Eindelijk aan de ZPJ4

Pagina's

40 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Eise
afbeelding van Eise
Eindelijk aan de ZPJ4

Twee jaar geleden heb ik van Theo Kerger deze XM V6.24 overgenomen. Ik ben pas 23, maar was voor mij wel al heel lang een droom. Auto was bij hem eigenlijk een donorauto. Interieur was er helemaal uit en aan de buitenkant misten ook een paar delen, het meeste zat er wel bij. Auto was gedemonteerd vanwege een lekke koppakking. 2 jaar geleden hebben mn vader en ik er weer een interieur in gezet, zwart leer met verwarmde zetels. En de buitenkant weer compleet gemaakt. Dit jaar ben ik van plan met de auto op vakantie te gaan dus aan de bak met de koppakking. Ik kom later terug op wat ik allemaal ga doen en heb gedaan. Zal dan ook ff wat foto's uploaden.

 

De koppeling

Ik vond de koppeling erg hoog en heb nog ergens een nieuwe koppelingset vandaan kunnen toveren. Dus wil ik graag de koppeling vervangen. Cilinderkoppen zijn nog van de motor af en de bak is los van alles behalve de motor. Maar ik snap niet hoe ik de bak van de motor kan verwijderen. Deze heeft namelijk een koppeling met een treklager ipv een normaal druklager. Als ik nu de bak er af probeer te halen blijft hij hangen op het treklager. Hoe werkt dat precies? Heeft iemand hier ervaring mee? Het is volgens mij een MG bak en deze heeft een hydraulische koppeling.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Eise, vanaf de bovenkant kun je de as van de koppelingvork eruit trekken. Volgens mij een m6 schroef erin draaien. Zie de fotos

Jaap

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Succes Eise, en plaats ook vooral foto's. Dat vinden we leuk.  

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Zo, er wordt flink gewerkt aan alle die oude 24v's.  Mooi hoor

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Scharnier van de de vork zit op de plaats zoals JaapSt laat zien. Alleen dan is het iets met een wit kunstof geval. Hedb 'm zelf niet los gehad, dus ik kan je niet vertellen hoe het precies in elkaar zit.

Wat betreft de hoogte van het koppelingspedaal.
Die is door de hydraulische koppeling zelfstellend. Het punt van aangrijpen gaat dus altijd hetzelfde zijn.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Zo ziet het er van binnen uit. Centraal zie je 2 plastic bussen waar de as doorheen loopt. Die zijn overigens nog gewoon nieuw te bestellen. 

Jaap

Feije
afbeelding van Feije
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

blaueboot zegt:

Wat betreft de hoogte van het koppelingspedaal.
Die is door de hydraulische koppeling zelfstellend. Het punt van aangrijpen gaat dus altijd hetzelfde zijn.
Als 'ie écht versleten is gaat 'ie toch wel steeds hoger zitten? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zelfstellende deel werkt, maar kan me voorstellen dat het uiteindelijk wel een keer "uitgesteld" is. Of is dat pas op het moment dat de koppeling helemaal niet meer aangrijpt? 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Belangrijk is om te weten dat je met een getrokken koppeling werkt. (Je duwt dus hydraulisch een hevel om die de koppelingplaten los trekt) Naar mate de koppelingsplaten versleten raken zal de hevel steeds verder terug komen om de platen weer op elkaar te krijgen.

Als de hoeveelheid vloeistof tussen de master en slave cillinder altijd hetzelfde zou zijn dan zou inderdaad het koppelpedaal steeds hoger komen te staan. (Kan ie fysiek niet dus je koppeling zou naarmarte deze slijt niet meer kunnen aangrijpen aangezien de hevel niet verder terug kan klappen dan toen de platen nieuw waren.)

Maargoed, er zit dus een reservoir aan je koppelingspedaal waar de overtollige vloeistof naar toe kan stromen. Om de hevel steeds verder terug te kunnen laten komen. 
Je maakt dus in zekere zin het hydraulische circuit korter naarmate de platen dunner worden.

Ofwel, het reservoir is nagenoeg LEEG bij een verse koppeling en nagenoeg VOL bij een versleten koppeling. Je zou in zekere zin zelfs het reservoir als indicatie voor de toestand van je koppelingsplaten kunnen gebruiken. 
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Eise
afbeelding van Eise
RE:

Heel erg bedankt Jaap voor de tip. Maandag gelijk mee aan de slag gegaan en de bak kon er eigenlijk zo af daarna.

Auto is een V6.24 op kenteken gezet in oktober 1995 maar gebouwd in de zomer van 94, zal wel een demo zijn geweest. Zelf vind ik de serie 1 altijd veel mooier, maar na verloop van tijd is de serie 2 ook wel bij mij gaan groeien. Misschien bouw ik hem nog wel een keer om. Auto heeft bijna 310dkm staat al sinds 2011 stil en had geen opties. Stoelverwarming zelf ingebouwd want hadden we nog op de plank. Van dit type XM(serie 2 ZPJ4) zijn er slechts 9 in Nederland. Dit is 1 van de 3 in Vert Vega, Theo Kerger heeft er nog een en de andere staat te koop bij Ton van Soest.

Ik zal ook nog even wat meer uitleggen over het project. Uiteindelijk zal ik ook nog moeten gaan lassen helaas aan de kriksteun voor, maar daar heb ik nu nog geen foto van. In eerste instantie was het de bedoeling de gehele voorkant aan te pakken, dus inclusief bijvoorbeeld de draagarmlagers en de veerpootschotels. Maar vanuit budgetaire overwegingen heb ik toch besloten daar nog even mee te wachten. Het voelt allemaal ook nog wel best wel redelijk aan allemaal. Bij het demonteren zag ik ook dat de radiateur in matige conditie was, heb er eentje weten te strikken uit duitsland voor een schappelijke prijs. Is wel 2mm dunner dan de originele maar tenminste wel gewoon nieuw.

Toen ik de koppen eraf had dacht ik dat het een goed idee was deze na te laten kijken en te laten vlakken. Dat viel al wat duurder uit dan verwacht maar als klap op de vuurpijl kwam het revisiebedrijf er ook nog eens achter dan de uitlaatkleppen allemaal niet helemaal goed afdichten. Prijs werd daar 2x zo hoog van maar ik heb het maar gewoon laten doen. Voornaamste reden waarom ik deze auto heb is om de motor, ben ook wel een redelijk sportieve rijder dus wil gewoon dat hij ook echt presteert zoals hij zou moeten. 

Even wat foto's van de horror:

 

Dan heb ik ook nog vragen, ik ben nog op zoek naar wat spullen:

- Kachelslangen van een ZPJ4 (of misschien ook van een andere ZPJ met automaat las ik in het draadje van blaueboot)

- Een spatbord RV in de kleur ERYCR en misschien ook nog wat ander plaatwerk.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Goed bezig man! 
Een zpj4 heb je inderdaad voor het vermogen, dus dat mag best wat kosten om 'm optimaal te krijgen. ;)

Als ik de knikken van de kachelslangen op de foto zo zie ga je dezelfde nodig hebben als die ik zocht. Helaas dus niet in het club-magazijn beschikbaar.

Nu je er toch bent.., controleer ook even je achterste uitlaat spruitstuk. Heb er nu 2 liggen die beide gescheurd zijn bij de collector. Dikke kans dat die van jou ook niet lekker meer is.
Mocht je het hitteschild wat er omheen zit willen verwijderen, even opgepast. Het zijn 2 lagen blik met een wit onbrandbaar vezelspulletje ertussen. Zou dus eventueel asbest kunnen zijn.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Mooie klus Eise!

Wanneer de radiateur van een 24v hetzelfde is als de 12v zpj, dan heb ik een NOS originele Valeo radiateur voor je liggen. Ligt in Akkrum. Ook heb ik een volledige set koelwaterslangen liggen, ZPJ weliswaar.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Chris B zegt:

<p>Mooie klus Eise!</p>

<p>Wanneer de radiateur van een 24v hetzelfde is als de 12v zpj, dan heb ik een NOS originele Valeo radiateur voor je liggen. Ligt in Akkrum. Ook heb ik een volledige set koelwaterslangen liggen, ZPJ weliswaar.</p>



Ligt er aan of hij een ZPJ4 met oliekoeling heeft. Die zit tussen het blok en de oliefilter. Paralel aangesloten op de radiateur.

Gaat het om de 30mm dikke variant? Want dan zou ik als tweede in de rij van belangstellende willen. De Valeo radiateur die ik nu heb staan voor de LMN is 'maar' 27mm dik.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Eise
afbeelding van Eise
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Morgen even bij Chris langs

En bedankt trouwens voor de vele kennisvolle reacties, heb hier echt wat aan. Geeft de burger moed!

blaueboot zegt:

<p>Goed bezig man!&nbsp;<br />
Nu je er toch bent.., controleer ook even je achterste uitlaat spruitstuk. Heb er nu 2 liggen die beide gescheurd zijn bij de collector. Dikke kans dat die van jou ook niet lekker meer is.<br />
Mocht je het hitteschild wat er omheen zit willen verwijderen, even opgepast. Het zijn 2 lagen blik met een wit onbrandbaar vezelspulletje ertussen. Zou dus eventueel asbest kunnen zijn.<br />
<br />
&nbsp;</p>

Die van een latere schijnen versterkt te zijn dus laat t eerst maar even zo, hij klonk niet raar in ieder geval.

Weet iemand ook zo hoeveel Nm de drukgroep en het vliegwiel aangedraaid moeten worden? Ik heb verschillende boeken voor de XM maar ik kan het nog even niet vinden.

Nog een vraag, heeft iemand al eerder een keer de grotere schijven(288mm) gemonteerd? Want ik heb ze er gewoon opgezet met klauw en al. Als het past dan past het toch gewoon? Die zijn wat dikker, en zwaarder vooral. Lijkt mij geen overbodige luxe met een auto zoals deze.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Jammer. Ik kon 'm eigenlijk ook wel gebruiken. :P

Voor de drukgroep / vliegwiel zal ik morgen eens kijken. Hoewel ik al gemerkt heb dat ik toch ook niet alles heb qua documentatie.

De grotere schijven heeft m'n vader al eens met succes op z'n 2.0i uit '89 gemonteerd. Dat is inderdaad gewoon zo simpel als de schijven en klauw overzetten. 
Ben er wel een beetje verbaasd over dat dat niet standaard zit op jouw ZPJ4.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

De latere 'schijnen' (heb er nog geen in handen gehad) sterker gelast te zijn bij de plaat die tegen het blok aan zit. 
Waar ik 't over heb is het punt waar de zes pijpen de collector in gaan.
Een soort van knikpunt wat goed zwaar belast wordt zodra de motorsteunen niet al te fris meer zijn. 

Testen is zo simpel als de 6 gaten voor de uitlaatpoorten dicht stoppen, 'm daarop overeind zetten en 't ding via de collector-kant volgieten met water.

Als er water van onderuit het hitteschild komt gelopen weet je dat je aan de beurt bent. ;)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Die 288-schijven kwamen volgens mij überhaupt pas in '97. De 2.5TD had ze ook pas vanaf het moment dat de ES9 leverbaar werd. Ik zou me voor kunnen stellen dat Citroën de remklauwen best wel heeft moeten re-engineeren om alles binnen de 15" velgen te houden. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

En aangezien jij zometeen de NOS radiateur gemonteerd heb zitten wil ik in de toekomst wel even een 'vergelijk waren onderzoek' doen op een hete zomerdag om te zien hoeveel verschil die radiateurdikte precies maakt.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Feije zegt:

<p>Die 288-schijven kwamen volgens mij&nbsp;überhaupt pas in '97. De 2.5TD had ze ook&nbsp;pas vanaf het moment dat de ES9 leverbaar werd. Ik zou me voor kunnen stellen dat Citroën de remklauwen best wel heeft moeten re-engineeren om alles binnen de 15" velgen te houden.&nbsp;</p>



Toen pas? Dan ga ik morgen even meten bij de LMN. Dan weet ik meteen dat ik ook door mag voor die modificatie.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

vliegwiel 50Nm\

drukgroep 20Nm

 

2.5 TD had idd de grote schijven vanaf organr 7476

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

En de bak zelf tegen de motor aan met 55Nm.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Mijn radiateur blijkt geen koelwateraansluiting tbv de oliekoeler te hebben. Was mij nooit opgevallen, destijds 2 dezelfde besteld en dus 2 verschillende geleverd gekregen...

Eise kon m dus niet gebruiken voor zijn 24v, maar wellicht wel voor een andere XM. Vooralsnog mijn NOS Valeo radiateur nog beschikbaar.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Bij mijn 2.5 TD lkomen de slangen naar de oliekoeler niet van de radiateur maar uit T-stuk in de slang

 

 

Jaap

Eise
afbeelding van Eise
RE:

Het koppelingcentreertool

Alles weer inelkaar, aangrijpingspunt van de koppeling zit wel degelijk een heel stuk lager dan voorheen.

 

Heb alleen nog 2 dingen, heb het idee dat ik wat vermogen mis. Maar misschien zet ik de originele bougies er wel weer in want die van NGK zien er heel anders uit. Eyquem is origineel

En mijn snelheidsmeter/stuurbekrachtiging werkt niet of wordt niet zwaarder. Heeft iemand nog zon ding wat je op de versnellingsbak schroeft waar de kabels in gaan? Die van mij had ik geprobeert te lijmen maar loopt toch niet lekker.

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Je hebt een groot probleem,
nergens te vinden..

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Weet je wat grrappig is. Als je op dat onderdeelnummer (96142040  ??) zoekt krijg je bij Google een verwijzing naar ons forum.

Blijkt er iemand in Servie te zijn die het hier ooit heeft aangeboden.... https://www.xmclub.nl/forum/citroen-xm-nos-parts

nr 88  (weet niet 100% zeker dat het dezelfde is trouwens. Moet je zelf ff goed checken)

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Op zich ziet de breuk er 'netjes' uit. 

Maar ik neem aan dat je bij je eerste lijm-poging de boel echt heel strak ontvet hebt (tot op het steriele af). Wat voor lijm heb je gebruikt?

Als alternatief nog de mogelijkheid om de delen weer aan elkaar te 'lassen' / smelten dmv een soldeerbout. Met wel of niet eventueel nog plastic toevoegen. (moet je wel achterhalen welk soort plastic de opnemer van gemaakt is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Eise
afbeelding van Eise
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Nou, maar weer even een kleine update

Zondag 26 juni, 14 dagen voor vertrek van vakantie

Om te beginnen ben ik de zondag na mn vorige post begonnen met het bekijken van de carrosserie, ik had al gezien dat ik bij de rechter kriksteun wat moest lassen. Hij was krom en had hem al even recht geslagen, maar het leek mij nog redelijk te overzien. 2 plaatjes...... dacht ik

Even een kleine disclaimer, ik heb amper laservaring. En heb mn best maar gedaan zonder er al te lang meebezig te zijn.

Die zondagavond heb ik even de mat losgehaald rechtsvoor omdat die sowieso een stukje aan de kant moet omdat die anders misschien in de fik vliegt. Vervolgens zag ik dit:

Dit lijkt niet zo erg op het eerste gezicht, maar dat roestige ding is de kriksteun zelf, het metaal van de zijkant van de auto mist gewoon helemaal en is helemaal vervormd. Het hoort recht te zijn maar staat gewoon helemaal bol. Toen ik dit zag schrok ik wel even en ben ik eerst even bezig gegaan met kijken hoe het nou eigenlijk zit. Want ik snapte eerst ook niet helemaal hoe het nou hoort te zitten. Toen ik dit eenmaal een beetje doorhad ben ik de volgende dag begonnen met het verwijderen van het spatbord en het openslijpen van de dorpel.

 Dit was de kriksteun

Na laag na laag weggepeld te hebben bleef ik met dit over. Ik ben maar begonnen met de zijkant van de binnenkant van de auto weer recht te slaan opdat de vloer weer wat lager op de originele hoogte kwam. Hierna begonnen met plaatjes erin lassen.

Het is niet heel geweldig maar het begon langzaam maar zeker wel weer ergens op te lijken. Heb op de plekken waar het kon weer het originele metaal gebruikt omdat dat al de goede vorm had. De kriksteun zelf heb ik iets hoger gemaakt en behoorlijk wat zwaarder vastgeslast dan origineel.

Woensdag en donderdag nog een groot deel van de laatste plaatjes

Uiteindelijk zag het er zo uit, binnenkant onder de auto heb ik afgelopen dinsdag 5 juli gedaan omdat ik toen pas weer tijd had. Helaas even geen foto van.

Tijd begon nu toch te dringen, wilde dus 10 juli op vakantie maar moet dan dus nog wel deze week een apk hebben. Snelheidsmeter moest nu toch echt gaan werken. Ook nog Stoebo geprobeerd of ze een andere (overbrenging voor de snelheidsmeterkabel en de diravicentrifugaalreginling) hadden maar hij zei dat hij die waarschijnlijk niet had. Ik heb dat ding uiteindelijk maar uit mijn t1 v6 break gehaald. Die gaat voorlopig toch nog niet rijden. Nou brak deze óok toen ik hem eruit haalde. Dus deze ook weer gelijmd, deze is ook meerdere keren gebroken bij installeren. Omdat het dan toch weer niet goed zat of de kabels er niet goed in of het asje er niet goed in. Uiteindelijk is het gelukt, ik ben denk ik wel 12 uur in totaal met dit onderdeel bezig geweest. Heb ook het asje verlengt omdat die van een oudere bak er gewoon wel helemaal in komt maar die van de MG bak niet. Die eerste foto lijkt op ongelijke hoogte maar dat is vanaf het contact oppervlak waar hij dat ding in gaat. Best een verschil.

Het is wel een beetje beunen maar ik zag simpelweg geen andere oplossing.

Inmiddels was het alweer woensdag en begon ik langzaam maar zeker te accepteren dat het niet ging lukken deze week nog APK te krijgen en met de XM naar de alpen te rijden. Hij lekt behoorlijk lhm op retourslangetjes en kan het lek maar niet vinden, hij lekt eigenlijk alleen maar als hij stilstaat. Ook kwam ik er donderdag 30 juni al achter dat mijn stuurhuis een beetje lekt en beide stuurhuishoezen zijn kapot. Die hoezen kan ik nergens vinden en je komt er klote bij. Uitlaat lekt ook maar had daar nog geen zin in om dat te lassen. Nou ben ik toch maar doorgegaan om hem goed te krijgen. Na alles weer gemonteerd te hebben, ook weer even wat (illegale, wel verzekerde) proefritjes gemaakt. Het gaspedaal zat soms vast als de gaskleppen dicht zaten. Na wat onderzoek bleek de rechter gasklep wat te ver terug te gaan. Na dit afgesteld te hebben werkt het weer feilloos. Donderdagochtend besloot ik maar gewoon wel de apk te proberen, niet geschoten is altijd mis. Na 9! garages te hebben gebeld was er eindelijk 1 die deze week nog tijd had. Vrijdagochtend om 8 uur kon dat. Donderdagavond nog even mijn aandrijfassen vervangen en de stabistokjes. Vrijdagochtend was het zo ver, met knikkende knieën naar de garage gereden. Los van een kapot mistlampje en onjuist afgesteld dimlicht vond Stevie Wonder het een dikke prima. Had nooit gedacht dat hij zo in 1 keer door de APK zou rammelen. Wel een hele grote opluchting.

Volgende week mag hij aan de bak, ik ga in 2 weken ongeveer 3000km rijden. Ik hoop dat hij het redt, het is natuurlijk heel dom en naief om te denken dat dit goedkomt. Maar na alles moet hij gewoon mee.

Hier ook nog wat foto's van de gewassen auto:

Eerste ritje vandaag naar het huis van mijn moeder. Na meer dan 10 jaar stilstand eindelijk weer op de weg. 

Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat het echt een kloteauto is om aan te sleutelen, je kunt helemaal nergens bij. Overal lopen slangen of zit wel iets in de weg. Hoe mooi ik het ook vind om deze auto te hebben, voor de sleutelvriendelijkheid hoef je het niet te doen. Die 12v prv zonder airco uit de t1 v6 break is echt een droom om aan te prutsen in vergelijking met deze.

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Mooi werk Eise! Goed dat het je gelukt is allemaal. Je kriksteun zag er precies gelijk uit als de mijne. Geen ramp maar wel iets om aan te pakken.

Verder.... de Alpen is al vaak mijn Waterloo geweest in een XM. Ik ken de Citroen-adressen aan beide zijden helaas maar al te goed. En eigenlijk kwam het telkens neer op hetzelfde probleem: koeling (of het gebrek daaraan)  Zorg dat je dat op orde hebt en dat alle relais en zekeringen schoon zijn. Extra KVS, LHM, olie  mee etc...  (ook een brandblusser)

Fijne vakantie!  Komt vast goed   

__________
Crepuscule

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Mooi werk! Geniet er van 

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Ik heb met bewondering je kriksteun restauratie gelezen. Ik sta voor dezelfde klus zowel links als rechts.

ook aan een ZPJ4. Heb jij nog voorzorgsmaatregelen getroffen met het lassen?

Mijn tank zit nog voor de helft vol of kan ik dat wel lassen op die plekken ?

Groeten Peter.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Voorste kriksteunen? Dan kan je met gerust hart gaan lassen zonder de benzinetank af te tappen.

Wel bij de passagierszijde even de retourleiding van het koolstoffilter naar de beninetank goed opzij leggen. Deze is van kunstof dacht dus wel wat kwetsbaar. 
Zelf haal ik trouwens uit voorzorg altijd de accu-polen los en koppel ik de stekkers van de ECU's af. In principe zou dit niet nodig zijn, maar ik heb ooit op m'n scooter met lassen de tellerbak om zeepp geholpen door deze niet af te koppelen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Pagina's