Nieuw lid met XM perikelen

Pagina's

90 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Franco
afbeelding van Franco
Nieuw lid met XM perikelen

Hoi XM liefhebbers, 

Ruim een jaar geleden emigreerde ik naar Centraal America. Omdat ik al heel mijn leven met Citroën rijd (vooral CX'en), kon ik het niet laten

om hier ook op zoek te gaan naar een Citroën. Als bij wonder vond ik een XM. Wat later de enige in het land bleek te zijn. Een XM V6 uit '95. 

Wat een geweldige auto is dat. Alles ging een tijd goed. De auto was van een steenrijke dame geweest. Haar man had hem haar cadeau gedaan. 

De teller is stil blijven staan op 74 000km. De auto is erg 'hard' omdat roest hier niet veel voorkomt. De lak is slecht en de zwarte panelen zijn verkleurd doordat de auto altijd in de volle zon heeft gestaan. Alles ging dus goed tot ik in een gigantisch diep gat in de weg reed tegen zo'n 60km/h. Dat was een flinke klap. De onderste draagarm was door de klap gebogen. Het wiel stond zo'n  4cm naar achter. Ik ben er nog wel mee thuis geraakt alhoewel de band in de bochten de carrosserie raakte. Toch nog een 50km mee gereden. Dit is allemaal zo'n half jaar geleden gebeurd. Toen ik het LHM niveau checkte kwam ik er achter hoe moeilijk het is om hier aan LHM te geraken. Dat was niet simpel. Ik vond een Motul verdeler. Ik had een klein LHM lek en een paar dagen geleden vond ik een lekke retourleiding onder bij het stuurhuis. Ik heb het eronderuit

gehaald en met wat aluminiumfolie en wat krimpkousjes hersteld. Nu zit ik met het volgende probleem: ik heb 2 kriksteunen onder de voorkant van de auto geplaatst en de auto in de laagste stand gezet. Toen ik de auto weer startte en in de hoogste stand zette gebeurde er niets(!?). De auto komt niet meer omhoog. Heeft iemand hier een idee waaraan dat kan liggen ? 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Leuk, zo'n "unicorn" is een land waar je geen XM verwacht. Best wel een held zo!

De hydrauliekpomp is niet zelfaanzuigend en heeft wat hulp nodig. Grote kans dat dit je probleem veroorzaakt. Welke V6  heb je?

Bij de 12v V6 zit de hogedrukregelaar voorop het motorblok aan bestuurderszijde naast de uitlaat. Op die hoogteregelaar zit een bout maatje 12, die 1 tot 1,5 slag losdraaien en de motor even laten draaien. Dan bij draaiende motor die bout weer vastdraaien. Let op, die bout niet eruit draaien! Alleen een beetje lossen.

Een 24v werkt hetzelfde, alleen weet ik niet waar daar de hogedrukregelaar zit.

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

 Oh ja, dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Heel erg bedankt, het was meteen in orde. 

toine.theunisse...
afbeelding van toine.theunissen@gmail.com
  • Citroen XM V6 Automaat Exclusive (Type 1 (Y3) PRV 4HP18)
  • Citroen XM V6 Handgeschakeld (Type 1 (Y3) PRV)
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Dag Franco,

Een XM in Midden-Amerika, daar willen we natuurlijk sfeer-foto's van zien. Kan dat?

Gr. Toine

Met vriendelijke groeten,

Toine

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Dit is het beeld wat ik heb van midden amerika............Maar, ik zal er ongetwijfeld naast zitten

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Nieuw lid met XM perikelen

We krijgen op onze Facebook-pagina ook regelmatig reacties van eigenaren uit Brazilië, Argentinië, Chili en Colombia. En we hebben een keer een clublid gehad in Suriname...

__________
Crepuscule

Franco
afbeelding van Franco
RE:

 Sorry, ik zag net pas jullie berichten.

Franco
afbeelding van Franco
RE:

Vonmorgen zag ik een klein plasje Lhm onder de auto. Een lek aan de voorraadbol(houder) Weet hier iemand hoe ik dat kan oplossen ?  Ik probeer morgen een paar fotos van de auto te posten. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Antwoord van Furriegurrie

"Ja, dit is te repareren. Er is een o-ring in de drukregelaar die je moet vervangen. Is wat gepruld, maar wel te doen. Ik heb dat ooit gedocumenteert hier, maar ook op andere sites is wel e.e.a. te vinden. Je moet wel de hele regelaar uit de auto halen."

__________
Crepuscule

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Ok, dat is goed nieuws. Eens kijken of ik het kan vinden.

 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Lekkage op de acterkant ?   O ring vervangen zie topic

https://xmclub.nl/forum/drukregelaar

 foto en uileg Nr#21 dd.11/05/2013

 

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Ik heb het probleem gevonden. Wegens een gebrek aan onderdelen hebben ze geprobeerd om de drukregelaar dicht te kitten. Dat ging een tijdje goed. Ik ben van plan om binnen 2 weken een ritje van 2300km dwars door Mexico te maken, heeft er iemand een drukregelaar liggen ? Of weet iemand waar ik een revisiesetje kan bestellen ?

 

Franco
afbeelding van Franco
RE:

Thanks, daar kan ik wat mee.

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Geestig zo'n XM in amerika. Ik heb eens gehoord dat citroën zijn pogingen om zijn hydraulische auto's daar te slijten heeft gestaakt omdat ze technisch niet gekeurd raakten. Dit omwille van de regelbare wagenhoogte. Ben benieuwd naar dit avontuur.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Er loopt er zeker nog een, Gris Dolmen V6.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Wel, aan mijn geplande tocht door Mexico kwam snel een einde. Pakweg een halfjaar geleden had ik al eens een probleem gehad 

met de benzinetoevoer. Toen viel hij in the middle of nowhere ineens stil. De stekker van de benzinepomp onder de achterbank was losgekomen.

Nadien heb ik het nog tweemaal meegemaakt echter toen was de stekker niet los gekomen.  Ik reed toen over een verkeersdrempel en de auto viel stil. 2 keer startte hij na een tijdje weer vanzelf. Gisteren, na 150km reed ik door een oneffenheid in de weg en hij viel weer stil. Geen benzinetoevoer. Een uur vanalles geprobeerd en toen maar een takeldienst gebeld. Nu 200 dollar later ligt de XM plat op zijn buik op een plek waar hij vanmiddag weg moet. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen. Ik vertrek morgen met een vliegtuig naar Mexico. Ik vermoed dat de benzinepomp aan vervanging toe is. In December kom ik hier (Guatemala) terug voor een maand en ik hoop de XM alsnog te kunnen repareren en er mee naar Mexico te rijden. 

 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Als ik 't zo zie gok ik dat je een ES9J4 motor hebt. Zoniet, dan ben ik niet zeker of het volgende gedeelte correct is.

Brandstofpomp weet je te vinden. Als je daar de stekker van los neemt kan je 2 dingen doen.

1. Als eerste zou ik testen of de pomp nog spanning krijgt. Heb geen foto van de stekker zelf, maar de foto van de aansluiting op de pomp met gemarkeerd waar de positieve en negatieve pennen zitten lijkt me duidelijk genoeg.
Er komt pas spanning (10 ~ 12 VDC) Als de (start)motor draait. Dus niet met alleen contact aan.



2. Mocht je gewoon spanning krijgen is het probleem dus de pomp zelf. Dan kan je nog de paars omcirkelde leiding op een los stukje slang aansluiten met een bakje eronder. 12VDC op de aangegeven pennen zetten en er zou benzine uit de slang moeten spuiten als de pomp goed is.
Zoniet, pomp dood of.., intern zitten de positieve en negatieve aansluiting ook met stekkertjes aangesloten.


Je zegt dat de pomp wel eens eerder uitgevallen is na hobbels/klappen. Misschien dat zo'n stekkertje lossig zit.

Dus pomp er uit en kijken. MIsschien heb je geluk en anders kan je meteen zien wat voor een pomp er in de pompunit zit gemonteerd.   

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Zou het ook een los gerammeld relais kunnen zijn?

 

Kijk anders even in deze topic:

https://xmclub.nl/forum/mijn-dame-start-niet

__________
Crepuscule

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen


Bedankt voor de reactie. Dat ga ik vandaag eens proberen. Ik heb het vermoeden dat de pomp nog gewoon goed is en dat het probleem ergens anders zit maar ik zal eerst eens checken of de pomp nog werkt.  Gisteren dacht ik nog even om het geheel eens open te maken maar ik zag niet goed hoe dat moest. Hoe zit die pomp bevestigd ? Zit er ergens een bout of zo ? Ik stond gisteren op de Pan American Highway in een flauwe bocht, vrachtwagens en bussen raasden op 50 cm afstand voorbij dus echt op mijn gemak was ik niet. Verkeer is hier echt ongelooflijk. Gaten in de weg waar een wiel in past.
Het probleem is er dus als ik te hard over een vluchtheuvel ga of door een gat in de weg rijd.  Het lijkt dan dat er ergens een knop omgaat. Ik las ergens dat er een bots-sensor in de tweede serie XM's zit. Kan dat het zijn ? Weet er iemand waar die zit ? En hoe die werkt ? Ik had de indruk dat het probleem verdween na een tijdje wachten. De voorlaatste keer volgde ik een vriend op een motor. Die ging wat vlot over een vluchtheuvel heen en ik een beetje te vlot. Meteen sloeg de motor af. Ik frummelde wat aan het stekkertje maar dat hielp niet. Ik belde een takelwagen en na een kwartiertje draaide ik nog eens aan de sleutel en hij startte alsof er niets gebeurd was.
Een los gerammeld relais is ook goed mogelijk. Ik zit momenteel in Antigua en heel Antigua is bestraat met 'kinderkopjes'. Cultureel erfgoed. Heerlijk om er met een XM overheen te gaan. Veel passagiers hier staan versteld van het comfort van mijn XM. Waar vind ik dat relais ergens ? Ik lees bij de link 'een groot dubbel relais in de computerbak'. Waar vind ik die computerbak ergens ?


Bedankt nogmaals voor de reacties.
 

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Ik las dit ergens 


Re: auto slaat niet aan

Als je brandstofpomp niet loopt kan het heel goed de botsingschakelaar zijn (inertieschakelaar). Gewoon de twee draadjes kortsluiten dan weet je het.

Weet iemand waar ik die inertieschakelaar kan vinden ?

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Nieuw lid met XM perikelen

 

Botsknop is het ronde ding met een randje

__________
Crepuscule

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Ah ok, had ik dat gisteren maar geweten. Zometeen eens proberen. Ik sla mezelf voor mijn kop als die knop mijn probleem oplost. 

Heel erg bedankt voor de snelle reactie.

 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Botsknop lijkt me onwaarschijnlijk. Deze is ook niet gemaakt om uit zichzelf weer terug te schakelen. Maar kan nooit kwaad om te proberen natuurlijk.

Ik zou eerst even met de multimeter checken of de pomp voeding krijgt of niet. Dan weet je of je het in de pomp of de elektra moet gaan zoeken.

Elektrische schema's kan je hier vinden.

De benzinepomp zit met die zwarte 'rand' die op de foto te zien is 'geschroefd'. Hetzelfde idee als een deksel op een pot. Dus die zwarte ring tegen de klok in draaien en dan komt de pomp los. Als je wil voorkomen dat de wagen naar benzine gaat ruiken zou ik even een klein bakje bij de hand houden om nder de pomp te doen als je deze eenmaal er uit getild hebt.
Let er trouwens op met montage dat de pijl op de pomp richting het inkepinkje in het chassis gericht moet staan. Op de zwarte ring zit ook een klein pijltje wat tegen de tijd dat de ring weer vast zit ook in lijn met de pijl moet staan.
Ook het terugplaatsen van de pomp kan ff duren. Onderin de tank zit een wit bakje waar het benzine/pompfilter weer in teruggestoken moet worden. Doordat de pomp een beetje een 'scheve' vorm heeft ben je snel geneigd deze net niet in het bakje te richting.
En let op de vlotter.., deze moet juist boven/langs het witte bakje richting linker passagiersdeur gstoken worden

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Hier onder het schema van de pomp (nr: 755) aansluiting en het relais (nr:807)

 

..

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Nieuw lid met XM perikelen

De auto op de buik ligt kan je deze op pompen dmv een boormachine op de lhm pomp te zetten, ik weet zo niet welke dopmaat je moet hebben maar is een normale mm maat.

Het uitvallen door een flinke hobbel en daarna meestal wel weer willen starten lijkt met geen benzine pomp probleem. Als je voor de auto staat zie je rechts de accu, links daarvan zit een elektronisch ding, tegen de accubak aangeschroefd, ik weet zo de naam even niet, maar die heeft met de ontsteking te maken, vooral als de auto warm is kunnen ze spontaan stoppen tot gevolg hebben, auto tijdje af laten koelen en de 9 vd 10 keer start de motor weer. ik heb het vermoeden dat je het daar moet zoeken, een hp geveerde citroen die door een flinke hobbel uitgaat heb ik nog niet eerder meegemaakt, maar oke een keer moet de 1e keer zijn.....

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Het bleek dus die botsknop te zijn !  Bedankt voor de andere reacties. Ik ben blij dat ik de pomp er niet uit hoef te  halen, lijkt me nog een lastig klusje. Ja, een druk op die knop bleek dus te werken. Ik dacht dat ik gek werd. Ondertussen weer dik 500km gereden. Te hard over een drempel of door een gat in de weg en hij valt stil. Toch wel raar eigenlijk.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Dat moet dan wel een hele flinke 'hengst' door de auto zijn, mag je nog blij wezen dat je airbags er niet uitkomen, althans dat doen ze maar 1 keer  

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Ik ben er ook vebaast over.  Zou dat ding door het vele gerammel wat losser zijn geworden waardoor ie afgaat? Zo'n ding moet toch pas in werking treden als je met een behoorlijke gang ergens frontaal op klapt?

Maar in ieder geval toch fijn dat het zo simpel op te lossen is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Beste XM liefhebbers, 

 Hier even een update van mijn avonturen met mijn XM in Latijns Amerika. Er is ondertussen alweer een dik jaar voorbij sinds mijn laatste post. Bedankt nog eens voor alle reacties. 
 

Dat incident met die botsknop heb ik sindsdien nog 1 keer meegemaakt in Mexico. Toen ging ik wat te snel over een vluchtheuvel. Ik herinner me nog goed hoe goed het voelde toen ik het probleem met die botsknop kon oplossen. Voor mij als oer-CX rijder is zo'n XM een erg complexe auto. Ik heb zo'n 25 jaar een CX als dagelijks auto gereden en een CX past me als een handschoen. De laatste was een GtiTurbo2 die nu in NL in de stalling staat. Ik denk dat ik nog aan de complexiteit een XM moet wennen. 

 Na mijn laatste post ben ik in 5 dagen vanuit Antigua Guatemala naar Saltillo in Mexico gereden, zonder problemen. Dat was een ritje van 2250km. Ik herinner me dat ik in Antigu de voorste remblokken had laten vervangen en dat ik er na een paar honderd kilometer achter kwam dat ze een vergrendelpin vergeten waren. Ik hoorde een schrapend geluid linksvoor. Dat was snel opgelost door een 'pinchazo' of 'vulca', hutjes langs de kant van de weg waar ze je banden repareren. Ook ben ik nog eens geflitst aan 147km/h maar dat was nadat ik vol in de remmen was gegaan. Die achtervolging en dat onderhoud met de Mexicaanse wegpolitie was ook wel indrukwekkend. Nog indrukwekkender was dat ik na een kwartiertje weer gewoon mocht doorrijden. Daar stond ik echt wel van te kijken. Het was mijn Mexicaanse bijrijder die ons er 'uit lulde'. Ze is een lerares en die was niet van plan om de agenten om te kopen en dat zei ze ook gewoon tegen die agenten. Iets later viel ik zonder benzine  (dat is me daarna nog 2x overkomen) wegens een niet werkende benzinemeter en een onderschatting van het verbruik van zo'n V6. Boven de 140km/h gaat het snel met de benzine. 

 Eind December ben ik dan  op en neer naar Antigua gereden. De auto staat ingeschreven in Guatemala en elke 6 maanden moet hij het land uit. (ik woon in Mexico) Tijdens die rit had ik nog een kapotte stofhoes van de linker aandrijfas. De spijker die de remklauw op zijn plaats hield was losgekomen en had de stofhoes beschadigd. Daar heb ik ergens nog flink wat vet laten inspuiten. (dat was op de terugweg  zo'n 500km van huis) Ik heb nog een stofhoes liggen maar ik moet nog eens nakijken of het de juiste is. Verder is er nog ingebroken in de auto (in één klap was ik al mijn kleren kwijt) dit door een omlaagzakkend linker portierraam. Dat is ondertussen ook gerepareerd. (kostte me 1800 pesos/90euro, wat ik erg veel vond) Maar wat was ik blij dat dat raam het weer normaal deed, het was al sinds Antigua stuk. Dat was het verder zo'n beetje geloof ik. 

 Normaal gezien moest ik voor 4 augustus weer in Guatemala zijn maar de grenzen van Guatemala zijn dicht wegens Covid-19. Ik heb een verlenging voor 6 maanden van mijn toeristenvisum kunnen regelen. De auto staat nu voor mijn deur en is in principe illegaal in het land.

 Hij rijdt nog. Oh ja, een paar maanden geleden is mijn batterij gestolen om 15h 's middags. Nu heb ik de motorkap vergrendeld dmv een ketting die ik vast gemaakt heb aan de motorkap en langs de motor met een hangslot aan een trekbeugel onder aan de auto. (ik zal morgen wat foto's maken)

  Nu staat (ligt) zij voor de deur en zo om de 2 weken start ik hem en doe ik een rondje door de stad om de batterij wat bij te laden en de motor op temperatuur te laten komen. Zij ziet er niet uit door de door de zon los gekomen lak. De auto heeft bij mijn weten nog nooit in de garage gestaan. De vorige eigenaresse woonde in Antigua en daar is het heel het jaar tussen de 25°-30°. (de eeuwige lente heet dat) Tijdens mijn laatste bezoek aan Antigua kwam ik de man van de vorige eigenaresse nog tegen en die wist me te vertellen dat hij nog een hele stapel facturen van de XM had liggen, facturen van gedane werkzaamheden. De volgende keer zal ik er eens achteraan gaan. De auto lijkt me technisch nog in erg goed staat maar het beige leer heeft flinke scheuren omdat het waarschijnlijk gekrompen is door de hitte. Het dashboard is stuk omdat het ooit gedemonteerd is door iemand die niet wist hoe dat moest. De airco is stuk, die begon ineens warme lucht te blazen. Een airco heb je hier wel nodig omdat het hier gewoon dik 40° heet wordt in de zomer. De radiateur heeft een klein lek en er ligt een enorme groene vlek onder de auto. :-) Er lekt ergens een retourleiding. Ik heb het min of meer gelocaliseerd door een stuk karton onder de auto te leggen maar ik heb er nog niet echt naar gekeken. (ik ben al erg blij dat het geen hogedrukleiding is) Vorig jaar wist ik in Guatemala City 7 liter LHM op de kop te tikken en daar heb ik nu nog 2 liter van over. LHM is hier erg moeilijk te krijgen. 

 Gisteren zag ik  het filmpje bij Klokje Rond Klassiek over de XM van Chris B. en toen sprong bij mij het Citroën lampje weer aan. Ik ben erg onder de indruk van al het werk wat hij aan zijn XM heeft gedaan, goeiedag. Dan vallen de mankementen aan mijn XM erg mee. Een tijdje geleden zat ik te denken over hoe ik van mijn XM af kon komen maar nu heb ik er weer zin in. Ik zag ook een Brazilaan op de XM FaceBookpagina die een XM aan het slopen was en ik heb hem gecontacteerd ivm de DiRaVi. Die van mij lekt, niet veel maar toch. Het lijkt mij geen slecht idee om een reserve stuurhuis voor een V6 te hebben liggen. Zijn die van serie 1 en 2 hetzelfde ?

 Zo, ik hoop dat alle mede XM liefhebbers nu weer een beetje op de hoogte zijn van mijn XM en ik zal morgen even een reeks foto's plaatsen.

 

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Dank voor de update Franco. Ik heb me wel eens afgevraagd of je die XM nog weer aan de praat had gekregen.

Leuk om te lezen dat je zo gemotiveerd bent om XM te rijden onder dit soort exotiische omstandigheden    

__________
Crepuscule

Pagina's