Gister heb ik gelukkig via een bevriende BX rijder een gespecialiseerd bedrijf gevonden in de regio. Daar kon ik gelijk dezelfde middag nog geholpen worden en wat bleek, het was idd de hoogteregelaar waarvan de bevestiging ietwat was verbogen. Dus die hebben ze terug gebogen en toen kwam 'ie meteen weer omhoog naar de juiste rijhoogte. Daar ook gelijk de hydraurinçage laten vervangen door verse LHM. De retourslangetjes van de veerpoten waren ook flink uitgedroogd dus die zijn ook gelijk vervangen. Tevens de pokkepokstang vervangen, want als ze dan toch bezig zijn ;)
Kort om, het is weer een genot en ik heb een onderhoudsadresje in de buurt :) Hooray!
Thanx voor alle meedenkende forummers hier :)
Als beloning verschijnen er hier binnenkort wat nieuwe foto's, want ik begreep dat dat gewaardeerd word? :P
Het is uiteindelijk maar een simpele stang, die moet je toch altijd weer in acceptabele toestand kunnen buigen? Maar ik ben het met de rest eens dat het waarschijnlijk die stang is. Kijk gewoon onder je auto (met hulp van brug of put) en kijk wat er aan de hand is! Een dergelijk iets moet goed zichtbaar zijn.
Ik heb recent een elektrisch lederen interieur met armsteun ingebouwd, alleen mis ik voor m'n armsteun de stekker om aan m'n bedieningsknop te bevestigen. Is er hier iemand die toevallig zo'n stekkertje over heeft en mij kan uitleggen hoe ik dit moet aansluiten op de twee draden die aan m'n armsteunmotor zitten?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Mijn 2e XM 2.0
Kabelboom vervangen. Moeten je stoelen, middenconsole en B-stijlen eruit. Of inderdaad los stukje van de kabelboom scoren, waaraan de oranje stekker en een stekker voor je armsteun (wit, ik geloof 2 polig). Plus aan een plus ergens onder de middenconsole (bijv. aansteker) en min aan de aardeschroef . Kan je ook nog een los draadje van de ene naar de andere knop trekken voor verlichting van de knop.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kabelboom scoren is niet nodig, want ik heb al tijdens het monteren van het leder een stroomdraad getrokken voor de stoelen en armsteun. Ik mis alleen de stekker nu. Aan de armsteun zitten 2 draadjes, ik vermoed niet standaard, aangezien die met schoentjes aangeloten zitten. Ik snap alleen de pooltjes van de knoppen niet. Wat moet ik waar aan aansluiten? :) Ik ga er vanuit dat de 2 draden uit de motor van de armsteun een + en - zijn.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Mijn 2e XM 2.0
Zal morgen eens kijken of ik je helderder antwoord kan geven. (dwz dat ik ff de kabelboom die ik er recent uitgehaald heb opzoek: daarin had ik een losse knop naar de armsteun verwerkt). In ieder geval werkt de + en - van de draden aan je armsteun zo, dat de ene kant op de steun omhoog gaat en als je plus en min omwisselt omlaag (of andersom ).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als je alleen je armsteun aan wilt sluiten zonder een kabelboom te vervangen is dat heel goed mogelijk, dit heb ik zo ook anderhalf jaar gehad.
De pinnen van je knopje werken volgens het volgende pin-out schemaatje:
Simpel genoeg toch? De draad die je hebt naar B4, en een kleine massa vanaf A4 of B2, en dan je aansturing met 2 draden naar de console zelf via pin A1 en B5. Succes!
Thnx Djidde! Dit schemaatje had ik ook gevonden, alleen ben ik niet zo technisch dat ik snap welke draad nou aan welke pool moet of welke naar de armsteun. Ik weet ook niet welke draad, die van m'n armsteun komt, een plus of massa is. Deze zitten ook met 2 schoentjes vast op de motor, geen stekker dus.
Ik hoor graag van je of je nog wat aan je kabelboom hebt, Marc :-)
Stekker had je sowieso verder niet nodig voor een simpele aansluiting. Wat het moet zijn:
Een draad met 12v, gebruikt om de middenconsole omhoog en omlaag te doen naar B4 van de knop
Een massadraad, draad met ringetje met een boutje in het chassis bevestigen, naar A4 of B2 van de knop
Een draad vanaf A1 (knop) naar 1 van de 2 kabeltjes van de middenconsole.
Een draad vanaf B5 (knop) naar 1 van de 2 kabeltjes van de middenconsole*
(mochten de functies omhoog en omlaag omgewisseld zijn, verwissel A1 en B5.
Zo hoort de middenconsole al te werken. Wil je het knopje nog verlicht:
Een lampje zoeken wat geschakeld wordt met de lichtschakelaar, en daar een draadje van aftappen. Deze laten lopen naar A5 op de knop. B1 ook een massa op het chassis geven door middel van een boutje met een ringetje.
Standaard af fabriek loopt deze schakeling ook niet over een relais. Hoewel ik Marks' zorgen hierover deel, lijkt het dus toch te kunnen op de langere termijn. Zoals Marc al opmerkt zal dit liggen aan de gebruiksduur van de schakeling.
De details weet ik niet precies omdat ik niet zo thuis ben in de elektrickery, maar ik moest toch echt een relais plaatsen in de zekeringenbak om het geheel met de originele bedrading werkend te krijgen...
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Mijn 2e XM 2.0
Ja dat is het relais dat zorgt dat er stroom staat op de plus draad bij draaiende motor; niet een schakelrelais tussen knop en armsteun. Enkele functies, die benoemd zijn als grootverbruikers, zijn op die manier gekoppeld aan het feit dat de motor moet draaien om te kunnen functioneren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ondertussen is het gelukt om de electrische armsteun werkend te krijgen. En ik heb ook de wiellager laten vervangen voordat ik er naar Duitsland ben gereden. Dat verschil was wel merkbaar! :) Heerlijk gezweefd in Duitsland. Toevallig bij het pension nog een andere NL'er geparkeerd met een C5 :) Staat allemaal niet vervelend in zo'n landschap dacht ik zelf ;)
Je had de foto beter van de andere kant kunnen nemen imho...
C5 is toch echt niet mijn ding al moet ik hierbij zeggen dat ik de type 1 achterkant van de Breakuitvoering wel erg mooi vind met de grote accoladelampen.
Gister weer een jaartje APK erbij zonder problemen. Alleen een stuurhoesje gekit, dus die vervang ik komende tijd nog wel.
Ook nieuwe originele spatlappen van Citroën gemonteerd en de winterbandjes er weer onder. Zal er binnenkort ff een fotootje van maken als 'ie gewassen is ;)
Gisteren mooie gele glaasjes in de koplampen geplaatst. Supergeel licht :)
Er ziten nu halogeenlampjes in omdat de xenon die ik er in had, 4300K, toch nog te blauw was. Dit resulteerde erin dat het geen geel maar groen licht werd. Ik ga nu dus xenon 3000K bestellen omdat xenon toch meer lichtopbrengst geeft dan halogeen en da's wel zo prettig.
Ook de stadslampjes voorzien van een geel 'condoompje' ;)
ff een update over mijn zweefprobleem ;)
Gister heb ik gelukkig via een bevriende BX rijder een gespecialiseerd bedrijf gevonden in de regio. Daar kon ik gelijk dezelfde middag nog geholpen worden en wat bleek, het was idd de hoogteregelaar waarvan de bevestiging ietwat was verbogen. Dus die hebben ze terug gebogen en toen kwam 'ie meteen weer omhoog naar de juiste rijhoogte. Daar ook gelijk de hydraurinçage laten vervangen door verse LHM. De retourslangetjes van de veerpoten waren ook flink uitgedroogd dus die zijn ook gelijk vervangen. Tevens de pokkepokstang vervangen, want als ze dan toch bezig zijn ;)
Kort om, het is weer een genot en ik heb een onderhoudsadresje in de buurt :) Hooray!
Thanx voor alle meedenkende forummers hier :)
Als beloning verschijnen er hier binnenkort wat nieuwe foto's, want ik begreep dat dat gewaardeerd word? :P
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Het is uiteindelijk maar een simpele stang, die moet je toch altijd weer in acceptabele toestand kunnen buigen? Maar ik ben het met de rest eens dat het waarschijnlijk die stang is. Kijk gewoon onder je auto (met hulp van brug of put) en kijk wat er aan de hand is! Een dergelijk iets moet goed zichtbaar zijn.
Óf het was de hoogteregelaar
Ik dacht eerst dat onze berichten elkaar gekruist hadden, maar da's zo te zien niet echt het geval ;)
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Nee, schijnbaar was mijn computer traag met de laatste berichten óf had ik gewoon niet naar deze laatste pagina geklikt...
Anyway het is opgelost, daar gaat het om.
Da's verder ook niet belangrijk idd, gaat om 't laatste
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Zoals belooft ;)
Zwarte XM 2.0 TCT '94
knappe foto's
Gaaf Fred! Zwart is natuurlijk wel een erg mooie showkleur.
Wauw!!!
[quote=Mark]
Nee hoor, ik heb er heel lang gele leds ingehad, nooit niet ene melding gezien.
[/quote]
Ik heb sinds deze week de blauwe bulbs toch vervangen voor LED's en heb ook geen problemen met de boordcomputer. Werkt allemaal zonder problemen.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Ik heb recent een elektrisch lederen interieur met armsteun ingebouwd, alleen mis ik voor m'n armsteun de stekker om aan m'n bedieningsknop te bevestigen. Is er hier iemand die toevallig zo'n stekkertje over heeft en mij kan uitleggen hoe ik dit moet aansluiten op de twee draden die aan m'n armsteunmotor zitten?
Betreft een oranje stekker.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Kabelboom vervangen. Moeten je stoelen, middenconsole en B-stijlen eruit. Of inderdaad los stukje van de kabelboom scoren, waaraan de oranje stekker en een stekker voor je armsteun (wit, ik geloof 2 polig). Plus aan een plus ergens onder de middenconsole (bijv. aansteker) en min aan de aardeschroef . Kan je ook nog een los draadje van de ene naar de andere knop trekken voor verlichting van de knop.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kabelboom scoren is niet nodig, want ik heb al tijdens het monteren van het leder een stroomdraad getrokken voor de stoelen en armsteun. Ik mis alleen de stekker nu. Aan de armsteun zitten 2 draadjes, ik vermoed niet standaard, aangezien die met schoentjes aangeloten zitten. Ik snap alleen de pooltjes van de knoppen niet. Wat moet ik waar aan aansluiten? :) Ik ga er vanuit dat de 2 draden uit de motor van de armsteun een + en - zijn.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Zal morgen eens kijken of ik je helderder antwoord kan geven. (dwz dat ik ff de kabelboom die ik er recent uitgehaald heb opzoek: daarin had ik een losse knop naar de armsteun verwerkt). In ieder geval werkt de + en - van de draden aan je armsteun zo, dat de ene kant op de steun omhoog gaat en als je plus en min omwisselt omlaag (of andersom ).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als je alleen je armsteun aan wilt sluiten zonder een kabelboom te vervangen is dat heel goed mogelijk, dit heb ik zo ook anderhalf jaar gehad.
De pinnen van je knopje werken volgens het volgende pin-out schemaatje:
Simpel genoeg toch? De draad die je hebt naar B4, en een kleine massa vanaf A4 of B2, en dan je aansturing met 2 draden naar de console zelf via pin A1 en B5. Succes!
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Stekker had je sowieso verder niet nodig voor een simpele aansluiting. Wat het moet zijn:
Een draad met 12v, gebruikt om de middenconsole omhoog en omlaag te doen naar B4 van de knop
Een massadraad, draad met ringetje met een boutje in het chassis bevestigen, naar A4 of B2 van de knop
Een draad vanaf A1 (knop) naar 1 van de 2 kabeltjes van de middenconsole.
Een draad vanaf B5 (knop) naar 1 van de 2 kabeltjes van de middenconsole*
(mochten de functies omhoog en omlaag omgewisseld zijn, verwissel A1 en B5.
Zo hoort de middenconsole al te werken. Wil je het knopje nog verlicht:
Een lampje zoeken wat geschakeld wordt met de lichtschakelaar, en daar een draadje van aftappen. Deze laten lopen naar A5 op de knop. B1 ook een massa op het chassis geven door middel van een boutje met een ringetje.
Ik raad je wel aan om het geheel met een relais aan te sturen, de schakelaar kan die stroom nooit lang aan en fikt je geheid uit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Da's inderdaad ook een goeie, was ik vergeten erbij te zetten.
Als het goed is, hoeft ie de stroom ook niet lang aan te kunnen: de steun is met een paar tellen van helemaal onder naar helemaal boven.
Ik heb met mijn vorige opstelling, die was zoals Djidde grosso modo beschrijft, nooit problemen gehad.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Standaard af fabriek loopt deze schakeling ook niet over een relais. Hoewel ik Marks' zorgen hierover deel, lijkt het dus toch te kunnen op de langere termijn. Zoals Marc al opmerkt zal dit liggen aan de gebruiksduur van de schakeling.
Ja dat is het relais dat zorgt dat er stroom staat op de plus draad bij draaiende motor; niet een schakelrelais tussen knop en armsteun. Enkele functies, die benoemd zijn als grootverbruikers, zijn op die manier gekoppeld aan het feit dat de motor moet draaien om te kunnen functioneren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ondertussen is het gelukt om de electrische armsteun werkend te krijgen. En ik heb ook de wiellager laten vervangen voordat ik er naar Duitsland ben gereden. Dat verschil was wel merkbaar! :) Heerlijk gezweefd in Duitsland. Toevallig bij het pension nog een andere NL'er geparkeerd met een C5 :) Staat allemaal niet vervelend in zo'n landschap dacht ik zelf ;)
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Je had de foto beter van de andere kant kunnen nemen imho...
C5 is toch echt niet mijn ding al moet ik hierbij zeggen dat ik de type 1 achterkant van de Breakuitvoering wel erg mooi vind met de grote accoladelampen.
Gister weer een jaartje APK erbij zonder problemen. Alleen een stuurhoesje gekit, dus die vervang ik komende tijd nog wel.
Ook nieuwe originele spatlappen van Citroën gemonteerd en de winterbandjes er weer onder. Zal er binnenkort ff een fotootje van maken als 'ie gewassen is ;)
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Gisteren mooie gele glaasjes in de koplampen geplaatst. Supergeel licht :)
Er ziten nu halogeenlampjes in omdat de xenon die ik er in had, 4300K, toch nog te blauw was. Dit resulteerde erin dat het geen geel maar groen licht werd. Ik ga nu dus xenon 3000K bestellen omdat xenon toch meer lichtopbrengst geeft dan halogeen en da's wel zo prettig.
Ook de stadslampjes voorzien van een geel 'condoompje' ;)
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Raar maar waar, die gele condoompjes kan je bij de APK er geheid afhalen want daarmee komt hij er niet doorheen.
Als je prijs gunstige lampjes wilt kijk dan bij Xenon Jan in Zutphen (MP), goeie setjes voor een schappelijke prijs. (ook de 3000K)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oh, dan haal ik ze volgend jaar bij de APK er wel even af want ik ben net tot januari 2015 goedgekeurd ;)
Bedankt voor de tip, ik zal eens een kijkje nemen op MP.
Zwarte XM 2.0 TCT '94
Hey Fred, wie gehts met je XM nu je ook een CX voor de deur hebt staan?
Hoe kies je's morgends welke sleutels je neemt?
Pagina's