Volgens mij is die bruine stekker van de BDP-sensor. Geen wonder dat je motor afslaat als je die lostrekt, want dan heb je geen ontsteking en geen injectie meer . De drie sensoren zitten ergens op de achterkant van het thermostaathuis bij een Turbo CT. Bij een XM heb je denk ik genoeg ruimte achter de motor om ze te kunnen zien.
Dat dopje heeft onderdeelnummer 5404 02. Dat is gewoon een ventieldopje van een band. Bij de dealer kost het 18 cent. Ik neem aan dat zoiets nog wel leverbaar is.
Echter te weinig ruimte voor mijn handen om er achter te komen en de stekker los te maken... (laat staan weer vast)
De koelvinnen gaan wel draaien als ik de airco inschakel, dus dan zal het wel goed zitten. Bovendien blijft hij mooi strak op termperatuur met de nieuwe thermostaat, dus geen reden tot zorg.
En inderdaad, het is gewoon een ventieldopje van een band... :O Dat ik daar niet op gekomen was... :D
Vandaag eindelijk de nieuwe stoelen kunnen proberen. Het goede nieuws: de airbags en de gordelspanners geven geen storingen. Het slechte nieuws: de elektrische stoelverstelling doet helemaal niets...
Ik zit er aan te denken om een draadje te trekken vanaf de sigarettenaansteker. Wellicht met behulp van die afgeknipte kabelboom die ik nog heb (zie hierboven).
Even gekeken, die zekeringen zitten er in. En als ik het elektrische schema zo bekijk, dan mis ik in de bruine stekker 2x 12 volt (bij contact en 12v constant). Wordt dus toch even draden trekken vrees ik. Op zich geen ramp, nu de boel zo open ligt kan je er goed bij:
Ben momenteel nog aan het stoeien met de wang van de achterbank (zeg maar dat vaste deel dat niet mee naar beneden gaat bij het neerklappen). Het lijkt alsof de hele zijkant van de achterbak + het vaste deel naast de hoedenplank (waar de speakers zitten) los moet om bij de juiste schroeven te komen? Dat is wel echt onhandig gemaakt dan zeg. Of doe ik iets niet goed?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
blaueboot zegt:
Jup, je mag de binnenbekleding van de achterbak ook los gaan halen. ;)
Nope.
Even het speakergedeelte los, speaker hoeft er niet uit (boutje onder het rooster naar de zijkant en helemaal vooraan te zien aan de buitenkant hoog op de bekleding). Iets naar achteren weg bewegen: dan zie je onder waar de riem loopt een M10 zitten, die even lossen.
Dan onderste stukje van de bekleding helemaal vooraan onderkant wegklappen. Daar zitten een bout met een plastic dop erop. Die even eraf halen. En dan het geheel naar boven bewegen. Als het goed is, is ie dan los.
Dus de bekleding hoeft er niet helemaal af.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Had niet de juiste bedrading voor de elektrische stoelverstellinhg, dus even een tijdelijke oplossing gemaakt met de extra kabelboom die ik had. Deze aangesloten op de sigarettenaanstekker (gaat er alleen in als ik de stoel even moet verstellen). Juiste spullen zijn besteld, binnenkort even alles netjes solderen. Denk dat ik de airbag stekkers onder de stoel dan gelijk meepak, aangezien deze niet geweldig meer zijn.
Volgende klus is dan de deurpanelen vervangen voor zwart lederen exemplaren. Vandaag in Arkel een paar goeie tips gekregen daarvoor (alles los schroeven en dan voorzichtig naar boven schuiven, niet trekken).
Ook is het eindelijk gelukt om de auto uit te lezen. Resultaat:
- vering: stuursensor fout (schijnt vaker voor te komen)
- ABS: fout in wielsensor rechtsvoor (de stekker wellicht? of misschien gelijk de sensor ook maar vervangen)
- pingelsensor fout (geen idee, in elk geval gereset en later even checken of ie terug komt)
Dus ik heb weer wat te doen de komende tijd. Veel dank aan de heren van het magazijn voor het uitlezen en alle tips!
Ook is het eindelijk gelukt om de auto uit te lezen. Resultaat:<br />
- vering: stuursensor fout (schijnt vaker voor te komen)<br />
- ABS: fout in wielsensor rechtsvoor (de stekker wellicht? of misschien gelijk de sensor ook maar vervangen)<br />
- pingelsensor fout (geen idee, in elk geval gereset en later even checken of ie terug komt)</p>
Die stuurhoeksensor geeft al een fout als je je auto een keer hebt geparkeerd zonder dat je het stuur recht hebt gezet. Is ook niet zo erg, hij zoekt uiteindelijk vanzelf wel weer op wat de rechtdoorstand is en dan is er niets meer aan de hand - behalve dat je dus een opgeslagen storing hebt.
Bij de ABS zou ik eerst die stekker eens goed schoonmaken. Sensoren zijn niet bepaald gratis en als de sensor je probleem niet is, is dat zonde van het geld.
Pingelsensor komt ook wel vaker voor bij een Turbo CT. Bij mij ging die storing vanzelf weg nadat de distributie netjes op tijd was gezet (), maar ik kan me herinneren dat sommigen daar meer door getergd werden. Een nieuwe sensor van Bosch loste het toen op, nadat een ander merk helemaal geen verbetering had gebracht. Nu is Bosch vast niet heilig, maar het zou dus best kunnen dat er nogal wat verschil zit tussen de verschillende merken.
Ja, eerst maar eens kijken of die pingelsensor storing terugkomt. Het zou ook zomaar een oude storing kunnen zijn die nooit gewist is. Hij kwam in elk geval niet direct terug na het resetten.
Kan je er trouwens een beetje bij als de wagen op de brug staat? Wat ik zo lees moet het inlaatspruitstuk los? Dank voor de tip wat betreft merk in elk geval.
Wat betreft die stuurhoeksensor: is er een manier om die fout te resetten zonder Lexia? Het kan kennelijk niet zoveel kwaad, maar vind het wel prettig als het veerlampje aan gaat bij contact. Hij is gelukkig nog niet terug hoor :)
Heb mezelf trouwens nog getrakteerd op een nieuwe mattenset en een nieuwe pookhoes en pookknop van Q&K. Super leuk dat dat spul allemaal nog te krijgen is en tegen redelijke kosten ook!
Bij mijn v6 moet inderdaad het spruitstuk los om de pingelsensor te vervangen, maar ik heb geen idee of dat bij een Turbo CT ook moet. Die zit in ieder geval heel anders in elkaar. Aan een brug heb je niets, want je moet er sowieso van boven bij denk ik. Het onderdeelnummer van Bosch is 0 261 231 109. Die is niet makkelijk meer om te vinden, maar als je het googlet kom je er wel uit. Ik vind hem zelf alleen nogal prijzig en geloof niet dat Bosch het enige degelijke merk van zo'n sensor is . Maar ik zou ook niet weten wat er dan wel en niet degelijk is. Heel misschien kan de dealer je er nog aan helpen, dat zal ik zometeen even voor je controleren.
Aan dat lampje had ik niet eens gedacht! Ik ben stiekem Xantia-verstekeling hier en een Xantia heeft dat lampje helemaal niet. Dus bij een Xantia moet je zelf maar bepalen wanneer je vindt dat je vering een storing heeft .
Onderdeelnummer 5946 30. Als die nog leverbaar is bij de dealer, kost hij €94,90. Dat is niet goedkoper dan eeen Bosch op internet... Wat een prijzen ook zeg. Een Bosch-sensor voor mijn v6 kostte me een paar weken geleden €37 en bij de dealer kost die €55.
Ja, mijn auto is ook gewoon een werkpaard... (daarna wel even goed stofzuigen natuurlijk ;)
De hierboven genoemde mattenset trouwens vandaag ontvangen. Bevalt prima. Niet de meest fantastische kwaliteit (gewoon standaard naaldvilt), maar pasvorm is echt 100% perfect. En dat rode logootje is natuurlijk een leuke extra :) Staat goed: zwarte matten i.c.m. het zwarte leder.
#49: hmm, dit vind ik wel een beetje tricky hoor. laadvermogen van een XM is ongeveer 550-600kg (inc bestuurder!) en een kuubje hout weegt toch al gauw 600+ kg, zwaardere houtsoorten gaan al richting de ton! Dan ben je toch wel meer dan een beetje overladen. Ook de manier van vervoeren vind ik link, 1 x goed op de rem en al die blokken vliegen door de voorruit! Het zal wel weer "een kort ritje door de buurt en niet harder dan 50 gereden" zijn, maar toch, die trekhaak zit er niet voor niets....
@veen: ja zeker! Nu hebben natuurlijk wel meer auto's niveauregeling op de achteras (maar dan is het vaak luchtvering).
@grootj: je hebt helemaal gelijk, maar het was inderdaad maar een paar honderd meter verderop, net in het bos. Het is bovendien een kuub 'los gestort', dus bij lange na geen kuub massief hout... Er zijn denk veel auto's te verzinnen die dit slechter kunnen hebben ;)
@Grootj Uit het boekje haal ik een gemiddeld (lichte verschillen per motorisering) maximale achteras-belasting van 900kg. De weegbrug vertelt mij dat een volgetankte berline al van zichzelf 580kg op de achteras zet. Blijft er dus zo'n 300kg laadvermogen over.
Een Break mag er dan wel zo'n 200kg extra op hebben.
Maar voor een keertje moet dit allemaal wel kunnen. Doe je dit regelmatig dan mag je je achterste wiellagers en adals vervroegd afschrijven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383
Hmm, vorig jaar regelmatig partijen betonblokken en metselstenen opgehaald. Ook 200 km over de snelweg. De wagen heeft even nodig om omhoog te komen en de drempels moet je in aanvang niet te hard nemen, maar gaat prima. en ja dat was 400+ kg achterin de Berline.
Ik neem aan dat de officiële laadvermogens fors aan de voorzichtige kant zitten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die stuurhoeksensor geeft al een fout als je je auto een keer hebt geparkeerd zonder dat je het stuur recht hebt gezet. Is ook niet zo erg, hij zoekt uiteindelijk vanzelf wel weer op wat de rechtdoorstand is en dan is er niets meer aan de hand - behalve dat je dus een opgeslagen storing hebt. <br />
De stuurhoeksensor heeft geen bal te maken met de rechtuitstand, al doet de benaming misschien naders vermoeden. Wat de stuurhoeksensor wel doet is de snelheid van draaien vh stuur meten en daarmee de veercomputer aansturen, b.v. bij snelle links/rechts beweging de vering in sportstand zetten. Je kan alleen middels een lexia of een knipperkastje de foutmelding resetten.
De ABS storing of een mangelende stekker, loshalen en schoonmaken of de sensor zelf is gaar, en dan wordt het tricky want uitboren is vaak wat er dan moet gebeuren omdat ze naa 20 jaar plus compleet vastgerot zitten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Deze week eindelijk weer eens wat tijd om aan de auto te werken. De voorste deurpanelen zitten er in, de achterste nog niet. Paar hick-up's:
- Deze XM heeft geen elektische ramen achter, maar de auto waar de deurpanelen uitkomen had dit wel. Er zit dus geen gat voor een raamslinger. Dilemma: ga ik gaten maken in het leer van deze deurpanelen of elektrsiche ramen inbouwen? Heb even gekeken, maar ik zie geen kabels in de deur om eventuele elektrische ramen op aan te sluiten. Dan wordt dat toch wel een behoorlijke klus.
- Het slot van het portier linksachter doet helemaal niets. Reageert niet, maar "ziet" ook niet meer of de deur open of dicht is. Stekkers gecontroleerd, slot uitgebouwd en gangbaar gemaakt, maar nog steeds helemaal niets. Morgen bij het magazijn maar eens kijken of ik daar nog een andere voor kan krijgen.
- De nokjes van de portiervergrendeling hebben het niet allemaal overleeft. Ik was nog gewaarschuwd, maar waarschijnlijk waren ze al niet in te beste staat (twee zaten er met een soort kit vast). Kan me voorstellen dat die dingen lastig te krijgen zijn?
- Een van de deurpanelen mist de verlichting en bovendien het beugeltje waar je de bovenste schroef van de handgreep in draait. Heel irritant als die niet vast zit (zwabbert). Misschien even een oud deurpaneel op de kop tikken voor onderdelen.
Deurpaneel zonder raamslingergat.
Achter is het deurpaneel wel voorbereid op een raamslinger. Neemt niet weg dat er een gat in het leer moet worden gemaakt.
Even zonder nokjes nu...
In de bovenkant van deze deurgreep hoort een metalen beugeltje te zitten, waar je de schroef in vast kan draaien.
Verder heb ik nog een setje Monte Carlo velgen over kunnen nemen van Ed8die. Daar komen morgen vier nieuwe Hankook Kinergy 4S2's op (all season). Twee van bovenstaande banden zijn nog redelijk (5 mm profiel). Iemand interesse? Ze mogen gratis weg.
Haha, jij zit met dezelfde vraagstukken als ik. Ik heb besloten dat ik gewoon een raamslingertje ga gebruiken. Want anders moet je raammechanismes installeren, stroom en schakelaars aanleggen etc. Een gaatje in het leer prikken moet je wel een sterke maag voor hebben ;-)
Die knoppies van de deurvergrendeling zijn er zat bij het magazijn.
Het ontbrekende beugeltje aan de deurpaneel kun je daar ook wel vinden
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383
Veen zegt:
<p>Haha, jij zit met dezelfde vraagstukken als ik. Ik heb besloten dat ik gewoon een raamslingertje ga gebruiken. Want anders moet je raammechanismes installeren, stroom en schakelaars aanleggen etc.
Sterker nog: je moet de hele kabelboom van voor naar achter vervangen + alle kabels in de deuren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wilde vandaag de deurpanelen maken, maar natuurlijk eerst 'even' de deurvergendeling maken. Uiteaard verliep dit weer niet probleemloos:
- Slot linksachter deed het al niet toen ik de auto kocht. Stekkers schoon gemaakt, kruipolie hier en daar, maar nog steeds niets. Vervangend slot gehaald bij het magazijn. Deze ingebouwd en hij deed het wel geteld 1 keer (open/dicht met de afstandbediening). Daarna weer helemaal niets... Stekkers weer schoongemaakt, nog steeds niets...
- Slot rechtsachter deed het eerst niet, toen een hele tijd wel. Stekkers schoon gemaakt, kruipolie, deed ie het weer even. Nu weer helemaal niets...
Heb ik gewoon pech en een op sterven-na-dood slot uit het magazijn gehaald? Of zou er meer aan de hand zijn?
Die koelfans kun je ook anders testen. Als je de auto start en je doet de airco aan, dan horen ze te gaan draaien.
xxxxxxm
Volgens mij is die bruine stekker van de BDP-sensor. Geen wonder dat je motor afslaat als je die lostrekt, want dan heb je geen ontsteking en geen injectie meer . De drie sensoren zitten ergens op de achterkant van het thermostaathuis bij een Turbo CT. Bij een XM heb je denk ik genoeg ruimte achter de motor om ze te kunnen zien.
Dat dopje heeft onderdeelnummer 5404 02. Dat is gewoon een ventieldopje van een band. Bij de dealer kost het 18 cent. Ik neem aan dat zoiets nog wel leverbaar is.
Check, gevonden:
Echter te weinig ruimte voor mijn handen om er achter te komen en de stekker los te maken... (laat staan weer vast)
De koelvinnen gaan wel draaien als ik de airco inschakel, dus dan zal het wel goed zitten. Bovendien blijft hij mooi strak op termperatuur met de nieuwe thermostaat, dus geen reden tot zorg.
En inderdaad, het is gewoon een ventieldopje van een band... :O Dat ik daar niet op gekomen was... :D
Bedankt voor de tips weer!
Vandaag eindelijk de nieuwe stoelen kunnen proberen. Het goede nieuws: de airbags en de gordelspanners geven geen storingen. Het slechte nieuws: de elektrische stoelverstelling doet helemaal niets...
Ik zit er aan te denken om een draadje te trekken vanaf de sigarettenaansteker. Wellicht met behulp van die afgeknipte kabelboom die ik nog heb (zie hierboven).
Iemand enig idee hoe het moet worden aangesloten?
Edit: zag dit topic inmiddels: https://www.xmclub.nl/forum/howto-electrische-stoelen-aansluiten
Even puzzelen morgen, zou moeten lukken.
Check eerst ff of er wel zekeringen zitten in F28 en F30
xxxxxxm
En moet er niet ook een extra relais geprikt worden achter de zekeringenkast?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Even gekeken, die zekeringen zitten er in. En als ik het elektrische schema zo bekijk, dan mis ik in de bruine stekker 2x 12 volt (bij contact en 12v constant). Wordt dus toch even draden trekken vrees ik. Op zich geen ramp, nu de boel zo open ligt kan je er goed bij:
Ben momenteel nog aan het stoeien met de wang van de achterbank (zeg maar dat vaste deel dat niet mee naar beneden gaat bij het neerklappen). Het lijkt alsof de hele zijkant van de achterbak + het vaste deel naast de hoedenplank (waar de speakers zitten) los moet om bij de juiste schroeven te komen? Dat is wel echt onhandig gemaakt dan zeg. Of doe ik iets niet goed?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nope.
Even het speakergedeelte los, speaker hoeft er niet uit (boutje onder het rooster naar de zijkant en helemaal vooraan te zien aan de buitenkant hoog op de bekleding). Iets naar achteren weg bewegen: dan zie je onder waar de riem loopt een M10 zitten, die even lossen.
Dan onderste stukje van de bekleding helemaal vooraan onderkant wegklappen. Daar zitten een bout met een plastic dop erop. Die even eraf halen. En dan het geheel naar boven bewegen. Als het goed is, is ie dan los.
Dus de bekleding hoeft er niet helemaal af.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Beter geen stoelverstelling via een sigarettenaansteker. Dan moet je binnenkort de brandweer bellen
Jaap
De nieuwe stoelen en de achterbank zitten er in!
Had niet de juiste bedrading voor de elektrische stoelverstellinhg, dus even een tijdelijke oplossing gemaakt met de extra kabelboom die ik had. Deze aangesloten op de sigarettenaanstekker (gaat er alleen in als ik de stoel even moet verstellen). Juiste spullen zijn besteld, binnenkort even alles netjes solderen. Denk dat ik de airbag stekkers onder de stoel dan gelijk meepak, aangezien deze niet geweldig meer zijn.
Volgende klus is dan de deurpanelen vervangen voor zwart lederen exemplaren. Vandaag in Arkel een paar goeie tips gekregen daarvoor (alles los schroeven en dan voorzichtig naar boven schuiven, niet trekken).
Ook is het eindelijk gelukt om de auto uit te lezen. Resultaat:
- vering: stuursensor fout (schijnt vaker voor te komen)
- ABS: fout in wielsensor rechtsvoor (de stekker wellicht? of misschien gelijk de sensor ook maar vervangen)
- pingelsensor fout (geen idee, in elk geval gereset en later even checken of ie terug komt)
Dus ik heb weer wat te doen de komende tijd. Veel dank aan de heren van het magazijn voor het uitlezen en alle tips!
Leuk dat je langs bent gekomen en mooie dame heb je! Zeker als straks het interieur er compleet in zit.
Michael
Die stuurhoeksensor geeft al een fout als je je auto een keer hebt geparkeerd zonder dat je het stuur recht hebt gezet. Is ook niet zo erg, hij zoekt uiteindelijk vanzelf wel weer op wat de rechtdoorstand is en dan is er niets meer aan de hand - behalve dat je dus een opgeslagen storing hebt.
Bij de ABS zou ik eerst die stekker eens goed schoonmaken. Sensoren zijn niet bepaald gratis en als de sensor je probleem niet is, is dat zonde van het geld.
Pingelsensor komt ook wel vaker voor bij een Turbo CT. Bij mij ging die storing vanzelf weg nadat de distributie netjes op tijd was gezet (), maar ik kan me herinneren dat sommigen daar meer door getergd werden. Een nieuwe sensor van Bosch loste het toen op, nadat een ander merk helemaal geen verbetering had gebracht. Nu is Bosch vast niet heilig, maar het zou dus best kunnen dat er nogal wat verschil zit tussen de verschillende merken.
Ja, eerst maar eens kijken of die pingelsensor storing terugkomt. Het zou ook zomaar een oude storing kunnen zijn die nooit gewist is. Hij kwam in elk geval niet direct terug na het resetten.
Kan je er trouwens een beetje bij als de wagen op de brug staat? Wat ik zo lees moet het inlaatspruitstuk los? Dank voor de tip wat betreft merk in elk geval.
Wat betreft die stuurhoeksensor: is er een manier om die fout te resetten zonder Lexia? Het kan kennelijk niet zoveel kwaad, maar vind het wel prettig als het veerlampje aan gaat bij contact. Hij is gelukkig nog niet terug hoor :)
Heb mezelf trouwens nog getrakteerd op een nieuwe mattenset en een nieuwe pookhoes en pookknop van Q&K. Super leuk dat dat spul allemaal nog te krijgen is en tegen redelijke kosten ook!
Bij mijn v6 moet inderdaad het spruitstuk los om de pingelsensor te vervangen, maar ik heb geen idee of dat bij een Turbo CT ook moet. Die zit in ieder geval heel anders in elkaar. Aan een brug heb je niets, want je moet er sowieso van boven bij denk ik. Het onderdeelnummer van Bosch is 0 261 231 109. Die is niet makkelijk meer om te vinden, maar als je het googlet kom je er wel uit. Ik vind hem zelf alleen nogal prijzig en geloof niet dat Bosch het enige degelijke merk van zo'n sensor is . Maar ik zou ook niet weten wat er dan wel en niet degelijk is. Heel misschien kan de dealer je er nog aan helpen, dat zal ik zometeen even voor je controleren.
Aan dat lampje had ik niet eens gedacht! Ik ben stiekem Xantia-verstekeling hier en een Xantia heeft dat lampje helemaal niet. Dus bij een Xantia moet je zelf maar bepalen wanneer je vindt dat je vering een storing heeft .
Dank voor het opzoeken! Inderdaad een beetje prijzig om zo maar preventief te vervangen. Eerst maar eens even kijken of ie terugkomt...
Prima vervoer voor een kuubje hout, zo'n XM:
Ja, mijn auto is ook gewoon een werkpaard... (daarna wel even goed stofzuigen natuurlijk ;)
De hierboven genoemde mattenset trouwens vandaag ontvangen. Bevalt prima. Niet de meest fantastische kwaliteit (gewoon standaard naaldvilt), maar pasvorm is echt 100% perfect. En dat rode logootje is natuurlijk een leuke extra :) Staat goed: zwarte matten i.c.m. het zwarte leder.
Ideeal toch zo'n XM? De wagenhoogte past zich automatisch weer aan.
__________
Crepuscule
#49: hmm, dit vind ik wel een beetje tricky hoor. laadvermogen van een XM is ongeveer 550-600kg (inc bestuurder!) en een kuubje hout weegt toch al gauw 600+ kg, zwaardere houtsoorten gaan al richting de ton! Dan ben je toch wel meer dan een beetje overladen. Ook de manier van vervoeren vind ik link, 1 x goed op de rem en al die blokken vliegen door de voorruit! Het zal wel weer "een kort ritje door de buurt en niet harder dan 50 gereden" zijn, maar toch, die trekhaak zit er niet voor niets....
*grumpy mode uit*
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
@Grootj Uit het boekje haal ik een gemiddeld (lichte verschillen per motorisering) maximale achteras-belasting van 900kg. De weegbrug vertelt mij dat een volgetankte berline al van zichzelf 580kg op de achteras zet. Blijft er dus zo'n 300kg laadvermogen over.
Een Break mag er dan wel zo'n 200kg extra op hebben.
Maar voor een keertje moet dit allemaal wel kunnen. Doe je dit regelmatig dan mag je je achterste wiellagers en adals vervroegd afschrijven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmm, vorig jaar regelmatig partijen betonblokken en metselstenen opgehaald. Ook 200 km over de snelweg. De wagen heeft even nodig om omhoog te komen en de drempels moet je in aanvang niet te hard nemen, maar gaat prima. en ja dat was 400+ kg achterin de Berline.
Ik neem aan dat de officiële laadvermogens fors aan de voorzichtige kant zitten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De stuurhoeksensor heeft geen bal te maken met de rechtuitstand, al doet de benaming misschien naders vermoeden. Wat de stuurhoeksensor wel doet is de snelheid van draaien vh stuur meten en daarmee de veercomputer aansturen, b.v. bij snelle links/rechts beweging de vering in sportstand zetten. Je kan alleen middels een lexia of een knipperkastje de foutmelding resetten.
De ABS storing of een mangelende stekker, loshalen en schoonmaken of de sensor zelf is gaar, en dan wordt het tricky want uitboren is vaak wat er dan moet gebeuren omdat ze naa 20 jaar plus compleet vastgerot zitten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Deze week eindelijk weer eens wat tijd om aan de auto te werken. De voorste deurpanelen zitten er in, de achterste nog niet. Paar hick-up's:
- Deze XM heeft geen elektische ramen achter, maar de auto waar de deurpanelen uitkomen had dit wel. Er zit dus geen gat voor een raamslinger. Dilemma: ga ik gaten maken in het leer van deze deurpanelen of elektrsiche ramen inbouwen? Heb even gekeken, maar ik zie geen kabels in de deur om eventuele elektrische ramen op aan te sluiten. Dan wordt dat toch wel een behoorlijke klus.
- Het slot van het portier linksachter doet helemaal niets. Reageert niet, maar "ziet" ook niet meer of de deur open of dicht is. Stekkers gecontroleerd, slot uitgebouwd en gangbaar gemaakt, maar nog steeds helemaal niets. Morgen bij het magazijn maar eens kijken of ik daar nog een andere voor kan krijgen.
- De nokjes van de portiervergrendeling hebben het niet allemaal overleeft. Ik was nog gewaarschuwd, maar waarschijnlijk waren ze al niet in te beste staat (twee zaten er met een soort kit vast). Kan me voorstellen dat die dingen lastig te krijgen zijn?
- Een van de deurpanelen mist de verlichting en bovendien het beugeltje waar je de bovenste schroef van de handgreep in draait. Heel irritant als die niet vast zit (zwabbert). Misschien even een oud deurpaneel op de kop tikken voor onderdelen.
Deurpaneel zonder raamslingergat.
Achter is het deurpaneel wel voorbereid op een raamslinger. Neemt niet weg dat er een gat in het leer moet worden gemaakt.
Even zonder nokjes nu...
In de bovenkant van deze deurgreep hoort een metalen beugeltje te zitten, waar je de schroef in vast kan draaien.
Verder heb ik nog een setje Monte Carlo velgen over kunnen nemen van Ed8die. Daar komen morgen vier nieuwe Hankook Kinergy 4S2's op (all season). Twee van bovenstaande banden zijn nog redelijk (5 mm profiel). Iemand interesse? Ze mogen gratis weg.
Haha, jij zit met dezelfde vraagstukken als ik. Ik heb besloten dat ik gewoon een raamslingertje ga gebruiken. Want anders moet je raammechanismes installeren, stroom en schakelaars aanleggen etc. Een gaatje in het leer prikken moet je wel een sterke maag voor hebben ;-)
Die knoppies van de deurvergrendeling zijn er zat bij het magazijn.
Het ontbrekende beugeltje aan de deurpaneel kun je daar ook wel vinden
__________
Crepuscule
Ja, ik denk ook dat ik dat ga doen hoor. De deurpanelen zijn nog mooi, maar niet museumwaardig. Dus uiteindelijk is het ook geen misdaad...
Ik ga morgen inderdaad maar eens speuren in het magazijn :)
Sterker nog: je moet de hele kabelboom van voor naar achter vervangen + alle kabels in de deuren.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Maar de echte uidaging is natuurlijk de ramen elektrisch te maken, die kabelboom is echt het werk niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wilde vandaag de deurpanelen maken, maar natuurlijk eerst 'even' de deurvergendeling maken. Uiteaard verliep dit weer niet probleemloos:
- Slot linksachter deed het al niet toen ik de auto kocht. Stekkers schoon gemaakt, kruipolie hier en daar, maar nog steeds niets. Vervangend slot gehaald bij het magazijn. Deze ingebouwd en hij deed het wel geteld 1 keer (open/dicht met de afstandbediening). Daarna weer helemaal niets... Stekkers weer schoongemaakt, nog steeds niets...
- Slot rechtsachter deed het eerst niet, toen een hele tijd wel. Stekkers schoon gemaakt, kruipolie, deed ie het weer even. Nu weer helemaal niets...
Heb ik gewoon pech en een op sterven-na-dood slot uit het magazijn gehaald? Of zou er meer aan de hand zijn?
Pagina's