Hier heb ik inderdaad wat aan! Hij gaat dus nu wel draaien etc.. Maar de kans is dus groot dat hij nog niet verbonden is met de bedrading van het kachelhuis? Toch inderdaad schema's nodig, kijken of die 2 draden missen! Too good to be true! :lol:
De stekker van de bediening van het schuifdak is de witte in het midden, links naast die grijze sensor :wink:
De rest van de bedrading van de schuifdak motor zit daar boven weggewerkt.. het wijst zich gelukkig redelijk! :D
Zo mijnheer Djidde, ik heb 't schema er bij gepakt en het is in het plafond als volgt aangesloten:
4M3 en 4M4 zijn de 2 pinnen waar het motortje op zit. Op 4M1 en 4M2 zit de temperatuurvoeler. 'M' is de Citroëncodering en staat voor de eerste letter van de kleur in het Frans (Mauve? :roll: ).
Verder gaat 4M4 naar 13G A3, 4M3 naar 13G B3, 4M2 naar 13G A7 en 4M1 naar 13G B7. 13G is dus een van de stekers bij het kachelhuis, A voor de ene en B voor de andere rij pinnen.
Volgens de nomenclatuur Marron Wim. Dat zou dan de bruine stekker zijn. Mauve is Mv.
Djidde; met 4M4 bedoelt Wim: stekker 4 (staat er meestal bij), kleur van stekker is bruin, en van die stekker pin 4 (er staat aangegeven welk pinnetje nummer 1 is)
4M3 is dan pin 3 van dezelfde stekker etc.
Dank voor de aanvulling Roger. Het is was al laat toen ik in de boeken zat te bladeren.
En dankzij een flinke slok jasmijnthee ben ik helder genoeg voor nog een aanvulling: 13G A4 is dus grijze steker (G=gris) nr. 13, rij A, pin 4. :wink:
Aah kijk, duidelijke uitleg, dank! Ga vandaag maar eens de boel bekijken en het afronden, wil deze zomer toch wel een werkende airco hebben :lol: Daarna met de aircopomp etc bezig maar dat zien we dan wel weer :D. Ik laat weten of het gelukt is!
Even snel gekeken, en 2 kabeltjes missen inderdaad, die zal ik dus eerst moeten leggen. dan kijken welke steker ze bij horen bij het kachelhuis in de buurt.. Gelukkig is het mooi weer :D
Ok, heb 2 draadjes aan de stekker toegevoegd in het plafond, en even weggestopt. :)
Nu kan ik de grijze steker niet vinden, ik heb wel er wel een gevonden bij de passagiers kant, maar heb een gevoel dat dat niet de goede is.. even vergeleken met dezelfde grijze steker bij onze blauwe sloper, en daar missen de 2 draadjes ook, en de blauwe sloper had wel airco met temp sensor.. :wtf: Ik weet nog van het slopen van de oude TCT dat een grijze steker van de plafondverlichting uitkwam bij de bestuurderskant bij de deur, onder het zwarte kapje. Zou dat evt die grijze stekker kunnen zijn?
Na een dagje aan de jasmijnwaterpijp is m'n geest helder. :mrgreen:
Ik heb de routing voor je opgezocht en het beste kun je beginnen vanaf de ECC. Daarop moet je de volgende 2 klemmen hebben voor de sensor: 15Bl 10 met een violetkleurige draad en 15N 1 met een rode draad met zwarte strepen.
Die komen uit op respectievelijk 11M A4 en 11M B4 en steker 11M zit ergens bij de aanjager aan de passagierskant. Vandaar gaat er een oranje draad en een oranje draad met bruine strepen naar klemmen 13G A7 en 13G B7; 13G zit inderdaad links van het dashboard aan de bestuurderskant. Als het goed zou zijn, vertrekken van daar een groene draad met rode streep en een groene draad met gele streep richting het plafond; maar waarschijnlijk dat die er bij jou niet zitten.
Het maakt trouwens niet uit hoe de sensor wordt aangesloten.
Laat maar weten of je er met dit verhaal uitkomt anders zal ik proberen leesbare kopieën van kopieën van de schema's te maken. :?
Ah helemaal top dit Wim, dankjewel :mrgreen:
Dan begin ik morgen gewoon bij de ECC en kan ik de draden volgen, moet wel lukken zo. Dus die andere steker kan ik gewoon overslaan? Kan vanaf de sensor dus ook rechts bovenlangs laten lopen en dan direct aansluiten? :)
Moet lukken zo! Nogmaals bedankt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En volgens mij is het gelukt!! :dans: :dans: :dans:
Ik word bij het uitlezen van de ECC niet meer gepresenteerd met de sensor fout, dus ik hoop dat ik kan aannemen dat het nu goed zit! Heb 2 kabeltjes bovenlangs naar rechts doorgetrokken, rechter A stijl en die komen onderaan het dashboard uit, bij de bruine stekker waar ik zo naar op zoek was! Bedankt voor alle info, dit is weer een hele stap verder! :mrgreen:
Thanks! ik ben dr inderdaad nog niet, maar ik hoef volgens mij nu bijna niks meer aan het interieur te doen :wink:
Als het vanmiddag lekker weer blijft ga ik misschien met het front bezig, gelijk nieuw expansievat (zo heet dat toch?) Aka koelvloeistof reservoir aangezien de mijne nu aan de zijkant van de radiator zit. De sensor is heel brak en als ik die wil schoonmaken mag ik eerst de hele boel leeg laten lopen, om vervolgens een paar dagen zonder stoplampje op het dash te rijden voordat het weer mis is.. Nieuw reservoir en daar zit de sensor tenminste boven op! Thanks in advance voor iedereen die info deelt, zonder jullie had ik dit niet aangedurfd!
Daar is dit forum tenslotte voor: om mekander te hellupen.
En weet je, aan de andere kant is het kicken als je iemand helpt met adviezen en het delen van je ervaringen en het lukt hem. 8)
Weer een kleine update!
Ben vooral bezig met het slopen van onze oude blauwe XM, die motorisch gezien wel erg goed was.
Dit zette me aan het denken, aangezien mijn auto heel slecht start.
Iets uitgebreidere uitleg:
Mijn eigen XM is bij een koude start erg moeilijk, heel lang startmotor laten draaien en na een seconde of 5 (soms langer) springt die moeizaam aan, met heel veel hikken. Het klinkt niet fijn, en als een start mislukt moet ik daarna nog veel langer starten. :(
Is er iets wat ik van de blauwe auto (met dezelfde motor en versnellingsbak) kan afslopen, om dat trage/slechte starten en het beroerde lopen in het begin op te lossen? Ik heb het blok eigenlijk compleet bloot liggen dus kan bijna overal bij.
Injectoren. Als deze vies/vuil/slecht zijn heb je geen mooi patroon en krijg je geen mooi mengsel wat cruciaal is bij koude start /loop.
Slaat deze af, moet je nog een keer, maar dan zit je cilinder ondertussen al vol peut met als resultaat nog slechter mengsel.
Daarna gewoon ff compressietestje doen mocht het niet helpen en van daaruit verder zoeken. Slome startmotor kan ook heel toevallig het probleem zijn, of een slechte aarde van accu naar blok. Daarmee krijg je een spanningsdip die overal zn invloed op heeft (startmotor loopt sloom, injectoren staan minder lang open dan de bedoeling is, vonk is niet pittig, etc)
Achja, niet eens zo slecht om het eens een keer uit te lezen!
Krijg 2 storingen:
Permanente storing; Mengselregeling
Tijdelijke storing; Mengselregeling.
Straks maar beginnen met de aarde checken.. Daarna de injectoren.
Dan zitten we in ieder geval goed wat betreft het mogelijke start probleem ;)
Misschien heb je een hangende injector. Slechte lambda zou ook kunnen mbt de storing, maar dan heb je niet zo snel last van bij het starten.
Een slechte MAP sensor zou wel hiermee te maken kunnen hebben; die kan je ook zo overzetten. Die zit eigenlijk ook op een stomme plek onderin het inlaat spruitstuk waardoor deze vol carterprut kan lopen met slechte waarnemingen van dien.
Oke, dus beginnen met de MAP sensor vervangen? en waar zit die precies? :lol:
Wat bedoel je precies met hangende injectoren? En het zal waarschijnlijk het beste zijn om ze alsnog te vervangen? :)
Aanvulling: ik zit nog 'ns goed naar je foto's te kijken en ik vermoed dat je 2 draden mist op de witte steker. :roll:
Hier heb ik inderdaad wat aan! Hij gaat dus nu wel draaien etc.. Maar de kans is dus groot dat hij nog niet verbonden is met de bedrading van het kachelhuis? Toch inderdaad schema's nodig, kijken of die 2 draden missen! Too good to be true! :lol:
Welke stekker is het schuifdak, of waar haalt die zijner power vandaan?
Is die te zien op de foto's?
Ik gaat die binnenkort omwisselen, enfin ik merk het ook wel vanzelf... :P
De stekker van de bediening van het schuifdak is de witte in het midden, links naast die grijze sensor :wink:
De rest van de bedrading van de schuifdak motor zit daar boven weggewerkt.. het wijst zich gelukkig redelijk! :D
Ok dank, ik hoop zo dat het binnenkort 8) 8) rijden wordt!
Ja, da tmoet wel goed komen! 8) heb hem al een aantal keer open gehad, en het blijft heerlijk :mrgreen:
En dan nog ff een plaatje van madame zelf!
Hey leuk Djidde, weer een update. Succes met je airco verhaal. Enne, even een mooie nummerplaat laten maken binnenkort!!
Zo mijnheer Djidde, ik heb 't schema er bij gepakt en het is in het plafond als volgt aangesloten:
4M3 en 4M4 zijn de 2 pinnen waar het motortje op zit. Op 4M1 en 4M2 zit de temperatuurvoeler. 'M' is de Citroëncodering en staat voor de eerste letter van de kleur in het Frans (Mauve? :roll: ).
Verder gaat 4M4 naar 13G A3, 4M3 naar 13G B3, 4M2 naar 13G A7 en 4M1 naar 13G B7. 13G is dus een van de stekers bij het kachelhuis, A voor de ene en B voor de andere rij pinnen.
Volgens de nomenclatuur Marron Wim. Dat zou dan de bruine stekker zijn. Mauve is Mv.
Djidde; met 4M4 bedoelt Wim: stekker 4 (staat er meestal bij), kleur van stekker is bruin, en van die stekker pin 4 (er staat aangegeven welk pinnetje nummer 1 is)
4M3 is dan pin 3 van dezelfde stekker etc.
Dank voor de aanvulling Roger. Het is was al laat toen ik in de boeken zat te bladeren.
En dankzij een flinke slok jasmijnthee ben ik helder genoeg voor nog een aanvulling: 13G A4 is dus grijze steker (G=gris) nr. 13, rij A, pin 4. :wink:
Aah kijk, duidelijke uitleg, dank! Ga vandaag maar eens de boel bekijken en het afronden, wil deze zomer toch wel een werkende airco hebben :lol: Daarna met de aircopomp etc bezig maar dat zien we dan wel weer :D. Ik laat weten of het gelukt is!
Even snel gekeken, en 2 kabeltjes missen inderdaad, die zal ik dus eerst moeten leggen. dan kijken welke steker ze bij horen bij het kachelhuis in de buurt.. Gelukkig is het mooi weer :D
Ok, heb 2 draadjes aan de stekker toegevoegd in het plafond, en even weggestopt. :)
Nu kan ik de grijze steker niet vinden, ik heb wel er wel een gevonden bij de passagiers kant, maar heb een gevoel dat dat niet de goede is.. even vergeleken met dezelfde grijze steker bij onze blauwe sloper, en daar missen de 2 draadjes ook, en de blauwe sloper had wel airco met temp sensor.. :wtf: Ik weet nog van het slopen van de oude TCT dat een grijze steker van de plafondverlichting uitkwam bij de bestuurderskant bij de deur, onder het zwarte kapje. Zou dat evt die grijze stekker kunnen zijn?
Na een dagje aan de jasmijnwaterpijp is m'n geest helder. :mrgreen:
Ik heb de routing voor je opgezocht en het beste kun je beginnen vanaf de ECC. Daarop moet je de volgende 2 klemmen hebben voor de sensor: 15Bl 10 met een violetkleurige draad en 15N 1 met een rode draad met zwarte strepen.
Die komen uit op respectievelijk 11M A4 en 11M B4 en steker 11M zit ergens bij de aanjager aan de passagierskant. Vandaar gaat er een oranje draad en een oranje draad met bruine strepen naar klemmen 13G A7 en 13G B7; 13G zit inderdaad links van het dashboard aan de bestuurderskant. Als het goed zou zijn, vertrekken van daar een groene draad met rode streep en een groene draad met gele streep richting het plafond; maar waarschijnlijk dat die er bij jou niet zitten.
Het maakt trouwens niet uit hoe de sensor wordt aangesloten.
Laat maar weten of je er met dit verhaal uitkomt anders zal ik proberen leesbare kopieën van kopieën van de schema's te maken. :?
Ah helemaal top dit Wim, dankjewel :mrgreen:
Dan begin ik morgen gewoon bij de ECC en kan ik de draden volgen, moet wel lukken zo. Dus die andere steker kan ik gewoon overslaan? Kan vanaf de sensor dus ook rechts bovenlangs laten lopen en dan direct aansluiten? :)
Moet lukken zo! Nogmaals bedankt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En volgens mij is het gelukt!! :dans: :dans: :dans:
Ik word bij het uitlezen van de ECC niet meer gepresenteerd met de sensor fout, dus ik hoop dat ik kan aannemen dat het nu goed zit! Heb 2 kabeltjes bovenlangs naar rechts doorgetrokken, rechter A stijl en die komen onderaan het dashboard uit, bij de bruine stekker waar ik zo naar op zoek was! Bedankt voor alle info, dit is weer een hele stap verder! :mrgreen:
:dans: ik dans even met je mee! Goed werk Djidde!!
Ongetwijfeld dat het waarschijnlijk mogelijk is dat dat misschien zou kunnen kloppen. :lol:
Enniewee, mooi dat het gelukt is. :clap:
Keep on trucking Djidde!
Je bent er nog niet maar samen moeten we eruit kunnen komen.
Thanks! ik ben dr inderdaad nog niet, maar ik hoef volgens mij nu bijna niks meer aan het interieur te doen :wink:
Als het vanmiddag lekker weer blijft ga ik misschien met het front bezig, gelijk nieuw expansievat (zo heet dat toch?) Aka koelvloeistof reservoir aangezien de mijne nu aan de zijkant van de radiator zit. De sensor is heel brak en als ik die wil schoonmaken mag ik eerst de hele boel leeg laten lopen, om vervolgens een paar dagen zonder stoplampje op het dash te rijden voordat het weer mis is.. Nieuw reservoir en daar zit de sensor tenminste boven op! Thanks in advance voor iedereen die info deelt, zonder jullie had ik dit niet aangedurfd!
Daar is dit forum tenslotte voor: om mekander te hellupen.
En weet je, aan de andere kant is het kicken als je iemand helpt met adviezen en het delen van je ervaringen en het lukt hem. 8)
Weer een kleine update!
Ben vooral bezig met het slopen van onze oude blauwe XM, die motorisch gezien wel erg goed was.
Dit zette me aan het denken, aangezien mijn auto heel slecht start.
Iets uitgebreidere uitleg:
Mijn eigen XM is bij een koude start erg moeilijk, heel lang startmotor laten draaien en na een seconde of 5 (soms langer) springt die moeizaam aan, met heel veel hikken. Het klinkt niet fijn, en als een start mislukt moet ik daarna nog veel langer starten. :(
Is er iets wat ik van de blauwe auto (met dezelfde motor en versnellingsbak) kan afslopen, om dat trage/slechte starten en het beroerde lopen in het begin op te lossen? Ik heb het blok eigenlijk compleet bloot liggen dus kan bijna overal bij.
Tja, euhh.. Ik weet niet in hoeverre de blokken gelijk zijn. Als dat zo is zou ik de benzinepomp, injectoren en startmotor overzetten.
Injectoren. Als deze vies/vuil/slecht zijn heb je geen mooi patroon en krijg je geen mooi mengsel wat cruciaal is bij koude start /loop.
Slaat deze af, moet je nog een keer, maar dan zit je cilinder ondertussen al vol peut met als resultaat nog slechter mengsel.
Daarna gewoon ff compressietestje doen mocht het niet helpen en van daaruit verder zoeken. Slome startmotor kan ook heel toevallig het probleem zijn, of een slechte aarde van accu naar blok. Daarmee krijg je een spanningsdip die overal zn invloed op heeft (startmotor loopt sloom, injectoren staan minder lang open dan de bedoeling is, vonk is niet pittig, etc)
Injectoren zat ik zelf ook al aan te denken.. Zo even uitlezen met de lexia, misschien dat er dan meer naar boven komt!
Die komen daar niet echt in terug
Achja, niet eens zo slecht om het eens een keer uit te lezen!
Krijg 2 storingen:
Permanente storing; Mengselregeling
Tijdelijke storing; Mengselregeling.
Straks maar beginnen met de aarde checken.. Daarna de injectoren.
Dan zitten we in ieder geval goed wat betreft het mogelijke start probleem ;)
Misschien heb je een hangende injector. Slechte lambda zou ook kunnen mbt de storing, maar dan heb je niet zo snel last van bij het starten.
Een slechte MAP sensor zou wel hiermee te maken kunnen hebben; die kan je ook zo overzetten. Die zit eigenlijk ook op een stomme plek onderin het inlaat spruitstuk waardoor deze vol carterprut kan lopen met slechte waarnemingen van dien.
Oke, dus beginnen met de MAP sensor vervangen? en waar zit die precies? :lol:
Wat bedoel je precies met hangende injectoren? En het zal waarschijnlijk het beste zijn om ze alsnog te vervangen? :)
Pagina's