Beste Xm-ers,
Ik ben Marcel, en sinds kort heb ik mij ontfermd over een Turbo CT van 1999 met inmiddels een memorabele kilometerstand van 380.000 km. De auto is super onderhouden maar er nog wat op het lijstje.
Ik heb meteen na de koop de linksachter remleidingen moeten laten "helpen".
Ik heb ook al wat berichten hierover gepost op het Cifo. Ik ben inmiddels ook lid geworden van de XM club, vandaar dat ik me hier ook even voorstel.
Ik heb al het nodige doorgespit op het forum. Een van de dingen die ik wil aanpakken is de veercomputer. Ik denk dat er nog wel geschakeld wordt tussen sport en normaal maar de sportlamp gaat niet branden bij het aanzetten van het contact.
Ik ben ook een beetje aan het twijfelen of ik een Lexia met software ga aanschaffen. Heb zoiets op internet gevonden in China. Geeft als het allemaal werkt info over de veercomputer.
LHM zou eens gewisseld mogen worden en ook de automaatbakolie zou wel eens opgefrist mogen worden. Ik weet ook niet of de turbo in combinatie met schakelmoment nou altijd zo zijn best doet. Soms is ze lekker fel en op sommige toerentallen/snelheden moet het van heel ver komen om aan de gang te gaan.
Ook de draagarmlagers zijn nog aan de beurt. Een de dame lekt ook olie. Heb in het draadje van Furriegurrie gelezen over de carterpan. Zou zomaar ook bij mij wel eens aan de orde kunnen zijn.
Met groeten, Marcel
Hier nog een paar foto's:
Welkom, welkom. Een TCT! En wat voor een. Volgens mij is dat de ultieme combinatie: een TCT met automaat. CDPF heeft er ook een.
Van mijn handgeschakelde weet ik dat de turbo nauwelijks merkbaar bijkomt, maar wel pas boven de 2100 toeren.
Ik adviseer je eerst 'ns de VC te laten uitlezen voordat je er aan gaat knutselen. Sowieso dat 'ie een keer gereset moet worden. Helaas heb jij een type dat niet meer met het kastje van Malle Pietje uitgelezen kan worden. Maar er zijn hier diverse mensen met een Lexia en de drang om daar zoveel mogelijks XM's mee uit te lezen. :wink:
Van mij ook een hartelijk welkom!
Mooie wagen om te zien hoor!
En als je een beetje in de buurt woont wil ik best een keer je auto uitlezen en eventuele storingen resetten.
Of je carterpanpakking een verdachte is weet ik niet, zal een andere constructie zijn dan die bij de ES9J4 V6 denk ik. Ik weet niet of de TCTs berucht zijn qua lekkage.
Veel plezier met je Xm!
Dit is een 99'er Wim.. Die kun je dus fijn niet uitlezen met dat kastje :?
Welkom :) Ziet er goed uit!
Over de sportstand: Bij mijn TCT schakelt ie netjes over als ik em erop zet, maar dat lampje brand bij mij ook niet met starten, alleen bij ingeschakelde stand. Of start je de auto met sportstand aan?
De turbo begint inderdaad pas lekker mee te doen vanaf zo'n 2000 toeren, leuk met raampje open, sist ze zo lekker :mrgreen:
Heb zelf ook de handgeschakelde, maar rij regelmatig met automaten. En ik weet niet hoe het met een XM is, maar de meeste automaten (niet de meest recente zeg maar..) zijn niet echt geschikt om 'lekker fel' te rijden.
Voor een TCT is een automaat ideaal. Dit omdat de auto vrijwel overal gewoon meer als voldoende trekkracht heeft. Een TCT met automaat staat garant voor een lineaire versnelling 8)
Als je lampje niet gaat branden bij contact opzetten, dan zitten er minimaal fouten in je veercomputer. Dit betekent ook dat je auto op dit moment niet optimaal veert en dat het dus veel beter kan!
Dat zeg ik. :wink:
Leuk, alle reacties zover. Ik ben al helemaal weg van het comfort en het veersysteem. Als het nog beter wordt... :D kan het echt niet meer stuk.
De automaat is gewoon super relaxed. Alleen zoals ik al vertelde zit er soms een beetje een dood moment in als je gas geeft. Ook is er soms een beetje een bok bij het terugschakelen. Misschien dus echt een keer verse sap erin. Was een discussie op Cifo welke olie te gebruiken. Heb ook ergens gelezen dat het beste is het bij de Dealer te halen.
@Furriegurrie, dank voor het aanbod. Woon in de buurt van Roosendaal. Dat is dus om de hoek. Ik zal je een pb sturen voor een ienieminimeet :wink:
Ook een warm welkom van mijn kant.
Met wat input van mede forum'ers komt het met dat zweven helemaal goed. 8)
Dat is vooral belangrijk bij de laaste type v6'en met automaat waarbij de bak computergestuurd is (4HP20 bak). bij jou type moet er alleen de juiste soort ATF in. De TCT heeft nog een normale ouderswetse automaatbak zonder computer (de 4hp18) .
Mooie dame hoor! Gris Fulminator? En met een fabrieks dak, ook lekkert!! Veel fijne kilometers ermee!!!
Hmmm..ik deel de reactie van MarcelKa: hoe goed moet het dan wel niet worden? Vind het nu al geweldig.. Is deze uit te lezen en/of te resetten of some sort? Ik ga wel wat snuffelen op het forum ;) Goed om te weten! thnx :)
Welkom met je mooie XM :thumbup:
+1 :wink:
en nog een +1 :clap:
Welkom hier.
Nog een TCT erbij, en nog een automaat ook. 8)
Veel plezier ermee! :wink:
Goh, 380K is ook geen kleinigheid trouwens :buig: Gebruik je m als alle daagse auto meer voor toerritjes?
edit: Hey, je gaat 10 sept ook naar Parijs!! Zit zelf nog te dubben :problem:
Ach ja, met die 380k is ze wel ongeveer ingereden :D
Maar super onderhouden.
Is toch wel de bedoeling om er uiteindelijk dagelijks mee te rijden. Maar eerst moeten een aantal dingen nog in orde.
Met de CX ga ik inderdaad op 10 sept naar Parijs. Wordt een leuk evenement!
Bonjour a tous!
Vandaag maar eens wat voorwerk gedaan voor de Adals. Auto omhoog en alle bouten ed. ingesprayed met WD40. Fijne voorwas zullen we maar denken.
Iets wat me irriteert is een kleine lekkage van de HD pomp. Het lijkt de achterste wartel/dop te zijn. De LHM drupt er maar heel langzaam uit maar valt op de dynamo en daarna op de aircopomp enz. En dus ook op de oprit :evil:
Kwestie van een afdichting of erger?
Morgen naar Furriegurrie om de compu uit te lezen. Ben benieuwd!
Misschien een leidingrubber, verhelp de lekkage maar anders ben je toe aan een nieuwe/gereviseerde dynamo :wink:.
Op deze XM zit toch zo'n 6+2 HD pomp?
(met 2 HD-leidingen en multiriem poelie?)
Dan kun je gewoon bij de dealer een set afdichtringen kopen.
Ik ook :schater:
Huh, de dealer, dan schiet ik in de allergische modus :wink:
Dat betekent ringetjes kopen, alles los/openschroeven (nadat de druk eraf is) en alles voorzien van nieuwe ringen. Dat kan met de pomp gewoon te laten zitten?
Ik heb er nu voorlopig maar eens een "luiertje" omheen gemaakt van ducktape en tork :D
Kijken of het daar echt vandaan komt en hoeveel...
Ducktape rules!!! :lol:
We kunnen er anders misschien morgen ook even geleerd naar staan kijken?
Ik heb ook zo'n 6+2 pomp, en ook wat zweten daar. Bij mij zweet/lekt ook de hogedruk regelaar. Leuke projectjes voor na de vakantie een keer....
Dankzij de Lexia van Furriegurrie de VC gereset.
En er is verschil! :D
Ik kon op de terugweg nog even goed ervaren hoe het veersysteem echt hoort te werken. Geweldig. :thumbup:
Leuk om te lezen dat het verschil te merken is!!
Veel zweefplezier en zoals al gezegd als het nog een keer nodig is dan hoor ik het wel :wink:
We zijn bezig de draagarmlagers te vervangen. Alleen de ABS sensor wil er niet uit.
Hoe zit dat vast?? alleen met dat boutje en dan trekken???
Een ABS sensor zit heel strak in zijn bevestiging geschoven en na jaren zit die muurvast door roest. Wellicht kun je freeze&release gebruiken om de sensor er heel uit te krijgen: http://www.loctitefreezeandrelease.com/
Hee Marcel,
Ik vermoed van wel. Ik net even in het boek gekeken bij het vervangen van de draagarmlagershoofdstuk. Daar staat eigenlijk alleen maar "remove the sensor" en verder geen aanwijzigen.....
Het plaatje geeft ook geen extra info over eventuele andere dingen die er te doen zijn. Succes!
Edit: ik zie dat JP me net voor is :mrgreen:
De ABS sensor heeft ook een stekker kant haal die los en je kunt weer verder.
Pagina's