Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

300 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Nee, niet zo.
En de koude start weet ik morgen pas.
Vraag is: Wat is de oorzaak van die afgebroken gloeistaaf. Het is niet tijdens demontage gebeurd. En waar is het missende deel.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Ergens binnenin? Is dat misschien de oorzaak van alle problemen?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Ik durf nu toch wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat 1 van je kleppen stuk is en daarmee compressieverlies hebt en dus geen ontbranding meer op die cilinder.
En dan mag je hopen dat je ALLEEN een kapotte klep hebt en niet je hele zuiger aan stront is gestampt door het afgebroken stukje.

Wil het toeval wel dat ik nog een heel verdienstelijk onderblok heb staan mocht dat nodig zijn.

IMAGE(http://www.rounds.com/blog/wp-content/uploads/2011/05/horatio-caine-csi.jpg)
case closed

gomp
afbeelding van gomp
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Dat dacht ik dus ook, maar het schijnt dat een 21td een aparte wervelkamer heeft en dat een dergelijk stukje dus helemaal niet in de verbrandingskamer komt ???

mocht het wel zo zijn, dan heeft hij toch niets aan een onderblok maar meer aan een nieuwe kop ?

waarom die compressietest overigens nog niet gedaan is is me een raadsel, dat neemt een hoop gis en gok werk weg.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Een lekke klep betekent niet alleen vermogens verlies maar ook roken, bovendien zou dat regelmatig zijn.

Het gekke is hier dat de verschijnselen zo nu en dan optreden. Je rijdt een stukkie lekker 120, rookloos, plotseling lijkt hij op drie poten te lopen en dat houdt ook weer vanzelf op.

Bij het optrekken hoor je soms, maar niet altijd knikkers, dan zie je ook rook in de spiegel. Gas los, knikkers weg, daarna kan je meestal weer gewoon optrekken.

Alles bijeen raadselachtig. Een los dingetje in een wervelkamer kan wel het een en ander verklaren.

Intussen heb ik mijn Lexia weer op gang, dus Jabaar is weer welkom.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Waar denk je dat die wervelkamer op uitkomt? De brandstof wordt in de wervelkamer gespoten en komt daarna niet bij de cilinder? Lijkt me een aparte techniek.. dan hadden ze de directe inspuiting ook niet hoeven uitvinden als de brandstof toch niet bij de cilinder komt :lol:

gomp
afbeelding van gomp
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

ik heb wel een idee waar die wervelkamer op uit komt. het is alleen de vraag of dat afgebroken stuk ook door die opening kan.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Dat past in zn geheel wel. En anders, gezien de broosheid van dit exemplaar, was het slecht tijd voor hij in steeds kleinere stukjes de wervelkamer zou verlaten

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Komende donderdag wordt het erop of eronder.

Na nogmaals verwijderen van gloeibougie cilinder 3 (en deze was weer overleden) de wervelkamer gestofzuigd en door geblazen. Oude aangevreten gloeibougie er weer erin gezet. En het kreng loopt beter.
Uiteraard koude start met rook (loopt op 3 cilinders) en veel minder knikkeren en rook als motor op temperatuur is.
Donderdag gaat de Xm naar de dieselspecialist in Hilversum om verstuiver nr.3 te testen en eventueel een compressietest. Vermoeden is pissende verstuiver in cilinder nr.3.
Het kan ook zijn dat cilinder 3 toch schade heeft en de verstuiver voorziet van olie en daar kan de gloeibougie niet tegen.
Ondertussen wachten op Jan SR om hem aan de Lexia te kunnen hangen.
Het lijkt erg op dit gedrag.
Hoewel de uiteindelijke uitslag van dit topic nou niet erg hoopgevend is.
Geef dus niet op. Vraag hier en daar en zie wat ik doe. Blijft allemaal raadselachtig gedrag. Zowel van mij als de XM.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Spannend Jabaar! Het lijkt allemaal veel op het verhaal van Matthijs uit 2008. Hopelijk kom je er goed mee weg en heb je er weer een fijne en betrouwbare kilometervreter aan!

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Nieuwe ellende.

LHM-lek.

Linksvoor spuit de LHM eruit. Onder de accubak en vooraadbol. Met heel veel leidingen op die plek. Hoorde de laatste dagen al was gesis bij het afzetten van de motor.
Je kan het van een afstand zien, maar er uiteraard niet bij. Het is nog zo'n troep dat ik nog niet kan zien welke nu precies lekt.
Moet ik nu het voorwiel eraf halen en dan de wielkast

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

:x het zit je niet mee. Idd wiel er af en beschermbinnenkap verwijderen. Evt accu ook. Is het een retourleiding?

Maar wat is er afgelopen donderdag gedaan???

wimb
afbeelding van wimb
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

:shock: Daar zitten weliswaar behoorlijk wat leidingen maar eigenlijk is er maar weinig dat ellende geeft/zou moeten geven. Mijn eerste gedachte gaat naar de treiterleiding, die U-bocht constructie.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Moet haast wel retourleiding zijn als het al een paar dagen zo is: bij HD-leiding heb je binnen een paar minuten een kerstboom branden op je dash en veel stoom onder je kap. Komt ie ook niet meer hoog.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Kijk.
Dit geeft de burger weer moed.
Kan alleen nergens een afbeelding vinden hoe en waar de leidingen lopen.
Raak hier de draad kwijt.
IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-bI9j1khFtBo/T3duxdtbhSI/AAAAAAAABBQ/0m59edeBbD4/s500/vering.png)

wimb
afbeelding van wimb
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Marcs opmerking zet mij weer aan het denken: onder op het blok van de voorraadbol zit een retourslang op een volledig achterlijke beunmanier (af-fabriek). Het is iets met een rubberen slang en een slangklem dat in een hardplastic retourslang gestoken zit. Kijk 'ns of dat niet los zit.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Hmm, dan lijkt het een gemakkelijk oplosbaar probleem. Maar Jabaar; HOE WAS HET DONDERDAG NOU? Je zou hem toch wegbrengen voor verstuiver 3 en een compressie test??

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Toch een stalen leiding
Zie IMAGE(https://lh6.googleusercontent.com/-GVU_fXvJWsY/T3hfLoOmlsI/AAAAAAAABBc/zpThUigmi3o/s500/lekkage.jpg)
Gewoon doorgerot.
Is een noodreparatie te doen, zodat de auto naar Chyparse kan. Of gewoon doorzagen en een stuk slang ertussen proppen.
Ga ervan uit dat het een retourleiding is.
Deze beunoplossing werkt niet.
IMAGE(https://lh4.googleusercontent.com/-AH4nxfv-NGc/T3hnoDICteI/AAAAAAAABBo/yIcC4XlN7b8/s500/lekkage+beun.png)
Donderdag waren verstuivers goed.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

en de compressie?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Tsja,...daar praat TS maar een beetje overheen hè?! :lol:

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

compressie?
Die was goed.

Bestaan er ook knelkoppelingen voor die rotte leiding en is dat 3,5 mm?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Volgens mij geen knelkoppelingen.
Als het staal is, dan is het meestal geen retourleiding. Aan de andere kant zeg je dat het er niet uit spuit dus dat duidt dan weer wel op een retour. Dan kun je er wel een stukje slang tussen zetten. Maar welke maat? Ik zou zo lang een stukje benzine leiding gebruiken, met klemmen vastdraaien en toch een specialist raadplegen. Uiteindelijk moet die rotte leiding toch vervangen worden.
Bovendien zou ik eens gaan ontroesten, alle andere leidingen inspecteren, schuren, krabben en een antiroestmiddel er op. Daarna aflakken. Wel een klus!
En heeft dat nog zin? Want je meldt niet veel over hoe je motor loopt nu. Compressie ok, Verstuiver ok, maar verder??

gomp
afbeelding van gomp
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

knelkoppelingen bestaan wel degelijk...

Op cifo is er een group buy opgezet.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Heb ze ondertussen ook gevonden
Zie hier.

Morgen even langs Chyparse en vragen of zij deze ook hebben.
Motor loopt steeds beter. Zo nu en dan een hikje, pufje, rookwolkje en knikkers. De pomp is niet helemaal goed meer is het vermoeden van de dieselspecialist. Maar ja wat wil je ook met zo'n Lucas Epic pomp. Dan maar wat rook zo nu en dan.
Dieselspecialist kom hem ook niet uitlezen. Had wat met de aanpassing van de stekker te maken, oude software. Gewoon de Lexia-problemen. Advies om hem aan de Lexia te hangen. Is er nog niet van gekomen.
Helaas komt dit LHM-akkefietje er weer tussendoor.
Je ziet ik geef nog niet op. Pas als de 500.000 km gehaald is. Ook al is het op het tandvlees.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Ik kan me niet helemaal goed oriënteren op de foto's maar als ik het goed heb is het een leiding van het ABS-blok dat lekt, dus. Wil je daarmee echt gaan rijden? :roll:

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Zie dat het een van de remslangen is (denk ik).
IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-goVyietjfHM/T3k8sKdewJI/AAAAAAAABB0/t6hgVlAZuJE/s500/remslang.png)
Rijden? Weet nog niet. Chyparse is om de hoek.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Het einde van mijn XM is in het zicht.
Ben het zat als ik zie hoeveel ik moet investeren en wat het opbrengt. Het is maar een auto, laten we wel wezen.

Vandaag bij Chyparse geweest en werd fijntjes verteld dat ze de reparaties voor een LHM-leiding niet doen. Leidinkje kunnen ze wel maken, maar erin zetten echt niet. Of ik even de leiding er zelf uit wil halen en dan pas kunnen ze het maken. Tekening en foto laten zien en dan nog weten ze het niet. "Het kan van alles zijn, want schema's van service.citroen zijn ons ook onduidelijk".

Het gaat niet om dat ze het niet willen of kunnen. Meer om de medewerker die iets had van: "Meneer, hoe durft u dat te vragen." Na een 5 minuten wachten kwam hij eindelijk achter zijn computer vandaan. Ik had echt het idee dat hij mij niet wilden helpen. Heb je dan geen knelkoppeling? Nee, wel een tussenstukje en dan moet de leiding eerst gefelst worden en dat doen wij niet werd er weer met een arrogant lachje verteld.

Kreeg een kaartje van D&O. Ben daar langs geweest. Kreeg goede adviezen en helaas hadden zij ook geen knelkoppeling. Hoewel in mijn situatie dat wel een optie was.

XM TD 2.1 met Lucas Epic-pomp is volgens mij niet zo'n goede combinatie om per jaar veel kilometers te rijden. Heb in een half jaar er 20.000 km mee gereden met veel plezier.

Kan met wat gebeun hem wel over de 500.000 km rijden en het maar voor lief nemen dat ik een XM heb met "karakter".
Veel van jullie hebben volgens mij de XM erbij en rijden geen 30.000 of 40.000 km of meer per jaar.
Overweeg om weer over te stappen naar de mini-XM.
De knopen zijn geteld en ben bij de een na laatste knoop aan beland.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Rustig, rustig Jabaar.
Zet je problemen nou eens op een rij en kijk eens kalm wat daarvoor nodig is.
Leiding kan niet zo moeilijk zijn, maar kennelijk heb je het de verkeerde gevraagd.
In het verleden heeft garage Civer in Den Haag voor mij eens een leiding vervanging na acute lekkage (je weet wel, stoom onder de kap en dame op haar buik). Volgens mij hadden ze die leiding toen zelf gedraaid en gebogen in de juiste vorm: was ook nog niet eens de makkelijkste. Ik heb de rekening er nog even voor je bijgezocht: leiding 22.50; LHM 2 liter en 4 uur werk: toen totaal 230 euri. :clap: Toentertijd (2004) trouwens fantastisch kundige garage. Door mijn trek naar het zuiden nadien geen contact meer mee gehad, maar het is allicht te proberen.
Pomp is ook nog een probleem: duidelijk problemen en al je moeite is tot nu toe vergeefs. Denk eens aan een vervangende pomp! Of misschien een totale revisie. Als de combi Lucas Epic en 2.1TD een slechte was geweest waren er al veel meer problemen geweest. Ik ben *klopafopongelakthoutmodusaan* nog heel tevreden na mijn eerste 15.000 km. Ik rij veel (80.000 km/jaar) en ben van plan dat voorlopig nog te blijven doen.
Misschien gewoon wat pech? :thumbdown:
Andere problemen?
Effe op een rij zetten en we komen er wel uit.

*hartonderderiemsteekt*

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

detlev
afbeelding van detlev
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

Civer heeft nog dezelfde mensen en ze weten inderdaad een hoop van XM's (en alle oude cits), alleen zijn het wel echte types. En je moet heel duidelijk zijn in wat je gedaan wilt hebben.

Of ze nog zelf leidingen maken weet ik niet. Maar je kunt het zo vragen, telno staat op de website

En een handtekening!!!!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Jabaar's XM Le Quartre Cents 2.1 TD.

jabaar zegt:

Je ziet ik geef nog niet op. Pas als de 500.000 km gehaald is. Ook al is het op het tandvlees.

1 post later:

jabaar zegt:

Het einde van mijn XM is in het zicht.

:lol:

Pagina's