Misschien is er zoiets ook bij jou aan de hand? Mijn lampen zijn uiteraard serie 2, geen idee of daar verschil in zit.
Bedenk me nu dat de xenon lamp wellicht tegen het plastic glaasje in de lamp aan zou kunnen komen bij een serie 1 lamp...
Bedankt voor deze wijze woorden furriegurrie, zo goed als ik mijzelf ken ben ik toch nog een keer gaan passen, want ik ben wat dat betreft wel volhardend :wink:
Ik had de indruk, aangezien de halogeen lampen ook veel korter waren, dat de xenon lamp idd tegen het glaasje aan zat. Dit was dus niet het geval :D
Ik heb een beetje de kneus uitgehangen en heb de lamp verkeerd om erin proberen te proppen... Ja, dat gaat natuurlijk niet :lol:
Anywayz, ze zitten er nu in en ben helemaal vergeten om verder nog foto's te maken hahaha! Dus ik gooi m'n klep zo wel ff open en zal wat foto's maken.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Nog een sorry mailtje naar de leverancier, misschien?
Goed dat het toch gelukt is. :thumbup:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja uiteraard haha! Sta wel een beetje voor l*l, maar goed :lol:
Nu nog ff wachten tot het donker is en dan ga ik het meemaken :mrgreen:
Nu ff de foto's.
Ik ben begonnen om een gat van 25mm te boren in de afdekkapjes van de koplamp.
Daar gaat dan het xenonlampje door en dicht je het met het bijgeleverde rubberen ringetje.
Ik heb de ballasten ontvet en daarna beplakt met dubbelzijdig plakkende tape.
Ik heb de ballast aan de bestuurderskant op de accubak geplakt en de andere toch op de behuizing van de computer.
Die storing op de radio neem ik maar voor lief stooftaker. Ik luister toch zelden naar de radio :wink: En anders verplaats ik 'm wel weer.
Nu was het enkel nog de lampen erin priegelen, waar het de eerste keer dus fout ging... :problem: Lukte het de 2e poging wel, al was het wel een krappe bedoening daar.
Ben niet ongeschonden uit de strijd gekomen en heb wat ontvelde handen nu :lol:
Lampen aangesloten aan de ballasten, allemaal plug and play en het werkte.
Met als resultaat
Ik ben blij :D
Zwarte XM 2.0 TCT '94
haha, ik heb de ballast ook op de computerbak zitten wat storing als gevolg heeft op de radio, maar ook ik luister nooit radio in de XM.
Bij mij waren de draden te kort om hem op een andere plek te kunnen zetten.
Dan is het ook niet zo'n probleem. Misschien stoort ie bij mij niet, we zullen het zien of beter gezegd, horen :lol:
Ik zag verder ook weinig andere plekken waar ik hem kon monteren eerlijk gezegd.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Ziet er op de foto's fraai uit! :D Het monteren ging erg makkelijk dus? (op het omdraaien van de lamp na :lol: )
Het viel me idd 100% mee. Ssssst! Niet meer over praten :lol:
Ik wil nu alleen m'n stadslichtjes vervangen voor wat wittere, wellicht LED's.
Want ik heb net in het donker ff gekeken en ik vind ze toch wel witter dan ik verwacht had.
m'n stadslichtjes zijn nu wel erg gelig.
Iemand daar een adresje voor? En zo ja, welke moet ik dan hebben want dat werkt met LED ook weer anders geloof ik. Heb er geen ervaring mee in ieder geval.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Vanmiddag even de stadslampjes vervangen voor 2 blauwe, deze schijnen wit licht. Ik ging in eerste instantie voor LED, maar €35,- voor 2 lampjes vond ik
een beetje overdreven... :?
Het past nu in ieder geval beter bij de kleur van de Xenon lampen.
Foto's zijn niet super duidelijk, maar het geeft een indruk.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Met LED begint je boordcomputer ook te mekkeren dat je stadslichtjes het niet meer doen.
oké, onbewust een goede keus geweest dus :-)
Het smoelt in ieder geval een stuk beter dan dat gele licht, het is meer één geheel zo.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Nee hoor, ik heb er heel lang gele leds ingehad, nooit niet ene melding gezien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat doet -ie alleen als je een type 1 XM hebt natuurlijk. En dan nog zou je het kunnen oplossen met een parallel weerstand van de juiste waarde. Mocht je die tijd erin willen steken :wink:
Nou, het werkt prima zo dus dat laat ik lekker zo zitten ;-)
Alleen wil ik m'n lampen ff afstellen, m'n passagiers lamp moet ietsje hoger schijnen.
Als ik draai aan het middelste knopje 'springt' deze iedere keer los ofzo.
De lamp gaat dus niet omhoog. Is dit dan kapot ofzo en zo ja, zijn deze nog te krijgen?
Zwarte XM 2.0 TCT '94
De constructie ie niet zo geweldig. Het is een dop die een kabeltje aan moet drijven wat op zijn beurt de lampverstelling doet.
De dop schiet nogal makkelijk over het kabeltje heen als het wat zwaarder gaat door vervuiling, bevroren vocht en dat soort grappen.
Waarschijnlijk een kwestie van lamp demonteren en de boel smeren....
idd verschil tussen de T1 en T2. Ik heb er wel weerstandjes tussen gefrot alhoewel weerstand"jes" zijn nogal blokken, meen iets van 20 Ohm :shock:
Bedankt furriegurrie, ik zal morgen eens even kijken of ik daar wat aan kan doen.
Lamp demonteren betekend wel zowat de hele voorkant eraf geloof ik he? :?
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Nee hoor,
Motorkap open,
stadslichtjes eruit wippen, 2 Boutjes erachter eruit (eentje links eentje rechts)
4 Boutjes van de grill (bovenop) eruit
2 kunstof pluggen in de gril eruit (even aan de voorkant in de grill kijken dan zie je ze zitten)
(alles dop 10)
En dan kun je al bij de bevestiging van de lampen.
2 bouten boven, en 1 onderin (slecht/niet te zien maar waar je claxons zitten)
Elektra stekkers los.
Denk aan de kabel van de motorkap ontgrendeling (rechterlamp als je ervoor staat)
Allemaal dop 13.
En dan voorzichtig de lampen eruit nemen. Denk aan de stelinrichting (die het nu dus niet goed doet).
Alles nog geen 15 minuten werk.
Haynes kopen? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo, we zijn weer terug van een paar dagen door Oostenrijk crossen met de XM. Geen enkel probleem en heel makkelijk door de bergen te sturen!
Wat een fijne reiswagen en wat een fijne motor is het toch
Ik begrijp nog steeds niet waarom ik geen enkele XM onderweg ben tegen gekomen...
Boven op de bergen lag nog aardig wat sneeuw, maar alle wegen waren brandschoon! Daar kunnen ze in dit pannekoekenland nog een voorbeeld aan nemen!
Dit was boven op de berg. Flink mistig en veel sneeuw.
Hier de mooie XM met het optrekje wat ook best geinig was
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Mooie foto's! En erg prettig dat de dame zich netjes gehouden heeft! :D
Maarrreum...Oostenrijk..? Nog bij Remco, ons gewaardeerde lid vanuit Oostenrijk, op de koffie geweest?
Dank je Erik
Nee, ik weet niet waar die woont haha! Wij zaten ter hoogte van Graz in Anger (niet in 't Engels uitspreken)
Zo'n 2700 km gereden in 5 dagen zonder problemen. Had alleen op de heenweg het oranje motorblokicoontje wat oplichtte.
Snel ff opgezocht wat dat zou kunnen zijn, iets met de injectoren en katalisator. Maar deze melding heb ik de rest van de reis niet meer gehad, dus ik hoop eigenlijk dat dat een 'storinkje' was
Ik ga wel binnenkort ff langs Chyparse in Almere, want ik vind dat het wel nog wat soepeler kan. Denk dat ik dan eerst dat reinigingsspul erin laat pompen.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Ik heb sinds een paar dagen een soort bromgeluid bij, volgens mij, de voorwielen. Alsof er iets aanloopt ofzo. Ik merk dat als ik lichtjes naar links stuur de brom verdwijnt of minder word. Als ik de snelheid opvoer is de brom ook harder en als ik verminder zachter aanwezig.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Zwarte XM 2.0 TCT '94
zou een wiellager kunnen zijn
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Zijn dat prijzige reparaties? Ik heb geen ervaring met wiellagers.
Ik merk overigens verder weinig verschil met rijden. M'n km stand is nu 141.xxx, kan een wiellager dan wel al versleten zijn?
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Het lager moet wel heel erg kapot zijn wil je dat met rijden echt merken. Het is wat vlot, maar het kan natuurlijk best dat je de pech hebt dat er een minder goed exemplaar in jouw Xm gemonteerd is bij de bouw. Ik weet niet hoe duur de reparatie is. Wel dat het wel wat werk is en je waarschijnlijk iets van een pers nodig hebt om het oude lager te verwijderen en het nieuwe te plaatsen.
Oke, ik rij binnenkort wel ff langs de garage voor een offerte.
Bedankt voor je berichtje.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Pagina's