Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Hakker
afbeelding van Hakker
Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Na jaren geleden een XM break gehad te hebben (waar ik verdorie mijn CX 2500 Gti op had ingeruild), kwam ik er nu weer eentje tegen die ik echt niet kon laten staan: een heel redelijke XM break uit 1995, in de kleur Bleu Stratos vermoed ik.

Veiligheidshalve wordt de distributieriem vervangen en de filtertjes, ook van de G3 gasinstallatie. Verder is ze gearriveerd met een frisse APK en zijn er enkel wat optische dingetjes zoals loszittende blanke lak op het dak, de ramen LV en RV, en een sterretje rechtsonder in de voorruit. Afkloppen.

Nu had ik nog een prima rijdende Xsara break maar eigenlijk heb ik dat altijd een van de lelijkste Citroëns gevonden, en met een flinke kar er achter kwam die toch wel wat tekort. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn nieuwe smoelwerk.

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Wat een mooie en welkom! En een break zie je al helemaal niet veel meer. En zo'n G3 installatie is wat vriendelijker bij de pomp. Bij het club magazijn hebben we genoeg onderdelen liggen voor nette prijzen dus mocht je wat nodig gaan hebben (zoals een raam mechaniek of 2 zo te zien.. ;-) ), wees welkom elke 3e zaterdag van de maand tussen 1000-1500 uur!

Oh... en al als je nog wat meer foto's hebt... 

Michael

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Mooie auto! De breaks worden inderdaad steeds zeldzamer...

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Dank, dank.Binnenkort zal ik wat foto's maken en die kwak ik hier dan wel neer.

Ik ben me bewust van het onderdelenmagazijn en zal daar ongetwijfeld gebruik van gaan maken, maar het is vanuit Groningen best een stevige rit en ik werk vaak in het weekend dus dat wordt even plannen.

Wat het raammechaniek betreft, ik haal eerst de bekleding maar eens los en onderzoek even wat ik aantref. Wat ik hier lees is het gedoe maar wel te doen om het te fiksen. Alsl het weer het toelaat haal ik eerst RV het mechaniek eruit, een stuk hout onder de ruit en dan kan ik rustig op de werkbank gaan knoeien.

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Even een update: gisteren de XM naar de plaatselijke garage gebracht voor het plaatsen van een veerbol en een frisse distributie. Vervolgens heeft hij vandaag overdag nog een een paar keer gebeld. Hij begon ieder gesprek met: "Ik heb goed en ik heb slecht nieuws" maar het is gelukkig allemaal te overzien. Distributieriem en waterpomp zijn vervangen, frisse veerbol RV, nieuw gasfiltertje, bougies waren aan vervanging toe en ook niet allemaal gelijk, de marters hadden aan de bougiekabels gezeten, de draad van een van de bougiegaten was af dus daar gaat morgenvroeg een helicoil in, en dan zou het voorlopig motorisch weer moeten kloppen. Luchtfilter doe ik zelf wel. Net als de elektrische ramen. En de knopjes. En de blanke lak. 

Hakker
afbeelding van Hakker
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Omdat het weer het maar niet toelaat en natuurlijk is het druk druk druk, ben ik nog niet aan de ramen toegekomen. Hopelijk deze maand als het een paar dagen lente wordt. Ondertussen wordt de XM flink gebruikt en het is heerlijk zweven. Vanzelfsprekend kom je dan ook wat andere mankementen tegen: het controlelampje van het dimlicht is stuk en de bak schakelt wat stroef, vooral naar de 2e. Schakelstangen misschien? Daarnaast is een cruise control toch wel een gemis op zo'n wagen, dus als een inbouw niet heel veel gedoe is maar eens wat op de kop tikken. En toch Freque du Break (al mijn auto's heten Freek) maar eens in de buurt aan een Lexia hangen en kijken wat er uitrolt.

Feije
afbeelding van Feije
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

Ik zou eens je versnellingsbakolie verversen. Tenzij dat recent gebeurd is heb je best kans dat 'ie daar een stuk soepeler van gaat schakelen. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.

"Stroef"? 
Als in lastig in de versnelling te duwen? 
Dan zou ik eerder aan de synchromesh-ringen gaan denken.

Maar een oliewissel is goedkoper, makkelijk en moest waarschijnlijk toch wel een keer gebeuren.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.