Was volgens mij maar een paar boutjes, is ook wel goed bereikbaar volgens mij! O-ringen zijn nog nieuw te halen, via service.citroen.com kun je de onderdelennummers makkelijk vinden.
Ik heb dit allemaal al eens gedaan Marc, expansie ventiel is inderdaad 2.
Ik ben gewoon naar de dealer gegaan en die had die 4 o ringen, 4 verschillende inderdaad. Expansie ventiel via Internet besteld.
2 moertjes los en de slangen zijn los. Vervolgens 2 torx boutjes! om het ventiel los te halen. Die torx boutjes zitten niet heel vast, maar een goed passend dopje is wel fijn. Het is dus torx aan de buitenzijde van het boutje!
Dat kan. Het ding bepaalt de doorstroming naar de verdamper en weer terug volgens mij. De opening is variabel afhankelijk van de temperatuur. Zo wordt er voor gezorgd dat de boel niet bevriest dacht ik.
Er zit ook een drukcontact op de droger, maar die meet alleen dacht ik. Te hoge druk of te lage druk dan stopt ie dat boel elektrisch. ..
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Ik zal nog eens met mijn garagist deze mogelijkheid bespreken. Zoals Gerrie zegt: bij verdamper vervangen moet dit sowieso ook nieuw geplaatst worden (drukventiel is toch ook al kapot), dus dit eerst vervangen is een optie.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Afgelopen week dus brandstoffilter vervangen: voor de goede orde: 4x imbus losgehaald. Klepje eraf, laten uitlekken in de zwarte koker. Filter bleef in dekseltje hangen, losgetrokken. Nog een plens diesel mee (had ik kunnen weten). Nieuw filter in de koker gehangen. Deksel erop. 4x imbus vastgedraaid. Met balgje opgepomp. Starten, gelijk draaien, geen probleem.
Maar..... inmiddels 500 km mee gereden. Vanmiddag plotseling enkele malen even inhouden van het gas. Dacht aan lucht, dus even gestopt en gecheckt: idd. bij gasgeven belletjes vanuit de zwarte koker (via witte blokje en doorzichtige slang) naar pieletje, waardoor het (denk ik) ontsnapt. Gerustgesteld dat het "alleen maar lucht" was, dat mijn klacht veroorzaakte doorgereden en nog maar 1x gevoeld.
Thuis nogmaals gecheckt en nog steeds lucht. Bijpompen met balgje met draaiende motor geeft ook wat belletjes en gasgeven ook. Bij stationair eigenlijk niet (of niet waarneembaar).
Heb ik wat fout gedaan bij de filterwissel of is dit normaal na zo'n actie of moet ik toch vrezen voor een lucht-aanzuig-lekje ergens en zo ja, waar is de meest verdachte plek?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
zo te lezen heb je het netjes aangepakt. het kan zijn dat 1 van de slangen al wat ouder was en met het gesleutel nu los is geraakt.
Daar waar het witte knietje en zn doorzichtige slangetje op het dekseltje van het filterhuis komt zitten 2 eenmalige slangenklemmetjes op.
Wellicht zijn die gedraait bij demontage en sluit het niet lekker af, of t slangetje zelf is oud. Ik heb er destijds gewoon 2 nieuwe klemmen en 5cm neiuwe slang tussen gezet.
Zie je ook lucht in de ingaande slang van het filterhuis?
Dit slangetje wordt volgens mij genoemd. Is goed te zien.
Voordat je nu van alles gaat proberen is het de moeite waard om het deksel eraf te halen en nogmaals kijken of die ring van het dieselfilter wel goed zit. Besef dat we oude diesels hebben en ben met Matthijs eens dat er bij hermontage iets weleens even net verschoven kan worden waardoor er lucht komt. Bedien het gaspedaal handmatig en kijk goed waar luchtbellen komen. Voor of na de dieselpot. Neem aan dat je wel eerst het water uit de dieselpot hebt laten lopen via het aftapkraantje aan de voorkant van de dieselpot.
Als de O-ring aan de onderkant van de dieselpot de veroorzaker is geen Oh Oh. Ding schiint nog leverbaar te zijn. Zoniet dan laat je deze ring een tijdje in wat siliconenvet soppen. Of ga hiervoor naar de Peugeot-dealer. Zie het eerst nog een weekje aan. Pomp goed met het handpompje.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Bovenste doorzichtige slang, aan het witte blokje is luchtuitlaat, toch? Lijkt me ook het meeste logische, omdat lucht stijgt.
Dan is er nog een doorzichtige slang, die terug te leiden is tot het balgje. Dat moet de brandstofinlaat zijn. Die ligt wat dieper, maar is idd wel te zien. Vandaag nog even gekeken, maar hooguit 2 belletjes (mini) gezien in de luchtuitlaat. In de brandstofinlaat geen enkele. Zal dan toch met het gerommel van gisteren goed ontlucht zijn, denk ik. Voorlopig maar even zo laten en in de gaten houden. Moet wel zeggen dat het nu met koude motor is; gisteren met warme motor. Misschien is dat nog een verschil. We zullen zien.
Overigens, jabaar, water uit het filterhuis laten lopen? Normaliter komt daar toch geen water in? Volgens mij zat er pure diesel in, toen ik het filter wisselde. Bij de filterwissel komt geen water te pas, natuurlijk. Zou je dan niet vaker water moeten hebben als het andere oorzaak heeft? Of hier een vergissing mijnerzijds.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Trouwens gisteren nog een nieuw leuk akkefietje (XM rijden is nooit saai ): auto open, code intoetsen, warme motor, starten, startmotor doet zijn uiterste best, maar blok slaat niet aan. Nog eens, nog eens en nog eens geprobeerd. Toen zag ik plots dat rood en groen lampje van het codepaneel branden, gek, want normaal of rood, of groen. Code nogmaals ingetoetst: geen verandering.
Contact uit, aan, geen verschil
Contact uit, deuren dicht, op slot, even wachten tot laatste klik van de ECU, weer open, contact aan, code ingetoetst, starten en gelijk draaien. ????
Ik las op CiFo dat dit een paneelstoring was; maar ook dat aangeraden werd de ECU te wisselen.
Iemand dit ooit ook aan de hand gehad?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Jakkes, dat laatste is echt raar. Ik heb het eerder gelezen maar ik ken de oorzaak niet.
Je hebt een ander filterhuis dan in mijn 2.1 tD en dat ding met dat oliekannetje heb ik ook niet? Typisch Citroen wellicht, ik heb ook weer ns iets heel geks..
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Dat ding met het oliekannetje is het dopje van de peilstok. Ik gok dat jij die toch wel hebt. Heb jij een serie 1? Dan heb je nog een andere 2.1TD motor. Die ziet er idd. anders uit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bovenste doorzichtige slang, aan het witte blokje is luchtuitlaat, toch? -> Dat is je brandstofuitlaat, die gaat naar de ingang van je dieselpomp. Die zit zo hoog omdat water zwaarder is dan diesel en zo nooit water in je pomp krijgt. Helaas krijg je dan ook meteen de eerst ede beste luchtbel in de leiding.
Het water waar ze over spreken: je krijgt het in je brandstofsysteem doordat er nou eenmaal vocht in de lucht zit e.d. Normaal heb je hier geen last van en er zit ook een sensor in de bodem om dit aan te geven als het echt teveel wordt.
Wbt dat niet starten: heb ik ook eens gehad, tijdens het sleutelen per ongeluk tegen de botsknop geknalt ;) zwarte drukknop tegen je bijrijders veerpoot.
Neh, ik heb een serie II. En die heeft dat filter en oliekannetje echt dus niet....:) foto maken? Heb trouwens ook een heel erg vreemd akefietje met den Diesel achter de rug. Een tot dusver zelf repararie 'iets'. Oftewel ik heb me suf gezocht en niets gevonden dus ook niets gerepareerd and all is back to normal.......for now....
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Vandaag nog maar eens de brandstof filter losgemaakt. Dwz dekseltje eraf. Randje goed schoon. Rubber gecontroleerd. Lag perfect aan. Diesel met een kop erop in het filterhuis. Randen nogmaals schoongemaakt (er lag een spoortje gruis op het randje van het filterhuis). Alles weer vastgemaakt, kruislings, extra goed aangetrokken en proefgereden.
Bij aanvang alles goed. Net over de grens (proefrit is altijd M'trich-Visé: een goed stukje snelweg, waar je ook snelheid kan maken) nog even een paar keer inhouden (daarbij ook MM lampje branden, maar lijkt me logisch); nog even goed doorgegast, even gestopt (geen bellen). Nogmaals een rondje: probleemloos.
Kortom: ik denk dat we het lek boven hebben. Gelukkig maar, want gisteren naar Gouda op en neer was een ramp. Nu wachten op de volgende lange rit om definitief oordeel te vellen.
NB: voordeel van zo'n storing: je gaat voorzichtiger rijden (110-120 km/h), hetgeen een stuk zuiniger is, heb ik nu gemerkt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Zou het inhouden van de motor dan niet aan lucht liggen? Maar aan een fout in MM? Iemand een idee waar dan te zoeken. Of gewoon ECU aan de Lexia leggen en uitlezen. Kan het een beginnend overlijdende ECU zijn (ook in combinatie met af en toe haperend codepaneel (rood en groen lampje branden tegelijk). En zo ja, heeft iemand nog een ECU liggen (liefst met bekende code) voor een 2.1TD Break uit 1997? Misschien kan ik dan eens wisselen en kijken of het inhouden nog voorkomt.
Vanmiddag overigens in de stad 1x met optrekken inhouden en MM-lampje. Sinds de proefrit van zaterdag geen snelweg meer gereden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Meestal gaat bij een diesel het MM-lampje branden als er wat mis is met de dieselpomp en de elektronische afregeling van dat ding. Kan een vuiltje zijn of lucht of nog veel meer...
Heb je al een keer met een tissue of stukje keukenrol onder de dieselpomp gevoeld om te lijken of deze toch niet zweet?
Lexia eraan hangen is het eerste wat ik zou doen. Als het een ernstige storing is moet hij er daar meteen uit springen! Die ECU's geven het niet zo heel snel op, zou dit nog niet als eerste verdachte kiezen. Het symptoom met het codepaneeltje wat beide lampjes aan heeft zo nu en dan ken ik ook van twee XM's, die zonder problemen reden verder.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Ik ging zelf ook uit van lucht in de pomp (vanuit het filterhuis) als oorzaak voor branden MM lampje (is telkens maar kort, tijdens het moment dat ie inhoudt). Werd getriggerd door het feit dat Matthijs zei dat ie dat nooit had gezien.
Ik zal morgen nog even de lange rit snelweg afwachten. Wordt vervolgd....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gewoon rijden met dat ding. Inhouden is wat anders dan afslaan.
Probleem is dat het van alles kan zijn. Vandaar het fimpje over de Lucas Epic pomp die elektronisch wordt bijgestuurd door de ECU. Mijn opmerking over de pomp doe ik niet graag. Dacht wel dat jouw dieselpomp aan het overlijden is.
Bij mij ging achteraf heel soms het MM-lampje branden op de snelweg. Na weer opnieuw starten was het over. En heel soms inhouden in de stad. Je hoorde de pomp wat ratelen. Dit werd door de garage geweten aan de klepstoters die je hoorde. Pas na en half jaar blijkt bij mij de dieselpomp lek te zijn. Net genoeg om wat rommelig te lopen.
Kijk of de XM ook ietwat rommelig loopt stationair. Ik bedoel wisselend toerental. zoekend rondom 800.
Het idee om de XM aan en Lexia te hangen is goed. Meten is weten. Hoewel de Lexia ook niet alles kan meten.
Ik kan je geen garantie geven over dat lucht écht geen MM geeft, mijn ervaring is in iedergeval (met meerdere lekke pompen/xm's) dat van lucht geen MM krijgt.
Wél van een slechte needle lift sensor (die zit op verstuiver #4) of een defecte "gasklep"sensor. Zonder deze sensoren weet hij niet wat hij moet den en krijg je wel gek gedrag. Op de pomp zelf zitten geen sensoren, alleen actuatoren.
Ik heb destijds speciaal voor de TD als een van de eerste een Lexia besteld uit china. Anders kan je blijven gissen.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Marc's 2.1TD's
Update: deze week 3 lange ritten gemaakt, na maandag de tank volgegooid te hebben. Dinsdag heen eerste 20 minuten en laastste half uur storingsvrij, daartussen regelmatig sputteren. Terugweg na 20 minuten storingsvrij, toch weer her een der inhouden. Vrijdag heenweg eigenlijk nagenoeg ongestoord gereden met een enkele sputter; terugweg idem. Vandaag ook weer zo goed als storingsvrij gereden met misschien 5-6x inhouden, maar minder heftig dan voorheen. En op terugweg getankt. Let wel: dit zijn alle ritten van 200+ km en v.v.
Het lijkt dus met wat nasputteren uit te doven. Het zelf-herstellend vermogen van de XM(?).
Ik heb ondertussen nog een mogelijke verklaring gevonden: vlak voordat het begon (dat is 250km eerder bij mij), heb ik getankt, bij een pompstation dat in verbouwing was. Er zat toen nog zo'n 15 liter in de tank (= ongeveer 250 km). De grootste problemen hebben zich voorgedaan tijdens de periode dat de hier getankte brandstof in de tank zat. Zou dit misschien verkeerde of vervuilde diesel geweest zijn?
Of het is toch nog lucht in de brandstoffilter/het systeem geweest, dat er nu eindelijk zo'n beetje uit is.
We zullen zien. I'll keep you posted.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Was volgens mij maar een paar boutjes, is ook wel goed bereikbaar volgens mij! O-ringen zijn nog nieuw te halen, via service.citroen.com kun je de onderdelennummers makkelijk vinden.
Zou te zien moeten zijn als je de ventilator verwijdert, bedoel je?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Drukregelaar/drukventiel is hier nr. 2 neem ik aan. Is er verschil tussen optie 1 en 3? (optie 2 is NFP)
Expansieventiel waar Gerrie het over heeft is ook nr. 2?
O-ringen, nr. 8: welke te kiezen. Zijn dit vier verschillende, waarvan ik er alle 4 één moet hebben of moet ik van 1 maat er 4 hebben?
Zoals ik dit zie zou dit idd. allemaal vanuit het motorruim te vervangen moeten zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
en is die drukregelaar dan hetzelfde als expansieventiel?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik sluit mij bij Gerrie aan :)
Ik zal nog eens met mijn garagist deze mogelijkheid bespreken. Zoals Gerrie zegt: bij verdamper vervangen moet dit sowieso ook nieuw geplaatst worden (drukventiel is toch ook al kapot), dus dit eerst vervangen is een optie.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Afgelopen week dus brandstoffilter vervangen: voor de goede orde: 4x imbus losgehaald. Klepje eraf, laten uitlekken in de zwarte koker. Filter bleef in dekseltje hangen, losgetrokken. Nog een plens diesel mee (had ik kunnen weten). Nieuw filter in de koker gehangen. Deksel erop. 4x imbus vastgedraaid. Met balgje opgepomp. Starten, gelijk draaien, geen probleem.
Maar..... inmiddels 500 km mee gereden. Vanmiddag plotseling enkele malen even inhouden van het gas. Dacht aan lucht, dus even gestopt en gecheckt: idd. bij gasgeven belletjes vanuit de zwarte koker (via witte blokje en doorzichtige slang) naar pieletje, waardoor het (denk ik) ontsnapt. Gerustgesteld dat het "alleen maar lucht" was, dat mijn klacht veroorzaakte doorgereden en nog maar 1x gevoeld.
Thuis nogmaals gecheckt en nog steeds lucht. Bijpompen met balgje met draaiende motor geeft ook wat belletjes en gasgeven ook. Bij stationair eigenlijk niet (of niet waarneembaar).
Heb ik wat fout gedaan bij de filterwissel of is dit normaal na zo'n actie of moet ik toch vrezen voor een lucht-aanzuig-lekje ergens en zo ja, waar is de meest verdachte plek?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Eerste verdachten volgnes mij:
* Filter van de dealer gehaald of bij de onderdelenshop? Neem die van de dealer. De rest is gewoon waardeloos.
* Rubber ring van het filter niet goed geplaatst.
* Randje van het potje niet schoon gemaakt, waardaar de rubber ring niet goed afsluit.
* De vier bouten van het deksel niet kruislings vastgedraaid en allemaal even vast.
* De O-ring onder het filterhuis was al niet zo best meer en gaat nu wat lekken.
* Misschien toch niet goed genoeg ontlucht. Moet vanzelf gaan dus doorrijden en afwachten. 500 km is nog niet zoveel.
Ik heb (op eerder aanraden van Matthijs) bij de dealer een filter gehaald.
Rubber ring zat er al op.
Randpotje heb ik idd niet schoongemaakt
Wel boutjes kruislings aangedraaid.
O-ring: oh, oh. Laatste opmerking stelt gerust. Ik zal nog even afwachten. Zo nodig idd loshalen en randje nog schoonmaken.
Even ter verificatie: mijn manier van monteren geen opmerkingen over?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
zo te lezen heb je het netjes aangepakt. het kan zijn dat 1 van de slangen al wat ouder was en met het gesleutel nu los is geraakt.
Daar waar het witte knietje en zn doorzichtige slangetje op het dekseltje van het filterhuis komt zitten 2 eenmalige slangenklemmetjes op.
Wellicht zijn die gedraait bij demontage en sluit het niet lekker af, of t slangetje zelf is oud. Ik heb er destijds gewoon 2 nieuwe klemmen en 5cm neiuwe slang tussen gezet.
Zie je ook lucht in de ingaande slang van het filterhuis?
Heb ik niet gezien/is me niet opgevallen, maar die ligt ook wat dieper, dus wat moeizamer te zien. Ik zal morgen nog eens kijken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dit slangetje wordt volgens mij genoemd. Is goed te zien.
Voordat je nu van alles gaat proberen is het de moeite waard om het deksel eraf te halen en nogmaals kijken of die ring van het dieselfilter wel goed zit. Besef dat we oude diesels hebben en ben met Matthijs eens dat er bij hermontage iets weleens even net verschoven kan worden waardoor er lucht komt. Bedien het gaspedaal handmatig en kijk goed waar luchtbellen komen. Voor of na de dieselpot. Neem aan dat je wel eerst het water uit de dieselpot hebt laten lopen via het aftapkraantje aan de voorkant van de dieselpot.
Als de O-ring aan de onderkant van de dieselpot de veroorzaker is geen Oh Oh. Ding schiint nog leverbaar te zijn. Zoniet dan laat je deze ring een tijdje in wat siliconenvet soppen. Of ga hiervoor naar de Peugeot-dealer. Zie het eerst nog een weekje aan. Pomp goed met het handpompje.
Bovenste doorzichtige slang, aan het witte blokje is luchtuitlaat, toch? Lijkt me ook het meeste logische, omdat lucht stijgt.
Dan is er nog een doorzichtige slang, die terug te leiden is tot het balgje. Dat moet de brandstofinlaat zijn. Die ligt wat dieper, maar is idd wel te zien. Vandaag nog even gekeken, maar hooguit 2 belletjes (mini) gezien in de luchtuitlaat. In de brandstofinlaat geen enkele. Zal dan toch met het gerommel van gisteren goed ontlucht zijn, denk ik. Voorlopig maar even zo laten en in de gaten houden. Moet wel zeggen dat het nu met koude motor is; gisteren met warme motor. Misschien is dat nog een verschil. We zullen zien.
Overigens, jabaar, water uit het filterhuis laten lopen? Normaliter komt daar toch geen water in? Volgens mij zat er pure diesel in, toen ik het filter wisselde. Bij de filterwissel komt geen water te pas, natuurlijk. Zou je dan niet vaker water moeten hebben als het andere oorzaak heeft? Of hier een vergissing mijnerzijds.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Trouwens gisteren nog een nieuw leuk akkefietje (XM rijden is nooit saai ): auto open, code intoetsen, warme motor, starten, startmotor doet zijn uiterste best, maar blok slaat niet aan. Nog eens, nog eens en nog eens geprobeerd. Toen zag ik plots dat rood en groen lampje van het codepaneel branden, gek, want normaal of rood, of groen. Code nogmaals ingetoetst: geen verandering.
Contact uit, aan, geen verschil
Contact uit, deuren dicht, op slot, even wachten tot laatste klik van de ECU, weer open, contact aan, code ingetoetst, starten en gelijk draaien. ????
Ik las op CiFo dat dit een paneelstoring was; maar ook dat aangeraden werd de ECU te wisselen.
Iemand dit ooit ook aan de hand gehad?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Jakkes, dat laatste is echt raar. Ik heb het eerder gelezen maar ik ken de oorzaak niet.
Je hebt een ander filterhuis dan in mijn 2.1 tD en dat ding met dat oliekannetje heb ik ook niet? Typisch Citroen wellicht, ik heb ook weer ns iets heel geks..
Ierse zoefmachine
Dat ding met het oliekannetje is het dopje van de peilstok. Ik gok dat jij die toch wel hebt. Heb jij een serie 1? Dan heb je nog een andere 2.1TD motor. Die ziet er idd. anders uit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bovenste doorzichtige slang, aan het witte blokje is luchtuitlaat, toch? -> Dat is je brandstofuitlaat, die gaat naar de ingang van je dieselpomp. Die zit zo hoog omdat water zwaarder is dan diesel en zo nooit water in je pomp krijgt. Helaas krijg je dan ook meteen de eerst ede beste luchtbel in de leiding.
Het water waar ze over spreken: je krijgt het in je brandstofsysteem doordat er nou eenmaal vocht in de lucht zit e.d. Normaal heb je hier geen last van en er zit ook een sensor in de bodem om dit aan te geven als het echt teveel wordt.
Wbt dat niet starten: heb ik ook eens gehad, tijdens het sleutelen per ongeluk tegen de botsknop geknalt ;) zwarte drukknop tegen je bijrijders veerpoot.
Neh, ik heb een serie II. En die heeft dat filter en oliekannetje echt dus niet....:) foto maken? Heb trouwens ook een heel erg vreemd akefietje met den Diesel achter de rug. Een tot dusver zelf repararie 'iets'. Oftewel ik heb me suf gezocht en niets gevonden dus ook niets gerepareerd and all is back to normal.......for now....
Ierse zoefmachine
Eerste serie 2 heeft nog mechanische pompen, vanaf 96 zijn ze pas gekomen met de fijne, maar kwetsbare hybride mechanisch/elektro pompen.
JJ: post het in je eigen topic, dan zal ik met je meedenken. Problemen lossen zichzelf nooit écht op ;)
Vandaag nog maar eens de brandstof filter losgemaakt. Dwz dekseltje eraf. Randje goed schoon. Rubber gecontroleerd. Lag perfect aan. Diesel met een kop erop in het filterhuis. Randen nogmaals schoongemaakt (er lag een spoortje gruis op het randje van het filterhuis). Alles weer vastgemaakt, kruislings, extra goed aangetrokken en proefgereden.
Bij aanvang alles goed. Net over de grens (proefrit is altijd M'trich-Visé: een goed stukje snelweg, waar je ook snelheid kan maken) nog even een paar keer inhouden (daarbij ook MM lampje branden, maar lijkt me logisch); nog even goed doorgegast, even gestopt (geen bellen). Nogmaals een rondje: probleemloos.
Kortom: ik denk dat we het lek boven hebben. Gelukkig maar, want gisteren naar Gouda op en neer was een ramp. Nu wachten op de volgende lange rit om definitief oordeel te vellen.
NB: voordeel van zo'n storing: je gaat voorzichtiger rijden (110-120 km/h), hetgeen een stuk zuiniger is, heb ik nu gemerkt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb heel veel lucht gehad in mn systeem in de einddagen van mijn xm, maar nog nooit een MM lampje daarvoor...
Zou het inhouden van de motor dan niet aan lucht liggen? Maar aan een fout in MM? Iemand een idee waar dan te zoeken. Of gewoon ECU aan de Lexia leggen en uitlezen. Kan het een beginnend overlijdende ECU zijn (ook in combinatie met af en toe haperend codepaneel (rood en groen lampje branden tegelijk). En zo ja, heeft iemand nog een ECU liggen (liefst met bekende code) voor een 2.1TD Break uit 1997? Misschien kan ik dan eens wisselen en kijken of het inhouden nog voorkomt.
Vanmiddag overigens in de stad 1x met optrekken inhouden en MM-lampje. Sinds de proefrit van zaterdag geen snelweg meer gereden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Meestal gaat bij een diesel het MM-lampje branden als er wat mis is met de dieselpomp en de elektronische afregeling van dat ding. Kan een vuiltje zijn of lucht of nog veel meer...
Heb je al een keer met een tissue of stukje keukenrol onder de dieselpomp gevoeld om te lijken of deze toch niet zweet?
http://youtu.be/0TnIyJIIKmY
Lexia eraan hangen is het eerste wat ik zou doen. Als het een ernstige storing is moet hij er daar meteen uit springen! Die ECU's geven het niet zo heel snel op, zou dit nog niet als eerste verdachte kiezen. Het symptoom met het codepaneeltje wat beide lampjes aan heeft zo nu en dan ken ik ook van twee XM's, die zonder problemen reden verder.
Ik ging zelf ook uit van lucht in de pomp (vanuit het filterhuis) als oorzaak voor branden MM lampje (is telkens maar kort, tijdens het moment dat ie inhoudt). Werd getriggerd door het feit dat Matthijs zei dat ie dat nooit had gezien.
Ik zal morgen nog even de lange rit snelweg afwachten. Wordt vervolgd....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat zou ik ook doen.
Gewoon rijden met dat ding. Inhouden is wat anders dan afslaan.
Probleem is dat het van alles kan zijn. Vandaar het fimpje over de Lucas Epic pomp die elektronisch wordt bijgestuurd door de ECU. Mijn opmerking over de pomp doe ik niet graag. Dacht wel dat jouw dieselpomp aan het overlijden is.
Bij mij ging achteraf heel soms het MM-lampje branden op de snelweg. Na weer opnieuw starten was het over. En heel soms inhouden in de stad. Je hoorde de pomp wat ratelen. Dit werd door de garage geweten aan de klepstoters die je hoorde. Pas na en half jaar blijkt bij mij de dieselpomp lek te zijn. Net genoeg om wat rommelig te lopen.
Kijk of de XM ook ietwat rommelig loopt stationair. Ik bedoel wisselend toerental. zoekend rondom 800.
Het idee om de XM aan en Lexia te hangen is goed. Meten is weten. Hoewel de Lexia ook niet alles kan meten.
Ik kan je geen garantie geven over dat lucht écht geen MM geeft, mijn ervaring is in iedergeval (met meerdere lekke pompen/xm's) dat van lucht geen MM krijgt.
Wél van een slechte needle lift sensor (die zit op verstuiver #4) of een defecte "gasklep"sensor. Zonder deze sensoren weet hij niet wat hij moet den en krijg je wel gek gedrag. Op de pomp zelf zitten geen sensoren, alleen actuatoren.
Ik heb destijds speciaal voor de TD als een van de eerste een Lexia besteld uit china. Anders kan je blijven gissen.
Update: deze week 3 lange ritten gemaakt, na maandag de tank volgegooid te hebben. Dinsdag heen eerste 20 minuten en laastste half uur storingsvrij, daartussen regelmatig sputteren. Terugweg na 20 minuten storingsvrij, toch weer her een der inhouden. Vrijdag heenweg eigenlijk nagenoeg ongestoord gereden met een enkele sputter; terugweg idem. Vandaag ook weer zo goed als storingsvrij gereden met misschien 5-6x inhouden, maar minder heftig dan voorheen. En op terugweg getankt. Let wel: dit zijn alle ritten van 200+ km en v.v.
Het lijkt dus met wat nasputteren uit te doven. Het zelf-herstellend vermogen van de XM(?).
Ik heb ondertussen nog een mogelijke verklaring gevonden: vlak voordat het begon (dat is 250km eerder bij mij), heb ik getankt, bij een pompstation dat in verbouwing was. Er zat toen nog zo'n 15 liter in de tank (= ongeveer 250 km). De grootste problemen hebben zich voorgedaan tijdens de periode dat de hier getankte brandstof in de tank zat. Zou dit misschien verkeerde of vervuilde diesel geweest zijn?
Of het is toch nog lucht in de brandstoffilter/het systeem geweest, dat er nu eindelijk zo'n beetje uit is.
We zullen zien. I'll keep you posted.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's