RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
€100 voor allemaal of €100 per stuk? Want dat laatste is wel érg prijzig. Ik zou eens specifiek voor een Tct moeten rondzoeken, maar meestal kun je steunen van een acceptabel merk krijgen (ik gebruik zelf Sasic) voor minder dan een tientje. Moet je alleen zelf het rubber in de steun persen. Alleen het hydrolager is wat duurder.
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
Ik heb de onderdelencatalogus er eens bij gepakt voor een Turbo CT handbak. Helaas kan ik niet vinden wat voor steun er in onderdeel nummer drie zit (wellicht dezelfde als onderdeel 22? Is de diameter van dat rubber toevallig 70mm?), maar voor de rest kom ik voor alle steunen nieuw bij autodoc op ongeveer €80 uit (allemaal van Sasic. Bij mijn weten maakte die ze origineel ook). Volgens mij moet je nummers 4, 5, 11, 12 en 22 hebben.
Denk dat ik motorsteunen normaal gesproken liever van rubber zou willen, want polyurethaan is bij mijn weten in principe geen geweldige trillingsdemper. Voor wat sportiever gebruik zie je wel eens motorsteunen van PU, maar ik weet niet of een XM Break nou het eerste is waar je aan denkt bij sportief gebruik . Dan wil je waarschijnlijk liever de motortrillingen zo veel mogelijk van de koets isoleren.
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
Zo een veerpoot schiet niet zomaar spontaan zonder waarschuwing er door heen.
Als deze gedeeltelijk los komt zit er al geen ruimte meer tussen het schutboord en de bol
Een goede controle is door de wagen op te krikken,de kunststof hoes naar beneden trekken en aan de onderkant kijken of de rubber nog aan het metaal vast zit, eventueel met een schroevendraaier aan de randen schrapen.
In het magazijn liggen nog gereviseerde waar onder een set met gereviseerde polyurethaan.
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
De veerschotels zijn onderweg naar Litouwen. Tussen de buien door de XM op bokjes gezet en aan het demonteren geslagen; ik zag er nogal tegenop. De eerste deed ik anderhalf uur over, de tweede 10 minuten [smiley] .Via de lokale garage ook maar nieuwe motorsteunen besteld. Nu nog een motorkap zoeken in de goede kleur en zo gaan we langzaam verder.
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
Langzaam is ronduit traag geworden door domme lichamelijke pech. Nadat ik in mei na een val van een ladder al een gescheurd stuitje had wat me fysiek een stuk beperkter en onaantrekkelijker maakte, presteerde ik het om half augustus de linker biceps van mijn onderarm af te scheuren. Het is operatief allemaal weer heel ingenieus aan elkaar gezet, maar voor het herstel stond 12 tot 24 weken........ Vlak na de operatie kwamen de veerschotels gereviseerd uit Litouwen terug...dat doosje heeft dus een paar maanden naast de bank gestaan.
Maar goed, we zijn weer terug op de goede weg al ben ik wel wat kracht kwijt. Binnenkort de veerschotels maar weer in de XM zetten, die nog steeds op bokjes staat. Ik had gehoopt dit met beter weer te kunnen doen. En me even beraden wat ik nu toch met de auto wil, want omdat ik toch niet zonder auto kon heb ik nu ook een v70 wat best een fijne wagen is.........
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
Goed, we zijn alweer geruime tijd verder. Geen excuses, het was druk en het weer zat ook niet mee etcetera.
Ondertussen zitten de veerschotels eronder gemonteerd. Het aansluiten van de rechterbol was nog wel even trekken en duwen omdat de leiding ook een klap had gekregen en was vervormd maar het is gelukt. Verse accu erin en mevrouw deed het! Het enige probleem is dat madam in het geheel niet meer omhoogkomt. Ik vermoed dat ik bijna een jaar geleden een ontluchtingsschroef heb losgedraaid en geen idee meer heb waar die precies zit.....de vraagbaak laat me ook in het duister tasten. Maar je zou denken dat hij in dat geval LHM zou lekken en dat is niet het geval. Tips zijn welkom.
Gaat het STOP lampje op het dashboard ook niet uit?
En indien je een display hebt links van het stuur, krijg je daar dan ook een melding over ontbrekende remdruk....
Ontlastbout op de drukregelaar dicht draaien. Dat is dat blok waar je voorraadbol op zit.
Sleutel/dop 12 heb je daar voor nodig.
Zit waarschijnlijk aan de radiatorzijde van t blok.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
Als 'ie al vastzit moet je 'm ook natuurlijk ook niet te strak aandraaien, want dan vervorm je het kogeltje waat je de ontlastbout tegenaan draait. @Blaueboot: wat is het correcte aanhaalmoment voor die ontlastbout? Dat zal denk ik nog geen 20 Nm zijn?
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
Goed punt van Feije.
Er is geen aanhaalmoment gespecificeerd voor zover ik weet.
Bij mij gaat ie iets strakker dan vingervast. Heb er nog nooit de momentsleutel op gezet, maar 20 klinkt mij al teveel.
Denk aandraaien tot je ergens tegenaan draait en dan nog 30 a 40 graden door?
Sorry, week hoofd wegens gebrek aan weekend.
Ergste wat er kan gebeuren als ie net niet lekker vast zit is da t de druk ietwat snel van de voorraadbol afloopt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
RE: Hans heeft na jaren weer een XM: 2.0 Turbo CT VSX break.
Ontlastbout gevonden en dichtgedraaid, gewoon vast en niet overdreven. De wagen kwam omhoog en weer naar beneden.! De tweede keer echter kwam alleen de kont omhoog en lekte de aansluiting op de rechter bol. Ook zag ik een plasje onder de wagen.
Nu hoop ik dat alleen de aansluiting bij de bol even goed vast moet en dat het plasje het gevolg was van LHM die langs de leiding liep, maar ik vrees dat niet alleen de aansluiting bij de bol lekt. Toen de rechter veerpoot door de motorkap knalde heeft de bewuste leiding natuurlijk ook een klap gekregen.....Waarschijnlijk moet in het laatste geval het reservoir er uit en kijken wat de schade is? En dan terugbuigen of zijn die leidingen gewoon nog te bestellen?
€100 voor allemaal of €100 per stuk? Want dat laatste is wel érg prijzig. Ik zou eens specifiek voor een Tct moeten rondzoeken, maar meestal kun je steunen van een acceptabel merk krijgen (ik gebruik zelf Sasic) voor minder dan een tientje. Moet je alleen zelf het rubber in de steun persen. Alleen het hydrolager is wat duurder.
Ik heb de onderdelencatalogus er eens bij gepakt voor een Turbo CT handbak. Helaas kan ik niet vinden wat voor steun er in onderdeel nummer drie zit (wellicht dezelfde als onderdeel 22? Is de diameter van dat rubber toevallig 70mm?), maar voor de rest kom ik voor alle steunen nieuw bij autodoc op ongeveer €80 uit (allemaal van Sasic. Bij mijn weten maakte die ze origineel ook). Volgens mij moet je nummers 4, 5, 11, 12 en 22 hebben.
Denk dat ik motorsteunen normaal gesproken liever van rubber zou willen, want polyurethaan is bij mijn weten in principe geen geweldige trillingsdemper. Voor wat sportiever gebruik zie je wel eens motorsteunen van PU, maar ik weet niet of een XM Break nou het eerste is waar je aan denkt bij sportief gebruik . Dan wil je waarschijnlijk liever de motortrillingen zo veel mogelijk van de koets isoleren.
Ik had t over de motorsteunen van Elastomere. Voor de 2.5 TD waren die rubbers alleen 100 euro/stuk
Jaap
Zo een veerpoot schiet niet zomaar spontaan zonder waarschuwing er door heen.
Als deze gedeeltelijk los komt zit er al geen ruimte meer tussen het schutboord en de bol
Een goede controle is door de wagen op te krikken,de kunststof hoes naar beneden trekken en aan de onderkant kijken of de rubber nog aan het metaal vast zit, eventueel met een schroevendraaier aan de randen schrapen.
In het magazijn liggen nog gereviseerde waar onder een set met gereviseerde polyurethaan.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Citropart.de heeft voor 180euro gereviseerde exemplaren in de aanbieding
Jaap
De veerschotels zijn onderweg naar Litouwen. Tussen de buien door de XM op bokjes gezet en aan het demonteren geslagen; ik zag er nogal tegenop. De eerste deed ik anderhalf uur over, de tweede 10 minuten [smiley] .Via de lokale garage ook maar nieuwe motorsteunen besteld. Nu nog een motorkap zoeken in de goede kleur en zo gaan we langzaam verder.
Langzaam is ronduit traag geworden door domme lichamelijke pech. Nadat ik in mei na een val van een ladder al een gescheurd stuitje had wat me fysiek een stuk beperkter en onaantrekkelijker maakte, presteerde ik het om half augustus de linker biceps van mijn onderarm af te scheuren. Het is operatief allemaal weer heel ingenieus aan elkaar gezet, maar voor het herstel stond 12 tot 24 weken........ Vlak na de operatie kwamen de veerschotels gereviseerd uit Litouwen terug...dat doosje heeft dus een paar maanden naast de bank gestaan.
Maar goed, we zijn weer terug op de goede weg al ben ik wel wat kracht kwijt. Binnenkort de veerschotels maar weer in de XM zetten, die nog steeds op bokjes staat. Ik had gehoopt dit met beter weer te kunnen doen. En me even beraden wat ik nu toch met de auto wil, want omdat ik toch niet zonder auto kon heb ik nu ook een v70 wat best een fijne wagen is.........
Goed, we zijn alweer geruime tijd verder. Geen excuses, het was druk en het weer zat ook niet mee etcetera.
Ondertussen zitten de veerschotels eronder gemonteerd. Het aansluiten van de rechterbol was nog wel even trekken en duwen omdat de leiding ook een klap had gekregen en was vervormd maar het is gelukt. Verse accu erin en mevrouw deed het! Het enige probleem is dat madam in het geheel niet meer omhoogkomt. Ik vermoed dat ik bijna een jaar geleden een ontluchtingsschroef heb losgedraaid en geen idee meer heb waar die precies zit.....de vraagbaak laat me ook in het duister tasten. Maar je zou denken dat hij in dat geval LHM zou lekken en dat is niet het geval. Tips zijn welkom.
Gaat het STOP lampje op het dashboard ook niet uit?
En indien je een display hebt links van het stuur, krijg je daar dan ook een melding over ontbrekende remdruk....
Ontlastbout op de drukregelaar dicht draaien. Dat is dat blok waar je voorraadbol op zit.
Sleutel/dop 12 heb je daar voor nodig.
Zit waarschijnlijk aan de radiatorzijde van t blok.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank. Ik ga morgen even zoeken.
Als 'ie al vastzit moet je 'm ook natuurlijk ook niet te strak aandraaien, want dan vervorm je het kogeltje waat je de ontlastbout tegenaan draait. @Blaueboot: wat is het correcte aanhaalmoment voor die ontlastbout? Dat zal denk ik nog geen 20 Nm zijn?
Goed punt van Feije.
Er is geen aanhaalmoment gespecificeerd voor zover ik weet.
Bij mij gaat ie iets strakker dan vingervast. Heb er nog nooit de momentsleutel op gezet, maar 20 klinkt mij al teveel.
Denk aandraaien tot je ergens tegenaan draait en dan nog 30 a 40 graden door?
Sorry, week hoofd wegens gebrek aan weekend.
Ergste wat er kan gebeuren als ie net niet lekker vast zit is da t de druk ietwat snel van de voorraadbol afloopt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ontlastbout gevonden en dichtgedraaid, gewoon vast en niet overdreven. De wagen kwam omhoog en weer naar beneden.! De tweede keer echter kwam alleen de kont omhoog en lekte de aansluiting op de rechter bol. Ook zag ik een plasje onder de wagen.
Nu hoop ik dat alleen de aansluiting bij de bol even goed vast moet en dat het plasje het gevolg was van LHM die langs de leiding liep, maar ik vrees dat niet alleen de aansluiting bij de bol lekt. Toen de rechter veerpoot door de motorkap knalde heeft de bewuste leiding natuurlijk ook een klap gekregen.....Waarschijnlijk moet in het laatste geval het reservoir er uit en kijken wat de schade is? En dan terugbuigen of zijn die leidingen gewoon nog te bestellen?
Welke leiding je moet hebben hangt af van wat je allemaal aan "luxe" aan je Xm hebt "hangen"..... Zie link onderaan -> de laatste 4 regels.
Klik dan op die van jou en je hebt het onderdelen nummer. Je zou hem wellicht kunnen laten maken bij citrotech of chyparse.
Je kunt het ook bij de dealer proberen op bassis van je chassis nummer
Succes
link
Ik zie een dikke leiding bij post 25, dus dat moet onderdeelnr 5270 H0 zijn.
Volgens mij heeft Beau deze nog op voorraad, nieuw. Bij de laatste XM bijeenkomst kwam hij er mee aanlopen. Dacht dat ze voor achter waren
Jaap
Pagina's