Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Pagina's

47 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Hakker
afbeelding van Hakker
Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Na jaren geleden een XM break gehad te hebben (waar ik verdorie mijn CX 2500 Gti op had ingeruild), kwam ik er nu weer eentje tegen die ik echt niet kon laten staan: een heel redelijke XM break uit 1995, in de kleur Bleu Stratos vermoed ik.

Veiligheidshalve wordt de distributieriem vervangen en de filtertjes, ook van de G3 gasinstallatie. Verder is ze gearriveerd met een frisse APK en zijn er enkel wat optische dingetjes zoals loszittende blanke lak op het dak, de ramen LV en RV, en een sterretje rechtsonder in de voorruit. Afkloppen.

Nu had ik nog een prima rijdende Xsara break maar eigenlijk heb ik dat altijd een van de lelijkste Citroëns gevonden, en met een flinke kar er achter kwam die toch wel wat tekort. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn nieuwe smoelwerk.

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Wat een mooie en welkom! En een break zie je al helemaal niet veel meer. En zo'n G3 installatie is wat vriendelijker bij de pomp. Bij het club magazijn hebben we genoeg onderdelen liggen voor nette prijzen dus mocht je wat nodig gaan hebben (zoals een raam mechaniek of 2 zo te zien.. ;-) ), wees welkom elke 3e zaterdag van de maand tussen 1000-1500 uur!

Oh... en al als je nog wat meer foto's hebt... 

Michael

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1998 2.0 TCT Blue Balmoral
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Mooie auto! De breaks worden inderdaad steeds zeldzamer...

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Dank, dank.Binnenkort zal ik wat foto's maken en die kwak ik hier dan wel neer.

Ik ben me bewust van het onderdelenmagazijn en zal daar ongetwijfeld gebruik van gaan maken, maar het is vanuit Groningen best een stevige rit en ik werk vaak in het weekend dus dat wordt even plannen.

Wat het raammechaniek betreft, ik haal eerst de bekleding maar eens los en onderzoek even wat ik aantref. Wat ik hier lees is het gedoe maar wel te doen om het te fiksen. Alsl het weer het toelaat haal ik eerst RV het mechaniek eruit, een stuk hout onder de ruit en dan kan ik rustig op de werkbank gaan knoeien.

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Even een update: gisteren de XM naar de plaatselijke garage gebracht voor het plaatsen van een veerbol en een frisse distributie. Vervolgens heeft hij vandaag overdag nog een een paar keer gebeld. Hij begon ieder gesprek met: "Ik heb goed en ik heb slecht nieuws" maar het is gelukkig allemaal te overzien. Distributieriem en waterpomp zijn vervangen, frisse veerbol RV, nieuw gasfiltertje, bougies waren aan vervanging toe en ook niet allemaal gelijk, de marters hadden aan de bougiekabels gezeten, de draad van een van de bougiegaten was af dus daar gaat morgenvroeg een helicoil in, en dan zou het voorlopig motorisch weer moeten kloppen. Luchtfilter doe ik zelf wel. Net als de elektrische ramen. En de knopjes. En de blanke lak. 

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Omdat het weer het maar niet toelaat en natuurlijk is het druk druk druk, ben ik nog niet aan de ramen toegekomen. Hopelijk deze maand als het een paar dagen lente wordt. Ondertussen wordt de XM flink gebruikt en het is heerlijk zweven. Vanzelfsprekend kom je dan ook wat andere mankementen tegen: het controlelampje van het dimlicht is stuk en de bak schakelt wat stroef, vooral naar de 2e. Schakelstangen misschien? Daarnaast is een cruise control toch wel een gemis op zo'n wagen, dus als een inbouw niet heel veel gedoe is maar eens wat op de kop tikken. En toch Freque du Break (al mijn auto's heten Freek) maar eens in de buurt aan een Lexia hangen en kijken wat er uitrolt.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Ik zou eens je versnellingsbakolie verversen. Tenzij dat recent gebeurd is heb je best kans dat 'ie daar een stuk soepeler van gaat schakelen. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

"Stroef"? 
Als in lastig in de versnelling te duwen? 
Dan zou ik eerder aan de synchromesh-ringen gaan denken.

Maar een oliewissel is goedkoper, makkelijk en moest waarschijnlijk toch wel een keer gebeuren.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

De bakolie is ververst, maar dat heeft niet geholpen. Dus dan is het in ieder geval iets mechanisch. Voorlopig rijd ik er maar meer door; het went al en ik ben dit jaar al een aardig leeggelopen op de wagen. Ik wil eerst werkende portierramen.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Ik heb een sterk vermoeden dat een XM Turbo CT schakelkabels heeft. Weet iemand misschien of je die bij XM-bakken kunt stellen? Ik heb er zelf ook wel eens naar zitten zoeken, maar kwam het alleen maar tegen bij VAG-versnellingsbakken. Die hebben daar een trucje voor. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Onder mijn Turbo-ct uit 95 zit een schakelstang en die was ooit gebroken en is weer gelast door een Wegenwacht (de held)  Hij schakelde daarvoor ook vaag en moeilijk

__________
Crepuscule

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

En daar zitten op de bak enkele verbindingsvorken. Het kan geen kwaad die los te halen, schoonmaken en goed te smeren.

Bij de C3 is dat een bekend probleem van zwaar schakelen

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

met het schakelmechanisme beweegt ook een massagewicht mee, dat wordt bediend door zo´n plastic stangetje. Dat massagewicht scharniert om een bout. Dat moet je smeren en dan is t probleem opgelost

 

Dit komt van het C3 forum, zou best zelfde probleem kunnen zijn

Jaap

Feije
afbeelding van Feije
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Mijn sterke vermoeden lijkt er inderdaad nogal naast te zitten. Ik dacht dat de ME-bak (met schakelstangen) bij de facelift was opgevolgd door de MG-bak (met kabels), maar dat was alléén bij de v6 het geval. De Turbo CT en 2.1TD hadden voor zover ik kan zien nog steeds de ME. 

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Prima, schakelstangen. Ga ik checken, smeren en nalopen. Ondertussen werken beide portierramen weer. Ik vreesde het ergste maar aan de bestuurderskant was de stekker van de motor gevallen en de rechter hoefde (voorlopig) enkel een beetje te worden gesmeerd. Voor nu werkt het maar de rechterkant behoeft op termijn wel wat grondiger aandacht.

Nu gaat mijn ABS nu en dan flikkeren.....zal wel een sensor of een contactje zijn. Nu vind ik dat knipperen niet zo erg maar dat piepje is knap irritant.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Uitlezen is een goede start. Dan weet je welke sensor het is. Vaak is stekkers schoonmaken, insmeren een oplossing

Jaap

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Dat dacht ik ook. Uitlezen met Lexia bedoel je? Dan moet ik eens kijken wie er in de buurt van Groningen zit met dat programma. Maar ik kan sowieso de stekkers even nalopen en schoonmaken.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Als je naar Friesland wilt komen wil ik hem best voor je uitlezen. 

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Friesland is om de hoek Feije dus dat is geen probleem. Ik zal even kijken wanneer het uitkomt wat mijn agenda zit aardig vol op het moment.

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

En verdulleme nu wil mijn raam niet meer dicht. Ik vond al dat ik mazzel had gehad.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Ik heb je PB gestuurd, maar dat systeem heeft hier soms kuren, dus laat maar weten of het is aangekomen 

Hakker
afbeelding van Hakker
RE:

Daar is de boosdoener. Er is wel meer aan geknoeid in de loop der jaren. Ik ga toch eens kijken of het te fiksen valt.

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Bericht ontvangen!

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Ik zie dat de buiten mantel is afgeplakt deze hoort presies oplengte te zijn zonder breuken en
aan het eind zit een spieraalveer  deze vangt de schok op bij het stoppen van het raam
als deze te slap staat schiet de kabel naast de spanrol zoals op de foto

ook de witte kabelhouder zit niet goed en aan de andere ontbreek daar aan.
ook knikken in de kabel zorgt er voor dat deze er naast schiet

Dit ziet er naar uit dat dit niet meer hersteld kan worden.

In het magzijn in ARKEL liggen voldoende gereviseerde. (levering alleen aan club leden)

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

En toen gebeurde dit.......Help!

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Oei! Deze oplossing die citroën26 laatst postte zou kunnen helpen, maar is misschien wel wat prijzig: 

https://www.boutique-laventure-association.com/fr/citroen/204602-support-sphere-suspension-hydractive.html

Je kunt je huidige veerpootschotels ook laten "reviseren" met polyurethaan bij elastomer.eu, of je zoekt gebruikte (maar nog wel goede) schotels.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Ik heb de mensen van Elastomer een mailtje gestuurd wat ze kunnen betekenen wat betreft de veerschotels; het lijkt de meest praktische oplossing. In Hoogeveen waren nog goede tweedehandse maar veel te duur. Elastomer doet ook gereviseerde motorsteunen zag ik dus ook maar even gevraagd wat dat gaat kosten. De xm voorlopig maar geschorst en rustig aan weer opbouwen, er was nog wel meer te doen. En het zal wel vloeken in de kerk zijn maar voorlopig rijd ik dus v70

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Die zien er wel netjes uit moet ik zeggen.

Motorsteunen zijn denk ik allemaal 100Euro

Jaap

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

JaapSt zegt:

<p>Die zien er wel netjes uit moet ik zeggen.</p>

<p>Motorsteunen zijn denk ik allemaal 100Euro</p>

   Bijna goed...........  https://www.boutique-laventure-association.com/fr/133-xm?q=05+%5C-+Suspension+%5C-+Electricit%C3%A9+moteur-52+%5C-+Amortisseurs+Avant+et+Arri%C3%A8re

Pagina's