Uit België... mijn 3e XM !

Pagina's

77 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE:

Na al mijn technisch gezeur post ik graag een wat positiever berichtje :

Deze week had ik een uitstapje aan de Moezel gepland. Naast het verplichte wijnproeven, wandelen, burchruïnes bezoeken, ook wel wat 'gecruised'. Heerlijk is dat !

Spijtig genoeg valt het weer wat tegen zodat ik geen mooiere foto kan posten.

Ik heb eveneens het oldtimermuzeüm 'Zylinderhaus' in Bernkastel-Kues bezocht : zeer interessant, meer dan alleen maar auto's, ook gebruiksvoorwerpen e.d. Maar, 95% Duitse wagens, bromfietsen, reclameborden ... Hoogstens een 2PK in miniatuur tegengekomen smiley.

 

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Nadat ik de voorbije weken wat had kunnen bijklussen, toch maar van mijn hart een steen gemaakt en beslist om de airco te laten repareren.

De condensor was overleden, dat wist ik, maar hoe zat het de overige onderdelen ? Toch maar de gok gewaagd en bij Jan van Gompel een tweedehands exemplaar gekocht. Zo'n 25 km bij me vandaan een garage gevonden die én al 60 jaar in Citroëns doet, én airco rapareert, en daar dus een afspraak mee gemaakt. 

Tijdens de werkzaamheden bleek de retourleiding niet zo fris meer. Dan maar een retourtje Eindhoven (200 km) om een nieuw exemplaar op te halen. Ook werd me aangeraden om gelijk een nieuwe droger te bestellen. Op Autodoc bleek er slechts 1 model te bestaan dat op elke XM zou passen. Niet dus. De aansluiting naar deze slang is te klein. Dus maar retour gestuurd en de oude droger laten zitten.

Maar nu doet die airco het voortreffelijk. Wat een plezier om er nu mee rond te cruisen !

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Dat verbaast me niks, want Citroëns onderdelencatalogus is bij een type 1 nog niet zo duidelijk. In je XM zit nog een R12-systeem dat al vóór de overgang naar een type 2 is afgeschaft. Er zullen best wat onderdelen verschillen. Wat voor condensor heb je er nu in zitten? De bovenste of de onderste? Ze kunnen trouwens ook best helemaal zwart zijn, dat maakt voor het type condensor niet uit. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Mijn type 1 was blijkbaar al omgebouwd naar R134a ! Het is het model condensor op de 2e foto dat er nu bij me in zit.

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Daar ben je vast blij mee! Misschien is die ombouw ook wel een verklaring voor waarom de droger niet paste. Het is natuurlijk niet gezegd dat ze allemaal standaard onderdelen van een latere XM hebben gebruikt. Ik heb even in servicebox gekeken, maar volgens mij horen ze allemaal wel dezelfde droger te hebben met onderdeelnr 6453.Z0 . 

Dat tweede type is inderdaad van de R134a-systemen. Bij mijn weten is dat type nieuw ook nog wel goed te vinden. De R12-condensor is een flinke uitdaging. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ik heb op mijn 2.5TD '99 de 2e zitten

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Feije zegt:

<p>Daar ben je vast blij mee! Misschien is die ombouw ook wel een verklaring voor waarom de droger niet paste. Het is natuurlijk niet gezegd dat ze allemaal standaard onderdelen van een latere XM hebben gebruikt. Ik heb even in servicebox gekeken, maar volgens mij horen ze allemaal wel dezelfde droger te hebben met onderdeelnr&nbsp;6453.Z0 .&nbsp;</p>

<p>Dat tweede type is inderdaad van de R134a-systemen. Bij mijn weten is dat type nieuw ook nog wel&nbsp;goed te vinden. De R12-condensor is een&nbsp;flinke uitdaging.&nbsp;</p>



Die R12 condensor werkt ook niet zo lekker met R134a. 
Helaas dat de plaatsing van de aansluitingen anders zijn, daardoor moet je bij het plaatsen van het nieuwe type condensor verloopslangen gaan maken. (of de correcte 2e handjes scoren)
Verder moet het expansie-ventiel eigenlijk vervangen worden. Niet noodzakelijk, maar ook weer een efficiëntie dingetje. De passing blijft wel hetzelfde.
De droger dacht ik op oude types als een iets ander model gezien te hebben. Maar dat zou dan echt R12 specifiek moeten zijn. Dus dat weet ik net zeker.

@Tuimelaar

Was jouw filter/droger van NRF?
Want die heb ik laatst ook proberen te plaatsen en toen pastte de dunste leiding niet. Zowel op een Xm uit '93 als een uit 2000. Ik ging uit van een productiefout bij dat enkele exemplaar aangezien het OEMnr wel klopt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE:

Die nieuwe droger was een Nissens. Met onderdeelnr. 6453.Z0 (volgens Autodoc), die inderdaad op alle XM's zou moeten passen.

De 2 aansluitingen hadden dezelfde diameter, waardoor de onderste slang niet paste :

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

<p>Hetzelfde dus als bij&nbsp;mijn NRF.</p>

<p>Die van AVA cooling heb ik er deze keer passend opgezet. Wat er voot geplaatst was weet ik niet meer zo snel. Zou ik even de onderhoudshistorie in moeten duiken. Maar zou zomaar ook een AVA geweest kunnen zijn.</p>

<p>&nbsp;</p>

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Tuimelaar
afbeelding van Tuimelaar
  • 1991 3.0 Aut Vert Triton
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ik was toch wel eens benieuwd hoeveel vermogen die oude motor van me na 282.000 km nog over had, dus heb ik hem op de rollenbank laten zetten.

Van de 167 oorspronkelijke paardjes zijn er nog 160 over, en het koppel van 235 Nm is nu naar 225 gezakt.

Ik vind dit toch wel aanvaardbare waarden. Jullie ook ?

Un Homme sans Passion est un Homme de Rien

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Meteen naar de sloop er mee... 

Nee, maar serieus.
Voor bijna drie ton kan je daar toch niet over klagen. Dat is niet eens merkbaar op de openbare weg.

Misschien zelf toch ook eens gaan doen voor de leuk. Heel veel kost het geloof ik ook weer niet toch?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Hmm, ik ben niet extreem overtuigd. Als je ziet wat Autoweek uit zo'n XM haalde op de rollenbank, dan zit je daar toch wel een heel stuk onder. De ene rollenbank is de andere niet, maar een verschil van meer dan 10% is denk ik wel veel (let op: ik heb geen verstand van statistiek). Met hun 605 haalden ze op vijf cilinders zelfs al 156 pk (toegegeven: de zesde zal vast ook iets gedaan hebben, maar dat die motor niet lekker liep was duidelijk). Dat was op dezelfde locatie, maar niet op dezelfde rollenbank. 

Maar dan heb je nog steeds maar drie resultaten in totaal. Als je meer wil weten, zou je eigenlijk in internationale kringen eens moeten vragen of meer mensen hun prv's op een rollenbank hebben gezet. Dat kan ook prima een prv in bijvoorbeeld een Laguna of een Espace III zijn. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Niet dat ik 't fijne er van weet, maar ik kan me nog heugen dat toen ik motorfietsen op de testbank liet zetten voor afstellen dat er altijd sprake was van dat de uitkomst wat procenten marge hebben afhankelijk van het merk/type testbank en wanneer/hoe 't ding gecalibreerdt is.

Ik ging dan naar Tovami toe omdat die 'eerlijker' was met z'n pk'tjes dan de Dyno's. Of dat was 't verhaal in ieder geval.
Uiteindelijk doet het er ook niet zo veel toe of zo'n bank er 5pk bij verzint. Want je staat er op om je verbranding af te stellen en te zien of je meer of minder presteert. Je zorgt dus, zoals zo vaak bij meten, dat je altijd hetzelfde meetgereedschap gebruikt.

Daarnaast ben ik een beetje sceptisch over 605. Tenminste, ik heb die motor niet horen lopen op de testbank wegens die bak achtergrond muziek. Dus ik denk eerder dat ie volgas best lekker op 6 cillinders ging en met 3 ton op de klok dan 11pktjes mist. Anders trek ik zodirect nog 2 injector-stekkers los en upgrade/degradeer ik mijn ES9 tot een zuinige V4. xD

Laatste kant-tekening.., die Xm uit 't filmpje heeft nog maar 150.000 op de klok, zou dat ook niet wat schelen?
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Volgens mij zaten ze ook wel een beetje op die 605 te zeuren. Hoe dan ook was de staat van onderhoud niet zo geweldig bij die auto. Best kans dat 'ie na een flinke beurt wel weer wat pk's terug had gekregen. Ook de keurmeester heeft trouwens wel degelijk op z'n blaadje staan dat de motor onregelmatig loopt: dat zou ik bij zo'n late prv niet verwachten, want ik vind ze meestal heel soepel lopen. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Onregelmatig lopen kan een kwestie van gare bougies zijn. Of wat dacht je van de verdelerkap.
In de beschrijving staat ook weer dat niet alle cillinders even lekker meewerken, maar als je nu even naar 2:35m gaat voor het lijstje APK punten, dan hoor ik niets over een 4-gassen test die niet gehaald wordt. En dat is behoorlijk lastig als er 1 of meerdere cillinders niet lekker meedoen.

Ik zou bijna willen gaan beweren dat die ZPJ met z'n 90graden hoek gewoon wat rauwer overkomt dan een standaard V6. Maar dat was dacht ik meer iets voor de PRV's van darvoor die nog geen balans-as hadden.

Maar ik bedacht me vanmiddag...
Ons nieuwste lid PhilCrown heeft een zo goed als gereviseerde ZPJ. Misschien dat we die kunnen motiveren dat ding opp dezelfde testbank als Tuimelaar te zetten? 
Dat zou wel een relatief goede vergelijk opleveren. (wel graag op een dag met vergelijkbare weersomstandigheden)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Uit België... mijn 3e XM !

Ik ben helemaal voor! Overtuig jij hem even? 

blaueboot zegt:

Ik zou bijna willen gaan beweren dat die ZPJ met z'n 90graden hoek gewoon wat rauwer overkomt dan een standaard V6. Maar dat was dacht ik meer iets voor de PRV's van darvoor die nog geen balans-as hadden.

Inderdaad. Ik vind 'm in de XM nog iets mooier lopen dan een vroege ES9, waarschijnlijk omdat die het zonder balansas moet doen. De ES9 in m'n 607 loopt wel weer mooier dan de oude, maar die heeft een andere (in ieder geval lichtere) krukas dan de oude ES9.

Overigens zie ik aan de hand van deze video weinig reden waarom een 90°-v6 per se slechter zou lopen dan eentje met een hoek van 60°, zolang je maar gesplitste kruktappen hebt. Een XM prv heeft dat. Alleen een v6 met een blokhoek van 60° zal in veel gevallen een moderner ontwerp zijn, omdat je zonder gesplitste kruktappen niet echt wegkomt met een v6 met die blokhoek. Ook bij moderne v6'en is die 60° trouwens niet in beton gegoten: Audi gebruikt volgens mij nog steeds 90, terwijl GM jarenlang een v6 heeft geleverd met een blokhoek van 54°. 

Pagina's