Eindelijk aan de ZPJ4

25 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Eise
afbeelding van Eise
Eindelijk aan de ZPJ4

Twee jaar geleden heb ik van Theo Kerger deze XM V6.24 overgenomen. Ik ben pas 23, maar was voor mij wel al heel lang een droom. Auto was bij hem eigenlijk een donorauto. Interieur was er helemaal uit en aan de buitenkant misten ook een paar delen, het meeste zat er wel bij. Auto was gedemonteerd vanwege een lekke koppakking. 2 jaar geleden hebben mn vader en ik er weer een interieur in gezet, zwart leer met verwarmde zetels. En de buitenkant weer compleet gemaakt. Dit jaar ben ik van plan met de auto op vakantie te gaan dus aan de bak met de koppakking. Ik kom later terug op wat ik allemaal ga doen en heb gedaan. Zal dan ook ff wat foto's uploaden.

 

De koppeling

Ik vond de koppeling erg hoog en heb nog ergens een nieuwe koppelingset vandaan kunnen toveren. Dus wil ik graag de koppeling vervangen. Cilinderkoppen zijn nog van de motor af en de bak is los van alles behalve de motor. Maar ik snap niet hoe ik de bak van de motor kan verwijderen. Deze heeft namelijk een koppeling met een treklager ipv een normaal druklager. Als ik nu de bak er af probeer te halen blijft hij hangen op het treklager. Hoe werkt dat precies? Heeft iemand hier ervaring mee? Het is volgens mij een MG bak en deze heeft een hydraulische koppeling.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Eise, vanaf de bovenkant kun je de as van de koppelingvork eruit trekken. Volgens mij een m6 schroef erin draaien. Zie de fotos

Jaap

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Succes Eise, en plaats ook vooral foto's. Dat vinden we leuk.  

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Zo, er wordt flink gewerkt aan alle die oude 24v's.  Mooi hoor

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Scharnier van de de vork zit op de plaats zoals JaapSt laat zien. Alleen dan is het iets met een wit kunstof geval. Hedb 'm zelf niet los gehad, dus ik kan je niet vertellen hoe het precies in elkaar zit.

Wat betreft de hoogte van het koppelingspedaal.
Die is door de hydraulische koppeling zelfstellend. Het punt van aangrijpen gaat dus altijd hetzelfde zijn.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Zo ziet het er van binnen uit. Centraal zie je 2 plastic bussen waar de as doorheen loopt. Die zijn overigens nog gewoon nieuw te bestellen. 

Jaap

Feije
afbeelding van Feije
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

blaueboot zegt:

Wat betreft de hoogte van het koppelingspedaal.
Die is door de hydraulische koppeling zelfstellend. Het punt van aangrijpen gaat dus altijd hetzelfde zijn.
Als 'ie écht versleten is gaat 'ie toch wel steeds hoger zitten? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zelfstellende deel werkt, maar kan me voorstellen dat het uiteindelijk wel een keer "uitgesteld" is. Of is dat pas op het moment dat de koppeling helemaal niet meer aangrijpt? 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Belangrijk is om te weten dat je met een getrokken koppeling werkt. (Je duwt dus hydraulisch een hevel om die de koppelingplaten los trekt) Naar mate de koppelingsplaten versleten raken zal de hevel steeds verder terug komen om de platen weer op elkaar te krijgen.

Als de hoeveelheid vloeistof tussen de master en slave cillinder altijd hetzelfde zou zijn dan zou inderdaad het koppelpedaal steeds hoger komen te staan. (Kan ie fysiek niet dus je koppeling zou naarmarte deze slijt niet meer kunnen aangrijpen aangezien de hevel niet verder terug kan klappen dan toen de platen nieuw waren.)

Maargoed, er zit dus een reservoir aan je koppelingspedaal waar de overtollige vloeistof naar toe kan stromen. Om de hevel steeds verder terug te kunnen laten komen. 
Je maakt dus in zekere zin het hydraulische circuit korter naarmate de platen dunner worden.

Ofwel, het reservoir is nagenoeg LEEG bij een verse koppeling en nagenoeg VOL bij een versleten koppeling. Je zou in zekere zin zelfs het reservoir als indicatie voor de toestand van je koppelingsplaten kunnen gebruiken. 
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Eise
afbeelding van Eise
RE:

Heel erg bedankt Jaap voor de tip. Maandag gelijk mee aan de slag gegaan en de bak kon er eigenlijk zo af daarna.

Auto is een V6.24 op kenteken gezet in oktober 1995 maar gebouwd in de zomer van 94, zal wel een demo zijn geweest. Zelf vind ik de serie 1 altijd veel mooier, maar na verloop van tijd is de serie 2 ook wel bij mij gaan groeien. Misschien bouw ik hem nog wel een keer om. Auto heeft bijna 310dkm staat al sinds 2011 stil en had geen opties. Stoelverwarming zelf ingebouwd want hadden we nog op de plank. Van dit type XM(serie 2 ZPJ4) zijn er slechts 9 in Nederland. Dit is 1 van de 3 in Vert Vega, Theo Kerger heeft er nog een en de andere staat te koop bij Ton van Soest.

Ik zal ook nog even wat meer uitleggen over het project. Uiteindelijk zal ik ook nog moeten gaan lassen helaas aan de kriksteun voor, maar daar heb ik nu nog geen foto van. In eerste instantie was het de bedoeling de gehele voorkant aan te pakken, dus inclusief bijvoorbeeld de draagarmlagers en de veerpootschotels. Maar vanuit budgetaire overwegingen heb ik toch besloten daar nog even mee te wachten. Het voelt allemaal ook nog wel best wel redelijk aan allemaal. Bij het demonteren zag ik ook dat de radiateur in matige conditie was, heb er eentje weten te strikken uit duitsland voor een schappelijke prijs. Is wel 2mm dunner dan de originele maar tenminste wel gewoon nieuw.

Toen ik de koppen eraf had dacht ik dat het een goed idee was deze na te laten kijken en te laten vlakken. Dat viel al wat duurder uit dan verwacht maar als klap op de vuurpijl kwam het revisiebedrijf er ook nog eens achter dan de uitlaatkleppen allemaal niet helemaal goed afdichten. Prijs werd daar 2x zo hoog van maar ik heb het maar gewoon laten doen. Voornaamste reden waarom ik deze auto heb is om de motor, ben ook wel een redelijk sportieve rijder dus wil gewoon dat hij ook echt presteert zoals hij zou moeten. 

Even wat foto's van de horror:

 

Dan heb ik ook nog vragen, ik ben nog op zoek naar wat spullen:

- Kachelslangen van een ZPJ4 (of misschien ook van een andere ZPJ met automaat las ik in het draadje van blaueboot)

- Een spatbord RV in de kleur ERYCR en misschien ook nog wat ander plaatwerk.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Goed bezig man! 
Een zpj4 heb je inderdaad voor het vermogen, dus dat mag best wat kosten om 'm optimaal te krijgen. ;)

Als ik de knikken van de kachelslangen op de foto zo zie ga je dezelfde nodig hebben als die ik zocht. Helaas dus niet in het club-magazijn beschikbaar.

Nu je er toch bent.., controleer ook even je achterste uitlaat spruitstuk. Heb er nu 2 liggen die beide gescheurd zijn bij de collector. Dikke kans dat die van jou ook niet lekker meer is.
Mocht je het hitteschild wat er omheen zit willen verwijderen, even opgepast. Het zijn 2 lagen blik met een wit onbrandbaar vezelspulletje ertussen. Zou dus eventueel asbest kunnen zijn.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Mooie klus Eise!

Wanneer de radiateur van een 24v hetzelfde is als de 12v zpj, dan heb ik een NOS originele Valeo radiateur voor je liggen. Ligt in Akkrum. Ook heb ik een volledige set koelwaterslangen liggen, ZPJ weliswaar.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Chris B zegt:

<p>Mooie klus Eise!</p>

<p>Wanneer de radiateur van een 24v hetzelfde is als de 12v zpj, dan heb ik een NOS originele Valeo radiateur voor je liggen. Ligt in Akkrum. Ook heb ik een volledige set koelwaterslangen liggen, ZPJ weliswaar.</p>



Ligt er aan of hij een ZPJ4 met oliekoeling heeft. Die zit tussen het blok en de oliefilter. Paralel aangesloten op de radiateur.

Gaat het om de 30mm dikke variant? Want dan zou ik als tweede in de rij van belangstellende willen. De Valeo radiateur die ik nu heb staan voor de LMN is 'maar' 27mm dik.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Eise
afbeelding van Eise
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Morgen even bij Chris langs

En bedankt trouwens voor de vele kennisvolle reacties, heb hier echt wat aan. Geeft de burger moed!

blaueboot zegt:

<p>Goed bezig man!&nbsp;<br />
Nu je er toch bent.., controleer ook even je achterste uitlaat spruitstuk. Heb er nu 2 liggen die beide gescheurd zijn bij de collector. Dikke kans dat die van jou ook niet lekker meer is.<br />
Mocht je het hitteschild wat er omheen zit willen verwijderen, even opgepast. Het zijn 2 lagen blik met een wit onbrandbaar vezelspulletje ertussen. Zou dus eventueel asbest kunnen zijn.<br />
<br />
&nbsp;</p>

Die van een latere schijnen versterkt te zijn dus laat t eerst maar even zo, hij klonk niet raar in ieder geval.

Weet iemand ook zo hoeveel Nm de drukgroep en het vliegwiel aangedraaid moeten worden? Ik heb verschillende boeken voor de XM maar ik kan het nog even niet vinden.

Nog een vraag, heeft iemand al eerder een keer de grotere schijven(288mm) gemonteerd? Want ik heb ze er gewoon opgezet met klauw en al. Als het past dan past het toch gewoon? Die zijn wat dikker, en zwaarder vooral. Lijkt mij geen overbodige luxe met een auto zoals deze.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Jammer. Ik kon 'm eigenlijk ook wel gebruiken. :P

Voor de drukgroep / vliegwiel zal ik morgen eens kijken. Hoewel ik al gemerkt heb dat ik toch ook niet alles heb qua documentatie.

De grotere schijven heeft m'n vader al eens met succes op z'n 2.0i uit '89 gemonteerd. Dat is inderdaad gewoon zo simpel als de schijven en klauw overzetten. 
Ben er wel een beetje verbaasd over dat dat niet standaard zit op jouw ZPJ4.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

De latere 'schijnen' (heb er nog geen in handen gehad) sterker gelast te zijn bij de plaat die tegen het blok aan zit. 
Waar ik 't over heb is het punt waar de zes pijpen de collector in gaan.
Een soort van knikpunt wat goed zwaar belast wordt zodra de motorsteunen niet al te fris meer zijn. 

Testen is zo simpel als de 6 gaten voor de uitlaatpoorten dicht stoppen, 'm daarop overeind zetten en 't ding via de collector-kant volgieten met water.

Als er water van onderuit het hitteschild komt gelopen weet je dat je aan de beurt bent. ;)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Die 288-schijven kwamen volgens mij überhaupt pas in '97. De 2.5TD had ze ook pas vanaf het moment dat de ES9 leverbaar werd. Ik zou me voor kunnen stellen dat Citroën de remklauwen best wel heeft moeten re-engineeren om alles binnen de 15" velgen te houden. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

En aangezien jij zometeen de NOS radiateur gemonteerd heb zitten wil ik in de toekomst wel even een 'vergelijk waren onderzoek' doen op een hete zomerdag om te zien hoeveel verschil die radiateurdikte precies maakt.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Feije zegt:

<p>Die 288-schijven kwamen volgens mij&nbsp;überhaupt pas in '97. De 2.5TD had ze ook&nbsp;pas vanaf het moment dat de ES9 leverbaar werd. Ik zou me voor kunnen stellen dat Citroën de remklauwen best wel heeft moeten re-engineeren om alles binnen de 15" velgen te houden.&nbsp;</p>



Toen pas? Dan ga ik morgen even meten bij de LMN. Dan weet ik meteen dat ik ook door mag voor die modificatie.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

vliegwiel 50Nm\

drukgroep 20Nm

 

2.5 TD had idd de grote schijven vanaf organr 7476

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

En de bak zelf tegen de motor aan met 55Nm.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Mijn radiateur blijkt geen koelwateraansluiting tbv de oliekoeler te hebben. Was mij nooit opgevallen, destijds 2 dezelfde besteld en dus 2 verschillende geleverd gekregen...

Eise kon m dus niet gebruiken voor zijn 24v, maar wellicht wel voor een andere XM. Vooralsnog mijn NOS Valeo radiateur nog beschikbaar.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Bij mijn 2.5 TD lkomen de slangen naar de oliekoeler niet van de radiateur maar uit T-stuk in de slang

 

 

Jaap

Eise
afbeelding van Eise
RE:

Het koppelingcentreertool

Alles weer inelkaar, aangrijpingspunt van de koppeling zit wel degelijk een heel stuk lager dan voorheen.

 

Heb alleen nog 2 dingen, heb het idee dat ik wat vermogen mis. Maar misschien zet ik de originele bougies er wel weer in want die van NGK zien er heel anders uit. Eyquem is origineel

En mijn snelheidsmeter/stuurbekrachtiging werkt niet of wordt niet zwaarder. Heeft iemand nog zon ding wat je op de versnellingsbak schroeft waar de kabels in gaan? Die van mij had ik geprobeert te lijmen maar loopt toch niet lekker.

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: Eindelijk aan de ZPJ4

Je hebt een groot probleem,
nergens te vinden..

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Weet je wat grrappig is. Als je op dat onderdeelnummer (96142040  ??) zoekt krijg je bij Google een verwijzing naar ons forum.

Blijkt er iemand in Servie te zijn die het hier ooit heeft aangeboden.... https://www.xmclub.nl/forum/citroen-xm-nos-parts

nr 88  (weet niet 100% zeker dat het dezelfde is trouwens. Moet je zelf ff goed checken)

__________
Crepuscule