Zou kunnen. Ik heb geen idee wat het effect van een locatie swap zou zijn, maar ik geloof dat iedereen het een K plek van de eerste orde vind. Die ene keer dat je er moet zijn zou voor mij geen reden zijn om het elders erin te schroeven.
Als jij echter nu regelmatig je filter moet nakijken/vervangen, tsja, dan kan een plekje onder de kap wel handig zijn.
Voordeel van de huidige plek is dat vuil niet ver je leidingen inkomt, hoewel alles relatief is..
:lol:, ik kom er wel enigzins bij het benzinefilter als ik de uitlaat ophangrubbers los heb en middendemper met einddemper schuin naar beneden hangen :wink:.
Voor het diravi stuurhuis heeft Citroën al een luikje gemaakt in de bekleding onder/achter de pedalen :wink:.
Gisteren een ritje naar Almere en terug gemaakt, ging gelukkig goed. De flesjes additieven doen hun werk :D.
Op de terugweg zag ik af en toe een heel erg flauw oplichtend acculampje :roll:, was bijna niet te zien maar omdat het aardedonker is op de A6 in de nacht viel het op. Binnenkort maar eens de laadspanning meten. Dan laat ik mijn reserve dynamo reviseren en verwissel ik de dynamo's.
Dat luikje is het zwarte kapje aan de vloer waar het stuurkolom doorheen gaat. Enkele diravi leidingen kun je alleen via dat luikje/gat bereiken, de rest moet van onderaf :lolno:.
Bij de diravi stuurhuis wissel beschrijving van het Engelse Club XM Forum wordt daarover niet specifiek gesproken, maar foto 2 van pagina 4 laat de 2 linker moertjes/boutjes zien. http://club-xm.com/forum/lofiversion/index.php?t=4706
Mooi, veel simsalebim voor mij maar ik meende dat het blok eruit zou moeten maar dat hoeft niet zie ik. Lampje heeft nog een diravistuurhuis liggen...ik denk dat ik die maar alvast in de kofferbak gooi..kan Renard ermee aan de kloot..
eh sorry JP, back on topic!
Ik zat ook te zoeken bij Texaco pompstations die op de route lagen en zag ook alleen Wynn's. Jaren geleden zag ik ze bij Belgische Texaco's of dat nu nog zo is weet ik niet, want totdat ik problemen met inhouden heb kocht die flesjes niet.
Het inhouden van mijn motor is nu voorbij en tank voorlopig BP Ultimate, daar zit ook al een hoop injectiereiniging en friction modifiers in en is als enige speciale benzine RON98. Bij Total Excellium en Nederlandse Shell V-Power is het RON97, Esso Supreme is weer RON95, terwijl ze allemaal even duur zijn :lolno:.
De motor gaat nu merkbaar lekkerder lopen, trekt vloeiender op en de koelwatertemperatuur blijft meer constant. Ook de HD-pomp wordt nu sneller aangedreven, het pompgeluid is nu ietsje luider en korter bij het inslaan :arrow: ook merkbaar met de Hydractive en Diravi werking.
De injectoren van voornamelijk de achterste cilinderbank zijn erg vervuild. De laatste maanden ging steeds vaker het mm lampje even aan met het inhouden van de motor. Tijdens het uitlezen steeds storing lambdasensor maat B (achterste), 1 keer heb ik een storing van lambdasensor maat A (voorste) uitgelezen.
Nu gebruik ik alleen BP Ultimate om de boel te reinigen en hou dit voorlopig aan 8).
:edit:
Ik heb zojuist contact gehad met mijn voormalige stage/afstudeerbedrijf en kan daar binnenkort mijn injectoren ultrasoon laten/zelf reinigen :D. Ik zal er foto's van maken :wink:.
Vrijdag heb ik mijn injectoren ultrasoon kunnen reinigen met het ASNU apparaat. Voordat ik de injectoren ging reinigen heb ik een flowmeting gedaan en daaruit bleek al dat er onderling weinig verschillen waren in opbrengt. Ook het sproeibeeld van de 6 injectoren zag er goed uit.
Ik had de keuze uit 2 ultrasoonbaden, 1 met de aansturing van de injectoren en 1 zonder aansturing maar met een een veel sterker reinigingsmiddel. Beide methoden heb ik gedaan. Daarna weer de opbrengst en sproeibeeld getest en er was slechts een kleine verbetering zichtbaar.
De foto's daarvan komen vanavond.
De schone injectoren van buitenaf
Gisteren heb ik mijn bobinestekker aangepakt, de isolatie van de draden was al wat open. Voorheen al met isolatietape gedaan, maar was al uitgedroogd en liet los. Met Raychem krimpverbinding de draadjes aan elkaar verbonden en door uitgevloeide hars mooi geïsoleerd.
Het resultaat van de bobinestekker is dat mijn motor nu sneller aanslaat tijdens het starten en nu onderin meer koppel levert 8), de motor pingelt niet meer en pakt nu vloeiend op en de xm 24v gaat als een kanon ervandoor :dans:.
Valt me eigenlijk tegen dat die injectoren eigenlijk gewoon goed waren... Ik bedoel, zat daar maar een flinke afwijking in, dan weet je meteen dat je een flinke stap voorruit maakt. Maar goed is goed nautuurlijk. De bobine heeft dus gezorgd voor een nog betere loop?
Igg fijn dat het inhouden verleden tijd is nu JP! :thumbup:
Interessant verhaal van die bobine. Was het koper groen uitgeslagen? Want geoxideerd koper is een van de grootste veroorzakers van elektrieke problemen.
En dat de injectoren 'gewoon goed schoon' waren is eigenlijk een compliment. Ik bedoel, ik zou het in jouw geval veel schokkender hebben gevonden als na alles wat je gedaan hebt die dingen nog sterkt vervuild zouden zijn. :wink:
Zulke op het oog kleine verbeteringen geven zeker een geweldig gevoel 8). Na een lange tijd zoeken naar het af en toe inhouden van de motor, lijkt het probleem te liggen in de vergaande isolatie van de bobinestekker draadjes. Het koper was niet groen, maar al wel wat donker verkleurt. Met een schuurpapiertje eroverheen en het koper was weer mooi schoon.
Ik had totaal niet verwacht dat dit de oorzaak van het inhouden was, de isolatietape leek de twee open draadjes van elkaar te scheiden. De eerste keer starten na de reparatie viel meteen op, de sleutel hoeft amper omgedraaid te worden en de 24kleppen komen tot leven :D. Het geeft een betrouwbaar gevoel als de motor meteen en grommend aanslaat tijdens het starten :D.
Tijdens het rijden valt meteen het hogere koppel over het hele toerengebied op, de toerentellernaald klimt langzamer op dan voorheen. Het zenuwachtige karakter van de motor is verdwenen, dat rijdt een stuk ontspannender :buig:. Geen inhouden of een kortstondig injectielampje kunnen waarnemen tot nu toe :dans:
Ik wacht nog steeds op de ultrasoon injector cleaning foto's :roll:, die krijgen jullie nog te zien :wink:.
JP, was de stekker niet goed meer of de draadjes die erin gaan, die gele? Schiet er dan een vonk van draad naar draad of zoiets waardoor de motor in houdt??
Misschien in de motorruimte zoals bij een 205GTI.
Zou kunnen. Ik heb geen idee wat het effect van een locatie swap zou zijn, maar ik geloof dat iedereen het een K plek van de eerste orde vind. Die ene keer dat je er moet zijn zou voor mij geen reden zijn om het elders erin te schroeven.
Als jij echter nu regelmatig je filter moet nakijken/vervangen, tsja, dan kan een plekje onder de kap wel handig zijn.
Voordeel van de huidige plek is dat vuil niet ver je leidingen inkomt, hoewel alles relatief is..
Een luikje in de bodem is ook superhandig voor het benzinefilter. 8)
:lol:, ik kom er wel enigzins bij het benzinefilter als ik de uitlaat ophangrubbers los heb en middendemper met einddemper schuin naar beneden hangen :wink:.
Geïnspireerd door deze discussie vanmiddag even m'n benzinefilter vervangen; ik wilde toch de hoogteregelaar schoonmaken. :wink:
Aangezien het benzinefilter op zo'n rotplek zit, is het niet verkeerd om die te vervangen als je er toch bij kunt :wink:.
...toch is dat luikje van Coen een erg gave oplossing!
't stuurhuis zit ook op een klote plek.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Voor het diravi stuurhuis heeft Citroën al een luikje gemaakt in de bekleding onder/achter de pedalen :wink:.
Gisteren een ritje naar Almere en terug gemaakt, ging gelukkig goed. De flesjes additieven doen hun werk :D.
Op de terugweg zag ik af en toe een heel erg flauw oplichtend acculampje :roll:, was bijna niet te zien maar omdat het aardedonker is op de A6 in de nacht viel het op. Binnenkort maar eens de laadspanning meten. Dan laat ik mijn reserve dynamo reviseren en verwissel ik de dynamo's.
Met een XM verveel je je nooit he JP. :wink:
idd :lol:. Het worden oude dametjes, ouderdom komt met gebreken :wink:
Een luikje achter de pedalen???? :shock: Waaarom zeg je dat nu pas???
Misschien omdat je er nooit naar gevraagd hebt? :lolno:
Dat luikje is het zwarte kapje aan de vloer waar het stuurkolom doorheen gaat. Enkele diravi leidingen kun je alleen via dat luikje/gat bereiken, de rest moet van onderaf :lolno:.
Bij de diravi stuurhuis wissel beschrijving van het Engelse Club XM Forum wordt daarover niet specifiek gesproken, maar foto 2 van pagina 4 laat de 2 linker moertjes/boutjes zien.
http://club-xm.com/forum/lofiversion/index.php?t=4706
Mooi, veel simsalebim voor mij maar ik meende dat het blok eruit zou moeten maar dat hoeft niet zie ik. Lampje heeft nog een diravistuurhuis liggen...ik denk dat ik die maar alvast in de kofferbak gooi..kan Renard ermee aan de kloot..
eh sorry JP, back on topic!
Geeft niet hoor Mike :wink:.
Welke Texaco JP ? ik stapte laatst eentje binnen en die had alleen een flesje Wynns staan...........
Ik zat ook te zoeken bij Texaco pompstations die op de route lagen en zag ook alleen Wynn's. Jaren geleden zag ik ze bij Belgische Texaco's of dat nu nog zo is weet ik niet, want totdat ik problemen met inhouden heb kocht die flesjes niet.
Het inhouden van mijn motor is nu voorbij en tank voorlopig BP Ultimate, daar zit ook al een hoop injectiereiniging en friction modifiers in en is als enige speciale benzine RON98. Bij Total Excellium en Nederlandse Shell V-Power is het RON97, Esso Supreme is weer RON95, terwijl ze allemaal even duur zijn :lolno:.
Nog een kleine update.
De motor gaat nu merkbaar lekkerder lopen, trekt vloeiender op en de koelwatertemperatuur blijft meer constant. Ook de HD-pomp wordt nu sneller aangedreven, het pompgeluid is nu ietsje luider en korter bij het inslaan :arrow: ook merkbaar met de Hydractive en Diravi werking.
De injectoren van voornamelijk de achterste cilinderbank zijn erg vervuild. De laatste maanden ging steeds vaker het mm lampje even aan met het inhouden van de motor. Tijdens het uitlezen steeds storing lambdasensor maat B (achterste), 1 keer heb ik een storing van lambdasensor maat A (voorste) uitgelezen.
Nu gebruik ik alleen BP Ultimate om de boel te reinigen en hou dit voorlopig aan 8).
:edit:
Ik heb zojuist contact gehad met mijn voormalige stage/afstudeerbedrijf en kan daar binnenkort mijn injectoren ultrasoon laten/zelf reinigen :D. Ik zal er foto's van maken :wink:.
We love foto's. :love:
Vraag dan gelijk of je ook de injectoren van óns, armoedzaaiers, eens mee kunt nemen! :mrgreen: :oops:
Vrijdag heb ik mijn injectoren ultrasoon kunnen reinigen met het ASNU apparaat. Voordat ik de injectoren ging reinigen heb ik een flowmeting gedaan en daaruit bleek al dat er onderling weinig verschillen waren in opbrengt. Ook het sproeibeeld van de 6 injectoren zag er goed uit.
Ik had de keuze uit 2 ultrasoonbaden, 1 met de aansturing van de injectoren en 1 zonder aansturing maar met een een veel sterker reinigingsmiddel. Beide methoden heb ik gedaan. Daarna weer de opbrengst en sproeibeeld getest en er was slechts een kleine verbetering zichtbaar.
De foto's daarvan komen vanavond.
De schone injectoren van buitenaf
Gisteren heb ik mijn bobinestekker aangepakt, de isolatie van de draden was al wat open. Voorheen al met isolatietape gedaan, maar was al uitgedroogd en liet los. Met Raychem krimpverbinding de draadjes aan elkaar verbonden en door uitgevloeide hars mooi geïsoleerd.
Het resultaat van de bobinestekker is dat mijn motor nu sneller aanslaat tijdens het starten en nu onderin meer koppel levert 8), de motor pingelt niet meer en pakt nu vloeiend op en de xm 24v gaat als een kanon ervandoor :dans:.
Mooi dat je de boel weer iets hebt kunnen verbeteren! Moet lekker voelen dat je het verschil van deze klusjes merkt aan het riijden!
Valt me eigenlijk tegen dat die injectoren eigenlijk gewoon goed waren... Ik bedoel, zat daar maar een flinke afwijking in, dan weet je meteen dat je een flinke stap voorruit maakt. Maar goed is goed nautuurlijk. De bobine heeft dus gezorgd voor een nog betere loop?
Igg fijn dat het inhouden verleden tijd is nu JP! :thumbup:
Interessant verhaal van die bobine. Was het koper groen uitgeslagen? Want geoxideerd koper is een van de grootste veroorzakers van elektrieke problemen.
En dat de injectoren 'gewoon goed schoon' waren is eigenlijk een compliment. Ik bedoel, ik zou het in jouw geval veel schokkender hebben gevonden als na alles wat je gedaan hebt die dingen nog sterkt vervuild zouden zijn. :wink:
Zulke op het oog kleine verbeteringen geven zeker een geweldig gevoel 8). Na een lange tijd zoeken naar het af en toe inhouden van de motor, lijkt het probleem te liggen in de vergaande isolatie van de bobinestekker draadjes. Het koper was niet groen, maar al wel wat donker verkleurt. Met een schuurpapiertje eroverheen en het koper was weer mooi schoon.
Ik had totaal niet verwacht dat dit de oorzaak van het inhouden was, de isolatietape leek de twee open draadjes van elkaar te scheiden. De eerste keer starten na de reparatie viel meteen op, de sleutel hoeft amper omgedraaid te worden en de 24kleppen komen tot leven :D. Het geeft een betrouwbaar gevoel als de motor meteen en grommend aanslaat tijdens het starten :D.
Tijdens het rijden valt meteen het hogere koppel over het hele toerengebied op, de toerentellernaald klimt langzamer op dan voorheen. Het zenuwachtige karakter van de motor is verdwenen, dat rijdt een stuk ontspannender :buig:. Geen inhouden of een kortstondig injectielampje kunnen waarnemen tot nu toe :dans:
Ik wacht nog steeds op de ultrasoon injector cleaning foto's :roll:, die krijgen jullie nog te zien :wink:.
EEeh.............. Jaaaa ja.
JP, was de stekker niet goed meer of de draadjes die erin gaan, die gele? Schiet er dan een vonk van draad naar draad of zoiets waardoor de motor in houdt??
De draadjes waarvan de isolatie een beetje open was, hebben elkaar geraakt tijdens sommige vibraties rond de 3000tr/min denk ik.
Waarom trek jij dit in twijvel :roll: ?
Een motor die niet optimaal presteert en dus minder koppel ontwikkeld, klimt sneller met de toerentallen.
Pagina's