Mwa, vaak toch wel hoor, stuur = voortrein, stoel = achterkant.
Kans dat je toch iets in de banden/velgen combo heb die toch niet door een balanceer apparaat gezien worden (vlak stuk), of je wiellager achter op/krom, remschijf misschien kromgetrokken of vuil op het montage vlak van je schijf. Zegt u het maar
Nou vandaag nog eens op de snelweg meer dan 300 kilometer kunnen maken. Ik werd er niet echt blij van
Het lijkt wel aslof het na de andere achterbanden en nieuwe motorsteunen alleen maar erger is geworden.
Om een paar onduidelijkheden nog eens te proberen te omschrijven:
Ik voel trillen/schudden bij snelheden hoger dan 125 km/u.
Dat voel ik niet als trillen in mijn stuur maar in de stoel.
Bochten maakt niets uit. Als ik gas geef is het erger dan gas los. Vanmorgen op de heenweg leek het bij 140 wel een stoomboot die op vertrekken staat. Alsof je alles uit elkaar aan het draaien bent.
Vanmiddag bij bijna 28 graden buitentemp was het een stuk minder erg maar zeker nog irritant aanwezig.
De reden dat ik alleen de achterbanden heb gewisseld is omdat ik altijd begrepen heb dat wat je in je stuur voelt trillen in de voorkant zit en schudden van de stoel/speigel in de achtertrein zit.
Bij het remmen voel ik de schijven ook iets trillen.
Naafvlakken schoonmaken kan misschien helpen...
Ik ben bang dat ik hier een optelling van factoren heb waar ik nog zo 123 niet mee klaar ben.
Tot overmaat van ramp zag ik vanavond een plasje LHM op de oprit liggen. De nog geen 2 maanden geleden nieuw gezette ring in de HD pomp is weer gaan lekken.
Wat rijdt een CX dan lekker he Marcel :wink:
Maar het lijkt wel of er voor een paar wielbouten niet goed vastzitten ofzo? Ik zou echt eens beginnen met de voorbanden op de auto te laten balanceren.
Ik heb ook last van schudden tussen de 120/130 maar dat komt zeker van achter, en scheind tekomen door verstelen achterdraagarm , Draagarm reparatie set kan het trillen verhelpen ( moet het zelf ook nog doen )
Deze conclusie komt bij mijn Onderhouds garage ( Citroen Specialist ) Citroen Garage mooyman te voorburg.
Vanmorgen bij Jansr geweest voor zijn mening. Na wat snelweg kilometers was hij er stellig van overtuigd dat het in de banden moest zitten.
Maar meteen naar zijn hofleverancier in banden gereden. Zij wilden meteen de XM wel even aanpakken.
Mijn vers gebalancerde achterbanden bleken nog de nodige grammetjes onbalans te vertonen. Ook de voorbanden konden nog wat correctie gebruiken.
Echt vakwerk bij die jongens. Nu ook veel netter met alleen lood aan de binnenkant.
Op de terugweg de ultieme test. De dame rijdt nu weer een stuk strakker! Er zit nog wel iets maar dat zou misschien met balanceren aan de auto er nog uit kunnen. Al met al een heel verschil! Bewijs geleverd dat het in de banden zit. Bedankt Jan! :smt023
Gisteravond moest ik nog even een LHM fonteintje tot zwijgen brengen. Een nieuwe originele Citroen ring in de Hd pomp geplaatst. Nu weer lekvrij.
Kan ik weer eens gaan denken aan het schoonmaken van de oprit :wink:
Fijn Marcel, als iet ergelijk is bij onze dames is het wel trillen! Nu nog een keer óp de auto balanceren. Moet je bij blijven staan, ongelofelijk wat er dan nog uitgehaald kan worden!
En nog even over dat balanceren op de auto; als je dan je velg niet exact zo terugzet zoals die gebalanceert is.
Dan ben je toch weer je balans kwijt? :)
Met/na het balanceren maakt het niet uit hoe je het wiel op de (schone) naaf monteerd.
Met een laag(je) roest aan de naaf kan een velg niet vlak gemonteerd worden en zodoende heen en weer slingeren, kijkend naar het loopvlak. Dit zorgt voor andere trillingen dan massa's balanceren tussen band en velg.
Het balanceren van wielen staat los van de auto. Het balanceren op de auto is een lapmiddel, je kunt beter uitzoeken waardoor het trillen ontstaat.
Wat Wes heeft aangehaald, heet optimaliseren en werkt perfekt om wielen mee stil te krijgen. Daarmee bereik je dat de balanceermassa zo klein mogelijk blijft.
Vooral bij de 1e 2 typen C5en is het noodzakelijk, daarbij trilt het stuur en de stoelen hinderlijk als er niet werd geoptimaliseert.
Gelukkig ben ik van de grootste ellende af. En gelukkig is bewezen dat het in de banden zit.
Dat laatste tikje daar ga ik nog mee aan de slag. De bandenboer hier in de buurt daar wil ik niet meer naar toe. :( En de banden boer bij Jansr zit te ver weg.
Eerst een nieuwe specialist zoeken die nog met banden op de velg kan gaan draaien en op dezelfde manier balanceert als de laatste. :)
Re: De TCT van MarcelKa - Bijna niet meer trillen bij 122+-
Mocht je een goed adres vinden, dan ben ik ook geinteresseerd Marcel. Ik heb ook wat trillingen en moet m'n winterbanden nog om lichtmetaal om laten zetten.
Re: De TCT van MarcelKa - Bijna niet meer trillen bij 122+-
Wie deed ook alweer uitbalanceren met 'dynamisch lood'? Dat waren een soort loodballetjes in een compartimentje dat op je velg geplakt werd i.p.v. gewoon plaklood. Zou naar verluid fantastisch werken. Was een velgenboer... Heb ik dat op Cifo gelezen dan?
Ben het met anderen eens dat je eerst zoveel mogelijk oorzaken moet wegnemen. Dus: eraf die (achter)wielen en remschijven, pasvlakken klinisch reinigen en vlakmaken. Vergeet de binnenkanten van je velgen niet.
Re: De TCT van MarcelKa - Bijna niet meer trillen bij 122+-
Dat heeft Stoof op zijn Groene Fee zitten idd! Als je de wielen op de auto laat balanceren moet je idd één van de wielbouten met het daarbij behorende velggat markeren. Als je het wiel verwijdert moet het precies weer hetzelfde teruggezet worden.
Re: De TCT van MarcelKa - Bijna niet meer trillen bij 122+-
http://www.angelosbandenservice.nl/
superbalanceren of exact balanceren heet het.... kost je voor 4 wielen tussen 6 en 7 tientjes maar geeft een perfect resultaat. Ook voor naafgatloze wielen.
Ik heb ze op deze manier een tijd geleden een wiel neutraal zien balanceren waar een stevige buts in zat.
Het verschil zit 'm in het totaal plaatje. Eerst gaan ze de band tov de velg balanceren. Daarmee kom je al een heel eind en daarna idd die loodstripjes waar mini balletjes in zitten.
Dat zal wel het rubberen retour slangetje zijn, het rubber wordt in de loop der jaren hard en kan breken/scheuren, je kunt als dat nog mogelijk is hem tijdelijk in korten en weer op de leiding drukken, maar een nieuwe kopen is beter en niet echt veel werk.
Ben even wezen kijken bij de sloper. Het is een plastic leiding die uiteindelijk in een vertakte rubber slang retour naar het LHM vat gaat. De andere “partijen” van de vertakking komen dan van rechts voor en waarschijnlijk van achteren. Kan het zijn dat ooit de twee retouren van de achterste veercylinder(s) niet goed aangesloten/omgewisseld is?
Eensch qua aandrijfas, maar onbalans in voorwielen toch niet per se?
Mwa, vaak toch wel hoor, stuur = voortrein, stoel = achterkant.
Kans dat je toch iets in de banden/velgen combo heb die toch niet door een balanceer apparaat gezien worden (vlak stuk), of je wiellager achter op/krom, remschijf misschien kromgetrokken of vuil op het montage vlak van je schijf. Zegt u het maar
Hoe is het eigenlijk met de wagenhoogte aan de achterkant ? Komt je kont op de juiste hoogte?
Zijn je naafvlakken " schoon " ?
Daarom óp de auto laten balanceren.
Nou vandaag nog eens op de snelweg meer dan 300 kilometer kunnen maken. Ik werd er niet echt blij van
Het lijkt wel aslof het na de andere achterbanden en nieuwe motorsteunen alleen maar erger is geworden.
Om een paar onduidelijkheden nog eens te proberen te omschrijven:
Ik voel trillen/schudden bij snelheden hoger dan 125 km/u.
Dat voel ik niet als trillen in mijn stuur maar in de stoel.
Bochten maakt niets uit. Als ik gas geef is het erger dan gas los. Vanmorgen op de heenweg leek het bij 140 wel een stoomboot die op vertrekken staat. Alsof je alles uit elkaar aan het draaien bent.
Vanmiddag bij bijna 28 graden buitentemp was het een stuk minder erg maar zeker nog irritant aanwezig.
De reden dat ik alleen de achterbanden heb gewisseld is omdat ik altijd begrepen heb dat wat je in je stuur voelt trillen in de voorkant zit en schudden van de stoel/speigel in de achtertrein zit.
Bij het remmen voel ik de schijven ook iets trillen.
Naafvlakken schoonmaken kan misschien helpen...
Ik ben bang dat ik hier een optelling van factoren heb waar ik nog zo 123 niet mee klaar ben.
Tot overmaat van ramp zag ik vanavond een plasje LHM op de oprit liggen. De nog geen 2 maanden geleden nieuw gezette ring in de HD pomp is weer gaan lekken.
Wat rijdt een CX dan lekker he Marcel :wink:
Maar het lijkt wel of er voor een paar wielbouten niet goed vastzitten ofzo? Ik zou echt eens beginnen met de voorbanden op de auto te laten balanceren.
Ik heb ook last van schudden tussen de 120/130 maar dat komt zeker van achter, en scheind tekomen door verstelen achterdraagarm , Draagarm reparatie set kan het trillen verhelpen ( moet het zelf ook nog doen )
Deze conclusie komt bij mijn Onderhouds garage ( Citroen Specialist ) Citroen Garage mooyman te voorburg.
Draagarmlagers zijn net gedaan een paar maanden geleden. Daar kan het dus niet meer aan liggen...
Een CX rijdt heerlijk. Maar een XM ook! vandaag weer vet in de file en dan is het heerlijk rijden met een automaat en schuifdak.
In de file trilt ie trouwens ook helemaal niet :mrgreen:
Vanmorgen bij Jansr geweest voor zijn mening. Na wat snelweg kilometers was hij er stellig van overtuigd dat het in de banden moest zitten.
Maar meteen naar zijn hofleverancier in banden gereden. Zij wilden meteen de XM wel even aanpakken.
Mijn vers gebalancerde achterbanden bleken nog de nodige grammetjes onbalans te vertonen. Ook de voorbanden konden nog wat correctie gebruiken.
Echt vakwerk bij die jongens. Nu ook veel netter met alleen lood aan de binnenkant.
Op de terugweg de ultieme test. De dame rijdt nu weer een stuk strakker! Er zit nog wel iets maar dat zou misschien met balanceren aan de auto er nog uit kunnen. Al met al een heel verschil! Bewijs geleverd dat het in de banden zit. Bedankt Jan! :smt023
Gisteravond moest ik nog even een LHM fonteintje tot zwijgen brengen. Een nieuwe originele Citroen ring in de Hd pomp geplaatst. Nu weer lekvrij.
Kan ik weer eens gaan denken aan het schoonmaken van de oprit :wink:
Wat ook nog wel eens wil helpen is de band verdraaien op de velg en dan weer balanceren, hebben ze dat ook gedaan!?
Fijn Marcel, als iet ergelijk is bij onze dames is het wel trillen! Nu nog een keer óp de auto balanceren. Moet je bij blijven staan, ongelofelijk wat er dan nog uitgehaald kan worden!
Mooi dat je er eindelijk vanaf bent. :clap:
En nog even over dat balanceren op de auto; als je dan je velg niet exact zo terugzet zoals die gebalanceert is.
Dan ben je toch weer je balans kwijt? :)
Met/na het balanceren maakt het niet uit hoe je het wiel op de (schone) naaf monteerd.
Met een laag(je) roest aan de naaf kan een velg niet vlak gemonteerd worden en zodoende heen en weer slingeren, kijkend naar het loopvlak. Dit zorgt voor andere trillingen dan massa's balanceren tussen band en velg.
Jp: hij heeft het over balanceren op de auto, dan is het wel zonde om je velg er af te halen.
Het balanceren van wielen staat los van de auto. Het balanceren op de auto is een lapmiddel, je kunt beter uitzoeken waardoor het trillen ontstaat.
Wat Wes heeft aangehaald, heet optimaliseren en werkt perfekt om wielen mee stil te krijgen. Daarmee bereik je dat de balanceermassa zo klein mogelijk blijft.
Vooral bij de 1e 2 typen C5en is het noodzakelijk, daarbij trilt het stuur en de stoelen hinderlijk als er niet werd geoptimaliseert.
Gelukkig ben ik van de grootste ellende af. En gelukkig is bewezen dat het in de banden zit.
Dat laatste tikje daar ga ik nog mee aan de slag. De bandenboer hier in de buurt daar wil ik niet meer naar toe. :( En de banden boer bij Jansr zit te ver weg.
Eerst een nieuwe specialist zoeken die nog met banden op de velg kan gaan draaien en op dezelfde manier balanceert als de laatste. :)
Mocht je een goed adres vinden, dan ben ik ook geinteresseerd Marcel. Ik heb ook wat trillingen en moet m'n winterbanden nog om lichtmetaal om laten zetten.
Wie deed ook alweer uitbalanceren met 'dynamisch lood'? Dat waren een soort loodballetjes in een compartimentje dat op je velg geplakt werd i.p.v. gewoon plaklood. Zou naar verluid fantastisch werken. Was een velgenboer... Heb ik dat op Cifo gelezen dan?
Ben het met anderen eens dat je eerst zoveel mogelijk oorzaken moet wegnemen. Dus: eraf die (achter)wielen en remschijven, pasvlakken klinisch reinigen en vlakmaken. Vergeet de binnenkanten van je velgen niet.
Dat heeft Stoof op zijn Groene Fee zitten idd! Als je de wielen op de auto laat balanceren moet je idd één van de wielbouten met het daarbij behorende velggat markeren. Als je het wiel verwijdert moet het precies weer hetzelfde teruggezet worden.
http://www.angelosbandenservice.nl/
superbalanceren of exact balanceren heet het.... kost je voor 4 wielen tussen 6 en 7 tientjes maar geeft een perfect resultaat. Ook voor naafgatloze wielen.
Ik heb ze op deze manier een tijd geleden een wiel neutraal zien balanceren waar een stevige buts in zat.
Het verschil zit 'm in het totaal plaatje. Eerst gaan ze de band tov de velg balanceren. Daarmee kom je al een heel eind en daarna idd die loodstripjes waar mini balletjes in zitten.
yep, die is het, daar zijn die rad van fortuin wielen van Stoof ook gedaan!
In mijn wielen zit zo zachtjes aan ook al een fortuin :mrgreen:
:lol:
Angelo idd, hij was het.
Via citrosport kreeg je daar wat korting. Of je het daarvoor moet doen is aan jezelf, maar ze leveren erg net werk af, zijn prettige mensen.
Nou heb ik weer een nieuw LHM fonteintje. zucht…
Linker voorwiel retourslangetje van de veercylinder op het kunststof pijpje-bochtje dat in de motorruimte verdwijnt.
Verstopt? eraf trekken schoonmaken en wel goed? of een lekke veercylinder zodat er te veel doorheen moet?
Dat zal wel het rubberen retour slangetje zijn, het rubber wordt in de loop der jaren hard en kan breken/scheuren, je kunt als dat nog mogelijk is hem tijdelijk in korten en weer op de leiding drukken, maar een nieuwe kopen is beter en niet echt veel werk.
Thanks Wes maareuh,
Ik heb net even gekeken en als ik het slangetje er af trek komt er lhm uit het plastic pijpje vanuit de motorruimte. Niet uit de veercylinderkant.
Het lijkt het ergst in de hoogste stand.
Slangetje lijkt gewoon netjes en niet gescheurd. ??
Dan zou de leiding waar de retourslang op zit kapot zijn!?
Ben even wezen kijken bij de sloper. Het is een plastic leiding die uiteindelijk in een vertakte rubber slang retour naar het LHM vat gaat. De andere “partijen” van de vertakking komen dan van rechts voor en waarschijnlijk van achteren. Kan het zijn dat ooit de twee retouren van de achterste veercylinder(s) niet goed aangesloten/omgewisseld is?
Pagina's