Bon ik kon er niet afblijven... Ff gauw de ruitenwissers vervangen en een sterretje in de voorruit gerepareerd. Het is niet veel, maar op zijn minst is het gebeurd.
De ruitenwissers die erop zaten waren van een grootwarenhuizenmerk. Zegt veel over hoe de auto onderhouden werd.
Heb eens gelezen over mensen die de blokjesvelgeb renoveerden. Weet iemand meer over de manier van doen.
Ik spuit mijn velgen altijd zelf. Heb ook al eens CX velgen in 2 kleuren gepoten. Leuk werk, maar als je het heel mooi wil hebben kun je ze beter laten poedercoaten.
Volgens mij heeft Chris kort geleden de kleurcodes van blokjevelgen opgezocht.
Vandaag even van de droogtijd van mijn tegelwerk gebruik gemaakt om de XM een welverdiende wasbeurt te geven. Is volgens mij de eerste in 9 jaar. (Laatste verzekeringssticker op de voorruit is sinds begin 2012 vervallen). Een wasje helpt altijd om te kijken op plaatsen waar je normaal gezien minder op let. qua roest enkel een plekje net achter de achterdeur gevonden... voor de rest niets van te merken!
De auto zal op termijn toch volledig gespoten moeten worden want ieder panneel heeft wel een foutje in de verf, en de laklaag lijkt me goed afgegaan. Zal niet voor meteen zijn. denk dat er dringendere zaken te doen zijn.
Tergelijkertijd het trucje met het hittepistool geprobeert om plastiek te renoveren... werkt wonderen, ben zeer tevreden van het resultaat!
De bumpers zijn weer donkergrijs zoals het hoort en dat doet de hele auto goed! Het heeft jammer genoeg niet gewerkt op de plastic delen voor de voorruit en de spiegel... achja we kunnen niet alles hebben.
Heb ondertussen ook stilaan mijn lijstje met stukken die ik nodig zal hebben om de cosmetische restauratie verder te zetten.
Held! Ik heb hier nog nooit iemand met een hittepistool bezig gezien. In theorie... wel eens van gehoord maar de meesten hier spuiten, olien of verzinnen wat anders.
Had er ergens over gelezen op internet en dacht... wat is het ergste dat er kan gebeuren.
Nou niks dus, het ziet er een pak beter uit.
om hem uiterlijk mooi te maken zou ik enkel de sierlijsten voor de voorruit en de deuren nodig hebben (die zijn gebarsten, verwrongen of ontbreken simpelweg). daarna is er aan de buitenkan niet echt veel te doen momenteel. ga er langs de buitenkant niet teveel in investeren als ik dan toch vroeg of laat een volledige spuitbeurt moet geven. vrees ervoor dat die nergens nog te vinden zijn dus zal ze ergens van een sloper moeten demonteren.
Begin gewoon eens bij de lokale Citroen-dealer en laat die eens in het computersysteem zoeken. Elke regio heeft een onderdelendepot en die hebben heus niet alles van de XM in vuilnisbak gedumpt.
Hier in Nederland kun je ook nog veel onderelen bij de dealer bestellen. Veel mensen proberen dat niet, maar ook sierstrips voor bijvoorbeeld bumpers kun je gewoon daar bestellen.
In ons clubblad staat het verhaal van een clublid die net zijn Break heeft gerestaureerd. Bij het vervangen van de voorruit bleek dat de plaatselijke ruitenleverancier ook nog originele voorruitlijsten had liggen. En die zijn van een Break nog een stuk zeldzamer dan voor een Berline
Goed om te weten, dacht sowieso de auto bij de dealer binnen te doen om een volledige checkup te doen met wat er allemaal mis is.
zodat ik van daaruit kan beginnen op hem te fixen. kan inderdaad op dat moment vragen aan welke stukken ze aan kunnen geraken.
Had tweedehands een velgensetje op de kop getikt met banden die niet klaar stonden om te ontploffen... deze namiddag vol goede moed begonnen met het veranderen om te ontdekken dat ze uiteindelijk niet passen. heb de indruk dat de naafdiameter verschillend is. Ze komen van een ford focus (5x108). Das dus jammer maar weer een en ander ontdekt.
1. De lek aan mijn achterwiel komt van deze aansluiting. dus dat stuk gaat dus of vervangen of gerepareerd moeten worden.
2. Mijn cardan rechtsvoor is gescheurd aan de kant van de motor, dus die gaat er ook uit.
3. Ik heb een aantal kabels gevonden die niet aangesloten zijn of losweg door werden gesneden.
- mss komt mijn abs-fout hier wel van?
- zekering voor de GPL aansluiting? de zwarte kabel die nergens is op aangesloten komt van de groene zekering die duidelijk achteraf op de batterij is gemonteerd.
- injectie van gas in motor?
Verder: wanneer ik hem in de hoogste stand zet komt de achterkant meteen omhoog, (pomp tikt wel zoals voordien) de voorkant daarentegen duurt wat langer en stijgt met horten en stoten ( er komt een piepend geluid bij). eens de motor afstaat blijven ze beide mooi omhoog staan.
voor de zekering heb ik nog niet gevonden, maar de buis is een deel van de airco. er ontbreekt gewoon een deel op mijn auto: de luchtonvochter (ofzoiets, geen idee wat de nederlandse term is).
Heb de soufflet gevonden om te lek achter te corrigeren, is besteld en moet van italië komen.
de cardans zijn nog verkrijgbaar bij dealer en de luchtonvochter ook... so far so good!
Née, dit is het huidige kentekensysteem. Je kunt in Frankrijk niet personaliseren zoals in België bv. Maar auto's van van vooraf 1993 mogen met de oude zwarte platen circuleren ( in principe alleen als ze als oldtimer ingeschreven staan)
Simpel de dealer heeft me na een uurtje terug gebeld om te zeggen dat ze er zelfs niet aan willen beginnen.
Had enkel gevraagd om een volledige checkup te doen om te weten wat er allemaal moest gebeuren. Binnen 2 weken inderdaad afspraak met een specialist.
Vandaag werd mijn twijfel bevestigd. Had wat tijd omhanden dus ben ik op zoek gegaan naar de kleurcode van mijn XM. Begon stilaan meer en meer te twijfelen dat het wel echt brun castor was en niet grijs met een bruine schijn...
Had geen idee hoe de luchtfilter juist verwijderd moest worden want kon geen vijsjes vinden. Dus maar even heel de voorkan gedemonteerd...
Was dus totaal niet nodig, maar toch ff het gebruikelijke roestplaatsje gevonden,er groeide gewoon gras in [angel]
Om dus uiteindelijk de code onder een laag smeer achter het linkervoorlicht te vinden... Het is dus Gris axinite en geen brun castor [blush]
Natuurlijk volledig gedegouteerd... maar dat heb je dus als je een kleur zoekt die je alleen op foto gezien hebt.
Bon nu heb ik dus 3 opties:
1. terug verkopen
2. houden voor wisselstukken en verder zoeken
3. zelf proberen opmaken... niet zo erg als er wat misgaat en als hij terug keuringsklaar geraakt bleu olympe laten spuiten. Als hij dan toch niet de juiste kleur heeft kan ik er beter meteen het beste van maken...
Grijs met een bruine schijn. Een kleur die slechts 1 jaar geleverd werd maar vervangen is door allerhande andere grijstinten. Dus inderdaad een zeldzame variant van een alledaagse kleur.
Echt tegenslag, maar bon op zijn minste heb ik de stap naar een aankoop gezet. Ik zal er maar het beste van maken. Lol.
Zullen we de titel van dit topic moeten veranderen :D :D :D
Hello Veen, ja had hem meteen gezien. Een collega van het Franse citroen forum heeft hem meteen gekocht.
Moets hij dichter bij huis geweest zijn had ik hem genomen om de kit over te zetten. Wat mooi!
Gezien de mijne toch een nieuwe laag nodig heeft zal hij waarschijnlijk ook castor worden... Hoewel het dan geen originele castor is zal hij er wel zo uitzien...
De sideskirts en de overzetbumpers uit die advertentie kon je destijds gewoon bij Citroën bestellen. Die waren ontworpen door de eigen design-afdeling.
Yup inderdaad. vind dat het de auto niet misstaat, maar het hang er wat vanaf of het de originele citroen kit is of die van Zender/cituning/musketier... sommigen lagen er naar mijn mening wat dik op
Blauweboot heb je een privébericht gestuurd. weet niet of deze is aangekomen?
<p>Privébericht is aangekomen maar ik had 't een beetje druk. Als 't goed is heb je nu antwoord. :)</p>
OK was niet zeker. Want kon jouw eerste bericht niet in mijn inbox terugvinden. Ik ontvang ook geen mail bij updates enzo dus was niet zeker.
Benoît heeft een hele collectie xms. Zo ook een v6 bleu olympe en een injection, deze twee castors een v6 24prv en wat anders.. Geweldige collectie!
Bon ik kon er niet afblijven... Ff gauw de ruitenwissers vervangen en een sterretje in de voorruit gerepareerd. Het is niet veel, maar op zijn minst is het gebeurd.
De ruitenwissers die erop zaten waren van een grootwarenhuizenmerk. Zegt veel over hoe de auto onderhouden werd.
Heb eens gelezen over mensen die de blokjesvelgeb renoveerden. Weet iemand meer over de manier van doen.
Ik spuit mijn velgen altijd zelf. Heb ook al eens CX velgen in 2 kleuren gepoten. Leuk werk, maar als je het heel mooi wil hebben kun je ze beter laten poedercoaten.
Volgens mij heeft Chris kort geleden de kleurcodes van blokjevelgen opgezocht.
__________
Crepuscule
Vandaag even van de droogtijd van mijn tegelwerk gebruik gemaakt om de XM een welverdiende wasbeurt te geven. Is volgens mij de eerste in 9 jaar. (Laatste verzekeringssticker op de voorruit is sinds begin 2012 vervallen). Een wasje helpt altijd om te kijken op plaatsen waar je normaal gezien minder op let. qua roest enkel een plekje net achter de achterdeur gevonden... voor de rest niets van te merken!
De auto zal op termijn toch volledig gespoten moeten worden want ieder panneel heeft wel een foutje in de verf, en de laklaag lijkt me goed afgegaan. Zal niet voor meteen zijn. denk dat er dringendere zaken te doen zijn.
Tergelijkertijd het trucje met het hittepistool geprobeert om plastiek te renoveren... werkt wonderen, ben zeer tevreden van het resultaat!
De bumpers zijn weer donkergrijs zoals het hoort en dat doet de hele auto goed! Het heeft jammer genoeg niet gewerkt op de plastic delen voor de voorruit en de spiegel... achja we kunnen niet alles hebben.
Heb ondertussen ook stilaan mijn lijstje met stukken die ik nodig zal hebben om de cosmetische restauratie verder te zetten.
Held! Ik heb hier nog nooit iemand met een hittepistool bezig gezien. In theorie... wel eens van gehoord maar de meesten hier spuiten, olien of verzinnen wat anders.
Ga zo door! Een stuk leuker dan tegelwerk
__________
Crepuscule
Had er ergens over gelezen op internet en dacht... wat is het ergste dat er kan gebeuren.
Nou niks dus, het ziet er een pak beter uit.
om hem uiterlijk mooi te maken zou ik enkel de sierlijsten voor de voorruit en de deuren nodig hebben (die zijn gebarsten, verwrongen of ontbreken simpelweg). daarna is er aan de buitenkan niet echt veel te doen momenteel. ga er langs de buitenkant niet teveel in investeren als ik dan toch vroeg of laat een volledige spuitbeurt moet geven. vrees ervoor dat die nergens nog te vinden zijn dus zal ze ergens van een sloper moeten demonteren.
Begin gewoon eens bij de lokale Citroen-dealer en laat die eens in het computersysteem zoeken. Elke regio heeft een onderdelendepot en die hebben heus niet alles van de XM in vuilnisbak gedumpt.
Hier in Nederland kun je ook nog veel onderelen bij de dealer bestellen. Veel mensen proberen dat niet, maar ook sierstrips voor bijvoorbeeld bumpers kun je gewoon daar bestellen.
In ons clubblad staat het verhaal van een clublid die net zijn Break heeft gerestaureerd. Bij het vervangen van de voorruit bleek dat de plaatselijke ruitenleverancier ook nog originele voorruitlijsten had liggen. En die zijn van een Break nog een stuk zeldzamer dan voor een Berline
__________
Crepuscule
Goed om te weten, dacht sowieso de auto bij de dealer binnen te doen om een volledige checkup te doen met wat er allemaal mis is.
zodat ik van daaruit kan beginnen op hem te fixen. kan inderdaad op dat moment vragen aan welke stukken ze aan kunnen geraken.
Had tweedehands een velgensetje op de kop getikt met banden die niet klaar stonden om te ontploffen... deze namiddag vol goede moed begonnen met het veranderen om te ontdekken dat ze uiteindelijk niet passen. heb de indruk dat de naafdiameter verschillend is. Ze komen van een ford focus (5x108). Das dus jammer maar weer een en ander ontdekt.
1. De lek aan mijn achterwiel komt van deze aansluiting. dus dat stuk gaat dus of vervangen of gerepareerd moeten worden.
2. Mijn cardan rechtsvoor is gescheurd aan de kant van de motor, dus die gaat er ook uit.
3. Ik heb een aantal kabels gevonden die niet aangesloten zijn of losweg door werden gesneden.
- mss komt mijn abs-fout hier wel van?
- zekering voor de GPL aansluiting? de zwarte kabel die nergens is op aangesloten komt van de groene zekering die duidelijk achteraf op de batterij is gemonteerd.
- injectie van gas in motor?
Verder: wanneer ik hem in de hoogste stand zet komt de achterkant meteen omhoog, (pomp tikt wel zoals voordien) de voorkant daarentegen duurt wat langer en stijgt met horten en stoten ( er komt een piepend geluid bij). eens de motor afstaat blijven ze beide mooi omhoog staan.
voor de zekering heb ik nog niet gevonden, maar de buis is een deel van de airco. er ontbreekt gewoon een deel op mijn auto: de luchtonvochter (ofzoiets, geen idee wat de nederlandse term is).
Heb de soufflet gevonden om te lek achter te corrigeren, is besteld en moet van italië komen.
de cardans zijn nog verkrijgbaar bij dealer en de luchtonvochter ook... so far so good!
Vandaag werd mijn nieuwe nummerplaat geleverd. Die werd natuurlijk meteen gemonteerd!
we
Mooi. Kunnen jullie ook periode-correcte nummerplaten voor klassiekers bestellen?
Leuke persoonlijke noot ook!
xxxxxxm
Tijd om er terug michelins onder te zetten!
Vrijdag afspraak bij citroen voor een volledige checkup. Benieuwd wat het zal koste om deze mechanisch terug in topconditie te krijgen.
Een dealer is nogal prijzig, zou je niet liever een specialist zoeken? Die zul je in Frankrijk toch ook wel hebben?
Ik weet er een in de buurt van Cambrai. Maar ja dat is nogal noordelijk...
__________
Crepuscule
Vandaag werd mijn twijfel bevestigd. Had wat tijd omhanden dus ben ik op zoek gegaan naar de kleurcode van mijn XM. Begon stilaan meer en meer te twijfelen dat het wel echt brun castor was en niet grijs met een bruine schijn...
Had geen idee hoe de luchtfilter juist verwijderd moest worden want kon geen vijsjes vinden. Dus maar even heel de voorkan gedemonteerd...
Was dus totaal niet nodig, maar toch ff het gebruikelijke roestplaatsje gevonden,er groeide gewoon gras in [angel]
Om dus uiteindelijk de code onder een laag smeer achter het linkervoorlicht te vinden... Het is dus Gris axinite en geen brun castor [blush]
Natuurlijk volledig gedegouteerd... maar dat heb je dus als je een kleur zoekt die je alleen op foto gezien hebt.
Bon nu heb ik dus 3 opties:
1. terug verkopen
2. houden voor wisselstukken en verder zoeken
3. zelf proberen opmaken... niet zo erg als er wat misgaat en als hij terug keuringsklaar geraakt bleu olympe laten spuiten. Als hij dan toch niet de juiste kleur heeft kan ik er beter meteen het beste van maken...
Aha, dat verklaart ook het zwarte in plaats van een bruin dashboard.
Gris Axinite is een voor Nederland onbekende kleur dacht ik. Ook wel bijzonder dus.
xxxxxxm
Gris Axinite is meen ik een soort 'warm' grijs. Ik kan me voorstellen dat je dat redelijk eenvoudig kunt wijzigen / spuiten naar Castor-bruin.
Maar Bleu Olympe is ook fraai...
__________
Crepuscule
Deze gezien? Brun Castor met extra Tupperware.....
__________
Crepuscule
Oh echt? Ja Brun Castor is wel een populaire exclusieve kleur.
De lak (en de rest) van deze XM verdient wel wat aandacht
__________
Crepuscule
Goed idee.
De sideskirts en de overzetbumpers uit die advertentie kon je destijds gewoon bij Citroën bestellen. Die waren ontworpen door de eigen design-afdeling.
Zie dit filmpje.
__________
Crepuscule
Yup inderdaad. vind dat het de auto niet misstaat, maar het hang er wat vanaf of het de originele citroen kit is of die van Zender/cituning/musketier... sommigen lagen er naar mijn mening wat dik op
Blauweboot heb je een privébericht gestuurd. weet niet of deze is aangekomen?
Privébericht is aangekomen maar ik had 't een beetje druk. Als 't goed is heb je nu antwoord. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hij heeft 'm al opghaald zie ik. Ik zag net deze foto voorbijkomen op Facebook. Leuke verzameling
__________
Crepuscule
Pagina's