Ik heb 2 bendix abs sensoren achter te koop. Bleek dat mijn Franse subframe, wat volgens de verkoper van een V6 uit 2000 was, wel een smac bol bevatte, maar ook nog Bendix sensoren. Die zijn over, in prima staat.
Maar de waardes die je op een goede ABS sensor voor achteren alle 4 de wielen meet zijn..:
Bendix >org5809 = 1000 á 1400 Ohm
Bendix org5810> = 2200 á 3200 Ohm
ATE Teves mk1 org7108> = ~1100 Ohm
ATE Teves mk2 org7290> = ~1000Ohm
Ofwel, het zou dus best kunnen dat die van Bendix gewoon werken op het Teves mk2 systeem. Dit is gemonteerd vanaf halverwege modeljaar '99'.
En dus die V6 uit 2000.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik ben op zoek naar 2 ABS sensoren voor mijn XM TURBO CT van het type 1 uit 1994.
Betreft links voor en achter, iemand die mij hiermee verder kan helpen zou ik zeer dankbaar zijn.
Uiteindelijk ben ik op mijn zoektocht de sensor voor achter wel een paar keer tegen gekomen, ook na een telefonisch contact verzekerde men mij dat deze nog wel leverbaar was.
Het probleem is alleen dat ik er niets aan heb als ik de voorste niet kan vinden. dan blijf ik een storing houden.
Ik wil eerst proberen de voorste aan te komen voordat ik de achterste bestel.
Het zou toch te gek zijn dat je een auto waar verder niets aan mankeerd, ik kom al 25 jaar zonder problemen door de APK, je abs lamp uit get dashbord moet halen omdat je geen sensor aan kunt komen.
Nu wordt zij gelukkig niet meer afgekeurd op dat punt.
Ik heb dus ook nog een bendix sensor voor, die heb ik ooit voor veel geld gekocht voor mijn huidige XM met TEVES systeem.
Er zat zeg maar niet in het doosje wat erop stond. Nu kan ik het nummer wat op die sensor staat nergens terugvinden, maar het zou best kunnen dat tie het wel doet. Je zou t kunnen proberen?
Hier heb ik 't er al even over dat het er op lijkt dat er compatibiliteit tussen de verschillende ABS systemen zou kunnen zijn.
Afgelopen dagen heb ik de tijd gehad om dat eens proefondervindelijk uit te zoeken.
De test-opstelling bestaand uit een Elit, veerbeen, zelf-gebakken aansluitkabel gaat er voor zorgen dat ik op m'n dooie gemakje eens wat sensoren met ECU's kan combineren.
Eigenlijk de grootste vraag die ik beantwoord wil hebben; Op welke systemen is de enige nog leverbare sensor (Teves, voorwiel, OEnr 4545.52) toepasbaar.
Voorgaand gepost lijstje laat aardig wat verschil in weerstands-waarden zien. Zeker tussen de sensoren van het 'Bendix' en 'Bendix F' systeem. Dus je zou verwachten dat dat niet met elkaar werkt. Maar niets is minder waar, tijdens het nalopen van alle bestaande sensoren en hun waardes stuit ik al op een 'Technische Mededeling' van Citroën dat 'Bendix' en 'Bendix F' gewoon door elkaar heen gebruikt kunnen worden op zelfs dezelfde wagen.
Niet dat ze nooit eens iets fout vertalen in die boeken, maar inderdaad. Zonder morren accepteren de ECU's en sensoren elkaar.
Nu hebben de 'Bendix' en 'Teves' sensoren zo goed als dezelfde waarde, dus ja, ook de nog verkrijgbare 'Teves' sensor wordt geaccepteerd door de Bendix ECU's.
Dan houden we nog het 'Teves MK20E' systeem over. Hier wordt voor de achterwielen opeens weer een sensor met een waarde ~1000 Ohm gebruikt ipv. ~1100. Je zou toch verwachten dat dat niet voor niets is.
Maar toch.., ook die doet het.
Kort door de bocht. Sensor 4545.52 is verkrijgbaar en universeel inzetbaar met een paar kleine kanttekeningen
- Als je 'm als achter-sensor wil gebruiken moet er nog een klein vulringetje van 1.2mm als afstandhouder geplaatst worden. Anders valt de sensor te diep in het veerbeen.
- Daarnaast komt deze met de blauwe 'Teves' stekker. Om die te laten passen in de groene 'Bendix' stekker, moet je het a-symetrisch geplaatste sleutel-nokje wegvijlen.
- De buitenmantel is van RVS. Dat is lekker duurzaam, maar reageert helaas met alluminium. Nu lees ik op Zeiler-forums wel dat die combi redelijk gaat zolang er maar een dikke laag ceramisch vet tussen zit. Maar geweldig is het niet. De behuizing moet dus eigenlijk zoals origineel van kunststof zijn. (Hoewel ook niet heilig. Ik heb Bendix sensoren uit een veerbeen gezaagd die gewoon door de alluminium-oxide verbrijzelt waren)
Dus nog korter door de bocht.
We moeten gewoon op zoek naar een goedkope, kunststoffen passieve sensor met een waarde van ongeveer 1100. Zoals dus bijvoorbeeld de eerder in een filmpje genoemde sensor voor de Volkswagen III / Corrado. (Niet geheel toevallig aangezien die ook met het 'Teves MK20' systeem is uitgerust. Zo leerden we uit een mooi overzichtslijstje van het Alfa Romeo forum.)
Waarom ik me niet neerleg bij gewoon dat Volswagen ding monteren? Techinisch is er niets mis met die oplossing.
Dus het gaat mij nu even meer om de sport van het vinden van een sensor dei met nog minder aanpassing zo zou passen.
*Gaat weer verder met scrollen door de lijst met 10000 sensoren op Autodoc*
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tja, nu een originele Bendix ABS sensor meer dan € 800, kost wordt men vanzelf vindingrijk.
Want wat blijkt? Met een paar kleine aanpassingen kun je een ABS-sensor van een VW Golf 3 ook gebruiken.
Kosten ca. € 40,-
Zie dit filmpje
__________
Crepuscule
https://youtu.be/G8g-Hzpmoso?si=QOtPXHV7PqmGtenK
https://youtu.be/-10dskC-Psk?si=L6g-_7JQZK9b19EY
Deze meneer heeft er ook een paar video's over gemaakt. Hij laat ook zien hoe je bij een vroeg type de ABS-module kunt repareren.
Ik heb 2 bendix abs sensoren achter te koop. Bleek dat mijn Franse subframe, wat volgens de verkoper van een V6 uit 2000 was, wel een smac bol bevatte, maar ook nog Bendix sensoren. Die zijn over, in prima staat.
Draagarmen trouwens ook
Jaap
Die sensoren zijn mogelijk meer waard dan het subframe....
__________
Crepuscule
Dat subframe is geheel roestvrij. Ook best wel bijzonder.
Begrijp alleen de combi Bendix/Smac niet. Ergens een overgangsmodel. Maar 2000 is het zeker niet. Op de voorste silent blocs staat 1994
Jaap
Ja het zal de overgang zijn
Ik heb ook een hele vroege S2 TCT uit mei 95. Daar zit bijvoorbeeld ook nog een S1 infrarood afstandbediening op...
__________
Crepuscule
Da's toch prima mogelijk? Een 2.5TD had volgens mij altijd antizink, maar een 94'er zal nog steeds Bendix-ABS gehad hebben.
Klopt, maar de verkoper zei dat t van een 2000 V6 was gekomen
Jaap
Ja, daar heeft dit subframe vast óók onder gezeten
.
Pin me er niet op vast of 't geintje gaat werken.
Maar de waardes die je op een goede ABS sensor voor
achterenalle 4 de wielen meet zijn..:Bendix >org5809 = 1000 á 1400 Ohm
Bendix org5810> = 2200 á 3200 Ohm
ATE Teves mk1 org7108> = ~1100 Ohm
ATE Teves mk2 org7290> = ~1000Ohm
Ofwel, het zou dus best kunnen dat die van Bendix gewoon werken op het Teves mk2 systeem. Dit is gemonteerd vanaf halverwege modeljaar '99'.
En dus die V6 uit 2000.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik ben op zoek naar 2 ABS sensoren voor mijn XM TURBO CT van het type 1 uit 1994.
Betreft links voor en achter, iemand die mij hiermee verder kan helpen zou ik zeer dankbaar zijn.
Groet,
Remco
Achter is nog te koop bij:
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/abs-sensor-10138/citroen/xm/xm-y3/2251-2-0-i-turbo
__________
Crepuscule
Is dit groen of blauwe stekker. Ik heb er 2 met groene stekker liggen in nieuwstaat, maar wel voor achter
Jaap
Frank,
Die link leidt uiteindelijk tot een IVECO vrachtwagensensor. Volgens mij zijn de achtersensoren XM niet meer verkrijgbaar
Jaap
Uiteindelijk ben ik op mijn zoektocht de sensor voor achter wel een paar keer tegen gekomen, ook na een telefonisch contact verzekerde men mij dat deze nog wel leverbaar was.
Het probleem is alleen dat ik er niets aan heb als ik de voorste niet kan vinden. dan blijf ik een storing houden.
Ik wil eerst proberen de voorste aan te komen voordat ik de achterste bestel.
Het zou toch te gek zijn dat je een auto waar verder niets aan mankeerd, ik kom al 25 jaar zonder problemen door de APK, je abs lamp uit get dashbord moet halen omdat je geen sensor aan kunt komen.
Nu wordt zij gelukkig niet meer afgekeurd op dat punt.
Ik heb dus ook nog een bendix sensor voor, die heb ik ooit voor veel geld gekocht voor mijn huidige XM met TEVES systeem.
Er zat zeg maar niet in het doosje wat erop stond. Nu kan ik het nummer wat op die sensor staat nergens terugvinden, maar het zou best kunnen dat tie het wel doet. Je zou t kunnen proberen?
Jaap
Merkwaardig.... je ziet in de url de hele zoekopdracht staan
__________
Crepuscule
Kijk maar naar de OEM nummers. Beetje bug in de website denk ik
Jaap
Beste Jaap,
Die wil ik eventueel wel overnemen als ik daar mijn abs probleem mee op kan lossen. Wat zou je er voor willen hebben.
Voor alle duidelijkheid, deze sensor is bedoeld voor de vooras van een XM Y3.
Groet, Remco
Bericht 54 staat tie. De prijs is ondertussen gezakt
Jaap
Kun je een foto maken van de inhoud en klopt het mobiele nummer nog wat er vermeld staat?
Dat is m.
Mobiel is onveranderd
Jaap
Mijn probleem is opgelost met dank aan Jaap die de sensors nog had liggen .
Hier heb ik 't er al even over dat het er op lijkt dat er compatibiliteit tussen de verschillende ABS systemen zou kunnen zijn.

Afgelopen dagen heb ik de tijd gehad om dat eens proefondervindelijk uit te zoeken.
De test-opstelling bestaand uit een Elit, veerbeen, zelf-gebakken aansluitkabel gaat er voor zorgen dat ik op m'n dooie gemakje eens wat sensoren met ECU's kan combineren.
Eigenlijk de grootste vraag die ik beantwoord wil hebben; Op welke systemen is de enige nog leverbare sensor (Teves, voorwiel, OEnr 4545.52) toepasbaar.
Voorgaand gepost lijstje laat aardig wat verschil in weerstands-waarden zien. Zeker tussen de sensoren van het 'Bendix' en 'Bendix F' systeem. Dus je zou verwachten dat dat niet met elkaar werkt. Maar niets is minder waar, tijdens het nalopen van alle bestaande sensoren en hun waardes stuit ik al op een 'Technische Mededeling' van Citroën dat 'Bendix' en 'Bendix F' gewoon door elkaar heen gebruikt kunnen worden op zelfs dezelfde wagen.
Niet dat ze nooit eens iets fout vertalen in die boeken, maar inderdaad. Zonder morren accepteren de ECU's en sensoren elkaar.
Nu hebben de 'Bendix' en 'Teves' sensoren zo goed als dezelfde waarde, dus ja, ook de nog verkrijgbare 'Teves' sensor wordt geaccepteerd door de Bendix ECU's.
Dan houden we nog het 'Teves MK20E' systeem over. Hier wordt voor de achterwielen opeens weer een sensor met een waarde ~1000 Ohm gebruikt ipv. ~1100. Je zou toch verwachten dat dat niet voor niets is.
Maar toch.., ook die doet het.
Kort door de bocht. Sensor 4545.52 is verkrijgbaar en universeel inzetbaar met een paar kleine kanttekeningen
- Als je 'm als achter-sensor wil gebruiken moet er nog een klein vulringetje van 1.2mm als afstandhouder geplaatst worden. Anders valt de sensor te diep in het veerbeen.
- Daarnaast komt deze met de blauwe 'Teves' stekker. Om die te laten passen in de groene 'Bendix' stekker, moet je het a-symetrisch geplaatste sleutel-nokje wegvijlen.
- De buitenmantel is van RVS. Dat is lekker duurzaam, maar reageert helaas met alluminium. Nu lees ik op Zeiler-forums wel dat die combi redelijk gaat zolang er maar een dikke laag ceramisch vet tussen zit. Maar geweldig is het niet. De behuizing moet dus eigenlijk zoals origineel van kunststof zijn. (Hoewel ook niet heilig. Ik heb Bendix sensoren uit een veerbeen gezaagd die gewoon door de alluminium-oxide verbrijzelt waren)
Dus nog korter door de bocht.
We moeten gewoon op zoek naar een goedkope, kunststoffen passieve sensor met een waarde van ongeveer 1100. Zoals dus bijvoorbeeld de eerder in een filmpje genoemde sensor voor de Volkswagen III / Corrado. (Niet geheel toevallig aangezien die ook met het 'Teves MK20' systeem is uitgerust. Zo leerden we uit een mooi overzichtslijstje van het Alfa Romeo forum.)
Waarom ik me niet neerleg bij gewoon dat Volswagen ding monteren? Techinisch is er niets mis met die oplossing.
Dus het gaat mij nu even meer om de sport van het vinden van een sensor dei met nog minder aanpassing zo zou passen.
*Gaat weer verder met scrollen door de lijst met 10000 sensoren op Autodoc*
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Pagina's