En er is weer een nieuwe XM rijder bij. :wink:
Ik heb vorige week vrijdag een XM Turbo CT SX automaat uit 1994 gekocht.
Hij heeft 230.000 km en is Vert Vega (moet ik nog even checken voor de zekerheid, maar heb de kleurcode nog niet kunnen vinden :roll:)
Momenteel heb ik nog 2 BX'en.
Een BX 14 (basis) en een BX 19 GT.
De BX 14 heb ik verkocht een wordt a.s. zaterdag opgehaald.
Verder met de XM:
Hij is geassembleerd voor de Belgische markt, heeft leuke Speedlines eronder en een fabrieks schuif-kantel dak. 8)
Verder heb ik nog een vraagje:
Waar kan ik de motorcode vinden?
Ben wel benieuwd of ik nou een RGX of een RGY blok heb.
(de haynes is ook al onderweg, want in de vraagbaak wordt de TCT natuurlijk weer niet behandeld :?)
En waar kan ik de kleurcode vinden?
HA! Ik had de JD-SP-74 waar Gompy nu mee rondrijd! Leuke wagen hoor!
Kleurcode is half onder de accu en luchtfilter te vinden
Ha, welkom BasisBIX! Ik ben een 'typegenoot', ook in het bezit van een TCT Automaat in Vert véga. En er zwerft nog zo'n gek hier. :twisted:
Als je je ORGA-nr. weet, dan kan je in het 'evolution' gedeelte makkelijk opzoeken of jouw dame een RGX of RGY blok heeft. Zie eventueel mijn topic hier voor een (blijkbaar de zoveelste) discussie over RGX v. RGY.
Ik wens je veel plezier en veilige kilometers. Heb je al een klussenlijstje?
Zonder dat hoor je er niet echt bij geloof ik, iedere XM heeft zo haar kleine of grotere mankementjes. :D
Prachtige velgen BTW!
Hey BasisBix, Welkom!
Heb je deze in Apeldoorn gekocht??? En weer Vert Vega!!! JUllie kunnen hier onderhand met zijn allen wel lakstiften met een mega korting gaan bestellen, sodeju! :lol: :lol:
Wel leuk, er komen hier seeds meer vroege serie 2's bij.
Heel veel fijne km's! En een fabrieks schuifdak is TOP :wink:
Aan de hand van het orga-nummer had ik al gezien dat ik heb nieuwe type TCT blok heb, de 150 pk versie.
Maar ik zie het graag ook nog even op de motor zelf staan. :wink:
Een klussenlijst heb ik wel, een forse zelfs, in m'n hoofd.
Ik heb deze XM gevonden op een BMM forum (en dan weer n.a.v. een linkje van Harm in het XM's te koop topic op Citfo)
Is weer eens wat ander als MP he? :lol:
De motorcode weet ik niet, de kleurcode zit ongeveer iets voor je accu op een stuk vlak plaatwerk. Redelijk groot overigens met witte letters, keek er zelf in eerste instantie overheen...
Zie pijl:
Ha Coen,
Ook van mijn kant een warm welkom op het forum!
Lijkt me een hele gewaarwording van BX naar XM. Heb
zelf een paar keer een bx meegehad als leenauto maar
ooh wat was ik blij weer in m'n eigen XM te kunnen rijden.
Veel plezier en veilige kilometers en wellicht tot ziens op één
van onze (XM) meetingen :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kijk eens weer een van de BX naar een echte auto over gestapt, toppie. 8)
Staat de motor code niet op het zwarte plaatje, dat zit midden op het zwarte gedeelte vlak voor de radiator.
Welkom!
Pfoe.. prachtkleur hoor, ik ben jaloers! :lol:
Lekker motorblokje heb jij er trouwens in liggen :)
Zelfs jij kunt te ver gaan CDPF :twisted: Ik ben prettig gestoord 8)
Yep, it's true: ik ben die andere TCT'er in een Vert Vega.
Natuurlijk ook namens mij hartstikke welkom hier.
Ik wil je vreugde niet de grond in boren maar ik heb een RGX blok, CDPF heeft er ook een, dus heb jij er ook een. Maar het rijgenot is er echt niet minder om :lol: En je bent hier wel met 2 lotgenoten. Goh, 3 vroege TCT's type II in vert vega; we kunnen een triootje beginnen :mrgreen:
Verder lijkt het op de foto's of je dame wat hoog staat?
En zie ik het goed dat je één radiateur hebt? :shock: Of moet ik naar de optizein?
Op de foto lijkt het of je een rode peilstok hebt. En ik weet dat dat bij de Xant heel veel uitmaakt een rode of een gele. Ze zijn verschillende qua lengte.
hey Coen, toch de weg gevonden :lol:
welkom hier :wink:
Ook namens mij, welkom bij de XM Club. Had al wat gelezen op het Citro Forum over je BX'en. En aan Wim heb je een goeie adviseur :wink: :wink: Veel veilige kilometers :wink:
He he, we gaan toch niet lullig doen over de BX? :twisted:
Dat blijft voor mij echt dé hobby en sleutel auto. :wink:
@wimb:
ik heb idd. maar 1 radiateur. (is dat niet normaal dan?)
En daarvoor zit natuurlijk de intercooler.
En de oliepeilstok die is bruin, maar het randje is daarvan kapot waardoor die niet lekker sluit.
A.s. vrijdag ga ik dus effe een nieuwe bestellen bij de dealer. :wink:
Ook ben ik van plan om a.s. weekend even de motoroilie+filter te vervangen, het luchtfilter te vervangen, en de LHM te vervangen door hydrorincage.
Ik neem aan dat er gewoon 10w40 half syntheet inmoet?
De automaatbakolie vervang ik later nog wel.
Daarvoor moet ik me nog even inlezen, want ik heb nog nooit aan een automaat gesleuteld. :roll:
Ik ben liever lui dan moe, dus noem ik de intercooler gemakshalve ook maar radiateur. 8) En da's normaal.
Je mag er volgens het boekje alles inkieperen tussen 15W40 en 5W40, dus 10W40 is prima.
Als je toch achterstallig onderhoud aan het inlopen bent, vervang dan ook het brandstoffilter. Dat zit op een onmogelijk lijkende plaats links van het rechterachterwiel. Garages 'vergeten' dat in de onderhoudsbeurten vanwege de rotplaats. :roll:
M'n pa heeft vandaag nog een beetje aan mijn XM geprutst (hij kan beter aan z'n eigen XM prutsen :? ) en die kwam tot de ontdekking dat het dak lekt.
Aan de verlichtingsconsole in hangen druppels.
Nou heb ik wel eens ergens op het Citfo gelezen dat dat komt doordat de antennebevestiging brak is. :roll:
Klopt dat?
En er zit een schuif-kanteldak in, misschien heeft dat er nog mee te maken?
Ik heb er ook last van, het is idd het antennevoetje dat waarschijlijk even van zijn plaats is getikt, bv in de wasstraat .
Naah ja!!! Had ik vandaag ook voor het eerst, een straaltje water bij het wegrijden uit het leeslampjes console. Wes, hoe krijg ik die antenne los, console demonteren en kom ik dan een bout tegen?
Maar een schuifdak kan ook de boosdoener zijn. Blaas met hogedruk de afvoerleidingen eens door!
Als het morgen een beetje droog is, zal ik die antennevoet wel dichtkitten.
En ik heb d'rnet wat plasticfrut uit de middconsole gehaald om het schoon te maken.
Was ook wel hard nodig, want alles plakt en zit onder de aangekoekte resten. :?
http://lh3.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/S4bkFShzAMI/AAAAAAAACTE/uMpw5AX_TgQ/s912/DSC00472.JPG
http://lh5.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/S4bkGWbJG2I/AAAAAAAACTI/YOiww49Asps/s912/DSC00473.JPG
En morgen en zaterdag nog het een en ander aan de auto klussen, en dan ga ik hem maandag in dagelijks gebruik nemen. :D
Goed aangepakt hoor, lekker zo'n fris interieur :)
:shock: wat ranzig........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Een moer, 't andere eind van de bout zal ik maar zeggen, dus het 'gat' en niet de 'pen' :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo, daar kan een Ethiopisch gezin een maand mee vooruit :shock:
Zoiets had ik ook, inclusief rokersresten. De hele middenconsole eruit gehaald en goed schoongemaakt. Een koud half jaartje later vind ik weer allerlei onbestemde kruimels rond de randen. Leven er soms slordige kaboutertjes in de auto? :twisted:
Vandaag nieuwe bougies en een oliepeilstok bij de dealer laten halen.
A.s. vrijdag die bougies er maar eens inschroeven. En ook de sloperijen (weer) eens bezoeken. Op zoek naar een late Xantia, want ik wil witte knippers op de spatborden hebben
En een 13e ruit (eigenlijk 14e) zou wel leuk zijn. :wink:
Dan moet ik nog motorolie en automaatbakolie verversen. Het brandstofilter vervangen, antennevoet kitten en de distributiriem (laten) doen. Ook zijn er inmiddels al 2 nieuwe retourslangetjes voor de voorveerpoten onderweg.
De motorolie wordt over 2 weken voor me uit Frankrijk gehaald (Total uit de supermarché :wink: ) Als die ververst is prik ik ook gelijk de nieuwe peilstok erin.
Maar die ATF verversen is voor mij allemaal nieuw.
Welke olie kan ik er het beste ingooien? :?:
Want ik lees daar verschillende verhalen over. :roll:
En hoe gaat het precies in z'n werk?
Gewoon oude olie eruit laten lopen (bij warme motor, na alle standen te zijn doorlopen) en dan nieuwe olie erin tot het juiste peil?
Verder vind ik deze XM echt superlekker rijden! 8)
(stukken beter dan dat hok van m'n pa> '97 break 16V met handbak :?)
Olie automaat verversen:
automaat warmrijden (20 minuten stadsverkeer)
kapje dat met 3 boutjes vastzit losmaken. kleine 3 liter bakolie pleurt eruit.
Optioneel: start nu de motor en laat deze 5 seconden (niet langer!) lopen in stand "P". Nu lazert er nog een halve liter olie uit de koppelomvormer.
Het oliefilter zit achter de opening. Peuter hem eruit met een tangetje, maak filter schoon met remmenreiniger. pruts het magneetje eruit en veeg het ijzervijlsel eraf.
Monteer het filter, magneetje en dop weer. Eventueel nieuwe rubberring om de dop.
Vul nieuwe bakolie aan door peilstokopening (irritant langzaam!) of door de ontluchting, nadat je eromheen schoongemaakt hebt (weer remmenreiniger) kan je deze losdraaien. Meeste mensen zijn het erover eens dat dit het fijnst werkt.
Doe kleine beetjes olie tegelijk, geef de olie ruim de tijd om te zakken en peil veelvuldig. Let op de twee aanduidingen op de peilstok voor koud en warme olie. Peilen met draaiende motor i.v.m. olie-opname van de koppelomvormer!
Bear in mind: beter iets te weinig olie dan teveel!! Hoewel dit voor motorblokken ook opgaat, geldt het voor een automaat nog veel sterker.
Teveel olie beslist eruit halen.
Lather, rinse and repeat na paar 1000 km. Je hebt namelijk maar 1/3 van de totale inhoud van de bak vervangen.
En geniet vervolgens van een niet-gierende, nóg zachter overschakelende automaat met verlengde levensduur.
EDIT: oh, en witte knipperlichten kosten een knaak en een bos uien bij artaparts en Winparts.
Oke, bedankt voor de goede uitleg. :wink:
Nog tips voor het type olie dat er in moet?
En knippers van genoemde zaken is altijd imitatie-spul, en dat wil ik liever niet. :wink:
Een olie met DII specificatie, of Total ATX. Shell Dexron DII schijnt de bom te zijn. Ik ga zelf Valvoline DII gebruiken.
Laat je niet verleiden door wie dan ook om er DIII in te mieteren, het is wel je bak waar je risico's mee neemt!
Vandaag nog even op de sloop geweest; stond daar een 2 liter type 1 automaat met 75.000 km op de teller! :shock:
Daar heb ik de zwarte hoedenplank en de achterbumperstrip afgehaald.
Klik
De voorbumperstrip op die sloper was ook nog als nieuw, maar die kreeg ik er niet heel uit. :(
In mijn XM heb ik ook nog even de bougies vervangen en er witte knippers ingezet.
Alleen zat er wel verschil tussen de oude en de nieuwe bougies.
De oude waren van NGK en hadden 2 lipjes.
De nieuwe zijn van Eyquem en hebben maar 1 lipje.
Maar de nieuwe bougies heb ik bij de dealer gehaald, dus ik ga er maar vanuit dat dat de juiste zijn. :roll:
http://lh3.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/S5Ehtb902HI/AAAAAAAACWI/JZ8nSAUlx48/s912/DSC00501.JPG
En toen ik de nieuwe hoedenplank erin klikte kwam ik erachter dat in mijn auto geen zwarte, maar een donkergrijze zit
Dus kleurverschil met het stuk naast de zijramen en het stuk van de achterklep. :?
Morgen of volgende week maar weer even terug naar de sloop om die zwarte stukken alsnog eruit te halen. :roll:
Is dat eigenlijk veel werk?
Die bougies zijn idd niet de juiste, dat wil niet zeggen dat ie er niet op rijd hoor, maar met het oude type zal ze veel beter rijden.
je bent as zondag te vinden in nunspeet Coen?
Ter info aan den anderen, as zondag is er vanaf 1300 uur een P-meeting van CitroSport.
Voor meer info indien gewenscht kijk even op http://www.citrosport.nl :wink:
Jep, eerst even een bumpertje oppikken en dan richting de Veluwe. :wink:
dan zijn er iig 2 groene :lol:
Pagina's