Gisteren heb ik aan de keukentafel mijn raammechanisme gerepareerd. De schuur was te koud en dan geef ik het te snel weer op....
Ik was hier in november ook al eens mee aan de slag geweest en had toen RVS scooter-remkabels gebruikt van 1,8 mm dik. Dat bleek achteraf iets te dik en/of door de RVS iets te stug. Hoe dan ook, het pastte niet lekker rond het katrolletje en rolde daardoor niet goed. Daarom heb ik nu maar weer 1,5 mm dikke fietsremkabels gebruikt met als eind-tonnetje in de witte klip onder de geleidestang het binnenste uit een half kroonsteenje. Eén en ander rolt nu weer prima.
Ik zou wel eens willen proberen om de kabels van een type 1 over te zetten naar een type 2. Kan dan volgens mij ook van rechtsvoor zijn. Lijkt me dat die kabels allemaal even lang zijn....
Dan heb je de goeie kabels met de originele one touch schakeling van type 2. Geen geklooi met electrickery. Wel even goed kijken. De kabels voor op en neer zijn dacht ik niet even lang! Overigens vraag ik me nog af of de type 2 misschien makkelijker kapot gaat doordat het mechanisme niet volledig gesloten is zoals bij type 1 waardoor er water in kan.....
Dan heb je de goeie kabels met de originele one touch schakeling van type 2. Geen geklooi met electrickery. Wel even goed kijken. De kabels voor op en neer zijn dacht ik niet even lang! Overigens vraag ik me nog af of de type 2 misschien makkelijker kapot gaan doordat het mechanisme niet volledig gesloten is zoals bij type 1....
Vaag weer. Doe je een edit staat het bericht er opeens 2 keer maar niet gelijk....zo komen we tenminste wel aan een redelijk aantal posts . Het is hier maar rustig tegenwoordig....
Ik zou wel eens willen proberen om de kabels van een type 1 over te zetten naar een type 2. Kan dan volgens mij ook van rechtsvoor zijn. Lijkt me dat die kabels allemaal even lang zijn....
Ik heb wel eens een dergelijke ombouw wel eens in een sloper gezien. Bij de type 1 zit het one-touch gedeelde in een kastje. Je kan gewoon de stekker van de type2 eraf halen en ff doormeten waar de 12,0, op/neer binnenkomen op de type2 en die inlussen op de type1.
Het viel mij op dat in enkele van de holtes in het katrolletje iets van een vaseline-achtig smeermiddel geklonterd zat. Had ik nog niet eerder gezien. Die deur van mij was nog nooit open geweest dus dat is er in de fabriek in gestopt. Hoe dan ook, het heeft niet voorkomen dat de kabel is gebroken....
Grrrr, net het gerepareerde mechanisme gemonteerd. De hele operatie ging op zich lekker vlot. Maar toen ik het raam wilde dicht doen ging deze weer automatisch open en bleef daarna op het laagste punt doordraaien met als gevolg dat de kabel weer is losgeschoten. Waardoor stopt het raam normaal gesproken boven of waardoor gaat het weer open? Heeft dat met de lengte van de kabels te maken?
We hebben inmiddels een behoorlijke vooraad gereviseerde raammotoren in het onderdelenmagazijn beschikbaar voor leden. De precieze kosten weet ik niet maar het is een ruilsysyteem dus je moet je oude mechanisme wel inleveren. (en lid zijn van de XM-club natuurlijk ;-)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
In je raam zit een rond gaatje, waardoorheen een wit dopje zit, dat vergrendeld wordt met een ander plastic dingetje, ca. 2/3 rond. Dopje en 2/3 cirkeltje zitten aan elkaar. Als je het raam ongeveer de helft laat zakken kan je het zien in één van de gaten van de deur. Als je raam niet meer beweegt, moet het op de tast. Vergrendeling eraf trekken (dat is naar boven toe) en dopje uit het raam duwen. E.e.a. pas doen als je alle 5 bouten van het mechanisme hebt losgemaakt, anders lukt het niet (bouten zitten aan uiteinde van geleiderail (2) en 3 op de motor).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Onderstaand het clipje dat je even los moet trekken. Daarna kun je het raam er af duwen. Daarna moet je het raam helemaal na beneden in de deur laten zakken, dan een klein beetje kantelen en aan de binnenzijde van de deur uit de deur tillen. Let op: op het raam zit een geleideblokje gelijmd. Laat die vooral zitten op het raam. Na het loshalen van alle boutjes kun je de raammotor via het gat verwijderen en repareren of vervangen. Inbouwen in omgekeerde volgorde ;-)
Nog even een tip: bij de firma e-crofting.com (e-bay) is een setje te koop waarmee je vrij gemakkelijk het raammechanisme kunt reviseren (ook het one-touch LV raam).
Het setje bevat:
- twee staal kabels met aan 1 zijde een stop
- twee componenten lijm (die op ca. 95 graden moet uitharden; kan met een fohn van ca. 1700 watt; duidelijke werkinstructie aanwezig)
- ontvetter
- vet
- een duidelijke instructie
Vanmiddag heb ik one-touch raam gereviseerd met dit setje; en het werkt perfect. De eind-stop zit muurvast op de kabel. En de kabel is van RVS; die gaat dus de auto overleven ;-).
Nog voor de geinteresseerden heb ik de kabel lengte opgemeten voor het LV raam met one-touch (en Bosch motor):
- lange kabel = 114.2 cm
- korte kabel = 100.7
Dit komt zeer precies; paar mm te veel en de kabel loopt van het mechanisme af.
Het setje kost ca. 20 euro.
Kortom; raammechnismen bewaren en niet weggooien !
Op Ebay kun je ook het spoeltje vinden, bij mij was dat helemaal naar de k***e namelijk.
Is wel voor een Xantia en je hebt dus niets aan de kabels en het verbindingstukje, maar goed voor rond de € 20 een nieuw spoeltje... ik had het er wel voor over.
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Het Xantia spoeltje wat ik hierboven laat zien past helaas niet! Nou ja, het past wel, maar het draadgleufje gaat de verkeerde kant op. Omdraaien kan niet helaas :-(
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Dat is balen Dirk-Pieter. We hebben gereviseerde raammechanismen in het magazijn liggen. Dan moet je we de oude kapotte weer inleveren. (En je moet ook clublid zijn uiteraard ;-)
Kijk even naar post 48 op deze pagina, ik denk dat de clip er af is en dan zou de ruit van de stomp af kunnen komen. Als je raam nog wel open en dicht gaat dan rust hij er waarschijnlijk boven op. Binnen bekleding loshalen, raam half openen dan kan je het zien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
3.0 V6-24 Berline Excl. 2000, automaat, Blue Mauritius
RE: Elektrisch raam links voor.....
Nee, ik heb niet aan het raam gewerkt. Het kraakte bij openen en zakte scheef. Gaat met geleiding wel omhoog/omlaag. Wat is de klip en de stomp? En waar rust wat dan op? Lijkt me lastige klus, hoop dat het onderdeel dat uit dat gaatje is geraakt nog ergens in de deur zit. Hoe ziet dat eruit? Groet, Anton
Gisteren heb ik aan de keukentafel mijn raammechanisme gerepareerd. De schuur was te koud en dan geef ik het te snel weer op....
Ik was hier in november ook al eens mee aan de slag geweest en had toen RVS scooter-remkabels gebruikt van 1,8 mm dik. Dat bleek achteraf iets te dik en/of door de RVS iets te stug. Hoe dan ook, het pastte niet lekker rond het katrolletje en rolde daardoor niet goed. Daarom heb ik nu maar weer 1,5 mm dikke fietsremkabels gebruikt met als eind-tonnetje in de witte klip onder de geleidestang het binnenste uit een half kroonsteenje. Eén en ander rolt nu weer prima.
Nu de boel weer even in de deur frummelen
__________
Crepuscule
Vaag weer. Doe je een edit staat het bericht er opeens 2 keer maar niet gelijk....zo komen we tenminste wel aan een redelijk aantal posts
. Het is hier maar rustig tegenwoordig....
Ik heb wel eens een dergelijke ombouw wel eens in een sloper gezien. Bij de type 1 zit het one-touch gedeelde in een kastje. Je kan gewoon de stekker van de type2 eraf halen en ff doormeten waar de 12,0, op/neer binnenkomen op de type2 en die inlussen op de type1.
Werkte gewoon prima :)
Oh ik las verkeerd, je bedoeld de staal- danwel rvs kabel ;)
Het viel mij op dat in enkele van de holtes in het katrolletje iets van een vaseline-achtig smeermiddel geklonterd zat. Had ik nog niet eerder gezien. Die deur van mij was nog nooit open geweest dus dat is er in de fabriek in gestopt. Hoe dan ook, het heeft niet voorkomen dat de kabel is gebroken....
__________
Crepuscule
Tis gewoon wit vet wat er bij fabrikage in wordt gespoten. Dat hoopt zich daarna daar op.
ik bedoelde inderdaad de staalkabels overzetten, ben niet zo van de electrickery
Grrrr, net het gerepareerde mechanisme gemonteerd. De hele operatie ging op zich lekker vlot. Maar toen ik het raam wilde dicht doen ging deze weer automatisch open en bleef daarna op het laagste punt doordraaien met als gevolg dat de kabel weer is losgeschoten. Waardoor stopt het raam normaal gesproken boven of waardoor gaat het weer open? Heeft dat met de lengte van de kabels te maken?
__________
Crepuscule
Wie kan mij verder helpen met de vervanging van de kabels, want ik kan niet bij het nylonwieltje komen van de motor omdat deze niet open te maken is.
Uit de vorige beschrijvingen en foto's kan ik dat niet zien.
Ad Jongepier
We hebben inmiddels een behoorlijke vooraad gereviseerde raammotoren in het onderdelenmagazijn beschikbaar voor leden. De precieze kosten weet ik niet maar het is een ruilsysyteem dus je moet je oude mechanisme wel inleveren. (en lid zijn van de XM-club natuurlijk ;-)
__________
Crepuscule
Ik wil graag de motor omruilen met staalkabels en al maar hoe krijg ik die kabel los van het raam?
Ad Jongepier
In je raam zit een rond gaatje, waardoorheen een wit dopje zit, dat vergrendeld wordt met een ander plastic dingetje, ca. 2/3 rond. Dopje en 2/3 cirkeltje zitten aan elkaar. Als je het raam ongeveer de helft laat zakken kan je het zien in één van de gaten van de deur. Als je raam niet meer beweegt, moet het op de tast. Vergrendeling eraf trekken (dat is naar boven toe) en dopje uit het raam duwen. E.e.a. pas doen als je alle 5 bouten van het mechanisme hebt losgemaakt, anders lukt het niet (bouten zitten aan uiteinde van geleiderail (2) en 3 op de motor).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
En zet je raam vast anders lazert het naar beneden.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Onderstaand het clipje dat je even los moet trekken. Daarna kun je het raam er af duwen. Daarna moet je het raam helemaal na beneden in de deur laten zakken, dan een klein beetje kantelen en aan de binnenzijde van de deur uit de deur tillen. Let op: op het raam zit een geleideblokje gelijmd. Laat die vooral zitten op het raam. Na het loshalen van alle boutjes kun je de raammotor via het gat verwijderen en repareren of vervangen. Inbouwen in omgekeerde volgorde ;-)
__________
Crepuscule
Ik haal mijn raam er nooit uit om de motor eruit te halen, Frank. Gewoon boven in vasthouden/plakken met beetje tape.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat is mij nog niet gelukt. Maar ik ga het proberen als ik weer eens aan de slag moet ;-(
__________
Crepuscule
Hallo allemaal,
Nog even een tip: bij de firma e-crofting.com (e-bay) is een setje te koop waarmee je vrij gemakkelijk het raammechanisme kunt reviseren (ook het one-touch LV raam).
Het setje bevat:
- twee staal kabels met aan 1 zijde een stop
- twee componenten lijm (die op ca. 95 graden moet uitharden; kan met een fohn van ca. 1700 watt; duidelijke werkinstructie aanwezig)
- ontvetter
- vet
- een duidelijke instructie
Vanmiddag heb ik one-touch raam gereviseerd met dit setje; en het werkt perfect. De eind-stop zit muurvast op de kabel. En de kabel is van RVS; die gaat dus de auto overleven ;-).
Nog voor de geinteresseerden heb ik de kabel lengte opgemeten voor het LV raam met one-touch (en Bosch motor):
- lange kabel = 114.2 cm
- korte kabel = 100.7
Dit komt zeer precies; paar mm te veel en de kabel loopt van het mechanisme af.
Het setje kost ca. 20 euro.
Kortom; raammechnismen bewaren en niet weggooien !
2.1TD rijder
Op Ebay kun je ook het spoeltje vinden, bij mij was dat helemaal naar de k***e namelijk.
Is wel voor een Xantia en je hebt dus niets aan de kabels en het verbindingstukje, maar goed voor rond de € 20 een nieuw spoeltje... ik had het er wel voor over.
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Het Xantia spoeltje wat ik hierboven laat zien past helaas niet! Nou ja, het past wel, maar het draadgleufje gaat de verkeerde kant op. Omdraaien kan niet helaas :-(
GS Basalte (DB-58-KK, mocht iemand hem zien of weten waar ie is hoor ik het graag..)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2 '97)
Dat is balen Dirk-Pieter. We hebben gereviseerde raammechanismen in het magazijn liggen. Dan moet je we de oude kapotte weer inleveren. (En je moet ook clublid zijn uiteraard ;-)
__________
Crepuscule
Dat is net als met de ventilatormotor, die is ook precies in de Xantia in spiegelbeeld uitgevoerd. Heb je niets aan in een XM.
Rare jongens, die Fransen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik he het probleem dat de ruit scheef gaat. Ik zie een gaatje in de rand van het glas. Wat kan ik doen?
Groet Anton
In dat gaatje hoort een geleideblokje te zitten die voorkomt dat het raam schuinzakt. Heb je aan het raam gewerkt?
__________
Crepuscule
Kijk even naar post 48 op deze pagina, ik denk dat de clip er af is en dan zou de ruit van de stomp af kunnen komen. Als je raam nog wel open en dicht gaat dan rust hij er waarschijnlijk boven op. Binnen bekleding loshalen, raam half openen dan kan je het zien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee, ik heb niet aan het raam gewerkt. Het kraakte bij openen en zakte scheef. Gaat met geleiding wel omhoog/omlaag. Wat is de klip en de stomp? En waar rust wat dan op? Lijkt me lastige klus, hoop dat het onderdeel dat uit dat gaatje is geraakt nog ergens in de deur zit. Hoe ziet dat eruit? Groet, Anton
Ik denk dat ze die witte plastic clip bedoelen op de geleide rail......
Scheef zakken kan ook op een gebroken kabel duiden. Maar om zeker te zijn zal toch de binnen bekleding eraf moeten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's