Beste Mede Leden.
IK wil rustig aan weer opzoek naar een XM, Het was voor mijn beleving een van de fijnste en veiligste auto's die ik gehad heb.
Enkeld wil ik Fine tuning toepassen op de auto, dit wilde ik gaan doen met een Trionic5 systeem ( Saabs vrij instelbare ECU )
Zou dit mogelijk zijn of kan ik de 2.0 Turbo van de saab in een XM bouwen ( Dit zou ik wel zonde vinden ) deze rijdt op de snelweg momenteel 5.8 L op 100 KM en gecombineerd 7.8 L op 100 KM.
Dit wil ik met de XM ook zien teberijken.
XM 2.0 TCT heeft een 108 KW/150 PK vermogen en weegt 1437 KG met kabel koppeling
SAAB 2.0 T heeft een 113 KW/154 PK vermogen en weegt 1310 KG met hydrolische koppeling( Low power turbo 0.4 bar druk ) en via ECU tuning naar naar fullpower tubro(0.8 bar druk ) zit hij op 185 PK en 320 NM.
Wat is er mogelijk om vermogens winst temaken met het orginele XM blok.
En ophoeveel bar werkt de XM Turbo.
Wil graag goed gedetailleerde info, De tubo Garett GT17 zal op de XM ook zijn werk kunnen doen.
Ik hoor graag nuttige tips.
Als het mogelijk is takel ik het saabblok uit de wagen inclusief ECU en overige componenten en kabelboom
Met respect voor je idee maar mijn eerste reactie is dat het niet lukt. Heb je al gekeken of je qua bevestigingspunten dat Saab blok in een XM krijgt? En hoe zit het met de breedte en de positie van de aandrijfassen? :roll:
Die motorsteunen zitten aan het blok vast met bouten. Het is erg waarschijnlijk dat alle blokken identiek zijn en de steunen verschillend.
Dat geldt ook voor de aansluiting met de bak.
Het zou mij niet verbazen dat een XM bak aan een Saab motor past en andersom.
Wat zou het heerlijk zijn als iemand dat eens probeerde, want dat verruimt het blikveld voor bakken en motoren.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ja daarom informeerde ik ook.
Naar mijn weten is de XM wel breder dan de SAAB 9-3 waar ik het blok uit wil halen.
Dus de drijfstangen zouden niet passen, of andere moeten passen gemaakt worden
Ik denk dat dit je meer geld en moeite gaat kosten dan je lief is. Een normale tct een beetje kietelen en misschien chiptuning? Chiptunen heb ik nog niet gezien bij een xm. Verder zul je ook moeten kijken hoe je met dat saabblok de hd pomp plaatst. Als je hem ergens anders weet te plaatsen zul je ook alle leidingen moeten veranderen. En hoe zit het met de uitlaat? Hoe groot is het blok zelf, past dat met het stuurhuis etc.. Als een normale uitlaat niet past zal je een rvs moeten laten maken.. Ook prijzig.
Een xm tct gaat volgens mij tot 200 pk ofzo.. Daar kan matthijs je meer over vertellen denk ik.
Tct heeft een kleine turbo dacht ik.
Als je zonder veel moeite alles passend krijgt, vooral doen. Maar ik denk dat je tegen allemaal zaken aan gaat lopen, die behoorlijk prijzig zijn. Doe wat leuks met een normale tct, ga achter chiptunig aan. Dat is mijn mening natuurlijk, als je het wil en je hebt er het geld en de middelen voor, doen!
@Djidde
Precies wat jij zegt, de Boord computer van de Saab Trionic 5 zou de auto kunnen aansturen.
als er voor De hydractive vering een aparte computer is die niet gelinkt staat aan de ECU.
De Saab 1985 cc Turbo gaat met chip tuning en down pipe van 3" tot 500 PK en bijna 600 NM.
Vandaar, dit zou de TCT toch moeten kunnen halen, maar de zuigers moet ik dan vervangen :(
de XM motor kan niet tegen E10 en E85 de saab motor is er voor gebouwd, aangezien ik E10 tank en goedkoper rijdt dan op Euro 95
Of het ook gezond is is een ander verhaal :) die turbo's kunnen een hoop hebben, maar op langere termijn? Die saabblokken zijn wel robuust, maar van 150 naar 500? En wat wil je dan precies, veel meer pk of een veel beter verbruik? De xm tct kan je ook niet beter op 200 pk laten, is gewoon niet gezond. Van saab weet ik niet veel, maar het lijkt mij hetzelfde verhaal. Als je meer pk wilt, zou ik beginnen met een veel krachtigere bron. Beter verbruik zou idd je saab verhaal opgaan.
Ik wil een sportive en lekker rijdende auto.
De XM was snel en krachtig en veerder redelijk goed, Ik wil een lekker koppel dat tussen 1200 en 1500 RPM begint.
Laten we zeggen 300/320NM
De garett GT17 ( wat voor tubo zit er op de XM?) zit op de saab blokken, de 154 Pk van mij is een zogenaamde LPT ( Low pressure Turbo ) de 185 een FPT en dan een standaard 210 af fabriek.
De lpt is kwa kleine ombouw met gemaakt tot 210 tekrijgen.
Vandaar ik wilde gaan experimenteren, Maar denk dat ik dan beter de XM Ecu kan vervangen voor de Open T5 ( Trionic 5 ) van saab.
en dan derest standaard houden.
PS: er rijden 2.0 T 16kleppers ( de XM is een 8 klepper ) saabs met wel meer pk's dan 500.
Maar dit is overdreven.
Maar wat wil je nou precies? Die saabmotor in een xm chassis of een tct met die andere ecu? Want het wordt een beetje vaag zo. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met die ecu's, maar het lijkt me geen plug en play. Er zijn ook redelijk algemene nieuwe ecu's te koop, die zijn ontworpen voor herbouwde motoren. Daar kan je dan ook aan denken
Ik vroeg of het de mogelijkheid was een Saab 2.0T in een XM te hengellen.
OF andere een Vrije instelbare ECU tegebruiken inplaats van de ECU van de XM
De Saab T5 Ecu is geheel een 2 Voudig injectie systeem , en kan brandstof mengsels hetkennen zoals E10 E45 en E85 enzo
Voor de T5 weinig aantepassen, dan met een MS3 of KDFI, Ze doen allemaal hetzelfde.
Enige is de prijs. MS3= 790 euro KDFI is 380 en de T5 ksoten 2dehands 50 euro.
Heel raar maar ik zie in ene weer een xm met Engels kenteken voorbijkomen.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee die niet, Ben opzoek naar een TCT voor weinig netzoals de vorige.
:lol:
Als die saabmotor zo robuust is moet je dat maar doen denk. De ecu van een xm regelt vgm tot 200 pk bij omdat dat nog veilig is. Dan komt het lijstje van motorsteunen, uitlaat, bedrading motorruimte en naar het dashboard, schakelstangen evt aanpassen etc.
:schater:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En ik zit hier, uitzonderingsgewijs, netjes mijn mond te houden..... :mrgreen:
Luceo non uro....
En ik maar denken dat jij Djidde's account gehackt had :rofl:
En een handtekening!!!!
Koop een 2.1TD XM
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat is onzin. Het XU-blok (dat je niet alleen in de XM vindt) kan er uitstekend tegen, net zoals de ZPJ en ES9. Het zijn de rubberslangen die door de automobielindustrie vroeger gebruikt werden die er niet tegen kunnen.
PSA is ongelooflijk lui (of juridisch heel erg slim) geweest door simpelweg te stellen dat al hun motoren die vanaf 1 januari 2000 gemaakt zijn, geschikt zijn voor E10.
En ik denk dat je goed kosten mag overwegen. Tuurlijk kan je een tct lekker snel maken, gaat wel ten koste van je verbruik. Saab blok in een XM hangen is er natuurlijk ook, maar dan mag je er ook lekker gaan aanpassen.
Ik denk hoe meer er over gepraat wordt, des te meer ik denk dat je je niet goed hebt ingebeeld wat zoiets zou kunnen kosten. Er zijn veel dingen tussen die je zelf echt niet kan.. Zoals die motorsteunen alleen al. Dan zou ik eerder neigen richting een V6, want je bent wel erg ambitieus met een TCT. En je vorige TCT was nou ook niet in topconditie.
Graag on topic houden heren en dame :moderator:
heb de "niet toe doende posts" opgezogen :opruimen:
Handig dat je het technische stuk uit mn post dan ook meteen maar hebt weggehaald . Daar kon die jongen tenminste nog wat mee :. Ik ga dat niet nog een keer uittypen :thumbdown:
Matthijs,
Welk technische gedeelte dat was kan ik niet meer terug lezen.
Maar heb geinformeert en het blok zou met kleine aanpassing passend temaken zijn.
Hier sprekenwe over een klein deel voor de motor steunen en dempers.
En niet te vergeten de hydroliek pomp.
Ik takel de motor uit de saab en kijk wel of er iets mogelijk is.
Zo niet blijft het bij de orginele TCT motor.
Heb niet de info tehoren gekregen die ik verwachte, Behalve dat de bak waarscheindelijk wel pas.
Dat zou mooi zijn een hydrolische koppeling, Alleen wel duurder in het ondrhoudt.
Ik ga eerst naar de sloop eens meten hoe de motor steunen werkelijk lopen en foto's maken.
Heb het momenteel tedruk met een revisie van een MB M110 6 pitter.
Dus dat gaat nog ff paar weken duren.
Maar verder bedankt voor de info
Foto van het blok? Ik zit al wel een tijdje met de gedachten te spelen om óf de standaard Bosch MP 3.2 Te ontcijferen (waardoor je het zelfde idee van de Trionic krijgt), of Honda spul erop (zelfde idee: vrij regelbaar) of wellicht spul van Saab nu ik het zo lees. Hoewel die onderdelen niet zo dik bezaaid zijn op marktplaats, nog minder dan de XM spullen lijkt het. Het ziet er wel mooi uit allemaal.
Ik zou gaan voor een standaard TCT blok en daar een Trionic 5 of 7 op plaatsen. Minder mechanisch geklooi, wel de voordelen van vrij programmeerbaar management. De tct heeft ook genoeg potentie, die saab blokken gaan ook niet in standaard uitrusting naar de 500 pk, in ieder geval niet met de standaard turbo. Je kan ook wel een 2.0 16v turbo maken door een S16 te pakken, die is al bewezen in standaard vorm met iets lagere compressie op 466pk uit te komen. TCT in 8v vorm heeft zich al op 300pk+- laten zetten met standaard ingewanden.
Dus ja, potentie is er wel, maar je moet weten waar te zoeken en hoe op te lossen. Het meeste geld zal in het inregelen van je ecu gaan zitten, een goede turbo en alles pas laten maken.
De rest van de info hou je van stooftaker tegoed
In ieder geval succes, Benzzie. Zal hoe dan ook een hell of a job zijn.
Je laat in ieder geval hier zien "out of the box" te kunnen denken. En als het je lukt, kun je mooi je ervaringen met ons delen! :clap:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
als dit lukt wordt de ervaring zeker gedeelt, Voordeel tegen over de oldtimer is dat de XM al een kat heeft met lambdasondes.
En al kant en klare sensoren.
Dit is op de oldtimer nog teberekennen en aantebrengen om de ontsteking optijd te kunnen krijgen.
Allemaal heel leuk en heel moeilijk. Waarom niet gewoon een hele XM met een 24 kleps V6? Koop je voor weinig en het rijdt als de hel en het blijft nog heel ook.
Verder zou het zo maar kunnen dat die blokken identiek zijn.
Waar bij de XM de HD pomp zit heeft de Saab waarschijnlijk zijn stuurbekrachtigingspomp. Wat er bij een Saab op de plek van de HD regelaar kan zitten weet ik even niet.
Wel dat een motorenfabrikant zijn uiterste best zal doen om één blok voor alle klanten te maken met standaard gatenpatronen voor motorsteunen etc.
Pas als we een gek hebben die die blokken naast elkaar legt en bijvoorbeeld past op versnellingsbakken en automaten weten we meer.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Als ik een XM had zou ik het overwegen :) Maar ik ben nog druk met mn 309. De ECU pas maken wil/zal ik me wel in verdiepen. Heb er al een halve dag aan besteed :lol:
Maar mocht ooit de leasewagen eruit gaan dan zal ik altijd nog een XM HDi overwegen.
Een XM HDi!! <kwijl>
Het uitkleden van de Motronic 3.2 zou ook wel gaaf zijn, je standaard ecu en sensoren kunnen gebruiken.
Het minste werk is denk ik Trionic 5 of 7 met je bestaande sensorwinkel; goed gedocumenteerd en vrij veel toegepast.
Dat is nou het leuke aan Matthijs, hij noemt het een projectje, maar in zijn hoofd zit alles al vastgeschroefd. :lol:
Een S16 zou ook wel wat wezen!
Hmm over het algemeen zit bij een 16V het koppel wat meer bovenin. Dat is niet de motorkarakteristiek die ik nastreef bij een TCT, vooral niet i.c.m. een automaat. Überhaupt niet eigenlijk :)
Niet elke 16v is perse hoog toerig karakter, vooral de eco versies hebben koppel laag/midden zitten. Dat zijn eigenlijk dé versies om aan te blazen. Alles wat dan ontbeerd bovenin blaas je bij. Of je kiest een turbo met een wat kleinere turbine en dan blaas je dat gat onderin dicht, heb je alsnog TCT stijl 16v :)
Óf je pakt een VNT turbo en hackt wat mechanisch dan wel microcontrolisch in elkaar en je hebt insta-koppel. Tis maar net wat de wensen zijn, keuzes genoeg. Alles kan ;)
Als jij de standaard T25 op een 16v kop zet dan heb je hetzelfe karakter maar loopt je turbo op toeren uit stoom en begint je koppel bij pak em beet 4500~5000 al weer af te zakken omdat je 16v meer lucht kan verpompen dat je turbo kan aanleveren.
Pak je weer een grotere turbo, mogelijk met beter spruitstuk, andere tune.. etc ;) je kan ook nog voor hogere compressie kiezen met wat lagere drukvulling, keuzes te over.
De saab Trionic 5 zou mooi zijn, ben eens aan t kijken wat er te krijgen is, o.a. hier op de sloop. Ecutje doet 50~100 euro zie ik, maar de kabelbomen zijn niet zo breed bezaaid. T7 heeft volgens mij teveel last van afhankelijkheid van andere apparaten. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Enige minpuntje is dat ze redelijkl afhankelijk zijn van de bobine gallerij, wat zij 'DI' of 'casette' noemen. Hierin zit ook de pingel detectie. Zonde om die niet te gebruiken natuurlijk.
Ik denk dat het er toch op neer komt dat de MP3.2 ontcijferen het mooiste is omdat het haalbaarder is. Er is vanuit de peugeot hoek vast ook wel animo voor om een open source project voor op te zetten. Er zijn al wel lui die het hebben gedaan maar het uiteraard niet willen delen vanwege commercieel oogpunt.
(Die T5/T7 kan je flashen via can, en live meekijken... dat is wel een major pluspunt)
Pagina's