XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

Dacht het niet dat er bij de dealer in Hilverdorp XM's op de brug komen. En al helemaal niet om te sleutelen. Het is daar zo ongelooflijk schoon en wit. 8)
Je mag op het braakliggende veldje, waar de hut van de VAG-dealer wordt gebouwd, gaan sleutelen. :grijns:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Er wordt helemaal niet gebeund :lol:.
Mijn XM is helemaal naar mijn zin dus voorlopig wordt daaraan niet gesleuteld :mrgreen:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ff een update over mijn XM.
De laatste tijd hield mijn motor eventjes in met rot stationair lopen en eventjes een oplichtend mm lampje als gevolg. Ook was er eventjes een scherp gepiep te horen bij een koude motor, die niet gelijktijdig optrad met het inhouden van de motor.
Omdat ik vorig jaar mijn rotor met verdelerkap al had gecontroleerd, wist ik dat die niet meer de nieuwste was. Dus ik had me al voorgenomen om dit te vervangen.
Afgelopen zaterdag werd het gepiep en het inhouden mij teveel en bestelde een nieuwe rotor met verdelerkap. Ik wilde een originele Bosch, maar kreeg een imitatiemerk. De verdelerkap is van KW, een Italiaans merk en de rotor is van Bremi, een Duits merk. Op het oog zag ik geen verschillen met de originele Bosch. Ik was 120 euro kwijt voor de rotor met verdelerkap.

http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0092-1.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0093-1.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0095-1.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0090-1.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0088-1.jpg

De oude rotor zat muurvast, met een imbusleuteltje kreeg ik de boutjes niet los. Met een waterpomptang is het uiteindelijk gelukt na een aantal keren starten om de boutjes in de ideale positie te krijgen. Mijn conclusie is dan ook dat de rotor in de 17 a 18 jaar nog niet eerder is vervangen :wtf:, ik zag geen zichtbare sporen van eerdere pogingen. Gezien de slijtspoor van het koperen rotor baantje en de witte hitte uitslag was de rotor zeker aan vervanging toe :shock:.

De proefrit is geslaagd 8), geen gepiep en inhouden meer. De motor pakt nu heerlijk op zonder te morren :D.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Mooi werk JP! Heb je geen foto van het oude en nieuwe rotorhuis naast elkaar, pour voir la differance???

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik heb geen foto's gemaakt van de nieuwe rotor en verdeler. Optisch zag ik geen verschillen, of het moet de koperen contacten zijn die dikker zijn dan van de oude :wink:.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: XM V6.24 van Citrophile

Mooi werk JP! Een aantal van hier zal zich nog wel de wederopstanding van mijn blauwe V6 herinneren. Die maakte helemaal duidelijk hoeveel verschil deze simpele onderdeeltjes maken! Gewoon meenemen in het reguliere onderhoud dus 8)

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

:shock: Nog een wonder dat de motor überhauptitair liep.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Precies, het is gewoon regulier onderhoud :wink:.

Afgelopen zaterdag zat ik met geknepen billen achter het stuur, de motor bleef lopen maar wel met horten en stoten....

Nu nog de lichte LHM lekkage bij het diravi gebeuren opzoeken en dicht krijgen. Mijn vermoeden zit eerder bij het stuurhuis dan bij de centrifugaalregelaar.

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik heb nog steeds die rubbertjes.
PB me je adres maar, dan stuur ik ze wel op.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Gisteren het rubbertje van het alu blokje van de diravi centriugaalregelaar proberen te vervangen door een nieuw rubbertje die ik van Wim heb gekregen.

Wat ik ook probeerde, ik kreeg het rubbertje er niet uit :(. Na 3 uurtjes proberen, de leiding weer iets recht gebogen zodat de wartel meer naar beneden kon schuiven, in de hoop dat het stukje leiding beter in het rubbertje gaat zitten. Dit is deels gelukt, de diravi bedient lichter en de lekkage is minder, maar het lekt nog steeds wat.
Ik hoop dat ik dit rubbertje bij de sleutelmeeting bij Gert de Jong volgende week kan vervangen, althans dat ik hulp krijg met het verwijderen van het oude rubbertje. Anders zoek ik alsnog naar een complete diravi centrifugaal unit.

Iets anders, mijn ruitenwisers vóór hebben vandaag hun laatste dienst bewezen :( . Mijn ruitenwissers hebben altijd sloom gereageert zolang deze XM heb, dus ik ga op zoek naar een serie2 ruitewissermotor want die zijn een stuk sterker qua wissen.

Ook het scherpe gepiep waarvan ik dacht dat die weg zou zijn, is er weer af en toe. Mijn vermoeden gaat uit naar een versleten lagertje van de lage stand ventilator. Ook bij afgezette motor en contact aan komt het gepiep met ingeschakelde lage stand ventilator.
Dus ik ga ook op zoek naar een goede gebruikte ventilatoren, in 1 unit.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Snollen zijn het! Allemaal :lol: Joh, dat gaat volgende week helemaal reg kom! Ik vind dat je hierna aan het uiterlijk moet gaan werken hoor! Die lelijke plak deur vervangen en nieuwe chrome lijsten in deur-strips en bumpers!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ha die Mike :lol:. Eerst de intrinsieke dingen aanpakken, het uiterlijk aanpakken ga ik zeer zeker doen :wink: .

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

JP, die hulp komt er sowieso. Ik heb uit m'n middelbare schooltijd een pincet met scherpe punten 'overgehouden'. Een punt heb ik omgebogen en daarmee is het prima hengelen naar rubbertjes. En dat ding zit in m'n gereedschapkoffer. Moet je me wel helpen herinneren. :wink:

Als de ventilatoren in de lage en in de hoge stand niet piepen, zijn inderdaad de lagers aan gort. Als tijdelijke oplossing zou je kunnen proberen er wat white grease in te spuiten.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik wil graag je helpen eraan te herinneren :wink:, wederom bedankt Wim :thumbup:

V.w.b. de ventilatorpiep, ik zal kijken of ik volgende week het tijdelijk kan oplossen met white grease o.i.d.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Top! En de week erna de deur en de chrome strips.... :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

was het maar zo'n feest :lol:. Maar ik stoor me er ook aan, dus dat gaat heus wel gebeuren :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: XM V6.24 van Citrophile

zo lang mee wachten tot ie toch weer getaxeerd moet worden, heeft vast meer waarde :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Voordat de volgende taxatie komt, zorg ik ervoor dat die optisch opgeknapt is :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Gister bij Matthijs in Deventer langsgeweest en heb de volgende spullen kunnen scoren:

Een ruitenwissermotor met mechaniek,
De ventilatoren met compleet unit,
Twee goede claxons (bij mij is er 1 stuk en de ander geeft een zielig geluid :( )
Een diravi centrifugaalregelaar als reserve.

De ventilatoren zitten met 3 m6 boutjes vast, ze zitten net een beetje onder de cilinder van de fan en zijn niet goed bereikbaar. Met een steeksleuteltje 10 schuin geplaatst voorzichtig de boutjes los weten te krijgen. Ook kon ik geen los stekkertje van de ventilatoren vinden, blijkt dat de stekker ingebouwd zit in het raamwerk en ventilator dus geen los stekkertje :D. Dan wordt het overzetten ook een stuk makkelijker.

Vrijdagavond de ruitenwissermotor met mechaniek, de ventilatoren, de claxons wisselen. Zaterdag het leidingrubbertje van de centrifugaalregelaar vervangen bij de sleutelmeeting en controle/vullen voorraadbol en diraviboldruk.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: XM V6.24 van Citrophile

weer een aardig lijstje!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Het klinkt al gelijk heel wat, maar valt in werkelijkheid erg mee :).

De ruitenwissermotor met mechaniek vervangen zal de meeste tijd kosten denk ik.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: XM V6.24 van Citrophile

In een echte fransoos hoort een luchthoorn! dat moet jij toch weten :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik weet het, dat komt misschien nog eens als ik een leuke gebruikte tegenkom :).

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Gisterenavond de ruitenwissermotor en mechaniek vervangen, dat was me een partij ruzie :evil:. Er is eigenlijk geen ruimte om dat spul eruit en erin te krijgen. Gelukkig werken de ruitenwissers weer :D , was ook nodig met de regen van gisteren :shock:

De claxons zijn nu ook weer dubbeltonig :D.

Of de ventilator werkt weet ik niet zeker, ik heb de bruine stekker van de temperatursensor eraf getrokken maar beide ventilatoren deden niks met het contact aan. Toen nog wat aan de bedrading bewogen en op de fans getikt, toen ging de hoge stand wat draaien met niet voluit en de lage stand deed niks :(.

Straks bij de sleutelmeeting nog even ernaar kijken wat er aan de hand is.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Door mijn eigen LNV perikelen vandaag niet goed kunnen volgen of je met die ventilators verder bent gekomen JP... En?

Bedankt nog voor je traktatie! Viel me wel op dat er een hoop mensen die jou niet kennen je een hand gaven, en vervolgens een chocolade bol uit de doos namen! :mrgreen:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: XM V6.24 van Citrophile

Die ventilatoren werken niet op zijn XM... Dinsdag komt die bij mij een passend setje halen :wink: Blijkbaar zijn ze voor een 2.1td anders :?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik denk dat het eerder in type1/type 2 zit dus misschien is alleen de boom in het front anders.
Motor type2 = 310w en de type1 200w. Coefficent volgens SCC is voor de bladen hetzelfde (Wat dat ook moge wezen maar het lijkt mij op efficientie duiden).

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: XM V6.24 van Citrophile

Als dat het geval is, kan het dat de fans die ik heb liggen niet veel beter zullen presteren!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: XM V6.24 van Citrophile

La Noir Verni zegt:

Door mijn eigen LNV perikelen vandaag niet goed kunnen volgen of je met die ventilators verder bent gekomen JP... En?

Bedankt nog voor je traktatie! Viel me wel op dat er een hoop mensen die jou niet kennen je een hand gaven, en vervolgens een chocolade bol uit de doos namen! :mrgreen:

Ik hij heul geen chocolade bol gezien of gegeten!? :shock:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Het gebak ging gisteren snel er door heen :lol:.

Over de ventilatoren, Willem Roest had het erover dat er 3 typen ventilatormotoren en 2 typen bladen bestaan en niet zomaar uitgewisseld mogen worden. Verder legde hij mij uit dat de lage stand in serie is geschakeld en de hoge stand parallel.
Ik zal de hoge stand ventilator van Matthijs nog monteren en kijken of het dan wel goed werkt.

Ook dankzij Willem Roest is het vervelende lekkend diravi leidingrubbertje eruit, nieuwe erin en de wartel kon ik nu viel dieper aandraaien en het lekt niet meer. De voorraadbol en diravibol checken/vullen ging niet meer, het was allang etenstijd.

@Mike, na het leidingrubbertje centreert mij diravi ook weer niet zoals het hoort. Het terugdraaien vanuit een bepaalde stand doet hij niet, tenzij ik een klein zetje geef. Ook de middenstand lijkt nu vaag te zijn. Ik ga daar wat meer experimenteren met de diravi draaiknop.

Pagina's