Wordt dit een beetje een hobby-auto voor je, of ook de family-car?
Die leuke tweeling van je moet toch eerst in een Maxi-Cosy op de achterbank. Dan heb je daar nog plenty ruimte in de voetenbak voor boodschappen, pakken luiers. Je kunt er zelfs een ingeklapte buggy kwijt.
Haha geweldig. Ik heb geen idee waar de tank momenteel zit. Het is lastig om nieuws te hebben van de verkoper...
Deze auto zal niet de enige zijn., maar was wel de enige met een groot koffer. We hebben voorts een 308 cabrio van 2010, een nieuwe polo en leuke renault r15 die binnenkort zijn gouden jubileum viert.
Heb je de auto al opgehaald? Maak even wat foto's anders.
Bestuurdersstoelen zijn soms inwendig gebroken maar kunnen vaak eenvoudig weer worden gelast. (of vervangen)
ABS-Sensor zal wel moeiljk worden. Die zijn er bijna niet meer voor dit bouwjaar. In Nederland verwijder je dan gewoon het ABS-lampje maar ik weet niet of dat ook in Frankrijk mag?
Het is een flinke lijst maar wel te doen. Het is een unieke auto.
Als ik straks thuiskom zal ik de vertaling even induiken... Maar denk dat Veen er niet veraf zit. Hier in Frankrijk lezen ze volgens mij geen foutcodes, dus kan idd gewoon verwijderd worden.
Staat ook niet dat de abs defect is, alleen maar dat de display een abs foutmelding geeft.
Kritieke gebreken (auto is vanaf dag van de keuring geimmobiliseerd en mag de weg pas terug op na nieuwe keuring, dus moet met een remorque naar de keuring gevoerd worden)
- Benzinetank en leidingen: brandgevaar
- Aanhoudende lekkage van andere vloeistof dan water die gevaarlijk kan zijn voor de omgeving en voor andere weggebruikers. Vooraan en achteraanrechts (denk LHM)
Belangrijke gebreken (auto moet binnen de maand herkeurd worden, daarna mag de wagen de baan niet meer op)
- Kenteken vooraan niet comform
- Handrem werkt onvoldoende
- ABS: Waarschuwingslampje
- speling in de stuurkogels vooraan
- speling op het stuurhuis
- Ruitenwissers kapot
- defect op ruitenwisservloeistof (motor of niet bijgevuld)
- Rijlichten verkeerd bijgesteld links en rechts
- Stoplicht werkt niet
- rechtse pinker werkt niet
- Mistlicht rechts werkt niet
- 4 banden versleten
- veerpootschotels
- draagarmen vooraan in slechte staat
- Hydroliek vooraan en achteraanrechts defect
- Uitlaat lek
- Ganse gasinstallatie moet herzien worden, momenteel buiten werking
- stofhoes versnellingsbak ontbreekt
- structuur Bestuurdestoel defect
- bedieningsmechanisme bestuurdersstoel defect
- Uitlaatgassen niet meetbaar aan uitlaat
Kleine gebreken: Moeten niet persé vervangen worden om de wagen op de baan te houden
- achterse remmen remmen ongelijk
- een van de voorste pinkers is lichtjes gescheurd
- Silentblocs vooraan aan vervanging toe
Tja, ik zou hier lekker rustig de tijd voor nemen. Alle kleine dingetjes zoveel mogelijk zelf doen. Rustig aan wat onderdelen verzamelen. Misschien kun je zelf de veerpootschotels vervangen?
Ik kan me niet voorstellen dat de benzinetank niet goed is maar de leidingen zullen best poreus zijn. En met die hele oude V6-en zou ik ook geen enkel risico nemen.
Ik weet helemaal niets van de auto, dus ga gewoon van het ergste scenario uit. dus dat ie al een aantal jaren stilligt.
Wanneer ie aankomt ga ik inderdaad eerst in de prullen duiken, daarna wrsch een offerte vragen bij de specialist.
En van daaruit zien we wel wat we doen. Heb best zin om er zelf in te duiken.
Hele gave kleur. En Type-1 V6 is natuurlijk gewoon dé XM
Voor LPG: in welk land moet de auto door de keuring komen? Een Franse LPG-installatie voldoet namelijk niet zo maar aan de NL-eisen. Voor BE weet ik dat niet.
Speling op stuurinrichting: hmm welk keuringsstation was dit, kenden die Diravi nog wel? Ze hebben toch niet met de motor uit getest? Dat is het goede scenario op zich. Het zwarte scenario is dat het stuurhuis aan revisie toe is. Brian in Middelburg doet dit, maar ja, als je in F woont heb je daar weinig aan. Ja, zelf demonteren, opsturen en weer monteren - maar dat is een operatie die aan weinig doe-het-zelvers besteed is.
Uitlaat voor V6.12 is niet nieuw meer te krijgen, heel soms nog Walker-imitatieprut. Dus hopelijk is het lek nog dicht te lassen voor de komende tijd (op zich gaan de originele uitlaten lang mee). Anders is RVS-op-maat de oplossing, maar ja, dat kost iets. Dan moet je wel lang met de auto willen doorrijden.
De uitlaat gaat idd geswapt worden voor een op maat gemaakt RvS exemplaar, denk dat die zowat evenveel gaat kosten als wat ik voor de autobetaald heb.
speling op het stuur zou ook zomaar aan de lagers van de wielen kunnen liggen, zou me verbazen dat er iets mis is met het stuur op zich. Of idd de diravi die de contrôleur niet kende.
Wonder boven wonder, er is 'nieuws'! Gisteren belletje gekregen van de verkoper om te melden dat hij waarschijnlijk vroeger geleverd zou worden en er foto's zullen volgen.
En die zijn inderdaad gevolgd. Je ziet niet veel, maar lijkt me toch proper onderaan.
Enorm grappig hoe de reacties verschillen tussen het Nederlandse xm forum en het Frans xm forum. Hier grotendeels positief met interessante informatie, ginds heel pessimistisch xD
Ben benieuwd als ie aankomt. Hij komt van la Rochelle. Ongeveer 2 uur van Bordeaux. Dus idd minder sneeuw etc dan in belgie/Nederland. Het risico is wel dat als de auto buiten is gestald dat de uv straling al het plastic binnenin broos heeft gemaakt.
De verkoper heeft bijvoorbeeld de schakelaar voor de rijhoogte afgebroken. Door heb van positie te willen veranderen.
Haha ja zoiets. Ik heb mijn xm gekocht voor 1500 euro zonder hem te zien. Omdat dit naar mijn mening toch zowat de laagste prijs is voor een v6. De motor alleen is meer waard gezien hij gedeeld is met de Alpine etc... Laat staan dat dat Bruin zo goed als niet voorkomt.
Dat blijkt dus not done want er zullen zowieso kosten bijkomen om hem terug op straat te krijgen. Niemand zou hier in Frankrijk de prijzen betalen waarvoor een xm in Nederland over de toog gaat.
De auto die ik gekocht heb is voor de doorsnee 'gepassioneerde' Fransman, goed voor de wisselstukken. Maar dan zou hij best eerst nog wat in prijs dalen...
Echt jammer.
Zo op de foto's ziet 't er in ieder geval hardstikke mooi uit.
Je stukje over de franse prijzen kan ik niet helmaal volgen. Bedoel je nu dat naar franse maatstaven nederlandse xm's veels te duur zijn voor hoe ze er bij staan?
Ofwel.. Wat jij nu hebt aangeschaft is een oud hok wat net genoed genoeg is voor onderdelen (maar je hebt er eigenlijk te veel voor betaald) ?
De V6 PRV komt inderdaad in veel voertuigen voor. Maar dan wel met hun eigen aanpassingen. Degeen die in de alpine hangt is toch wel iets anders dan die ze in een XM hebben gehangen.
Wat betreft de kleur heb je helemaal gelijk. Sowieso merk ik dat ik fan begin te worden van al die lichte pastel kleuren waarmee de XM alternatief te krijgen was. Helaas zijn die zeldzaam.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Yup, hier in Frankrijk is een v6 1500 euro waard. Los van de staat waarin hij verkeerd. Volledig opgemaakte modellen gaan misschien 3-4000 euro kosten, maar maandenlang te koop staan.
De 2.1TD en injections passeren de 1000 euro niet meer. Niemand wil ze nog. En er is veel aanbod.
Als een Fransman de prijs van een xm in Nederland zou zien. Hij zou nogal schrikken!
Een leuk verhaal is dat een voormalig clublid op een Franse sloperij een gedeukte Multimedia vond. Hij nam de wagen in eerste instantie mee naar Nederland om de motor eruit te halen maar vond het bij nader inzien wel zonde en besloot de Multimedia daarom maar op te knappen.
Kort geleden is deze Multimedia voor ca. € 10.000,- weer verkocht .... aan een Fransman.
Van de ca. 10 Multimedia's die hier enkele jaren geleden rondreden zijn de meeste weer terug naar het geboorteland. Er zijn hier nu nog 4.
Wauw, mijn handen jeuken als ik dit zie. Een goeie wasbeurt, lekker kleien, poetsen. Allemaal kleinigheden die een wereld van verschill gaan maken. (zie ook de wagen van Sep)
En dan met een doos onder je arm even langs een sloperij om alle andere ditjes en datjes te verzamelen. Heerlijk!
Inderdaad. Was het plan. Eerst ga ik hem even enkele maanden vergeten want heb een hoop werk voor de tweeling er is. Daarna stukje bij beetje restaureren. Denk dat een goede polish inderdaad al veel zal doen.
Vraagje. Hoe lossen jullie hydrolische problemen om. Heb wat lekken en niemand kan hier de leidingen vinden/maken...
Wordt dit een beetje een hobby-auto voor je, of ook de family-car?
Die leuke tweeling van je moet toch eerst in een Maxi-Cosy op de achterbank. Dan heb je daar nog plenty ruimte in de voetenbak voor boodschappen, pakken luiers. Je kunt er zelfs een ingeklapte buggy kwijt.
Been there, done that ....
__________
Crepuscule
Blijkt dat ik wat werk ga hebben om deze terug op de baan te krijgen
Oei, ik ben niet thuis in de Franse taal maar dit is meer dan de verkoper je melde.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oké dus; koplampen afstellen, remlichtlampje vervangen, mistlampje vervangen, knipperlichtje vervangen, herstellen bestuurdersstoel, motorsteun, stuurkogels, handrem + ABS, lekke uitlaat, LPG slang omhulsel, stofhoes aandrijfas, ruitensproeier bijvullen, ff kijken waar de LHM-lekkage vandaan komt en een nieuwe kentekenplaat.
Ben ik nog iets vergeten?
Standaardlijstje voor een XM die een tijdje heeft stilgestaan.
Veel kleine dingetjes als lampjes en ruitensproeier zijn snel te fixen.
__________
Crepuscule
'Mauvaise attache des ressorts ou stabilisateurs au châssis ou à l'essieu'
Zouden dit de veerpootschotels kunnen zijn?
__________
Crepuscule
Heb je de auto al opgehaald? Maak even wat foto's anders.
Bestuurdersstoelen zijn soms inwendig gebroken maar kunnen vaak eenvoudig weer worden gelast. (of vervangen)
ABS-Sensor zal wel moeiljk worden. Die zijn er bijna niet meer voor dit bouwjaar. In Nederland verwijder je dan gewoon het ABS-lampje maar ik weet niet of dat ook in Frankrijk mag?
Het is een flinke lijst maar wel te doen. Het is een unieke auto.
xxxxxxm
Als Veen gelijk heeft valt 't inderdaad gelukkig mee. Gezien ik geen Frans kan schrok ik wel ff van de screenshots.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ok hier gaan we dan:
Kritieke gebreken (auto is vanaf dag van de keuring geimmobiliseerd en mag de weg pas terug op na nieuwe keuring, dus moet met een remorque naar de keuring gevoerd worden)
- Benzinetank en leidingen: brandgevaar
- Aanhoudende lekkage van andere vloeistof dan water die gevaarlijk kan zijn voor de omgeving en voor andere weggebruikers. Vooraan en achteraanrechts (denk LHM)
Belangrijke gebreken (auto moet binnen de maand herkeurd worden, daarna mag de wagen de baan niet meer op)
- Kenteken vooraan niet comform
- Handrem werkt onvoldoende
- ABS: Waarschuwingslampje
- speling in de stuurkogels vooraan
- speling op het stuurhuis
- Ruitenwissers kapot
- defect op ruitenwisservloeistof (motor of niet bijgevuld)
- Rijlichten verkeerd bijgesteld links en rechts
- Stoplicht werkt niet
- rechtse pinker werkt niet
- Mistlicht rechts werkt niet
- 4 banden versleten
- veerpootschotels
- draagarmen vooraan in slechte staat
- Hydroliek vooraan en achteraanrechts defect
- Uitlaat lek
- Ganse gasinstallatie moet herzien worden, momenteel buiten werking
- stofhoes versnellingsbak ontbreekt
- structuur Bestuurdestoel defect
- bedieningsmechanisme bestuurdersstoel defect
- Uitlaatgassen niet meetbaar aan uitlaat
Kleine gebreken: Moeten niet persé vervangen worden om de wagen op de baan te houden
- achterse remmen remmen ongelijk
- een van de voorste pinkers is lichtjes gescheurd
- Silentblocs vooraan aan vervanging toe
Tja, ik zou hier lekker rustig de tijd voor nemen. Alle kleine dingetjes zoveel mogelijk zelf doen. Rustig aan wat onderdelen verzamelen. Misschien kun je zelf de veerpootschotels vervangen?
Ik kan me niet voorstellen dat de benzinetank niet goed is maar de leidingen zullen best poreus zijn. En met die hele oude V6-en zou ik ook geen enkel risico nemen.
Heeft de wagen lang stil gestaan?
__________
Crepuscule
Ik weet helemaal niets van de auto, dus ga gewoon van het ergste scenario uit. dus dat ie al een aantal jaren stilligt.
Wanneer ie aankomt ga ik inderdaad eerst in de prullen duiken, daarna wrsch een offerte vragen bij de specialist.
En van daaruit zien we wel wat we doen. Heb best zin om er zelf in te duiken.
Hele gave kleur. En Type-1 V6 is natuurlijk gewoon dé XM
Voor LPG: in welk land moet de auto door de keuring komen? Een Franse LPG-installatie voldoet namelijk niet zo maar aan de NL-eisen. Voor BE weet ik dat niet.
Speling op stuurinrichting: hmm welk keuringsstation was dit, kenden die Diravi nog wel? Ze hebben toch niet met de motor uit getest? Dat is het goede scenario op zich. Het zwarte scenario is dat het stuurhuis aan revisie toe is. Brian in Middelburg doet dit, maar ja, als je in F woont heb je daar weinig aan. Ja, zelf demonteren, opsturen en weer monteren - maar dat is een operatie die aan weinig doe-het-zelvers besteed is.
Uitlaat voor V6.12 is niet nieuw meer te krijgen, heel soms nog Walker-imitatieprut. Dus hopelijk is het lek nog dicht te lassen voor de komende tijd (op zich gaan de originele uitlaten lang mee). Anders is RVS-op-maat de oplossing, maar ja, dat kost iets. Dan moet je wel lang met de auto willen doorrijden.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Zal wel mooi staan naast je Renault. Wat voor motor ligt daarin?
xxxxxxm
1. 3 met 60 paarden denk ik. Is echt een plezierwagentje om rustig te tuffen
Wonder boven wonder, er is 'nieuws'! Gisteren belletje gekregen van de verkoper om te melden dat hij waarschijnlijk vroeger geleverd zou worden en er foto's zullen volgen.
En die zijn inderdaad gevolgd. Je ziet niet veel, maar lijkt me toch proper onderaan.
Absoluut netjes. Ze hebben de wagen zelfs op de krikpunten op de brug gezet. Dat durven we hier in Nederland al 10 jaar niet meer.
Maar dat is het voordeel van een Franse XM natuurlijk, die hebben niet jaren door het strooizout gebaggerd.
So far so good.
__________
Crepuscule
Daarom is onze XM-club ook groter. En de DS-club en de CX-club. Inmiddels moeten de Fransen voor hoge bedragen hun eigen auto's weer terugkopen.
Als wij hun rijdend erfgoed niet zouden redden, reden ze daar in Frankrijk nu allemaal in een Dacia Duster
__________
Crepuscule
Die schakelaar is wel redelijk robuust. Als ze afbreken hebben ze vaak al eens een tik gehad van iets dat vervoerd werd of zo.
Soms is het onderliggende rolsysteem ook niet juist teruggezet en dan blokkeert de boel en gaan mensen aan die knop trekken en soms breken.
xxxxxxm
Zo op de foto's ziet 't er in ieder geval hardstikke mooi uit.
Je stukje over de franse prijzen kan ik niet helmaal volgen. Bedoel je nu dat naar franse maatstaven nederlandse xm's veels te duur zijn voor hoe ze er bij staan?
Ofwel.. Wat jij nu hebt aangeschaft is een oud hok wat net genoed genoeg is voor onderdelen (maar je hebt er eigenlijk te veel voor betaald) ?
De V6 PRV komt inderdaad in veel voertuigen voor. Maar dan wel met hun eigen aanpassingen. Degeen die in de alpine hangt is toch wel iets anders dan die ze in een XM hebben gehangen.
Wat betreft de kleur heb je helemaal gelijk. Sowieso merk ik dat ik fan begin te worden van al die lichte pastel kleuren waarmee de XM alternatief te krijgen was. Helaas zijn die zeldzaam.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Een leuk verhaal is dat een voormalig clublid op een Franse sloperij een gedeukte Multimedia vond. Hij nam de wagen in eerste instantie mee naar Nederland om de motor eruit te halen maar vond het bij nader inzien wel zonde en besloot de Multimedia daarom maar op te knappen.
Kort geleden is deze Multimedia voor ca. € 10.000,- weer verkocht .... aan een Fransman.
Van de ca. 10 Multimedia's die hier enkele jaren geleden rondreden zijn de meeste weer terug naar het geboorteland. Er zijn hier nu nog 4.
__________
Crepuscule
haha geweldig. eigen schuld dikke bult, als ze hun erfgoed hier niet willen beschermen moeten ze later maar volle pot betalen :p
Ik heb intussen mijn XM in bezit genomen. Hij is zoals ze hier zeggen: dans son jus...
Dus best wat werk aan, maar de basis is in ieder geval goed :D
Het Brun castor, kleur die ik nooit eerder in het echt gezien had is heel speciaal. van dichtbij lijkt het grijs, van een afstandje dat mooie bruin.
Voor de buitenkant heb ik:
-spiegels te vervangen
- velgen te renover
-mistlicht te vervangen
-ruitenwissers te vervangen
- banden te vervangen
- en een sterretje in de voorruit.
- verder zowat alle rubbers langs de ramen te vervangen
- enkele plekjes te herschilderen
binnenin is heel kraaknet, toch is hier ook wat aan vervanging toe
- versnellingspook
- hendel om de motorkap te openen erg stroef
- hendeldje van de rijhoogte
- bestuurderszetel gaat niet meer naar voor/achter
- handschoenenbakje wil niet meer dicht
- knopjes van ramen bestuurderskant zijn aan vervanging toe
- raam passagierskant wilt niet volledig dicht
- digicode kapje ontbreekt
- hoedenplank moet vervangen worden (afgebroken en verkleurd)
- heb een stukje van het raamkozijn koffer dat is afgebroken
- en het koffer moet stevig geholpen worden om open te gaan (blijft wel nog open)
Wauw, mijn handen jeuken als ik dit zie. Een goeie wasbeurt, lekker kleien, poetsen. Allemaal kleinigheden die een wereld van verschill gaan maken. (zie ook de wagen van Sep)
En dan met een doos onder je arm even langs een sloperij om alle andere ditjes en datjes te verzamelen. Heerlijk!
xxxxxxm
Zat jij nou in België? Mijn garage in Heerlen (Citro-advies) trekt zelf hydraulische leidingen. Is misschien een optie als dat dichtbij is voor je.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's