Ik zag 'm inderdaad ook al op FB voorbij komen. Leuk dat ie bij een verzamelaar terecht is gekomen.
Ondertussen had ik je al weer een berichtje gestuurd. (zal wel in je spammail terecht zijn gekomen). :D
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Drupte zodanig veel lhm dat het een pijnpunt was voor de keuring.
Das al een lekkage minder. Zal mijn oprit alleen maar goed doen!
Volgende stap is volgens mij de conjoncteur veranderen. Want de auto tikt continu wanneer ik hem aanzet. Zal dan ook even van de gelegenheid gebruik maken om de dichtingsringetjes te vervangen want heb steeds een druppeltje hangen.
Moet je deze veerbol er langs onder of langs boven uit peuteren? langs onder zit de sokkel in de weg, langs boven verscheidene elementen van het koelsysteem.
Te vroeg gejuigd. Deze nacht wakker gesprongen omdat ik een klemmetje was vergeten terug te plaatsen. Vanmorgen meteen terug aan het werk om dit te doen maar het kwaad was al geschied.
Het gewricht aan de binnenkant heeft een harde knik gegeven en in stukken gebroken... :(
Dat is pijnlijk. Je bedoelt dat je was vergeten de borgpen terug te zetten? Ik vind 't trouwens al bijzonder dat je die zonder al te veel moeite los hebt gekregen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
yup, inderdaad pijnlijk. dat stuk aan gort, de pakking die ik net geinstalleerd had aan gort...
Gisteren pakketje toegekregen met een nieuwe piston, dus natuurlijk meteen de handen uit de mouwen om mijn fout recht te zetten.
Na even prullen was het alweer gelukt, MET de borgpen ditmaal. Heb ondertussen ook begrepen dat het een pak makkelijker is wanneer de volledige achteras in de lucht hangt en niet enkel de kant waaraan je werkt... scheelt een hoop gewring.
In het herinstalleren de dichtingsring van de veerbol natuurlijk ook even aan gort geholpen, gelukkig dat er eentje zat op de conjunctuurbol die ik ook moest installeren. en het euvel was opgelost. zakt en stijgt weer zoals het hoort en zonder de lekkage van voordien...
Daarna de auto met zijn neus omhoog gezet om de olie te verversen. (deze zat er ondertussen 10 jaar in, maar wel minder dan 10.000km want de auto is in 2001 "weg gezet"), olie en luchtfilter vervangen (want dat was klaarblijkelijk al een hele tijd niet meer gebeurd. wat is het een vettige bedoening onder mijn XM! mijn alternator is een bol vet!
gekuist waar ik aankon en daarna verder gegaan met de installatie van de conjunctuurbol. gezien ik geen ring meer op overschot had na het euvel rechtsachter de pakking die er zat laten zitten..
.
het lijkt (momenteel) niet te lekken. Daarentegen onderaan de conjunctuur heb ik toch een heel licht lek... dus vroeg of laat zal deze eruit moeten om gereviseerd te worden.
Trouwens wat een hel om aan die bol te geraken! wat ik allemaal heb losgemaakt om plaats te maken voordat ik begrepen had dat het via het linkervoorwiel een pak makkelijker ging!
Vandaag de laatste onderdelen/gereedschap besteld om de vooras onder handen te nemen... kan niet wachten om er aan te beginnen! denk dat ik alle rubbers die er maar te vinden zijn besteld heb!
vraagje, waarvoor dient de bol helemaal vooraan links van de auto (voor het wiel aan de bestuurderskant)? en hou weet je of deze aan vervanging toe is... hij ziet er best roestig uit, dus denk dat hij al een hele tijd niet gebougeerd heeft.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: La V6 Brun Castor of Gris Axinite
De auto heeft 7 of 8 bollen doorgaans: 1 bij elk wiel. Midvoor en midachter de hydractief bollen. De voorraadbol: deze zit op de drukverdeler. En de anti-inzakbol,deze hangt volgens mij ergens achterop.
Als je ervan overtuigd bent dat het niet de voorraadbol is, waar je op doelt, zal het de hydractiefbol voor zijn. Maar bij mijn 2.1TD zit de voorraadbol meer naar voren en naar bestuurderskant dan de hydractiefbol.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
DIRAVI anyone? Geen idee wat voor effect een lege bol heeft op 't stuurgedrag, maar ook die zit er niet voor niks.
Maar een mooie bagger-bende daar in 't vooronder. Zeker de moeite waard om goed schoon te maken, dat werkt een stuk prettiger en je ziet in het vervolg beter of er iets anders aan het lekken is.
By the way. Alle rubbers voor de voorkant zijn binnnen zeg je. Is 't nog wat geworden met die silent-blocs voor de achterkant?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik dacht idd diravi. Maar die werkt perfect. Zou me verbazen dat deze bol nog goed is. Zal hem morgen even proberen fotograferen.
Laatste mailtje dat ik je gestuurd had was ik overtuigd de bestelling geplaatst te hebben. Begin deze week begon ik de wachttijd wat lang te vinden dus heb ik even de website ge checked en néenee vergeten bestellen. Ze stonden nog proper in mijn winkelmand. Dus begin deze week de bestelling voor echt geplaatst.
Voor wat betreft de DIRAVI bol.... Ik heb zitten zoeken op het web, maar alle uitleg die ik van DIRAVI vind vertelt niets over de/een bol. Wat ik weel tegen kom is dat zonder hydraulische druk er gewoonweg niet te sturen is. Je zou bij wijze van spreke aan het stuurwiel kunnen trekken totdat het afbreekt en de wielen zouden nog niet sturen.
Ik vermoed dus dat het een bol voor reservedruk is. Net zoals de bol op de drukregelaar/conjuncteur dient als voorraadbol voor de remmen als de motor uitvalt. En omdat je op die bol zo'n 10 keer goed kan remmen zou het me niet verbazen dat er voor zoiets kritisch als het stuur gekozen is om die dus z'n eigen noodvoorraad te geven.
Maar misschien zit ik er naast. Ik ga nog wel even verder zoeken als ik wat meer tijd heb. Want nu wil ik het weten ook natuurlijk
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
En om het dus helemaal af te maken. Eens de accumulateur HS is neemt de voorraadbol gedeeltelijk het systeem over maar wordt deze en de pomp dus vaker belast.
Op het gehoor tikt de auto dus vaker dan normaal
Op het gevoel zouden er schokken zijn in de besturing
Heb inderdaad beide voor. Maar gezien het mijn eerste xm is dacht ik dat dit gewoon de werking van diravi was
Zo vanuit de linkerwielkast kom je dus beter bij die $#%#$@ voorraadbol dan van onderaf. Goed om te weten. Ik heb nu al bij 2 V6'n lopen vloeken waarom ze de drukregelaar niet 180gr gedraaid hebben (zoals wel bij de 2.0 en diesels, dacht ik). Want je komt er van boven totaal niet bij en van onderen nauwelijk. Wiel en wielkuip verwijderen is dus de truc!?
Achja.., ik had ook nog niet verzonnen om gewoon even de boeken er bij te pakken. Dus inderdaad gewoon een extra voorraadbol omdat Diravi een grootverbruiker is.
Die van mij is dan in ieder geval nog gewoon goed, aangezien ik tot nu toe nog geen rare dingen met het stuur heb gevoeld.
Of de gewone voorraadbol goed bereikbaar is vanuit de wielkast in geval van een automaat ga ik maandag eens bekijken. Aangezien een automaatbak een stuk groter is ben ik benieuwd of dat nog steeds zo is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: La V6 Brun Castor => Gris Axinite
Comfort bollen hebben, dacht ik, iets meer druk en iets grotere opening, waardoor de auto iets meer deint als een CX. Ter vervanging van de wielbollen.
De constante hoogte bol is de SMAC bol die de auto op hoogte moet houden als ie geparkeerd staat en hangt ergens op een rotplek aan de achterkant.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Comfortbollen hebben slappere demping en worden ter vervanging van de hoekbollen geplaatst. Hierdoor wordt ook de stugge stand van de vering slapper (en de soepele stand nog soepeler). Of je er blij van wordt is persoonlijk. De wagen begint als een ouwe amerikaan te deinen en in vlotte bochten behoorlijk over te hellen. Allemaal leuk als je een rustige rijder bent. Als je van een beetje doorrijden houdt dan zou ik 't afraden.
Daarnaast was 't idee van Hydractive dat je een wagen had die zowel zeer comfortabel als zeer goed handelbaar afgeveerd is. Dat idee kan met comfortbollen dus de vuilnisbak in.
De SC/MAC (Système Citroën de Maintien d'Assiette Constante) bol is alleen te vinden op serie 2 xm's met het anti-inzak systeem. Door dit systeem wordt de hydrauliek van de achterassen geisoleerd van de rest van het hydraulische systeem op het moment dat de motor uit staat door middel van terugslagkleppen (een voor de vooras en een voor de achteras). Bij motor uitval tijdens het rijden zou dit betekenen dat de achteremmen niet meer functioneren. Daarom heeft de achteras zijn eigen voorraadbol gekregen, vernoemd naar het anti-inzak systeem. SC/MAC. Hierdoor denken velen onterecht dat deze bol als functie heeft de wagen op hoogte houden.
Op serie 1 xm's wordt de achteras niet geisoleerd en kunnne de achteremmen gewoon net zoals de voorremmen gevoedt worden vanuit de hoofd voorraadbol.
En inderdaad. Voorraadbol en Diravibol hebben beide dezelfde druk. Ze hebben ook in zekere zin dezelfde functie. Een batterij/accumulator voor de systeemdruk. Door er 2 te plaatsen is er een grotere capaciteit ontstaan die benodigd is wegens de diravi.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmm dan zal ik er maar gauw eentje bij bestellen. Nu alles open ligt is het mss het moment om alles te vervangen. Heb zo ook de oliesensor en de 2 aandrijfbanden besteld.
Nu we toch bezig zijn. Is het normaal dat de auto vooraan minder snel stijgt dan achteraan? Of wil dit zeggen dat de voorbollen veranderd moeten worden?
Ze komen wel mooi snel recht, maar het duurt gewoon wat langer dan achteraan
Je bedoelt de diravibol bijbestellen? Want die SC/MAC die zit niet op jouw wagen.
Dat ie vooraan langzamer stijgt klopt wel, maar hoeft niet altijd zo te zijn. Heeft te maken met dat druk verdeeld wordt over de vier veerpoten. Op de achterste 2 leunt minder gewicht en zijn dus "de weg van de minste weerstand". Die worden dus sneller/eerder gevuld met olie en waarna de rest de voorste veerpoten in moet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Yup dat koppelstuk je had ik al losgemaakt om vrije speling te krijgen. Hielp niet.
Heb een schroevendraaier genomen om meteen aan het tandwiel druk te zetten, in het begin was dit heel stroef. Maar ben er in geslaagd om het te deblokkeren.
MM per mm heb ik zo verder gewerkt tot het scharnier volledig open stond, er goed op lettend dat ik met een schroevendraaier de mengeling van droog vet et stof tussen de tandwielen peuterde.
Daarna omgekeerde beweging om het scharnier volledig dicht te draaien, en ondertussen heel het mechanisme te vetten.
Het hele mechanisme is weer lekker vloeiend, alles dus terug geassembleerd en gemonteerd om te testen... En jawel: probleem opgelost!
Gisteren een sloper gaan oppikken... Na 6 uur hard labeur de auto eindelijk op de trailer gekregen...
Vanmorgen een goede poetsbeurt en zo staat ie nu te wachten tot ik er de nodige stukken uit kan halen. Het blijft een sloper, maar knapt toch lekker op!
Ik zag 'm inderdaad ook al op FB voorbij komen. Leuk dat ie bij een verzamelaar terecht is gekomen.
Ondertussen had ik je al weer een berichtje gestuurd. (zal wel in je spammail terecht zijn gekomen). :D
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Deze namiddag de soufflet achterrechts vervangen.
Drupte zodanig veel lhm dat het een pijnpunt was voor de keuring.
Das al een lekkage minder. Zal mijn oprit alleen maar goed doen!
Volgende stap is volgens mij de conjoncteur veranderen. Want de auto tikt continu wanneer ik hem aanzet. Zal dan ook even van de gelegenheid gebruik maken om de dichtingsringetjes te vervangen want heb steeds een druppeltje hangen.
Moet je deze veerbol er langs onder of langs boven uit peuteren? langs onder zit de sokkel in de weg, langs boven verscheidene elementen van het koelsysteem.
Nog nooit meegemaakt dat die gingen lekken. Maar heb zelf ook nog nooit een 30 jarige XM gehad.
Ik ben vanzelf eens aan de beurt
xxxxxxm
Te vroeg gejuigd. Deze nacht wakker gesprongen omdat ik een klemmetje was vergeten terug te plaatsen. Vanmorgen meteen terug aan het werk om dit te doen maar het kwaad was al geschied.
Het gewricht aan de binnenkant heeft een harde knik gegeven en in stukken gebroken... :(
Dat is pijnlijk. Je bedoelt dat je was vergeten de borgpen terug te zetten? Ik vind 't trouwens al bijzonder dat je die zonder al te veel moeite los hebt gekregen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
yup, inderdaad pijnlijk. dat stuk aan gort, de pakking die ik net geinstalleerd had aan gort...
Gisteren pakketje toegekregen met een nieuwe piston, dus natuurlijk meteen de handen uit de mouwen om mijn fout recht te zetten.
Na even prullen was het alweer gelukt, MET de borgpen ditmaal. Heb ondertussen ook begrepen dat het een pak makkelijker is wanneer de volledige achteras in de lucht hangt en niet enkel de kant waaraan je werkt... scheelt een hoop gewring.
In het herinstalleren de dichtingsring van de veerbol natuurlijk ook even aan gort geholpen, gelukkig dat er eentje zat op de conjunctuurbol die ik ook moest installeren. en het euvel was opgelost. zakt en stijgt weer zoals het hoort en zonder de lekkage van voordien...
Daarna de auto met zijn neus omhoog gezet om de olie te verversen. (deze zat er ondertussen 10 jaar in, maar wel minder dan 10.000km want de auto is in 2001 "weg gezet"), olie en luchtfilter vervangen (want dat was klaarblijkelijk al een hele tijd niet meer gebeurd. wat is het een vettige bedoening onder mijn XM! mijn alternator is een bol vet!
gekuist waar ik aankon en daarna verder gegaan met de installatie van de conjunctuurbol. gezien ik geen ring meer op overschot had na het euvel rechtsachter de pakking die er zat laten zitten..
.
het lijkt (momenteel) niet te lekken. Daarentegen onderaan de conjunctuur heb ik toch een heel licht lek... dus vroeg of laat zal deze eruit moeten om gereviseerd te worden.
Trouwens wat een hel om aan die bol te geraken! wat ik allemaal heb losgemaakt om plaats te maken voordat ik begrepen had dat het via het linkervoorwiel een pak makkelijker ging!
Vandaag de laatste onderdelen/gereedschap besteld om de vooras onder handen te nemen... kan niet wachten om er aan te beginnen! denk dat ik alle rubbers die er maar te vinden zijn besteld heb!
vraagje, waarvoor dient de bol helemaal vooraan links van de auto (voor het wiel aan de bestuurderskant)? en hou weet je of deze aan vervanging toe is... hij ziet er best roestig uit, dus denk dat hij al een hele tijd niet gebougeerd heeft.
Dat is de voorraadbol. Als ie heel frequent gaat tikken (meer dan elke 10-15 seconden, geloof ik) is ie aan vervanging of vulling toe.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nee de vooraadbol heb ik net vervangen. das de conjunctuurbol waar ik het over heb. er zit er eentje nog verder naar voor.
De auto heeft 7 of 8 bollen doorgaans: 1 bij elk wiel. Midvoor en midachter de hydractief bollen. De voorraadbol: deze zit op de drukverdeler. En de anti-inzakbol,deze hangt volgens mij ergens achterop.
Als je ervan overtuigd bent dat het niet de voorraadbol is, waar je op doelt, zal het de hydractiefbol voor zijn. Maar bij mijn 2.1TD zit de voorraadbol meer naar voren en naar bestuurderskant dan de hydractiefbol.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
DIRAVI anyone? Geen idee wat voor effect een lege bol heeft op 't stuurgedrag, maar ook die zit er niet voor niks.
Maar een mooie bagger-bende daar in 't vooronder. Zeker de moeite waard om goed schoon te maken, dat werkt een stuk prettiger en je ziet in het vervolg beter of er iets anders aan het lekken is.
By the way. Alle rubbers voor de voorkant zijn binnnen zeg je. Is 't nog wat geworden met die silent-blocs voor de achterkant?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik dacht idd diravi. Maar die werkt perfect. Zou me verbazen dat deze bol nog goed is. Zal hem morgen even proberen fotograferen.
Laatste mailtje dat ik je gestuurd had was ik overtuigd de bestelling geplaatst te hebben. Begin deze week begon ik de wachttijd wat lang te vinden dus heb ik even de website ge checked en néenee vergeten bestellen. Ze stonden nog proper in mijn winkelmand. Dus begin deze week de bestelling voor echt geplaatst.
Ik hou je op de hoogte wanneer ik ze binnen krijg
Nice!
Voor wat betreft de DIRAVI bol.... Ik heb zitten zoeken op het web, maar alle uitleg die ik van DIRAVI vind vertelt niets over de/een bol. Wat ik weel tegen kom is dat zonder hydraulische druk er gewoonweg niet te sturen is. Je zou bij wijze van spreke aan het stuurwiel kunnen trekken totdat het afbreekt en de wielen zouden nog niet sturen.
Ik vermoed dus dat het een bol voor reservedruk is. Net zoals de bol op de drukregelaar/conjuncteur dient als voorraadbol voor de remmen als de motor uitvalt. En omdat je op die bol zo'n 10 keer goed kan remmen zou het me niet verbazen dat er voor zoiets kritisch als het stuur gekozen is om die dus z'n eigen noodvoorraad te geven.
Maar misschien zit ik er naast. Ik ga nog wel even verder zoeken als ik wat meer tijd heb. Want nu wil ik het weten ook natuurlijk
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Omcirkeld heb je de voorraadbol, die zit zowat middenvoor de motorblok.
Met het pijltje de bol waar ik het over heb. Foto is genomen van uit de wielkast aan de bestuurderskant.
Ik kon natuurlijk ook mijn luie kont opheffen en even de revue technique bovenhalen.
Het is dus nummertje 41, en dat zou de accumulateur de frein/Diravi zijn.
En om het dus helemaal af te maken. Eens de accumulateur HS is neemt de voorraadbol gedeeltelijk het systeem over maar wordt deze en de pomp dus vaker belast.
Op het gehoor tikt de auto dus vaker dan normaal
Op het gevoel zouden er schokken zijn in de besturing
Heb inderdaad beide voor. Maar gezien het mijn eerste xm is dacht ik dat dit gewoon de werking van diravi was
Zo vanuit de linkerwielkast kom je dus beter bij die $#%#$@ voorraadbol dan van onderaf. Goed om te weten. Ik heb nu al bij 2 V6'n lopen vloeken waarom ze de drukregelaar niet 180gr gedraaid hebben (zoals wel bij de 2.0 en diesels, dacht ik). Want je komt er van boven totaal niet bij en van onderen nauwelijk. Wiel en wielkuip verwijderen is dus de truc!?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Achja.., ik had ook nog niet verzonnen om gewoon even de boeken er bij te pakken. Dus inderdaad gewoon een extra voorraadbol omdat Diravi een grootverbruiker is.
Die van mij is dan in ieder geval nog gewoon goed, aangezien ik tot nu toe nog geen rare dingen met het stuur heb gevoeld.
Of de gewone voorraadbol goed bereikbaar is vanuit de wielkast in geval van een automaat ga ik maandag eens bekijken. Aangezien een automaatbak een stuk groter is ben ik benieuwd of dat nog steeds zo is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Langs de wielkuip was het echt 2x niks.
Heb ondertussen deze tabel gevonden
Als ik goed begrijp is zowel de voorraadbol als die diravi bol 62 bar?
Wat is de zogenaamde "confort bol" en "constante hoogte bol" en waar zijn deze op de auto te vinden? Staan niet in mijn handboek
Comfort bollen hebben, dacht ik, iets meer druk en iets grotere opening, waardoor de auto iets meer deint als een CX. Ter vervanging van de wielbollen.
De constante hoogte bol is de SMAC bol die de auto op hoogte moet houden als ie geparkeerd staat en hangt ergens op een rotplek aan de achterkant.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Comfortbollen hebben slappere demping en worden ter vervanging van de hoekbollen geplaatst. Hierdoor wordt ook de stugge stand van de vering slapper (en de soepele stand nog soepeler). Of je er blij van wordt is persoonlijk. De wagen begint als een ouwe amerikaan te deinen en in vlotte bochten behoorlijk over te hellen. Allemaal leuk als je een rustige rijder bent. Als je van een beetje doorrijden houdt dan zou ik 't afraden.
Daarnaast was 't idee van Hydractive dat je een wagen had die zowel zeer comfortabel als zeer goed handelbaar afgeveerd is. Dat idee kan met comfortbollen dus de vuilnisbak in.
De SC/MAC (Système Citroën de Maintien d'Assiette Constante) bol is alleen te vinden op serie 2 xm's met het anti-inzak systeem. Door dit systeem wordt de hydrauliek van de achterassen geisoleerd van de rest van het hydraulische systeem op het moment dat de motor uit staat door middel van terugslagkleppen (een voor de vooras en een voor de achteras). Bij motor uitval tijdens het rijden zou dit betekenen dat de achteremmen niet meer functioneren. Daarom heeft de achteras zijn eigen voorraadbol gekregen, vernoemd naar het anti-inzak systeem. SC/MAC. Hierdoor denken velen onterecht dat deze bol als functie heeft de wagen op hoogte houden.
Op serie 1 xm's wordt de achteras niet geisoleerd en kunnne de achteremmen gewoon net zoals de voorremmen gevoedt worden vanuit de hoofd voorraadbol.
En inderdaad. Voorraadbol en Diravibol hebben beide dezelfde druk. Ze hebben ook in zekere zin dezelfde functie. Een batterij/accumulator voor de systeemdruk. Door er 2 te plaatsen is er een grotere capaciteit ontstaan die benodigd is wegens de diravi.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je bedoelt de diravibol bijbestellen? Want die SC/MAC die zit niet op jouw wagen.
Dat ie vooraan langzamer stijgt klopt wel, maar hoeft niet altijd zo te zijn. Heeft te maken met dat druk verdeeld wordt over de vier veerpoten. Op de achterste 2 leunt minder gewicht en zijn dus "de weg van de minste weerstand". Die worden dus sneller/eerder gevuld met olie en waarna de rest de voorste veerpoten in moet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat klinkt inderdaad heel logisch.
Vanmorgen nog even de remschijven en blokjes vervangen. De achterkant kan er nu weer even tegen.
Deze namiddag begin ik met de voorkant te démonteren als alles goed gaat.
Indien je daar wakker van ligt kun je dit ook afstellen door de voorste hoogte regelaar iets strakker te zetten ; dus dat hij eerder aangrijpt.
De LHM zal dan eerder naar de (voor)veerbollen gaan en dus eerder omhoog komen.
Hoe kun je dit regelen?
Vandaag slecht weer dus ik dacht even snel het probleem van mijn zetelmechanisme op te lossen... Blijkt niet zo vanzelfsprekend.
Ik voel het motortje aanslaan, maar er komt geen beweging in de stoel. Deze dus maar gedemonteerd om te checken wat er juist is.
Na de plastic zekering te hebben afgekoppeld geprobeert om de rails met de hand te bewegen... Komt geen beweging in.
Deze vierkante stang hoort te gaan draaien en dat doet ie niet? Zit er ergens iets tussen? 10 centimes uit 1991
Het witte koppelstukje moet je trouwens nog een beetje over de andere deel schuiven anders gaat de stoel scheef.
__________
Crepuscule
Yup dat koppelstuk je had ik al losgemaakt om vrije speling te krijgen. Hielp niet.
Heb een schroevendraaier genomen om meteen aan het tandwiel druk te zetten, in het begin was dit heel stroef. Maar ben er in geslaagd om het te deblokkeren.
MM per mm heb ik zo verder gewerkt tot het scharnier volledig open stond, er goed op lettend dat ik met een schroevendraaier de mengeling van droog vet et stof tussen de tandwielen peuterde.
Daarna omgekeerde beweging om het scharnier volledig dicht te draaien, en ondertussen heel het mechanisme te vetten.
Het hele mechanisme is weer lekker vloeiend, alles dus terug geassembleerd en gemonteerd om te testen... En jawel: probleem opgelost!
Nu de passagiersstoel nog
Gisteren een sloper gaan oppikken... Na 6 uur hard labeur de auto eindelijk op de trailer gekregen...
Vanmorgen een goede poetsbeurt en zo staat ie nu te wachten tot ik er de nodige stukken uit kan halen. Het blijft een sloper, maar knapt toch lekker op!
Wat een bijzonder interieurtje zit daar weer in. Is dat alcantara - velour met hout? Het is geen exclusive....
Dit is voor Nederland een onbekende uitvoering.
Je kunt er mooi wat afhalen zo te zien.
__________
Crepuscule
Pagina's