User menu

Aanjager volle kracht

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
Aanjager volle kracht

Beste XM'ers,

De aanjager van mijn XM wil alleen nog op volle kracht blazen. Het gaat om een XM 2.0i 16v van 1998 met automatische climate control. Een paar weken geleden gebeurde het voor het eerst: bij het starten van de auto gaat de aanjager meteen op volle kracht aan en die is niet bij te regelen. Alle andere funcites van de climate control werken wel gewoon. Na een dag of twee ging het vanzelf weer over, maar vanaf eergisteren is het weer permanent 'windkracht 10' binnen. Niet fijn. Waar kan dit aan liggen? Iemand dit eens meegemaakt en nog onthouden hoe het gefikst is?

Bedankt en groeten,

Jeroen

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2,0 16V 1996, 2,0 16V Prestige 1998 en 2,0 16V 1999
RE: Aanjager volle kracht

Daar is wel wat over terug te vinden op het forum. ik dacht dat het vaak te maken heeft met transistoren op de kachelmotor. Ik heb het bij mij ook gehad en de kachelmotor vervangen, daar is met enig zoekwerk nog wel aan te komen, twee jaar geleden heb ik nog een splinternieuwe op de kop getikt. Als het ene de geest geeft volgt het andere vaak snel daarna dus vandaar een nieuwe.

de transistoren kan je ook vervangen maar dan moet je even gaan zoeken hoe dat moet. Je kachelmotor zit trouwens rechts onder  in de voetenbak, demonteren is niet echt moeilijk. In het magazijn hebben we gebruikte liggen.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Ik heb het forum doorzocht op 'aanjager', 'blower', 'kachelmotor' en 'transistor', maar vind eigenlijk alleen topics over uitvallende aanjagers, niet over op hol geslagen exemplaren. Er is er één (met handmatige airco) die het ook lijkt te hebben, maar die heeft het nooit opgelost: http://www.xmclub.nl/forum/ventilator-draait-alleen-hoogste-stand.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Aanjager volle kracht

Transistoren van de aanjager zijn kapot. Kun je vervangen. Gerrie (Furriegurrie) heeft daar een handleiding/how to van gemaakt. Ergens hier op het forum. Met foto's. Of het stond misschien ergens een keer in de AE.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Ik vind dat topic / how-to toch niet hier. Er is wel een topic met een link die ernaar zou kunnen verwijzen, maar die link verwijst naar de pagina van dat topic zelf, niet naar de how-to: http://www.xmclub.nl/forum/kachel-ventilator-printplaat. Onder 'how-to' vind ik het ook niet en de AE heb ik nog niet zo lang. Wel talloze topics op CiFo en Xantia-forum trouwens, dus ik ga daar eens grasduinen. Hoewel ik daar ook diverse keren lees dat het in de bedieningsunit bleek te zitten. Enfin, uitzoekwerk te doen dus. Ik zal de oplossing hier wel neerzetten t.z.t., zodat het in de toekomst wel terug te vinden is.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Aanjager volle kracht

Naar mijn idee staan er toch best hulpvolle tips in.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2,0 16V 1996, 2,0 16V Prestige 1998 en 2,0 16V 1999
RE: Aanjager volle kracht

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232590/

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Aanjager volle kracht

en die linkt dan weer door naar: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=8&t=14858&hilit=Transistoren&start=15

waar de daadwerkelijke handleiding met foto's staat.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE:

Die resistors staan bij conrad op 20 weken levertijd, dan kun je mss beter ergens anders kijken of je kunt via de Ali ook een nieuwe module kopen:

https://www.aliexpress.com/item/New-Blower-Motor-Fan-Heater-Resistor-for-Citroen-AX-Berlingo-Xantia-Turbo-D-16V-XM-24V/32810945955.html

Volgens de service is dat het correcte nummer:

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1984 Renault 4 GTL

 

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Ik had bij Conrad al twee van die transistors besteld, toen ik zag dat er 21 weken levertijd op zit. Zo maar even annuleren... zeker als er voor 20 dollar een geheel nieuwe module in gaat. Goeie tip, ik ga die eens bestellen denk ik.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Ongelooflijk eigenlijk: voor twee transistoren en een tubetje koelpasta was ik bij Conrad (incl. verzending) € 18,42 kwijt. En dan moest ik nog 4 boutjes met moertje kopen ter vervanging van die popnageltjes. Die hele module bij AliExpress kost $ 20,99 inclusief verzending. Tegen de huidige koers is dat € 16,87. Je zou haast denken dat die nieuwe module iets mankeert. Levertijd is 5 tot 17 werkdagen, dus we gaan het zien...

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Aanjager volle kracht

Nou zit er wel degelijk kwaliteits verschil in die transistoren. Zouden zomaar transistoren met een lage amperage kunnen zijn waardoor ze snel warm worden en uiteindelijk doorbranden. Dit hoop ik niet voor je maar voor die ali prijs kun je er geen buil aan vallen lijkt me......

Affijn zoals je al melde:  "we gaan het zien"

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Vorige week was er post uit China: de aanjagermodule! Gisteren dus met de aanjagermotor aan de slag geweest. Het euvel is verholpen, de aanjager blaast niet meer continu op volle kracht. Maar goed is het nog niet, want nu draait hij rustig, maar reageert niet op input via de climate-control. Dus hoewel het nu in elk geval weer rustig is binnen (van zo'n blower op volle kracht wordt je ook moe na anderhalf uur rijden), is het nog niet OK. Alles zit in elk geval goed terug op zijn plaats. Toch jammer... iemand nog suggesties waar ik verder naar kan zoeken? Ook de uitkomende module was niet de fabrieksnieuwe trouwens, uit de markeringen blijkt dat de hele aanjagermotor al eens vervangen is, de productiemarkering was van juli 2010.

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2,0 16V 1996, 2,0 16V Prestige 1998 en 2,0 16V 1999
RE: Aanjager volle kracht

Misschien verkeerde module? Ik weet niet of er onderscheid zit voor een type 1 of type 2 en een module voor de kachelmotor met of zonder airco, met of zonder Climatecontrol. De kachelmotoren van de auto’s zonder airco wijken in ieder geval af van die met airco, weet alleen niet of dat in de module zit.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Aanjager volle kracht

ik heb die kachelmotoren in de loop van de jaren eindeloos uitgewisseld tussen verschillende auto's. Is één van de dingen die ik sowieso altijd uit een sloper meeneem. Ik heb nog nooit enig verschil bemerkt onderling.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

workit
afbeelding van workit
RE: Aanjager volle kracht

Kachelweerstand vervangen, 7 euro bij Aliexpress levertijd binnen een week

 

met vriendelijke groet,

Richard Heijstee