CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Helemaal eensch met Matthijs: dikke kudo's voor Wim en anderen die de turbo vervangen hebben met de motor gemonteerd.

Nou is mijn turbo nog best netjes volgens mij, hij doet in ieder geval keurig zijn werk ;) Maar ik hou wel erg van de werkwijze zoals Matthijs voorstelt: ff een ander blok perfect in orde maken op de pallet, en dan swappen die handel. Maakt je veel gelukkiger, en onderaan de streep is het niet zo gek veel extra werk bij een TCT. Ben het met Mechuccio eens dat het bij een 2.0 V16 anders is. Maar een TCT is echt andere shit. Had Marcelka niet nog een redelijk compleet blok in zijn sloper? Anders maar eens de 205 fora afschuimen voor een recent blokkieicon_cool

Dit blok heeft nooit echt heel mooi gelopen stationair IMHO dus ik zou het niet erg vinden als er een compleet andere blok+bak combo in kwam, ook al omdat de bak bij stationair iets te stevig aangrijpt vind ik. Dat kan aan de governor (teveel oliedruk bij stationair door slechte afdichting) of aan het brein van de automaat (gebroken veer van zuiger 1ste versnelling) liggen.  Beide heb ik hier als reserve op de plank liggen. Feit is, dat ik dit al niet echt lekker vind lopen sinds ik de auto heb. Of verwacht ik gewoon teveel? Hoe dan ook, die  koppakking is sowieso aan de orde op korte termijn. ("korte termijn" waarschijnlijk being: wanneer de oude koppakking definitief ploft, zoals Matthijs zo wijselijk opmerkt icon_mrgreen (It takes one to know one)

We gaan het zien. Opmerkingen welkom!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Als je ik je ergens mee / aan kan helpen dan moet je het maar zeggen

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Tnx voor het aanbod. Op het moment ben ik even mijn opties aan het afwegen: ander blok? Andere XM voor weinig? Of koppakking vervangen en kijken wat er verder naar boven komt als ik het blok open heb.

Totdat de koppakking helemaal de geest geeft heb ik eerst even een andere issue getackeld: de soms haperende startmotor.

Zelf heb ik er weinig last van, maar als ik de auto uitleen klaagt men steen en been. Zou ie dan toch een band met mij voelen? ;) Anyway, bij hogere buitentemperaturen weigert de startmotor ook bij mij weleens enkele keren. Dus toen ik op het weerbericht zag dat het kwik komende week toch echt ging stijgen, heb ik voor mezelf besloten dat de startmotor die ik enige tijd terug heb laten reviseren, er nu toch echt in moest.

Dat hebben we dus op zondagmiddag gedaan, terwijl de kids om mij heen speelden. Het kost je 2,5 uur én je rug, (wat een K-klus!)maar dan heb je ook een XM die weer direct start. Én een XM die weer een heel hi-tech geluidje maakt als ie start! Dat was iedere cent waard. (oh wacht, het heeft me niets gekost behalve de moeite devil )

Ik heb nu weer een XM die je bijna voor de lol start. Al was het alleen maar om dat mooie geluidje te horen.

Als iemand nog tips heeft qua andere TCT blokken o.i.d. dan hoor ik ze graag. Bij het losmaken van de slang vanaf de intercooler naar de inlaat kwam er wat olie uit, dus misschien is mijn turbo niet zo perfect als ik in mijn vorige post beweerde icon_smile Hoe dan ook, het blijft een heerlijke auto om te rijden. ik heb 2 dagen geruild met een C5 phase3 voorzien van 1,6 liter THP-motor met 6-bak(handgeschakeld) en zodra we het weer teruggeruild hadden zei mijn zoontje hardop wat ik datzelfde moment dacht: "Gelukkig hebben we onze eigen auto weer!" Ik knuffel dat joch nog eens fijn icon_e_wink Hij snapt het gewoon.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Die olie in die slangen heb je altijd wel een beetje, zeker met motoren op leeftijd. Als je zuigerveren niet meer 100% sluiten (wat ze sowieso niet doen) dan krijg je blowby: druk/lucht die langs de veren gaat. Daarmee krijg je dan weer positieve carterdruk en dat gooit hij via de carteronluchting de uit (goh). Dan komen er wel eens wat dampen mee en dat hoopt zich dan weer op in je inlaat traject.Diesels hebben dit nog veel meer/erger en die hebben de slangen altijd wel ranzig. 

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE:

Ja dat is ook zo natuurlijk. Als je dan die boel ook nog es actief gaat koelen met een intercooler, dan krijg je aan de uitgang van zo'n intercooler altijd wel wat olie die weer neergeslagen is. Maarja je wilt het altijd perfect hebben hé, ook al is het kreng bijna 20 jaar oud icon_razz

En ik heb natuurlijk sowieso verhoudingsgewijs veel blowby omdat ik veel korte stukkies rijd.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's