Brabantse XM 2.0i-16v

91 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Met het doorsolderen kan je niet heel veel fout doen, zo te zien heb je best een aardige soldeerbout qwa wattage. Normaliter maak ik de punt eerst goed schoon zodat er een goede warmte overdrag is. Dan zet ik de bout aan en na verloop van tijd probeer ik met wat tin of de bout al heet genoeg is, als de tin smelt en mooi wegvloeit is de bout heet. Dan is het niet meer dan een kwestie van de bout goed op het tin houden en wachten totdat je het ziet vloeien, dat kan echt bijna niet fout, ik doe dit zelf normaliter bij dergelijke soldeerverbindingen met een 100 watt bout)

Die gele stekker is of voor de cruisecontrol of het alarm, want dat zijn opties die op jouw xm beide niet opzitten 

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Brabantse XM 2.0i-16v
Gele stekker is cruise control. Leren stuur heb ik eventueel wel ter overname....
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Is het niet handiger om een keer een vervangend tellerblok te scoren en zo nodig van twee één te maken? Je kan evt. eerst checken of de uitval sowieso wel in het tellerblok zit door hier een tijdje mee te rijden.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Het soldeertin dat op het printplaatje van die teller zit heeft andere eigenschappen dan wat je zo koopt als particulier. Daarom duurt het ook wat langer voordat het smelt. Wel is het zo met solderen: liever kort en heet dan dat je het te lang probeert op te warmen met een soldeerbout die nog niet volledig heet is. 

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE:

furriegurrie zegt:

Gele stekker is cruise control.
Leren stuur heb ik eventueel wel ter overname....

 

Cruise control, zo ver weg op het dashboard? Het zit rechts in de rij schakelaars, naast de knop voor de binnenverlichting. Even gezocht op andere dashboard-foto's, daar zie ik een knop met een witte pijl naar links met een auto in de pijl. Daar maak ik zo niks van, geen idee wat dat wil zeggen.

Over het leren stuur heb ik je een PB gestuurd.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Marc Alsemgeest zegt:

<p>Is het niet handiger om een keer een vervangend tellerblok te scoren en zo nodig van twee&nbsp;één te maken? Je kan evt. eerst&nbsp;checken of de uitval sowieso wel in het tellerblok zit door hier een tijdje mee te rijden.</p>

Ik verdenk toch dit tellerblok, omdat een tikje erop of duwtje ertegen weleens wil helpen. En na uit- en inbouw werkt het ook weer voor een paar honderd kilometer. Een andere tellerbak proberen kan op zich geen kwaad, maar dan zou ik er liever eentje lenen dan kopen, wil het liefst m'n eigen tellerbak behouden (i.v.m. tellerstand).

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Brabantse XM 2.0i-16v
Het is de knop om de cruise control te kunnen activeren. Het instellen van de snelheid en pauzeren etc gaat dmv de hendel bij het stuur....
Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Djidde zegt:

<p>Het soldeertin dat op het printplaatje van die teller zit heeft andere eigenschappen dan wat je zo koopt als particulier. Daarom&nbsp;duurt&nbsp;het&nbsp;ook wat langer voordat het smelt. Wel is het zo met solderen:&nbsp;liever kort en heet dan dat je het te lang probeert op te warmen met een soldeerbout die nog niet volledig&nbsp;heet is.&nbsp;</p>

De bout was gloeiend heet. Omdat ik het kleine werk goed moest kunnen zien zat ik er met m'n hoofd vrij dicht bij, ik kon de warmtestraling er vanaf voelen komen. Had 'm ook een kwartiertje aan staan voor ik begon. Ik heb een rolletje tin/lood met vet erin, dat wilde niet smelten, tot het ineens vloeide, maar dan meteen weer stolde voor het zich hechtte aan het soldeerpuntje. Met de bout heb ik zeker niet te lang op de printplaat gezeten, juist bang voor schade. Misschien wel te voorzichtig geweest. Wat ik zeg: gepruts dus.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

furriegurrie zegt:

Het is de knop om de cruise control te kunnen activeren. Het instellen van de snelheid en pauzeren etc gaat dmv de hendel bij het stuur....

Ah, zo! Zou de complete bedrading enzo er dan al in zitten? Kwestie van de schakelaars opsnorren en plaatsen, en er zit cruise control op? Zal wel niet hè.... 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Helaas blijft het daar niet bij. Wat je nodig hebt voor ombouw:

  • Schakelaar voor op het dashboard
  • Hendel voor onder het stuur
  • Steuntje voor bij je gasklep
  • Vaccüumbalgje met toebehoren
  • Regelunit in de computerbak. 

Opzich wel te doen hoor. Ik weet alleen niet of de bedrading volledig is tot aan de computerbak. In het interieur zit het eigenlijk standaard bij de latere types XM, maar ik weet dus niet of dat ook geldt voor de bedrading in de motorruimte. 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive (verkocht)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Bedrading in de motorruimte is helaas niet standaard aanwezig, heb ik persoonlijk ondervonden.  Je kunt het heel snel controleren door in de computerbak rechtsvoor in de motorruimte te checken of er een losse stekker (voor de regelunit) ligt. 

Nog een aanvulling op het lijstje: rempedaal met 3 draden ipv 2.

 

Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Bedankt voor de aanvulling. Dat betekent dus zelf nog een behoorlijke dradenbundel maken of een donorkabelboom vinden van een XM die wel cruise control had. Erg veel gedoe dus. Het is dan misschien minder werk om een universe cruise control werkend te maken met de originele schakelaar en hendel.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Geen interesse in een electrisch verstelbare middenarmsteun??

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Hmm, cruise-control laten we dan maar even zitten. Stond ook niet op het to-do-lijstje, maar als het nou zo simpel geweest zou zijn, had het mooi geweest natuurlijk.

Een elektrische middenarmsteun heb ik in één van de XM's bij het magazijn gezien (als ik het goed heb in die van Aad). Ik heb er niet uitgebreid op staan kijken, maar vond het op het eerste zicht niet zo mooi, door de kieren tussen de steun en de console. Moeilijk schoon te houden ook volgens mij. Bovendien: hoe vaak verstel je die nou? En mijn stoelen zijn ook gewoon handbediend, bij een volledig elektrisch interieur past het wel (of hoort het zelfs). Voor mij volstaat een verhoger (nu zit 'ie te laag en is het geen steun, maar een gestoffeerd deksel van het opbergvak).

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

verstellen Middenarmsteun is vooral show / patsers!

Ik vind het een geweldige feature en na instellen inderdaad NOOIT meer gebruikt behalve om te laten zien aan anderen.

Hoogte is dan natuurlijk ook wel perfect voor jouw persoon. Kieren horen er nauwelijks te zijn/ afgeschermd door rubberen flapjes.

Bedrading hiervoor zal waarschijnlijk wel standaard aanwezig zijn, net zoals voor electrisch meubilair.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Die bedrading valt nogal eens tegen, Stoof.

Vooral als de ramen achter handbediend zijn, hoef je niet veel extra stekkers te verwachten in de middenconsole.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Het hangt ook zeer af van het uitrustingsniveau. Een VSX model zal vaak volledig voorbereid zijn. SX modellen vanaf het punt dat stoelairbags en elektrische ramen achter standaard werden waren ook uitgebreider qua bedrading. En dan is het nog zo dat als de bedrading er wel ligt, de relais er niet bij zitten. 

Dat ding beweegt bij mij trouwens ook nooit. Die optie heb je alleen maar nodig om te laten zien dat het kan en dan de blikken vol ongeloof mee te maken. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Djidde zegt:

<p>Helaas&nbsp;blijft het daar niet bij. Wat je nodig hebt voor ombouw:</p>

<ul>
<li>Schakelaar voor op het dashboard</li>
<li>Hendel voor onder het stuur</li>
<li>Steuntje voor bij je gasklep</li>
<li>Vaccüumbalgje&nbsp;met toebehoren</li>
<li>Regelunit in de computerbak.&nbsp;</li>
</ul>

<p>Opzich wel te doen&nbsp;hoor. Ik weet&nbsp;alleen niet of de bedrading&nbsp;volledig is tot aan de computerbak. In het interieur&nbsp;zit het eigenlijk standaard bij de latere types XM, maar ik weet dus niet of dat ook geldt voor de bedrading in de motorruimte.&nbsp;</p>

En dan nog de vaccumpomp die voor achter de bumpert en onder het staal van de accubak niet te vergeten  

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Vandaar dat m'n cruise control ombouw niet werkt! 

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Gisteren op bezoek geweest bij furriegurrie. Hij heeft een Lexia en we hebben mijn dame daar eens aan gehangen. Er stonden twee storingen in het geheugen; eentje van een fout mengsel (injectie), dat komt omdat ik m'n tank heb leeggereden vorige week, en eentje van het ABS:

Die ABS-storing was nieuw voor mij, want het lampje ervan brandt niet tijdens rijden (en wel bij het starten). We hebben de storingen gewist. Voor de zekerheid zal ik wel een keer een leeg stuk asfalt opzoeken en daar eens een noodstop maken. Kijken wat 'ie doet.

Daarna de tellerbak nog een keer gedemonteerd, Gerrie heeft de soldeerpuntjes ook nog eens bekeken en er eentje opnieuw aangestipt. De tellers doen het weer, dus dat is alvast goed nieuws. Nou nog even afwachten of ze het ook blijven doen...

Gerrie, bedankt voor de gastvrijheid en de hulp!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Brabantse XM 2.0i-16v
Graag gedaan, leuk om weer eens een Xm op de oprit te hebben! Ik heb alle 4 de pinnen opnieuw vastgezet. Tin goed laten vloeien en zag er daarna prima uit. Er wsa er inderdaad 1 die er daarvoor verdacht uitzag...
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Mijn teller heeft opeens ook uitval-verschijnselen. Nog niet heel ernstig, maar af- en toe ...

__________
Crepuscule

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v


Brabander zegt:


... Ik heb een afdekkap voor het sleepoog meegenomen (helaas niet in mijn kleur, dus moet ik nog een keer spuiten) ...

Inmiddels tussen de bedrijven door die afdekkap onder handen genomen.

Zo was het:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9893_zpsgqi52ysd.jpg)

Van de auto:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0014_zpsavne2i0x.jpg)

Alle oude lak eraf geschuurd. Iets te enthousiast trouwens, er zijn krasjes in de kunststof gekomen, en die zie je nu ook in de lak (van dichtbij). Ik had wel kunststof primer, maar geen filler.
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0016_zpsyhrtvk7n.jpg)

In de lak (totaal twee lagen primer, vijf lagen kleur-lak en drie lagen blanke lak gebruikt).
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0021_zps5gmqq7rr.jpg)

En het resultaat:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0149_zpsnk1jaqhl.jpg)

Er is nauwelijks kleurverschil, het verschil op de foto komt door vuil vs. schoon en glad vs. ietsje ruw (van het schuren). Al met al best tevreden.

 

Ander nieuws: de tellers doen het nog steeds, 1.500 kilometer na de reparatie. Het lijkt dus echt goed te zitten nu, gelukkig.

Vanavond ga ik twee nieuwe achterbanden onder de XM zetten (profiel is nog goed maar rechtsachter verliest langzaam spanning en is helemaal verdroogd) en er is een nieuwe mattenset onderweg​.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Narschuren met korrel 1000/1200 was voor overspuiten meer dan voldoende geweest. De oude lak kan meestel heel goed blijven zitten als 'grondlak/primer' en lichtjes "doodschuren" volstaat dan. Een korrel 600 kun je op kunstof vergelijken als met een staalborstel erop raggen, Leer voor de volgende keer dan maar en gelukkg zit het diep onder de auto 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Denk je? Ik vond de groene lak nogal slecht. Stukken die loslieten, stukken die met een lakstift bijgewerkt waren... daarom dacht ik alles er maar beter af te halen. Als korrel 600 als een staalborstel is, dan is korrel 120 (waar ik mee begonnen ben) als een frees zeker... . Maar inderdaad, een mooie leer voor een eventuele volgende keer. Het ziet er wat mij betreft prima uit als je niet met je neus onder de bumper hangt.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Deze week ook weer lekker wat aandacht aan de XM kunnen besteden. Eerst de achterbanden vernieuwd, de exemplaren die erop zaten waren 7 jaar oud, verdroogd en rechtsachter verloor langzaam spanning. Op internet de goedkoopste Pirelli Cinturato P1 Verde gezocht, achterwielen gedemonteerd en achterin de Mazda gegooid en bij de DHZ-garage de banden laten wisselen en balanceren. Thuis de wielen weer gemonteerd, et voilá.

De oude Michelins:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0152_zpshuewrduq.jpg)

De XM op stenen:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/IMAG0185_zpspg4q4bsh.jpg)

En de nieuwe Pirelli's op hun plaats:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/IMAG0187_zps6bdvrs6y.jpg)

Verder heb ik een nieuwe mattenset laten maken, antraciet velours met donkergroene bies. Daar knapt een interieur van op!

Achterin had ik nog lichtgroene matten liggen (Kan iemand daar nog wat mee? Anders gooi ik ze weg):
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0208_zpsbmjmg3h6.jpg)

Maar voorin lag niks:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0209_zpsyodlvn4m.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0210_zpsuwlswzlv.jpg)

De nieuwe set past vooral aan passagierszijde maar net, maar ziet er fraai uit:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0212_zpsqzz16bxd.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0213_zpszbzpyaed.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0214_zps0yjcmwge.jpg)

Nog een Club-sticker geplakt:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0218_zpsykxkrnyb.jpg)

En dat was het weer voor deze keer. De volgende klus dient zich al aan: aan de herrie te horen is de uitlaat lek. Het begon deze week met een bescheiden brom, maar intussen is het erg duidelijk dat er ergens een gat zit.

Plaatje om deze post mooi mee af te sluiten (een beetje kleur erin kan geen kwaad), de XM naast de tweede auto in ons gezin:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN0168_zpsgjrx1thb.jpg)[/quote]

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE:

Brabander zegt:

Ander nieuws: de tellers doen het nog steeds, 1.500 kilometer na de reparatie. Het lijkt dus echt goed te zitten nu, gelukkig.

Bovenstaande schreef ik op 6 juni. Inmiddels zijn we nog eens 1.500 kilometer verder en verdorie, de meter valt weer af en toe naar 0... een tikje op het platte stuk van de omlijsting (voor de klokkenwinkel) helpt nog, dus ik begin te vermoeden dat het in de stekkers zit. De omlijsting eens verwijderen en dan eens zien of (als 'ie weer uitvalt) duwen op de stekker helpt. Dan weet ik zeker dat het daarin zit.

Nou begreep ik van Gerrie al dat er ook iets kan zijn met de aansluiting van die stekkers op de kabelboom. Er zou een manier (of speciaal tooltje) zijn om dat te fixen. Iemand die me daar meer over kan vertellen?  

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

DUCT tape?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

De XM heeft vandaag en gisteren z'n eerste beurt gehad. Ik ben ermee bij Gerard Sprenkels geweest, Citroën-specialist in Breda. Die vond ik via het Citroën Forum, daar las ik een paar positieve berichten over dit bedrijf. En het zit vrij dicht in de buurt. Het is een mooi bedrijfje, kleinschalig, rustig, een beetje verscholen in een woonwijk. Hartelijk ontvangen en samen de mankementen even besproken (en bekeken). Hij zou de auto verder nog nalopen en dan een prijsopgaaf doen. Daar kon ik dan nog ja of nee tegen zeggen. Zo gezegd, zo gedaan. Eerlijk, volledig, netjes en gepassioneerd. Mooi bedrijf dus.

IMAGE(https://farm5.staticflickr.com/4152/35571199012_dfa53aaa12_c.jpg)

De airco doet het weer (van de benodigde 780 gram koelmiddel zat nog slechts 40 gram in het systeem), motor- en bakolie en LHM zijn ververst (de LHM was gitzwart en de filters erg smerig, dus dat werd tijd), de tussen- en einddemper van de uitlaat zijn vervangen (dure grap, maar nodig, ik had al gehoord dat 'ie lekte en gezien dat er een gat in de tussendemper zat. De einddemper was nog dicht, maar ook niet veel soeps meer). Tel er nog een lampje, bougies, wisserbladen en wat additieven bij op en het was inderdaad... een grote beurt. Hij is het waard, rijdt weer heerlijk. Hij veert lekkerder, de airco wordt weer koud en hij klinkt weer beschaafd. Fijne auto, fijn bedrijf.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

De overige foto's zijn trouwens uit dit topic verdwenen omdat Photobucket het nodig vond om zonder aankondiging vooraf alle links te verbreken en daar nu $ 400 per jaar voor vraagt. Een legale vorm van ransomware als je 't mij vraagt. Ik ben intussen over naar Flickr, maar moet de gebroken links nog vervangen. Dat komt binnenkort nog.

Pagina's