Een hoop voldoening gaat het zeker geven, zeker na de kutdag van gisteren..
Ik zal gestraft worden voor mijn optimisme :lolno:
Anderhalf uur zitten kloten met die carterpan, was er een heel klein kapje anders, verschil van 3 cm. en ik maar denken dat het subframe in de weg zat, was bijna in staat er een stuk uit te zagen :evil:.
Carterpan zit er nu in, misschien zo nog even verder. Aircopomp kan iig gemonteerd worden. Foto's volgen! :D
En de elektronica van de pomp en de droger.
Dus als iemand mij kan helpen met de aansluiting hiervan :mrgreen:.
Zit het niet toevalligerwijs 'gewoon' al in je kabelboom? Een bruine drie- of vierpolige steker voor de droger en ergens bij de dynamo een witte tweepolige steker.
Ik kan je een eindje op weg helpen:
Van het ecc-paneeltje gaat een draad naar de ventilator en vandaar naar boven naar de Bitron. Van daar gaat het naar een relais onder het handschoenenkastje. Dit relais schakelt de 12V van de compressor. Er gaat dus weer een draad naar links en die komt achter de klokkenwinkel in de motorruimte uit om te eindigen op de steker van de droger. In de droger zit een meervoudig drukcontact dat een contact open gooit bij te veel druk en een ander open gooit bij te weinig druk in het systeem. Vandaar die vier pennen. Qua bedrading staan ze in serie. Van de droger gaat een draad naar de witte steker voor de compressor en de andere kant komt uiteindelijk uit op massa.
Hier is het schema van de Xant, voor de XM is 'ie hetzelfde:
En daar schiet me ineens te binnen dat je ook de juiste Bitron nodig hebt: eentje die het airco-aan signaal herkent en daarop de fans in de langzame stand laat draaien.
Alle electronica kastjes heb ik nog van de blauwe sloper. Dus een andere Bitron is nodig?
Het schema is super Wim, bedankt! Daar ga ik me aankomende dagen eens mee vermaken. Samen met de spanrol :lol:
Het einde is wel in zicht 8)
Ik heb toch aan m'n Xantia al heel wat extra opties zelf bijgebouwd en bedraad, maar airco? Nee, da's me teveel gedoe. Des te meer chapeau dat jij er wel aan begint! Heel veel succes, ik blijf het volgen!
Waarschijnlijk wel. En om het de doet-het-zelluvert flink te ontmoedigen heeft elke module een andere steker. :evil: Dat wordt dan draadjes knippen en solderen. Gelukig is de pin-out van al die dingen wel hetzelfde.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Thanks iedereen voor de hulp, er zijn veel momenten geweest dat ik dit niet meer zag zitten. Zoals het vervangen van de koelvloeistof leidingen die achterop het blok vastzitten :evil:
Vandaag wou ik ook met de elektronica bezig.
Vanaf de aircopomp moet er dus 1 draad naar de massa, en 1 naar de droger. Waar moeten de 3 draden van de droger naartoe? :)
Het hele zwikkie staat in serie. Dus een draad naar de compressor, 1 draad naar binnen vanwege de aansturing en de andere 2 doorverbinden. Volgens mij is het zelfs zo logisch dat de middelste 2 doorverbonden moeten worden en de 2 buitenste naar.... euhh.... buiten gaan.
Oke! Omdat ik een stuk kabelboom van de blauwe heb bekeken, en daar gaan 4 draden uit de droger: 3 naar binnen, en 1 naar de compressor. Maar gewoon doorverbinden volstaat ook blijkbaar :D
Oke, even de kastjes vergeleken:
Bij de mijne was het inderdaad Bitron, bij de andere was het Cartier.
Ik ga er alsnog vanuit dat ze verwisseld moeten worden
Zag je mailtje op mijn topic dus heb jouw topic over jouw xm ook weer eens helemaal bekeken. Tsonge jonge, een xm als eerste auto en dat op jonge leeftijd. Jij bent wel een bofkont zeg!
Daarnaast heb ik groot respect voor het intensief sleutelen aan je XM. Dat zie mijzelf nog niet zo snel doen. Maar ja, dat heb je met de paplepel ingegoten gekregen en dat verklaard weer een hoop. :wink:
Mijn xm moet elke (werk)dag rijden dus veel tijd om te sleutelen heb ik niet. Bovendien moet de betrouwbaarheid van madame niet in gevaar komen dus ik kan niet zomaar even wat dingen op mijn gemakje vervangen. Ik ben op zich wel wat technisch maar ik weet waar mijn grenz/beperkingen liggen. IK neem dus mijn petje voor je af. Ga vooral zo door en blijf foto's van klussen posten. Daar kan ik nog een hoop van leren.
gr, René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
@wim dat zou fijn zijn! Ben toch wat onzeker nog :)
@rene dankjewel! Vorig jaar echt begonnen met sleutelen aan mijn toen ongelooflijk brakke xm.. Ik was ook niet zo gaan sleutelen als ik niet zeker wist dat we een backup auto hadden hier :silent:
Ik zal foto's blijven posten, hopelijk kan ik iemand er ook mee helpen :D
De auto gaat steeds meer in elkaar nu, de bedrading is iets waar ik later ook nog bij kan.. Net samen met mam de multiriem erop gelegd, dat is toch echt ff een apart klusje als je dat nog nooit hebt gedaan.. En ik dacht dat wel ff in mijn eentje te doen :lolno:
Thanks mam, hij ligt er netjes op zo. Straks de bumpert weer dr op en nieuwe grille! :D
Heb weinig foto's gemaakt van het gebeuren eigenlijk, wat ik ook zonde vind, maar mijn handen waren ongelooflijk vies en ik was erg druk om de boel in elkaar te krijgen. Waarvoor weet ik ook niet, want de motorolie die we besteld hebben komt pas maandag ofzo binnen :mrgreen: . Ik zal proberen vanmiddag een paar foto's te maken!
Als J niks op de planning heeft staan kom ik morgen wel buurten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Helemaal goei..!
Luceo non uro....
:mrgreen:
:mrgreen:
Luceo non uro....
Geweldig 'COOLE' job zeg!! :clap:
Fantastisch. Very interesting. Ik ga het op me gemak lezen.
ziet er goed uit 8) heb pas deze operatie gedaan maar dan de andere kant op :mrgreen:
Leren sleutelen doe je dus zo :thumbup: lekker bezig Djidde!
Goed bezig! :clap:
Wat zal dat een hoop voldoening geven als er straks lekker koude lucht in het interieur geblazen wordt. 8)
Een hoop voldoening gaat het zeker geven, zeker na de kutdag van gisteren..
Ik zal gestraft worden voor mijn optimisme :lolno:
Anderhalf uur zitten kloten met die carterpan, was er een heel klein kapje anders, verschil van 3 cm. en ik maar denken dat het subframe in de weg zat, was bijna in staat er een stuk uit te zagen :evil:.
Carterpan zit er nu in, misschien zo nog even verder. Aircopomp kan iig gemonteerd worden. Foto's volgen! :D
Zit het niet toevalligerwijs 'gewoon' al in je kabelboom? Een bruine drie- of vierpolige steker voor de droger en ergens bij de dynamo een witte tweepolige steker.
Helaas niet :cry:
Hele kabelboom doorgewroet maar die 2 stekkers zitten er niet bij, zal het dus gewoon zelf moeten doen!
Ik kan je een eindje op weg helpen:

Van het ecc-paneeltje gaat een draad naar de ventilator en vandaar naar boven naar de Bitron. Van daar gaat het naar een relais onder het handschoenenkastje. Dit relais schakelt de 12V van de compressor. Er gaat dus weer een draad naar links en die komt achter de klokkenwinkel in de motorruimte uit om te eindigen op de steker van de droger. In de droger zit een meervoudig drukcontact dat een contact open gooit bij te veel druk en een ander open gooit bij te weinig druk in het systeem. Vandaar die vier pennen. Qua bedrading staan ze in serie. Van de droger gaat een draad naar de witte steker voor de compressor en de andere kant komt uiteindelijk uit op massa.
Hier is het schema van de Xant, voor de XM is 'ie hetzelfde:
En daar schiet me ineens te binnen dat je ook de juiste Bitron nodig hebt: eentje die het airco-aan signaal herkent en daarop de fans in de langzame stand laat draaien.
Alle electronica kastjes heb ik nog van de blauwe sloper. Dus een andere Bitron is nodig?
Het schema is super Wim, bedankt! Daar ga ik me aankomende dagen eens mee vermaken. Samen met de spanrol :lol:
Het einde is wel in zicht 8)
Zo, dat is een gedrurfde klus als ik het mag zeggen!
Goed bezig!
Citroën das très bien!!!
Ik heb toch aan m'n Xantia al heel wat extra opties zelf bijgebouwd en bedraad, maar airco? Nee, da's me teveel gedoe. Des te meer chapeau dat jij er wel aan begint! Heel veel succes, ik blijf het volgen!
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Waarschijnlijk wel. En om het de doet-het-zelluvert flink te ontmoedigen heeft elke module een andere steker. :evil: Dat wordt dan draadjes knippen en solderen. Gelukig is de pin-out van al die dingen wel hetzelfde.
Dat is wel crap :evil:
Nouja, ik had toch al te weinig te doen :lolno:
We gaan jou erdoorheen slepen Djidde.
De voiture staat er momenteel ook wat sneutjes bij... Front d'r af, en overal rondslierende onderdelen.. :mrgreen:
Luceo non uro....
Ach, alles waarvan je denkt dat je het niet nodig hebt kun je gewoon afknippen. :wtf:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Thanks iedereen voor de hulp, er zijn veel momenten geweest dat ik dit niet meer zag zitten. Zoals het vervangen van de koelvloeistof leidingen die achterop het blok vastzitten :evil:
Vandaag wou ik ook met de elektronica bezig.
Vanaf de aircopomp moet er dus 1 draad naar de massa, en 1 naar de droger. Waar moeten de 3 draden van de droger naartoe? :)
Ff een shotje van hoe het er nu bij staat

Het hele zwikkie staat in serie. Dus een draad naar de compressor, 1 draad naar binnen vanwege de aansturing en de andere 2 doorverbinden. Volgens mij is het zelfs zo logisch dat de middelste 2 doorverbonden moeten worden en de 2 buitenste naar.... euhh.... buiten gaan.
Oke! Omdat ik een stuk kabelboom van de blauwe heb bekeken, en daar gaan 4 draden uit de droger: 3 naar binnen, en 1 naar de compressor. Maar gewoon doorverbinden volstaat ook blijkbaar :D
Oke, even de kastjes vergeleken:

Bij de mijne was het inderdaad Bitron, bij de andere was het Cartier.
Ik ga er alsnog vanuit dat ze verwisseld moeten worden
Dus deze draden:

De witte zou dus naar binnen moeten, en de rechter groene naar de aircopomp?
Ik heb madame weer terug dus ik kan morgen voor je kijken.
(Maar dan moet ik het natuurlijk niet vergeten.)
Djidde,
Zag je mailtje op mijn topic dus heb jouw topic over jouw xm ook weer eens helemaal bekeken. Tsonge jonge, een xm als eerste auto en dat op jonge leeftijd. Jij bent wel een bofkont zeg!
Daarnaast heb ik groot respect voor het intensief sleutelen aan je XM. Dat zie mijzelf nog niet zo snel doen. Maar ja, dat heb je met de paplepel ingegoten gekregen en dat verklaard weer een hoop. :wink:
Mijn xm moet elke (werk)dag rijden dus veel tijd om te sleutelen heb ik niet. Bovendien moet de betrouwbaarheid van madame niet in gevaar komen dus ik kan niet zomaar even wat dingen op mijn gemakje vervangen. Ik ben op zich wel wat technisch maar ik weet waar mijn grenz/beperkingen liggen. IK neem dus mijn petje voor je af. Ga vooral zo door en blijf foto's van klussen posten. Daar kan ik nog een hoop van leren.
gr, René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
@wim dat zou fijn zijn! Ben toch wat onzeker nog :)
@rene dankjewel! Vorig jaar echt begonnen met sleutelen aan mijn toen ongelooflijk brakke xm.. Ik was ook niet zo gaan sleutelen als ik niet zeker wist dat we een backup auto hadden hier :silent:
Ik zal foto's blijven posten, hopelijk kan ik iemand er ook mee helpen :D
De auto gaat steeds meer in elkaar nu, de bedrading is iets waar ik later ook nog bij kan.. Net samen met mam de multiriem erop gelegd, dat is toch echt ff een apart klusje als je dat nog nooit hebt gedaan.. En ik dacht dat wel ff in mijn eentje te doen :lolno:
Thanks mam, hij ligt er netjes op zo. Straks de bumpert weer dr op en nieuwe grille! :D
Heb weinig foto's gemaakt van het gebeuren eigenlijk, wat ik ook zonde vind, maar mijn handen waren ongelooflijk vies en ik was erg druk om de boel in elkaar te krijgen. Waarvoor weet ik ook niet, want de motorolie die we besteld hebben komt pas maandag ofzo binnen :mrgreen: . Ik zal proberen vanmiddag een paar foto's te maken!
Pagina's