Vrij actief geweest op t vorige Yahoo forum, de XM in 2008 geparkeerd, en nu weer bezig hem op de weg te krijgen.
Plan: motoruitbouw, probleem stuurinrichting aanpakken, koppeling vervangen, distributie, balansasriem, multiriem. Daarnaast de olielekkage aan de rechterkant oplossen die na de kopvervanging aanwezig is. En subframe, kriksteunen ed inspecteren op roest en zn behandelen.
Ik heb t blok er nu uitgevist, kan eenieder verzekeren dat dat geen eenvoudige klus is bij deze motor.
Paar fotos ter illustratie.
Wow, je bent al goed bezig Jaap. Je hebt de motor er al naast liggen. Doe je dat zonder brug?
Ik heb in 2007 ook een 2.5 TD break gekocht en moest in 2009 ook de kop laten vervangen. Duur geintje. Maar verder is het wel een heel fijne motor in een XM.
__________
Crepuscule
Heb je dat blok er zonder motortakel uitgevist? Ik weet dat 't kan, maar pfff.... da's een klus.
Als je foto's draait met de fotoviewer van windows dan onthoudt ie alleen dat ie de foto gedraait laat zien op jouw pc.
Om te draaien voor het forum moet je (bijv) paint gebruiken. Rechtermuisknop op de het bestand en dan 'edit' opent de foto in paint.
Laat maar weten als 't niet lukt. Dan kan ik 't ook voor je doen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bij mijn 2.5TD had ik destijds ook een stevige olielekkage. Dat bleek een brakke rubberen ring te zijn.
Ik had de foto al even recht gezet
__________
Crepuscule
Geen brug, was wel handig geweest, wel een takel hoor, anders gaat t zeker niet. Moest de auto wat laten zakken om het blok eruit te draaien.
Kopvervanging heb ik al gehad, was idd duur.
Frank, die oliellekkage, was dat een ring onder het oliefilter?
Jaap
Ja inderdaad onder het oliefilter.
__________
Crepuscule
Dat is een flinke klus... zeker zonder brug.... hoelang ben je er mee bezig geweest? Het is een hele fijne motor voor een XM, jammer alleen dat het een euro 4 is. Het is heel soepel rijden en heel zuinig: de tank leek bijna oneindig. Haalde met gemak 1 op 16-17 wanneer je 110-120 op cruise rijdt.
Michael
Globaal 2 dagen.
Het is helaas euro 2 nog... Dat verbuik wat jij noemt haalde ik niet, reed ook wat harder :)
Jaap
Die gaat dan alvast in de bestelling
Jaap
Weet iemand toevallig met welk moment deze schroef aangedraaid moet worden( met n fijn nieuw rubber)
Jaap
Vandaag distributiekant vernieuwd van krukaskeering tot belansas tot ditstributie riem. Stuurhuis eruit voor revisie. Versnellingsbak keerringen vernieuwd. Liggend onder de auto viel me wel een wat dubieus plekje op aan t subframe waar eerder aan gelast is.
Is er wellicht nog een subframe van een 2.5 TD '99 of 2000 in het clubmagazijn?
Het lukte me niet om de spanner van de waterpomp te lossen. Leek een torx 35? Of is er nog een speciaal Citroen gereedschap hiervoor
Jaap
Dat gaat de goede kant op Jaap. Diesels zitten een beetje in een verdomhoekje momenteel maar een 2.5 TD is een heerlijke motor in een XM. Mits in een goede conditie is deze absoluut vergelijkbaar met een V6.
Was er al aan jouw XM gelast voordat jij deze op je naam had?
Volgens mij wordt er bij het magazijn een 2.5 TD gesloopt op dit moment. Wel eerst weer even lid worden Jaap
__________
Crepuscule
Lid worden stond al op de bucketlist...
Zal eens bij de magazijn langs rijden. Dichterbij dan in Frankrijk een goede zoeken.
Voor ik de auto had is er wat met de accu gebeurd, heeft wat gelekt in die hoek. Dat is via de balk daar met lichte roestvorming het subframe ingelopen, op de plek net tussen de bevestiging onderste draagarm
Jaap
Er komt inderdaad een 2.5TD te staan. Of dat subframe niet ook aan laswerk toe is moeten we zaterdag dan eens bekijken.
Of er eentje los ligt weet ik zo niet uit m'n hoofd trouwens.
Zou het dan alleen gaan om het voorste subframe of ook de achterste?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Volgens mij staat er een subframe. De vorige magazijndag bij het opruimen tegen gekomen. Staat nog wel eea aan spul voor dus niet even snel weg te pakken. Maar zal aanstaande magazijndag wel even kijken.
Michael
@blaueboot voorlopig alleen voor, ik ben nog niet aan goede inspectie van de achterzijde toegkomen.
Ik hoor graag of er wat staat
Jaap
Er liggen 2 goede subframes in het magazijn.
Michael
Kleine aanvulling:
Een hele nette: Daar hoeft alleen wat oppervlakkige roest van de voorbalk verwijdert te worden. Lakje er op en hij is als nieuw.
De tweede heeft een klein beetje aandacht/laswerk nodig bij de verstevigingsplaat ter hoogte van het rechter voorwiel.
Voor verdere info kan je mailen naar het magazijn: magazijn@xmclub.nl
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank, houd t in gedachten. IK heb met dokter Emiel er nog onder gelegen, die heeft goedkeuring gegeven om deze te behouden, dus ik ga als het blok in elkaar zit goed ontroesten en beschermen.
Jaap
Jaap
Hebben jullie enig idee van welke bouwjaar deze zijn. Subframes zijn veranderd, daarnaast probeer ik een versnellingsbakkabel te krijgen, maar die is vanuit duitsland al lang onderweg. Ik moet ze hebben van na org nr 8000
Jaap
Even een update:
Blok zit er weer in met een hoop nieuwe onderdelen. Klein plaatje voorin gelast bij de computerbak.
Ik heb de tank vandaag leeggepompt, diesel van 14 jaar oud leek me niet zo'n goed plan, maar het zag er nog goed uit.
Wat me opviel was bij terugplaatsen van de tankvlotter, dat ik een soort veerdruk moet overwinnen. Klopt dit, of zit de vlotter nu klem?
Ik ben daarnaast bezig alle kabelbescherming, die ribbelbuizen te vervangen. Vallen allemaal uit elkaar.
Als laatste kwam ik een verbinding tegen op 15cm van de pluspool accu, waar 2 steekstekkers ingaan. Die is in niet zo'n goede staat. Is zoiets nog te koop? Het is die 2N1/2N2 stekkers rechtsboven op het schema
Jaap
Mark, verbaasd me wel dat je die dop niet loskrijgt. Ik heb er eerst wat WD40 opgegooid en toen met een soort brede schroevendraaier op die ribbels, ging soepel los. Heb je je vuldop er wel af? Vacuum?
Jaap
Je bedoelt wat ik hier schrijf?
Dat klopt nog steeds. Als je de pomp-unit los in je handen hebt kan je 'm inveren en voelen dat daar aardig wat kracht voor nodig is.
Maar let er dus ook op hoe je de unit in de tank steekt/kantelt. Anders gaat het ook niet passen.
Dat vacuüm waar jullie het over hebben geloof ik niet zo. Dat zou opgeheven moeten worden zodra je de benzineslangen lostrekt en zou alsnog geen invloed moeten hebben op een schroefring die qua lucht niet aangesloten zit op de binnenkant van de tank. (pomp-unit is los van de schroef ring en wordt er alleen door aangedrukt.)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Maar bij monteren moet je dus die veerdruk overwinnen?
Jaap
We zijn bijna zover dat de weg opgezocht kan worden. Front moet er nog op. Olie en water zit erin. Op contact lijkt alles te werken behlave de dahboardverlichting. Ik heb nog 2 beugeltjes over, dus als iemand dit herkent, hoor ik t graag
Jaap
Ja, durf te vragen Jaap. Ben alleen bang dat we weinig 2.5 TD zelf-sleutelaars hier hebben....
Dit lijken mij ook niet hele cruciale beugeltjes trouwens. Eerder van het niveau claxonhoorn-beugeltjes
Check die ff...
__________
Crepuscule
Klopt Frank, ik denk dat er hydraulische leidingen door ondersteund worden.
Te lang geleden uit elkaar gehaald, niet genoeg fotos gemaakt
Jaap
Ff een vraagje, gister voorfront teruggeplaatst. Zit dat alleen met die 4 schroeven onder de motorkap vast, of onderaan ook nog ergens?
Jaap
Jaap
Je bedoelt de gril? Die heeft toch ook nog een boutje achter elk stadslicht?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's