Beste XM'ers,
De aanjager van mijn XM wil alleen nog op volle kracht blazen. Het gaat om een XM 2.0i 16v van 1998 met automatische climate control. Een paar weken geleden gebeurde het voor het eerst: bij het starten van de auto gaat de aanjager meteen op volle kracht aan en die is niet bij te regelen. Alle andere funcites van de climate control werken wel gewoon. Na een dag of twee ging het vanzelf weer over, maar vanaf eergisteren is het weer permanent 'windkracht 10' binnen. Niet fijn. Waar kan dit aan liggen? Iemand dit eens meegemaakt en nog onthouden hoe het gefikst is?
Bedankt en groeten,
Jeroen
Daar is wel wat over terug te vinden op het forum. ik dacht dat het vaak te maken heeft met transistoren op de kachelmotor. Ik heb het bij mij ook gehad en de kachelmotor vervangen, daar is met enig zoekwerk nog wel aan te komen, twee jaar geleden heb ik nog een splinternieuwe op de kop getikt. Als het ene de geest geeft volgt het andere vaak snel daarna dus vandaar een nieuwe.
de transistoren kan je ook vervangen maar dan moet je even gaan zoeken hoe dat moet. Je kachelmotor zit trouwens rechts onder in de voetenbak, demonteren is niet echt moeilijk. In het magazijn hebben we gebruikte liggen.
Ik heb het forum doorzocht op 'aanjager', 'blower', 'kachelmotor' en 'transistor', maar vind eigenlijk alleen topics over uitvallende aanjagers, niet over op hol geslagen exemplaren. Er is er één (met handmatige airco) die het ook lijkt te hebben, maar die heeft het nooit opgelost: http://www.xmclub.nl/forum/ventilator-draait-alleen-hoogste-stand.
Transistoren van de aanjager zijn kapot. Kun je vervangen. Gerrie (Furriegurrie) heeft daar een handleiding/how to van gemaakt. Ergens hier op het forum. Met foto's. Of het stond misschien ergens een keer in de AE.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik vind dat topic / how-to toch niet hier. Er is wel een topic met een link die ernaar zou kunnen verwijzen, maar die link verwijst naar de pagina van dat topic zelf, niet naar de how-to: http://www.xmclub.nl/forum/kachel-ventilator-printplaat. Onder 'how-to' vind ik het ook niet en de AE heb ik nog niet zo lang. Wel talloze topics op CiFo en Xantia-forum trouwens, dus ik ga daar eens grasduinen. Hoewel ik daar ook diverse keren lees dat het in de bedieningsunit bleek te zitten. Enfin, uitzoekwerk te doen dus. Ik zal de oplossing hier wel neerzetten t.z.t., zodat het in de toekomst wel terug te vinden is.
Naar mijn idee staan er toch best hulpvolle tips in.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232590/
en die linkt dan weer door naar: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=8&t=14858&hilit=Transistoren&start=15
waar de daadwerkelijke handleiding met foto's staat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die resistors staan bij conrad op 20 weken levertijd, dan kun je mss beter ergens anders kijken of je kunt via de Ali ook een nieuwe module kopen:
https://www.aliexpress.com/item/New-Blower-Motor-Fan-Heater-Resistor-for-Citroen-AX-Berlingo-Xantia-Turbo-D-16V-XM-24V/32810945955.html
Volgens de service is dat het correcte nummer:
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ik had bij Conrad al twee van die transistors besteld, toen ik zag dat er 21 weken levertijd op zit. Zo maar even annuleren... zeker als er voor 20 dollar een geheel nieuwe module in gaat. Goeie tip, ik ga die eens bestellen denk ik.
Ongelooflijk eigenlijk: voor twee transistoren en een tubetje koelpasta was ik bij Conrad (incl. verzending) € 18,42 kwijt. En dan moest ik nog 4 boutjes met moertje kopen ter vervanging van die popnageltjes. Die hele module bij AliExpress kost $ 20,99 inclusief verzending. Tegen de huidige koers is dat € 16,87. Je zou haast denken dat die nieuwe module iets mankeert. Levertijd is 5 tot 17 werkdagen, dus we gaan het zien...
Nou zit er wel degelijk kwaliteits verschil in die transistoren. Zouden zomaar transistoren met een lage amperage kunnen zijn waardoor ze snel warm worden en uiteindelijk doorbranden. Dit hoop ik niet voor je maar voor die ali prijs kun je er geen buil aan vallen lijkt me......
Affijn zoals je al melde: "we gaan het zien"
Vorige week was er post uit China: de aanjagermodule! Gisteren dus met de aanjagermotor aan de slag geweest. Het euvel is verholpen, de aanjager blaast niet meer continu op volle kracht. Maar goed is het nog niet, want nu draait hij rustig, maar reageert niet op input via de climate-control. Dus hoewel het nu in elk geval weer rustig is binnen (van zo'n blower op volle kracht wordt je ook moe na anderhalf uur rijden), is het nog niet OK. Alles zit in elk geval goed terug op zijn plaats. Toch jammer... iemand nog suggesties waar ik verder naar kan zoeken? Ook de uitkomende module was niet de fabrieksnieuwe trouwens, uit de markeringen blijkt dat de hele aanjagermotor al eens vervangen is, de productiemarkering was van juli 2010.
Misschien verkeerde module? Ik weet niet of er onderscheid zit voor een type 1 of type 2 en een module voor de kachelmotor met of zonder airco, met of zonder Climatecontrol. De kachelmotoren van de auto’s zonder airco wijken in ieder geval af van die met airco, weet alleen niet of dat in de module zit.
ik heb die kachelmotoren in de loop van de jaren eindeloos uitgewisseld tussen verschillende auto's. Is één van de dingen die ik sowieso altijd uit een sloper meeneem. Ik heb nog nooit enig verschil bemerkt onderling.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kachelweerstand vervangen, 7 euro bij Aliexpress levertijd binnen een week
met vriendelijke groet,
Richard Heijstee
Ook mijn aanjager bleef op volle kracht blazen. Ik vond het idee van een nieuwe kachelweerstand via AlieXpress wel aantrekkelijk en heb er eentje besteld.
Deze bleek niet te werken (prijs 14 euro - ik wilde niet voor de goedkoopste gaan) dus een andere besteld ( voor een tientje) bij een andere leverancier via AlieXpress. Ook deze deed helemaal niets terwijl als OEM nummer toch bij beide exemplaren het goede nummer vermeld werd 644178.
De oude OE weer gemonteerd en hij blijft weer op volle kracht blazen ongeacht de stand. Toch maar weer een andere besteld bij een reguliere onderdelenleverancier in Venlo (50 euro). Hij wordt volgende week geleverd en dan ga ik hem inbouwen. De prijs bij de dealer zou ongeveer 200 euro zijn . . .
Kachelmotor is i.e.g. niet kapot, want die heb ik getest door er even 12V op te zetten. Of zou er toch iets anders aan de hand kunnen zijn ??
Ik houd jullie op de hoogte.
Groet Eddie
ed8die
kachelweerstand vervangen door regeleenheid van Metzger. Aanjager wertkt nog steeds niet. Oude OEM gemonteerd en hij blaast volle kracht maar is niet te regelen. Volgende week APK, de oude er maar in laten zitten want de aanjager moet werken. Of hij te regelen is of aan of uit kan, is niet van belang. Maar hoe nu verder, heeft iemand een idee wat er nog meer aan de hand kan zijn.
zie foto's van de oude (ST-linksboven) en de nieuwe weerstand - voor en achterzijde.
Eddie
ed8die
https://www.conrad.nl/p/on-semiconductor-mj11015g-transistor-bjt-discreet-to-3-1-pnp-darlington-151333
Zie ook: http://www.auto73.fr/transistors/64-fw26025a1.html
De klinknagels met een 4 mm boortje uitboren. De pinnen lossolderen, oude transistors verwijderen, oppervlak schoonmaken, nieuwe plaatsen (vergeet de koelpasta niet!), popnagelen (4 x 15) en pinnen solderen.
Pieter & Nefertiti
Ik heb nu uiteindelijk twee nieuwe, niet werkende kachelweerstanden in huis. De oplossing voor de APK, - de stroomkabel naar de oude (volle kracht) kachelweerstand onderbroken met een schakelaar die ik naast het dashboard bij de voetruimte gemonteerd heb, zodat ik de aanjager aan/uit kan zetten. De aanjagersnelheid aanpassen is niet meer mogelijk, maar daar kan ik wel mee leven . . . en de APK keurmeester ook. Ik laat het zo voorlopig.
ed8die
Niemand die verder een andere oplossing heeft? Ik heb exact hetzelfde als ed8die. Mijn kachel (elektronische climate control in een 1998 Y4) werkte alleen volluit. Inderdaad niet fijn qua herrie. Nu heb ik via autodoc een Ridex kachelweerstand besteld die overeen kwam met het OEM nummer. Maar nu blaast hij wel, maar heel zachtjes. De input via de unit lijkt geen nut te hebben qua blazen. Temperatuur en waar hij moet blazen werkt verder wel prima.
OEM nummer: 6441 78
Bestelde kachelweerstand: https://www.autodoc.nl/ridex/13631622
Zelf denk ik dus dat de kachelweerstand nu wel z'n werk doet, maar te goed of dat de aansturing niet goed is. Zou het helpen om de accu er een tijdje af te halen om alles te resetten? Of is de climatronic zelf gewoon stuk?
Dus die kachelweerstanden wisselen werkt blijkbaar niet.
Ondertussen hebben we (voor leden) stapels van die dingen in ons magazijn.
__________
Crepuscule
Maar door welke weerstand? Een OEM misschien?
Het is toch raar dat er een veelvoud merken 'passende' weerstanden aanbieden voor de XM maar dat ze allemaal deze storingen geven? Dan zou er toch geen markt voor mogen zijn? Ik kan een complete kachelventilator lenen dus zal deze eens proberen als ik tijd heb. Als die dezelfde storing geeft zit het toch ergens anders in.
Ah dat zou kunnen natuurlijk! Maar dan is het wel erg jammer dat ze verkocht worden alszijnde werkend voor XM. Maar als die theorie opgaat, zou een OEM bij de dealer dus wel moeten werken? Zal misschien net zoveel kosten als een vervangende gebruikte kachelventilator.
Nou, je hebt er een medestander bij.
Ik heb een XM break zonder airco. Zekering 2 onder de motorkap is vervangen door een zwevende. Ook heb ik de aanjager inmiddels meerdere malen uitgebouwd en het stukje elektronica met de twee weerstanden vervangen. Ik heb ook de bedieningseenheid (bij mij: drie draaiknoppen waarvan de linker de aanjagermotor aanstuurt) vervangen omdat ik dacht dat de oorzaak hierin zat.
Status tot nu toe: Als ik de auto start dan draait de aanjagermotor langzaam, de beide weerstanden worden dan 'gebruikt' en deze worden dus goed warm. Er zit ook een relais op de printplaat. Als ik deze handmatig indruk dan draait de motor voluit. Draaien aan de knop van de 'nieuwe' bedieningsunit maakt geen verschil. Ik denk dus dat er tussen de verbinding van de bedieningseenheid en de elektronica bij de aanjagermotor iets mis is. Is er iemand met een goed schema? ik heb een vraagbaak maar daar kom ik niet goed uit. Mijn volgende stap is alle stekkerverbindingen schoonmaken. Wellicht helpt het.
Gegroet!
Hmm, maar zou dat betekenen dat dat bij iedereen steeds toevallig is dat de verbinding niet meer goed is?
Overigens maakt het voor mij niet meer uit, koppakking van de XM heeft het begeven dus ik denk dat ik 'm weg doe.
Tja, hoe dan ook, dit probleem lijkt in ieder geval niet in de elektronica van de aanjagermotor te liggen. Balen zeg, die koppakking. Laat maar even bezinken. In die staat verkopen levert niets op.
Je zou dus eens +12V op pen 4 van de 4 polige bruine stekker kunnen zetten en -12V op pen 2. Je kunt dan een potmeter (beter bekend als) regelbare weerstand over pen 1 en 3 zetten. Doet hij het nu ? dan zit het probleem niet in de stuur/regel-unit.
Pagina's