Na jaren geleden een XM break gehad te hebben (waar ik verdorie mijn CX 2500 Gti op had ingeruild), kwam ik er nu weer eentje tegen die ik echt niet kon laten staan: een heel redelijke XM break uit 1995, in de kleur Bleu Stratos vermoed ik.
Veiligheidshalve wordt de distributieriem vervangen en de filtertjes, ook van de G3 gasinstallatie. Verder is ze gearriveerd met een frisse APK en zijn er enkel wat optische dingetjes zoals loszittende blanke lak op het dak, de ramen LV en RV, en een sterretje rechtsonder in de voorruit. Afkloppen.
Nu had ik nog een prima rijdende Xsara break maar eigenlijk heb ik dat altijd een van de lelijkste Citroëns gevonden, en met een flinke kar er achter kwam die toch wel wat tekort. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn nieuwe smoelwerk.
Wat een mooie en welkom! En een break zie je al helemaal niet veel meer. En zo'n G3 installatie is wat vriendelijker bij de pomp. Bij het club magazijn hebben we genoeg onderdelen liggen voor nette prijzen dus mocht je wat nodig gaan hebben (zoals een raam mechaniek of 2 zo te zien.. ;-) ), wees welkom elke 3e zaterdag van de maand tussen 1000-1500 uur!
Oh... en al als je nog wat meer foto's hebt...
Michael
Mooie auto! De breaks worden inderdaad steeds zeldzamer...
Dank, dank.Binnenkort zal ik wat foto's maken en die kwak ik hier dan wel neer.
Ik ben me bewust van het onderdelenmagazijn en zal daar ongetwijfeld gebruik van gaan maken, maar het is vanuit Groningen best een stevige rit en ik werk vaak in het weekend dus dat wordt even plannen.
Wat het raammechaniek betreft, ik haal eerst de bekleding maar eens los en onderzoek even wat ik aantref. Wat ik hier lees is het gedoe maar wel te doen om het te fiksen. Alsl het weer het toelaat haal ik eerst RV het mechaniek eruit, een stuk hout onder de ruit en dan kan ik rustig op de werkbank gaan knoeien.
Even een update: gisteren de XM naar de plaatselijke garage gebracht voor het plaatsen van een veerbol en een frisse distributie. Vervolgens heeft hij vandaag overdag nog een een paar keer gebeld. Hij begon ieder gesprek met: "Ik heb goed en ik heb slecht nieuws" maar het is gelukkig allemaal te overzien. Distributieriem en waterpomp zijn vervangen, frisse veerbol RV, nieuw gasfiltertje, bougies waren aan vervanging toe en ook niet allemaal gelijk, de marters hadden aan de bougiekabels gezeten, de draad van een van de bougiegaten was af dus daar gaat morgenvroeg een helicoil in, en dan zou het voorlopig motorisch weer moeten kloppen. Luchtfilter doe ik zelf wel. Net als de elektrische ramen. En de knopjes. En de blanke lak.
Omdat het weer het maar niet toelaat en natuurlijk is het druk druk druk, ben ik nog niet aan de ramen toegekomen. Hopelijk deze maand als het een paar dagen lente wordt. Ondertussen wordt de XM flink gebruikt en het is heerlijk zweven. Vanzelfsprekend kom je dan ook wat andere mankementen tegen: het controlelampje van het dimlicht is stuk en de bak schakelt wat stroef, vooral naar de 2e. Schakelstangen misschien? Daarnaast is een cruise control toch wel een gemis op zo'n wagen, dus als een inbouw niet heel veel gedoe is maar eens wat op de kop tikken. En toch Freque du Break (al mijn auto's heten Freek) maar eens in de buurt aan een Lexia hangen en kijken wat er uitrolt.
Ik zou eens je versnellingsbakolie verversen. Tenzij dat recent gebeurd is heb je best kans dat 'ie daar een stuk soepeler van gaat schakelen.
"Stroef"?
Als in lastig in de versnelling te duwen?
Dan zou ik eerder aan de synchromesh-ringen gaan denken.
Maar een oliewissel is goedkoper, makkelijk en moest waarschijnlijk toch wel een keer gebeuren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De bakolie is ververst, maar dat heeft niet geholpen. Dus dan is het in ieder geval iets mechanisch. Voorlopig rijd ik er maar meer door; het went al en ik ben dit jaar al een aardig leeggelopen op de wagen. Ik wil eerst werkende portierramen.
Ik heb een sterk vermoeden dat een XM Turbo CT schakelkabels heeft. Weet iemand misschien of je die bij XM-bakken kunt stellen? Ik heb er zelf ook wel eens naar zitten zoeken, maar kwam het alleen maar tegen bij VAG-versnellingsbakken. Die hebben daar een trucje voor.
Onder mijn Turbo-ct uit 95 zit een schakelstang en die was ooit gebroken en is weer gelast door een Wegenwacht (de held) Hij schakelde daarvoor ook vaag en moeilijk
__________
Crepuscule
En daar zitten op de bak enkele verbindingsvorken. Het kan geen kwaad die los te halen, schoonmaken en goed te smeren.
Bij de C3 is dat een bekend probleem van zwaar schakelen
Jaap
met het schakelmechanisme beweegt ook een massagewicht mee, dat wordt bediend door zo´n plastic stangetje. Dat massagewicht scharniert om een bout. Dat moet je smeren en dan is t probleem opgelost
Dit komt van het C3 forum, zou best zelfde probleem kunnen zijn
Jaap
Mijn sterke vermoeden lijkt er inderdaad nogal naast te zitten. Ik dacht dat de ME-bak (met schakelstangen) bij de facelift was opgevolgd door de MG-bak (met kabels), maar dat was alléén bij de v6 het geval. De Turbo CT en 2.1TD hadden voor zover ik kan zien nog steeds de ME.
Prima, schakelstangen. Ga ik checken, smeren en nalopen. Ondertussen werken beide portierramen weer. Ik vreesde het ergste maar aan de bestuurderskant was de stekker van de motor gevallen en de rechter hoefde (voorlopig) enkel een beetje te worden gesmeerd. Voor nu werkt het maar de rechterkant behoeft op termijn wel wat grondiger aandacht.
Nu gaat mijn ABS nu en dan flikkeren.....zal wel een sensor of een contactje zijn. Nu vind ik dat knipperen niet zo erg maar dat piepje is knap irritant.
Uitlezen is een goede start. Dan weet je welke sensor het is. Vaak is stekkers schoonmaken, insmeren een oplossing
Jaap
Dat dacht ik ook. Uitlezen met Lexia bedoel je? Dan moet ik eens kijken wie er in de buurt van Groningen zit met dat programma. Maar ik kan sowieso de stekkers even nalopen en schoonmaken.
Als je naar Friesland wilt komen wil ik hem best voor je uitlezen.
Friesland is om de hoek Feije dus dat is geen probleem. Ik zal even kijken wanneer het uitkomt wat mijn agenda zit aardig vol op het moment.
En verdulleme nu wil mijn raam niet meer dicht. Ik vond al dat ik mazzel had gehad.
Ik heb je PB gestuurd, maar dat systeem heeft hier soms kuren, dus laat maar weten of het is aangekomen .
Daar is de boosdoener. Er is wel meer aan geknoeid in de loop der jaren. Ik ga toch eens kijken of het te fiksen valt.
Bericht ontvangen!
Ik zie dat de buiten mantel is afgeplakt deze hoort presies oplengte te zijn zonder breuken en
aan het eind zit een spieraalveer deze vangt de schok op bij het stoppen van het raam
als deze te slap staat schiet de kabel naast de spanrol zoals op de foto
ook de witte kabelhouder zit niet goed en aan de andere ontbreek daar aan.
ook knikken in de kabel zorgt er voor dat deze er naast schiet
Dit ziet er naar uit dat dit niet meer hersteld kan worden.
In het magzijn in ARKEL liggen voldoende gereviseerde. (levering alleen aan club leden)
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
En toen gebeurde dit.......Help!
Oei! Deze oplossing die citroën26 laatst postte zou kunnen helpen, maar is misschien wel wat prijzig:
https://www.boutique-laventure-association.com/fr/citroen/204602-support-sphere-suspension-hydractive.html
Je kunt je huidige veerpootschotels ook laten "reviseren" met polyurethaan bij elastomer.eu, of je zoekt gebruikte (maar nog wel goede) schotels.
En de motorkap : clubmagazijn, van gompel of https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/merk/citroen/model/xm/onderdeel/motorkap/
Ik heb de mensen van Elastomer een mailtje gestuurd wat ze kunnen betekenen wat betreft de veerschotels; het lijkt de meest praktische oplossing. In Hoogeveen waren nog goede tweedehandse maar veel te duur. Elastomer doet ook gereviseerde motorsteunen zag ik dus ook maar even gevraagd wat dat gaat kosten. De xm voorlopig maar geschorst en rustig aan weer opbouwen, er was nog wel meer te doen. En het zal wel vloeken in de kerk zijn maar voorlopig rijd ik dus v70
Die zien er wel netjes uit moet ik zeggen.
Motorsteunen zijn denk ik allemaal 100Euro
Jaap
Pagina's