Zit er dan misschien in het circuit na de computer iets dat te veel stroom trekt?
De aanjager, kleppenmotortje van de een van de kleppen op het kachelhuis bijvoorbeeld?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Kan het misschien zijn dat een kapotte aircopomp (die aan de multiriem zit, die bedoel ik) te veel stroom trekt? Voordat dit begon klikte de magneetkoppeling alleen maar aan en direct weer uit. Voordat ik hem kon laten vervangen door de pomp uit mijn eigen sloper brandde eerst F2, en later het aircopaneel door. Ik concludeerde dat het paneel rot was en de pomp niet goed inschakelde. Maar misschien is de pomp rot en laat deze het paneel doorbranden. Of kan dit electrotechnisch niet?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Nee, heb geprobeerd om de koolborstels verder aan te duwen, maar dat had niet zo veel effect. Daarna kachelventilator vervangen door een andere, voorheen goed werkende. Die sluit ik zo goed als uit.
Ik zet toch mijn geld op de aircopomp. Kan je een beetje goed bij die stekker ervan (van onderaf in de hoogste stand evt.) Eens kijken of die ook gesmolten is; dat zou extra proof zijn voor mijn vermoeden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Van de week de stekker van de aircopomp losgetrokken. Moet nu alleen nog een werkend aircopaneeltje hebben. Maar wat dat betreft goed nieuws. De plaatselijke electroboer wil gaarne een nieuwe weerstand op de printplaat solderen (of eigen printplaten; ik heb inmiddels twee doorgebrande exemplaren). Nu nog even achterhalen wat precies de waarde van de weerstand is, maar ook dat zit in de pijplijn. Volgende week wordt de aircopomp vervangen en ik hoop dan alles in orde te hebben.
Ondertussen vandaag even gestort op het vervangen van de bestuurdersdeur. Uithalen en inhangen ging verbazingwekkend soepel en helpende handje van moeders de vrouw was voldoende. Maar toen kwam de grote truc: alles overzetten van oude naar nieuwe deur. Paneel helemaal los, raammotor eruit (hiervoor eerst plastic frietenrooster eruit; waarvoor dan weer eerst de sierstrip los moet), kabelboom eruit (want die had WimB zo hard nodig, zodat de nieuwe deur nu zonder zat.), deurvanger wisselen, want die was bij de sloopactiviteiten gesneefd, slotcylinder eruit. en alles in omgekeerde volgorde weer opbouwen in de nieuwe. Alleen de strip bovenaan de Breakdeur krijg ik niet goed los (zie ook apart topic), waardoor de deur nu niet goed aan het dak aansluit: zal wel wat windgeruis geven. Nog ff puzzelen dus.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Aircopaneel voorzien van nieuwe weerstand (voor de luttele prijs van 2,50 incl. materiaal en insolderen per paneel). Getest en stukje (20 minuten) gereden. Lijkt allemaal goed te gaan. Functies doen het, zoals het moet (alleen airco niet omdat ik de pomp los heb gekoppeld). Alle lampjes branden zoals het hoort, warm/koud werkt en blazer blaast. ***voorzichtiggejuich****. Geen spontane ontbranding in 20 minuten rijden, terwijl vorige keer na nog geen 5 minuten stationair de weerstand het begaf. Morgen de duurtest: Maastricht-Gouda.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Je kan even de pomp rechtstreeks op 12v hangen met een ampere meter ertussen (evt ook nog even met een zekering). Kan je zo zien of dat echt de oorzaak is :)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Deze week bij de garage geweest. Bedoeling was om - naast de grote beurt - ook de aircopomp te vervangen door het exemplaar dat ik van mijn oude blok gehaald had. Bleek echter niet te passen. Weer net ander type. Wordt dus nieuw; prijs valt redelijk mee (270 incl. BTW), en betrouwbaarheid gaat hier voor mij voorop.
Daarnaast gat in de uitlaat geconstateerd. Is voorlopig even gelast, maar moet wel vervangen worden: (380 incl. BTW)
Het gaat om deze:
Of heeft iemand deze toevallig nog liggen (voor een 2.1TD Break uit 1997, dus)?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Effe een update, want ik zag dat het alweer een goeie 2 maanden terug is dat ik wat gemeld heb over mijn schatjes.
Goed nieuws, want de zwarte Berline is vorige week vlekkeloos door de APK gerold met haar 496.000 km. Alleen 2 nieuwe ruitewissers gemonteerd!
Dit maakt de dame waardig voor een volledige pimp in het voorjaar: er wachten nog een lederen interieur, 2 nieuwe deuren en een blinkende motorkap. Daarnaast een upgrade van de koplampen van serie 1 naar serie 2 lampen en gelijk maar even de claxon weer volledig klinkend maken (nu is het een zielig enkel toontje). Ziet en klinkt ze weer als nieuw! Ik heb zin in dit projectje!
De groene Break maakt heel wat meer kilometers. De bovenvermelde uitlaat en aircopomp wachten nog op vervanging, maar dat kan idd nog even wachten. Ondertussen een defecte handremkabel laten vervangen (was me tijdens het opzetten van de winterbanden al opgevallen dat ondanks de hand/voetrem het voorwiel gewoon kon draaien), waarbij ook verregaande slijtage van remblok en -schijf voor bleek. Deze zijn dus ook vervangen.
Afgelopen week is de groene dame voor een grote beurt geweest, waarbij ik over the edge blijk te hebben gelopen. De krusaspoelie begon al te lekken en bij nadere inspectie kwam het dempend rubber los. Daarbij ook twee niet zo lekkere spanners. Met als gevolg een slijtende multiriem. Gelijk de hele boel maar vervangen.
Blijft alleen een kleine trilling in het stuur rond de 140, vooral bij sturen naar rechts over: er zit geen speling in de voortrein, dus ik denk dat ik mijn winter (voor)banden maar eens opnieuw moet laten balanceren. Van de week dus even bij de bandenboer langs.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Voorbanden zijn inmiddels gebalanceerd. Maar de koets bleef narrig veren. Opvallend was dat het lampje van de VC niet oplichtte bij starten. Dus gisteren ff bij Gerrie langsgereden en daar een hele trits foutmeldingen gewist. Ook nog een ABS-storing gewist. Op de terugweg een stuk fijner deinen op de snelweg. Thnx Gerrie.
Uitlaat van onder de sloper van Roel ligt inmiddels klaar voor montage, zodat dit ook voor de APK geregeld kan worden. Daarbij ook nog een hele set plaatwerk gescoord voor pimpen c.q. reserve voor de zwarte Berline. Nu alleen nog een mooie dag/weekend uitzoeken om te gaan klussen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
En ja hoor, net als je denkt dat alles soepel loopt. Vandaag raar geluidje onder aan het blok gehoord. Oh ja, daar hing nog een defecte aircopomp lekker mee te draaien en verder niks te doen. Kon je eigenlijk op wachten dat die ook in de soep gaat lopen. Hij walmt een beetje en gaat toenemend lawaaierig protesteren. Garage daarom maar eens gebeld en gevraagd een nieuwe pomp te bestellen. Dadelijk even de andere uitlaat achterin (dan kan die er ook gelijk op) en op naar Heerlen. Ff ruilen voor ruilauto en hopen dat ie het op de snelweg houdt. Hier wil ik morgen niet 400 km moeten rijden. ****duimt****
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Aircopomp draait niet als je hem niet aan zet. Tenzij je ECC hebt én je systeem staat nog voldoende onder druk dán zou het kunnen dat hij af en toe mee gaat doen bij bijv ontwasemen.
Walmt de uitlaat? Of de pomp?
Bij het 1e heb je waarschijnlijk een slechte ontbranding en dan zit het geluid niet in je pomp maar in je cilinder.
Bij het 2e heb je wel een hele behoorlijke schade aan de pomp
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Het is wel de pomp. De poelie ervan draait natuurlijk gewoon met de multiriem mee. Het pompgedeelte binnenin uiteraard niet. Van binnen is het een grote mess. Aircomiddel kwam eerder aan alle kanten de pomp uitgestroomd en de pomp was oorzaak van kortsluiting, zodat mijn electrische paneeltje in de dash doorbrandde.
Toen de stekker eruit getrokken en pompwissel uitgesteld. Nu dus echt nodig! De walm komt vanaf de plek van de pomp en vandaaruit onder de motorkap uit; zeker niet vanuit de uitlaat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Aircopomp is vorige week vervangen. De poelie van de oude had enorme speling. Airco zelf nog niet in orde. Er zit nog een lekje, waarschijnlijk in de verdamper (ja, die achter het dashboard ). Wordt dus nog een behoorlijke klus. Verder lijkt er nog een drukklepje ergens niet goed te werken. Druk loopt te ver/te lang/te hoog op bij het vullen.. Kan met de verdamper gelijk meegenomen worden.
Overigens werkte het paneel nog niet naar behoren. Kennelijk bij de eerdere acties toch te veel doorgebrand, want de pomp sloeg niet in. Een serie 1 paneel bracht uitkomst: de computerprintplaat hierin is kennelijk hetzelfde als de serie 2; dus die kon worden overgezet met goed resultaat.
Zelf intussen de brandstoffilter vervangen. Was er nog niet van gekomen met al dat gedoe. Is inderdaad een klusje van niks. Wel even een doekje bij de hand houden voor het lekken van de diesel....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Marc, vervang eerst je expansie ventiel en de o ringen daar. Daar wil je als je de verdamper vervangt toch nieuwe voor nemen. Lekkage daar kom je niet tegen in de motorruimte! Kost je hooguit een keer extra vullen en zou je een puist werk kunnen schelen....
Dat ding is via de motorruimte te vervangen, maar het rubber manchet dat de boel afdicht op het schutbord zorgt ervoor dat je lekkage niet ziet, maar wel kan snuffelen in het dashboard. ....
Ik wou net zeggen, ik zou liever alle O ringen vervangen en een nieuwe drukschakelaar monteren (want ik neem aan dat dat de klep is waar je het over hebt). Dashboard eruit halen is te doen, het netjes monteren duurt eindeloos! Het is wel echt te doen, maar ik zou eerst de rest willen nalopen voordat ik er weer aan begin.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Djidde, Gerrie, ik wouwel qua airco gewoon mijn garageboer na. Die heeft naar zijn zeggen het rubber in de motorruimte weggehaald en zag daar met de UV lekkage, concluderend tot lekkage verdamper. Ik hou me aanbevolen voor alternatieve oplossingen (ook qua kosten; 2 dagen garage-uren zijn niet niks), maar zie dat zelfstandig niet zo zitten. Als iemand daar hulp voor wil aanbieden hou ik mij natuurlijk gaarne aanbevolen en wil natuurlijk wel een stukje rijden daarvoor.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik ben wel bereid te helpen, alleen het gedeelte van de verdamper heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik heb het complete kachelhuis vervangen waar al een zgan verdamper in zat. Gerrie heeft daar wel ervaring mee..
Alleen als het lekt bij dat rubber in de motorruimte kan het op de aansluiting zijn. Dat ventiel wat dar zit kan je ook nog los vervangen van de verdamper dacht ik. Als de verdamper zelf lekt heb je meestal het UV vloeistof onder je dash/kachelhuis hangen
Nou het is dat je ergens in Maastricht woont, want anders had ik je best wel willen helpen met een extra handje. Helaas zo lang zijn mijn armen niet.
Laat ik nou zo af en toe eens in maastricht komen, als je mijn handje wil gebruiken laat maar wat weten...
______________
L' éminence grise
Laten we eerst maar eens een mooi-weer dag krijgen. Ik ga toch echt niet in de regen staan
kloten.moeilijk doen.@Roel: moet jij niet werken, dan?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Laatst eens gehoord dat dat eigenlijk wel de bedoeling schijnt te zijn
Maar ben wel bereid om na het
internet afstruinen naar XM'swerk een deur op te vangen mocht het nodig zijn______________
L' éminence grise
Wordt een never ending story. Vervangend aircopaneel verkregen via CDPF. Erin gestopt. Same result: brandlucht, weerstand doorgebrand.
Moet kennelijk toch verder in het electrisch circuit gaan zoeken. Zwevende zekering F2 werd ook al erg heet.
Accuspanning is normaal met 12.5V in rust en 14.2V met draaiende motor zonder (groot)verbruikers.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hmm vervelend joh Stomme vraag, maar is F2 wel de goede zekering? Sommige vervangen dit door 40A, terwijl het 30A hoort te zijn.
Domme vragen bestaan niet; maar bij mij is het idd gewoon 30A.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kan het misschien zijn dat een kapotte aircopomp (die aan de multiriem zit, die bedoel ik) te veel stroom trekt? Voordat dit begon klikte de magneetkoppeling alleen maar aan en direct weer uit. Voordat ik hem kon laten vervangen door de pomp uit mijn eigen sloper brandde eerst F2, en later het aircopaneel door. Ik concludeerde dat het paneel rot was en de pomp niet goed inschakelde. Maar misschien is de pomp rot en laat deze het paneel doorbranden. Of kan dit electrotechnisch niet?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb jij ook niet iets gedaan met de kachelventilator? Volgens mij wel. Kweenie of dat ermee te maken heeft. Het is een suggestie.
Natuurlijk zwaar Kl*ten dat het nieuwe aircopaneel het weer heeft begeven.
Nee, heb geprobeerd om de koolborstels verder aan te duwen, maar dat had niet zo veel effect. Daarna kachelventilator vervangen door een andere, voorheen goed werkende. Die sluit ik zo goed als uit.
Ik zet toch mijn geld op de aircopomp. Kan je een beetje goed bij die stekker ervan (van onderaf in de hoogste stand evt.) Eens kijken of die ook gesmolten is; dat zou extra proof zijn voor mijn vermoeden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Daar kun je redelijk goed bij ja, stekker die aan de pomp zit is niet zo lang. Misschien dat dit kan, het is stom om het niet te controleren!
Van de week de stekker van de aircopomp losgetrokken. Moet nu alleen nog een werkend aircopaneeltje hebben. Maar wat dat betreft goed nieuws. De plaatselijke electroboer wil gaarne een nieuwe weerstand op de printplaat solderen (of eigen printplaten; ik heb inmiddels twee doorgebrande exemplaren). Nu nog even achterhalen wat precies de waarde van de weerstand is, maar ook dat zit in de pijplijn. Volgende week wordt de aircopomp vervangen en ik hoop dan alles in orde te hebben.
Ondertussen vandaag even gestort op het vervangen van de bestuurdersdeur. Uithalen en inhangen ging verbazingwekkend soepel en helpende handje van moeders de vrouw was voldoende. Maar toen kwam de grote truc: alles overzetten van oude naar nieuwe deur. Paneel helemaal los, raammotor eruit (hiervoor eerst plastic frietenrooster eruit; waarvoor dan weer eerst de sierstrip los moet), kabelboom eruit (want die had WimB zo hard nodig, zodat de nieuwe deur nu zonder zat.), deurvanger wisselen, want die was bij de sloopactiviteiten gesneefd, slotcylinder eruit. en alles in omgekeerde volgorde weer opbouwen in de nieuwe. Alleen de strip bovenaan de Breakdeur krijg ik niet goed los (zie ook apart topic), waardoor de deur nu niet goed aan het dak aansluit: zal wel wat windgeruis geven. Nog ff puzzelen dus.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb je nu een berline deur in je break hangen? Kun je eens een fotootje maken hoe dat er dan uitziet?
Het ziet er NIET uit, kan ik je zeggen. Maar ik zal morgen wel even een plaatje schieten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Aircopaneel voorzien van nieuwe weerstand (voor de luttele prijs van 2,50 incl. materiaal en insolderen per paneel). Getest en stukje (20 minuten) gereden. Lijkt allemaal goed te gaan. Functies doen het, zoals het moet (alleen airco niet omdat ik de pomp los heb gekoppeld). Alle lampjes branden zoals het hoort, warm/koud werkt en blazer blaast. ***voorzichtiggejuich****. Geen spontane ontbranding in 20 minuten rijden, terwijl vorige keer na nog geen 5 minuten stationair de weerstand het begaf. Morgen de duurtest: Maastricht-Gouda.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Je kan even de pomp rechtstreeks op 12v hangen met een ampere meter ertussen (evt ook nog even met een zekering). Kan je zo zien of dat echt de oorzaak is :)
Deze week bij de garage geweest. Bedoeling was om - naast de grote beurt - ook de aircopomp te vervangen door het exemplaar dat ik van mijn oude blok gehaald had. Bleek echter niet te passen. Weer net ander type. Wordt dus nieuw; prijs valt redelijk mee (270 incl. BTW), en betrouwbaarheid gaat hier voor mij voorop.
Daarnaast gat in de uitlaat geconstateerd. Is voorlopig even gelast, maar moet wel vervangen worden: (380 incl. BTW)
Het gaat om deze:
Of heeft iemand deze toevallig nog liggen (voor een 2.1TD Break uit 1997, dus)?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Effe een update, want ik zag dat het alweer een goeie 2 maanden terug is dat ik wat gemeld heb over mijn schatjes.
Goed nieuws, want de zwarte Berline is vorige week vlekkeloos door de APK gerold met haar 496.000 km. Alleen 2 nieuwe ruitewissers gemonteerd!
Dit maakt de dame waardig voor een volledige pimp in het voorjaar: er wachten nog een lederen interieur, 2 nieuwe deuren en een blinkende motorkap. Daarnaast een upgrade van de koplampen van serie 1 naar serie 2 lampen en gelijk maar even de claxon weer volledig klinkend maken (nu is het een zielig enkel toontje). Ziet en klinkt ze weer als nieuw! Ik heb zin in dit projectje!
De groene Break maakt heel wat meer kilometers. De bovenvermelde uitlaat en aircopomp wachten nog op vervanging, maar dat kan idd nog even wachten. Ondertussen een defecte handremkabel laten vervangen (was me tijdens het opzetten van de winterbanden al opgevallen dat ondanks de hand/voetrem het voorwiel gewoon kon draaien), waarbij ook verregaande slijtage van remblok en -schijf voor bleek. Deze zijn dus ook vervangen.
Afgelopen week is de groene dame voor een grote beurt geweest, waarbij ik over the edge blijk te hebben gelopen. De krusaspoelie begon al te lekken en bij nadere inspectie kwam het dempend rubber los. Daarbij ook twee niet zo lekkere spanners. Met als gevolg een slijtende multiriem. Gelijk de hele boel maar vervangen.
Blijft alleen een kleine trilling in het stuur rond de 140, vooral bij sturen naar rechts over: er zit geen speling in de voortrein, dus ik denk dat ik mijn winter (voor)banden maar eens opnieuw moet laten balanceren. Van de week dus even bij de bandenboer langs.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Voorbanden zijn inmiddels gebalanceerd. Maar de koets bleef narrig veren. Opvallend was dat het lampje van de VC niet oplichtte bij starten. Dus gisteren ff bij Gerrie langsgereden en daar een hele trits foutmeldingen gewist. Ook nog een ABS-storing gewist. Op de terugweg een stuk fijner deinen op de snelweg. Thnx Gerrie.
Uitlaat van onder de sloper van Roel ligt inmiddels klaar voor montage, zodat dit ook voor de APK geregeld kan worden. Daarbij ook nog een hele set plaatwerk gescoord voor pimpen c.q. reserve voor de zwarte Berline. Nu alleen nog een mooie dag/weekend uitzoeken om te gaan klussen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
En ja hoor, net als je denkt dat alles soepel loopt. Vandaag raar geluidje onder aan het blok gehoord. Oh ja, daar hing nog een defecte aircopomp lekker mee te draaien en verder niks te doen. Kon je eigenlijk op wachten dat die ook in de soep gaat lopen. Hij walmt een beetje en gaat toenemend lawaaierig protesteren. Garage daarom maar eens gebeld en gevraagd een nieuwe pomp te bestellen. Dadelijk even de andere uitlaat achterin (dan kan die er ook gelijk op) en op naar Heerlen. Ff ruilen voor ruilauto en hopen dat ie het op de snelweg houdt. Hier wil ik morgen niet 400 km moeten rijden. ****duimt****
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Aircopomp draait niet als je hem niet aan zet. Tenzij je ECC hebt én je systeem staat nog voldoende onder druk dán zou het kunnen dat hij af en toe mee gaat doen bij bijv ontwasemen.
Walmt de uitlaat? Of de pomp?
Bij het 1e heb je waarschijnlijk een slechte ontbranding en dan zit het geluid niet in je pomp maar in je cilinder.
Bij het 2e heb je wel een hele behoorlijke schade aan de pomp
Het is wel de pomp. De poelie ervan draait natuurlijk gewoon met de multiriem mee. Het pompgedeelte binnenin uiteraard niet. Van binnen is het een grote mess. Aircomiddel kwam eerder aan alle kanten de pomp uitgestroomd en de pomp was oorzaak van kortsluiting, zodat mijn electrische paneeltje in de dash doorbrandde.
Toen de stekker eruit getrokken en pompwissel uitgesteld. Nu dus echt nodig! De walm komt vanaf de plek van de pomp en vandaaruit onder de motorkap uit; zeker niet vanuit de uitlaat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Aircopomp is vorige week vervangen. De poelie van de oude had enorme speling. Airco zelf nog niet in orde. Er zit nog een lekje, waarschijnlijk in de verdamper (ja, die achter het dashboard ). Wordt dus nog een behoorlijke klus. Verder lijkt er nog een drukklepje ergens niet goed te werken. Druk loopt te ver/te lang/te hoog op bij het vullen.. Kan met de verdamper gelijk meegenomen worden.
Overigens werkte het paneel nog niet naar behoren. Kennelijk bij de eerdere acties toch te veel doorgebrand, want de pomp sloeg niet in. Een serie 1 paneel bracht uitkomst: de computerprintplaat hierin is kennelijk hetzelfde als de serie 2; dus die kon worden overgezet met goed resultaat.
Zelf intussen de brandstoffilter vervangen. Was er nog niet van gekomen met al dat gedoe. Is inderdaad een klusje van niks. Wel even een doekje bij de hand houden voor het lekken van de diesel....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik wou net zeggen, ik zou liever alle O ringen vervangen en een nieuwe drukschakelaar monteren (want ik neem aan dat dat de klep is waar je het over hebt). Dashboard eruit halen is te doen, het netjes monteren duurt eindeloos! Het is wel echt te doen, maar ik zou eerst de rest willen nalopen voordat ik er weer aan begin.
Djidde, Gerrie, ik wouwel qua airco gewoon mijn garageboer na. Die heeft naar zijn zeggen het rubber in de motorruimte weggehaald en zag daar met de UV lekkage, concluderend tot lekkage verdamper. Ik hou me aanbevolen voor alternatieve oplossingen (ook qua kosten; 2 dagen garage-uren zijn niet niks), maar zie dat zelfstandig niet zo zitten. Als iemand daar hulp voor wil aanbieden hou ik mij natuurlijk gaarne aanbevolen en wil natuurlijk wel een stukje rijden daarvoor.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik ben wel bereid te helpen, alleen het gedeelte van de verdamper heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik heb het complete kachelhuis vervangen waar al een zgan verdamper in zat. Gerrie heeft daar wel ervaring mee..
Is ongever t zelfde werk dan.
Alleen als het lekt bij dat rubber in de motorruimte kan het op de aansluiting zijn. Dat ventiel wat dar zit kan je ook nog los vervangen van de verdamper dacht ik. Als de verdamper zelf lekt heb je meestal het UV vloeistof onder je dash/kachelhuis hangen
Pagina's