How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

194 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

maartenh zegt:

Dit heeft niets met niet uit kunnen lezen te maken ;-)

Al een (nep) lexia geprobeerd? je hebt toch een type 2?

Jep, ik heb een type 2 en ik heb hem alleen maar met een knipperkastje uitgelezen.

Maar met de veercomputer uit de sloper kan ik hem wel gewoon uitlezen.
Dan lijkt het me toch dat het aan de computer ligt, of niet? :wink:

Anyway, de originele computer van de auto (die ik dus niet uitgelezen kreeg) heb ik d'rnet opengemaakt.

Dat ziet er zo uit:
IMAGE(http://lh6.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/TKDWnWgIYZI/AAAAAAAADTc/51hBV31etCg/s912/DSC00847%20%28Medium%29.JPG)
IMAGE(http://lh6.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/TKDWoEtp_jI/AAAAAAAADTg/A3m7cVcq5EQ/s912/DSC00848%20%28Medium%29.JPG)

Volgens mij heeft vooral dat onderste dingetje het erg warm gehad, daar is ook de plek aan de achterkant van.

Is hier nog wat van te maken?

maartenh
afbeelding van maartenh

Tuurlijk. :D Maar zo te zien is wel de diodes in 1 van de hydractive blokken stuk. Computer wisselen is dus niet de oplossing, eerst diode's in de nieuwe computer.

Maar niet uit kunnen lezen heeft niets met deze FET's te maken. Sommige series zijn moeilijker uit te knipperen dan andere.

Nep lexia werkt toch het makkelijkst.

Kom je naar de forum meeting? Ik wil de chinees wel meenemen, kunnen we beide computers even proberen. :wink:

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Dus een van de HA blokken moet eronder vandaan om een nieuwe diode in te zetten? Kan ik dat zelf als elektroleek?

En die diode's en in computer, daarmee bedoel je op die aanpassing op de 2e foto's in de startpost in dit topic?

Ik kom de 9e naar Abbenes, dus als je de Lexia mee kunt nemen: graag! :D

Al is m'n huidige computer met het knipperkast foutloos...
Of kun jij met de comp. ook zien wat de HA blokkken doen?

maartenh
afbeelding van maartenh

BasisBIX zegt:

Dus een van de HA blokken moet eronder vandaan om een nieuwe diode in te zetten? Kan ik dat zelf als elektroleek?

Je zou het stukke hydractive blok kunnen repareren met een nieuwe diode, maar de makkelijke (en ook veel betere oplossing) is een diode in de veercomputer solderen, dan wel preventief (veel dichter bij de FET dan dat de diode in het hydractive blok zit) of om de diode in het hydractive blok te vervangen :wink:

De FET schakelt zichzelf uit bij oververhitting, dat gaat buiten de 'computer' om en zorgt dus lang niet altijd voor uitleesbare fouten, omdat de FET het wel weer doet als de temperatuur van de FET zakt.

Met de (nep)lexia kan je 'realtime' meekijken tijdens het rijden, ik zal hem meenemen.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Dus als je een diode in je veercomputer zet, kun je gewoon de kapotte diode in het HA blok laten zitten?

maartenh
afbeelding van maartenh

Jup, Welke gek het bedacht heeft om de diode in het hydractive blok te zetten............. Het ontwerp moet haast wel frans zijn. :lol:

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Met de huidige veercomputer in de XM (dus niet die van de foto's hierboven) veert de XM goed (denk ik :roll:) én gaat het HA lampje branden met starten.

Mark zegt:

Het hoe en waarom je vering slecht kan werken, o.a. door doorgeslagen componenten die je in je VC (veercomputer) zelf eenvoudig kunt vervangen. Hier beperk ik mij dan ook alleen tot het How to do.

De onderdelen die je nodig hebt:

2 stuks Solid State Relais type VN05N *
2 stuks Diodes type 1N5408

Beiden zijn goed verkrijgbaar bij b.v. conrad, en de verzendkosten zijn hoger dan de componentkosten.

(*)
Je hoeft deze niet te vervangen als je auto goed veert,
hydractief lampje gaat netjes branden tijdens het starten,
maar toch had één van de STR’en waarschijnlijk al eens flink op z’n donder gehad en was zowel als de print lichtbruin verkleurd, kortom te warm geweest. (zie de bovenste STR)

Dus in mn huidige computer zou ik alleen maar die 2 diode's hoeven plaatsen en dan zou ik er zijn? :?:

Ik ben echt een leek qua elektronisch gedoe, en moet alles 10x lezen voordat ik het een beetje begrijp.
Dus sorry als ik af en toe een stomme vraag stel.:wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat geeft toch niet, we moeten elkaar helpen :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

BasisBIX zegt:

Dus een van de HA blokken moet eronder vandaan om een nieuwe diode in te zetten? Kan ik dat zelf als elektroleek?

Nee, zelfs een elektronerd zoals ik kan het niet. :roll: Die diode zit in de behuizing van de solenoid die op het blok zit en dat is zeer degelijk dichtgemaakt. Het lijkt wel Zweedse degelijkheid. :?
Maar zelfs al zou het lukken om 'm open te maken dan is het toch nog makkelijker (=toegankelijker) om de diodes op de VC te solderen.

p.s. Vragen zijn nooit stom. De antwoorden daarentegen soms wel. ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Als je nou het hele topic had doorgelezen Coentje dan had je op pag. 1 deze foto al gezien met de diodes :wink: maar voor jouw zet ik hem nog speciaal een keertje hier neer.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KTDCHXTP.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

maartenh
afbeelding van maartenh

Mark, dat heeft Coen wel gelezen :wink: :

BasisBIX zegt:

En die diode's en in computer, daarmee bedoel je op die aanpassing op de 2e foto's in de startpost in dit topic?

Lignage
afbeelding van Lignage

De diodes zitten niet in het blok maar in de klep (in het bruine gedeelte gevulcaniseerd). De kleppen zijn gefabriceerd door Eaton (Engels dus)...

maartenh zegt:

Jup, Welke gek het bedacht heeft om de diode in het hydractive blok te zetten............. Het ontwerp moet haast wel frans zijn. :lol:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

maartenh zegt:

Mark, dat heeft Coen wel gelezen :wink: :

BasisBIX zegt:

En die diode's en in computer, daarmee bedoel je op die aanpassing op de 2e foto's in de startpost in dit topic?

Excoesie ik heb afgelopen nacht maar een uurtje of 3 geslapen. Een of andere K mug moest mij het nachtleven zuur maken. Nogmaals excoesie.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Lignage zegt:

De kleppen zijn gefabriceerd door Eaton (Engels dus)...

Nog erger. Eaton is Amerikaans, dus zwaar en niet degelijk. :?
En klep is een groot woord: het is een naald. Vandaar dat ik het ook over een solenoid heb. ;-)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Om nog even verder te gaan met dit verhaal:

Dit zijn de foto's van de computer waar ik de laatste paar maanden mee heb gereden.

Bij deze gaat keurig het lampje op het dash branden bij starten.

Lijkt me niet heel ernstig toch?
IMAGE(http://lh4.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/TLiXpXmCdbI/AAAAAAAADW0/C9M-lYMnw6k/s912/DSC00871.JPG)

IMAGE(http://lh3.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/TLiXqEPuvlI/AAAAAAAADW4/INWwW5ZpUZk/s912/DSC00875.JPG)

Deze computer moet straks ook weer in de XM komen, mét de extra diodes. :wink:
Die heb ik deze week binnen gehad, dus die zullen er eerdaags in gesoldeerd worden.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Die linkse op de foto is al een keer of wat flink heet geweest (zie de bruinige soldeer) Ik zou ze beide preventief vervangen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Mee eens. Wat me bevreemd is dat het de originele VN's zijn, maar de soldeereilandjes er gehavend uit zien.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

uit een andere veercomputer / donor gepakt?

wimb
afbeelding van wimb

Nee, het koellichaam is in een bad vertind. Dat lukt je met een bout nooit zo mooi.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

misschien de pootjes opnieuw aangestipt wegens vermoeden slecht contact, tja :P misschien ook niet zo boeiend

maartenh
afbeelding van maartenh

Dat ziet er ook wel mooi bruin uit.

Als de VC het nog doet, zo snel mogelijk diode's er in.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

ik wil deze modificatie binnenkort ook gaan doen. Wim heeft al eens even naar m'n VC gekeken en e.e.a. was best redelijk bruin verkleurd. Ik zal foto's maken als ik de VC er weer uit heb. Ik heb de onderdeeltjes al binnen:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWCNCOVT.jpg)

Als ik mij goed herinner van m'n studietijd is het van belang in welke richting de diodes geplaatst worden. Klopt dit? Als ik dan kijk naar het plaatje op pagina 1 moet ik dan de kant met het witte plakkertje aan de kant van de stekker solderen en de rode aan de kant van de VNs? De grijze "band/streep" op de diodes zit dan aan de VN kant.....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Beeeeeuh, de diodes hebben een zilverkleurige rand. Aan de hand van het witte plakkertje kan ik niet zien welke de goede kant is.

Maar als je goed foto 1 erbij houd kan het niet mis.

Kies zorgvuldig je soldeerbout, beter kort en goed verhitten dan lauw en langdurig want daarmee berokken je meer schade.

Waarom heb je van elk maar 2 bestelt? die rommel kost geen moer en als het mis gaat met buigen b.v. dan zit je........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Zo breekbaar zijn die pootjes ook weer niet dat ze meteen breken.
Ik adviseer je wel om ze eerst goed in positie te buigen en dan vast te solderen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

ik vertrouwde op m'n oneindige handigheid denk ik :oops:
Geen moment bij stil gestaan dat die pootjes zouden kunnen afbreken eigenlijk. Ik zal e.e.a. vast voorzichtig voorbuigen zodat alles min of meer op z'n plek komt ipv buigen als 1 kant al vast zit.
De zilveren ring zit aan de kant van het rode tapeje, inderdaad niet helemaal geweldig te zien op de foto door het plastic heen.

Nog een paar vraagjes:
- rijdt een Xm als de VC verwijderd is? (in geval ik de boel niet goed dicht krijg oid en een andere VC zal moeten scoren ergens)
- moeten die VN05N gevalletjes ook met dat platte vlak vastgesoldeerd worden om voldoende warmte afvoer te kunnen garanderen?

wimb
afbeelding van wimb

ad 1) Ik zou zeggen, probeer het voordat je bezig gaat. Trek de stekers los en meldt hier het resultaat. ;-)
ad 2) Ja, zo kunnen ze meer warmte kwijt. De huidige zitten ook vastgesoldeerd.

Lignage
afbeelding van Lignage

furriegurrie zegt:

Nog een paar vraagjes:
- rijdt een Xm als de VC verwijderd is? (in geval ik de boel niet goed dicht krijg oid en een andere VC zal moeten scoren ergens)

Er moet wel benzine in zitten....

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Hoe krijg je die VN05's los dan? En weer vast? Lukt dat met een 25w boutje of heb je daar nog weer andere tools voor nodig ?

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Rijden zonder veercomputer gaat gewoon.
Heb ik ook gedaan toen ik mijn XM in de stalling zette, het stuitert alleen een beetje.

Het rijdt als een Opel of BMW zegmaar. :wink:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Net maar ff een rits vn05's en diodes besteld. Heb nog wel wat VC's liggen :)

Pagina's