Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

300 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Soms heb je iets niet goed gedaan. :hammer:

Dit ding dus verkeerd in elkaar gezet de vorige keer.
IMAGE(https://lh6.googleusercontent.com/-f3rR05x-yTQ/Tz-vyh1g0xI/AAAAAAAAA6M/q-76gfwgwHs/s547/Thermosensor+diesel.png)

Bij het eruit halen viel die al uit mijn handen en er lagen toen allemaal losse onderdelen op de grond.
Via dit peugotforum vond ik deze foto.
Vandaag alles weer open en die onderste o-ring van het filterpotje vervangen en sensor open gehaald en jawel hoor: had de Thermsensor en het veertje in de verkeerde volgorde erin gestopt. Stom.
Nu is die sensor brak.
Toch het zaakje weer gemonteerd en hij loopt nu wel beter. Vindt hem niet fijn lopen, een beetje zoekend en soms wat geratel bij optrekken en dan witte rookpluim.
Het goede nieuws is dat ik geen luchtbellen meer zie.
Overigens vernam ik van de dealer dat het Filterhuis niet meer leverbaar is en dat die thermosensor al helemaal nooit los leverbaar is geweest.
Moet je ook maar net snappen dat 1= A+B+5+8.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

:lol: dus nu een sloop thermosensor cheffen en je bent klaar!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

A+B=-9...

En een handtekening!!!!

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Vandaag op de sloop potje gehaald uit een Xantia TD, want een XM op de sloop moet je met een lantaarntje zoeken. Hoorde van de sloper dat ze wel XM's hadden gehad, maar omdat er niemand voor kwam ze deze maar hebben afgevoerd. Hij had er nog 2 staan. Helaas geen TD.

Gelijk maar van 2 Xantia's de potjes meegenomen en zo'n balgje om diesel op te kunnen pompen.

Dacht het thuis even snel te kunnen fiksen (krijg er handigheid in). Krijg ik het witte ding er niet meer uit. Muurvast en het begon al te breken. Geen grip meer. Dus naar links draaien en trekken ging niet meer. Ding in de vriezer gelegd en nog steeds muurvast.
Toen maar het Xantiapotje erop gezet. Was wel wat kleiner en dacht: "Je weet maar nooit. Een potje is een potje."

Zie het verschil. Links het Xantiapotje en rechts het XM-potje.

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-G4jkSImH-ak/T0LFIAg0rrI/AAAAAAAAA6g/BuB9DR9lgAM/s840/potje.png)
Het is geen beste foto en het was nou ook niet het beste idee dat ik had. Het loopt wel, maar net niet zoals het moet. Weer wat geleerd.
Daarna met wat boor-, hak- en breekwerk de thermosensorhouder eruit gehaald. Zie de schade op de foto.
- O-ring kapot
- Witte ding stuk
- Sensor stuk (die was al brak)
Donorsensor en houder erin gestopt. Wel met oude O-ring en maar hopen dat deze niet lekt. En maar hopen dat een temperatuursensor van de Xantia hetzelfde is dan die van een XM. Morgenochtend deze omwisselen voor het Xantia-potje.
Eigenlijk ben ik terug bij af.
Als het morgen luchtdicht is dan ben ik blij.
Mocht dat ding (XM) nog steeds starten met een hoop witte rook dan en onderweg ratelen bij optrekken dan heb ik een nieuwe uitdaging om het allemaal even positief te blijven zien.
Nou ja, heb wel een hele mooie nieuwe o-ring onder het potje en ook nog in de kleur van een oude weckpotring. :D
IMAGE(http://www.dille-kamille.nl/image/776fd18fbf99/800/800/weckpot-vierkant-inhoud-0-2-l.jpg)

wimb
afbeelding van wimb
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Het lijkt wel een gebed zonder einde. :roll: Nu maar hopen dat de Xantiaficatie succesvol is.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Inderdaad en gebed zonder einde.

Het blijft nog steeds ellende. :( :(
Eigenlijk weet je al dat het probleem met een TD en Lucas-Epic nooit simpel is. Het loopt prima, maar o wee als het niet goed loopt. Je hoopt op een verkeerd stekkertje, filtertje, slangetje o.i.d. Het kan van alles zijn.

Origineel potje zit er weer op met donor temperatuursensor uit Xantia.
Geen lucht in leidingen meer en toch weer vaag lopen van motor en heel soms weer ratelen.
Hij pakt niet goed op en vooral boven de 2000 toeren. Wat zoekend en soms schudden.
Weet niet of de Xantia-sensor goed genoeg is of net niet. Dat de toevoer van de diesel net wat anders is en dat daardoor de pomp steeds zoekende is.

Tot mijn schrik vandaag op parkeerplaats, motorkap open en met de hand gaspedaal bediend. Ineens zag ik weer lucht in de leiding. Paar keer flink gasgeven en geen lucht meer. Daarna zag ik de motor schudden en rookpluim bij de turbo.
Vindt het hele buizenstelsel van de turbo wel wat vettig, maar dat was altijd al zo.
Zie ook bij rechter-verstuiver (passagierskant) wat verdacht vet of nattigheid. Weet niet of dat al altijd zo was.

Ik vrees het ergste nl. Rotte pomp en/of turbo.

Misschien is een Lexia een optie om het probleem goed te kunnen bepalen. Graag hulp, want heb geen Lexia.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Volgens mij is het helemaal geen sensor maar meer een soort thermosstaatje.

Zolang je lucht zit heb je een probleem. Is de onderkant van de pomp nat? Haal het inlaatspruitstuk er eens af en kijk of je bij de retourslangetjes nattigheid ziet.
Lucht in de bovenleiding hoeft niet perse een slechte loop te veroorzaken; ik heb wel eens een epic gezien met een behoorlijke lucht aanzuiging maar bleef gewoon mooi lopen en starten.

Vettigheid in de buizen is normaal voor een diesel. Diesels hebben meer blow-by langs de zuigerveren door de hoge compressie en daarmee ook meer carterdruk en dus ook wat meer oliedampen in t circuit; niets aan te doen, geen zorgen over maken.

Witte rook bij je turbo zal onverbrande diesel wezen door het slechte lopen, wellicht dat ie slecht aansluit op de kat en door het schudden een kiertje kwam. Niet zoals het hoort maar ook niet het einde van de wereld.

Het belangrijkste is nu om te kijken of en hoe nat je pomp is. Zolang dat droog is zit je redelijk veilig. Ook zou jeje d-riem eens kunnen controleren op tijd. EPIC Diesels hebben de neiging om zonder duidelike reden 1 tandje te verspringen met vervelend loopje tot gevolg.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Ander origineel thermostaatje en potje (van de sloop in Joure) erin. Was wel niet zo'n beste meer, moet het doen met deze totdat ik een gaaf exemplaar heb. Heb gelijk maar meer onderdelen meegenomen.

Het loopt wel beter gelukkig. Uiteraard lekte het potje uit de sloper exact op dezelfde plek.
@Matthijs.
Ik hou de luchtbellen (als deze er weer zijn) in de gaten. Voor zover ik kan zien is de pomp aan de onderkant droog. Eerst maar even een flinke rit maken.
Distributieriem: Hoe slecht loopt ie als de riem een tandje versprongen is?

Heb wel een nieuw probleem:
Slecht starten met koude start. Paar keer voorgloeien en een flinke rookwolk. Denk de gloeibougies of is het een relais dat gaar is. Ik geloof dat ik dat maar laat doen, want het is een hoop gepriegel om goed bij de gloeibougies te kunnen komen. Heb het bij al mijn diesels altijd zelf gedaan en blijf het altijd een gedoe vinden. Je komt er niet niet goed bij en moet het soms op gevoel doen.

En nou (vind ik zelf) een stom iets:
Hoe krijg ik in hemelsnaam de wieldoppen van de velgen die op de zomerbanden zitten eraf? Die krengen zitten muurvast.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Dat doe je met het lipje van de wielmoersleutel, in de buurt van het oog waar het ventiel door heen steekt zit een staal lusje daar trekje hem mee van de velg af.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Dank je.
Je moet het maar net weten.
Hoop niet dat jullie denken: "Kan die man niet eens een wieldop eraf halen en is wel bezig met zijn brandstofpomp." :D

wimb
afbeelding van wimb
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Nee hoor, dat denken we niet, dat weten we zeker. :mrgreen:

jabaar zegt:

Hoe krijg ik in hemelsnaam de wieldoppen van de velgen die op de zomerbanden zitten eraf? Die krengen zitten muurvast.

Wees blij dat ze zo goed vastzitten, daar kunnen Jappen en Duitsers nog 'ns een voorbeeld aan nemen. Echt schitterend zo'n mooie strakke Mazda met tie-wraps om de wieldoppen niet te verliezen. :lolno:

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

wieldoppen weghalen wil wellicht wel lukken met een ouderwetsche gootsteenontstopper.
Hiermee trok ik ook deuken uit mijn eerste autootje :lolno:

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Op een klein bubbeltje na luchtdicht gelukkig.
Wel zie ik dat verstuiver nr.4 diesel lekt en dat is niet goed. Ik vermoed een retourslangetje dat los zit of lek is.
Om het goed te kunnen zien moet de luchtinlaat eraf en de klem van de EGR-pijp. Zie dat daar nog de originele klem op zit. Volgens Haynes moet ik deze na verwijderen vervangen door een ander exemplaar.

Hier originele klem:

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-Isljs4cBq3s/T0pdKbchBaI/AAAAAAAAA7I/xyRK_IBSk6o/s468/Klem+EGR+origineel.png)

En hier de vervangende. Het is wel een speciale:

IMAGE(https://lh4.googleusercontent.com/-Zqftr-3M-HE/T0pZ6FmFgxI/AAAAAAAAA68/nxiyPV845rw/s441/Klem+EGR.png).
Die originele klem doet mij denken aan de klem van de retourleiding van de veerpoot, waarbij het ook altijd zo'n gedoe is om deze vast te zetten.
Voordat ik het loshaal vraag ik mij het volgende af:
- Is deze klem opnieuw te gebruiken en heb ik daar dan speciaal gereedschap voor nodig?
- Is deze klem te halen bij de dealer?
- Of werkt de waterpomptangenkleinschroevendraaiertjemethode en een hoop gepriegel om de originele klem er weer op te kunnen zetten?

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

wellicht heb je ook een (eerste) verstuiver met daarin opgenomen een stukje electronica?
Dat was op een gegeven moment brak bij mijn (E)Xantia 2.1 TD gaf ook een hoop problemen en een vervelende loop van de motor... na een hoop zoeken en proberen verstuiver vervangen en probleem was opgelost!

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Eerste of vierde. De verstuiver rechts (bestuurderskant) lekt. Krijg hem hierdoor niet door de APK.
Dat was mijn vraag niet. Gaat nu om de klem die ik eraf moet halen om het te kunnen zien. Ben gewoon heeeeeel voorzichtig met mijn XM.
Sorry dat ik wat kort door de bocht ben.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Die EGR-boel is geen halszaak. Een gewone slangklem voldoet al.

Succes met je verstuivergedoe. Als je dat oplost ben je ws ook al een eind op weg met het rottige lopen van de motor.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Oké.
Dank je. Dat wordt morgenochtend weer aan de slag.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Die klem kan je heel vaak hergebruiken en is zelfs voor een paar euro nieuw te halen bij de dealer. Ik heb heb tig keer los gehaald en pas een nieuwe gekocht toen ik toch een keer meer spul moest halen en uiteindelijk nooit gebruikt :lol:

Ik denk dat jij lucht krijgt vanuit je aanzuigleiding. Zet eens een nieuw stuk vanaf de stalen leiding van het schutbord naar je handpomp en als het ff kan doorzichtig. Dan kan je zien of daar al lucht in de leiding zit of misschien na de handbalg pas komt (ook bekent probleem geval).

Slecht starten en roken kán komen door slecht voorgloeien. Tip: multimeter op de gloeierrail, plus op de rail, min op het blok en iemand laten gloeien. De rail zelf kan ook verteren dus even per gloeier meten om breuken te constateren.

Als je d-riem 1 tand er naast staat, afhankelijk of hij te vroeg of te laat staat, geeft ook slecht starten en pluimen en effecten als ineens veel meer vermogen onderin en dood boven in of juist stationair onrustig en bovenin ineens rete snel.

Gezien je lucht zal het slechte starten ook komen door de lucht ipv andere problemen. Trek het inlaatspruitstuk er maar af dan kan je het gloeien meten alsmede je verstuivers controleren op lekkages.
Zelfs als je verstuiver met needle lift sensor (verstuiver met draadje) kan hij gewoon lopen en starten maar dan gaat je noodloop ook wel aan. Daar zou ik het in zoeken.
Je kan met de Lexia eventueel nog acuatoren testen om te kijken of de loop veranderd.

Mijn eerste stap nu zou zijn om alle leidingen vanaf de schutbord aanvoer te vervangen voor doorzichtig exemplaar. Succes =]

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Zaakje eraf gehad en veel kijken.
Hij zweet wat bij verstuiver 4 bij de aansluiting van de Needle lift sensor.
Lucht nog een heel klein beetje. Komt uit het potje.
Ik mat overigens wel bij de gloeibougies rond de 10.50 Volt. Accu is nieuw.

Vandaag de beslissing genomen om de verstuiver te laten doormeten en vervangen/reviseren bij D&O-service in Almere. Kan daar dinsdag terecht. Meteen gevraagd voor kosten vervangen distributieriem en waterpomp. Rond € 700. Kan het zelf niet. Wil het wel, maar deze klus vind ik zelf te moeilijk. Heb ooit een distributieriem vervangen bij een Volvo 244 GL. Dat was een fluitje van een cent, want je hoefde niet uit te bouwen. Heel veel ruimte en die zie ik niet bij deze XM.

Heb gelijk bij Hegru geïnformeerd. Daar kom ik op ongeveer € 350 (inclusief waterpomp). Dat loont de moeite om helemaal naar Veldhoven te rijden volgens mij.

En vandaag door de APK kunnen slepen.
Ineens deed de versnellingspook niets meer tijdens de keuring. Stangetje van bediening bak was los. Met z'n allen de XM op de brug geduwd. Wat ingewikkeld doen met de CV om hem te kunnen starten (Heb geen code hè :wink: ).
Met kunst- en vliegwerk is deze weer vastgezet.
Ze waren hem vergeten op de hoogste stand te zetten en de achterkant ging omhoog. Gevolg na zakken was die echt helemaal ingezakt en zat die mooie liftkrik vast (gek hè).
Zelf uitleggen dat wagen in hoogste stand moet.
Stofhoes van stuurstang was gescheurd. Hebben ze gelijk vervangen.
Heb ze ook even gewezen dat de rechterhandremkabel los zat achter het hitteschildje. Ook gelijk vastgezet.
De roettest zijn ze vergeten. Heb ook daar niets van gezegd, want met die lekkende verstuiver moet je ook geen slapende honden wakker maken.

Zag trouwens wel dat ik olielekkage heb. Weet nog niet waar. Moet het zaakje eerst maar schoonmaken om te zien waar hij lekt.
Km-stand is nu 488.000 km.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Nou gefeli dat madame door Appie Ka is goedgekeurd. En een XM die vanonder kurkdroog is ken ik eigenlijk niet.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Dank je.
Nou, het is wel erg nat. Moet ook weleens olie bijvullen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

check dan eerst (na schoonmaken) rond het oliefilter en de aansluiting tussen de carterpan en het carter.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Da's een goeie Gerrie. Bij La Soixante liep de olie ook gewoon weg over de carterpanrand omdat de pakking de souplesse van bakeliet had aangenomen. :?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Bij de 2.1TD lekt het vaak aan de compressor inlaat. Daar komen alle carter dampen terecht en die aansluiting is nou niet echt je-dat

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Hopelijk niet de pech dat het de krukasafdichting is. Had ik bij 420k.
Mocht je nog een nabij adresje willen voor je D-riem en waterpomp:
Servicestation te Baarn aan de Drakenburgerweg.
Zelf even bellen: 035 541 57 72.
Helpen mij altijd perfect, gewetensvol en deskundig. Ervaring op de door jou genoemde punten met mijn 2.1TD

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Servicestation te Baarn aan de Drakenburgerweg?
Die ga ik bellen voor een prijsopgave. 't Is wel dichterbij voor mij.
Eigenlijk wil ik de distributieriem en waterpomp zelf vervangen, maar durf dat zelf nog niet aan.

Eerst dinsdag verstuivers laten testen en kijken of dat het probleem verhelpen. Mijn god, wat rookt dat ding. Hoorde van een collega die achter mij reed dat het geregeld wel erg rookte en stonk naar diesel. Ben blij dat ik niet achter mijn auto hoef te rijden. Zie mensen ook al wat afstand nemen in de spiegel. Door die lekkende verstuiver zal ook de gloeibougie wel zijn overleden. Vandaar het slechte starten en het eerst rokend en ratelend op reis.

Olielekkage: lekt aan de achterkant van het blok. Vermoed ook de die 4 rubbers van de compressor-inlaat (tenminste als jij dat, Matthijs, bedoeld. En die aansluiting is inderdaad niet zo goed). Hij is daar ook al vanaf dat ik hem heb al wat nat van de olie.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Dat tankstation?

Geen idee of daar nog wat zit, de shell is er weg en een nep-shel geworden, maar er staan nog wel genoeg wrakken omheen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

de 4 rubbers ken ik alleen als tussenstukjes van de inlaat (kunstof naar alu). Ik bedoel waar de aanzuigbuis van de turbo zit. De luchtkant van de turbo heeft de compressor. Deze heeft een inlaat (wijst naast bestuurderskant, plastic buis) en de uitlaatkant (wijst naar boven). De buis die aan de inlaatkant van de compressor zit zit geklemt om een rubber en die wordt vaak zacht en sompig van de olie die erin zit en daardoor wil hij zich een beetje loswerken.
Ander gevoelig punt is het kleppendeksel, die lekt ook graag aan de achterkant.
Die 4 losse kokers kunnen wel wat zweten maar als daar zoveel olie doorheen komt dat het lekt dan heb je hele andere zorgen.

Wbt het roken; is dat wittig (niet verbrande diesel, slechte timing van de pomp, lucht) of erg zwart (deels/slecht verbrande diesel; roet, lekkende verstuivers)

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Bedoel je een van deze?

IMAGE(https://lh4.googleusercontent.com/-BJGj0Q5m58U/T0_yIbIjnwI/AAAAAAAAA78/ujdowxi7V9s/s488/turbo+olieslang.jpg)

Of een van deze?

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-E2v-svmvYGo/T0_zdHXKzPI/AAAAAAAAA8E/7NJ4PUvizFI/s531/lucht+turbo.jpg)

En welk nummer is dat dan?
Vraag wel veel, dat weet ik.

Die 4 losse kokers kunnen wel wat zweten maar als daar zoveel olie doorheen komt dat het lekt dan heb je hele andere zorgen.
Daar wil ik nog even niet aan denken. :silent:

Wit of zwarte rook kan ik niet goed zien. Moet er zelf eerst achter gaan rijden.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

geen van alle ;)

ik zoek even een plaatje voor je

Pagina's