Zo, vandaag de HDI opgehaald uit de stalling, de + pool er op, en startte in één keer zonder hulp.
De stallingsbaas (VAG Liefhebber) keek verbaasd, dat had hij niet verwacht van een Citroen :-)
Meteen even door de wasstraat, en toen brak de antenne af bij het drogen :?
Hier zit dus niet meer zo een flexibele fiber antenne op, dit ga ik later fixen, heeft geen prioriteit.
A.s. donderdag de remmen.
Ik vind het een raar vooroordeel bij mensen: omdat het Frans is zou het starten problemen moeten geven. :roll: Een moderne auto is toch een samenraapsel van Bosch, Valeo, etc. plus bij de concurrent gekochte onderdelen. Een VAG-hok is net zo Frans als een PSA-voiture Duits is. :P
Ik las héél even een project wat nog steeds bij mij jeukt; een HDI XM. Maar helaas, niets van dit goeds. :|
Ik was toch wel zenuwachtig of de auto zou starten, tijdens de forum meeting vorig jaar sloeg de motor na het starten meteen af, iedereen dacht dat ik een grapje maakte :?
Een XM met HDI lijkt mij ook wel een leuk project, daar zou ik best aan willen meewerken.
Een 110PK HDI zou prima moeten passen.
Vandaag de D-riem, waterpomp, krukaspoellie, multie-riem + spanrollen, gloeibougies en thermostaat vervangen.
De D-riem stond heel erg slap, je kon deze zo van de riemwielen schuiven, het is maar goed dat ik dit soort dingen altijd preventief vervang. De nieuwe D-riem is gespannen met de Hertzmeter van Facom, dat zou nu goed moeten zijn. Krukaspoellie was echt op, met de nieuwe poullie is de typische krukaspoellie tik ook weg. Spanrollen van de multie-riem waren ook op, de autospanner ws zelfs door zijn slijtage markering heen.
Met dank aan de vrienden die mij vandaag hebben geholpen, Mark-Jan, Lucas, Wim, Marco en Max.
Max heeft 390 foto's gemaakt, ruim 2GB, hier volgt een simpele selectie.
Aardig klusje geweest dit, leuke fotoreportage. Geniet maar weer van je XM.
het betreft een xantia :mrgreen:
SSSSSSSST!! :lolno:
Hahahaha nou zie ik het....was al laat geloof ik...volgende x maar niet zo laat meer achter mijn pc. Veel plezier in je xantia dan. :oops:
:lol: tis een MXM toch? Nice teamwork!
Wat hebben jullie met de ECU en al die bedrading gedaan?? Waren die rot? Die pluskabel wel zie ik....
Thankx :P
Ecu en de bijbehorende bak moeten eruit, anders heb je niet genoeg ruimte om de motorsteun en D-riem kappen te demonteren. De rest van de bedrading (stekkers) moest ook los om de kabelgoot van de verstuivers opzij te werken, om bij de gloeibougies te komen. Startmotor moet er uit om bij het blokkeergat in het vliegwiel te komen (krukas timing), dus heeft Lucas de startmotor schoongemaakt en gesmeerd.
Het is een flink klusje, maar niet zo erg als bij een 1.9TD, dat is gewoon een vreselijke schijtklus.
En toch heb ik moeite om afscheid te moeten nemen van de TD :?
Netjes en degelijk uitgevoerd werk, zie er leuk en gezellig uit :)
Ziet er top uit :clap:
Zie ik nou trouwens dat dit op de Kleiweg RET autohobbyclub is?
Ja, volgens mij wel! Sohail, van een goeie automobiel is het altijd moeilijk afscheid nemen! :wink:
Afspraak voor de APK is gemaakt, verzekering is geregeld voor a.s. vrijdag, hopelijk word het een mooie dag om dan rond te toeren 8)
Ik kan nog 3 dagen genieten van de TD :?
De auto is door de APK bij Citroen Oldenhage, remslang rechts welke ik er niet af kreeg, was slecht, links had ik al vervangen.
De linker stuurkogel was ook slecht, ik had het zelf niet gehoord of gevoeld.
Wel een nieuw "probleempje", ik hoor een soort zingend geluid als ik stilsta en de motor is op temperatuur.
Volgens de garage zou de multi-riem strakker mogen, daar ga ik morgen maar eens naar kijken.
Bij het spannen had ik al zo een gevoel dat het te slap was, maar ik dacht dat het wel goed was, omdat de pin uit de autospanner kon.
Dat van die multiriem is toch vreemd dan. :roll:
Ach kleine dingetjes hou je toch, spannen van de multi-riem doe ik van de week wel.
Vandaag de sierlijst om de kachelbediening en radioklepje gefixt, ging niet lekker dichtl.
Antenne voetje vervangen, permanente+ en geschakelde plus van de radio omgedraaid.
In de avond aan de slag met engine-cleaner en de motor eens goed afgespoten.
Dit is bijna een steriele machine-kamer :P
Wow! 8)
Zo herken ik je weer. :wink:
Dank u :P
Vergeten te vertellen dat de voorruit inmiddels is voorzien van een grote barst, welke steeds verder scheurt, veroorzaakt door een steentje op de snelweg :?
Gelukkig all-risk verzekerd, dat word een nieuwe ruit bij Carglas, Autotaalglas of de Glasgarage.
Bij welke van de 3 kun je het beste terecht? met Carglass heb ik geen goede ervaring m.b.t. slordig werk.
De dealer of een andere ruitgarage is geen optie, i.v.m. de polisvoorwaarden.
Als je door je polis beperkt wordt dan zou ik kiezen voor Autotaalglas. Ik hoor daar best goede verhalen over. De glasgarage ken ik niet.
Dat hoor ik van meer mensen, dus het word Autotaal Glas, die zitten vlakbij de Hobby-Club.
Kijk wel even na of je niet terugvalt in je bonus-malus... Het lijkt allemaal zo gunstig maar kan ook wel eens héél duur uitpakken.
En een handtekening!!!!
Als ik de ruit bij een andere hersteller zou laten repareren, dan gebeurt dat wel en betaal ik een eigen risico.
Afspraak bij Autotaal Glas voor morgen is gemaakt, de nieuwe ww-ruit met regensensor is dan ook binnen, snelle service :P
Dit zijn wat betere foto's met een echte camera, ipv telefooncamera.
Dit was voor de wasbeurt.
Na de wasbeurt, het blok is nog nat en het is donker buiten.
De volgende dag als het blok droog is :P
Afdekkapjes er weer op.
Ziet er mooi uit met die kapjes, maar je ziet zo niets van het glimmend blok :?
Dat ziet er weer super netjes uit... :thumbup:
Welke enginecleaner gebruik jij Sohail?
Precies! Dit soort resultaten vereist een uitgebreide how to met de do's en don't en de gebruikte middelen :!:
Sohail gebruikt DE enige echte... :lol:
Autoglym Engine Cleaner
Voor de liefhebber is het makkelijk na te bewerken met Vinyl and Rubber care van hetzelfde merk...
How to moet hier al ergens staan, maar staat ook duidelijk op deze site:
http://forum.carclean.nl/cc_postst5703/Review-Autoglym-Engine-Cleaner-and-Vinyl-and-Rubber-Care.aspx
Op het droge, handwarme blok de engine cleaner aanbrengen, deze eventueel met een borstel wat inwerken, dan met een zachte straal het blok goed afspoelen en terwijl het nog nat is inspuiten met Vinyl and Rubber Care. Kap dicht en een paar uur in laten trekken. Daarna eventueel nog wat na wrijven et voila! Resultaten van Sohail zijn overigens zonder de Vinyl and Rubber Care...
Eea te bestellen via carclean.nl
Wel royaal opspuiten dat spul, ongeveer een halve flacon per motor.
Inborstelen heb ik nooit gedaan, veel te lastig bij een diesel.
Afspuiten doe ik in een wasbox waar ze motorreiniger hebben, dat spul is al vrij warm en bevat ook nog eens zeep en ontvetter. Daarna met glansspoelen afspuiten, motor strarten en c.a. 10 a 20 km rijden op de snelweg, zodat al het water meteen verdampt.
Pagina's